Pukinpää muttei risti

Kivenkääntäjä

Miksi mormonitemppeleiden arkkitehtuurissa on usein kuvattu pentagrammi, joka on satanistien symboli, eikä risti, joka on kristittyjen symboli?

Huom. Pukinpää/pentagrammi on kuvattuna AntonLa Veyn kirjoittamassa The Satanic Biblessä.

Jäljet johtavat...?

121

3596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäljet

      johtavat ja minne ... ja miksi ?

    • Exmoro

      ...niin luulet vähemmän. Viisikanta on saanut ns. pakanallisen merkityksensä vasta vuosisata sitten. Symboli on ollut 6000v käytössä ja on ollut mm. Jerusalemin sinetissä sekä kuvannut mm. varhaisille kristityille Jeesuksen ristillä saamia viittä haavaa. Vähän samaan tapaan hakaristi on nykyään pannassa, vaikka se on muinainen hindumerkki.

      • Lue enemmän..

        Niin joo en muuten pistä vastaan viestisi ajatuksesta mutta eiköhän tuo ole "ns. pakanallisessa käytössä" ollut reilusti kauemmin, kuten moni muukin geometrinen kuvio. Vaikkapa 1400-luvulta peräisin oleva Solomonin avain olisi pentaakkeli -muodossa oleva pakanallinen symboli.

        Ja Jerusalemin sinetissähän oli Daavidin tähti, eli kuusisakarainen. Sekoitat tuohon vapaamurareiden "jerusalemin sinettiin" jossa siis viisisakarainen, ja ikää huomattavasti vähemmän. Vanhin kuusisakaratähtihän on yli 13 tuhatta vuotta vanha, ja vanhin viisisakarainen symboli löytyy Sumerista ja ikää on 5000 vuotta. Eipä muuta.


      • Exmoro
        Lue enemmän.. kirjoitti:

        Niin joo en muuten pistä vastaan viestisi ajatuksesta mutta eiköhän tuo ole "ns. pakanallisessa käytössä" ollut reilusti kauemmin, kuten moni muukin geometrinen kuvio. Vaikkapa 1400-luvulta peräisin oleva Solomonin avain olisi pentaakkeli -muodossa oleva pakanallinen symboli.

        Ja Jerusalemin sinetissähän oli Daavidin tähti, eli kuusisakarainen. Sekoitat tuohon vapaamurareiden "jerusalemin sinettiin" jossa siis viisisakarainen, ja ikää huomattavasti vähemmän. Vanhin kuusisakaratähtihän on yli 13 tuhatta vuotta vanha, ja vanhin viisisakarainen symboli löytyy Sumerista ja ikää on 5000 vuotta. Eipä muuta.

        ...jos kiinnostaa.

        http://www.pakanaverkko.fi/vox/pentagrammi.shtml


      • Lue enemmän..
        Exmoro kirjoitti:

        ...jos kiinnostaa.

        http://www.pakanaverkko.fi/vox/pentagrammi.shtml

        Tuo tieto oli suurinpiirtein hallussa vaikka aiemmin tuollaisesta sivusta olekaan kuullut. Heti alkuun sanotaan että vanhin oli Mesopotamiasta löytynyt, mikä onkin totta. Vähän vaan hutaisemalla läpi vedetty tuo ja tiettyjä asioita painottaen, mutta sehän on vain luonnollista kun sivun tarkoituksen (pikasilmäyksellä katsottuna) ottaa huomioon.

        Virheitäkin olin huomaavinani, ei Konstatinus käyttänyt pentagrammia tunnuksenaan, vaan tuo väärä tieto on lähtösin vapaamuurareiden selityksistä koskien omaa historiaansa melko tavalla värittäen. Ja tietenkin nämä ns. uuspakanat tarttuvat mihin tahansa tilaisuuteen saada oma rakas symbolinsa näyttämään "paremmalta" yleisön silmissä.


      • Exmoro
        Lue enemmän.. kirjoitti:

        Tuo tieto oli suurinpiirtein hallussa vaikka aiemmin tuollaisesta sivusta olekaan kuullut. Heti alkuun sanotaan että vanhin oli Mesopotamiasta löytynyt, mikä onkin totta. Vähän vaan hutaisemalla läpi vedetty tuo ja tiettyjä asioita painottaen, mutta sehän on vain luonnollista kun sivun tarkoituksen (pikasilmäyksellä katsottuna) ottaa huomioon.

        Virheitäkin olin huomaavinani, ei Konstatinus käyttänyt pentagrammia tunnuksenaan, vaan tuo väärä tieto on lähtösin vapaamuurareiden selityksistä koskien omaa historiaansa melko tavalla värittäen. Ja tietenkin nämä ns. uuspakanat tarttuvat mihin tahansa tilaisuuteen saada oma rakas symbolinsa näyttämään "paremmalta" yleisön silmissä.

        Wikipediaa, suomenkielistä ja englanninkielistä. Joo, kaipa kaikki ymppäävät omia selityksiään näihin symbolijuttuihin. Kannattaa muuten lukea toi englanninkielinen wikipedia... siellä mainitaan mm. mormonien temppelit.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Pentagram

        ps. edellisen mukaan tuo viisikanta on kyllä ollut Jerusalemin sinetissä (siis ei daavidintähti).


      • oleellisesti
        Exmoro kirjoitti:

        Wikipediaa, suomenkielistä ja englanninkielistä. Joo, kaipa kaikki ymppäävät omia selityksiään näihin symbolijuttuihin. Kannattaa muuten lukea toi englanninkielinen wikipedia... siellä mainitaan mm. mormonien temppelit.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Pentagram

        ps. edellisen mukaan tuo viisikanta on kyllä ollut Jerusalemin sinetissä (siis ei daavidintähti).

        Pentagrammihan on mm. ihmisen ja Kristuksen merkki. Väärin päin piirrettynä se on paholaisen merkki.

        Samaa kuin jonkin kirkkokunta pilkkaisi oikeaa kristillisyyttä käyttämällä ristiä ylösalaisin!


      • Lue enemmän..
        Exmoro kirjoitti:

        Wikipediaa, suomenkielistä ja englanninkielistä. Joo, kaipa kaikki ymppäävät omia selityksiään näihin symbolijuttuihin. Kannattaa muuten lukea toi englanninkielinen wikipedia... siellä mainitaan mm. mormonien temppelit.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Pentagram

        ps. edellisen mukaan tuo viisikanta on kyllä ollut Jerusalemin sinetissä (siis ei daavidintähti).

        Sitä oikeastaan tarkoitinkin. Katsohan sen Wikipedia -tekstin lähde tuolle tiedolle (http://altreligion.about.com/library/glossary/symbols/bldefspentagram.htm)
        joka on sitten erään wiccan kirjoittama teksti, ja hän lainaa tätä vapaamuurarimyyttiä. Jerusalemin kaupungin tunnuksena on ollut ensin Juudean leijona, sen jälkeen Daavidin tähti, ja nyt taas tuo leijona, ainakin minun tietojeni mukaan. Wikipedia ei edes mainitse asiaa, muuta kuin antaa Jerusalemin tunnukseksi tuon leijonan, ja Google antaa vain linkkejä vapaamuurareiden ajatuksiin. Sinällään yksi ja sama, mutta vähän epäilyttää tuo, että kaikki viisikantaa Jerusalemiin yhdistävät ovat tosiaan jollain tapaa kytkettyjä vapaamuurareihin.

        Muuten aivan turhaa yrittää ottaa selville symboleista, aivan oikeassa olet että kaikki vähän selittää mitä tahtoo niistä tukeakseen omia näkemyksiä. Heh, se kai tämänkin ketjun teema ylipäätäänsä on!


      • Lue enemmän..
        oleellisesti kirjoitti:

        Pentagrammihan on mm. ihmisen ja Kristuksen merkki. Väärin päin piirrettynä se on paholaisen merkki.

        Samaa kuin jonkin kirkkokunta pilkkaisi oikeaa kristillisyyttä käyttämällä ristiä ylösalaisin!

        Symboli menee löydösten perusteella ainakin 11000 vuotta ennen Jeesuksen syntymää, eikä sillä ole mitään yhteyttä aabrahamilaisiin uskontoihin muuta kuin jälkikäteen lisättyjä. Tuo paholaisen merkiksi leimaaminen johtui siitä, että se oli tärkeä uskonnollinen symboli Babylonissa (Ja samalla alueella kauan ennen Babylonia!), ja tämän keisarikunnan ja juutalaisten keskenäiset suhteethan ovat hyvin tiedossa. Vastustajien jumaluuksista tuli pahoja ja piruja. Samaahan tapahtui ihan kotosuomessakin tuon slaavilaisen ukkosenjumalan kantilta.

        Turha maalata piruja seinille vain siksi, että kaksi ihmisryhmää eivät aikoinaan toisistaan pitäneet.


      • (.)
        oleellisesti kirjoitti:

        Pentagrammihan on mm. ihmisen ja Kristuksen merkki. Väärin päin piirrettynä se on paholaisen merkki.

        Samaa kuin jonkin kirkkokunta pilkkaisi oikeaa kristillisyyttä käyttämällä ristiä ylösalaisin!

        pdf, mutta en tähän hätään löytänyt vastaavaa hmtl:nä. http://www.fairlds.org/pubs/Stars.pdf

        Tekstiä ei tarvitse lukea - kuvat puhuvat. Eli viisisakaraista tähteä on käytetty molemmin päin kristillisissä yhteyksissä.
        Paholaisen merkiksi se "keksittiin" 1860-luvulla, jolloin Mauvoon temppeli oli ollut rakennettuna puolitoista vuosikymmentä.


      • oleellisesti
        (.) kirjoitti:

        pdf, mutta en tähän hätään löytänyt vastaavaa hmtl:nä. http://www.fairlds.org/pubs/Stars.pdf

        Tekstiä ei tarvitse lukea - kuvat puhuvat. Eli viisisakaraista tähteä on käytetty molemmin päin kristillisissä yhteyksissä.
        Paholaisen merkiksi se "keksittiin" 1860-luvulla, jolloin Mauvoon temppeli oli ollut rakennettuna puolitoista vuosikymmentä.

        Minä en ole kristitty vaan ulkopuolinen. Mainitsin vain sen, että oikein päin oleva kuvaa ihmisyyttä, väärin päin oleva ihmisyyden vastakohtaa. Onhan kristillisyydessäkin ollut jo varhain tuota ihmisyyden vastakohtaakin. Merkkien symbolinen arvo säilyy kautta aikojen. Jotkut tapahtumat(mm hakaristin käyttö natsi-Saksassa) voivat kyllä vaikuttaa OPITTUUN symboliarvoon. Aidosti katsottuna hakaristi ei ole pahuuden merkki. Nykyisin se vain assosioituu aikuisilla ihmisillä pahuuteen.

        Pentagrammi nurin päin ilman opittua merkitystä on lapsista vastenmielisempi kuin oikein päin seisova. Tehkääpä vaikka kokeilu. Tosin nuo saamarin jouluikkunatähtivalot saattavat assoisioda lapsille joulun mieen. Silloin kyseessä on jo opittu merkitys.

        Laittakaapa kokeeksi joskus tuollainen valo ihan oikeaan asentoon (yksi sakara ylöspäin). Tunnetteko eroa?


    • (.)

      käydä Espoon temppelissä?

      • todé

        ristiä?


      • (.)
        todé kirjoitti:

        ristiä?

        näkyy. Et sattunut itse huomaamaan kun kävit?


      • todé
        (.) kirjoitti:

        näkyy. Et sattunut itse huomaamaan kun kävit?

        Oli sitä kasvustonistustushommaa... kaipa risti jäi huomaamatta.


      • (.)
        todé kirjoitti:

        Oli sitä kasvustonistustushommaa... kaipa risti jäi huomaamatta.

        muistan sen kun panin merkille useassa paikassa. Hassua, etten muista viisisakaraista tähteä sieltä, mutta kai sekin löytyy?

        Parhaiten muistuu mieleen lähetystyöristi http://www.seiyaku.com/customs/crosses/crosslet.html joka on minulle muutenkin tuttu.


      • todé
        (.) kirjoitti:

        muistan sen kun panin merkille useassa paikassa. Hassua, etten muista viisisakaraista tähteä sieltä, mutta kai sekin löytyy?

        Parhaiten muistuu mieleen lähetystyöristi http://www.seiyaku.com/customs/crosses/crosslet.html joka on minulle muutenkin tuttu.

        temppelin ristit sijaitsevat? Tapani varmaankin muistaa paremin?


      • (.)
        todé kirjoitti:

        temppelin ristit sijaitsevat? Tapani varmaankin muistaa paremin?

        että niitä olisi useammassa paikassa, muttaainakin jossain lasiovessa muistan nähneeni. Piakkoin olen sinne menossa, joten voin sillä käynnillä tarkemmin katsoa, jos se on sinulle tärkeää =).

        Onko sillä suuri merkitys, missä eri symbolit sijaitsevat? On siellä esimerkiksi käpy yhtenä symbolina; yksi koristeellinen teema muistuttaa havupuuta.


      • to..
        (.) kirjoitti:

        että niitä olisi useammassa paikassa, muttaainakin jossain lasiovessa muistan nähneeni. Piakkoin olen sinne menossa, joten voin sillä käynnillä tarkemmin katsoa, jos se on sinulle tärkeää =).

        Onko sillä suuri merkitys, missä eri symbolit sijaitsevat? On siellä esimerkiksi käpy yhtenä symbolina; yksi koristeellinen teema muistuttaa havupuuta.

        uskonnollinen symboli, kävin jopa temppelissä sisällä mutta en muista koko käpyä, en kyllä ristiäkään.


      • (.)
        to.. kirjoitti:

        uskonnollinen symboli, kävin jopa temppelissä sisällä mutta en muista koko käpyä, en kyllä ristiäkään.

        symbolit muistat vierailultasi?


      • to...
        (.) kirjoitti:

        symbolit muistat vierailultasi?

        en muista nähneeni sisällä mitään symboleja jotka olisin tunnistanut ja ulkona vain Moronin torvineen tornin huipussa.


      • löytyy myös
        todé kirjoitti:

        temppelin ristit sijaitsevat? Tapani varmaankin muistaa paremin?

        muutama Raamattu, jonka kannessa on risti.


      • todé
        (.) kirjoitti:

        että niitä olisi useammassa paikassa, muttaainakin jossain lasiovessa muistan nähneeni. Piakkoin olen sinne menossa, joten voin sillä käynnillä tarkemmin katsoa, jos se on sinulle tärkeää =).

        Onko sillä suuri merkitys, missä eri symbolit sijaitsevat? On siellä esimerkiksi käpy yhtenä symbolina; yksi koristeellinen teema muistuttaa havupuuta.

        Mitä käpy symboloi?

        Sinäkään et tietysti voi ottaa kuvia temppelistä, jotta voisit selventää tuota käpy-teemaa? Myös niitä moniaita ristejä olisi mielenkiintoista nährä. Älä nyt kuitenkaan kuvaa Raamattuja, vaikka niissä on kuulemma ristit kansissaan...


      • (.)
        to... kirjoitti:

        en muista nähneeni sisällä mitään symboleja jotka olisin tunnistanut ja ulkona vain Moronin torvineen tornin huipussa.

        tosiaan ole tarkoitus minkään symbolin mitenkään erityisesti pistävän silmään. Kyse ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole mistään esoteerisesta salaisuudesta, johon ei pääse käsiksi vielä temppeliin päästyäänkään kuin symbologian, mystiikan, numerologian, taitomeditaation tms.
        kautta.
        Symbolit voivat toki opettaa, mutta vain Pyhän Hengen kautta. Ne eivät ole ne symbolit itsessään, jotka opettavat, vaan Pyhä Henki. Hengelliset symbolit ovat asiassa vain inspiraationa, ikään kuin katalyyttinä.


      • (.)
        todé kirjoitti:

        Mitä käpy symboloi?

        Sinäkään et tietysti voi ottaa kuvia temppelistä, jotta voisit selventää tuota käpy-teemaa? Myös niitä moniaita ristejä olisi mielenkiintoista nährä. Älä nyt kuitenkaan kuvaa Raamattuja, vaikka niissä on kuulemma ristit kansissaan...

        uskoa sanaakaan?


      • todé
        (.) kirjoitti:

        uskoa sanaakaan?

        minun on hieman vaikeata päästä etsiskelemään käpyjä ja ristejä temppelistänne.
        Voisitko kenties lähettää minulle suosituksen, jonka avulla päsisin sisälle?


      • (.)
        todé kirjoitti:

        minun on hieman vaikeata päästä etsiskelemään käpyjä ja ristejä temppelistänne.
        Voisitko kenties lähettää minulle suosituksen, jonka avulla päsisin sisälle?

        kirkkoon kun saat varmasti tietää että Espoon temppelissä on kävyt ja ristit kohdallaan?


      • todé
        (.) kirjoitti:

        kirkkoon kun saat varmasti tietää että Espoon temppelissä on kävyt ja ristit kohdallaan?

        Missä niiden oikea paikka on?


      • to..
        (.) kirjoitti:

        tosiaan ole tarkoitus minkään symbolin mitenkään erityisesti pistävän silmään. Kyse ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole mistään esoteerisesta salaisuudesta, johon ei pääse käsiksi vielä temppeliin päästyäänkään kuin symbologian, mystiikan, numerologian, taitomeditaation tms.
        kautta.
        Symbolit voivat toki opettaa, mutta vain Pyhän Hengen kautta. Ne eivät ole ne symbolit itsessään, jotka opettavat, vaan Pyhä Henki. Hengelliset symbolit ovat asiassa vain inspiraationa, ikään kuin katalyyttinä.

        pistänytkää silmään, kysyin mukana olleilta perheeni jäseniltä eikä kukaan heistäkään muistanut nähneensä ainuttakaan symbolia.


      • (.)
        todé kirjoitti:

        Missä niiden oikea paikka on?

        missä ne ovat.


      • Turust
        (.) kirjoitti:

        missä ne ovat.

        temppelissä kävijät ovat joutuneet jonkin säteilytyksen tai vastaavan kohteeksi, joka estää heitä muistamasta mitä ovat nähneet. Rakentamisen aikana julkistetussa kuvissa näkyivät väliseinissä käytetty cyproc levytkin ovat sitten muuttuneet arvokkaiksi materiaaleiksi.

        Voin vakuutta, että olen käyttänyt kotonanikin mainittua kipsilevyä koska se on ollut halpa ja kelvollinen materiaali minulle.

        Keskustelu on antanut minulle tästä täydellisen varmuuden. Kiitos!

        Tavallinen syntinen Turust


      • calmato
        to.. kirjoitti:

        uskonnollinen symboli, kävin jopa temppelissä sisällä mutta en muista koko käpyä, en kyllä ristiäkään.

        Symboli on harvinainen, mutta tunnettiin jo Antiikin Kreikassa

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Thyrsos


      • zappax
        (.) kirjoitti:

        että niitä olisi useammassa paikassa, muttaainakin jossain lasiovessa muistan nähneeni. Piakkoin olen sinne menossa, joten voin sillä käynnillä tarkemmin katsoa, jos se on sinulle tärkeää =).

        Onko sillä suuri merkitys, missä eri symbolit sijaitsevat? On siellä esimerkiksi käpy yhtenä symbolina; yksi koristeellinen teema muistuttaa havupuuta.

        Ja havunoksa, kuvaa Suomen luontoa.

        Mitään muuta mystistä siinä ei ole.


      • (.)
        zappax kirjoitti:

        Ja havunoksa, kuvaa Suomen luontoa.

        Mitään muuta mystistä siinä ei ole.

        minunkaan mielestä mitään mystiikkaa ole, mutta voivat ne merkitä jotain muuta eri ihmisille. Ei se merkitys ole noissa symboleissa kiveen hakattu. Niin, voihan viisisakarainen tähti jossain temppelissä merkitä jollekin ihmiselle paholaista tai pahaa tai jotain siihen liittyvää. Meidän näkökulmastamme tämä merkitys on "väärä", mutta ei se estä tulkintaa.


      • zappax
        (.) kirjoitti:

        minunkaan mielestä mitään mystiikkaa ole, mutta voivat ne merkitä jotain muuta eri ihmisille. Ei se merkitys ole noissa symboleissa kiveen hakattu. Niin, voihan viisisakarainen tähti jossain temppelissä merkitä jollekin ihmiselle paholaista tai pahaa tai jotain siihen liittyvää. Meidän näkökulmastamme tämä merkitys on "väärä", mutta ei se estä tulkintaa.

        Nimenomaan.

        Asit pitää osata tulkita sen mukaan että kuka mitäkin symbolia käyttää.


      • todé
        zappax kirjoitti:

        Nimenomaan.

        Asit pitää osata tulkita sen mukaan että kuka mitäkin symbolia käyttää.

        mitään tulkinnallisia ongelmia.


      • löytyy
        todé kirjoitti:

        mitään tulkinnallisia ongelmia.

        tulkintoja, riippuen siitä, mistä risti näkyy.

        Esimerkiksi tietokoneen piirustusohjelmasssa risti kursorina sisältää oman merkityksensä, samoin taulukkolaskennassa.

        Ristillä määritellää piirustuksissa tietty sijainti, samassa tarkoituksessa maastoon merkitty risti helpottaa paikantamista, esim ilmakuvausta varten maastoon sijoitellaan suuria valkoisia ristejä.

        Hakaristin historiaa on käsitelty täälläkin lähiaikoina.

        Sitten jos ristiä käännetään 45 astetta, saadaan rasti, ja merkityksiä tulee lisää.

        Tode, elämässä täytyy pitää silmät auki, eikä jumittua yksioikoiseen ajatteluun. (K)ristiasioissakaan.


      • zappax
        todé kirjoitti:

        mitään tulkinnallisia ongelmia.

        Nykyään risti on yleismaailmallisesti tunnustettu kristinuskon symboliksi.

        Mutta sitähän se ei ole ollut aina ;-)


      • todé
        löytyy kirjoitti:

        tulkintoja, riippuen siitä, mistä risti näkyy.

        Esimerkiksi tietokoneen piirustusohjelmasssa risti kursorina sisältää oman merkityksensä, samoin taulukkolaskennassa.

        Ristillä määritellää piirustuksissa tietty sijainti, samassa tarkoituksessa maastoon merkitty risti helpottaa paikantamista, esim ilmakuvausta varten maastoon sijoitellaan suuria valkoisia ristejä.

        Hakaristin historiaa on käsitelty täälläkin lähiaikoina.

        Sitten jos ristiä käännetään 45 astetta, saadaan rasti, ja merkityksiä tulee lisää.

        Tode, elämässä täytyy pitää silmät auki, eikä jumittua yksioikoiseen ajatteluun. (K)ristiasioissakaan.

        Golgatan keskimmäistä ristiä, jossa ei ole tulkinnan tarvetta. Siinä haluan olla hyvin, hyvin yksioikoinen.


    • käsikopelo

      Mormonien symboliikkaa on käsitelty täällä aiemminkin, mutta aihe näyttää olevan niin arka, ettei palstan rekisteröityneet jäsenet ole koskaan niihin kommentoineet.

      Selvää lienee, että symboliikka on peräisin Joseph Smithin vapaamuuraritaustasta ja hänen kiinnostuksestaan okkultismiin.

      • Exmoro

        ...tai olla olematta. Ainakin Wikipedian mukaan tuo pentagrammi on ollut ensimmäiset 200v myös alkukristittyjen symbolina. Varsinaisen pakanallisen merkityksen (minun ja wikipedian mielestä) se on saanut 1900-luvulla.


      • oleellisesti
        Exmoro kirjoitti:

        ...tai olla olematta. Ainakin Wikipedian mukaan tuo pentagrammi on ollut ensimmäiset 200v myös alkukristittyjen symbolina. Varsinaisen pakanallisen merkityksen (minun ja wikipedian mielestä) se on saanut 1900-luvulla.

        Ylösalaisin käännettynä ja vieläpä tuo alasakara korostettuna se on paholaisen merkki. Sellaista mormonit käyttävät. Sarvipääpukkiahan se muistuttaakin.


      • käsikopelo
        oleellisesti kirjoitti:

        Ylösalaisin käännettynä ja vieläpä tuo alasakara korostettuna se on paholaisen merkki. Sellaista mormonit käyttävät. Sarvipääpukkiahan se muistuttaakin.

        Mormonien temppeleissä pentagrammi on käännettynä samaan asentoon kuin satanisteilla, jolloin se muodostaa "pukinpään".

        Mormonien pentagrammi on siis yhtä kristillinen kuin saatananpalvojien ylösalaisin käännetty risti.


      • Exmoro
        käsikopelo kirjoitti:

        Mormonien temppeleissä pentagrammi on käännettynä samaan asentoon kuin satanisteilla, jolloin se muodostaa "pukinpään".

        Mormonien pentagrammi on siis yhtä kristillinen kuin saatananpalvojien ylösalaisin käännetty risti.

        Jos morkut ovat alkaneet käyttää symbolia 1800-luvulla ja sitten joku on keksinyt 1900-luvulla sen olevan pakanallinen symboli, niin mitä siitä pitäisi päätellä? Pitäisikö sinusta hinduja syyttää kansallissosialistisiksi juutalaisten tappajiksi siksi, että Hitler otta saksan symboliksi 1900-luvulla hindujen tuhansia vuosia vanhan symbolin?


      • zappax

        On käsitelty... Mutta kun ei uskota niin ei uskota.

        Aihe ei ole arka... Miksi olisi?

        Ja kommentoitu on, katso keskusteluja hieman kauempaa.

        Mutta kuten kaikessa tämäkin aihe aina pullahtaa esille...

        Se miten mormonit käyttävät tai mitä eri symbolit mormoneille merkitsevät on ihan mormonien oma asia. Sillä symboliikalla on merkitystä vain sille ihmisryhmälle joka sitä käyttää. Siinä siis ei ole mitään omituista tai arkaa.

        Toinen asia on siten se että miten mikäkin symboli on tullut käyttöön ja käytetäänkö niitä vieläkin.... Se on minusta se kaikkein mielenkiintoisin juttu, mutta sehän taasen ei näytä yleisesti kiinnostavan yhtään ... On vaan mukava huutaa että saatanallisia olemme...


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        Ylösalaisin käännettynä ja vieläpä tuo alasakara korostettuna se on paholaisen merkki. Sellaista mormonit käyttävät. Sarvipääpukkiahan se muistuttaakin.

        Exmoroa ihan oikeasti. (Sorry hyökkäys...)

        Se siis ihan sama mihin joku on sitä keksinyt käyttää joskus, meille sillä on ihan eri merkitys.

        Symboleillahan siis ei ole mitään taikaa tai vaikutusta mitenkään... Nehän ovat vain kynällä piirrettyjä viivoja yhteenpistettynä.

        "Ylösalaisin käännettynä ja vieläpä tuo alasakara korostettuna se on paholaisen merkki."

        Sinulle ehkä niin, meille ei.

        "Sellaista mormonit käyttävät."

        Missä käytämme ja milloin? Ja miten?

        "Sarvipääpukkiahan se muistuttaakin."

        Ja vaikka mitä muuta tahansa, mitä kukin ryhmä joka sitä käyttää, haluaa sen muistuttavan.

        Sen tarkoitus kirkon alkuaikojen pyhille on ollut "The Star of the Morning". Pentagrammista on akkasi eri versiota ja se siis kehittyi sellaiseen versioon jossa alin sakara on pidempi. Ja kun aamutähti (Venus planeetta) on kirkkain tähti taivaalla aamulla päivän alkaessa ja sehän "lainaa" valonsa *auringolta*. Tuo tähti siis on edelläkävijä auringonnousulle. Se on meille symboli Jeesuksesta Kristuksesta.

        Ref: Matt 2:2, 4 Moos 24:17, Ilm. 22:16 ja erityisesti 2 Piet. 1:19


      • (.)
        oleellisesti kirjoitti:

        Ylösalaisin käännettynä ja vieläpä tuo alasakara korostettuna se on paholaisen merkki. Sellaista mormonit käyttävät. Sarvipääpukkiahan se muistuttaakin.

        sitä mieltä että viisisakarainen tähti "ylösalaisin käännettynä" (ikään kuin olisi jokin "standardi" asento, missä sen pitäisi olla!) tosiaan muistuttaa pukkia? Kun katsot sitä sanot mielessäsi: ilmeinen pukkihan tuo on?

        Ei, ei se kyllä näytä miltään pukilta, hyvänen aika. Se näyttää viisisakaraiselta tähdeltä, ehkä se tuo mieleen heittotähden? Onko siinä jotain diabolista?


      • Exmoro
        (.) kirjoitti:

        sitä mieltä että viisisakarainen tähti "ylösalaisin käännettynä" (ikään kuin olisi jokin "standardi" asento, missä sen pitäisi olla!) tosiaan muistuttaa pukkia? Kun katsot sitä sanot mielessäsi: ilmeinen pukkihan tuo on?

        Ei, ei se kyllä näytä miltään pukilta, hyvänen aika. Se näyttää viisisakaraiselta tähdeltä, ehkä se tuo mieleen heittotähden? Onko siinä jotain diabolista?

        Lisäisin tähän vielä sen, että mikä ihme ihmisillä on vuohia vastaan?

        :-)


      • todé
        Exmoro kirjoitti:

        Lisäisin tähän vielä sen, että mikä ihme ihmisillä on vuohia vastaan?

        :-)

        vuohista ja lampaista on nyt tässä se pointti. :-o


      • (.)
        todé kirjoitti:

        vuohista ja lampaista on nyt tässä se pointti. :-o

        tuota itsekin ajattelin, että sieltä se varmaankin tulee. Luin tosin jostain netistä joskus (joo, tosi varmaa tietoa, korjatkaa siis joku) että paholaisen kuvaaminen vuoheksi (sarvet ja sorkat ja häntä) johtuisi Dionysius-kultista.


      • oleellisesti
        zappax kirjoitti:

        Exmoroa ihan oikeasti. (Sorry hyökkäys...)

        Se siis ihan sama mihin joku on sitä keksinyt käyttää joskus, meille sillä on ihan eri merkitys.

        Symboleillahan siis ei ole mitään taikaa tai vaikutusta mitenkään... Nehän ovat vain kynällä piirrettyjä viivoja yhteenpistettynä.

        "Ylösalaisin käännettynä ja vieläpä tuo alasakara korostettuna se on paholaisen merkki."

        Sinulle ehkä niin, meille ei.

        "Sellaista mormonit käyttävät."

        Missä käytämme ja milloin? Ja miten?

        "Sarvipääpukkiahan se muistuttaakin."

        Ja vaikka mitä muuta tahansa, mitä kukin ryhmä joka sitä käyttää, haluaa sen muistuttavan.

        Sen tarkoitus kirkon alkuaikojen pyhille on ollut "The Star of the Morning". Pentagrammista on akkasi eri versiota ja se siis kehittyi sellaiseen versioon jossa alin sakara on pidempi. Ja kun aamutähti (Venus planeetta) on kirkkain tähti taivaalla aamulla päivän alkaessa ja sehän "lainaa" valonsa *auringolta*. Tuo tähti siis on edelläkävijä auringonnousulle. Se on meille symboli Jeesuksesta Kristuksesta.

        Ref: Matt 2:2, 4 Moos 24:17, Ilm. 22:16 ja erityisesti 2 Piet. 1:19

        >Symboleillahan siis ei ole mitään taikaa tai vaikutusta mitenkään... Nehän ovat vain kynällä piirrettyjä viivoja yhteenpistettynä.

        Kyllä niillä on syvällinen merkitys.

        Kerrotaan nyt kevennykseksi tositapaus parin vuosikymmenen takaa. Varhain maanantaiaamuna pimeässä joulukuussa ajelin parinsadan kilometrin päässä olleeseen työharjoittelupaikkaani (jossa asuin viikot). Kun rekka alkoi hengittää niskaani ja minulla ei ollut kiirettä ja vielä huonohkot renkaat alla, päätin kääntyä sopivasta risteyksestä oikealle.

        Mutta, mutta, se rekka kääntyi myös! Koukkasin vielä oikealle mitättömälle pikkutielle ja rekka sentään ei kääntynyt perässä. Rekan mentyä peruuttaakseni takaisin isommalle tielle katsoin, että näkyykö vasemmalla autojen valoja. Ei näkynyt, vain yksi piru. Sitten katsoin oikealle, että näkyykö... hetkinen. Siis mikä näkyi vasemmalla? Katsoin uudelleen vasemmalle. Kyllä siinä aivan sivulasin takana oli pentagrammi väärinpäin: sarvet, pukinparta, vieläpä isot tuijottavat silmät. Ilmielävä piru.

        Ei se sentään lähemmin katsottuna piru ollut vaan vuohipukki. Autoni vieläpä juuttui kiinni ja kun yritin työntää sitä paremmalle tielle, pukki auttoi puskemalla minua. Yritti samalla kampittaakin kietomalla etujalkansa jalkani ympärille. Sillä oli katkennut naru kaulassa. Läheisestä talosta löytyi ihmisiä, mutta pukinomistajanaapuri ei ollut kotona tai ei herännyt niin varhain koputteluun.

        Aikaa tuhlautui sen verran (tarvittiin traktoriakin, koska tuota sivutietä ei ollut hiljattain aurattu), että myöhästyin kuitenkin pari minuuttia töistä. En kuitenkaan kertonut tuota pirullista syytä.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        >Symboleillahan siis ei ole mitään taikaa tai vaikutusta mitenkään... Nehän ovat vain kynällä piirrettyjä viivoja yhteenpistettynä.

        Kyllä niillä on syvällinen merkitys.

        Kerrotaan nyt kevennykseksi tositapaus parin vuosikymmenen takaa. Varhain maanantaiaamuna pimeässä joulukuussa ajelin parinsadan kilometrin päässä olleeseen työharjoittelupaikkaani (jossa asuin viikot). Kun rekka alkoi hengittää niskaani ja minulla ei ollut kiirettä ja vielä huonohkot renkaat alla, päätin kääntyä sopivasta risteyksestä oikealle.

        Mutta, mutta, se rekka kääntyi myös! Koukkasin vielä oikealle mitättömälle pikkutielle ja rekka sentään ei kääntynyt perässä. Rekan mentyä peruuttaakseni takaisin isommalle tielle katsoin, että näkyykö vasemmalla autojen valoja. Ei näkynyt, vain yksi piru. Sitten katsoin oikealle, että näkyykö... hetkinen. Siis mikä näkyi vasemmalla? Katsoin uudelleen vasemmalle. Kyllä siinä aivan sivulasin takana oli pentagrammi väärinpäin: sarvet, pukinparta, vieläpä isot tuijottavat silmät. Ilmielävä piru.

        Ei se sentään lähemmin katsottuna piru ollut vaan vuohipukki. Autoni vieläpä juuttui kiinni ja kun yritin työntää sitä paremmalle tielle, pukki auttoi puskemalla minua. Yritti samalla kampittaakin kietomalla etujalkansa jalkani ympärille. Sillä oli katkennut naru kaulassa. Läheisestä talosta löytyi ihmisiä, mutta pukinomistajanaapuri ei ollut kotona tai ei herännyt niin varhain koputteluun.

        Aikaa tuhlautui sen verran (tarvittiin traktoriakin, koska tuota sivutietä ei ollut hiljattain aurattu), että myöhästyin kuitenkin pari minuuttia töistä. En kuitenkaan kertonut tuota pirullista syytä.

        Siis pelkkä symboli ei mitään tee.

        Se on se ihminen joka itse haluaa siitä ajatella mitä sitten haluaakin.


      • öleellisesti
        zappax kirjoitti:

        Siis pelkkä symboli ei mitään tee.

        Se on se ihminen joka itse haluaa siitä ajatella mitä sitten haluaakin.

        Merkeillä on merkitystä. Koiran kuva ei ole kissan kuva.

        Eikö teidän taika-alusvaatteilannekaan ole mitään merkitystä? Eikä niissä olevilla symboleilla?


      • Exmoro
        öleellisesti kirjoitti:

        Merkeillä on merkitystä. Koiran kuva ei ole kissan kuva.

        Eikö teidän taika-alusvaatteilannekaan ole mitään merkitystä? Eikä niissä olevilla symboleilla?

        ...mutta jos vaikkapa vaimollani on takki, jossa on kissankuva- ja hänen mielestään kyseessä on koirankuva, niin what the fuck - ei sillä ole mitään väliä. Samaan kastiin menee "saatananpalvojien pukinkuvat" ja muut pässit.


      • Turust
        (.) kirjoitti:

        tuota itsekin ajattelin, että sieltä se varmaankin tulee. Luin tosin jostain netistä joskus (joo, tosi varmaa tietoa, korjatkaa siis joku) että paholaisen kuvaaminen vuoheksi (sarvet ja sorkat ja häntä) johtuisi Dionysius-kultista.

        pukki vartioimaan kaalimaatanne, niin totinen tosi, tulette näkemään mitä tapahtuu.

        Tavallinen syntinen


      • zappax
        öleellisesti kirjoitti:

        Merkeillä on merkitystä. Koiran kuva ei ole kissan kuva.

        Eikö teidän taika-alusvaatteilannekaan ole mitään merkitystä? Eikä niissä olevilla symboleilla?

        Kyse ei ole siitä että onko kyseessä koiran tai kissan kuva, vaan siitä että mitä *sinä* ajattelet sen olevan.

        Kyseessä siis on kuva X ja sinä väität että se on aina koira ja minä väitän että se on sitä mitä kukin haluaa sen olevan.

        "Eikö teidän taika-alusvaatteilannekaan ole mitään merkitystä? Eikä niissä olevilla symboleilla?"

        Et ymmärtänyt. Tarkoitin sitä että pelkka kuva ei ole yhtään mitään. Se mitä siitä tulee, on siellä korvien välissä...

        Symboleillahan on merkitys... Mutta niissä ei ole mitään "taikaa" itsessään.


      • oleellisesti
        Exmoro kirjoitti:

        ...mutta jos vaikkapa vaimollani on takki, jossa on kissankuva- ja hänen mielestään kyseessä on koirankuva, niin what the fuck - ei sillä ole mitään väliä. Samaan kastiin menee "saatananpalvojien pukinkuvat" ja muut pässit.

        että silloin vaimosi on väärässä, vaikka kuinka fuckkisit häntä.


      • oleellisesti
        zappax kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä että onko kyseessä koiran tai kissan kuva, vaan siitä että mitä *sinä* ajattelet sen olevan.

        Kyseessä siis on kuva X ja sinä väität että se on aina koira ja minä väitän että se on sitä mitä kukin haluaa sen olevan.

        "Eikö teidän taika-alusvaatteilannekaan ole mitään merkitystä? Eikä niissä olevilla symboleilla?"

        Et ymmärtänyt. Tarkoitin sitä että pelkka kuva ei ole yhtään mitään. Se mitä siitä tulee, on siellä korvien välissä...

        Symboleillahan on merkitys... Mutta niissä ei ole mitään "taikaa" itsessään.

        Sovitut ja opitut merkitykset ovat erikseen. Teille on OPETETTU, että ilman taika-alusvaatteitanne ette pääse korotukseen ja silloin te USKOTTE sen.


      • tuntuu, että
        oleellisesti kirjoitti:

        Sovitut ja opitut merkitykset ovat erikseen. Teille on OPETETTU, että ilman taika-alusvaatteitanne ette pääse korotukseen ja silloin te USKOTTE sen.

        moinen oppi on tehty MAP-kirkon ulkopuolella, kun ei tiedetä asian oikeaa laitaa. Tai saatetaan tietää, mutta käytetään asiaa tietämättömien harhautukseen.

        Korotukseen kun pääsee ilman taika-alusvaatteita. Ne ovat meillä vain täällä elon vaelluksessa mukana muistuttamassa pysymään reitillä, joka vie korotukseen.

        Tuskin Pietari portilla nostaa takinhelmaa ja kurkistaa millaisilla alusvaatteilla taivaaseen pyritään.


      • tuntuu, että kirjoitti:

        moinen oppi on tehty MAP-kirkon ulkopuolella, kun ei tiedetä asian oikeaa laitaa. Tai saatetaan tietää, mutta käytetään asiaa tietämättömien harhautukseen.

        Korotukseen kun pääsee ilman taika-alusvaatteita. Ne ovat meillä vain täällä elon vaelluksessa mukana muistuttamassa pysymään reitillä, joka vie korotukseen.

        Tuskin Pietari portilla nostaa takinhelmaa ja kurkistaa millaisilla alusvaatteilla taivaaseen pyritään.

        http://www.lightplanet.com/mormons/temples/mormon_garments.html
        http://www.lightplanet.com/mormons/temples/mormon_underwear.html


      • tuntuu, että kirjoitti:

        moinen oppi on tehty MAP-kirkon ulkopuolella, kun ei tiedetä asian oikeaa laitaa. Tai saatetaan tietää, mutta käytetään asiaa tietämättömien harhautukseen.

        Korotukseen kun pääsee ilman taika-alusvaatteita. Ne ovat meillä vain täällä elon vaelluksessa mukana muistuttamassa pysymään reitillä, joka vie korotukseen.

        Tuskin Pietari portilla nostaa takinhelmaa ja kurkistaa millaisilla alusvaatteilla taivaaseen pyritään.

        1. Moos. 3
        21 Ja Herra Jumala teki Aadamille* ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin. [Kaikkialla ei ole ratkaistavissa, onko adam-sanaa käytetty erisnimenä vai tarkoittaako se ihmistä yleensä.]


      • to..
        Tapani1 kirjoitti:

        1. Moos. 3
        21 Ja Herra Jumala teki Aadamille* ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin. [Kaikkialla ei ole ratkaistavissa, onko adam-sanaa käytetty erisnimenä vai tarkoittaako se ihmistä yleensä.]

        käyttää nahkavaatteita vai mitä yrität sanoa? Tuossa on erisnimi, jos ei ole, silloin ihminen on vain mies tekstihän menee sitten näin: "...teki nahasta vaatteet ihmiselle ja hänen naiselleen".


      • että tuossa
        to.. kirjoitti:

        käyttää nahkavaatteita vai mitä yrität sanoa? Tuossa on erisnimi, jos ei ole, silloin ihminen on vain mies tekstihän menee sitten näin: "...teki nahasta vaatteet ihmiselle ja hänen naiselleen".

        kohdassa sanaa "Aadam" käytetään erisnimenä. Niin, sinähän se esiinnyt auktoriteettina näissä kieliasioissa.
        Voisitko mennä kertomaan tietosi myös Raamatun toimituskunnalle, että osaisivat korjata tekemänsä virheen Raamatun seuraviin painoksiin?


      • to..
        että tuossa kirjoitti:

        kohdassa sanaa "Aadam" käytetään erisnimenä. Niin, sinähän se esiinnyt auktoriteettina näissä kieliasioissa.
        Voisitko mennä kertomaan tietosi myös Raamatun toimituskunnalle, että osaisivat korjata tekemänsä virheen Raamatun seuraviin painoksiin?

        kipitä sinä edeltä, huuda vaikka oven raosta ja sitten äkkiä pakoon.


      • niitä, jotka
        to.. kirjoitti:

        kipitä sinä edeltä, huuda vaikka oven raosta ja sitten äkkiä pakoon.

        uskaltavat isossa joukossa räkyttää isolla suulla anonyyminä ja pikkuporukassa työnnetään hankalat hommat mieluummin muille.

        Sitten, jos asiat menee suunnitellusti, ollaan valmiita ottamaan kunniaa, epäonnistuessa ollaan hiljaa ja toinen saakoon syyt.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        Sovitut ja opitut merkitykset ovat erikseen. Teille on OPETETTU, että ilman taika-alusvaatteitanne ette pääse korotukseen ja silloin te USKOTTE sen.

        Ja pysyttäisiin nyt sitten pentagrammissa... Siitähän tässä on kysymys.

        Vai onko niin että hyväksyt tuon vastaukseni http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&posting=22000000028596335

        Eikä siis siitä tarvitse enää keskustella?

        "Sovitut ja opitut merkitykset ovat erikseen."

        Miten tämä nyt tähän liittyy? SInä olet oppinut jonkin merkityksen ja me olemme oppineet/sopineet jonkin merkityksen tähtikuviolle???

        "Teille on OPETETTU, että ilman taika-alusvaatteitanne ette pääse korotukseen ja silloin te USKOTTE sen."

        Ei, vaan sinulle on sanottu ko. asiasta jotakin ja USKOT sen sokeasti.

        Sillä se mitä nyt puhut ihokkaasta (Sanot taika.asu, mutta sitä se EI ole, sinä vain sokeasti USKOT mitä sinulle on sanottu...), ei pidä paikkaansa, varsinkin nyt sen suhteen missä tuot sen esille, niin koko asia on keskusteltavissa/argumentoitavissa.

        Keskusteltaisiin tämä pentagrammi nyt kokonaan ensin läpi ja siirrytään sitten muihin aiheisiin omassa ryhmässään.....


      • että tuossa
        to.. kirjoitti:

        kipitä sinä edeltä, huuda vaikka oven raosta ja sitten äkkiä pakoon.

        tarvitse kipittää, huutaa eikä paeta.
        Sinun sen sijaan olisi syytä vastata huutoosi ihan itse. Voisit esimerkiksi tunnustaa asiantuntemattomuutesi Raamatun alkukielten suhteen.


      • oleellisesti
        zappax kirjoitti:

        Ja pysyttäisiin nyt sitten pentagrammissa... Siitähän tässä on kysymys.

        Vai onko niin että hyväksyt tuon vastaukseni http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&posting=22000000028596335

        Eikä siis siitä tarvitse enää keskustella?

        "Sovitut ja opitut merkitykset ovat erikseen."

        Miten tämä nyt tähän liittyy? SInä olet oppinut jonkin merkityksen ja me olemme oppineet/sopineet jonkin merkityksen tähtikuviolle???

        "Teille on OPETETTU, että ilman taika-alusvaatteitanne ette pääse korotukseen ja silloin te USKOTTE sen."

        Ei, vaan sinulle on sanottu ko. asiasta jotakin ja USKOT sen sokeasti.

        Sillä se mitä nyt puhut ihokkaasta (Sanot taika.asu, mutta sitä se EI ole, sinä vain sokeasti USKOT mitä sinulle on sanottu...), ei pidä paikkaansa, varsinkin nyt sen suhteen missä tuot sen esille, niin koko asia on keskusteltavissa/argumentoitavissa.

        Keskusteltaisiin tämä pentagrammi nyt kokonaan ensin läpi ja siirrytään sitten muihin aiheisiin omassa ryhmässään.....

        Sinä uskot taika-asujenne voimaan. Kirkollenne se on niin tärkeä asia, että piispan pitää kytätä jäsenten garmenttien käyttöä.

        Kyllä ihminen voi oppia väärät merkitykset symboleille. Jos jossain kulttuurissa yksi viiva (tai piste) merkitsee lukumäärää kaksi ja kaksi viivaa merkitsee lukumäärää yksi, silloin on opittu väärät merkitykset. Ehkä heillä on joskus ollut diktaattorina Smithin tapainen venkoilija, joka on noin päättänyt antaa nuo merkitykset.


      • oleellisesti
        zappax kirjoitti:

        Ja pysyttäisiin nyt sitten pentagrammissa... Siitähän tässä on kysymys.

        Vai onko niin että hyväksyt tuon vastaukseni http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&posting=22000000028596335

        Eikä siis siitä tarvitse enää keskustella?

        "Sovitut ja opitut merkitykset ovat erikseen."

        Miten tämä nyt tähän liittyy? SInä olet oppinut jonkin merkityksen ja me olemme oppineet/sopineet jonkin merkityksen tähtikuviolle???

        "Teille on OPETETTU, että ilman taika-alusvaatteitanne ette pääse korotukseen ja silloin te USKOTTE sen."

        Ei, vaan sinulle on sanottu ko. asiasta jotakin ja USKOT sen sokeasti.

        Sillä se mitä nyt puhut ihokkaasta (Sanot taika.asu, mutta sitä se EI ole, sinä vain sokeasti USKOT mitä sinulle on sanottu...), ei pidä paikkaansa, varsinkin nyt sen suhteen missä tuot sen esille, niin koko asia on keskusteltavissa/argumentoitavissa.

        Keskusteltaisiin tämä pentagrammi nyt kokonaan ensin läpi ja siirrytään sitten muihin aiheisiin omassa ryhmässään.....

        Kiinan kirjoituksessa on lukuisia esimerkkejä symbolien vääristymisestä vuosisatojen tai jopa vuosituhansien aikoina. Tunnettu esimerkki on ihmistä kuvaava kirjoitusmerkki 人. Sen mieltää oikein hyvin ihmisvartaloksi taka- ja etujalkoineen. Tosiasiassa tuo etujalka on käsi, joka on aikojen saatossa vääntynyt koskettamaan maata. Ei ihmisen käsi voi pystyssä seisottaessa ulottua yhtä alas kuin käsi.


      • outoja
        oleellisesti kirjoitti:

        Sinä uskot taika-asujenne voimaan. Kirkollenne se on niin tärkeä asia, että piispan pitää kytätä jäsenten garmenttien käyttöä.

        Kyllä ihminen voi oppia väärät merkitykset symboleille. Jos jossain kulttuurissa yksi viiva (tai piste) merkitsee lukumäärää kaksi ja kaksi viivaa merkitsee lukumäärää yksi, silloin on opittu väärät merkitykset. Ehkä heillä on joskus ollut diktaattorina Smithin tapainen venkoilija, joka on noin päättänyt antaa nuo merkitykset.

        puhuessasi symbolien vääristä merkityksistä. Ajatellaanpa esimerkiksi värisymboliikkaa ja tarkemmin sanoen punaista väriä. Suomessa se on muun muassa rakkauden, joulun ja vasemmistoliikkeen väri, Intiassa puhtauden symboli, Kiinassa juhlan väri. Mikä tulkinta on oikea? Entä kuka saa päättää, merkitseekö nyökkääminen kieltoa vai myöntöä? Kysypä vaikka suomalaiselta ja albanialaiselta.
        On aina surkuhupaisaa ja joskus kohtalokasta, että symbolit pyritään tulkitsemaan kapeasti vain yhdellä tavalla. Kulttuuriseen lukutaitoon kuuluu se, että pyritään ymmärtämään, mitä mikin symboli käyttäjälleen edustaa. Ei ole järkevää väittää sitkeästi omaa tulkintaansa oikeaksi, vaan kysyä toiselta osapuolelta, mitä hänen käyttämänsä symboli hänelle merkitsee - ja uskoa siihen, mitä hän vastaa. Tuskinpa hänellä on mitään syytä valehdella.


      • to..
        että tuossa kirjoitti:

        tarvitse kipittää, huutaa eikä paeta.
        Sinun sen sijaan olisi syytä vastata huutoosi ihan itse. Voisit esimerkiksi tunnustaa asiantuntemattomuutesi Raamatun alkukielten suhteen.

        alkukieliä, hepreaa vain. En käännä kivi hatussa niin kuin ehkä pitäisi jotta osuisi oikeaan.


      • oleellisesti
        outoja kirjoitti:

        puhuessasi symbolien vääristä merkityksistä. Ajatellaanpa esimerkiksi värisymboliikkaa ja tarkemmin sanoen punaista väriä. Suomessa se on muun muassa rakkauden, joulun ja vasemmistoliikkeen väri, Intiassa puhtauden symboli, Kiinassa juhlan väri. Mikä tulkinta on oikea? Entä kuka saa päättää, merkitseekö nyökkääminen kieltoa vai myöntöä? Kysypä vaikka suomalaiselta ja albanialaiselta.
        On aina surkuhupaisaa ja joskus kohtalokasta, että symbolit pyritään tulkitsemaan kapeasti vain yhdellä tavalla. Kulttuuriseen lukutaitoon kuuluu se, että pyritään ymmärtämään, mitä mikin symboli käyttäjälleen edustaa. Ei ole järkevää väittää sitkeästi omaa tulkintaansa oikeaksi, vaan kysyä toiselta osapuolelta, mitä hänen käyttämänsä symboli hänelle merkitsee - ja uskoa siihen, mitä hän vastaa. Tuskinpa hänellä on mitään syytä valehdella.

        Punainen kuvastaa mm. voimaa, intensiivisyyttä. Se on sen luonnollinen merkitys. Nuo muut sopivat siihen yhteyteen erittäin hyvin. Länsimaissa rakkaus mielletään sellaiseksi. Eikä mikän ihme, että myös vasemmistoliike on ottanut punaisen värin käyttöönsä. Sopisiko sinusta vasemmistoliikkeelle sininen ja kokoomukselle punainen väri? Jos ei, mietipä onko kysymyksessä vain opittu merkitys, vai onko takana jotain syvällisempää? Jos vasemmisto käyttäisi sinistä, ajaisiko se asiota eri tavalla?

        Tuosta vielä, että jako vasemmistoon ja oikeistoon on vain sattuma, että se menee noin päin. Kysymys oli aluksi vain istumajärjestyksestä. Olisiko vasemmiston kannatus suurempi, pienempi vai yhtä suuri, jos sen nimi olisikin oikeisto?

        Meillä musta on kuoleman väri. Kiinassa se on valkoinen. Olen nähnyt siellä valkovoittoisia paperista tehtyjä isoja hevosia ja muuta reksvisiittaa hautajaisten yhteydessä. Meillä kuolemassa korostuu suru, Aasiassa tietysti myös surraan, mutta ajattelepa millainen ero ja myönteisyyden korostuminen liittyy (puhtaan) valkoiseen väriin.

        Puhtaudesta hyppäys tuohon Intian punaiseen puhtauden väriin. Mietipä miksi? Sen verran vihjettä, että ajattelepa esim. desinfiointia, polttamista, ruuan tulisuuden merkitystä mm. bakteerien tappajana. Puhtauteen tarvitaan agressiivisuutta, meillä riittää lumihanki...

        Nyökkäys ja pään pudistaminen ovat tyypillisiä SOVITTUJA merkityksiä.

        Suomalainen voi sanoa intialaista likaiseksi, jos näkee tämän syövän kädestään lautasella olevaa ruokaa. Intialainen voi kauhistella suomalaista, joka syö leipää pitäen tätä vasemmassa kädessään. Intiassa vasen käsi on takapuolihygieniaa varten...

        Kiinasta vielä, että siellä numeroillakin on merkitys, joka kyllä juontaa juurensa pitkälti siitä, että on olemassa sanoja, jotka muistuttavat tiettyjä numeroita, joilloin numeroille on annettu kaksoismerkitys. Harva kiinalainen haluaa autonsa rekisterinumeroksi esim. 174. Silloin haluaisi vaimonsa kuolevan... Asuntoni numero on 40. Vaikka siinä esiintyy kuoleman luku (4), numero kokonaisuutena ei ole huono, koska nolla merkitsee mm: ei kukaan.

        Se mitä sanoit pitää suurelta osalta paikkaansa, koska hyvin suuri osa symboleista ja käyttäytymisestä on opittua ja sovittua. Se ei kuitenkaan poista esim. värien, äänten, symbolien, ym. syvällisempiä, kultturista riippumattomia merkityksiä.

        Zappaxille vielä, että noista garmenteista olen oppinut mormoneilta ja mormonikirjallisuudesta. Garmenttien käytön ja sen tarkkailun yhteydessä tällä palstalla mormonit syyttivät toisiaan puolitotuuksien kertomisesta. Voithan sinä nyt kertoa sen aidon oikean kokototuuden, niin asia ei jää epäselväski. Harmi vain, että sinä et sano mitään asiaa suoraan ja venkoilematta, joten saattaa edelleen jäädä mahdollisuuksia moniin tulkintoihin.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        Sinä uskot taika-asujenne voimaan. Kirkollenne se on niin tärkeä asia, että piispan pitää kytätä jäsenten garmenttien käyttöä.

        Kyllä ihminen voi oppia väärät merkitykset symboleille. Jos jossain kulttuurissa yksi viiva (tai piste) merkitsee lukumäärää kaksi ja kaksi viivaa merkitsee lukumäärää yksi, silloin on opittu väärät merkitykset. Ehkä heillä on joskus ollut diktaattorina Smithin tapainen venkoilija, joka on noin päättänyt antaa nuo merkitykset.

        "Sinä uskot taika-asujenne voimaan. Kirkollenne se on niin tärkeä asia, että piispan pitää kytätä jäsenten garmenttien käyttöä."

        Huhuh , kun argumentit loppuvat niin mennään sitten ihan metsään. Kyse ei edelleenkään ole mistään taika-asuista tai siitä mitä piispa niistä kyselee, vaan pentagrammista....

        "Kyllä ihminen voi oppia väärät merkitykset symboleille."

        Ei ole mitään vääriä merkityksiä symboleille. Jokaisella kulttuurilla/ryhmällä/jne on IHAN OMAT MERKITYKSENSÄ symboleille. Sinulla ei ole oikeutta mennä sanomaan kenellekään sitä että mitä jokin symboli PITÄÄ esittää.

        "Jos jossain kulttuurissa yksi viiva (tai piste) merkitsee lukumäärää kaksi ja kaksi viivaa merkitsee lukumäärää yksi, silloin on opittu väärät merkitykset."

        Ei ole. Vaan kummassakin kulttuurissa toimitaan ihan ko. kulttuurin mukaisesti. YHTEENTÖRMÄYS tietysti tulee kun aletaan sotkea ko. kulttuurien käsitystä numeroista, YMMÄRTÄMÄTTÄ sitä että mistä on kysymys.

        "Ehkä heillä on joskus ollut diktaattorina Smithin tapainen venkoilija, joka on noin päättänyt antaa nuo merkitykset."

        Ei, vaan joku ulkopuolinen idiootti on päättänyt että kahdella eri kulttuurilla pitää olla samat symbolit... Kun tähän venkoiluun mentiin.

        Ongelmaahan ei ko. asiasta ole, ennen kuin asiaa tietämätön menee sotkemaan ko. kulttuurien symbolit numeroista keskenään... Ja sitähän kukaan järjellinen ihminen ei tee.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        Punainen kuvastaa mm. voimaa, intensiivisyyttä. Se on sen luonnollinen merkitys. Nuo muut sopivat siihen yhteyteen erittäin hyvin. Länsimaissa rakkaus mielletään sellaiseksi. Eikä mikän ihme, että myös vasemmistoliike on ottanut punaisen värin käyttöönsä. Sopisiko sinusta vasemmistoliikkeelle sininen ja kokoomukselle punainen väri? Jos ei, mietipä onko kysymyksessä vain opittu merkitys, vai onko takana jotain syvällisempää? Jos vasemmisto käyttäisi sinistä, ajaisiko se asiota eri tavalla?

        Tuosta vielä, että jako vasemmistoon ja oikeistoon on vain sattuma, että se menee noin päin. Kysymys oli aluksi vain istumajärjestyksestä. Olisiko vasemmiston kannatus suurempi, pienempi vai yhtä suuri, jos sen nimi olisikin oikeisto?

        Meillä musta on kuoleman väri. Kiinassa se on valkoinen. Olen nähnyt siellä valkovoittoisia paperista tehtyjä isoja hevosia ja muuta reksvisiittaa hautajaisten yhteydessä. Meillä kuolemassa korostuu suru, Aasiassa tietysti myös surraan, mutta ajattelepa millainen ero ja myönteisyyden korostuminen liittyy (puhtaan) valkoiseen väriin.

        Puhtaudesta hyppäys tuohon Intian punaiseen puhtauden väriin. Mietipä miksi? Sen verran vihjettä, että ajattelepa esim. desinfiointia, polttamista, ruuan tulisuuden merkitystä mm. bakteerien tappajana. Puhtauteen tarvitaan agressiivisuutta, meillä riittää lumihanki...

        Nyökkäys ja pään pudistaminen ovat tyypillisiä SOVITTUJA merkityksiä.

        Suomalainen voi sanoa intialaista likaiseksi, jos näkee tämän syövän kädestään lautasella olevaa ruokaa. Intialainen voi kauhistella suomalaista, joka syö leipää pitäen tätä vasemmassa kädessään. Intiassa vasen käsi on takapuolihygieniaa varten...

        Kiinasta vielä, että siellä numeroillakin on merkitys, joka kyllä juontaa juurensa pitkälti siitä, että on olemassa sanoja, jotka muistuttavat tiettyjä numeroita, joilloin numeroille on annettu kaksoismerkitys. Harva kiinalainen haluaa autonsa rekisterinumeroksi esim. 174. Silloin haluaisi vaimonsa kuolevan... Asuntoni numero on 40. Vaikka siinä esiintyy kuoleman luku (4), numero kokonaisuutena ei ole huono, koska nolla merkitsee mm: ei kukaan.

        Se mitä sanoit pitää suurelta osalta paikkaansa, koska hyvin suuri osa symboleista ja käyttäytymisestä on opittua ja sovittua. Se ei kuitenkaan poista esim. värien, äänten, symbolien, ym. syvällisempiä, kultturista riippumattomia merkityksiä.

        Zappaxille vielä, että noista garmenteista olen oppinut mormoneilta ja mormonikirjallisuudesta. Garmenttien käytön ja sen tarkkailun yhteydessä tällä palstalla mormonit syyttivät toisiaan puolitotuuksien kertomisesta. Voithan sinä nyt kertoa sen aidon oikean kokototuuden, niin asia ei jää epäselväski. Harmi vain, että sinä et sano mitään asiaa suoraan ja venkoilematta, joten saattaa edelleen jäädä mahdollisuuksia moniin tulkintoihin.

        Mutta silti kieltäydyt sitten ymmärtämästä...

        "Suomalainen voi sanoa intialaista likaiseksi, jos näkee tämän syövän kädestään lautasella olevaa ruokaa. Intialainen voi kauhistella suomalaista, joka syö leipää pitäen tätä vasemmassa kädessään. Intiassa vasen käsi on takapuolihygieniaa varten..."

        Kuinka IHMEESSÄ et sitten ymmärrä sitä että meillä on eri merkitys pentagrammille kuin sinulla? Ja kuinka ihmeessä et ymmärrä sitä että siihen meillä on myöskin täysi oikeus????????

        "Zappaxille vielä, että noista garmenteista olen oppinut mormoneilta ja mormonikirjallisuudesta."

        Itse en ole missään nähnyt niitä referoitavan "taika-asuina".....?

        "Garmenttien käytön ja sen tarkkailun yhteydessä tällä palstalla mormonit syyttivät toisiaan puolitotuuksien kertomisesta."

        Niin. Aisa kun ei ole musta-valkoinen.

        "Voithan sinä nyt kertoa sen aidon oikean kokototuuden, niin asia ei jää epäselväski."

        Miksi kertoisin? Ei liity aiheeseen mitenkään. JOs haluat tietää tuon "totuuden", pitäisi sinun ensin kertoa että minkä totuuden? Parhaiten saat tietoa kun käytä paikkakuntasi piispalta kysymässä asiasta. Hän on se henkilö joka lähinnä voi vastata jollakin auktoriteetilla... Tai sitten ihan yksinkertaisesti, kirjoita päämajaan ja kysy sieltä.

        "Harmi vain, että sinä et sano mitään asiaa suoraan ja venkoilematta, joten saattaa edelleen jäädä mahdollisuuksia moniin tulkintoihin."

        Olen mielestäni keskustellut pentagrammin merkityksestä ihan suoraan... Minusta sinä olet ollut se joka on venkoillut ja kiertänyt selvää asiaa ja tuonut asiattomia juttuja mukaan keskusteluun.

        Se vasta harmi on.


      • oleellisesti
        zappax kirjoitti:

        Mutta silti kieltäydyt sitten ymmärtämästä...

        "Suomalainen voi sanoa intialaista likaiseksi, jos näkee tämän syövän kädestään lautasella olevaa ruokaa. Intialainen voi kauhistella suomalaista, joka syö leipää pitäen tätä vasemmassa kädessään. Intiassa vasen käsi on takapuolihygieniaa varten..."

        Kuinka IHMEESSÄ et sitten ymmärrä sitä että meillä on eri merkitys pentagrammille kuin sinulla? Ja kuinka ihmeessä et ymmärrä sitä että siihen meillä on myöskin täysi oikeus????????

        "Zappaxille vielä, että noista garmenteista olen oppinut mormoneilta ja mormonikirjallisuudesta."

        Itse en ole missään nähnyt niitä referoitavan "taika-asuina".....?

        "Garmenttien käytön ja sen tarkkailun yhteydessä tällä palstalla mormonit syyttivät toisiaan puolitotuuksien kertomisesta."

        Niin. Aisa kun ei ole musta-valkoinen.

        "Voithan sinä nyt kertoa sen aidon oikean kokototuuden, niin asia ei jää epäselväski."

        Miksi kertoisin? Ei liity aiheeseen mitenkään. JOs haluat tietää tuon "totuuden", pitäisi sinun ensin kertoa että minkä totuuden? Parhaiten saat tietoa kun käytä paikkakuntasi piispalta kysymässä asiasta. Hän on se henkilö joka lähinnä voi vastata jollakin auktoriteetilla... Tai sitten ihan yksinkertaisesti, kirjoita päämajaan ja kysy sieltä.

        "Harmi vain, että sinä et sano mitään asiaa suoraan ja venkoilematta, joten saattaa edelleen jäädä mahdollisuuksia moniin tulkintoihin."

        Olen mielestäni keskustellut pentagrammin merkityksestä ihan suoraan... Minusta sinä olet ollut se joka on venkoillut ja kiertänyt selvää asiaa ja tuonut asiattomia juttuja mukaan keskusteluun.

        Se vasta harmi on.

        Kyllähän minä ymmärrän, jos jostain syystä haluatte käyttää syvälliseltä merkitykseltään ihmisyyden symbolia ylösalaisin. Sehän on oma valintanne.

        Takapuolen pyyhkimiseen käytetty käsi on opittu ja opeteltu tapa, ei luonnostaan selvä. Intiassa on ollut hyödyksi käyttää eri kättä syömiseen ja pyyhkimiseen. meillä sillä ei ole niin suurta merkitystä.

        Arvasinkin, että noista kalsareistanne et sano mitään vaan käsket kysmyään piispalta! Vastauksesi oli siis siltä osin kaikkea muuta kuin asiallinen.


      • oleellisesti
        zappax kirjoitti:

        "Sinä uskot taika-asujenne voimaan. Kirkollenne se on niin tärkeä asia, että piispan pitää kytätä jäsenten garmenttien käyttöä."

        Huhuh , kun argumentit loppuvat niin mennään sitten ihan metsään. Kyse ei edelleenkään ole mistään taika-asuista tai siitä mitä piispa niistä kyselee, vaan pentagrammista....

        "Kyllä ihminen voi oppia väärät merkitykset symboleille."

        Ei ole mitään vääriä merkityksiä symboleille. Jokaisella kulttuurilla/ryhmällä/jne on IHAN OMAT MERKITYKSENSÄ symboleille. Sinulla ei ole oikeutta mennä sanomaan kenellekään sitä että mitä jokin symboli PITÄÄ esittää.

        "Jos jossain kulttuurissa yksi viiva (tai piste) merkitsee lukumäärää kaksi ja kaksi viivaa merkitsee lukumäärää yksi, silloin on opittu väärät merkitykset."

        Ei ole. Vaan kummassakin kulttuurissa toimitaan ihan ko. kulttuurin mukaisesti. YHTEENTÖRMÄYS tietysti tulee kun aletaan sotkea ko. kulttuurien käsitystä numeroista, YMMÄRTÄMÄTTÄ sitä että mistä on kysymys.

        "Ehkä heillä on joskus ollut diktaattorina Smithin tapainen venkoilija, joka on noin päättänyt antaa nuo merkitykset."

        Ei, vaan joku ulkopuolinen idiootti on päättänyt että kahdella eri kulttuurilla pitää olla samat symbolit... Kun tähän venkoiluun mentiin.

        Ongelmaahan ei ko. asiasta ole, ennen kuin asiaa tietämätön menee sotkemaan ko. kulttuurien symbolit numeroista keskenään... Ja sitähän kukaan järjellinen ihminen ei tee.

        Kyllähän kulttuurinmukaisesti voi toimia, mutta jos kaksi viivaa merkitsee ykköstä ja yksi viiva kakkosta, silloin ei toimita logiikan mukaan. Kiellettyähän se ei ole. Jos jokin kulttuuri noin tekee, tietysti asioidessa heidän kanssaan se täytyy ottaa huomioon.

        Aivan samoin kuin jos haluaa ymmärtää mormonismia ja sen piirteitä täytyy ymmärtää sen syntyhistoria ja Smithin motiivit.


      • tietäväsi
        oleellisesti kirjoitti:

        Kyllähän kulttuurinmukaisesti voi toimia, mutta jos kaksi viivaa merkitsee ykköstä ja yksi viiva kakkosta, silloin ei toimita logiikan mukaan. Kiellettyähän se ei ole. Jos jokin kulttuuri noin tekee, tietysti asioidessa heidän kanssaan se täytyy ottaa huomioon.

        Aivan samoin kuin jos haluaa ymmärtää mormonismia ja sen piirteitä täytyy ymmärtää sen syntyhistoria ja Smithin motiivit.

        Smithin motiivit


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        Kyllähän minä ymmärrän, jos jostain syystä haluatte käyttää syvälliseltä merkitykseltään ihmisyyden symbolia ylösalaisin. Sehän on oma valintanne.

        Takapuolen pyyhkimiseen käytetty käsi on opittu ja opeteltu tapa, ei luonnostaan selvä. Intiassa on ollut hyödyksi käyttää eri kättä syömiseen ja pyyhkimiseen. meillä sillä ei ole niin suurta merkitystä.

        Arvasinkin, että noista kalsareistanne et sano mitään vaan käsket kysmyään piispalta! Vastauksesi oli siis siltä osin kaikkea muuta kuin asiallinen.

        Piikitystä piikitystä.

        "Kyllähän minä ymmärrän, jos jostain syystä haluatte käyttää syvälliseltä merkitykseltään ihmisyyden symbolia ylösalaisin. Sehän on oma valintanne."

        Eli et ymmärrä... Hyvä että sait sen sanottua tuossa yhdessä lauseessa.

        "Takapuolen pyyhkimiseen käytetty käsi on opittu ja opeteltu tapa, ei luonnostaan selvä. Intiassa on ollut hyödyksi käyttää eri kättä syömiseen ja pyyhkimiseen. meillä sillä ei ole niin suurta merkitystä."

        Miksi sitten esitit koko esimerkin???

        "Arvasinkin, että noista kalsareistanne et sano mitään ..."

        Miksi pitäisi sanoa mitään? HUOH. Eivät edes kuulu keskustelun aiheeseen!

        "vaan käsket kysmyään piispalta!"

        Koska piispa on tuossa se joka voi asiasta mitään virallista sanoa ja vaarnanjohtaja tulee seuraavaksi, jos asia ei selviä piispan kanssa.

        Etkä edes esittänyt mitään selkeätä kysymystä... Niin miten voin mitenkään vastata siihen...?

        "Vastauksesi oli siis siltä osin kaikkea muuta kuin asiallinen."

        Vastaukseni oli muuten täysin asiallinen sinun esittämääsi täysin asiattomaan tekstiin (mm. taika-asu...).


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        Kyllähän kulttuurinmukaisesti voi toimia, mutta jos kaksi viivaa merkitsee ykköstä ja yksi viiva kakkosta, silloin ei toimita logiikan mukaan. Kiellettyähän se ei ole. Jos jokin kulttuuri noin tekee, tietysti asioidessa heidän kanssaan se täytyy ottaa huomioon.

        Aivan samoin kuin jos haluaa ymmärtää mormonismia ja sen piirteitä täytyy ymmärtää sen syntyhistoria ja Smithin motiivit.

        Paranee vaan....

        "Kyllähän kulttuurinmukaisesti voi toimia, mutta jos kaksi viivaa merkitsee ykköstä ja yksi viiva kakkosta, silloin ei toimita logiikan mukaan."

        Miten niin ei toimita... Logiikan voi tuossa asettaa ihan miten vain kyseenalaiseksi... Logiikalla ei tarvitse olla ko. asian kanssa mitään tekemistä.

        "Jos jokin kulttuuri noin tekee, tietysti asioidessa heidän kanssaan se täytyy ottaa huomioon."

        AIVAN. OLET ASIAN YTIMESSÄ. Miksi sitten tilität täällä sitä että käytämme pentagrammia, joka on saatanan symboli????? Eli toimi kuten kirjoitat!

        "Aivan samoin kuin jos haluaa ymmärtää mormonismia ja sen piirteitä täytyy ymmärtää sen syntyhistoria ..."

        Olet selkeästi osoittanut että et ymmärrä ko. asioita.

        "ja Smithin motiivit. "

        Ja tällähän (jälleen) ei ole mitään tekemistä ko. keskusteluaiheen kanssa...


      • oleellisesti
        zappax kirjoitti:

        Piikitystä piikitystä.

        "Kyllähän minä ymmärrän, jos jostain syystä haluatte käyttää syvälliseltä merkitykseltään ihmisyyden symbolia ylösalaisin. Sehän on oma valintanne."

        Eli et ymmärrä... Hyvä että sait sen sanottua tuossa yhdessä lauseessa.

        "Takapuolen pyyhkimiseen käytetty käsi on opittu ja opeteltu tapa, ei luonnostaan selvä. Intiassa on ollut hyödyksi käyttää eri kättä syömiseen ja pyyhkimiseen. meillä sillä ei ole niin suurta merkitystä."

        Miksi sitten esitit koko esimerkin???

        "Arvasinkin, että noista kalsareistanne et sano mitään ..."

        Miksi pitäisi sanoa mitään? HUOH. Eivät edes kuulu keskustelun aiheeseen!

        "vaan käsket kysmyään piispalta!"

        Koska piispa on tuossa se joka voi asiasta mitään virallista sanoa ja vaarnanjohtaja tulee seuraavaksi, jos asia ei selviä piispan kanssa.

        Etkä edes esittänyt mitään selkeätä kysymystä... Niin miten voin mitenkään vastata siihen...?

        "Vastauksesi oli siis siltä osin kaikkea muuta kuin asiallinen."

        Vastaukseni oli muuten täysin asiallinen sinun esittämääsi täysin asiattomaan tekstiin (mm. taika-asu...).

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!


      • oleellisesti
        tietäväsi kirjoitti:

        Smithin motiivit

        Kysymys ei ollut vihjaamisesta enkä tarkoittanut vain itseäni.


      • oleellisesti
        zappax kirjoitti:

        Paranee vaan....

        "Kyllähän kulttuurinmukaisesti voi toimia, mutta jos kaksi viivaa merkitsee ykköstä ja yksi viiva kakkosta, silloin ei toimita logiikan mukaan."

        Miten niin ei toimita... Logiikan voi tuossa asettaa ihan miten vain kyseenalaiseksi... Logiikalla ei tarvitse olla ko. asian kanssa mitään tekemistä.

        "Jos jokin kulttuuri noin tekee, tietysti asioidessa heidän kanssaan se täytyy ottaa huomioon."

        AIVAN. OLET ASIAN YTIMESSÄ. Miksi sitten tilität täällä sitä että käytämme pentagrammia, joka on saatanan symboli????? Eli toimi kuten kirjoitat!

        "Aivan samoin kuin jos haluaa ymmärtää mormonismia ja sen piirteitä täytyy ymmärtää sen syntyhistoria ..."

        Olet selkeästi osoittanut että et ymmärrä ko. asioita.

        "ja Smithin motiivit. "

        Ja tällähän (jälleen) ei ole mitään tekemistä ko. keskusteluaiheen kanssa...

        Arvasin jo kirjoittaessani, että puutut sanan logiikka käyttöön, mutta en viitsinyt tarkentaa...

        Kirjoitin: "Jos jokin kulttuuri noin tekee, tietysti asioidessa heidän kanssaan se täytyy ottaa huomioon."

        Vastasit: "AIVAN. OLET ASIAN YTIMESSÄ. Miksi sitten tilität täällä sitä että käytämme pentagrammia, joka on saatanan symboli????? Eli toimi kuten kirjoitat!"

        Minähän nimenomaan toimin. Otan huomioon sen, että käytätte saatanan symbolia. Yhtä hyvin voin huomauttaa vaikkapa logiikan puutteesta jollekin kulttuurille, mutta silti ottaa sen huomioon. Näin olenkin tehnyt mm. keskustellessani äidinkielenään englantia puhuvien kanssa. Useimmat heistä myöntävät kielensä epäloogiset piirteet. SILTI puhun ja kirjoitan heidän kanssaan englantia eli otan huomioon epäloogisuuden.

        Kyllä mormonismin ymmärtämisessä on aivan oleellista ymmärtää mormonismin perustajan motiiveja. Se jos mikä kuuluu keskusteltavaan aiheeseen eli kulttuurien ymmärtämiseen.


      • että tuossa
        to.. kirjoitti:

        alkukieliä, hepreaa vain. En käännä kivi hatussa niin kuin ehkä pitäisi jotta osuisi oikeaan.

        enemmän raamatunkäännöskomitean käännökseen kuin sinun käännökseesi. Itse näyt olevan eri mieltä. Noloa sinulle.


      • outoja
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        ainakaan suostu keskustelemaan alusvaatteistani muiden ihmisten kanssa. Vielä vähemmän kyselisin keneltäkään hänen alusvaatteistaan. Eikö sinusta tuollainen urkkiminen ole perverssiä?
        Piispan tehtäviin kuuluu vastata parhaan kykynsä ja varsinkin arvostelukykynsä mukaisesti tyhmiinkin kysymyksiin.
        Mutta nyt taitaa olla aika pujahtaa ulos .... ja sujauttaa ylleen .... Sen verran voin kertoa, että silkinsileää ja pitsistä on.


      • outoa
        oleellisesti kirjoitti:

        Arvasin jo kirjoittaessani, että puutut sanan logiikka käyttöön, mutta en viitsinyt tarkentaa...

        Kirjoitin: "Jos jokin kulttuuri noin tekee, tietysti asioidessa heidän kanssaan se täytyy ottaa huomioon."

        Vastasit: "AIVAN. OLET ASIAN YTIMESSÄ. Miksi sitten tilität täällä sitä että käytämme pentagrammia, joka on saatanan symboli????? Eli toimi kuten kirjoitat!"

        Minähän nimenomaan toimin. Otan huomioon sen, että käytätte saatanan symbolia. Yhtä hyvin voin huomauttaa vaikkapa logiikan puutteesta jollekin kulttuurille, mutta silti ottaa sen huomioon. Näin olenkin tehnyt mm. keskustellessani äidinkielenään englantia puhuvien kanssa. Useimmat heistä myöntävät kielensä epäloogiset piirteet. SILTI puhun ja kirjoitan heidän kanssaan englantia eli otan huomioon epäloogisuuden.

        Kyllä mormonismin ymmärtämisessä on aivan oleellista ymmärtää mormonismin perustajan motiiveja. Se jos mikä kuuluu keskusteltavaan aiheeseen eli kulttuurien ymmärtämiseen.

        Toteat, että mormonit käyttävät saatanan symbolia. Kenen määritelmän mukaan se on saatanan symboli? Oletko varma, että se on mormonien mielestä saatanan symboli? Sinullako on oikeus tulkita symbolit? Tuolla edellä yritit sitä omintakeisesti tehdä punaisen värin yhteydessä.
        Tuo, mitä kirjoitat englannin kielen epäloogisuudesta, lienee tarkoitettu vitsiksi. Samoin se, että sinä huomautat logiikan puutteesta jollekin kulttuurille. Et voi olla tosissasi, ethän?


      • to..
        että tuossa kirjoitti:

        enemmän raamatunkäännöskomitean käännökseen kuin sinun käännökseesi. Itse näyt olevan eri mieltä. Noloa sinulle.

        21 Ja Herra Jumala teki Aadamille* ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin. [Kaikkialla ei ole ratkaistavissa, onko adam-sanaa käytetty erisnimenä vai tarkoittaako se ihmistä yleensä.] Tuossa kohtaa on ratkaistavissa mutta on muita kohtia joissa ei todella näy onko kyseessä adam vai ha-adam.Voit valittaa minusta raamatunkäännöskomiteaan tai panna kiven hattuusi ja alkaa kääntää itse, sillä lailla osaa kääntää jopa olemattomia kieliä.


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        Annat siis alusasukysymyksesi kokonaan piispan valtaan ja kytättäväksi.


      • oleellisesti
        outoa kirjoitti:

        Toteat, että mormonit käyttävät saatanan symbolia. Kenen määritelmän mukaan se on saatanan symboli? Oletko varma, että se on mormonien mielestä saatanan symboli? Sinullako on oikeus tulkita symbolit? Tuolla edellä yritit sitä omintakeisesti tehdä punaisen värin yhteydessä.
        Tuo, mitä kirjoitat englannin kielen epäloogisuudesta, lienee tarkoitettu vitsiksi. Samoin se, että sinä huomautat logiikan puutteesta jollekin kulttuurille. Et voi olla tosissasi, ethän?

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        niin mennään sitten arvelemaan (tahallaan?) mitä sattuu:

        "On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin."

        Pentagrammi saatanan symbolina on ollut vähemmän aikaa kuin MAP-kirkko .... Tutustuisit nyt edes faktoihin historiassa, ennen kuin moista lauot...

        "Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!"

        Ei ole, mutta jos haluat jotakin virallista kuulla niin se on silloin piispa jolta voit asiaa kysyä.. Täällähän muuten vaan kuulet x eri versiota... Ja sitä paitsi et ole edes kysynyt mitään garmenteista (tai ihokkaista... Ne eivät siis ole mitään kalsareita...), joten miten voin vastata mihinkään kysymykseen...?


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        "Eikö sinusta tuollainen urkkiminen ole perverssiä?"

        Hän haluaa vain ärsyttää... Kun tietää olevansa väärässä pentagrammin suhteen, niin sitten mentiin sille yrittää-ärsyttää linjalle...

        Ei sen kummempaa... Itse keskustelunaihehan on koluttu loppuun joten en minäkään täällä enää muuta tee kun sanon mitä sylki suuhun tuo... Elämä on!


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        Arvasin jo kirjoittaessani, että puutut sanan logiikka käyttöön, mutta en viitsinyt tarkentaa...

        Kirjoitin: "Jos jokin kulttuuri noin tekee, tietysti asioidessa heidän kanssaan se täytyy ottaa huomioon."

        Vastasit: "AIVAN. OLET ASIAN YTIMESSÄ. Miksi sitten tilität täällä sitä että käytämme pentagrammia, joka on saatanan symboli????? Eli toimi kuten kirjoitat!"

        Minähän nimenomaan toimin. Otan huomioon sen, että käytätte saatanan symbolia. Yhtä hyvin voin huomauttaa vaikkapa logiikan puutteesta jollekin kulttuurille, mutta silti ottaa sen huomioon. Näin olenkin tehnyt mm. keskustellessani äidinkielenään englantia puhuvien kanssa. Useimmat heistä myöntävät kielensä epäloogiset piirteet. SILTI puhun ja kirjoitan heidän kanssaan englantia eli otan huomioon epäloogisuuden.

        Kyllä mormonismin ymmärtämisessä on aivan oleellista ymmärtää mormonismin perustajan motiiveja. Se jos mikä kuuluu keskusteltavaan aiheeseen eli kulttuurien ymmärtämiseen.

        No siiten osuit kerran oikeaan... ELi huomasit että kirjoitat puppua... :-)

        Muutenhan olen ampunut pieleen etkä nähnyt metsää puilta...

        Sitten:
        "Minähän nimenomaan toimin."

        Et toimi... Ja miksi et:

        "Otan huomioon sen, että käytätte saatanan symbolia."

        Ei, vaan SINUSTA se on saatanan symboli, ei meistä... Joten silloin olisit jättänyt tuon (oman) tietosi vain tuolle huomioasteelle ja oltaisiin oikeasti keskitytty keskustelemaan vaikkapa siitä että mitä ja miten ja milloin ja miksi tähti merkkaa mormoneille.. Eikä niin että olet nyt rummuttanut kokoajan pentagrammin "saatanallisuutta"....

        Eli et ole vain "huomauttanut" asiasta ...

        "SILTI puhun ja kirjoitan heidän kanssaan englantia eli otan huomioon epäloogisuuden. "

        Et ole mielestäni yhtään puhunut siitä miten ja miksi pentagrammi on tullut saatanallisuuden symboliksi tai miten ja miksi ja mitä se mormoneille merkitsee... Olet vain ja ainoastaan rummuttanut sitä että se on saatanan merkki ja se siitä!

        "Kyllä mormonismin ymmärtämisessä on aivan oleellista ymmärtää mormonismin perustajan motiiveja."

        Kyllä kyseessä on laajempi kokonaisuus kun perustajan motiivit... Etkä niistäkään ole kirjoitellut "yhtään mitään"...

        "Se jos mikä kuuluu keskusteltavaan aiheeseen eli kulttuurien ymmärtämiseen."


        Hyvin pienessä määrin.. Tiedätkö edes kuinka tähdestä tuli symboli mormonismiin????


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        Noh, nyt tuot uuden merkityksen pentagrammille keskusteluun, hyvä niin.

        Sehän kertoo sen että mitä sinä siitä pohdit. Mutta edelleenkään se ei tarkoita sitä että meidän tulisi ajatella niin.

        "Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä."

        Et silti takerru joka kerta englantilaisen kanssa keskustelussa tuohon epäloogisuuteen... Miksi sitten takerrut täällä siihen määritelmään joka sinulla on pentagrammista?


      • varmaankin
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        rupeat kyselemään puolitotuuksien perään?


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        Eihän tässä aihe ole loppunut. Samoistahan on kysymys kaiken aikaa. Pentagrammi on ihmisen ja ihmisyyden merkki ja ylösalaisin se on ihmisyyden vastakuva. Sitä se on ollut aina siinä kuin punainen on ollut aina punainen jo ennen kuin kommunismia on keksitty..

        Kalsarikysymys on jo tullut monelta taholta selväksi. Alusasujenne käyttö on piispanne vallassa oleva asia ja korotuksen edellytys siinä missä kymmenysten maksaminenkin.


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        >Et silti takerru joka kerta englantilaisen kanssa keskustelussa tuohon epäloogisuuteen... Miksi sitten takerrut täällä siihen määritelmään joka sinulla on pentagrammista?

        Jos joku engelsmanni väittäisi kirjoitetun a-kirjaimen englanninkielen ääntämyksessä olevan täysin looginen asia, kyllä minä voisin inttää siitä hänen kanssaan maailman tappiin. En vain ole tavannut sellaista engelsmannia tai muuta englantia äidinkielenään puhuvaa tyyppiä, joka niin väittäisi.


      • outoja
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        ovat kulttuurisidonnaisia, kuten täällä on useita kertoja jo mainittu. Myös psykologia on kulttuurisidonnaista.
        Englannin kielen ääntäminen ei ole läheskään niin "epäloogista" kuin sen kirjoittaminen. Se puolestaan on tulosta tuhatvuotisesta kehityksestä toisin kuin suomen foneettisuuteen pyrkivä kirjoitustapa. Englantia kirjoittivat aluksi roomalaiset lähetyssaarnaajat, sitten ranskalaiset kirjurit. Englantiin on myös lainautunut valtava määrä sanoja muista kielistä. Englannin kirjoitustapa heijastelee edelleen sitä, kuinka englantia äännettiin 1400-luvulla. Kaikesta huolimatta englannin kirjoitustapa on edelleen niin toimiva, ettei sitä ole ryhdytty muuttamaan, vaikka ehdotuksia siitä onkin tehty.
        Kuulosti vitsikkäältä, kun väitit englantia epäloogiseksi kieleksi. Jokainen luonnollinen kieli on "epälooginen" ja koko ajan muutoksessa. Esperanto lienee melko "looginen" kieli.
        Mutta alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, en ole koskaan nähnyt mormonitemppelissä saatanan symbolia. Onkohan sekin, kuten kauneuskin, vain katsojan silmässä?

        Iltarunoksi vielä sinulle:

        Beware of heard, a dreadful word,
        that looks like beard and sounds like bird,
        and dead: it's said like bed, nod bead,
        for Goodness' sake, don't call it deed!
        Watch out for meat and great and threat,
        they rhyme with suite and straight and debt.


      • oleellisesti
        zappax kirjoitti:

        No siiten osuit kerran oikeaan... ELi huomasit että kirjoitat puppua... :-)

        Muutenhan olen ampunut pieleen etkä nähnyt metsää puilta...

        Sitten:
        "Minähän nimenomaan toimin."

        Et toimi... Ja miksi et:

        "Otan huomioon sen, että käytätte saatanan symbolia."

        Ei, vaan SINUSTA se on saatanan symboli, ei meistä... Joten silloin olisit jättänyt tuon (oman) tietosi vain tuolle huomioasteelle ja oltaisiin oikeasti keskitytty keskustelemaan vaikkapa siitä että mitä ja miten ja milloin ja miksi tähti merkkaa mormoneille.. Eikä niin että olet nyt rummuttanut kokoajan pentagrammin "saatanallisuutta"....

        Eli et ole vain "huomauttanut" asiasta ...

        "SILTI puhun ja kirjoitan heidän kanssaan englantia eli otan huomioon epäloogisuuden. "

        Et ole mielestäni yhtään puhunut siitä miten ja miksi pentagrammi on tullut saatanallisuuden symboliksi tai miten ja miksi ja mitä se mormoneille merkitsee... Olet vain ja ainoastaan rummuttanut sitä että se on saatanan merkki ja se siitä!

        "Kyllä mormonismin ymmärtämisessä on aivan oleellista ymmärtää mormonismin perustajan motiiveja."

        Kyllä kyseessä on laajempi kokonaisuus kun perustajan motiivit... Etkä niistäkään ole kirjoitellut "yhtään mitään"...

        "Se jos mikä kuuluu keskusteltavaan aiheeseen eli kulttuurien ymmärtämiseen."


        Hyvin pienessä määrin.. Tiedätkö edes kuinka tähdestä tuli symboli mormonismiin????

        >Muutenhan olen ampunut pieleen...

        Myönnät ampuneesi pieleen. Sattuuhan sitä.

        Kyllähän minä olen jo selvästi ilmaissut, että välttämättä ette itse pidä nurin päin olevaa pentagrammia saatanan symbolina. Saatatte pitää sitä sitä jopa oikean uskon symbolina. Kyllä minä voin ottaa sen huomioon.

        Hyvin oleellista mormonismissa on sen perustajan motiivit, kuten minkä tahansa uskonsuunnan kohdalla on kysymys. Kyllä niitä kannattaa tuntea, koska niistähän oleellisesti riippuu se, että millaiseksi ko uskonsuunta on muodostunut.


      • että tuossa
        että tuossa kirjoitti:

        enemmän raamatunkäännöskomitean käännökseen kuin sinun käännökseesi. Itse näyt olevan eri mieltä. Noloa sinulle.

        ainakin Tapanin kanssa yksimielisyyteen raamatunsitaatista.
        Tyhjää parempi sekin.


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        Kulttuurisidonnaisuus ja opitut ja sovitut jutut voi aiheuttaa epäloogisuutta ja virheitä, kuten asiaa on jo käsitelty. ovat kulttuurisidonnaisia, kuten täällä on useita kertoja jo mainittu. Myös psykologia on kulttuurisidonnaista.

        Luulit minun tarkoittavan, että vain englanti on epälooginen? Sitä on kaikessa loogisuudessaan saksankielikin joiltain osin. Siitä olen keskustellut useammankin saksalaisen kanssa. Suomihan se vasta epälooginen onkin. Sen huomaa parhaiten keskustellessa suomea osaavien ulkomaalaisten kanssa ja omien lasten oppiessa puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan.


      • outoja
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        niin, että jos et tästedes ymmärrä jotakin symbolia, kysy sen käyttäjiltä. Vältyt kiusallisilta, joskus vaarallisiltakin, väärinkäsityksiltä. Minäkin olen ollut vähällä joutua pahoinpidellyksi, kun joku luuli mekkoni koruommelta Daavidin tähdeksi.
        Kulttuurien lukutaitoa kannattaa harjoitella sinunkin. Se avartaa.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        Yrität olla sarkastinen...

        Mutta myöskään faktat eivät kohtaa viestissäsi.

        Tutustuisit edes vähän siihen mitä pentagrammi edustaa ja on ollut... Ei suinkaan sitä mitä väität...

        Yksi asia on varmaa: Mutta ethän sinä sitä tee.... Otat vaan asian esille taas puolenvuoden sisään, etkä ole oppinut mitään.

        Samoin kommenttisi ihokkaasta ja muustakin (otit nyt vielä esille kymmenyksetkin), metsään menet julmasti.

        Jatketaan sitten joskus lisää.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        >Muutenhan olen ampunut pieleen...

        Myönnät ampuneesi pieleen. Sattuuhan sitä.

        Kyllähän minä olen jo selvästi ilmaissut, että välttämättä ette itse pidä nurin päin olevaa pentagrammia saatanan symbolina. Saatatte pitää sitä sitä jopa oikean uskon symbolina. Kyllä minä voin ottaa sen huomioon.

        Hyvin oleellista mormonismissa on sen perustajan motiivit, kuten minkä tahansa uskonsuunnan kohdalla on kysymys. Kyllä niitä kannattaa tuntea, koska niistähän oleellisesti riippuu se, että millaiseksi ko uskonsuunta on muodostunut.

        "Myönnät ampuneesi pieleen. Sattuuhan sitä."

        Lainaapa koko lausetta...

        "Kyllähän minä olen jo selvästi ilmaissut, että välttämättä ette itse pidä nurin päin olevaa pentagrammia saatanan symbolina."

        Ahaa... Minusta et sitä ole missään selvästi tehnyt.

        "Saatatte pitää sitä sitä jopa oikean uskon symbolina."

        Miksi emme saisi? Väität olevasi huomioon ottava henkilö ja ymmärtävä... Mutta tuo lauseesi jälleen osoittaa että et ole.

        "Kyllä minä voin ottaa sen huomioon."

        Et voi, vaan sinun PITÄÄ. Ymmärrätkö??????

        "Hyvin oleellista mormonismissa on sen perustajan motiivit, kuten minkä tahansa uskonsuunnan kohdalla on kysymys."

        On oleellista, mutta mennään jälleen ympyrää, et ole ymmärtänyt sitä että keskustelun aiheena voidaan kysyä että kuinka oleellista... Mitään et ole tuonut esille jonka avulla olisit voinut osoittaa sen että JS:n motiivit olivat hyvin oleellisia pentagrammin tulkinnan suhteen...

        "Kyllä niitä kannattaa tuntea, koska niistähän oleellisesti riippuu se, että millaiseksi ko uskonsuunta on muodostunut."

        Niin.... Ja selvästikään sinä et tunne... Et tunne edes pentagrammin historiaa... Joka sekin löytyy netistä HYVIN helposti...


      • toivottavasti
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        jos taso ei asiassa parane


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        jatketaan sitten kun ollaan viisaampia


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        Eihän tässä muuta ongelmaa ole kuin hierarkian syvyys. Kun väliin tulee muitakin keskustelijoita, vastauksen osoittaminen tietylle henkilölle vaikeutuu.

        Voidaan kyllä jatkaa keskustelua (Zappax), kunhan olet selvittänyt itsellesi niin pentagrammia ja garmentteja.


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        Yritä olla tarkempi ja tutustu huolellisemmin symboleihin, ettei tule tuollaisia mokia. Aina tuo käyttäjältä kysyminen ei auta, koska jokuhan saattaa erehtyä luulemaan vaikkapa paholaisen merkkiä Kristuksen merkiksi, jos jokin huijarikirkko on niin opettanut.


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        >Muutenhan olen ampunut pieleen...

        Myönnät ampuneesi pieleen. Sattuuhan sitä.

        Kyllähän minä olen jo selvästi ilmaissut, että välttämättä ette itse pidä nurin päin olevaa pentagrammia saatanan symbolina. Saatatte pitää sitä sitä jopa oikean uskon symbolina. Kyllä minä voin ottaa sen huomioon.

        Hyvin oleellista mormonismissa on sen perustajan motiivit, kuten minkä tahansa uskonsuunnan kohdalla on kysymys. Kyllä niitä kannattaa tuntea, koska niistähän oleellisesti riippuu se, että millaiseksi ko uskonsuunta on muodostunut.

        Kirjoitin: "Kyllä minä voin ottaa sen huomioon."

        Vastasit: "Et voi, vaan sinun PITÄÄ. Ymmärrätkö??????"

        Miksi PITÄÄ? Mormonienko annan komennella itseäni? Ei. Hyvän hyvyyttäni minä otan sen hiomioon, että käytätte nurin päin olevaa pentagrammia pyhänä symbolinanne.

        >Niin.... Ja selvästikään sinä et tunne... Et tunne edes pentagrammin historiaa... Joka sekin löytyy netistä HYVIN helposti...

        Nyt et osaa erottaa historiaa ja merkitystä toisistaan. Pentagrammin syvällisempi merkitys ei riipu siitä, mitä se on sovittuna merkkinä historian kuluessa merkinnyt. Se että se jo varsin varhain kristinuskon historiassa toisinaan lipsahti nurinpäin kertoo sekin jotain. Konstantinus mm...

        Pentagrammin historiastahan löytyy googlettamalla vaikka mitä. Joissain sekoitetaan täysin asiat ja mainitaan pentagrammi pahan symbolina sanomatta asennosta sanaakaan.

        Ajan takaa syvällisempää merkitystä, sellaista joka on mm. kultaisella leikkauksella.


      • outoja
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        Minulle ei tapahtunut mokaa vaan toiselle osapuolelle, koska hän tulkitsi symbolin omista lähtökohdistaan kysymättä, mitä se minulle edustaa.
        Olen kyllä tutustunut symboleihin sekä opintojeni että työni puolesta, ehkäpä jopa huolellisemmin kuin sinä. Liian huolellinen ei tietenkään koskaan voi olla, joten kiitos neuvosta. Noudata sitä itsekin.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        "Voidaan kyllä jatkaa keskustelua (Zappax), kunhan olet selvittänyt itsellesi niin pentagrammia ja garmentteja."

        Etpä sinäkään niistä paljokaan tiedä.

        Mutta kun tiedät niin aloitapa uusi keskusteluketju ja kerro siinä että mikä pentagrammin alkuperäinen tarkoitus oli...

        Siihen asti ... näkemiin.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        >Muutenhan olen ampunut pieleen...

        Myönnät ampuneesi pieleen. Sattuuhan sitä.

        Kyllähän minä olen jo selvästi ilmaissut, että välttämättä ette itse pidä nurin päin olevaa pentagrammia saatanan symbolina. Saatatte pitää sitä sitä jopa oikean uskon symbolina. Kyllä minä voin ottaa sen huomioon.

        Hyvin oleellista mormonismissa on sen perustajan motiivit, kuten minkä tahansa uskonsuunnan kohdalla on kysymys. Kyllä niitä kannattaa tuntea, koska niistähän oleellisesti riippuu se, että millaiseksi ko uskonsuunta on muodostunut.

        Minä: "Et voi, vaan sinun PITÄÄ. Ymmärrätkö??????"

        Sinä:Miksi PITÄÄ?

        Et siis edelleenkään ymmärrä ... Jos jokin ryhmä A haluaa pitää symbolinaan ristiä johonkin tarkoitukseen ja ryhmä B toiseen tarkoitukseen. Niin Silloin sinun PITÄÄ ottaa se huomioon ja ymmärtää ja HYVÄKSYÄ molemmat ristin tarkoitukset...

        "Hyvän hyvyyttäni minä otan sen hiomioon, että käytätte nurin päin olevaa pentagrammia pyhänä symbolinanne."

        Et hyvää hyvyyttäsi vaan objektiivisena tutkijana (jota siis selvästikään ET ole) sinun pitää se hyväksyä.

        Sinun tulkintasi kun ei ole ainut eikä se oikea (eikä OIKEATA tulkintaa edes ole olemassa... GET IT?)

        "Nyt et osaa erottaa historiaa ja merkitystä toisistaan."

        Merkitys on riippuvainen siitä ryhmästä joka pentagrammia käyttää... Yrität siis väittää että pentagrammilla on jokin maaginen ja ainut tietty merkitys? Sehän EI pidä paikkaansa...

        "Pentagrammin syvällisempi merkitys ei riipu siitä, mitä se on sovittuna merkkinä historian kuluessa merkinnyt."

        Merkitsee. Ja sekin merkitsee mikä ryhmä sitä on käyttänyt... Siis merkitys on VAIN JA AINOASTAAN ryhmään sidottu... Ulkopuoliselle henkilölle tai ryhmälle ei mitään sidosta toisen ryhmän asiasta tekemälle päätökselle...

        "Se että se jo varsin varhain kristinuskon historiassa toisinaan lipsahti nurinpäin kertoo sekin jotain. Konstantinus mm..."

        Ei kerro mitään....

        "Pentagrammin historiastahan löytyy googlettamalla vaikka mitä. Joissain sekoitetaan täysin asiat ja mainitaan pentagrammi pahan symbolina sanomatta asennosta sanaakaan."

        Tutkija ....? Miten se nyt menikään, tutkimus, tiedon etsintä ja tulkinta jne... Sitä kutsutaan tutkimukseksi ...

        "Ajan takaa syvällisempää merkitystä, sellaista joka on mm. kultaisella leikkauksella. "

        WAUDE! Kultaisella leikkauksellakin on sitten ihan omat merkityksensä, riippuen siitä kuka sitä katsoo ja käyttää... Toki kultainen leikkaus on kyllä asia joka löytyykin siten esim. luonnosta jne...

        Mutta jatka sitten omassa keskusteluketjussa kun olet enemmän asiaan perehtynyt OBJEKTIIVISESTI... Etkä vain oman uskosi kautta kapeakatseisesti...


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        On tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että teiltä on hämärtynyt pentagrammin merkitys, ettekä edes huomaa sen olevan ylösalaisin.

        Takapuolijutun kerroin tietysti esimerkkinä opituista tavoista.

        Kalsarinne ovat siis niin piispan vallassa, että vain hän voi niistä puhua!

        Kysyit minulta pentagrammin alkuperäistä tarkoitusta. Et siis ole edes ymmärtänyt että mistä puhutaan. Sama kuin kysyisit punaisen värin alkuperäistä tarkoitusta...


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        luulin että olit erehtynyt tekemään (tai ostamaan valmiin) asun, jossa oli erehdyttävästi Daavidin tähteä muistuttava kuvio. No joo, ei senkään pitäisi kyllä olla vihanpidon syy.


      • outoja
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        johtopäätöksiä aivan liian perusteettomasti, kuten jälleen nähtiin. Mistä kummasta keksit tuollaiset "erehdyttävästi" -ilmaisut? Ihan vaan omasta päästäsi varmaankin - hanurin jätän alan miehen yksityiseen käyttöön.
        Jotkut ihmiset näkevät joka puolella pukinsorkkia, jotkut taas kauneutta ja käden taitoja. Mormoniopin mukaan ihmisellä on vapaa tahto valita kumpi suhtautumistapa tahansa.


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        >Muutenhan olen ampunut pieleen...

        Myönnät ampuneesi pieleen. Sattuuhan sitä.

        Kyllähän minä olen jo selvästi ilmaissut, että välttämättä ette itse pidä nurin päin olevaa pentagrammia saatanan symbolina. Saatatte pitää sitä sitä jopa oikean uskon symbolina. Kyllä minä voin ottaa sen huomioon.

        Hyvin oleellista mormonismissa on sen perustajan motiivit, kuten minkä tahansa uskonsuunnan kohdalla on kysymys. Kyllä niitä kannattaa tuntea, koska niistähän oleellisesti riippuu se, että millaiseksi ko uskonsuunta on muodostunut.

        Ehhei....

        Minä en ole oppinut mitään uutta keskustellessani sinun kanssa.


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        Jos olet tehnyt daavidintähteä muistuttavia kuvioita, nehän ovat todella kauniita käsitöitä. Pentagrammikin on uskomattoman kaunis ja syvämerkityksinen kuvio.


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        >Muutenhan olen ampunut pieleen...

        Myönnät ampuneesi pieleen. Sattuuhan sitä.

        Kyllähän minä olen jo selvästi ilmaissut, että välttämättä ette itse pidä nurin päin olevaa pentagrammia saatanan symbolina. Saatatte pitää sitä sitä jopa oikean uskon symbolina. Kyllä minä voin ottaa sen huomioon.

        Hyvin oleellista mormonismissa on sen perustajan motiivit, kuten minkä tahansa uskonsuunnan kohdalla on kysymys. Kyllä niitä kannattaa tuntea, koska niistähän oleellisesti riippuu se, että millaiseksi ko uskonsuunta on muodostunut.

        No, toivottomiakin tapauksia on. Olin vain aistivinani jotain, mutta taisi olla turha toivo.


      • outoja
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        Mistä taas olet keksinyt, että olen tehnyt daavidintähteä muistuttavia kuvioita? Vaikutat aivan harhaiselta.
        Toisaalta näiden myöhempien viestiesi valossa alan ymmärtää ensimmäistä vainoharhaista pentagrammiviestiäsi paremmin. Sinulla on ongelma. Olet saanut tietoosi muutamia tiedonjyväsiä niin symboleista kuin englannin kielestä, ja paisuttelet ja vääristelet niitä valtaviin mittoihin. En halua enää jatkaa tätä keskustelua, sillä pelkään antavani tahtomattani lisää polttoainetta houreillesi.
        Siispä hyvää yötä ja loppuelämää!


      • oleellisesti
        oleellisesti kirjoitti:

        En ole pakko ymmärtää saatanaa personallisena olentona, vaan pentagrammi on ihmisyyden symboli ja nurinpäin se on ihmisyyden vastakohdan symboli. Punaisesta väristä voit opiskella psykologian puolelta. Värit eivät ole ollenkaan samantekeviä eivätkä samanarvoisia. Huoneen väritys voi vaikuttaa ihmisen lämpöaistimukseenkin jopa asteilla.

        Vitsejä en ole kertonut. Epäloogisuutta esiintyy hyvin monissa asioissa, ei pelkästään kielissä. Engelsmannit myöntävät epäloogiseksi mm. sen, että kirjoitettu kirjain a voidaan sanasta riippuen ääntää minä vokaalina tahansa tai jättää kokonaan ääntämättä.

        Viestissäni oli JOS. Jos luit aiemman viestini, siinä oli enemmän oletuksia, koska et kertonut tarkemmin.

        En siis tiedä olitko tehnyt itse vaatteesi, tehnyt nuo kuviot vai olitko ostanut vaatteet, joissa nuo kuviot olivat. Tai olitko teettänyt jollain toisella nuo kuviot vaatteisiisi.

        En vain yksinkertaisesti myöhään illalla jaksanut kirjoittaa kaikkea mahdollista litaniaa, että miten sinulle nuo kuviolliset vaatteet ovat mahdollisesti tulleet. Siksi varustin sanalla JOS, mutta yhtä hyvin viestini soveltuu muihinkin mahdollisiin vaihtoehtoihin.

        Ehkä se aiemmassa viestissäsi oli tarkemmin sanottukin, mutta en muista että olisi, enkä viitsinyt sitä kaivaa esiin.

        No, henkilöhyökkäyshän se jossain vaihessa tulee, kun keskustelutaito loppuu.

        Eipä tässä sinänsä ole enää syytä jatkaa. Eksyin vain tänne mormonismipalstalle sattumalta, mutta on niin paljon muutakin tekemistä, että en viitsi avata uudempia ketjuja. Mielnkiintoisempia keskusteluja löytyy käytännölisempiä aiheita käsitteliviltä palstoilta kuten ruokavaliot, maalaus, neurologiset sairaudet (mm. autismi varsinkin aspergerin syndrooman osalta).

        Hyvää jatkoa!

        P.S. Onkohan termi vedättäminen teille keskustelijoille tuttu?...


      • zappax
        oleellisesti kirjoitti:

        >Muutenhan olen ampunut pieleen...

        Myönnät ampuneesi pieleen. Sattuuhan sitä.

        Kyllähän minä olen jo selvästi ilmaissut, että välttämättä ette itse pidä nurin päin olevaa pentagrammia saatanan symbolina. Saatatte pitää sitä sitä jopa oikean uskon symbolina. Kyllä minä voin ottaa sen huomioon.

        Hyvin oleellista mormonismissa on sen perustajan motiivit, kuten minkä tahansa uskonsuunnan kohdalla on kysymys. Kyllä niitä kannattaa tuntea, koska niistähän oleellisesti riippuu se, että millaiseksi ko uskonsuunta on muodostunut.

        Jos kerran haluat oikeasti keskustella, niin olisit sitten avannut uuden ketjun...

        Avasin nyt sitten sinun puolestasi uuden ja pyydän kahteen kysymykseen siellä vastausta.

        Jatketaan sinne. ... Jos sinulla on oikeasti mitään sanottavaa.


    • pekkaaa2

      Tähän on helppo vastata.. siksi koska mormoonit on isästä saatanasta. Ota selvää ja tutki aivan kuten jehovatkin..

      • Anonyymi00122

        Eivät ole saatanasta. Mormonismi on Joseph Smith nimisen huijarin keksimä ja muilta lainaama kultti.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 54
      741
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      673
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      564
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe