Löytyisikö asiantuntevaa tietoa nojapyörän hankintaa suunnittelevalle? Pyöräliikkeissä pyörii päät, kun nojapyörää tiedustelen ja netissä näyttäisi olevan vain hevijuusereiden hehkutuksia, mutta mistä alkuun?
Nojapyörä
14
8271
Vastaukset
- hurjamenijä
valitettavasti harrastajamäärät on aika pieniä joten mitään kattavaa näkökulmaa tuskin saa. Mutta mm eri ulkomaisilta foorumeilta löytyy takuulla lisää tietoa, googlella hain tällaisen tietopaketin, kasan linkkejä ja referenssejä:
http://www.helsinki.fi/~tlinden/kirjallisuus.html
hae noita foorumeita vaikka "recumbent bike forums" sanoilla, ainakin löytyi aika runsaasti erilaisia keskustelupaikkoja.- Kädetpuutuu
Kiitos hurjamenijä, hyviä linkkejä. Näin New Yorkissa pariskunnan, jotka matkustivat nojureilla - jos näin voi sanoo - heillä oli peräkärryt, ajovalot ja ...Itse olen suomalainen sisävesiveneilijä, maalla ei pyörää parempaa ole keksitty, voisko tästä aiheesta tehdä yhden topikin? Hämmentää, että aiheina on autoilu ja muu moska, mutta pyöräily on kuntoilun alla.
- hurjamenijä
Kädetpuutuu kirjoitti:
Kiitos hurjamenijä, hyviä linkkejä. Näin New Yorkissa pariskunnan, jotka matkustivat nojureilla - jos näin voi sanoo - heillä oli peräkärryt, ajovalot ja ...Itse olen suomalainen sisävesiveneilijä, maalla ei pyörää parempaa ole keksitty, voisko tästä aiheesta tehdä yhden topikin? Hämmentää, että aiheina on autoilu ja muu moska, mutta pyöräily on kuntoilun alla.
Täällä Suomessa törmäsin pariskuntaan joka oli Saksasta tullut nojureilla kiertelemään Suomea, heillä oli tosin huoltoauto josta he sitten polkaisivat maaseutukierrokselle, ihan kätevää kun ei tarvii kantaa tavaroita mukanaan ja näkee enempi kuin vain autoillessa.
Eikös tuo pyöräily ole aina kuntoilua kun sillä liikutaan :)
- vuokrata
Kaapelitehtaalla (Sähköpyörä, Kaapeli C, 3. krs) on firma, joka myy nojapyöriä. Kaveri on todennut että niitä ei kukaan osta jos ei pääse kunnolla kokeilemaan, siispä hänellä on melko monenlaisia siellä vuokrattavana. Niitä voi alustavasti kokeilla siinä Kaapelin sisäkäytävällä, sitten voi mennä pihalle pikku kierrokselle ja jos jokin tuntuu hyvältä, vuokraa ja kokeile kunnolla.
Päivässä oppii kaiken ajamisessa välttämättä tarvittavan. Siitä eteenpäin homma on totuttelemista. Viikonlopuksi vuokraamalla pääset kokeilemaan tarpeeksi yhtä mallia.
Pyörien ostohinnat ovat aika kovia. Sillä hinnalla saa kuitenkin kestävän, aika yksilöllisen pyörän. Niitä tehdään pienissä pajoissa jotka ovat tarkkoja maineestaan ja käyttävät siksi kunnon osia.
Pieni varoitus jos menet sinne Kaapelille. Se kauppias ei ole mikään asiakaspalvelun ihme. Mutta kun tiedät mitä haluat ja olet tarpeeksi sitkeä, saat sen. Välillä siellä on sellainen nuorempi kaveri, joka kommunikoi paljon sujuvammin...
Etsi firman nettisivut, katsele malleja ja mieti mitä haluaisit. Kolmipyöräiset ovat helppoja ajaa aloittelijallekin, tehokkaita ja kohtalaisen arvokkaita. Kaksipyöräisistä ylhäältä ohjattavat korkeat ovat helpompia kuin hyvin matalat ja alaohjattavat. Kuitenkin pitkillä matkoilla matalampi on parempi, yleensä. Kaupunkiajoon nämä eivät ole parhaimmillaan, kokeillessasi huomaat miksi.
Toivottavasti tästä on edes jotain apua. - Pekka Hoo
Pieni video nojakista Espoon maisemissa
- fillariäijä
Pieni video nojakista Espoon maisemissa
- Kapo
Minkälaisia eroja lähinnä ajo-ominaisuuksissa ja vauhdissa on kaksi ja kolmepyöräisillä nojakeilla? Riippuu tietysti painosta, paketin mataluudesta, renkaiden paksuudesta jne.. -miten ihan perusasiat?
- jutska juu
Kaksipyöräinen pääsääntöisesti nopeampi. Kolmipyöräinen luonnollisestikin parempi oikein hitaissa nopeuksissa. Kumpi parempi? riippuu käyttötarkoituksesta
- alkup.tuna
nojailtua jo jokunen vuosi. Vaikeinta hommassa onkin juuri nojakin hankinta. Helsingissä on yksi maahantuoja ja voihan sen tietysti netin kauttakin tilata, suoraan ulkomailta.
Jotkut tekevät itse nojakkinsa, halvin vaihtoehto. Malleja on sitten useita, pelkästään kaksi pyöräisissäkin. Akselivälin mukaan jaoteltuna on lyhyt-, keskipitkä- ja pitkä akseliväliset. Keskipitkällä akselivälillä olevat on helpoimpia ajaa, mutta lyhyt av ja korkeahko istuin on myös melko helppo ajaa.
Kannattaa lukea niitä "hevijuusereiden hehkutuksia", niistä selviää paljon asioita. - Nimetön
Nazcan nojapyöriä ja infoa saa hankittua www.kolumbus.fi/vanderwoude/nojapyorat kautta.
- nojaa
Käy kattoon lowride.info ja siellä foorumi. Olen ite aika aloitteleva nojakisti ja saanu sieltä paljon apua/tietoa asioista.
- noja
nyt tällainenkin sivusto kuin www.nojapyörä.fi (siis tosiaankin ääkkösillä),
- r2d71a
Itse olen harrastanut nojapyöriä vuodesta 1993. Käytännössä kannattaa kokeilla ja pyörähtää esimerkiksi jossain nojapyörätapahtumassa ja tapailla alan harrastajia. www.nojapyorafoorumi.fi on tällä hetkellä paras lähtöpiste harrastukselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529