MEIDÄN KOULUN RUOKA

...

Olen ammattikoulussa keittiö puolella... ja kun joku oli väittänyt että ruoka tehdään vanhoista vihanneksista ja paistetaan rasvassa.. ensinnäkin meidän koulun keittiöllä oppilaat 3 OIKEAA KOKKIA tekevät kouluruoan. ja se tehdään niin alusta lähtien se ruoka vain kun on mahdollista. eli käymämme melkein joka ruokaan tuoreita vihanneksia eli pesemme,kuorimme ja pilkomme itse ne emmekä osta vaalmiina pestyinä ja pilkottuina... JA VOITA ei käytetä melkein missään mussa kun ihan ruskeen kastikkeen teossa..

no täytyy kyllä itsekkin myöntää että ei se kouluruoka nyt kyllä aina parasta ole mutta pitäisi ajatella niitä jotka eivät sitä kouluruokaa edes välttämättä koulussa saa..

3

1384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokuvaaaa

kouluissa (tarkotan lähinnä yläasteel) perunat keitetään höyryissä ja ne on kuivia usein jopa raakoja. ja ruokiin käytetään 50snt per nuppi.
      kotonakin syödään esim nyt minä syön ainakin reilun 5€uron edestä ja reilusti yli. jos vaikka on kanaa/lihaa. kouluruoka haisee

• Minä vaan

Mistä ihmeestä sä oot tollasen summan saanu ??? Ja hei,sun ei ole pakko syödä siellä koulussa.Mee himaan syömään.

• ukonraakki

Aikoinaan nyt edesmennyt lastenlääkäri Arvo Ylppö piti tärkeänä, että sodanjälkeisessä puutteessa elävässä Suomessa lapset saisivat edes yhden lämpimän aterian päivittäin - ja näin syntyi suomalainen kouluruokailu, joka on vertaansa vailla koko maailmassa. Mm. Neuvostoliitossa, jossa valtion piti aikoinaan huolehtia kaikesta, ei maksutonta kouluruokailua ollut. Koulut voivat ostaa elintarvikkeensa tukkuhinnoilla, jotka tietenkin ovat edullisempia kuin kaupan hinnat, joten pelkkä eurojen vertailu ei ole oikein. Eikä koulujen keskuskeittiöihin tyrkytetä mitänän muualle kelpaamatonta jätettä. Kouluruokailun moittiminen on enemmän asennekysymys ja väite perustuu siihen, ettei halvalla voisi saada hyvää. Mutta Suomessa koululaiset ovat terveeelisempiä kuin niissä maissa, joissa ei vastaavaa järjestelmää ole. Jos kouluissa tarjottaisiin sisäfilettä gourmet-kastikkein, ei moittijoiden määrä tällä palstalla mitenkään pienenisi. Jos minulla olisi mahdollisuus, kävisin nyt eläkevaarina ruokailemassa päivittäin koulun ruokalassa. Ruokalistat kouluun on laatinut ravintoalan parhaimmat asiantuntijat ja siinä ovat niin vitamiinit kuin muutkin ravinneaineet tasapainossa. Monessa koulussa myös opettajat syövät koulukeittiön ruokaa, vaikka heillä olisi valinnan vapautta aterioida muuallakin. Lapsenlapseni on kertonut, että hän on saanut keittäjältä kiitosta sen johdosta, että on luokalla ainoa, joka ottaa myös tuoreraasteita, muut oppilaat kun pitävät niitä karjanrehuna.Jos ottaisi sellaisen asenteen, että kouluruoka on hyvää, niin se maistuisikin paremmalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5106
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1828
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1507
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1457
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1204
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1203
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1046
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1025
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      974
    Aihe