Olen ammattikoulussa keittiö puolella... ja kun joku oli väittänyt että ruoka tehdään vanhoista vihanneksista ja paistetaan rasvassa.. ensinnäkin meidän koulun keittiöllä oppilaat 3 OIKEAA KOKKIA tekevät kouluruoan. ja se tehdään niin alusta lähtien se ruoka vain kun on mahdollista. eli käymämme melkein joka ruokaan tuoreita vihanneksia eli pesemme,kuorimme ja pilkomme itse ne emmekä osta vaalmiina pestyinä ja pilkottuina... JA VOITA ei käytetä melkein missään mussa kun ihan ruskeen kastikkeen teossa..
no täytyy kyllä itsekkin myöntää että ei se kouluruoka nyt kyllä aina parasta ole mutta pitäisi ajatella niitä jotka eivät sitä kouluruokaa edes välttämättä koulussa saa..
MEIDÄN KOULUN RUOKA
3
1384
Vastaukset
- Jokuvaaaa
kouluissa (tarkotan lähinnä yläasteel) perunat keitetään höyryissä ja ne on kuivia usein jopa raakoja. ja ruokiin käytetään 50snt per nuppi.
kotonakin syödään esim nyt minä syön ainakin reilun 5€uron edestä ja reilusti yli. jos vaikka on kanaa/lihaa. kouluruoka haisee- Minä vaan
Mistä ihmeestä sä oot tollasen summan saanu ??? Ja hei,sun ei ole pakko syödä siellä koulussa.Mee himaan syömään.
- ukonraakki
Aikoinaan nyt edesmennyt lastenlääkäri Arvo Ylppö piti tärkeänä, että sodanjälkeisessä puutteessa elävässä Suomessa lapset saisivat edes yhden lämpimän aterian päivittäin - ja näin syntyi suomalainen kouluruokailu, joka on vertaansa vailla koko maailmassa. Mm. Neuvostoliitossa, jossa valtion piti aikoinaan huolehtia kaikesta, ei maksutonta kouluruokailua ollut. Koulut voivat ostaa elintarvikkeensa tukkuhinnoilla, jotka tietenkin ovat edullisempia kuin kaupan hinnat, joten pelkkä eurojen vertailu ei ole oikein. Eikä koulujen keskuskeittiöihin tyrkytetä mitänän muualle kelpaamatonta jätettä. Kouluruokailun moittiminen on enemmän asennekysymys ja väite perustuu siihen, ettei halvalla voisi saada hyvää. Mutta Suomessa koululaiset ovat terveeelisempiä kuin niissä maissa, joissa ei vastaavaa järjestelmää ole. Jos kouluissa tarjottaisiin sisäfilettä gourmet-kastikkein, ei moittijoiden määrä tällä palstalla mitenkään pienenisi. Jos minulla olisi mahdollisuus, kävisin nyt eläkevaarina ruokailemassa päivittäin koulun ruokalassa. Ruokalistat kouluun on laatinut ravintoalan parhaimmat asiantuntijat ja siinä ovat niin vitamiinit kuin muutkin ravinneaineet tasapainossa. Monessa koulussa myös opettajat syövät koulukeittiön ruokaa, vaikka heillä olisi valinnan vapautta aterioida muuallakin. Lapsenlapseni on kertonut, että hän on saanut keittäjältä kiitosta sen johdosta, että on luokalla ainoa, joka ottaa myös tuoreraasteita, muut oppilaat kun pitävät niitä karjanrehuna.Jos ottaisi sellaisen asenteen, että kouluruoka on hyvää, niin se maistuisikin paremmalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475106- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131828Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701507Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681457- 811204
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321203- 361046
- 421025
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21974