tänne, mutta muutakaan sopivampaa ei vaihtoehdoissa ole! Eli, pyysin esimieheltä työtodistukseen arvostelun, mutta hän sanoi ettei se ole enää nykyisin yleistä. Työsuojelupiirin netti-sivuilla kuitenkin kerrotaan ihan selvästi, että työnantajan on annettava arvostelu jos työntekijä nimenomaan pyytää sitä. Kaikista aikaisemmista työpaikoista olen saanut arvostelut ja vieläpä hyvät sellaiset, joten nyt kyllä jäi "paha maku suuhun". Taidankin palata asiaan vielä uudestaan ja vaatia uuden todistuksen. Kertokaapa kokemuksianne!
Tämä aihe
8
3519
Vastaukset
- Neuvo
Hei!
Sano esimiehellesi, että haluat työtodistuksen arvosteluilla. Siinä on kyllä se riski, että suivaantuneena kirjoittaa vähemmän mairittelevan todistuksen. Mutta negatiivisa asioita ei saa työtodistukseen laittaa.- esimies.
Yli 20 vuotta olen ollut esimiehenä. Päähäni on iskostunut jostain laista, että työntekijällä on oikeus saada työtodistus vielä 10 vuotta työsuhteen päättymisen jälkeen. Alkuperäinen kirjoittaja voi siis pyytää uuden todistuksen jollei arvosteluja ole laitettu.
Arvostelu pitää antaa vain pyydettäessä. Jos työnantaja toteaa ettei se ole enää niin yleistä niin saahan sitä puhella kaikenlaista. Laki määrää arvostelun antamaan.
Sen sijaan arvosteluasteikko voi mennä laidasta laitaan.
Haluaisinkin nimim. "NEUVO"lta kuulla minkä lain mukaan negatiivisia asioita ei saisi laittaa.
Mitä arviointia sitten sille huonolle ihmiselle laitettaisiin?
Esim. asiakaspalvelutyössä ei kiukkupussi pärjää. Jos koko ajan kiukuttelee asiakkaille niin käytös on silloin huono.
Sellaisen arvion minä laittaisin, mutta tällaisissa (harvoissa) tapauksissa kerron etukäteen työntekijälle millaiset arvostelut tulen antamaan ja silloin he eivät haluakaan arvosteluja.
Reilu peli molemmin puolin. - Neuvo
esimies. kirjoitti:
Yli 20 vuotta olen ollut esimiehenä. Päähäni on iskostunut jostain laista, että työntekijällä on oikeus saada työtodistus vielä 10 vuotta työsuhteen päättymisen jälkeen. Alkuperäinen kirjoittaja voi siis pyytää uuden todistuksen jollei arvosteluja ole laitettu.
Arvostelu pitää antaa vain pyydettäessä. Jos työnantaja toteaa ettei se ole enää niin yleistä niin saahan sitä puhella kaikenlaista. Laki määrää arvostelun antamaan.
Haluaisinkin nimim. "NEUVO"lta kuulla minkä lain mukaan negatiivisia asioita ei saisi laittaa.
Esim. asiakaspalvelutyössä ei kiukkupussi pärjää. Jos koko ajan kiukuttelee asiakkaille niin käytös on silloin huono.
Sellaisen arvion minä laittaisin, mutta tällaisissa (harvoissa) tapauksissa kerron etukäteen työntekijälle millaiset arvostelut tulen antamaan ja silloin he eivät haluakaan arvosteluja.
Reilu peli molemmin puolin.Hei!
Mikäli työntekijä pyytää arvosteluilla, niin laissa ei todellakaan ole mitään sellaista kohtaa,että negatiivisia asioita ei saa laittaa.
Työsuhde: Työtodistus
Onko työntekijällä oikeus saada työtodistus?
Työtodistuksesta säädetään työsopimuslaissa. Se on tärkeä työntekijän työmarkkina-aseman sekä työttömyysturva- ja sosiaalietuuksien kannalta. Sen vuoksi työtodistusta koskevista säännöksistä ei saa poiketa työntekijälle epäedulliseen suuntaan.
Työtodistus annetaan, jos työntekijä sitä pyytää. Siinä mainitaan työsuhteen kesto ja työsuhteen laatu. Jos työntekijä nimenomaisesti pyytää, siihen liitetään arvio työntekijän käytöksestä ja työtaidosta. Ne ovat työnantajan henkilökohtainen näkemys ja työntekijä ei voi vaatia niiden muuttamista, ellei arvolausetta osoiteta vääräksi. Työtodistuksen sisällön tulee ilmetä sen sanamuodosta.
Tulkitsin väärin kohdan:ei saa poiketa työntekijälle epäedulliseen suuntaan.
Työtodistus tulee toimittaa ilman arvosteluja vielä 10 vuotta työnteon jälkeen. Mutta jos haluaa arvosteluilla, niin siinä raja on 5 vuotta. - Skk
esimies. kirjoitti:
Reilu peli molemmin puolin.Eli se hommahan menee niin että on olemassa suppea työtodistus jossa arviointi jätetään pois ja sitten laaja jossa työntekijää arvioidaan.
Suppeassa työtodistuksessa ei saa olla arviointia joten ei mitään negatiivista eikä positiivista.
Laajassa taas voi olla kumpaa tahansa, mutta työntekijällä on aina oikeus vaatia se suppea jos laaja ei miellytä.
- yleistä
Itse piti kirjoittaa minunkin, kun pomo sanoi tee sinä se kun itse osaat.
No pyysin arvosteluun häneltä kommentin, niin vastaus oli hyvähän sinä oot.
Jokainen tietää jos työtodistukseen kirjoitta hyvä työntekijä, niin enemmän arvostusta saa sana muodosta. selvitynyt annetuista tehtävistä.
No tässähän oli kysymyksessä lamanaikaisesta ajasta jolloin porukkaa pantiin kilometritehtaalle ja työnantajat luuli ettei kukaan sano itse irti mennäkseen uuteen työpaikkaan ja nyt hän joutuikin jättään sen osastolle jonka oli paripäivää sitten sanonut irti tuotannollisista syistä. - butterbay
Kehityskeskustelu taitaa olla sama juttu kuin
YT-neuvotelut jolla ei saneerausvaiheessa ole muuta kuin informatiivinen merkitys. Laki vaatii
YT:t ja firmojen sisäinen ohjeistus kait vaatii
kehityskeskustelut.
Yt-neuvotteluja pidetäessä tiedetään ihan tarkkaan ketä "vapautuu palveluksesta", pelkkää ajan ja rahan haaskausta.
Olen ollut 17 v samassa työpaikassa ja jo 10 vuotta on puhuttu kehityskeskusteluista - 2 kertaa on tällainen pidetty.- ..............................
Mitenköhän tämä juttusi liittyi alkuperäisen kirjoittajan aiheeseen työtodistuksista?
- butterbay
.............................. kirjoitti:
Mitenköhän tämä juttusi liittyi alkuperäisen kirjoittajan aiheeseen työtodistuksista?
Tulipahan vaan mieleen kun tän osion
otsikko on kehityskeskustelut ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394523Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.5643429Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732171Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o121734- 961596
MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis351558TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1611261OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301108- 2241041
- 70976