Näin sanoo oikea adventisti

Oikea adventisti (so. laupeutta harjoittavassa ylöstempauksen odotuksessa elävä) sanoo näin:

"Käskyt eivät ole raskaat!"
Tai Jeesusta itseään siteeraten: "Minä annan teille levon".

"MINUN KUORMANI ON KEVYT" - Matt 11:25-30 :

25 Tuohon aikaan Jeesus kerran puhkesi puhumaan ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille. [11:25-30: Luuk. 10:21,22 : Job 37:24; Ps. 119:130; 1. Kor. 1:26-29]
26 Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.

27 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa. [Matt. 28:18; Joh. 13:3, 17:2 | Joh. 1:18, 7:28,29]

28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. [11:28,29: Jes. 28:12; Sir. 51:23-27 : Jer. 31:25; Matt. 12:20; Joh. 7:37]
29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. [Matt. 21:5 | Jer. 6:16]
30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt." [1. Joh. 5:3].

Gal 5:6b
Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11].

Luuk. 10:42
Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [Monissa käsikirjoituksissa muodossa: "Vähän on tarpeen, tai yksi ainoa."] [Matt. 6:33].

"Työtä tekeväiset ja raskautetut". Mitä se on?
Se on raskas hengellinen taakka - kyse ei ole ruumiillisestä orjuudesta vaan hengellisestä.
Eihän Jeesus eivätkä apostolitkaan puuttuneet maalliseen orjuuteen.
Pikemminkin päinvastoin:

1. Kor. 7:21
Jos olit orja, älä siitä välitä. Vaikka voisit päästä vapaaksikin, pysy mieluummin orjana.

1. Kor. 7:22
Se, jonka Herra on kutsunut orjana, on näet Herran vapauttama.* Samoin se, joka on kutsuttu vapaana, on Kristuksen orja. [Paavali viittaa tässä roomalaiseen käytäntöön, jonka mukaan isännillä oli oikeus vapauttaa orja. Vapautettu jäi tavallisesti palvelemaan isäntäänsä vapaana.] [Room. 6:18; Gal. 3:28; Filem. 16].

VAAN Jeesus tarkoitti sitä samaa sääntöjen kuormaa, Mooseksen lakia, josta seurakunnan kallio, Pietari, vaatii vapautumista:

Apt 15:10
Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10].

EPÄILETKÖ, että Pietari kuitenkin tarkoitti isien asettamia perinnäissääntöjä, niitä lisukkeita?
Muutamat, ei ihan oikeat adventistit, ovat ymmärtämässä, että Jeesus kantoi vain sellaiset ristille.
Mutta eivät NE taakkoja olleet, monetkaan niistä - vaan pikemminkin kiertoteitä vapauteen:

Mark 7:10.12 :

10 Mooses on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. [2. Moos. 20:12 ; 5. Moos. 5:16; Ef. 6:2,3 | 2. Moos. 21:17 ; 3. Moos. 20:9; Sananl. 20:20]

11 Mutta te opetatte toisin. Jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, mitä sinun piti minulta saada, on nyt korban*: olen luvannut sen uhrilahjaksi', [Heprean sana korban merkitsee 'temppelilahja'. Sellaisen lupaamisesta ks. 4. Moos. 30:3 ja 5. Moos. 23:21.] [Sananl. 28:24]
12 te ette salli hänen enää tehdä mitään isänsä tai äitinsä hyväksi.

Ei - ei tuota 4. käskyn vesittämistä tarvinnut Jeesuksen ristinkuolemallaan kumota. Vaan sen laiminlyönnin voi itse kukin omalla kohdallaan korjata LUPAUKSIIN USKOMALLA:

Ef 6:1-3:

1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaisia Herraa totellen, sillä se on oikein.
2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" on ensimmäinen käsky, johon liittyy lupaus: [6:2,3: 2. Moos. 20:12; 5. Moos. 5:16]
3 "jotta menestyisit ja eläisit kauan maan päällä".

Jeesuksen käsky on sopiva: pidä huolta ihmisistä!
Kun näin sanon, olen oikea adventisti - Jeesuksen odotuksessa elävä.

2

74

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opetuksia
      • Ellen G White

"Jos ensinkään pääsemme Jumalan valtakuntaan meidän on käytävä sinne täydellisin luontein,ilman tahraa,ja ryppyä tai mitään sellaista"(Sanomia nuorisolle,kirj.E G White,s.99)

Toivo Hillberg - entinen adventisti kertoo:

Nyt käymme tarkastelemaan,millaiset mahdollisuudet meillä on saavuttaa iankaikkinen elämä tällä käskyjen pitämisen tiellä.VT.näemme,miten hirvittävä taakka,ja raskas ies lain pitäminen Juutalaisille oli.

Mutta UT,ja vuorisaarnan valossa tulevat lain vaatimukset vielä monin kerroin tinkimättömemmiksi,ja ehdottomammaksi. Tämä vie jokaisen ihmisen,joka haluaa lain tekojen,ja lain pitämisen kautta pelastua,täydelliseen umpikujaan ja toivottomuuteen.

Kuka meistä voi kerskua pystyvänsä täyttämään hetkeäkään lain vaatimuksia vuorisaarnan hengen mukaan ja kuka voi esittää katteeksi oman moitteettoman käskyjen pitämisensä tuomitakseen ja arvostellakseen toisten vaellusta? Ei kukaan.

RAAMATTU SANOO JA JEESUS SANOO ja antti sanoo

Matt 5:20-

20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. [Matt. 23:3; Luuk. 18:14]

Vihasta ja riidasta

21 "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. [2. Moos. 20:13 ; 5. Moos. 5:17 ]

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. [3. Moos. 19:17; Kol. 3:8; 1. Joh. 3:15].

Kol 1:22-23

22 Mutta nyt hän on tehnyt teidän kanssanne sovinnon, kun Kristus omassa ruumiissaan kärsi kuoleman asettaakseen teidät pyhinä, nuhteettomina ja moitteettomina Jumalan eteen. [Room. 5:1; 2. Kor. 5:18,19; Ef. 2:16 | 1. Kor. 1:8 ]

23 Teidän on vain pysyttävä lujina uskon perustalla, horjahtamatta pois siitä toivosta, jonka teidän kuulemanne evankeliumi antaa. Tämä evankeliumi on julistettu kaikille luoduille taivaan alla, ja minusta, Paavalista, on tullut sen palvelija. [Mark. 16:15; Room. 10:18 | Ef. 3:7].

"Pyhiä, nuhteettomia ja moitteettomia" olemme VAIN Jeesuksen ansiosta - "ei oma vaiva siihen mitään lisää".

Kol. 1:28
        Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1066
    2. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      354
      1065
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      832
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      57
      739
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      99
      668
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      641
    7. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      26
      633
    8. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      14
      628
    9. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      68
      620
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      600
    Aihe