mistä tietää mitkä on/ei gm

tsigan

mitkä kaupan tuotteen on geenimuunneltuja ja mihin ei olla koskettu?
lukeeko pussien/pakettien jne kylessä jos on kyseessä gm ??

7

427

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elintarvikkeet

      Suomessa (= Suomessa kaupassa myytävät) eivät ole geenimuunneltuja.
      Ja jos niitä tulee myyntiin, niissä tulee myös lukemaan, että ovat geenimuunneltuja.

    • suomessa

      Gm-tuotteita on myyty jo pitkään Suomessa. Merkintäpakkoa ei ole jos tuote ei sisällä enempää kuin 1.0% gmo aineosia. 1% on ihan riittävä määrä muuntamaan suolistobakteerien geneettistä koodia siten että haittoja voi muodostua jos niitä on muodostuakseen. Mitään varmuutta mihinkään suuntaan ei ole, ennenkuin tehdään riittävän laaja-alainen tutkimus miten uudentyyppiset dna-palaset tulevat muuttamaan esim. sulistossa ja maaperässä olevien bakteerien perimää.
      Nyrkkisääntönä kehottaisin välttämään kaikkia eineksiä tai valmistuotteita jotka sisältävät maissia, soijaa tai soijaöljyä. Myös HK:n, Atrian, Poutun lihatuotteet tulevat sisältämään gm-rehuilla syötettyjen sikojen lihaa.

      • 4685t7o8

        Koska tuon teorian mukaan kaikki mahdolliset organismit sisältävät muutettuja geenejä jo lähes välittömästi niiden jossain muuttamisen jälkeen. Siis väitteiden mukaanhan kaikki muutetut geenit leviävät itsestään noiden bakteerien avulla.


      • e4768ft7goyp
        4685t7o8 kirjoitti:

        Koska tuon teorian mukaan kaikki mahdolliset organismit sisältävät muutettuja geenejä jo lähes välittömästi niiden jossain muuttamisen jälkeen. Siis väitteiden mukaanhan kaikki muutetut geenit leviävät itsestään noiden bakteerien avulla.

        Todistuksena tuon teorian toimimisesta on tietenkin noiden testeissä käytettyjen luminenssigeenien leviäminen kaikkialle. Voimmekin siis helposti todeta miten pimeällä lähes kaikki kasvit ja eläimet ovat itsevalaisevia.

        Meillä ainakin huomaa kun koira haukottelee, eli on ihan niin kuin joku olisi sytyttänyt taskulampun.


    • sanottiin

      ,että pääasiassa kaikki ulkomailta Suomeen tuotu sian liha on ja osa suomalaisesta siasta. Ei kerrottu tarkemmin. Saksalaiset bratwurstit mainittiin erikseen. Tietty ne maissit ja soijat.

      • Sekoitat

        Sekoitat nyt kaksi eri asiaa, jotka todella ovat TÄYSIN eri asioita: elintarvikkeet, joiden joitakin ainesosia on geenimuunneltu (joista aloittaja kysyi), ja sitten lihatuotteet, jotka on tehty eläimistä, jotka ovat syöneet kasvisrehua, josta osa koostuu kasviksista, joita on geenimuunneltu.
        Ensinmainittua ei myydä Suomessa, jälkimmäistä kyllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe