Terveellistä kaalisalaattia

kj.mattila

Nyt on kaali edullista. Kannattaa valmistaa yleiskoneessa isompi määrä kaalisilppua. Itse teen sitä kolmen neljän päivän tarpeeksi ja se säilyy hyvin silputtuna kannellisessa rasiassa jääkaapissa. Sieltä on helppo ottaa vaikkapa aamiaiselle.

Oma suosikkini on kaali-smetana salaatti, jossa silpun joukkoon valkopippuria, suolaa ja lusikallinen smetanaa, joka sitoo kaalin. Käytä smetanaa säästellen sillä liika smetana vain valuu astian pohjalle. Kun aamiaislautasella on parin munan munakokkeli, pari siivua siankylkeä ja kaalisalaattia niin siinä on mainio vähähiilihydraattinen aamiainen.

Toinen lisä kaalisalaatille on majoneesi ja Dijon sinappisekoitus, valkosipulilla tai ilman. Chilijauhettakin voi lisätä.

Kerro omat vähähiilihydraattiset kaalisalaattisuosikkisi?

13

6285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pistaasihalva

      Leikkaa kaali veitsellä ohuen ohuiksi suikaleiksi, niin ohuiksi kuin maltti riittää. Nuiji kaalisilppua perunanuijalla meheväksi - toimitus polttaa myös kaloreita.
      Lisää kaalin sekaan runsaasti karkealla terällä raastettua kurkkua, tölkki raejuustoa, kevätsipulia, ruohosipulia ja/tai ohuita purjorenkaita.
      Valmista kastike sitruunanmehusta, extra virgin -oliiviöljystä, tillinipusta silputtuna sekä ripauksesta mustapippuria ja suolaa.
      Yhdistä kastike salaattiin, sekoita voimakkaasti, jotta kaikki nesteet sekoittuvat toisiinsa.
      Herkullista muutaman tunnin jääkaappisäilytyksen jälkeen - aamua varten valmista annos jo illalla.
      Säilyy jääkaapissa parisen päivää.

      Toinen suosikki on tietysti perinteinen kaali-puolukkasalaatti. Sillekin tekee muutaman tunnin lepo eetvarttia ennen syömistä.

      • tästä

        reseptistä,kokeilen varmasti.Ja epäilijöille ei kaali aiheuta ilmavaivoja jos ei syö leipää.


      • kuuleppas
        tästä kirjoitti:

        reseptistä,kokeilen varmasti.Ja epäilijöille ei kaali aiheuta ilmavaivoja jos ei syö leipää.

        aiheuttaa, sanoo Teppo kokemuksen syvällä rintaäänellä.


    • resepti

      Laitan kaalin lisäksi ananasmurskaa,tomaattia,kurkkua,paprikaa,maissia,raejuustoa,valkosipulia,tonnikalaa vedessä,joskus herneitä ja vaikka jalapenoja.

      • kestää kaalin?

        Itse pitäisin mausta, mutta vatsani turpoaa tynnyriksi ja myöhemmin kukaan ei tahdo olla lähelläni hajuhaittojen takia. Siis: Millä saatte kaalin sulamaan?


      • Pistaasihalva
        kestää kaalin? kirjoitti:

        Itse pitäisin mausta, mutta vatsani turpoaa tynnyriksi ja myöhemmin kukaan ei tahdo olla lähelläni hajuhaittojen takia. Siis: Millä saatte kaalin sulamaan?

        Olen lapsesta asti popsinut raakaa kaalia, rouskuttelin jopa pelkkiä lohkoja lehtiä lukiessani. Vatsani on tottunut siihen että kaalia tulee, eikä pahemmin siitä hermostu.

        Moni valittaa että raakavihannekset yleensäkin aiheuttavat "hajuhaittoja", mutta se menee ohi kun sinnikkäästi jatkaa syömistä. Ehkä voisit kokeilla lomalla yksin kotona? =oD


      • hapattaja*
        kestää kaalin? kirjoitti:

        Itse pitäisin mausta, mutta vatsani turpoaa tynnyriksi ja myöhemmin kukaan ei tahdo olla lähelläni hajuhaittojen takia. Siis: Millä saatte kaalin sulamaan?

        mielestäni paras muoto on kaalin hapattaminen venäläiseen tapan.

        katso ensin kaupan tarrasta kaalin paino tai punnitse se. Höylää sitten muutaman millimetrin paksuisiksi säleiksi. pistä tammesta tehtyyn tynnyriin tai ruostumattomaan metallisankoon ja joukkoon vähän tammesta vuoltuja lastuja. Mittaa kaalin painosta 2,5 % suolaa ja ripottele se kerroksittain kaalin joukkoon ja pinnalle. Hakkaa kaalia perunanuijalla. Pistä sen jälkeen pohjalle kaalinlehteen kääritty ruisleivän palanen ja päälle lautanen sekä huolellisesti pesty isohko kivi painoksi. Kivi kannattaa pastöroida pitämällä sitä kuumassa uunissa puolisen tuntia. Peitä astia harsokankaalla (aptekista isohko haavataitos). Anna olla huoneenlämmössä viikon verran ja haistele, että siinä on raikas pierun haju, jos tuntuu mädäntyneeltä, meni uusiksi. Säilytä kylmässä, hapankaali voi välillä jäätyä ja sulaa, joten vaikkapa parveke on hyvä säilytyspaikka. Hapatusvaiheen aikana huoneessa on pierun hajua, joten kannattaa kylään tuleville vieraille ilmoittaa, että olet hapattamassa kaalia. Parhaiten hapattuu valkoinen keräkaali, punakaali ei sellaisenaan oikein sovellu, mutta sitä voi jonkin verran pistää valkokaalin joukkoon. Porkkanaraastetta myös paljon käytetään kaalin joukossa.

        Tarjolle tuotaessa voi sen joukkoon pistää säleiksi höylätty sipuli tai puristettua valkosipulia. Yrttimaustettu öljy ja smetana ovat oivia kastikkeita, jos tarjoat hapankaalia salaattina. Minä olen syönyt hapankaalia lapsesta saakka ja äitini opetti, että jos on ilmavaivoja, ei niitä pidä pidätellä. SIksipä sain koulussa lempinimen "haisunäätä" kun ohjeitten mukaan päästelin kaikkia suolistokaasut pois. Jos joku Kaisaniemen kanskoulun luokkakaverini minut tästä tunnistaa, niin terveisiä. Mitään tynnyriturvotuksia ei tarvitse sietää ja minä olen opetellut salaa haisemaaan, missään tapauksessa ei tule kysyä: "kuka pieraisi?" sillä tällöin vain paljastaa itsensä.


      • Hapankaali!
        kestää kaalin? kirjoitti:

        Itse pitäisin mausta, mutta vatsani turpoaa tynnyriksi ja myöhemmin kukaan ei tahdo olla lähelläni hajuhaittojen takia. Siis: Millä saatte kaalin sulamaan?

        Kokeile aloitella hapankaalilla! Se on helpommin sulavaa! Todella hyvää esim. lampaanjauhelihan ( tai ihan mikä muu jauheliha käy )ja avokadon kera! Minulla ei aiemmin vatsa kestänyt mitään raakaa ! Yksi mustikkakin olisi ollut liikaa! Kun jätin pois viljat ja aloin VHH:lle niin niin ihmeellistä kuin se onkin vatsani kestää melkeinpä mitä vaan.


    • ...hapankaali

      Hyvä laiskanmiehen tai -naisen "hapankaali":
      * Valkokaalia ohuina suikaleina tai silppuna
      * Valkoista balsamicoa
      * Hyvää öljyä
      * Ripaus suolaa

      Sotke isossa kipossa ja pistä jääkaappiin. Parhaimmillaan sotku on parin päivän päästä, mutta voi sitä nautiskella hetikin.

    • ole aikas

      paljon sokeria? Ei toimi mulla toi resepti. En syö kaalia koskaan raakana, paitsi joskus vähän kukka- tai parsakaalia. Kiinankaali on hyvää paistettuna tai muuten kypsennettynä, mutta muuten siitä tulee mieleen aina peruskoulun salaatit. Eli lyhyesti: en voi sietää kaalisalaatteja, vaikka muuten salaatteja paljon vedänkin.

      • VHH-peikko

        Ei aitoon majoneesiin tarvitse laittaa sokeria yhtään. Eriasia on ne kevyt tekeleet joissa yritetään saada makua sokeria lisäämällä.


      • Asia
        VHH-peikko kirjoitti:

        Ei aitoon majoneesiin tarvitse laittaa sokeria yhtään. Eriasia on ne kevyt tekeleet joissa yritetään saada makua sokeria lisäämällä.

        Kunnon majoneesissa on rasvaa 90%, eikä mitään keinotekoista.


      • selvä homma
        VHH-peikko kirjoitti:

        Ei aitoon majoneesiin tarvitse laittaa sokeria yhtään. Eriasia on ne kevyt tekeleet joissa yritetään saada makua sokeria lisäämällä.

        Eipä sillä niin väliäkään, koska en edes pidä majoneesista...


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2988
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1900
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1572
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1360
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      78
      1231
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      263
      1172
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      971
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      831
    Aihe