Osaako joku kertoa minulle, kuinka tehdään
imelletty makaronilaatikko? Ainakin Savossa sitä
valmistetaan.
Makaronilaatikko
15
3150
Vastaukset
- selailija
Empä ole ikinä kuullutkaan,imelletty
perunalaatikko on kyllä tuttu.
Katsoin perinneruuista,eipä näkynyt moista.
Katso itse vaikkapa www.makupalat,fi siellä on
kaikkia perinneruokia,mutta ei pistänyt
silmään.Kerroppa jos löydät. - Kokkien kokki
Luulenpa, että joku on vetäissyt sinua nyt
nenästä. Sinulle on tarjottu makaroonilaatikkoa,
johon kokki on huolimattomuuttaan heittänytkin
suolan sijasta sokeria. Minä nimittäin tietäisin,
jos kyseinen ruoka olisi yleisesti tiedossa oleva
laji.- kakskytä vee
meillä savonrannalla on tuota herkkua ollut pöydässä niin kauan kuin olen elänyt, äidin äidin reseptillä tehdään vieläkin, ja se on jo varsin yli sata vuotias. Missään etelä-savon ulkopuolella tätä en ole tavannut.
- imelletty on olemass
Äläpäs, imelletty makaroonilaatikko on yleinen ainakin meidän suvun joulupöydässä. On oikein makean maittavaa ja kyllä sitä kelpaisi syödä useamminkin kuin jouluna, mutta ei ole vain tullut tehtyä. Imelletty makarooni laatikko tosiaan tehdään juuri noin, kuin nimim. Kokkaaja sanoin =)
- Anonyymi
Etelä-Pohjanmaalla sitä syödään monessa pitopöydässä. Ei varsinaisesti imelletä vaan reilusti maustetaan sokerilla ja suolalla.
- Kokkaaja
Imelletty makaronilaatikko on todella olemassa ja
se on hyvää! Resepti on peräisin Savonlinnan
suunnalta ja sitä on valmistettu jo sotien
aikoihin. Nyt sain onnekseni reseptin siihen ja
pääsen sitä itse kokeilemaan. Resepti on
seuraavanlainen:
Makaronit keitetään suolavedessä. Laitetaan ne
vuokaan. Sekoitetaan n. 3-4 kananmunaa, maitoa,
hivenen suolaa ja sokeria keskenään. Sokeria niin
paljon, että munamaitoseos todella maistuu
makealle ja maitoa sen verran, että makaronit
peittyvät. Munamaitoseos kaadetaan makaronien
päälle ja vuoka laitetaan noin 200 asteiseen
uuniin ja annetaan paistua/kypsyä kiinteäksi.
Makaronilaatikko on hyvää esim. paistin ja
perunoiden kanssa. Hyvän paistin saa kun
ruskistaa esim. sianlihakuutiot ensin
margariinissa paistinpannulla ja kaataa lihat ja
niistä irronneen nesteen sitten uunivuokaan ja
paistaa uunissa kypsäksi.- selailija
No jopas jotakin,että sellainen löytyi.Joko
kokeilit,oliko hyvää ?
Pitääpä joskus kokeilla. - bhoecae1
Eihän tuo ole IMELLETTY, vaan makea makaronilaatikko. Sehän on mahdoton imellyttää maitopohjaista makaronilaatikkoa, koska se happanisi.
- übersavolainen
"Ainakin Savossa sitä valmistetaan. "
Olen asunut n. 40 vuotta Savossa (sekä Pohjois- että Etelä-Savossa) ja välillä etelässäkin, mutta en ole koskaan kuullut tai lukenut tuollaiset ruokalajista.
Aloitus taitaa olla surkea provo.- Anonyymi
Kyllä on syöty meilläkin 40vuotta joulupöydässä karjalanpaistin kanssa!
- Makaroniwelliä
Perunaa voi imellyttää...
Esim. kunnon AITO perunalimppu muuttuu pakastimessa hiukan makeammaksi, mutta ei nämä nykyiset mitkä on tehty jostain muusta kuin koko perunasta...
Makaroni ei imelly, ellei sekaan heitä jotain makeaa... - joulupöytä
makea/imelä makaroonilaatikko http://www.martat.fi/keskustelu/ruokanurkka/?x33064=2076107
Imelletty on prosessi jossa seos "kehkeytyy" yönyli ,Hiilihydraatit muuttuvat glykoosiksi .
http://fi.wikipedia.org/wiki/Imelletty_perunalaatikko
http://fi.wikipedia.org/wiki/Imelletty_perunalaatikko
http://puolikiloavoita.blogspot.com/2009/12/mista-tuntee-joulun.html
hernetuuvinki
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/116709/Oululainen Hernetuuvinki/ - qqwerty
Tämä "imelletty" makaronilaatikko on se vanha makaronilaatikko, mihin on lisätty makeutukseksi vähän sokeria. Ei makaroni minnekkään imelly, mutta makeutuu kyllä joillain makeutusaineella.
Aikanaan makaronivelli sarvimakaroneista makeutettiin sokerilla. - ei vain savon herkku
Olen syönyt tuota makaronilaatikkoa paljon 70-luvulla Tampereella, tätini teki sitä usein liharuoan lisäkkeeksi. Makaronit olivat pitkiä putkimakaroneja, niitä sai vielä 90-luvun alussa, sitten muutaman vuoden tuontitavarana mutta ei ollut niin hyvää kuin alkuperäinen. Pari vuotta sitten huomasin tuotteen jälleen kaupassa, taisi olla nimeltään mummon makaronit. Ja tuohon laatikkoon ei tule lihaa lainkaan mutta sokeria kyllä.
- Anonyymi
Lihatonta makaronilaatikkoa olen lapsena syönyt kylässä lisäkeruokana, mutta ei siinä sokeria ollut. Ei siis ollut makeaa eikä ollut noin paljoa muniakaan, kun tuossa erään henkilön postaamassa ohjeessa oli. Maito ei laiteta niin että makaronit peittyvät vaan vähän vähemmän, että saadaan rapea ruskea pinta. Asteita ainakin minun uunissa tarvitaan 225 C.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481208Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 127988
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205921Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13835Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
- 39812