Tämmönen (varmaanki ihan yksinkertainen) lasku joka meni vähä yli hilseen. teoriasta jäi jtk tajuumatta, enkä siksi saa ratkastuu tätä.
osaisiko joku auttaa ja selittää miten teen tän?:
"Laske sin(-pii/6)"
????
MATIIKKAA JA LASKUJA
13
1991
Vastaukset
- nkorppi
... mitä osaat? Esim. ymmärrätkö mikä on radiaani? Oletko opiskellut trigonometriaa yksikköympyrän avulla?
Tarvitsemasi materiaali löytyy kirjoista, ja luokkahuoneista. Myös netistä löytynee opetusmateriaalia.
Pelkän numeerisen vastauksen antaminen ei auta sinua, ja toisaalta opetusmahdollisuudet ovat kovin rajalliset nettifoorumissa.- aloittaja
tiiän radiaanin mikä on. ja yksikköympyrää väännetty.
tiiän jo vastauksen.
mut en ihan oo varma tajusinko oikeen. siis ku vastaushan on 1/2. eli tarkottaako tuo lauseke sin(pii/6), että pii/6 :sta MIINUSTETAAN sin? vai että lauseelle sin(pii/6) lasketaan vastakulma tai suplementtikulma? mitäh? vai onko se 1/2 lukuna ... ja sin(pii/6) rad? - ????
aloittaja kirjoitti:
tiiän jo vastauksen.
mut en ihan oo varma tajusinko oikeen. siis ku vastaushan on 1/2. eli tarkottaako tuo lauseke sin(pii/6), että pii/6 :sta MIINUSTETAAN sin? vai että lauseelle sin(pii/6) lasketaan vastakulma tai suplementtikulma? mitäh? vai onko se 1/2 lukuna ... ja sin(pii/6) rad?Näitä on helpompi käsittää kun muuttaa radiaanit asteiksi.
Pii radiaania on 180 astetta, joten (-pii/6) on (-30 astetta).
sin(-30 astetta) on -sin(30 astetta),tuon näkee yksikköympyrästä.
sin(30 astetta)=0.5 joten
sin(-pii/6) =sin(-30 astetta)=-sin(30 astetta) = -0.5 - juuuh
???? kirjoitti:
Näitä on helpompi käsittää kun muuttaa radiaanit asteiksi.
sin(-pii/6) =sin(-30 astetta)=-sin(30 astetta) = -0.5juuri tajusin tuon, ja sinä varmistit vielä, että se meni oikein! :D
mutta kun tli toinen pulma. sin(-9pii/4)
samalla tekniikalla kokeilin laskea.
(-9*180)/4=-405
sin(-405)=-0.7
mutta vastaus pitisi ollakkin -1/neliönjuuri2
eli miten saan muutettua vastauksen tuohon muotoon?
kiitos^^ - ??????
juuuh kirjoitti:
juuri tajusin tuon, ja sinä varmistit vielä, että se meni oikein! :D
mutta kun tli toinen pulma. sin(-9pii/4)
samalla tekniikalla kokeilin laskea.
(-9*180)/4=-405
sin(-405)=-0.7
mutta vastaus pitisi ollakkin -1/neliönjuuri2
eli miten saan muutettua vastauksen tuohon muotoon?
kiitos^^tuo -405 astetta on täysi ympyrä ja 45 astetta päälle miinussuuntaan.
Sen sin on siis sama kuin sin(-45)
sin(-405)=sin(-45)=-sin(45)=-1/neliöjuuri2
tuo sinun -0.7 0n itse asiassa tuon -1/neliöjuuri2:n likiarvo
kannattaa muistaa nuo sin45=cos45=1/neliöjuuri2
ja sin30=cos60=0.5 ,ja vielä sin60=cos30=(neliöjuuri3)/2 - nkorppi
???? kirjoitti:
sin(-pii/6) =sin(-30 astetta)=-sin(30 astetta) = -0.5... että luopuisit radiaanien muuttamisesta asteiksi. Nimittäin radiaani on se luonnollisempi mitta, ja asteluvut tulisi mieluummin muuttaa radiaaneiksi! Radiaaneihin pitää tottua.
Yksikköympyrässä kulma joka muodostuu (vastapäivään) positiivisen x-akselin kanssa antaa pisteen yksikköympyrältä. Tuon pisteen x-kordinaatti on vastaavan kulman cos, ja y-kordinaatti on sin.
Kulman suuruus mitataan yksikköympyrään muodostuneen kaaren pituutena. (Ympyrän piiri on 2PI.)
Mutta kordinaatit (cos,sin) ovat 'samat', vaikka menisimme useamman kierroksen ympäri. Siispä cos ja sin toistuvat 2PI välein.
Negatiivisen kulman kohdalla menemme myötäpäivään positiivisesta x-akselista.
On heti selvää, että sin(-x) = -sin(x), ja cos(-x) = cos(x).
Itse asiassa melkein kaiken voi tarkistaa yksikköympyrästä!
Kun haluat sinin tai kosinin kulmille PI/6 tai PI/3, Piirrä tasasivuinen kolmio, ja jaa se kahteen suorakulmaiseen kolmioon. Voit käyttää Pytagorasta ja perustrigonometriaa jompaan kumpaan suorakulmaiseen kolmioon. - nkorppi
???? kirjoitti:
sin(-pii/6) =sin(-30 astetta)=-sin(30 astetta) = -0.5Jos ymmärtää radiaanin idean, on helpompi muuttaa asteet radiaaneiksi.
Jos minulla on kulma 2PI/5, tiedän heti että kyseessä on 'viidesosa täyskierroksesta vastapäivään yksikköympyrässä'.
Jos minulla on vastaavasti 72 astetta, on varsin vaikeaa nähdä miten suuri kulma tämä onkaan.
Lisäksi tulee muistaa, että on sellaisia matemaattisia identiteettejä, jotka eivät toimi, ellemme käytä radiaaneja. Siispä asteisiin muuttaminen on todella huono tapa, josta seuraa ongelmia myöhemmin. - nkorppi
aloittaja kirjoitti:
tiiän jo vastauksen.
mut en ihan oo varma tajusinko oikeen. siis ku vastaushan on 1/2. eli tarkottaako tuo lauseke sin(pii/6), että pii/6 :sta MIINUSTETAAN sin? vai että lauseelle sin(pii/6) lasketaan vastakulma tai suplementtikulma? mitäh? vai onko se 1/2 lukuna ... ja sin(pii/6) rad?Sini on funktio, joka antaa kulmalle arvon välillä [-1,1]. Sinin arvo ei ole kulma, vaan pelkkä luku.
Sinin arvon näet yksikköympyrässä kulmaa vastaavan ympyrän pisteen y-kordinaattina. - kuin yliopistossa
nkorppi kirjoitti:
Jos ymmärtää radiaanin idean, on helpompi muuttaa asteet radiaaneiksi.
Jos minulla on kulma 2PI/5, tiedän heti että kyseessä on 'viidesosa täyskierroksesta vastapäivään yksikköympyrässä'.
Jos minulla on vastaavasti 72 astetta, on varsin vaikeaa nähdä miten suuri kulma tämä onkaan.
Lisäksi tulee muistaa, että on sellaisia matemaattisia identiteettejä, jotka eivät toimi, ellemme käytä radiaaneja. Siispä asteisiin muuttaminen on todella huono tapa, josta seuraa ongelmia myöhemmin.Hyvin suuri alue, missä tarvitaan trigonometriaa on erilaiset tekniseen alaan kuuluvat sovellutukset.
Tietokoneohjattujen työstökoneiden ohjelmoinnissa ja koneenpiirustuksessa trigonometria on hyvin merkittävässä osassa.
Olen kolmenkymmenen vuoden ajan joko tehnyt koneenpiirustuksia tai työstöohjelmia työstökeskuksille ja sorveille, mutta en ole ikinä käyttänyt tai edes nähnyt kulmamittoja esitettävän radiaaneissa.
Olen täysin varma etten tule ikinä näkemäänkään.
Ei kaikki matematiikan opetus saa tähdätä pelkästään korkeakouluihin, vaan pitäisi nimenomaan valmistaa oppilaita selviämään käytännössä eteen tulevista ongelmista.
Suurin osa oppilaista tähtää täysin muualle kuin matematiikan jatko-opintoihin ja he eivät tee radiaaneilla yhtään mitään.
Asteilla pelataan nyt ja tulevaisuudessa. - nkorppi
kuin yliopistossa kirjoitti:
Hyvin suuri alue, missä tarvitaan trigonometriaa on erilaiset tekniseen alaan kuuluvat sovellutukset.
Tietokoneohjattujen työstökoneiden ohjelmoinnissa ja koneenpiirustuksessa trigonometria on hyvin merkittävässä osassa.
Olen kolmenkymmenen vuoden ajan joko tehnyt koneenpiirustuksia tai työstöohjelmia työstökeskuksille ja sorveille, mutta en ole ikinä käyttänyt tai edes nähnyt kulmamittoja esitettävän radiaaneissa.
Ei kaikki matematiikan opetus saa tähdätä pelkästään korkeakouluihin, vaan pitäisi nimenomaan valmistaa oppilaita selviämään käytännössä eteen tulevista ongelmista.
Suurin osa oppilaista tähtää täysin muualle kuin matematiikan jatko-opintoihin ja he eivät tee radiaaneilla yhtään mitään.
Asteilla pelataan nyt ja tulevaisuudessa.... että asteet ovat paljon hankalampia kuin radiaanit! Oikeasti!
En puhunut mitään yliopistomatikasta -- sinulla taitaa olla pahemman luokan pelko radiaaneista, kun oletat sen liittyvän johonkin 'korkeampaan matikkaan'.
Esim. jos integroit trigonometrisiä funktioita -- ihan peruslukiokamaa -- sinun on PAKKO käyttää radiaaneja, muuten saat väärän vastauksen. Siispä olet todella harhainen, jos luulet että radiaanit ovat jotenkin tarpeettomia muualla kuin matikan kursseilla yliopistossa!
Mielestäni radiaanin tulisi olla standardimitta kulmille, jo ala-asteella.
Menee pääni yli miten olet pystynyt elämään asteilla näin kauan -- se lienee vaatinut paljon tahdonlujuutta hylätä se järkevämpi kulman mitta. - sama kuin edellä
nkorppi kirjoitti:
... että asteet ovat paljon hankalampia kuin radiaanit! Oikeasti!
En puhunut mitään yliopistomatikasta -- sinulla taitaa olla pahemman luokan pelko radiaaneista, kun oletat sen liittyvän johonkin 'korkeampaan matikkaan'.
Esim. jos integroit trigonometrisiä funktioita -- ihan peruslukiokamaa -- sinun on PAKKO käyttää radiaaneja, muuten saat väärän vastauksen. Siispä olet todella harhainen, jos luulet että radiaanit ovat jotenkin tarpeettomia muualla kuin matikan kursseilla yliopistossa!
Mielestäni radiaanin tulisi olla standardimitta kulmille, jo ala-asteella.
Menee pääni yli miten olet pystynyt elämään asteilla näin kauan -- se lienee vaatinut paljon tahdonlujuutta hylätä se järkevämpi kulman mitta.Olen kyllä suorittanut lukion pitkän matematiikan laudatur arvosanalla ja haaskannut aikaani teknillisessä korkeakoulussa erilaisilla matematiikankin luennoilla, ja siksi pystynkin tuon sanomaan.
- nkorppi
kuin yliopistossa kirjoitti:
Hyvin suuri alue, missä tarvitaan trigonometriaa on erilaiset tekniseen alaan kuuluvat sovellutukset.
Asteilla pelataan nyt ja tulevaisuudessa.... trigonometriaa on ylivoimaisesti helpointa opetella yksikköympyrän avulla -- ja radiaanit ovat luonollinen osa sitä oppimistapaa.
Et ehkä usko, mutta ajattelen ehdottomasti myös niitä ihmisiä, jotka eivät pyri jatko-opintoihin. Heillekin on kaikkein helpointa opetella radiaanein.
Asteiden käyttäminen on kuin tarrautuisit 'kyynärään' metrin sijasta.
- nkorppi
Voin antaa muutamia vinkkejä.
sin(-x) = -sin(x). Miksi? (Ajattele yksikköympyrää.)
Entäs cos(-x) ?
Jos piirrät tasasivuisen kolmion, (sivujen pituudet 1), minkä kokoiset kulmat sillä on?
Entäs jos jaat tuon kolmion kahteen suorakulmaiseen kolmioon?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243