Soijamaito terveellistä...

...vai ei?

Minulle sanottiin netissä, että soijamaitoa ei pitäis käyttää (etenkään lapsille), koska sisältää kasvihormoneja (ja mitä lienee muuta), että olis huono homma.
Pitääkö paikkansa ja mitä ihmettä sitä sitten tilalle, jos kaura- ja riisimaito ei maistu lapselle (ei kyllä itsellenikään niin kovin hyvin) ja tavallinen maito ei sovi?

37

19532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollaan monta mieltä

      Lopullista totuutta tietänee tuskin kukaan.

      Vaihtoehtoja ovat mm. seesammaito (seesamen siemenistä) ja mantelimaito. Haulla seesammaito löydät valmistusohjeita, samoin haulla mantelimaito.

      Ruohonjuuresta Helsingissä saattaa saada valmista mantelimaitoa. Seesammaitoa en muista nähneeni kaupassa. Molemmat ovat ravintorikkaita.
      Netistä löytänet myös tietoja, miten ne poikkeavat ravintosisällöltään äidin- ja lehmänmaidosta.

    • itse soijamaitonsa tekevä

      Jotkut soijamaidot sisältävät runsaasti sokeria. Jotkut on tehty sekoittamalla veteen soijajauhoa ja mitä lie lisäaineita. Soijamaito on nykyään pitkälle jalostettu, suuren elintarvikejättien tuote. Ei kovin terveellistä tai luonnollista enää.

      Tuo kasvihormonijuttu on osittain lehmänmaidon tuottajien propagandaa. Tosin on asiallisiakin mielipiteitä soijan vaaroista. Varmuuden vuoksi kannattaa olla käyttämättä ylettömiä määriä. Ruuan kanssahan esimerkiksi ei tarvitse mitään maitoja kitata lastenkaan.

      Minä käytän vain itse liotetuista soijapavuista tekemääni maitoa. kahvin kanssa tosin kaikista parasta on manteli-seesamimaito. Niiden takeminen on yllättävän helppoa ja vaivatonta.

      • tuotteista

        Sokeroimattoman soijamaidon saatavuus suomalaisissa marketeissa oli ainakin vuoden alkupuolella heikko. Nyt asun Portugalissa ja täällä sokeroimatonta vaihtoehtoa kyllä löytyy.

        Kaikista paras on, kun tekee soijamaidon hyvistä raaka-aineista itse.

        Soijatuotteiden käytöllä on esim. Kiinassa ja Japanissa vanhat perinteet. Japanissa Tofu on jokapäiväinen soijatuote. Mitään kovin vaarallista soijatuotteissa ei liene, koska ainakin japanilaiset elävät vanhoiksija pysyvät suhteellisen terveinä.

        Itse käytän noin desin soijamaitoa joka päivä.

        Propagandaa ja puolinaista tietoa on liikkeellä paljon. Parasta on syödä hyvin monipuolisesti.

        Maitotalouden intresseissä on maidon ja maitotuotteiden mahdollisimman suuri kulutus. Alan mielestä maidon ja maitotuotteiden saanti on aivan välttämätöntä kalsiumin saannin kannalta.

        Haluaisin saada tietää alan edustajilta, miksi osteoporoosi on kovin yleinen maissa, joissa käytetään maitoa ja maitotaloustuotteita runsaasti.


      • edustaja,
        tuotteista kirjoitti:

        Sokeroimattoman soijamaidon saatavuus suomalaisissa marketeissa oli ainakin vuoden alkupuolella heikko. Nyt asun Portugalissa ja täällä sokeroimatonta vaihtoehtoa kyllä löytyy.

        Kaikista paras on, kun tekee soijamaidon hyvistä raaka-aineista itse.

        Soijatuotteiden käytöllä on esim. Kiinassa ja Japanissa vanhat perinteet. Japanissa Tofu on jokapäiväinen soijatuote. Mitään kovin vaarallista soijatuotteissa ei liene, koska ainakin japanilaiset elävät vanhoiksija pysyvät suhteellisen terveinä.

        Itse käytän noin desin soijamaitoa joka päivä.

        Propagandaa ja puolinaista tietoa on liikkeellä paljon. Parasta on syödä hyvin monipuolisesti.

        Maitotalouden intresseissä on maidon ja maitotuotteiden mahdollisimman suuri kulutus. Alan mielestä maidon ja maitotuotteiden saanti on aivan välttämätöntä kalsiumin saannin kannalta.

        Haluaisin saada tietää alan edustajilta, miksi osteoporoosi on kovin yleinen maissa, joissa käytetään maitoa ja maitotaloustuotteita runsaasti.

        mutta kun elimistön ulkopuolelta tungetaan liikaa valkuaisainetta, alkaa se poistaa ylimääräistä luustosta!


      • burnumucca
        edustaja, kirjoitti:

        mutta kun elimistön ulkopuolelta tungetaan liikaa valkuaisainetta, alkaa se poistaa ylimääräistä luustosta!

        Osteoporoosi on täysin tuntematon sairaus siellä missä ei juoda maitoa.
        Puolet maailman väestöstä syö ravinnokseen soijaa kymmenkertaiseesti sen verran kuin me länsimaiset.
        Niillä ei ole osteoporoosia eikä hormooniongelmiakaan.
        Thainainen jolla on vaihdevudet on ilmiö.
        Ne syövät soijaa koska se on ihmiselle parhaiten koostettu ravintoaine.


    • Josuli

      Niin paljon olen kuullut soijan "vaaroista", että olen jättänyt soijamaidon juonnin kokonaan. En ole koskaan välittänyt sen maustakaan, joten lopettaminen oli helppoa! Nyt juon enimmäkseen riisi- ja kauramaitoa, ja niiden makukin on miellyttavämpi. Saan tarpeeksi soijaa soijarouheesta enkä syö sitä joka päivä.

      • hookaksoomies

        Minua on aina ärsyttänyt tuo suomalaisten tapa olla ruokapöydässä aina maitolasi edessä ja ryypätä iso kulaus joka suupalan päälle. Se ei tosiaankaan ole välttämätöntä eikä terveellistä. Eikä kait siitä tee yhtään terveellisempää se, että tuossa maitolasissa on lehmän tissimehun sijasta soijaa, riisiä, kauraa, mantelia tms. Kun ei juo ruuan kanssa vaan vasta n. 15 min. sen päälle, niin tulee ruokakin pureksittua kunnolla eli sekoitettua siihen syljen entsyymit. Näin ruuansulatuskin paranee.


      • Josuli
        hookaksoomies kirjoitti:

        Minua on aina ärsyttänyt tuo suomalaisten tapa olla ruokapöydässä aina maitolasi edessä ja ryypätä iso kulaus joka suupalan päälle. Se ei tosiaankaan ole välttämätöntä eikä terveellistä. Eikä kait siitä tee yhtään terveellisempää se, että tuossa maitolasissa on lehmän tissimehun sijasta soijaa, riisiä, kauraa, mantelia tms. Kun ei juo ruuan kanssa vaan vasta n. 15 min. sen päälle, niin tulee ruokakin pureksittua kunnolla eli sekoitettua siihen syljen entsyymit. Näin ruuansulatuskin paranee.

        Olen itse pannut merkille aivan saman asian. Suomalaiselle on niin iskostettu että maitoa pitää juoda joka välissä, aamupalasta iltapalaan, ja vielä laisillinen ennen nukkumaanmenoa! Olen tämän nähnyt omin silmin monta kertaa. Ja totta on ettei pitäisi juoda mitään mielellään 30 min. ennen ja jälkeen ruokailun, eikä siis ruokailun yhteydessäkään. Siten sylki pilkkoo paremmin ruokaa ja ruoansulatus pääsee kunnolla "käsiksi" ruokaan kun juoma ei ole sitä vetistämässä.


      • Soijatuotteista_
        Josuli kirjoitti:

        Olen itse pannut merkille aivan saman asian. Suomalaiselle on niin iskostettu että maitoa pitää juoda joka välissä, aamupalasta iltapalaan, ja vielä laisillinen ennen nukkumaanmenoa! Olen tämän nähnyt omin silmin monta kertaa. Ja totta on ettei pitäisi juoda mitään mielellään 30 min. ennen ja jälkeen ruokailun, eikä siis ruokailun yhteydessäkään. Siten sylki pilkkoo paremmin ruokaa ja ruoansulatus pääsee kunnolla "käsiksi" ruokaan kun juoma ei ole sitä vetistämässä.

        Olen samaa nesteiden juonnista aterialle, eli suurelta osin tarpeettomia.

        Alkuperäinen keskustelu lähti käyntiin soijamaidon korvaamisesta lapsella jollakin muulla juomalla, esim. manteli-/seesamaidolla. Molempien ravintosisältö on hyvä.

        Eri soijatuotteiden käyttö on Aasiassa hyvin vanhaa perua, länsimaailmaan ne ovat tulleet suuremmassa laajuudessa viime vuosina.

        Jokainen päättää soijatuotteiden käytöstä omalta osaltaa. Itselleni sallin niiden kohtuullisen käytön, joka on tällä hetkellä desi-puoli pirtelööni.

        Maitotuotteita käytän niukasti, maitoa en juo, juustoa syön pari-kolme kertaa viikossa. Kermakastikkeitta (ja ylipäätään kastikkeita) en tee.


      • a.p.
        hookaksoomies kirjoitti:

        Minua on aina ärsyttänyt tuo suomalaisten tapa olla ruokapöydässä aina maitolasi edessä ja ryypätä iso kulaus joka suupalan päälle. Se ei tosiaankaan ole välttämätöntä eikä terveellistä. Eikä kait siitä tee yhtään terveellisempää se, että tuossa maitolasissa on lehmän tissimehun sijasta soijaa, riisiä, kauraa, mantelia tms. Kun ei juo ruuan kanssa vaan vasta n. 15 min. sen päälle, niin tulee ruokakin pureksittua kunnolla eli sekoitettua siihen syljen entsyymit. Näin ruuansulatuskin paranee.

        No, en tätä tarkoittanutkaan, että itse joisin tuota aterioilla, tai edes lapsi. Meillä ei siis juoda automaattisesti aterioilla koskaan minkäänlaisia maitoja, eikä yleensä vettäkään. Lapsi juo silloin, kun on jano ja itse en voi, juuri ruoansulatuksen takia, juoda mitään silloin, kun syön.
        Tarkoitin vaan sitä, että kun lapsi (aika vanha jo) täytyis saada kokonaan vieroitettua nyt rintamaidosta, niin tilalle pitäis saada jotain, jota voi "kriittisinä hetkinä" hyvällä omallatunnolla tarjota. Mehut eivät sattuneista syistä käy ja vesi ei yksin kelpaa.
        Pyytää vielä usein juomaa lämpimänä, joten olen turvautunut soijamaitoon, kun mikään muukaan ei ole kelvannut.
        Pitänee kokeilla vielä tuota mantelimaitoa, jos se maistuis.


      • hookaksoomies
        a.p. kirjoitti:

        No, en tätä tarkoittanutkaan, että itse joisin tuota aterioilla, tai edes lapsi. Meillä ei siis juoda automaattisesti aterioilla koskaan minkäänlaisia maitoja, eikä yleensä vettäkään. Lapsi juo silloin, kun on jano ja itse en voi, juuri ruoansulatuksen takia, juoda mitään silloin, kun syön.
        Tarkoitin vaan sitä, että kun lapsi (aika vanha jo) täytyis saada kokonaan vieroitettua nyt rintamaidosta, niin tilalle pitäis saada jotain, jota voi "kriittisinä hetkinä" hyvällä omallatunnolla tarjota. Mehut eivät sattuneista syistä käy ja vesi ei yksin kelpaa.
        Pyytää vielä usein juomaa lämpimänä, joten olen turvautunut soijamaitoon, kun mikään muukaan ei ole kelvannut.
        Pitänee kokeilla vielä tuota mantelimaitoa, jos se maistuis.

        Kokeile ihmeessä mantelimaitoa. Voit tehdä siitä alussa vielä houkuttelevampaa laskemalla se tiheän sihdin läpi niin että sakat suodattuvat pois. Tekovaiheessa voit makeuttaa maidon sekoittamalla joukkoon kuivatun viikunan. Myöskin vaahdottaminen on yksi keino tehdä juoma houkuttelevammaksi lapselle on vaahdotus. Se käy ihan vaikka käsivispilällä.


      • vaarallista
        hookaksoomies kirjoitti:

        Kokeile ihmeessä mantelimaitoa. Voit tehdä siitä alussa vielä houkuttelevampaa laskemalla se tiheän sihdin läpi niin että sakat suodattuvat pois. Tekovaiheessa voit makeuttaa maidon sekoittamalla joukkoon kuivatun viikunan. Myöskin vaahdottaminen on yksi keino tehdä juoma houkuttelevammaksi lapselle on vaahdotus. Se käy ihan vaikka käsivispilällä.

        Jenkeissähän yksi idioottipariskunta tappoi pienen lapsensa soijamaidolla ja muulla vegaaniruoalla. Lapsen ei pitäisi kärsiä vanhempien ideologian vuoksi. No pariskunta sai muistaakseni elinkautisen.

        Vauvalle äidinmaito tai vastike on ainoa oikea vaihtoehto. Sen verran pitää lastaan rakastaa.


      • juodaan vain keitettyä vettä?
        vaarallista kirjoitti:

        Jenkeissähän yksi idioottipariskunta tappoi pienen lapsensa soijamaidolla ja muulla vegaaniruoalla. Lapsen ei pitäisi kärsiä vanhempien ideologian vuoksi. No pariskunta sai muistaakseni elinkautisen.

        Vauvalle äidinmaito tai vastike on ainoa oikea vaihtoehto. Sen verran pitää lastaan rakastaa.

        1. Käsittääkseni tässä puhuttiin vähän vanhemmasta lapsesta, vuoden ikäinen tai yli voi jo ihan hyvin syödä kiinteämpää ruokaa ja juoda muutakin maitoa kuin äidin/vastiketta.
        2. Tavallinen alpro ym. soijamaito ei ole tarkoitettu ainoana ravinnonlähteenä sitten minkäänikäiselle ihmiselle. Tästä olen samaa mieltä.
        3. Vegaaniruokavalio sopii myös pienokaiselle, kunhan huolehtii ravintoaineiden saannista omalta kohdalta raskauden&imetyksen aikana sekä lapsen kiinteän ruuan ravintokoostumusesta myöhemmin, ihan niin kuin sekayöjävanhempienkin pitäisi. Niin kauan kuin lapsen terveys ei ole uhattuna, en ymmärrä miksi (vegaani)vanhempien pitäisi opettaa lapselleen jotain, mikä on vastoin heidän moraaliaan. Enhän minäkään syytä sekasyöjävanhempia omien ideologioiden tuputtamisesta, sillä se kuuluu kasvatukseen halusi tai ei.


      • vesimyrkytys
        hookaksoomies kirjoitti:

        Minua on aina ärsyttänyt tuo suomalaisten tapa olla ruokapöydässä aina maitolasi edessä ja ryypätä iso kulaus joka suupalan päälle. Se ei tosiaankaan ole välttämätöntä eikä terveellistä. Eikä kait siitä tee yhtään terveellisempää se, että tuossa maitolasissa on lehmän tissimehun sijasta soijaa, riisiä, kauraa, mantelia tms. Kun ei juo ruuan kanssa vaan vasta n. 15 min. sen päälle, niin tulee ruokakin pureksittua kunnolla eli sekoitettua siihen syljen entsyymit. Näin ruuansulatuskin paranee.

        Puhumattakaan suuren kalsiumimäärän vaikutuksesta raudan imeytymiseen. Kalsium siis estää rautaa ja monia muita ravinteita imeytymästä. Jos aina juo ruuan kanssa maitoa niin ei ihme että tarvitsee rautatabletteja. Minä (kasvissyöjä) en tarvitse.

        Ja mitä soijamaitoon tulee, luulen että annos tekee myrkyn.


    • ainakaan

      pojille en antaisi. Ei sovi miehille soija ja tuskin kannattaa kasvuvaiheessa olevalle pojalle juottaa, voi olla että vaikuttaa kehitykseen :/

      • Omnivore

        Soijatuotteiden käyttö proteiininlähteenä nykyisessä laajuudessa on länsimaissa varsin nuorta. Aasiassa sen sijaan niiden käytöstä on varsin pitkäaikaista kokemusta, josta voi varmasti ammentaa tietoa myös länsimaissa soijatuotteiden terveydellisiä vaikutuksia arvioitaessa.

        Tutustukaapa kirjallisuuteen soitatuotteiden merkityksesta ravinnonlähteenä kautta aikojen maailmassa.

        Itse käytän pientä määrää soijamaitoa osana monipuolista ruokavalioani.


      • Tietoa kiitos

        Miksi soija ei sovi miehille? Ja miten voi vaikuttaa pojan kehitykseen? Me emme ole vegaaneja mutta poikamme 2,5v ei juo normaalimaitoa korvatulehduskierteen vuoksi. Maito lisäsi elimmistön limaisuutta ja tämä taas lisäsi korvatulehduksia. Nyt kun maito on jätetty pois, korvatulehduksiakaan ei enää ole. Olemme antanee pojallemme puoli vuotta soijamaitoa (alpro) mutta tuollaisista vaaroista en ole ollut tietoinen. Onko jollukulla tietoa miltä sivuilta voisin etsiä asiasta lisää tietoa?


    • Gm-rikosetsivä

      Yli puolet soijan viljelypinta-alasta on geenimuunneltua. Kannatta käyttää jotain muita öljyjä. Kannattaa myös varoa leipää ja muita leivonnaisia joissa käytetään jauhonparannetta, sekin tuotetaan pääsääntöisesti geenimuunnelluilla bakteereilla.
      Ja lopuksi suosittelen lukemaan kirjan Jeffrey M. Smithin "Petoksen siemenet". Siellä on myös neuvoja mitä kannattaa välttää.

      • hellumrum

        No voi jumankekka!Vai,että ei saa juoda kun syö ruokaa.Pitäisikö sitten tukehtua siihen safkaansa mitä syö?Tämä ruokakeskustelu on mennyt aivan älyttömäksi.Kohta laitetaan niihin hedelmiinkin,jotkut etiketit,että mitä saa syödä ja mitä ei.Mitä tuohon maitoon tulee, niin olkoot se lehmäntissistä tullutta tai soijamaidoista tehtyä juomaa niin minähän juon!Kaura tai riisimaitoon sen sijaan en enää koske.Kummatkin juomat olivat niin pahanmakuisia,että olin oksentaa.


      • Utelias...

        "Yli puolet soijan viljelypinta-alasta on geenimuunneltua. Kannatta käyttää jotain muita öljyjä. Kannattaa myös varoa leipää ja muita leivonnaisia joissa käytetään jauhonparannetta, sekin tuotetaan pääsääntöisesti geenimuunnelluilla bakteereilla."

        Noin luki tuossa ylempänä. Ihmettelen vain miksi geenimuunneltua ruokaa kammoksutaan niin paljon? Siitä ei ole terveyshaittoja ja se on aivan samaa ruokaa, kuin mitä se olisi, jos sitä ei olisi geenimuunneltu. Joten miksi geenimuunneltua ruokaa pidetään niin pahana? Onko se tiedon puutteesta vai uuden pelosta?


      • Ei GM ruokaa
        Utelias... kirjoitti:

        "Yli puolet soijan viljelypinta-alasta on geenimuunneltua. Kannatta käyttää jotain muita öljyjä. Kannattaa myös varoa leipää ja muita leivonnaisia joissa käytetään jauhonparannetta, sekin tuotetaan pääsääntöisesti geenimuunnelluilla bakteereilla."

        Noin luki tuossa ylempänä. Ihmettelen vain miksi geenimuunneltua ruokaa kammoksutaan niin paljon? Siitä ei ole terveyshaittoja ja se on aivan samaa ruokaa, kuin mitä se olisi, jos sitä ei olisi geenimuunneltu. Joten miksi geenimuunneltua ruokaa pidetään niin pahana? Onko se tiedon puutteesta vai uuden pelosta?

        Huomaa, että olet "asiantuntija" GM ruoan vaikutuksista terveyteen. Kannattais ehkä tutkia pikkaisen enemmän, ennen ku sanot moisia.


    • öasdjlfasdlö

      Ei ainakaan poikalapsille soijaa. Sisältää naishormonia ja tuloksena se että penis ei kasvakkaan murrosiässä, tulee komplikaatioita kun lihansyöjien penikset ovat suihkussa isommat.

      • Hyvää päivää.

        Toi on ihan oikeesti jotain maidontuottajien propakandaa. Täyttä saissea koko lässytys. Juottakaa mitä kasvismaitoa tahansa, se ei sitä pippeliä muuta. Oon tässä seurannu maitoallergisen veljeni kehitystä ja ihan "normaali" (mielestäni ei mittän normia voi henkilölle määrittää, kaikki saavat olla, mitä ovat) se on. Itsekkin vegaanina ollu kaks vuotta jo (ja poikana koko elämäni), eikä mun kehityksessä oo mitään jälkeen jäänyttä (päinvastoin). Soija tuotteita voi ihan huoletta käyttää kaikki, jotka eivät ole allergisia. Mä oon ties kuinka monessa tutkimuksessa ja lääkärin käynnillä ollu ja kaikki ollu hyvin. Soija on siis aktiivisesti mun ruokavaliossa mukana.


      • sini...

        Ei ole eturauhassyöpää maissa joissa käyttävät paljon soijaa..johtunee tuosta pikkiriikkisestä määrästä naishormonia...


      • Antiestro
        sini... kirjoitti:

        Ei ole eturauhassyöpää maissa joissa käyttävät paljon soijaa..johtunee tuosta pikkiriikkisestä määrästä naishormonia...

        Olen ollut soijavastustaja jo kauan, mutta aion antaa asialle uuden mahdollisuuden tutkimuksen muodossa.

        Mut joo, eli kasveissa olevat fytoestrogeenit, ovat vaikutuksiltaan niin heikkotehoisia, tyyliin satoja kertoja tehottomampia, kuin elimistön omat, että lähinnä auttavat elmistössä blokkaamalla reseptoripaikan omilta estrogeeneiltämme ja täten vähentävät estrogeenikuormitusta.


    • lilli-aprilli

      ..on monessa soijamaidossa ja purkin kyljessäkin sanotaan, ei alle kolmevuotiaille lapsille. Seesamin siemenistä valmistetussa maidossa on runsaasti kalsiumia, joten sitä suosittelisin.

      • Kokemusta on

        Join Alpron soijamaitoa muutaman kuukauden. Hyvää oli, mutta testosteronit putosivat alle 8 (kävin mittaamassa) ja sitten oli ihan karmaiseva olotila. Kun lopetin soijanmaidon käytön nousi arvo taas normaaliin. muita muutoksia en havainnut. Joten se mitä kirjassa kunnon salat kerrotaan pitää paikkaansa. Kokeikaa itse vetää soijakuuri (4 kk) ennen kuin annatte vegaanirouvanne syöttää sitä moskaa lapsillenne. Ei tarvi uskoa, mutta kokeiltuanne uskotte!!!!

        Soija on vaarallista sekä miehille, että naisille. Mutta uskokaa vaan teollisuusklusterin höpinät jos haluatte. Ja syökää margariiniä voin sijaan. Näin tehdään kaikista miehistä naisia. Soijamyytti murtuu ihan pian. Soijalla ei ole edes GRAS-hyväksyntää.


    • http://www.aitoterveys.fi/Soija.php
      Tuskin näihin on ehdottomia vastauksia, kunhan käyttää kaikkea kohtuudella ja kokeilee mikä itselle tuntuu hyvältä ruokavaliolta. Luomua kannattaa suosia myös soijassa...

    • kriittisyys

      Kaikenmaailman "tutkimustuloksia" ei kannata niellä purematta. Taatusti lihantuottajat maksavat tutkijoille maltaita, jotta "tutkimustulokset" olisivat lihantuottajille edullisia ja saataisi ihmiset kuluttamaan enemmän maitoa ja lihaa kuin kasviperäisiä tuotteita.

    • tässä linkki
    • Siinä

      Pelottelua soijalla
      Isoflavonoidit ovat esimerkki siitä, miten eläinkokeet ovat johtaneet tutkimusta metsään ja aiheuttaneet ihmisille turhaa huolta soijan syönnin turvallisuudesta. Metsään menoon on ainakin kaksi syytä. Ensinnäkin eläinkokeissa käytetyt soija- tai isoflavonoidimäärät ovat olleet hyvin suuria. Normaalisti ei sellaisia määriä pystyisi ruokana syömään.

      Tutkimuksessa on myös usein käytetty soijaruokien sijaan pelkkiä isoflavonoideja, joiden biologiset vaikutukset ovat erilaisia kuin soijan tai esimerkiksi soijapohjaisten äidinmaidon korvikkeiden (Badger ym. 2009). Tutkijat, jotka ovat esittäneet huolensa soijakorvikkeiden käytöstä, ovat perustaneet tietonsa soluviljelmien tai eläinkokeiden tuloksiin. Eläinkokeiden toinen ongelma on se, että eri eläinlajeilla isoflavonoidien aineenvaihdunta on erilainen. Esimerkiksi niinkin läheisten sukulaistemme kuin apinoiden elimistö käsittelee isoflavonoideja aivan eri tavalla (Badger 2009).

      Kun tutkimusnäyttö osoittaa, että soijaa voi huoletta käyttää, mistä sitten kumpuavat puheet soijan vaarallisuudesta? The Guadian -lehden toimittaja Justine Butler otti aiheesta selvää. Suuri osa soijaa demonisoivista tarinoista johti WAPF (Weston A. Price Foundation) -nimiseen ryhmään. WAPF väittää omistautuvansa hyvän ravitsemuksen edistämiseen . eläintuotteilla ja erityisesti pastöroimattomalla täysmaidolla. WAPF julistaa muun muassa tyydyttyneen eläinrasvan olevan terveellistä, ja ettei kolesterolilla ole yhteyttä sydäntauteihin. Perusteluita vailla ovat myös heidän väitteensä siitä, että vegetaristit kuolevat aiemmin ja että kautta historian ihminen on syönyt paljon eläinrasvaa. Monikaan ei allekirjoita WAPF:n väitteitä, sillä ne ovat täysin ristiriitaisia vallitsevien terveyskäsitysten ja tutkimustiedon kanssa. Jostain syystä soija on joutunut tämän äärijärjestön mustalle listalle.

      Mikä tahansa ruoka-aine voi muuttua hyödyllisestä haitalliseksi, jos sitä käytetään ylettömän suuria määriä. Soijan karttamiselle ei ole mitään syytä, päinvastoin. Messina ja Messina (2010) ovat hahmotelleet kohtuulliseksi määräksi 2.4 annosta päivässä. Tästä kertyy 50–100 milligrammaa isoflavonoideja, mikä on tutkimusten mukaan optimaalinen annos terveyden kannalta. Yksi soija-annos voi olla esimerkiksi 100 grammaa tofua tai 2 ½ desilitraa soijamaitoa.

      Kaikesta soijan erinomaisuudesta huolimatta vegaaniruokavalion voi toteuttaa myös ilman soijaa, jos esimerkiksi on sille allerginen. Ihmisen ravitsemus ei ole kiinni mistään yksittäisestä elintarvikkeesta. Soija-allerginen voi käyttää muita palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä. Soija on mainio erityisesti monikäyttöisyytensä vuoksi, siitä kun tehdään kaikkea vegemakkarasta jäätelöön. Vaan eipä soijamaitoja ja -suikaleita ollut olemassa silloinkaan, kun ensimmäiset tiennäyttäjät ryhtyivät vegaaneiksi. He ovat syöneet soijansa luultavasti enimmäkseen papuina.

      • Lisäksi...

        Lisäksi soijan käyttöä tulisikin vähentää, koska maapallo tarvitsee sademetsiä.


      • 20+17
        Lisäksi... kirjoitti:

        Lisäksi soijan käyttöä tulisikin vähentää, koska maapallo tarvitsee sademetsiä.

        90% soijasta menee eläinten rehuksi.


      • Lisäksi...
        20+17 kirjoitti:

        90% soijasta menee eläinten rehuksi.

        No kyllä myös eläinten rehuista voi vähentää soijaa - tarvitseeko koiratkaan soijaa. Soijan voisi korvata jollakin muulla vaikka härkäpavulla. Myös ihmiset voivat vähentää soijaa ja käyttää härkäpapuja.


    • SDGJRS890G4J809Y

      Estrogeni = Turhaa rasvaa kehoon ja lihasten menettämistä... EI KIITOS!

      TÄMÄ ON VAIN NEUVO, TEE MITÄ VlTTUA HALUAT TEHDÄ!

    • hjkkl

      En usko että ihminen voi saada liikaa estrogeenia kasvista. Ihminenhän ei ole kasvi. Kasveilla ja ihmisillä on erilainen geeniperimä. Eihän ihminen ruoastakaan ota vitamiineja yli oman tarpeen mutta synteettiset vitamiinit voivat olla vaarallisia. Samoin synteettiset hormoonit.

    • eq

      soija on ok, mutta tofun, mison ja soijakastikkeen muodossa. alproa ei kannata juoda, yhtä sokeriliuosta koko litku. vaihda kauramaitoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe