Mitä tarkoittaa?

Nimetön

...vireystilan laskuun liittyy oikeavoittoisia delta-sarjoja joihin liittyy muutama irritaatio suspekti piikkikin.

7

5065

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivosähkökäyrä

Sinulle on ilmeisesti tehty EEG-tutkimus. Siinä onkin tarkoitus, jos mahdollista, nukahtaa, niin saadaan myös kuvaa aivojen toiminnasta unessa.

Oletan, että "...vireystilan laskuun liittyy oikeavoittoisia delta-sarjoja joihin liittyy muutama irritaatio suspekti piikkikin." tämä on osa lausunnosta juuri silloin, kun et enää ole ollut täysin hereillä. EEG:ssä nähdään aaltomaisia liikkeitä, jotka on nimetty alfa-aalloiksi, delta-aalloiksi ym. "irritaatio suspekti piikkikin." tarkoittaa sellaista EEG-käyrän pätkää, jossa aaltomainen liike voi olla piikki, ihan niin kuin lausunnossa on.

Se, mitä se tarkoittaa, pitäisi lääkärisi sinulle kertoa. En tässä ala arvailemaan syytä, kun en tiedä miksi EEG on otettu. Jos kerrot syyn, voin miettiä uudelleen, jos haluat.

• lapa

On tehty EEG laajan unitutkimuksen yhteydessä. Syynä oli pään retkahtaminen ajon aikana puoleksi sekunniksi silloin tällöin. Diagnoosi on nyt lievä/kohtalainen uniapnea.
        Tämä ensimmäisessä viestissä mainitsemani kohta kiinnostaa minua siksi, että kun koitin netin avulla suomentaa, sain tulokseksi oikean lavan ja kainalohermon ongelmaa. Sekö ei siis voi olla sitä? Sattumaako ehkä, koska olen kärsinyt oikean lavan seudun ongelmista lähes 10 vuotta.
        Sinulla ilmeisesti alan koulutusta?

• vastaus aiemmalta vastaajalta
        lapa kirjoitti:

On tehty EEG laajan unitutkimuksen yhteydessä. Syynä oli pään retkahtaminen ajon aikana puoleksi sekunniksi silloin tällöin. Diagnoosi on nyt lievä/kohtalainen uniapnea.
        Tämä ensimmäisessä viestissä mainitsemani kohta kiinnostaa minua siksi, että kun koitin netin avulla suomentaa, sain tulokseksi oikean lavan ja kainalohermon ongelmaa. Sekö ei siis voi olla sitä? Sattumaako ehkä, koska olen kärsinyt oikean lavan seudun ongelmista lähes 10 vuotta.
        Sinulla ilmeisesti alan koulutusta?

Ne "piikit" EEG:ssä kiinnostavat. Tehtiinkö sinulle EEG:n yhteydessä vilkkuvalotesti? Tiedätkö tuliko siinä niitä piikkejä? Jos tuli, keskeytettiinkö vilkkuvalotesti?

Kysymyksesi on mielenkiintoinen, mutta paha mennä sanomaan mitään näin keskustelupalstalla. Hoitava lääkäri on toivottavasti selostanut sinulle kaiken mitä EEG:ssä havaittiin. Mainitsiko hän näistä piikeistä mitään?

Viimeiseen kysymykseesi vastaan, että on minulla koulutus neurofysiologiaan ja siksi asia kiinnostaakin.

• lapa
        vastaus aiemmalta vastaajalta kirjoitti:

Ne "piikit" EEG:ssä kiinnostavat. Tehtiinkö sinulle EEG:n yhteydessä vilkkuvalotesti? Tiedätkö tuliko siinä niitä piikkejä? Jos tuli, keskeytettiinkö vilkkuvalotesti?

Kysymyksesi on mielenkiintoinen, mutta paha mennä sanomaan mitään näin keskustelupalstalla. Hoitava lääkäri on toivottavasti selostanut sinulle kaiken mitä EEG:ssä havaittiin. Mainitsiko hän näistä piikeistä mitään?

Viimeiseen kysymykseesi vastaan, että on minulla koulutus neurofysiologiaan ja siksi asia kiinnostaakin.

Joo, tosiaan, EEG tehtiinkin ennen unitutkimusta. Siinä oli myös vilkkuvalotesti, meni muuten hyvin mutta yleensä kun silmät käskettiin sulkea, tuli hieman huono olo jolloin otin syvempään henkeä. Lähes viimeisen vilkutuksen yhteydessä tuli semmoinen säpsähdys/sähköisku päästä vyötärölle jopa jalkoihin asti. Ensin luulin hetken että minulle tehtiin ärsyke mutta tajusin ettei tehtykään vaan se aiheutui minusta itsestäni.
        Koko EEG:n tulos on seuraava: EEG:ssä lievä poikkeava löydös, ei yleishäiriöitä, pysyvää fokusta tai varmaa irritaatiota. Vireystilan laskuun liittyy oikeavoittoisia delta-sarjoja joihin liittyy muutama irritaatio suspekti piikkikin.
        Esitietojen perusteella oireet eivät sovi aikuisiässä alkaviin epilepsioihin. Kyse saattaa olla nukahtamisesta.
        Lääkäri ei puhunut muuta kuin että ei olisi epilepsiaan viittaavaa löydöstä, sanoi että olisi vireystilahäiriö, joka nyt onkin jo todettu unipolygrafiassa, tehty myös MSLT, joka sulki pois narkolepsian pois, koska unen rakenne oikea. Nukahtamisaika 7 min 18 sek. Tosin normaalisti nukahdan alle 30 sek, jopa sekunnissa kun olen ollut töissä. Unitesti ja MSLT tehtiin 5 kk huilaamisen jälkeen.

• Nimetön
        vastaus aiemmalta vastaajalta kirjoitti:

Vilkkuvalotestiä ei keskeytetty.

• "se vastaaja"
        lapa kirjoitti:

Joo, tosiaan, EEG tehtiinkin ennen unitutkimusta. Siinä oli myös vilkkuvalotesti, meni muuten hyvin mutta yleensä kun silmät käskettiin sulkea, tuli hieman huono olo jolloin otin syvempään henkeä. Lähes viimeisen vilkutuksen yhteydessä tuli semmoinen säpsähdys/sähköisku päästä vyötärölle jopa jalkoihin asti. Ensin luulin hetken että minulle tehtiin ärsyke mutta tajusin ettei tehtykään vaan se aiheutui minusta itsestäni.
        Koko EEG:n tulos on seuraava: EEG:ssä lievä poikkeava löydös, ei yleishäiriöitä, pysyvää fokusta tai varmaa irritaatiota. Vireystilan laskuun liittyy oikeavoittoisia delta-sarjoja joihin liittyy muutama irritaatio suspekti piikkikin.
        Esitietojen perusteella oireet eivät sovi aikuisiässä alkaviin epilepsioihin. Kyse saattaa olla nukahtamisesta.
        Lääkäri ei puhunut muuta kuin että ei olisi epilepsiaan viittaavaa löydöstä, sanoi että olisi vireystilahäiriö, joka nyt onkin jo todettu unipolygrafiassa, tehty myös MSLT, joka sulki pois narkolepsian pois, koska unen rakenne oikea. Nukahtamisaika 7 min 18 sek. Tosin normaalisti nukahdan alle 30 sek, jopa sekunnissa kun olen ollut töissä. Unitesti ja MSLT tehtiin 5 kk huilaamisen jälkeen.

No sitten on kaikki ok. Ajattelin vain niistä piikeistä, että otettiinko epilepsia huomioon, kun niitä piikkejä esiintyy myös epilepsiassa. En halunnut kirjoittaa niistä mitään, kun en tiennyt mitä hoitava lääkärisi on sanonut. Muuten olisin voinut turhaan pelästyttää sinut.

Sinut on tutkittu hyvin ja voit luottaa lääkärin lausuntoon. Älä turhia murehdi. Niitä "säpsyjä" voi tulla kenelle tahansa juuri ennen nukahtamista ja se on ihan normaalia. Tunne on kuin putoaisi jostain. Se on jäänne niiltä ajoilta, kun ihminenkin nukkui puussa. Se varoitti nukkujaa, ettei putoa. Se vain on jostain syystä jäänyt tuonne meidän "matelijan aivoihin" jonkinlaiseksi muistijäljeksi. Ihminen on niin jännittävä kokonaisuus.

Hyviä jatkoja sinulle ja hoida uniapneaasi lääkärisi neuvojen mukaan.

• lapa
        "se vastaaja" kirjoitti:

No sitten on kaikki ok. Ajattelin vain niistä piikeistä, että otettiinko epilepsia huomioon, kun niitä piikkejä esiintyy myös epilepsiassa. En halunnut kirjoittaa niistä mitään, kun en tiennyt mitä hoitava lääkärisi on sanonut. Muuten olisin voinut turhaan pelästyttää sinut.

Sinut on tutkittu hyvin ja voit luottaa lääkärin lausuntoon. Älä turhia murehdi. Niitä "säpsyjä" voi tulla kenelle tahansa juuri ennen nukahtamista ja se on ihan normaalia. Tunne on kuin putoaisi jostain. Se on jäänne niiltä ajoilta, kun ihminenkin nukkui puussa. Se varoitti nukkujaa, ettei putoa. Se vain on jostain syystä jäänyt tuonne meidän "matelijan aivoihin" jonkinlaiseksi muistijäljeksi. Ihminen on niin jännittävä kokonaisuus.

Hyviä jatkoja sinulle ja hoida uniapneaasi lääkärisi neuvojen mukaan.

Kiitos! Näitä juttuja kun olen lueskellut netistä, niin olen huomannut miten monimutkainen olio ihminen on.
        Epilepsia olikin alunperäinen epäilys, oli siis sattumaa että delta -sana viittasi netin mukaan paikkaan, jossa ollut vaivaa muutenkin.
        Hyvä näin, säpsyjä tulee välillä kävellessäkin, mutta olenkin silloin yleensä väsyneen oloinen, eli tähänkin tuli selitys nyt käsittääkseni.

Kiitos vielä sinulle ja hyvää jatkoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      783
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      724
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    Aihe