Nuorempien sukupolvien kuulee käyttävän sanaa "säätää" Esim. "Ihan hirveetä säätämistä" tai "Mitä sä oikein säädät"
Mitä ihmettä tällä säätää-sanalla nuoret tarkoittaa?.
Kun minä säädän jotain, se voi esimerkiksi tarkoittaa että asetan lämpöpatterin termostaatin haluamaani lämpötilaan tai muuta vastaavaa, jonkin laitteen asetuksien säätämistä tiettyihin asetuksiin.
On näköjään nuoret ottaneet vanhoja sanoja uusiokäyttöön.
Mitä tarkoittaa "Säätäminen?"
15
3274
Vastaukset
- Lainsäätäjä
Minä säädän lakeja eduskunnassa yhdessä 199 muun lainsäätäjän kanssa. Harvoin tosin kaikki ovat paikalla säätämässä...
- Kommunikaatiokonemies
Säätötekniikka vaatii suljettua silmukkaa eli takaisinkytkentää ollakseen säätötekniikkaa. Ilman sitä on viisaampaa puhua ohjaustekniikasta.
Säätötekniikan ammattilaiselle Boden ja Nyquistin diagrammit ovat yhtä tuttuja kuin Maxwellin yhtälöt ja Smithin diagrammi niille, jotka ovat minua paremmin ansainneet minun käyttämäni, koulutusta ilmaisevan tittelin.
Käsittääkseni teini-ikäisten säätäminen tarkoittaa pelkästään harmaasta arkielämästä poikkeavaa toimintaa – toimintaa, jossa on edes vähän säpinää (mitä se sitten lieneekin). Mutta vain käsittääkseni – minä kun olen jo aika pihalla tuon sukupolven touhuista. - ketä tietää
Kun säädetään, niin silloin halutaan saada joku asia kohdalleen. Esime. joku esittää mielipiteen, joka toisen mielestä on väärä. Tällöin alkaa säätäminen tuosta mielipiteestä. Ennen pitkää mielipiteet kohtaavat ja säätö on onnistunut. Tai sitten ei.
- Mörk Ö
Suomen yleiskielessä sanotaan "jokin asia",
ei "joku asia". - sarkastikin
Mörk Ö kirjoitti:
Suomen yleiskielessä sanotaan "jokin asia",
ei "joku asia".Toiset sanoo, toiset ei.
- ?????????????????
sarkastikin kirjoitti:
Toiset sanoo, toiset ei.
Voiko joku rakastua
aikuiseen, joka ei osaa käyttää kielessään kongruenssia eikä erota "jokaa" "jokinista"? Herää vain kysymys, mitä kaikkea muuta tuollainen kirjoittaja
tekee päin **rsettä. - Sommaren med Monica
????????????????? kirjoitti:
Voiko joku rakastua
aikuiseen, joka ei osaa käyttää kielessään kongruenssia eikä erota "jokaa" "jokinista"? Herää vain kysymys, mitä kaikkea muuta tuollainen kirjoittaja
tekee päin **rsettä.teki yhtenään objektivirheitä. Mutta voi jee, ei se merkannut mitään!
- suomenruotsalaiseen!
Sommaren med Monica kirjoitti:
teki yhtenään objektivirheitä. Mutta voi jee, ei se merkannut mitään!
Åj, suomenruotsalaisen objektivirheet ovat niin ihania, ett' kyll' määkin voisin rakastua suomenruotsalaiseen, joka tekee suomen kieless objektivirhe. Juuh.
"Sommarstället med Nalle" - Eikös tuo....
Eikös tuoole dialektiikkaa, eli on Teesi Antiteesi = Synteesi ,eli dialektinen menetelmä.
- sarkastikin
????????????????? kirjoitti:
Voiko joku rakastua
tekee päin **rsettä.Aivan varmasti, ihan siinä missä joku rakastuu jokuihin välimerkkeihinkin...
- =säheltää
Päihtyneenä tulee usein säädeltyä kaikenlaista.
- sanotaan.
Kova poika säätämään toi ihminen...
- Niinkö?
Mielestäni tuo sananalasku on ammoisina aikoina kuulunut:
”Ihminen päättää, Jumala säätää.”
Onhan tuo toki voinut muuttua aikojen saatossa, ennen sinun korviisi ehtimistään.
”Man terminates, God regulates” – vai kuinkahan tuo sähkömiehellä englanniksi kääntyisi? - Adjustice of the Peace
Niinkö? kirjoitti:
Mielestäni tuo sananalasku on ammoisina aikoina kuulunut:
”Ihminen päättää, Jumala säätää.”
Onhan tuo toki voinut muuttua aikojen saatossa, ennen sinun korviisi ehtimistään.
”Man terminates, God regulates” – vai kuinkahan tuo sähkömiehellä englanniksi kääntyisi?>”Man terminates, God regulates” =>
http://www.imdb.com/title/tt0520601/
http://www.imdb.com/title/tt0305799/
- ....
Ihan hirveen säätämisen lievempi muoto lienee hienosäätö. "Mitä sä oikein hienosäädät"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713