Joku tuossa kirjoitti minun olevan vahinkoherkän, kun noita mällejä on sattunut vähän liikaakin.
Eilen läksin kotoa pihallamme olevaa alamäkeä pitkin, joka oli loppupäästä jarrutusalueelta aivan hiekassa, koska täällä tehdään kaukolämpöremppaa. Tasapaino horjahti hiekalla mutta sain käännettyä teräslevyistä tehdyn tilapäissillan yli. Sen kummallekin puolelle oli kasattu rampiksi hiekkaa. Toisella puoellla hiekka oli pehmeää ja kohta jalat heittivät eteen. Ilmassa ollessani yritin kääntää itseni kyljelleen, etten vahingoittaisi selkärankaa. Tulin alas lantioluulle selän alaosassa oikelle. Tömähdys oli sen verran kova, etten päässyt liikkumaan pariin minuuttiin. Piti buutata hermojärjestelmä. Lonkkaluuhun sattui niin p...keleesti. Istahdin lopulta läheiselle penkille ja pahin kipu meni ohi, mutta samaan aikaan oikea ranne alkoi jomottaa aivan h---tisti.
Koko tämän ajan siinä vieressä istui farkkubemarissaan keski-ikäinen, otsahikinen möhömaha, joka ei liikauttanut eväänsäkään nähtyään minut maassa.
No, päivystyksessä lasta paikalla ja tänään röntgeniin, joka kertoi, ettei murtumia ole, mutta turvotus, kudosvauriot ja tärähtänyt hermo kivistävät sen verran, että käsi on nyt jonkin aikaa paketissa.
Minulla on jo paljon kärsineet Turbinen rannesuojat. Opettavaista tässä oli se, ettei suoja auta juurikaan, jos ranne osuu kyljittäin maahan, kuten minulle kävi. Olenkin jo pohtinut, pitäisikiö tehdä itse vaikkapa aramidista sellaiset rannesuojat, joka suojaisivat myös sivuttaista iskua vastaan.
Täytyy varmaan hankkia ensi kesäksi sellaiset suojukselliset housut, kun kerran tömähtää vähän turhan usein. Kahta en kuitenkaan vaihda: rullaluistelua ja .... jaa, eipä tule nyt mieleen.
:)
Opettava kaatuminen
8
1563
Vastaukset
- eki_k
Rullaluistelu on erittäin vaarallinen laji, jota tulisi harrastaa vain suljetulla alueella eikä mielellään yksin. Kaikki liikenne ja suomen huonokuntoiset tiet moninkertaistavat riskin, jossa vaarana on pahimmillaan loppuelämän kestävä halvaantuminen/kuolema.
Rullaluistimien ongelma on se että niillä saa parhaimmillaan erittäin kovan vauhdin reilusti yli 50km tunnissa, alamäissä jopa paljon kovempaa. Tästä vauhdista jarruttamiseen menee helposti 50metriä ja aikaa reagoida ei juuri ole esim. kun auto hyppää pensaan takaa suoraan eteen.
Olisi kiva tietää jotain tilastoja rullaluistelun aiheuttamista onnettomuuksista. Nyt vihdoin pitää herätä siihen että tarvitsemme suomeen oikeita rullaluisteluratoja. Jos näitä harrastajamääriä katsoo ihmetyttää miksei niitä ole jo joka kaupungissa!!!
Itse olen kaatunut rullaluistimilla useaan kertaan ja joutunut usein "läheltäpiti" tilanteeseen, jossa olisi voinut käydä todella pahasti.
Rullaluistelu on hieno laji, mutta laji kuuluu vain suljetuille radoille jossa ei aiheuteta vaaraa muulle liikenteelle. Ihmettelen miksi nämä vaaralliset kisat kuten HRM, jossa joka vuosi näkyy vaarallisesti loukkaantuneita on edelleen ohjelmassa. Niin niinistökin mursi kätensä. Nyt päättäjät vihdoin niitä ratoja suomeen!!!- DIrulla
Et selvästikään tunne lajia Eki. Meitä on yli 200 000 harrastajaa tässä maassa ja meillä on _täysi oikeus_ käyttää pyöräteitä ja jopa ajoteitä.
Kielletään ja kielletään. Laitetaan lisää kameroita tielle, valvotaan naapureita, valvotaan sähköposteja ja salakuunnellaan puhelimia, käräytetään pimeät työt, laitetaan nesteet muovipussiin lentoasemalla ... oletko koskaan lukenut Orwellin kirjaa "1984". Se on ajankohtaisempi nyt kuin koskaan aiemmin.
Ei! Meillä on jo nyt ihan liikaa lakeja ja kieltoja.
Kyllä minä olen tiedostanut lajin riskit ja hyväksyn ne täysin. Huomaa, että ennen kuin elämää suojellaan, on elämän oltava suojelemisen arvoista. Arvokkaaseen elämään ei kuulu tuollaiset kiellot ja rajoitukset. Huh huh. Olisit varmaan viihtynyt Neuvostoliitossa. - eki.
helposti 200km/h ja pysähtymismatka helposti 200m...tilannenopeus oikeaksi.
Viimeiset 12tkm ilman onnettomuuksia(ei varmaan olisi kannattanut tätä huomiota laittaa - kohta "napsahtaa" ;) - ja takuulla
Myös valtiovallan ajettava ihmiset kotoaan!
Tilastojen mukaan ihmisiä kuolee ja loukkaantuu myös kotonaan. Pois siis kotoanne!
BigBrother-kamerat joka kotiin, jotta valvonta valtiovallan toimesta tehokasta.
Ei hitto. Jokaisessa asiassa on omat vaaransa ja riskinsä. Silti kaikkea ei saa kieltää.
Muistatko 1960-70 luvulla, käytitkö pyöräilykypärää tai turvavöitä?
- kaatuminen
sinulle opetti? Vain senkö se opetti, että Turbinen rannesuojat eivät ole hyvät ja eivät estä onnettomuuksilta ja loukkaantumisilta?
Oletko kuullut koskaan ennakoinnista..?- DIrulla
Minulla on yli 500 km tältä kaudelta jo takana, joten enköhän kuitenkin osaa luistella ja ennakoidakin.
Kaatuminen opetti sen, että rannesuojassa pitää olla myös sivusuojaa ja ehkä sen, että topatut housut voisivat olla kova sana. Ja taas tuli varmistus siihen, että työmaita pitää erityisesti varoa. - makua
DIrulla kirjoitti:
Minulla on yli 500 km tältä kaudelta jo takana, joten enköhän kuitenkin osaa luistella ja ennakoidakin.
Kaatuminen opetti sen, että rannesuojassa pitää olla myös sivusuojaa ja ehkä sen, että topatut housut voisivat olla kova sana. Ja taas tuli varmistus siihen, että työmaita pitää erityisesti varoa.jos noin rajusti kaatuilee tutuissa maisemissa. Yli 15 vuotta tullut luisteltua ja ainoa nurinmeno kun tyhjä röökiboksi jäi liukasteeksi pyörien ja asfaltin väliin, tupakointi on vaarallista! Tuokin olisi pitänyt huomata. Tietyökohdat näkee yleensä hyvissä ajoin tai sitten ovat niin lyhyitä, että voi hypätä vauhdilla yli.
- mielestä
olet aika onnettomuusherkkä eli vähän samalla tavalla kuin Litmanen ja Forssell ovat hyvin loukkaantumisherkkiä tuolla futiksen puolella.
En tiedä varmasti sanoa, että mistä tuo "herkkyytesi" on sitten peräisin, jos sanot, että olet kokenut luistelija ja osaat ennakoida. Yritätkö kenties jotakin liian "vaikeaa" lenkeilläsi esim. liikaa vauhtia kykyihin/olosuhteihon nähden, DP:tä tai muuta kikkailua..?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179