Raaka possunliha

?!?

Olen kuullut että possunliha pitää grillata niin että siinä ei ole verta tai että liha on punaista. Onko tämä totta? Ja entäs jos on syönyt possunlihaa joka on raaka, mitä oireita tai mitä sairauksia voi saada??

11

36656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vemp

      Aiemmin kun lihantarkastus ei ollut nykytolalla pelättiin sianlihassa olevan trikiinejä ja sen vuoksi käskettiin sianliha paistamaan aina läpikypsäksi. Nyt en usko ko. vaaraa enää olevan - hygienia- ja tuotanto-olot sekä tarkastus ovat sen verran kehittyneempiä kuin ennen.

      Itse asiassa maailmalla saa nykyään sianliharuokia - ainakin filettä - jo melko roseena lautaselleen. Ja hyvältä on maistunut enkä ole saanut mitään sairauksia.

    • kypsää sikaa

      Sianliha syödään AINA ihan kypsänä. Voit saada vaikka minkä taudin raa´asta porsaasta, yäk...

      • se vanhempi kokki

        Minkälaisia tauteja siitä voisi sitten saada?
        Tautien suomenkielinen nimi riittää mainiosti, siis voisitko ystävällisesti valistaa meitä.


      • Herkkusuutelija

        Suomalaisilla on primitiivinen tapa pilata liharuokansa ylikypsentämällä se.
        Porsaanlihakin on mehukkaampaa roseena kuin aivan vitivalkoiseksi ja rutikuivaksi kypsennettynä. Patalihat ja sen sellaiset ovat tietysti asia erikseen (niissä ajetaan takaa tietynlaista mureutta), mutta ei porsaanlihassa ole mitään suurempaa tautivaaraa kuin muissakaan lihoissa. Ei kanassakaan. Entisaikojen trikiinivaara on jo porsaasta kadonnut, eikä suomalaisissa kanoissa/broilereissa ole salmonellaa.


      • juntti
        Herkkusuutelija kirjoitti:

        Suomalaisilla on primitiivinen tapa pilata liharuokansa ylikypsentämällä se.
        Porsaanlihakin on mehukkaampaa roseena kuin aivan vitivalkoiseksi ja rutikuivaksi kypsennettynä. Patalihat ja sen sellaiset ovat tietysti asia erikseen (niissä ajetaan takaa tietynlaista mureutta), mutta ei porsaanlihassa ole mitään suurempaa tautivaaraa kuin muissakaan lihoissa. Ei kanassakaan. Entisaikojen trikiinivaara on jo porsaasta kadonnut, eikä suomalaisissa kanoissa/broilereissa ole salmonellaa.

        Ottamatta sen enempää kantaa mahdolliseen trikiinitartuntaan on sianlihan kypsentämättä jättäminen ainakin yersinian leviämisen kannalta selvä riski. Yersiniaa esiintyy varsin yleisesti myös Suomen tuotantoeläimissä. Seuraava sitaatti KTL:n sivuilta:"Yersinia leviää yleensä saastuneiden elintarvikkeiden välityksellä. Siat ovat usein Yersinia enterocolitican kantajia, mutta myös muut tuotantoeläimet voivat olla bakteerin kantajia. Tartunta onkin usein saatu kypsentämättömästä tai huonosti kypsennetystä sianlihasta. Monet eläimet, mm. jyrsijät ja linnut ovat Y. pseudotuberculosiksen kantajia. Tartuntoja on kuvattu tapahtuneen mm. vihannesten välityksellä."


      • hmmmmm.......
        juntti kirjoitti:

        Ottamatta sen enempää kantaa mahdolliseen trikiinitartuntaan on sianlihan kypsentämättä jättäminen ainakin yersinian leviämisen kannalta selvä riski. Yersiniaa esiintyy varsin yleisesti myös Suomen tuotantoeläimissä. Seuraava sitaatti KTL:n sivuilta:"Yersinia leviää yleensä saastuneiden elintarvikkeiden välityksellä. Siat ovat usein Yersinia enterocolitican kantajia, mutta myös muut tuotantoeläimet voivat olla bakteerin kantajia. Tartunta onkin usein saatu kypsentämättömästä tai huonosti kypsennetystä sianlihasta. Monet eläimet, mm. jyrsijät ja linnut ovat Y. pseudotuberculosiksen kantajia. Tartuntoja on kuvattu tapahtuneen mm. vihannesten välityksellä."

        mikähän tämä Yersinia enterocolitica sitten on, ja kunkahan vaarallinen ja yleinen lienee? siksihän vieläkin on "yhteisöjä" jotka eivät syö sikaa, koska ennen sika on ollut jätteiden syöjä, ja huonosti kypsennetystä siasta on saanut ties mitä tauteja. nykyaikana liittäisin tämän "tartuntavaaran" lähinnä raakaan kanaan. mutta harvampi taitaa kanaa syödäkään raakana, hyväähän se ei raakana ole. Eli minä ainakin olen tänään kasslerpihvejä paistamassa, ja ainakin omani aion jättää punaiseksi, koska silloin se on parasta. ylikypsennetty liha on, noh, ylikypsää, eikä se maistu enää yhtään niin mehukkaalta, siitä tulee kuivaa ja nihkeää, mieluummin syön punaista pehmeää ja hieman veristä. kuola alkaa valumaan. menen tekemään ruokaa..


      • sanoo näin:
        hmmmmm....... kirjoitti:

        mikähän tämä Yersinia enterocolitica sitten on, ja kunkahan vaarallinen ja yleinen lienee? siksihän vieläkin on "yhteisöjä" jotka eivät syö sikaa, koska ennen sika on ollut jätteiden syöjä, ja huonosti kypsennetystä siasta on saanut ties mitä tauteja. nykyaikana liittäisin tämän "tartuntavaaran" lähinnä raakaan kanaan. mutta harvampi taitaa kanaa syödäkään raakana, hyväähän se ei raakana ole. Eli minä ainakin olen tänään kasslerpihvejä paistamassa, ja ainakin omani aion jättää punaiseksi, koska silloin se on parasta. ylikypsennetty liha on, noh, ylikypsää, eikä se maistu enää yhtään niin mehukkaalta, siitä tulee kuivaa ja nihkeää, mieluummin syön punaista pehmeää ja hieman veristä. kuola alkaa valumaan. menen tekemään ruokaa..

        Yersinia enterocolitica

        Bakteeria kantavat erityisesti siat, mutta MYÖS IHMISET.

        Tartunta aiheuttaa SUOLISTOTULEHDUKSEN JA RIPULIA. Joskus oireet rajoittuvat oikealle puolelle ja muistuttavat umpisuolentulehdusta. Jälkitauteina esiintyy NIVELTULEHDUKSIA.

        Taudin tartuntatiet tunnetaan huonosti, mutta TODENNÄKÖISESTI tauti leviää HUONOSTI KYPSENNETTYJEN tai RAAKOJEN ELINTARVIKKEIDEN VÄLITYKSELLÄ. Bakteeri lisääntyy myös JÄÄKAAPPILÄMPÖTILOISSA, joten pitkät säilytysajat lisäävät tartuntariskiä. Tartuntaa voi välttää kuumentamalla elintarvikkeet kunnolla, hyvällä hygienialla, asianmukaisella kylmäsäilytyksellä ja lyhyillä säilytysajoilla.

        ------------------------

        lisään vielä omiani, lainaus: "SIIPIKARJAN LIHA ja JAUHELIHA tulee paistaa läpikypsäksi. Useimmat bakteerit kuolevat 70 asteen lämmössä."
        eli jos siassa on bakteereja, ne kuolevat paiston aikana, vaikka pihviä ei paistettaisikaan läpikypsäksi.

        islam ja juutalaisuus ovat ne uskonnot, joissa sikaa ei ole vieläkään soveliasta syödä, ennen niin yleisen trikiini-loisen takia. myöskään kristinuskon adventistit eivät syö sikaa.

        jospa nyt uskaltaisitte tehdä puoliraakoja pihvejä, sillä ne ovat kaikkein parhaimman makuisia.


      • Anonyymi

        on kyllä niin vajaaälyinen kommentti että aivoni nyrjähtivät


    • Anonyymi

      https://www.youtube.com/watch?v=K69xU0cFES8

      tuolla videolla kohdasta 25min -> yks maailman tunnetuimpia ruokaVloggareita syö täysin raakaa possua Sashimina..
      Elossa on edelleen :D mut joo oon törmänny siihen et jopa possusta kysytty kypsyysaste joten olettaa sopii että ei siihen kuole :D
      Ripalitaudit nyt voi tulla mistä vain..

    • Anonyymi

      Kaikki liha, myös kala kuuluu syöldä kypsänä, vain eläimet syö raakana.

      • Anonyymi

        Sushi on hyvää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      118
      1157
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      74
      674
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      655
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      102
      473
    Aihe