Raaka possunliha

?!?

Olen kuullut että possunliha pitää grillata niin että siinä ei ole verta tai että liha on punaista. Onko tämä totta? Ja entäs jos on syönyt possunlihaa joka on raaka, mitä oireita tai mitä sairauksia voi saada??

11

36651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vemp

      Aiemmin kun lihantarkastus ei ollut nykytolalla pelättiin sianlihassa olevan trikiinejä ja sen vuoksi käskettiin sianliha paistamaan aina läpikypsäksi. Nyt en usko ko. vaaraa enää olevan - hygienia- ja tuotanto-olot sekä tarkastus ovat sen verran kehittyneempiä kuin ennen.

      Itse asiassa maailmalla saa nykyään sianliharuokia - ainakin filettä - jo melko roseena lautaselleen. Ja hyvältä on maistunut enkä ole saanut mitään sairauksia.

    • kypsää sikaa

      Sianliha syödään AINA ihan kypsänä. Voit saada vaikka minkä taudin raa´asta porsaasta, yäk...

      • se vanhempi kokki

        Minkälaisia tauteja siitä voisi sitten saada?
        Tautien suomenkielinen nimi riittää mainiosti, siis voisitko ystävällisesti valistaa meitä.


      • Herkkusuutelija

        Suomalaisilla on primitiivinen tapa pilata liharuokansa ylikypsentämällä se.
        Porsaanlihakin on mehukkaampaa roseena kuin aivan vitivalkoiseksi ja rutikuivaksi kypsennettynä. Patalihat ja sen sellaiset ovat tietysti asia erikseen (niissä ajetaan takaa tietynlaista mureutta), mutta ei porsaanlihassa ole mitään suurempaa tautivaaraa kuin muissakaan lihoissa. Ei kanassakaan. Entisaikojen trikiinivaara on jo porsaasta kadonnut, eikä suomalaisissa kanoissa/broilereissa ole salmonellaa.


      • juntti
        Herkkusuutelija kirjoitti:

        Suomalaisilla on primitiivinen tapa pilata liharuokansa ylikypsentämällä se.
        Porsaanlihakin on mehukkaampaa roseena kuin aivan vitivalkoiseksi ja rutikuivaksi kypsennettynä. Patalihat ja sen sellaiset ovat tietysti asia erikseen (niissä ajetaan takaa tietynlaista mureutta), mutta ei porsaanlihassa ole mitään suurempaa tautivaaraa kuin muissakaan lihoissa. Ei kanassakaan. Entisaikojen trikiinivaara on jo porsaasta kadonnut, eikä suomalaisissa kanoissa/broilereissa ole salmonellaa.

        Ottamatta sen enempää kantaa mahdolliseen trikiinitartuntaan on sianlihan kypsentämättä jättäminen ainakin yersinian leviämisen kannalta selvä riski. Yersiniaa esiintyy varsin yleisesti myös Suomen tuotantoeläimissä. Seuraava sitaatti KTL:n sivuilta:"Yersinia leviää yleensä saastuneiden elintarvikkeiden välityksellä. Siat ovat usein Yersinia enterocolitican kantajia, mutta myös muut tuotantoeläimet voivat olla bakteerin kantajia. Tartunta onkin usein saatu kypsentämättömästä tai huonosti kypsennetystä sianlihasta. Monet eläimet, mm. jyrsijät ja linnut ovat Y. pseudotuberculosiksen kantajia. Tartuntoja on kuvattu tapahtuneen mm. vihannesten välityksellä."


      • hmmmmm.......
        juntti kirjoitti:

        Ottamatta sen enempää kantaa mahdolliseen trikiinitartuntaan on sianlihan kypsentämättä jättäminen ainakin yersinian leviämisen kannalta selvä riski. Yersiniaa esiintyy varsin yleisesti myös Suomen tuotantoeläimissä. Seuraava sitaatti KTL:n sivuilta:"Yersinia leviää yleensä saastuneiden elintarvikkeiden välityksellä. Siat ovat usein Yersinia enterocolitican kantajia, mutta myös muut tuotantoeläimet voivat olla bakteerin kantajia. Tartunta onkin usein saatu kypsentämättömästä tai huonosti kypsennetystä sianlihasta. Monet eläimet, mm. jyrsijät ja linnut ovat Y. pseudotuberculosiksen kantajia. Tartuntoja on kuvattu tapahtuneen mm. vihannesten välityksellä."

        mikähän tämä Yersinia enterocolitica sitten on, ja kunkahan vaarallinen ja yleinen lienee? siksihän vieläkin on "yhteisöjä" jotka eivät syö sikaa, koska ennen sika on ollut jätteiden syöjä, ja huonosti kypsennetystä siasta on saanut ties mitä tauteja. nykyaikana liittäisin tämän "tartuntavaaran" lähinnä raakaan kanaan. mutta harvampi taitaa kanaa syödäkään raakana, hyväähän se ei raakana ole. Eli minä ainakin olen tänään kasslerpihvejä paistamassa, ja ainakin omani aion jättää punaiseksi, koska silloin se on parasta. ylikypsennetty liha on, noh, ylikypsää, eikä se maistu enää yhtään niin mehukkaalta, siitä tulee kuivaa ja nihkeää, mieluummin syön punaista pehmeää ja hieman veristä. kuola alkaa valumaan. menen tekemään ruokaa..


      • sanoo näin:
        hmmmmm....... kirjoitti:

        mikähän tämä Yersinia enterocolitica sitten on, ja kunkahan vaarallinen ja yleinen lienee? siksihän vieläkin on "yhteisöjä" jotka eivät syö sikaa, koska ennen sika on ollut jätteiden syöjä, ja huonosti kypsennetystä siasta on saanut ties mitä tauteja. nykyaikana liittäisin tämän "tartuntavaaran" lähinnä raakaan kanaan. mutta harvampi taitaa kanaa syödäkään raakana, hyväähän se ei raakana ole. Eli minä ainakin olen tänään kasslerpihvejä paistamassa, ja ainakin omani aion jättää punaiseksi, koska silloin se on parasta. ylikypsennetty liha on, noh, ylikypsää, eikä se maistu enää yhtään niin mehukkaalta, siitä tulee kuivaa ja nihkeää, mieluummin syön punaista pehmeää ja hieman veristä. kuola alkaa valumaan. menen tekemään ruokaa..

        Yersinia enterocolitica

        Bakteeria kantavat erityisesti siat, mutta MYÖS IHMISET.

        Tartunta aiheuttaa SUOLISTOTULEHDUKSEN JA RIPULIA. Joskus oireet rajoittuvat oikealle puolelle ja muistuttavat umpisuolentulehdusta. Jälkitauteina esiintyy NIVELTULEHDUKSIA.

        Taudin tartuntatiet tunnetaan huonosti, mutta TODENNÄKÖISESTI tauti leviää HUONOSTI KYPSENNETTYJEN tai RAAKOJEN ELINTARVIKKEIDEN VÄLITYKSELLÄ. Bakteeri lisääntyy myös JÄÄKAAPPILÄMPÖTILOISSA, joten pitkät säilytysajat lisäävät tartuntariskiä. Tartuntaa voi välttää kuumentamalla elintarvikkeet kunnolla, hyvällä hygienialla, asianmukaisella kylmäsäilytyksellä ja lyhyillä säilytysajoilla.

        ------------------------

        lisään vielä omiani, lainaus: "SIIPIKARJAN LIHA ja JAUHELIHA tulee paistaa läpikypsäksi. Useimmat bakteerit kuolevat 70 asteen lämmössä."
        eli jos siassa on bakteereja, ne kuolevat paiston aikana, vaikka pihviä ei paistettaisikaan läpikypsäksi.

        islam ja juutalaisuus ovat ne uskonnot, joissa sikaa ei ole vieläkään soveliasta syödä, ennen niin yleisen trikiini-loisen takia. myöskään kristinuskon adventistit eivät syö sikaa.

        jospa nyt uskaltaisitte tehdä puoliraakoja pihvejä, sillä ne ovat kaikkein parhaimman makuisia.


      • Anonyymi

        on kyllä niin vajaaälyinen kommentti että aivoni nyrjähtivät


    • Anonyymi

      https://www.youtube.com/watch?v=K69xU0cFES8

      tuolla videolla kohdasta 25min -> yks maailman tunnetuimpia ruokaVloggareita syö täysin raakaa possua Sashimina..
      Elossa on edelleen :D mut joo oon törmänny siihen et jopa possusta kysytty kypsyysaste joten olettaa sopii että ei siihen kuole :D
      Ripalitaudit nyt voi tulla mistä vain..

    • Anonyymi

      Kaikki liha, myös kala kuuluu syöldä kypsänä, vain eläimet syö raakana.

      • Anonyymi

        Sushi on hyvää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe