HIRVENLIHAN RUISKUMAUSTAMINEN

HIRVI-ÄIJJÄ

Aika kalpeeta lihaa ja vaatii soosilta paljon. Mietn siis saisi itse hirveenkin makua soosin lisäksi? Miten punasuolaus hirvessä? siis sellainen paahtopaistin tapainen suolaus/ maustaminen?

14

5342

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrä

      mitä tarkoitat.

      1. Hirvenliha ei ole mautonta (ei se ole värikysymys). Hirvenlihassa on voimakas "riistan maku".
      2. Mikä on tässä tapauksessa "punasuolaus"? Salpietarisuolausko?
      3. Paahtopaistia (naudan) ei suolata kuvittelemallasi tavalla, ja etenkään ei ruiskulla.
      4. Hirveäkään ei suolata siten (ellet sinä ole ensimmäinen).

      Porsaan kinkkua saatetaan "punasuolata" eli ruiskuttaa siihen salpietaria, jolloin liha tulee "punertavammaksi" kuin esim. perinteinen suomalainen joulukinkku, joka on "harmaasuolattu".

      Kyllä hirvenlihhassa on itsessään tarpeeksi makua. Hiero karkeaa merisuolaa pintaan runsaasti, kierittele se siinä oikein, ja anna maustua vaikka vuorokausi. Käytä mausteina myös mustapippuria ja katajanmarjoja. Lisäksi voi valmiita hirvenpaistisiivuja suolata lautasella ennen kuin kaataa kastiketta päälle.
      Ellet tunne makuja tuon jälkeen, on vika omissa makunystyröissäsi eikä lihassa.

      Toisaalta: lähes kaikkeahan VOI tehdä - tai ainakin yrittää. Eri asia on sitten, kuinka viisasta se on.

      • En voi ymmärtää

        Se, että itsessään hirvenlihassa olisi makua on shaissea. Kyllä siihen siis pitää makua laittaa. Hyvä esimerkiksi punaviinikastike, mustapippuria, valkosipulia jne.
        Marinoiminen on vähintä mitä hirvenlihalle pitää hyvän raakakypsytyksen jälkeen tehdä. Hyvä keino on myöskin laittaa rosmariinia tai vastaavia yrttejä lihan pintaan ja kietaista pekoniin ja paistaa sitten uunissa, mielellään leivinuunissa pitempään.
        Hyvä keino maustaa paisti on se, että laittaa paistamisen jälkeen lihan suolaveteen.
        Lisukkeilla on myöskin suuri rooli siinä miltä hirvenliha maistuu. Eli kosteat kermaperunat aurajuustolla tai ilman, omatekoiset lohkoperunat, yrteilla maustettu perunamuusi tai vastaavaa settiä. Niin ja uuni vihannekset ja juurekset ovat myöskin hyvä lisuke kuivahkolle hirvenlihalle.

        Maallahan immeiset vetävät naamariinsa ihan mitä vain kunhan se on halpaa ja helppo tehdä. Ja edellinen kommentoija taisi juurikin olla Takahikiän öllölän kylästä.


      • arvauksesi
        En voi ymmärtää kirjoitti:

        Se, että itsessään hirvenlihassa olisi makua on shaissea. Kyllä siihen siis pitää makua laittaa. Hyvä esimerkiksi punaviinikastike, mustapippuria, valkosipulia jne.
        Marinoiminen on vähintä mitä hirvenlihalle pitää hyvän raakakypsytyksen jälkeen tehdä. Hyvä keino on myöskin laittaa rosmariinia tai vastaavia yrttejä lihan pintaan ja kietaista pekoniin ja paistaa sitten uunissa, mielellään leivinuunissa pitempään.
        Hyvä keino maustaa paisti on se, että laittaa paistamisen jälkeen lihan suolaveteen.
        Lisukkeilla on myöskin suuri rooli siinä miltä hirvenliha maistuu. Eli kosteat kermaperunat aurajuustolla tai ilman, omatekoiset lohkoperunat, yrteilla maustettu perunamuusi tai vastaavaa settiä. Niin ja uuni vihannekset ja juurekset ovat myöskin hyvä lisuke kuivahkolle hirvenlihalle.

        Maallahan immeiset vetävät naamariinsa ihan mitä vain kunhan se on halpaa ja helppo tehdä. Ja edellinen kommentoija taisi juurikin olla Takahikiän öllölän kylästä.

        nyt osuivat umpiväärään useassakin kohdin.

        Vastaavasti sinua voisi kielenkäyttösi ja makusivistymättömyytesi perusteella arvata teiniksi, mutta ehkä olet sittenkin pari vuotta vanhempi (mutta et henkiseltä kypsyydeltäsi).

        Kirjoituksestasi voi saada sen käsityksen, että liha itsessään (ainakin suomalainen liha...) on aina mautonta, ja hirvenliha (ainakin suomalainen...) erityisen mautonta.

        Jos et todellakaan erota lihan omaa makua, on vika joko makuaistissasi tai lihan väärässä valmistustavassa. Toki liha muuttuu mauttomaksi, jos sen paistaa läpikypsäksi (ja siis "kuivaksi"). Itsestään selvää on, että liha kuuluu paistaa vähintäänkin roseeksi sisältä, mutta mieluummin vain mediumiksi. Tämä koskee myös hirvenlihaa.

        Ehdotuksesi "aurajuustoperunoiksi" hirvenpaistin lisukkeeksi on lähinnä huvittava, ja luultavasti kopsattu Vantaan Koivukylän yösnagarista tai Rekolan aseman kebab-baarista... Minä syön täällä Kaivopuiston asunnossani roquefort-juustoni (josta Aura on suomal. versio) osana juustotarjottimen lajitelmaa ranskalaisen aterian jälkiruokana, en pohjoismaisen riista-aterian mars-planeetalta tulleena Rosso-henkisenä junttimausteena.


      • Teppo, moi
        arvauksesi kirjoitti:

        nyt osuivat umpiväärään useassakin kohdin.

        Vastaavasti sinua voisi kielenkäyttösi ja makusivistymättömyytesi perusteella arvata teiniksi, mutta ehkä olet sittenkin pari vuotta vanhempi (mutta et henkiseltä kypsyydeltäsi).

        Kirjoituksestasi voi saada sen käsityksen, että liha itsessään (ainakin suomalainen liha...) on aina mautonta, ja hirvenliha (ainakin suomalainen...) erityisen mautonta.

        Jos et todellakaan erota lihan omaa makua, on vika joko makuaistissasi tai lihan väärässä valmistustavassa. Toki liha muuttuu mauttomaksi, jos sen paistaa läpikypsäksi (ja siis "kuivaksi"). Itsestään selvää on, että liha kuuluu paistaa vähintäänkin roseeksi sisältä, mutta mieluummin vain mediumiksi. Tämä koskee myös hirvenlihaa.

        Ehdotuksesi "aurajuustoperunoiksi" hirvenpaistin lisukkeeksi on lähinnä huvittava, ja luultavasti kopsattu Vantaan Koivukylän yösnagarista tai Rekolan aseman kebab-baarista... Minä syön täällä Kaivopuiston asunnossani roquefort-juustoni (josta Aura on suomal. versio) osana juustotarjottimen lajitelmaa ranskalaisen aterian jälkiruokana, en pohjoismaisen riista-aterian mars-planeetalta tulleena Rosso-henkisenä junttimausteena.

        Että minä olen suomen paras innovaattori, et sillei hei ja jos MINÄ sanon että se on noin, niin se on noin. Sitäpaitsi en ole Öllölästä enkä Alvettulasta, vaan Kälviän kautta Stadilaiseksi muuntautunut, et sillei hei. Teppo tietää hirveesti ja erityisesti porosta ja hirvestä ihan kaiken kengän numeroa myöten, et sillei hei.


      • joka et voi
        En voi ymmärtää kirjoitti:

        Se, että itsessään hirvenlihassa olisi makua on shaissea. Kyllä siihen siis pitää makua laittaa. Hyvä esimerkiksi punaviinikastike, mustapippuria, valkosipulia jne.
        Marinoiminen on vähintä mitä hirvenlihalle pitää hyvän raakakypsytyksen jälkeen tehdä. Hyvä keino on myöskin laittaa rosmariinia tai vastaavia yrttejä lihan pintaan ja kietaista pekoniin ja paistaa sitten uunissa, mielellään leivinuunissa pitempään.
        Hyvä keino maustaa paisti on se, että laittaa paistamisen jälkeen lihan suolaveteen.
        Lisukkeilla on myöskin suuri rooli siinä miltä hirvenliha maistuu. Eli kosteat kermaperunat aurajuustolla tai ilman, omatekoiset lohkoperunat, yrteilla maustettu perunamuusi tai vastaavaa settiä. Niin ja uuni vihannekset ja juurekset ovat myöskin hyvä lisuke kuivahkolle hirvenlihalle.

        Maallahan immeiset vetävät naamariinsa ihan mitä vain kunhan se on halpaa ja helppo tehdä. Ja edellinen kommentoija taisi juurikin olla Takahikiän öllölän kylästä.

        ymmärtää, olen maalta ja menossa lypsylle, enkä tajua mitään.Mutta siitä huolimatta osaan laittaa ruokaa, ja kasvatan itse perunat, vihannekset ja yrtit.Ja paistan tekeleeni leivinuunissa jopa kuules kakot ja ruisleivätkin.Enkäs todellakaan syö perheineni sitä mitä sinä.Nyt kysymys.. miksi puhut potaskaa että halpaa ja helppoa, tottakai kun tulee rutiinilla ja elämän eliksiirillä. Mutta myös huusholli on lämmin ja kotoisa. Ja itse käyn hirvimettällä ukko ja akka porukas, sekä sorsastan ja muuta riistaa metästän joten emme täälä mitä vain, suloisiin suihimme laita. Joten mitäs sä sieltä kaupasta ostatkaan? Hei katos mä osaan käyttää tietsikkaa tv. Emäntä maalta mut nyt mansikit kutsuu.


      • En voi ymmä...
        joka et voi kirjoitti:

        ymmärtää, olen maalta ja menossa lypsylle, enkä tajua mitään.Mutta siitä huolimatta osaan laittaa ruokaa, ja kasvatan itse perunat, vihannekset ja yrtit.Ja paistan tekeleeni leivinuunissa jopa kuules kakot ja ruisleivätkin.Enkäs todellakaan syö perheineni sitä mitä sinä.Nyt kysymys.. miksi puhut potaskaa että halpaa ja helppoa, tottakai kun tulee rutiinilla ja elämän eliksiirillä. Mutta myös huusholli on lämmin ja kotoisa. Ja itse käyn hirvimettällä ukko ja akka porukas, sekä sorsastan ja muuta riistaa metästän joten emme täälä mitä vain, suloisiin suihimme laita. Joten mitäs sä sieltä kaupasta ostatkaan? Hei katos mä osaan käyttää tietsikkaa tv. Emäntä maalta mut nyt mansikit kutsuu.

        Sinä siellä maalla elät pienessä maailmassasi ja et vo verrata sitä mautonta evästäsi oikeaan oikein tehtyyn ruokaan josa on muutakin kuin vttä, suolaa ja isoja pippureita jauhamattomana.
        Olet maalla jalostunut olemaan tyytyväinen mauttomaan ruokaan.


      • Teppo, moi
        En voi ymmä... kirjoitti:

        Sinä siellä maalla elät pienessä maailmassasi ja et vo verrata sitä mautonta evästäsi oikeaan oikein tehtyyn ruokaan josa on muutakin kuin vttä, suolaa ja isoja pippureita jauhamattomana.
        Olet maalla jalostunut olemaan tyytyväinen mauttomaan ruokaan.

        Ei meillä stadissakaan ruiskumaalata hirviön lihaa,et sillei hei.


      • Hoitajasi
        Teppo, moi kirjoitti:

        Ei meillä stadissakaan ruiskumaalata hirviön lihaa,et sillei hei.

        Ota lääkkees ja mene petiin, heti!


      • terveiset sullekii
        En voi ymmä... kirjoitti:

        Sinä siellä maalla elät pienessä maailmassasi ja et vo verrata sitä mautonta evästäsi oikeaan oikein tehtyyn ruokaan josa on muutakin kuin vttä, suolaa ja isoja pippureita jauhamattomana.
        Olet maalla jalostunut olemaan tyytyväinen mauttomaan ruokaan.

        nyt on mansikit lypsetty (tykkääks sä maidosta) ja aluset kuiviteltu. Aamukahveet tippumassa. ja mulla pieni tovi aikaa, siis olen maalla ja tullu mieheni mukana omasta halusta, (ps.löysi mut hepokatista ns. raittiustalo ) Ja opetellut kaikki kantapään kautta joten revi siittä, eli se on kato nääs ja tre mikä on ollut reviiri mut nut oon kuiteski onnellisempi ihan oikeesti täällä maalla vaikka yhteiskunta ja pirun tukiaiset ja puutteet korventaa mut liha on omasta takaa ei geeni... ja piru vie tiedän mitä syön.. ei se mun mualimani niin pieni oo mantuja piisaa ps. ei se oo siltikään niin helppoo. Mut ainakin tällä erää on pakko että pärjätään kuten myös sinä.


      • lihaamies
        En voi ymmärtää kirjoitti:

        Se, että itsessään hirvenlihassa olisi makua on shaissea. Kyllä siihen siis pitää makua laittaa. Hyvä esimerkiksi punaviinikastike, mustapippuria, valkosipulia jne.
        Marinoiminen on vähintä mitä hirvenlihalle pitää hyvän raakakypsytyksen jälkeen tehdä. Hyvä keino on myöskin laittaa rosmariinia tai vastaavia yrttejä lihan pintaan ja kietaista pekoniin ja paistaa sitten uunissa, mielellään leivinuunissa pitempään.
        Hyvä keino maustaa paisti on se, että laittaa paistamisen jälkeen lihan suolaveteen.
        Lisukkeilla on myöskin suuri rooli siinä miltä hirvenliha maistuu. Eli kosteat kermaperunat aurajuustolla tai ilman, omatekoiset lohkoperunat, yrteilla maustettu perunamuusi tai vastaavaa settiä. Niin ja uuni vihannekset ja juurekset ovat myöskin hyvä lisuke kuivahkolle hirvenlihalle.

        Maallahan immeiset vetävät naamariinsa ihan mitä vain kunhan se on halpaa ja helppo tehdä. Ja edellinen kommentoija taisi juurikin olla Takahikiän öllölän kylästä.

        Nyt pomppas,

        mitenkäs se herra kaupunkilaisen mielestä maalla ruuanlaitto on mitä sattuu??? Haluaisin kyllä perustelut tuohon näkemykseen. Itse asun pienessä maalaiskaupungissa ja uskoisin laittavani sellaista ruokaa, että moni kaupunkilainenkin saa syötyä. Meillä täällä maalla nimittäin saa sellaisia raaka-aineita, joista kaupunkilaisserkut (osa vielä puussa) eivät edes unta näe. Vai oletkos esim. koskaan teurastanut kukonpoikia 16 vko vanhoja, itse jo tällekin vuodelle n. 100 kpl, siellähän paistelet broiskua ja luet keittokirjasta kanaohjeita........

        Ellet satu tietämään, ruoka syntyy maaseudulla.

        Lihamies


      • Maustakaa perkele!
        lihaamies kirjoitti:

        Nyt pomppas,

        mitenkäs se herra kaupunkilaisen mielestä maalla ruuanlaitto on mitä sattuu??? Haluaisin kyllä perustelut tuohon näkemykseen. Itse asun pienessä maalaiskaupungissa ja uskoisin laittavani sellaista ruokaa, että moni kaupunkilainenkin saa syötyä. Meillä täällä maalla nimittäin saa sellaisia raaka-aineita, joista kaupunkilaisserkut (osa vielä puussa) eivät edes unta näe. Vai oletkos esim. koskaan teurastanut kukonpoikia 16 vko vanhoja, itse jo tällekin vuodelle n. 100 kpl, siellähän paistelet broiskua ja luet keittokirjasta kanaohjeita........

        Ellet satu tietämään, ruoka syntyy maaseudulla.

        Lihamies

        Suomalainen maalaisruoka on mautonta paskaa!


      • kokkailijamies
        En voi ymmärtää kirjoitti:

        Se, että itsessään hirvenlihassa olisi makua on shaissea. Kyllä siihen siis pitää makua laittaa. Hyvä esimerkiksi punaviinikastike, mustapippuria, valkosipulia jne.
        Marinoiminen on vähintä mitä hirvenlihalle pitää hyvän raakakypsytyksen jälkeen tehdä. Hyvä keino on myöskin laittaa rosmariinia tai vastaavia yrttejä lihan pintaan ja kietaista pekoniin ja paistaa sitten uunissa, mielellään leivinuunissa pitempään.
        Hyvä keino maustaa paisti on se, että laittaa paistamisen jälkeen lihan suolaveteen.
        Lisukkeilla on myöskin suuri rooli siinä miltä hirvenliha maistuu. Eli kosteat kermaperunat aurajuustolla tai ilman, omatekoiset lohkoperunat, yrteilla maustettu perunamuusi tai vastaavaa settiä. Niin ja uuni vihannekset ja juurekset ovat myöskin hyvä lisuke kuivahkolle hirvenlihalle.

        Maallahan immeiset vetävät naamariinsa ihan mitä vain kunhan se on halpaa ja helppo tehdä. Ja edellinen kommentoija taisi juurikin olla Takahikiän öllölän kylästä.

        Juntti syö vaikka paskaa ja uskottelee sen olevan hyvää, kunhan hinta on alhainen.


    • suolaus

      onhan niitä vissiin kotioloihinkin suolausjuttuja, mut olisiko sinulla lähellä jotakin palvaamoa/savustamoa/tehtaanmyymälää joka ainakin neuvoisi jos eivät leimaamatonta lihaa ota vastaan,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1193
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      839
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      839
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      824
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe