Helsingin metron jokaisella pääteasemalla kuulutetaan, että juna menee "kääntöraiteelle".
Miten on, eikö muoto "kääntöraide" edellyttäisi, että itse raide kääntyy, eikä vain juna sen päällä?
Oman logiikkani mukaan pitäisi puhua junan "kääntymisraiteesta", joka toki on pitempi ja kömpelömpi sana, mutta eikö se teidänkin mielestänne ole oikeampi?
Kääntöraide?
3
2391
Vastaukset
- Myyräntyömies
On kai sinunkin mielestäsi hyvä, ettei metrojuna sentään Kravun kääntöpiirillä (Tropic of Cancer) asti käy heittäytymässä ympäri?
Itse olen matkustanut niin harvoin maanalaisella, että en ole tullut vielä kertaakaan käännetyksi enkä edes käännytetyksi. Pelkkää hyvää onnea? - kääntelijä
Ei ne metrojunat käy kääntymässä, ne vaihtaa suuntaa, ja tulee takaisin viereistä raidetta pitkin.
- muotoilit
nyt epätarkasti.
Kyllä tiedetään, etteivät metrojunat mitään U-käännöstä käy tekemässä, vaan ne todellakin siirtyvät vierekkäiselle raiteelle, ja muuttavat sitten kulkusuuntansa päinvastaiseksi. Siinä mielessä kulkusuunta "kääntyy", eli tuota viereistä raidetta voi kutsua "kääntymisraiteeksi", se on "raide jossa kulkusuunnan kääntyminen tapahtuu". "Kääntöraidehan" taas edellyttäisi raidetta, jota voidaan itsessään "kääntää" tai joka "kääntyy" itse. Esim. "kääntöpäällys" on tekstiilipäällys, joka voidaan käyttää molemmin puolin "käännettynä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63849
- 61835