mistä luistimet

Jaakko

Kertoisko joku, mistähän saisi ostettua jääpalloluistimet? Olen tamperelainen. Olen kuullut että Graf tekee niitä. Ovatko ne hyvät, tekevätkö muut valmistajat korkealuokkaisia luistimia? Olen luistellut tähän asti vain jääkiekkoluisimilla ja haluaisin kokeilla, onko jääpalloon erityisesti valmistetut luistimet paremmat suurella kentällä. Haluisin käyttää niitä järvenjäällä luisteluun, koska niillä saisi pitemmän puristuksen jäätä vasten kuin lyhytteräisemmällä kiekkoluistimella. Luulen myös että jääpalloluistimet antavat nilkalle enemmän liikkumatilaa kuin kiekkoluistimet.
Ilmeisesti terä muotoillaan samalla tavalla molemmissa luistimilla
Olenko oikeilla jäljilla?

8

9096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäpis

Nykyisin suurin osa jääpalloilijoista ostaa kiekkoluistimet ja vaihtaa niihin ns. palikka terät ja leikkauttavat suutarilla läpät takaa pois. Pallikkaterissä on huomattavasti pitempi liukupinta ja näin niillä saa kovemmat vauhdit. On toki jonkin verran erilaiset luistella kuin perinteiset kiekkoluistimet.

• Pedell

Jääpalloluistimia valmistavat mm. Bauer, CCM, Jofa, Kosa, Graf jne.
      Mene urheilukauppaan Jääpallopaikkakunnalla.
      Nykyään teriin ei laiteta suoraa osuutta vaan luistimet teroitetaan tyypillisesti 8 - 10 metrin säteellä.
      Jääpalloluistin antaa enemmän nilkalle tilaa = potkuun saadaan pituutta!
      Ja joissakin luistimissa on jo valmiiksi hieman pitemmät terät kuin vastaavissa jääkiekkoluistimissa.
      Pyydä liikkeessä(jossa on automaattinen teroituskone) tekemään 7-9 cm suora osuus teriin niin avot - siinäpä kiiturit järven jäälle!

• Jaakko

• ...
        Jaakko kirjoitti:

Netistä löytyy noita Grafin luistimia mutta löytyi myös yhdet CCM -luistimet. Olisiko näistä mihinkään, hinta on ainakin edullinen?
        http://shop.one1moresports.fi/ccm-392-bandy-p-455.html

On nuo ihan hyvät mutta noissa ei ole jääpalloterää
        ennemmin minä ottaisin graf:it

• hyu

• psa

Järvenjäällä luisteluun sopivat paremmin retkiluistimet. Jääpalloluistimen etuosa pitäisi muuten pyöristää, koska järvenjää on epätasaisempaa kuin jäädytetyt kentät

• Jaakko

Retkiluistimen terä on samanlainen kuin pikaluistimessa, siis täysin tasainen. Lisäksi siinä käytetään hiihtomonoa, joka ei ainakaan minua innosta. Kiekkoluistimen ja ilmeisesti myös jääpalloluistimen terä pitää myös, vaikka luistelija olisi kohtisuoraa terän päällä. Tasainen terä lähtee alta, jos ei käytä kanttia.
        Minulla on mielessä tämänkaltainen luistelu, ja haluaisin kokeilla onnistuuko se jäällä:
        http://www.youtube.com/watch?v=QmFZxNEuJH8

• samoin pikaluistimen
        Jaakko kirjoitti:

Retkiluistimen terä on samanlainen kuin pikaluistimessa, siis täysin tasainen. Lisäksi siinä käytetään hiihtomonoa, joka ei ainakaan minua innosta. Kiekkoluistimen ja ilmeisesti myös jääpalloluistimen terä pitää myös, vaikka luistelija olisi kohtisuoraa terän päällä. Tasainen terä lähtee alta, jos ei käytä kanttia.
        Minulla on mielessä tämänkaltainen luistelu, ja haluaisin kokeilla onnistuuko se jäällä:
        http://www.youtube.com/watch?v=QmFZxNEuJH8

Retkiluistimissa terän kaarevuussäde on 25-35 metriä, pikaluistimissa 21-26 metriä. Jos terän höylää suoraksi, luistelu käy hankalaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe