Kristillinen kaste, Apt. 2:37-41

KRISTILLINEN KASTE
Apt. 2:37-41
--
2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
2:40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
--
Pietarin saarna sai aikaan sen, että kuulijat saivat ”piston sydämeensä” (37). Voimme kutsua tätä herätykseksi.
Ihmiset huomasivat toimineensa väärin ja hädässään kyselivät; ”mitä meidän pitää tekemän?” (37).
Jeesuksen tapaan Pietarikin kehoittaa; ”tehkää parannus” (38).
Mutta Jeesuksen lisäyksen: ”Uskokaa evankeliumi” Pietari korvaa toisella: ” ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi”.
Nyt tulee kuvaan kristillinen kaste. Pietari oli selvillä kasteen merkityksestä; Se on evankeliumia, ei lakia.

Kaste ei lahjoita ainoastaan syntien anteeksiantamusta, vaan kastettava saa myös Pyhän Hengen lahjan (38).

Jumala kutsuu myös lapsia yhteyteensä (39).
Tästähän meillä on Jeesuksen itsensä antama esimerkki (Mark. 10:13-16).

54

894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka II

jännä tapa jättää vastaamatta sinulle esitettyihin
      kysymyksiin ja hyökätä uudella avauksella.
      Miksi et vastaa kysymyksiin, jotka sinulle esitettiin väittesi perusteella:

-Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että kasteen halveksiminen kadottaa?
      Valehtelitko tahallasi?

-Miksi et selitä sitä ristiriitaa opissasi, että kun sanot, että "lapsi on lihasta syntynyt ja sen tähden syntinen", niin miksi Jeesus otti näitä "syntisiä"
      lapsia syliinsä ja siunasi heidät eikä kastanut
      heitä.
      Sinähän sanoit, että emme saa estää lapsia tule-
      masta Jeesuksen luo. Sinähän estät, vaatimalla
      näille kastetta. Miksi ne eivät kelpaa sinulle
      ilman kastetta, mutta Jeesukselle ne kelpasivat??

-mitä se sinun mainitsemasi lapsen uskon on,
      koska 1. Kor 13:11 Raamattu käskee hylkäämään
      sen, mitä lapsen on!!!!!
      Siis se sinun mainostamasi uskokin ON HYLÄTTÄVÄ!!!

Miksi OIKAISETTE lähetyskäskyn soveltamisessa
      suoraan kasteeseen. Jeesushan sanoi:
      "Parannusta syntien anteeksiantemiseksi on SAARNATTAVA kaikille kansoille." Luuk 24:46-47.
      Apostolit saarnaisvat ensin ja vasta sen jälkeen
      kastoivat ne, jotka uskoivat.

Ja vänkääminen jatkuu......

• vanha liitto

Vanhan liiton aikana ei vielä ketään voitu kastaa Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.

Kristillisen kasteen aika tuli myöhemmin, kun Jeesus kuolemansa jälkeen lähetti kasteeseen veden lisäksi Pyhän Hengen.

• Pekka II :"...jännä tapa jättää vastaamatta sinulle esitettyihin kysymyksiin ja hyökätä uudella avauksella".
        ---Väärä syytös!
        Et ole tainnutkaan seurata tätä palstaa säännöllisesti.
        Olen järjestätyksessä käynyt läpi Apostolien Tekoja pienissä jaksoissa.
        Nyt oli vuorossa Apt. 2: 37-41.

Pekka II: "Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että kasteen halveksiminen kadottaa?
        Valehtelitko tahallasi"?
        --- Väärä syytös!
        Vastasin jo. Et taidakkaan lukea tarkemmin vastauksiani, vai syytteletkö minua vain syyttelemisen ilosta.
        Vastasin (kerrataampa vielä):
        "Eivätkö juuri he (rikkaat) pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne (Jaakob 2:7)?
        Kristuksen jalo nimi, joka uskovan ylle on kasteessa lausuttu, joutui Kolossassa rikkaitten kautta rienattavaksi ja näin saattaa olla tänäänkin.
        Mikä on pilkkaajan osa?

Pekka II :"...miksi Jeesus otti näitä "syntisiä"
        heitä".
        ---Väärä syytös taas!
        Olen jo kerran vastannut tähänkin kysymykseesi.
        Jeesus otti vastaan kaikenikäisiä syntisiä ei synnittömiä ja itse mielestään vanhurskaita.
        Hän sanoo: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut KUTSUMAAN vanhurskaita, vaan SYNTISIÄ" (Mark. 2:17).
        Ei Jeesus KUTSUNUT tykönsä ja siunannut lapsia sen takia (Mark. 10:13-16) , että he olisivat olleet synnittömiä, vaan sen takia, että hekin tarvitsivat Vapahtajaa.

Pekka II:" -mitä se sinun mainitsemasi lapsen uskon on, koska 1. Kor 13:11 Raamattu käskee hylkäämään sen, mitä lapsen on!!!!!
        ---Usko on pelastuksen vastaanottamista.
        Jeesus sanoo, että lapsi ottaa vastaan pelastuksen (Jumalan valtakunnan), Mark. 10:15.
        Hän ei asettanut mitään ehtoja esim. vaatimalla lapsilta tiettyä kypsyneisyyttä tai ikää.
        Vai oletko/oletteko löytäneet niitä Raamatustasi?

Pekka II: "Apostolit saarnaisvat ensin ja vasta sen jälkeen kastoivat ne, jotka uskoivat".
        ---Näin tehtiin! Ja lapsihan uskoo (Mark.9:42)

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II :"...jännä tapa jättää vastaamatta sinulle esitettyihin kysymyksiin ja hyökätä uudella avauksella".
        ---Väärä syytös!
        Et ole tainnutkaan seurata tätä palstaa säännöllisesti.
        Olen järjestätyksessä käynyt läpi Apostolien Tekoja pienissä jaksoissa.
        Nyt oli vuorossa Apt. 2: 37-41.

Pekka II: "Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että kasteen halveksiminen kadottaa?
        Valehtelitko tahallasi"?
        --- Väärä syytös!
        Vastasin jo. Et taidakkaan lukea tarkemmin vastauksiani, vai syytteletkö minua vain syyttelemisen ilosta.
        Vastasin (kerrataampa vielä):
        "Eivätkö juuri he (rikkaat) pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne (Jaakob 2:7)?
        Kristuksen jalo nimi, joka uskovan ylle on kasteessa lausuttu, joutui Kolossassa rikkaitten kautta rienattavaksi ja näin saattaa olla tänäänkin.
        Mikä on pilkkaajan osa?

Pekka II :"...miksi Jeesus otti näitä "syntisiä"
        heitä".
        ---Väärä syytös taas!
        Olen jo kerran vastannut tähänkin kysymykseesi.
        Jeesus otti vastaan kaikenikäisiä syntisiä ei synnittömiä ja itse mielestään vanhurskaita.
        Hän sanoo: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut KUTSUMAAN vanhurskaita, vaan SYNTISIÄ" (Mark. 2:17).
        Ei Jeesus KUTSUNUT tykönsä ja siunannut lapsia sen takia (Mark. 10:13-16) , että he olisivat olleet synnittömiä, vaan sen takia, että hekin tarvitsivat Vapahtajaa.

Pekka II:" -mitä se sinun mainitsemasi lapsen uskon on, koska 1. Kor 13:11 Raamattu käskee hylkäämään sen, mitä lapsen on!!!!!
        ---Usko on pelastuksen vastaanottamista.
        Jeesus sanoo, että lapsi ottaa vastaan pelastuksen (Jumalan valtakunnan), Mark. 10:15.
        Hän ei asettanut mitään ehtoja esim. vaatimalla lapsilta tiettyä kypsyneisyyttä tai ikää.
        Vai oletko/oletteko löytäneet niitä Raamatustasi?

Pekka II: "Apostolit saarnaisvat ensin ja vasta sen jälkeen kastoivat ne, jotka uskoivat".
        ---Näin tehtiin! Ja lapsihan uskoo (Mark.9:42)

osaa vastata kysymyksiin?
        Missä Raamatunkohdassa sanotaan, että kasteen
        halveksiminen kadottaa????????

Älä kiertele ja selittele, vaan sano selvä Raamatun kohta.

Sinähän valehtelet sanoessasi:
        Ei Jeesus KUTSUNUT tykönsä ja siunannut lapsia sen takia (Mark. 10:13-16) , että he olisivat olleet synnittömiä, vaan sen takia, että hekin tarvitsivat Vapahtajaa."

Jeesushan itse sanoi :Senkaltaisten on taivasten
        valtakunta. Eivät nämä lapset tarvinneet syntien
        anteeksiantoa. Jeesus otti heidät esikuvaksi usko-
        misesta!
        Luuletko että syntiset uskovat Jeesukseen?
        Miksi lisäät omia olettamuksiasi Raamattuun???

Tässäkin harhautat sanoessasi:
        "Jeesus sanoo, että lapsi ottaa vastaan pelastuksen (Jumalan valtakunnan), Mark. 10:15".
        Jeesus EI SANOUNUT NIIN!
        Ei Jeesus sanounut tässä, että lapsi ottaa vastaan
        vaan Hän sanoi: "Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa NIINKUIN LAPSI, se ei pääse sinne
        sisälle."

Vääristelyä vääristelyn perään ovat sinun vastauk-
        sesi.

Koska sinä hylkäät sen, mikä lapsen on?
        1. Kor 13:11, vai aitko roikkua lopun ikääsi
        noissa omissa harhoissasi?
        Etkö aio tääsäkään asiassa totella Jumalan Sanaa.

• nimimerkki
        vanha liitto kirjoitti:

Vanhan liiton aikana ei vielä ketään voitu kastaa Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.

Kristillisen kasteen aika tuli myöhemmin, kun Jeesus kuolemansa jälkeen lähetti kasteeseen veden lisäksi Pyhän Hengen.

"vanha liitto" mitään muuta, kuin kopioda tuota samaa rimmssua?

• Jumalan valtakunnan
        Pekka II kirjoitti:

Ei Jeesus KUTSUNUT tykönsä ja siunannut lapsia sen takia (Mark. 10:13-16) , että he olisivat olleet synnittömiä, vaan sen takia, että hekin tarvitsivat Vapahtajaa."

misesta!

"Jeesus sanoo, että lapsi ottaa vastaan pelastuksen (Jumalan valtakunnan), Mark. 10:15".
        Jeesus EI SANOUNUT NIIN!
        vaan Hän sanoi: "Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa NIINKUIN LAPSI, se ei pääse sinne
        sisälle."

sesi.

15 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." [Matt. 11:25, 18:3, 21:16; 1. Kor. 14:20]

15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

15 Totisesti sanon minä teille: jokainen, joka ei Jumalan valtakuntaa ota vastaan niinkuin lapsi, ei hän suinkaan siihen tule sisälle.

"Mutta jolla EI OLE Kristuksen henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room.8:9)

-ei niillä kastamattomilla ateistien, satanistien ja lahkolaislapsilla mitään Pyhää Henkeä ole asuvaisena,koska kristillinen kaste on ylenkatsottu ja kirottu niissä piireissä (saatanan omia ovat)

• Pekka II kirjoitti:

misesta!

Jeesus EI SANOUNUT NIIN!
        sisälle."

sesi.

Pekka II: "Vääristelyä vääristelyn perään ovat sinun vastauksesi".
        --
        OK, Pekka II.

Mitä te muut ajattelette esim. Pekka II:n väitteestä: " Luuletko että syntiset uskovat Jeesukseen? Miksi lisäät omia olettamuksiasi Raamattuun"???

Rukoiletko muuten Isä Meidän-rukousta kuinka usein?
        Jos olet synnitön, niin sopiiko silloin rukoilla enää kohtaa: "...anna meille meidän syntimme anteeksi...".
        --
        Minä uskon taas, ettei Kristus asukkaan muissa kuin syntisissä.

• nimimerkki kirjoitti:

"vanha liitto" mitään muuta, kuin kopioda tuota samaa rimmssua?

Minusta se on hyvä muistutus (rimmssua) ja tosi tarpeellinen!
        Monilta se tahtoo aina vaan unohtua, vaikka kuinka usein muistutetaan.
        Tällaisia muistuttajia tarvitaan.

• rimssu, mutta
        Tapio522 kirjoitti:

Minusta se on hyvä muistutus (rimmssua) ja tosi tarpeellinen!
        Monilta se tahtoo aina vaan unohtua, vaikka kuinka usein muistutetaan.
        Tällaisia muistuttajia tarvitaan.

täysin Raamatun vastainen.
        Jeesuksessahan alkoi uusi-liitto, kuten varmaan
        muistat.
        "Hän on uuden-liiton välimies".
        Ei Hän tullut sellaiseksi vasta kuolemansa jäl-
        keen, vaan Hän sama eilen, tänään ja iankaikkisesti!!!!
        Siksi Hänen kasteensa oli ENSIMMÄINEN uuden liiton kaste!

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Vääristelyä vääristelyn perään ovat sinun vastauksesi".
        --
        OK, Pekka II.

Mitä te muut ajattelette esim. Pekka II:n väitteestä: " Luuletko että syntiset uskovat Jeesukseen? Miksi lisäät omia olettamuksiasi Raamattuun"???

Rukoiletko muuten Isä Meidän-rukousta kuinka usein?
        Jos olet synnitön, niin sopiiko silloin rukoilla enää kohtaa: "...anna meille meidän syntimme anteeksi...".
        --
        Minä uskon taas, ettei Kristus asukkaan muissa kuin syntisissä.

edes yrittävän vastata, mutta kuittaat sen, sanomalla OK. Naurettavaa!

Ja sama rumba alkaa taas vähän ajan päästä!

Minä olen aina luullut, että Jeesus antaa synnit anteeksi, jolloin niitä EI ENÄÄ MUISTETA!!
        Hes 33:16.

Mutta jos sinä haluat pysyä syntisenä, niin minkä
        minä sille voin.

• sovitus
        rimssu, mutta kirjoitti:

täysin Raamatun vastainen.
        Jeesuksessahan alkoi uusi-liitto, kuten varmaan
        muistat.
        "Hän on uuden-liiton välimies".
        Ei Hän tullut sellaiseksi vasta kuolemansa jäl-
        keen, vaan Hän sama eilen, tänään ja iankaikkisesti!!!!
        Siksi Hänen kasteensa oli ENSIMMÄINEN uuden liiton kaste!

Kristillinen kaste, toisin kuin opettamasi 7pv.adv.hahraoppi; on kastamista Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.

Kasteessa Jumalan tekemän veriliiton perusta on Kristuksen kuolema ja ylösnousemus. Jeesuksen julkinen toimintahan alkoi vasta Johanneksen kasteen jälkeen. Mutta uhri annettiin vasta ristinpuulla.

1. Piet. 3:21
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon LIITON. Sen PERUSTUKSENA on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

Uuden liiton merkki on kaste ja vakuus on Pyhän Hengen sinetti.

• Pekka II kirjoitti:

Minä olen aina luullut, että Jeesus antaa synnit anteeksi, jolloin niitä EI ENÄÄ MUISTETA!!

minä sille voin.

Pekka II: "Mutta jos sinä haluat pysyä syntisenä, niin minkä minä sille voin".
        ---
        Room. 7:18 "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää".
        ....
        7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

• loppuun asti
        Pekka II kirjoitti:

minä sille voin.

Eihän perisyntiäkään kukaan voi ottaa pois enää, kun se syntiinlankeemus on kerran tapahtunut. Eihän menneisyyttä voi muutta.

Jos perisyntiä ei olsi, niin kukaan ei kuolisi, kukaan ei sairastuisi, ei olisi nälänhätää, ei olisi synnytyskipuja naisilla, kukaan lapsi ei kuolisi.

Jokainen tietää, että ei perisynnin kirousta ole mihinkään pois otettu.

Ja jokainen käsittää, että vanhempien ja isovanhempien syntien seuraksia kannetaan aina kolmanteen ja neljänteen polveen.
        Onnettomudet, sairaudet, kuolemantapaukset, kaikki ovat Jumalan antamia.

Jes. 45:7 "minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."

• saarnaaja,
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Mutta jos sinä haluat pysyä syntisenä, niin minkä minä sille voin".
        ---
        Room. 7:18 "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää".
        ....
        7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Saarn. 7:20

(7:21) Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.

• Pekka II kirjoitti:

minä sille voin.

Pekka II: "Ja sama rumba alkaa taas vähän ajan päästä"!
        ---
        Kannattaako sinun tulla tähän rumbaan mukaan, jos vastaukseni eivät sinua miellytä.

Jospa ottaisit vaarin Snl 13:20 "Vaella viisasten kanssa, niin viisastut; tyhmäin seuratoverin käy pahoin".

• jälkijunassa.
        sovitus kirjoitti:

Kristillinen kaste, toisin kuin opettamasi 7pv.adv.hahraoppi; on kastamista Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.

Kasteessa Jumalan tekemän veriliiton perusta on Kristuksen kuolema ja ylösnousemus. Jeesuksen julkinen toimintahan alkoi vasta Johanneksen kasteen jälkeen. Mutta uhri annettiin vasta ristinpuulla.

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon LIITON. Sen PERUSTUKSENA on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

Uuden liiton merkki on kaste ja vakuus on Pyhän Hengen sinetti.

Vanha liitto loppui Johannes Kastajaan
        Luuk 16:16.
        Uusi liitto alkoi Jeesuksen kasteessa!!!!!

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Ja sama rumba alkaa taas vähän ajan päästä"!
        ---
        Kannattaako sinun tulla tähän rumbaan mukaan, jos vastaukseni eivät sinua miellytä.

Jospa ottaisit vaarin Snl 13:20 "Vaella viisasten kanssa, niin viisastut; tyhmäin seuratoverin käy pahoin".

kehoittaa neuvomaan harhaan menneitä ja palauttamaan
        heidät totuuden tielle.
        Jaak 5:19

• kun.
        Pekka II kirjoitti:

kehoittaa neuvomaan harhaan menneitä ja palauttamaan
        heidät totuuden tielle.
        Jaak 5:19

Tapiohan neuvoo sinua kääntymään totuuden tielle.

Vai oletko siemaissut siellä helluntailaisten lahkolaiskasteessa sisällesi sitä antikristuksen eli valkoisen saatanan kaatavaa ja kiemurtelevaa henkeä, etkä tahdo myöntää sitä ja tehdä parannusta velhouksistasi?
        Sillä Jumalalla on paljon armoa ja laupeutta, mutta uudestikaste on tunnustettava synniksi ja kaduttava, jos on mahdollista sitä anteeksi saada. Jos olet tehnyt Pyhän Hengen pilkan pilkkaamalla lapsena saamaasi kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, niin silloin olet jo niin paatunut, että uudistaminen on vaikeata.

• Pekka II
        kun. kirjoitti:

Vai oletko siemaissut siellä helluntailaisten lahkolaiskasteessa sisällesi sitä antikristuksen eli valkoisen saatanan kaatavaa ja kiemurtelevaa henkeä, etkä tahdo myöntää sitä ja tehdä parannusta velhouksistasi?
        Sillä Jumalalla on paljon armoa ja laupeutta, mutta uudestikaste on tunnustettava synniksi ja kaduttava, jos on mahdollista sitä anteeksi saada. Jos olet tehnyt Pyhän Hengen pilkan pilkkaamalla lapsena saamaasi kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, niin silloin olet jo niin paatunut, että uudistaminen on vaikeata.

tekstisi osoittaa, minkä hengen sinä olet nielaissut. Se panee sadattelemaan ja haukkumaan
        Jeesuksen omia.

• jälkijunassa. kirjoitti:

Vanha liitto loppui Johannes Kastajaan
        Luuk 16:16.
        Uusi liitto alkoi Jeesuksen kasteessa!!!!!

JEESUKSEN KASTE
        Mark.1:9-13
        --
        1:9 Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
        1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen.
        1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
        --
        Jeesuksen kotikaupunki oli Nasaret (9). Sieltä Hän vaelsi Johanneksen kastettavaksi Jordanille.
        --Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11).
        Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.

Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).
        Kristillisessä kasteessa on läsnä myös Jumalan kolmiyhteys; Isä ja Poika ja Pyhä Henki (Matt. 28:19).

Tämän yhteyden tuo hyvin esiin Luther kastevirtensä ensimmäisessä säkeistössä:
        1. Kun kasteen Jordan-virrassa myös Kristus otti vastaan,/ vanhurskautta kaikkea hän täytti ainoastaan./ Näin pyhitti hän kastehen pyhäksi pesoksemme. Se elämähän uutehen vie alta syntiemme./ Kristuksen veren kautta.

(Martti Luther/virsi 218/vanha virsikirja)
        --
        Myös Isossa katekismuksessa tämä tulee hyvin esiin:
        ”Samalla tavalla, jopa vielä suuremmassa määrin, sinun pitää kastetta kunnioittaen arvostaa se ihanaksi Sanan tähden, koska Jumala itse sekä sanoin että teoin on sitä kunnioittanut ja vielä taivaasta käsin osoittamillaan ihmeillä vahvistanut.
        Vai luuletko pilaksi sitä, että taivas Kristuksen kastattaessa itsensä avautui, Pyhä Henki tuli alas nähtävässä muodossa ja kaikki oli pelkkää jumalallista ihanuutta ja majesteettisuutta?” (Iso katekismus).
        ---
        2. Silmämme näkee kasteessa vain veden paljaastansa./ Vaan sana Hengen voimassa/ on siinä veden kanssa./ Uskossa meidät peitetään Kristuksen pyhään vereen,/ kun synti siinä heitetään kuin punaisehen mereen./ Uus luomus nousee sieltä. (Virsi 218:2).
        ---
        Uskovien kasteen kannattajat kieltävät Hengen toiminnan kasteessa. He eivät usko, että "vedestä ja Hengestä"-syntyminen (Joh.3:5)voisi tarkoittaa kastetta.
        Niinpä vesi-sana pitääkin muuttaa muuksi omaan oppiinsa sopivaksi Henki-sanan pysyessä samana.

Kun kysyy uskovien kasteen kannattajilta, miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen, saa usein haukkumiset päälleen tai alkaa lapsikasteen parjaaminen.
        Hyvin harvoin saa vastauksen varsinaiseen kysymykseen.

• pieni tuumaustauko.
        Tapio522 kirjoitti:

JEESUKSEN KASTE
        Mark.1:9-13
        --
        1:9 Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
        1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen.
        1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
        --
        Jeesuksen kotikaupunki oli Nasaret (9). Sieltä Hän vaelsi Johanneksen kastettavaksi Jordanille.
        --Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11).
        Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.

Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).
        Kristillisessä kasteessa on läsnä myös Jumalan kolmiyhteys; Isä ja Poika ja Pyhä Henki (Matt. 28:19).

Tämän yhteyden tuo hyvin esiin Luther kastevirtensä ensimmäisessä säkeistössä:
        1. Kun kasteen Jordan-virrassa myös Kristus otti vastaan,/ vanhurskautta kaikkea hän täytti ainoastaan./ Näin pyhitti hän kastehen pyhäksi pesoksemme. Se elämähän uutehen vie alta syntiemme./ Kristuksen veren kautta.

(Martti Luther/virsi 218/vanha virsikirja)
        --
        Myös Isossa katekismuksessa tämä tulee hyvin esiin:
        ”Samalla tavalla, jopa vielä suuremmassa määrin, sinun pitää kastetta kunnioittaen arvostaa se ihanaksi Sanan tähden, koska Jumala itse sekä sanoin että teoin on sitä kunnioittanut ja vielä taivaasta käsin osoittamillaan ihmeillä vahvistanut.
        Vai luuletko pilaksi sitä, että taivas Kristuksen kastattaessa itsensä avautui, Pyhä Henki tuli alas nähtävässä muodossa ja kaikki oli pelkkää jumalallista ihanuutta ja majesteettisuutta?” (Iso katekismus).
        ---
        2. Silmämme näkee kasteessa vain veden paljaastansa./ Vaan sana Hengen voimassa/ on siinä veden kanssa./ Uskossa meidät peitetään Kristuksen pyhään vereen,/ kun synti siinä heitetään kuin punaisehen mereen./ Uus luomus nousee sieltä. (Virsi 218:2).
        ---
        Uskovien kasteen kannattajat kieltävät Hengen toiminnan kasteessa. He eivät usko, että "vedestä ja Hengestä"-syntyminen (Joh.3:5)voisi tarkoittaa kastetta.
        Niinpä vesi-sana pitääkin muuttaa muuksi omaan oppiinsa sopivaksi Henki-sanan pysyessä samana.

Kun kysyy uskovien kasteen kannattajilta, miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen, saa usein haukkumiset päälleen tai alkaa lapsikasteen parjaaminen.
        Hyvin harvoin saa vastauksen varsinaiseen kysymykseen.

Sinä suollat noita juttujasi päivästä toiseen,laput
        silmillä, etkä
        ilmeisesti ehdi perehtyä Raamatun lukemiseen.

Pyhä-Henki tuli Jeesuksen päälle kasteen JÄLKEEN!
        Matt 3:16 "Kun Jeesus OLI KASTETTU, nousi Hän kohta
        vedestä ja katso taivaat aukenivat ja Hän näki
        Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen."

Sinä et saa vastausta kysymyksiisi juuri sen tähden,
        että et halua ymmärtää, mitä sinulle vastataan.

• mathetes
        vanha liitto kirjoitti:

Käytätkin kirkollista perusharhautusta juuri itse!

Jeesus ei "lähettänyt kasteeseen" yhtään mitään, vaan kirkko opetuksessaan on niin väittänyt!!! Et löydä Jeesuksen sanoista missään sellaista mainintaa että hän olisi "lähettänyt kasteeseen" jotakin!!! Käytät puheessasi itse juuri tuota mainitsemaasi "PERUSHARHAUTUSTA" ja ihmiset jotka eivät asiaa tarkemmin tutki, uskovat väitteeseesi vain siksi koska ovat jo valmiiksi itsekin kirkkonsa harhaanjohdattamat teologiensa taholta!

Olet itsekin niin "kirkollisesti suodatettu" ihminen ettet näe metsää kun puut ovat edessä! Mutta näytä minulle se Raamatun jae missä Jeesus on "kasteeseen lähettänyt jotakin", missä siis ovat ne Jeesuksen sanat ja opetukset siitä asiasta jota yrität epäraamatullisesti juuri nyt väittää Raamatulliseksi opetukseksi???

On käsittämätöntä ja aivan uskomatonta miten aikuiset ihmiset voivat heittäytyä noin sokeiksi vaikka Raamatusta selkeästi voidaan lukea uskoontulon ja kasteen oikea järjestys ja vieläpä kasteen toimintamalli johon katolisen kirkon valelukaste ei sanan ilmoituksen mukaan mitenkään sovi!

Kaste on Jeesukseen uskovalle "ulkoinen tunnustus" syntien anteeksisaamisesta jossa Jeesuksen ristin uhrin kautta ollaan jo synnit anteeksisaadut uskon perusteella! Kasteessa ollaan Jeesuksen kanssa kasteen haudassa- (Room 6:3-4) jonne "entinen syntielämä" haudataan Kristuksessa ja noustaan kasteen haudasta hengelliseen Jumalan hengen johdattamaan uuteen uskon synnyttämään elämään!

Kaste on siis syntien anteeksisaamiseksi - JO SYNTYNEEN USKON PERUSTEELLA jossa Jeesuksen veren ansiosta ollaan synnit anteeksi saadut! Ymmärsitkö!?

Vielä kerran!
        Kasteessa siis "uskovat" on haudatut Kristukseen jo syntyneen uskon perusteella kuten käy hyvin ilmi Paavalin tekstistä jossa nuo -(Room 6:3-4) jakeiden kastetut ovat ensin tulleet uskoon ennen kastettaan -> (Room 5:1-2)!

Eräs jae mainitsee näin!
        (Kun he nyt uskoivat .....evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset)!

Näin se menee ystävä hyvä!

Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!

• Hengen tulo
        pieni tuumaustauko. kirjoitti:

Sinä suollat noita juttujasi päivästä toiseen,laput
        silmillä, etkä
        ilmeisesti ehdi perehtyä Raamatun lukemiseen.

Pyhä-Henki tuli Jeesuksen päälle kasteen JÄLKEEN!
        Matt 3:16 "Kun Jeesus OLI KASTETTU, nousi Hän kohta
        vedestä ja katso taivaat aukenivat ja Hän näki
        Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen."

Sinä et saa vastausta kysymyksiisi juuri sen tähden,
        että et halua ymmärtää, mitä sinulle vastataan.

Kyllä ne kaikki asiat liittyvät samaan Jeesuksen kastetapahtumaan.

Se että Henki tulee Kyyhkysen muodossa ylhäältä päin sopii hyvin siihen Jeesuksen kasteesta tehtyihin piirustuksiin, joita on säilynyt katakombeissa.
        Vettäkin valetaan ylhäältäpäin Jeesuksen päälle Jordanilla.
        Kastettava on kumartuneena hieman eteenpäin, kun Johannes valaa vettä kastettavan päälle.

Kaste onkin Hengellä voitelua ja vedellä valelua.

On synnyttävä vedestä ja Hengestä Ylhäältä. Kuului Jumalan sanat ja isyyden tunnustus: "Tämä on minun poikanani/tyttäreni...ja nimi, kenestä on kysymys")

"Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

• Henki ja vesi ja veri pitää...
        mathetes kirjoitti:

Jeesus ei "lähettänyt kasteeseen" yhtään mitään, vaan kirkko opetuksessaan on niin väittänyt!!! Et löydä Jeesuksen sanoista missään sellaista mainintaa että hän olisi "lähettänyt kasteeseen" jotakin!!! Käytät puheessasi itse juuri tuota mainitsemaasi "PERUSHARHAUTUSTA" ja ihmiset jotka eivät asiaa tarkemmin tutki, uskovat väitteeseesi vain siksi koska ovat jo valmiiksi itsekin kirkkonsa harhaanjohdattamat teologiensa taholta!

Olet itsekin niin "kirkollisesti suodatettu" ihminen ettet näe metsää kun puut ovat edessä! Mutta näytä minulle se Raamatun jae missä Jeesus on "kasteeseen lähettänyt jotakin", missä siis ovat ne Jeesuksen sanat ja opetukset siitä asiasta jota yrität epäraamatullisesti juuri nyt väittää Raamatulliseksi opetukseksi???

On käsittämätöntä ja aivan uskomatonta miten aikuiset ihmiset voivat heittäytyä noin sokeiksi vaikka Raamatusta selkeästi voidaan lukea uskoontulon ja kasteen oikea järjestys ja vieläpä kasteen toimintamalli johon katolisen kirkon valelukaste ei sanan ilmoituksen mukaan mitenkään sovi!

Kaste on Jeesukseen uskovalle "ulkoinen tunnustus" syntien anteeksisaamisesta jossa Jeesuksen ristin uhrin kautta ollaan jo synnit anteeksisaadut uskon perusteella! Kasteessa ollaan Jeesuksen kanssa kasteen haudassa- (Room 6:3-4) jonne "entinen syntielämä" haudataan Kristuksessa ja noustaan kasteen haudasta hengelliseen Jumalan hengen johdattamaan uuteen uskon synnyttämään elämään!

Kaste on siis syntien anteeksisaamiseksi - JO SYNTYNEEN USKON PERUSTEELLA jossa Jeesuksen veren ansiosta ollaan synnit anteeksi saadut! Ymmärsitkö!?

Vielä kerran!
        Kasteessa siis "uskovat" on haudatut Kristukseen jo syntyneen uskon perusteella kuten käy hyvin ilmi Paavalin tekstistä jossa nuo -(Room 6:3-4) jakeiden kastetut ovat ensin tulleet uskoon ennen kastettaan -> (Room 5:1-2)!

Eräs jae mainitsee näin!
        (Kun he nyt uskoivat .....evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset)!

Eihän ihminen voi syntiä kasteessa itse itsestään pestä pois, jos kaste on pelkkää vettä.

Ap. t. 22:16    
        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

• mathetes
        Henki ja vesi ja veri pitää... kirjoitti:

Eihän ihminen voi syntiä kasteessa itse itsestään pestä pois, jos kaste on pelkkää vettä.

Ap. t. 22:16    
        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Kirjoitit-
        >>>Eihän ihminen voi syntiä kasteessa itse itsestään pestä pois, jos kaste on pelkkää vettä.>>Ap. t. 22:16

• mathetes kirjoitti:

Vielä kerran!

Eräs jae mainitsee näin!

mathetes: "...miten aikuiset ihmiset voivat heittäytyä noin sokeiksi vaikka Raamatusta selkeästi voidaan lukea uskoontulon ja kasteen oikea järjestys ja vieläpä kasteen toimintamalli... Kaste on uskovalle "ulkoinen tunnustus"..."
        ---
        Näyttää taas siltä, että sinulle tärkeintä kasteessa on järjestys (usko ja kaste), toimintamalli (upotus)ja oma tunnustustoimi (siis lakia).

Jumala(Isä ja Poika ja Pyhä Henki) on ikäänkuin sivustaseuraaja kastetapahtumassa.
        Mitään muuta tekemistä Jumalalle ei jääkkään.

• uusi liitto
        mathetes kirjoitti:

Kirjoitit-
        >>>Eihän ihminen voi syntiä kasteessa itse itsestään pestä pois, jos kaste on pelkkää vettä.>>Ap. t. 22:16

"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun"

Eihän kaste mitään pelkkää vettä ja pelkkää ihmisen tekoa ole kuten sinä mathetes väärin opetat.

Kasteessa pestään synti pois Kristuksen verellä ja vedellä ja Jumala tekee liiton kastettavan kanssa. Liiton sinetiksi kastettava saa Pyhän Hengen lahjan.
        Ap. t. 22:16 "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,

• Hengen tulo kirjoitti:

Kyllä ne kaikki asiat liittyvät samaan Jeesuksen kastetapahtumaan.

Se että Henki tulee Kyyhkysen muodossa ylhäältä päin sopii hyvin siihen Jeesuksen kasteesta tehtyihin piirustuksiin, joita on säilynyt katakombeissa.
        Vettäkin valetaan ylhäältäpäin Jeesuksen päälle Jordanilla.
        Kastettava on kumartuneena hieman eteenpäin, kun Johannes valaa vettä kastettavan päälle.

Kaste onkin Hengellä voitelua ja vedellä valelua.

On synnyttävä vedestä ja Hengestä Ylhäältä. Kuului Jumalan sanat ja isyyden tunnustus: "Tämä on minun poikanani/tyttäreni...ja nimi, kenestä on kysymys")

"Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

"Kyllä ne kaikki asiat liittyvät samaan Jeesuksen kastetapahtumaan...On synnyttävä vedestä ja Hengestä Ylhäältä".
        ---
        Kaste on pelkkä vettä, ellei siihen liity Hengen toiminta.

"Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson (kasteen), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. Kor.6:11)?

Apostolien tekojen kirjoittaja, Luukas, liittää uskon, kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saamisen toisiinsa.
        Tämä kokonaisuus on uskonelämämme alku ja lähtökohta; se on kaikkivaltiaan Herran armoteko alusta loppuun.
        Pyhä Henki saadaan kasteessa, kun hänet uskoen vastaanotetaan.

Luukkaan kertomus helluntain tapahtumista ilmaisee nämä perusasiat lyhyesti:
        Tehkää parannus (tark. uskoa), ottakaa kaste syntienne anteeksisaamiseksi ja te saatte Pyhän Hengen lahjan (Apt. 2:38).

• luomisessa
        Tapio522 kirjoitti:

"Kyllä ne kaikki asiat liittyvät samaan Jeesuksen kastetapahtumaan...On synnyttävä vedestä ja Hengestä Ylhäältä".
        ---

"Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson (kasteen), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. Kor.6:11)?

Apostolien tekojen kirjoittaja, Luukas, liittää uskon, kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saamisen toisiinsa.
        Tämä kokonaisuus on uskonelämämme alku ja lähtökohta; se on kaikkivaltiaan Herran armoteko alusta loppuun.

Tehkää parannus (tark. uskoa), ottakaa kaste syntienne anteeksisaamiseksi ja te saatte Pyhän Hengen lahjan (Apt. 2:38).

Jo maailman luomisessa Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
        Ja taivaat ja maa on luotu vedestä ja veden kautta Jumalan sanan uutta luovalla voimalla. Mutta vettä on tarvittu jo taivaiden luomisessa, niin toki silloin vettä tarvitaan taivaan asukkaidenkin luomisessa tuon Jumalan sanan lisäksi.

2. Piet. 3:5 "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

---

Syyllistyt Tapio taas sinun perus syntiisi. Muutat
        Raamatun tekstejä oppiisi sopiviksi.
        Ei tuossa kohdassa puhuta vesikasteesta mitään:

Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson (kasteen), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. Kor.6:11)?

Mikä vimma sinulla on väärentää Jumalan sanaa?

Jeesuksen veri se on, joka pesee ihmisen synnit:
        1. Joh 1:7.

Et ole vieläkään vastannut kysymykseen, että mis-
        sä ovat ne vauvat, jotka ovat kasteessaan saaneet
        Pyhän-Hengen voimaksi todistamaan uskostaan?
        Jos kasteessa saadaan Pyhä-Henki, niin miksi vau-
        vat eivät todista Jeesuksesta?
        Raamattuhan sanoo: Kun PH tulee teihin, niin te
        saatte voiman ja tulette olemaan minun todistajiani.

Vieläkö elät laput silmillä?

Voisitko kerrankin vastata sinulle esitettyihin
        kysymyksiin selvästi, kiertelemättä ja väärentämättä Sanaa?

• voima tulee
        Pekka II kirjoitti:

Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson (kasteen), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. Kor.6:11)?

Oletko ollut kaadettavana ?

• Pekka II kirjoitti:

Pekka II: "Jeesuksen veri se on, joka pesee ihmisen synnit:
        --
        1.Joh.5:6-8
        6. Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7. Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8. Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        ---
        Ei eroteta Henkeä, vettä ja verta toisistaan!
        (Joh. 3:5, Room. 6:3).

"Käykäämme esiin totisella sydämellä sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla VEDELLÄ PESTYNÄ" (Hebr.10:22).

"...että hän sen (seurakunnan) pyhittäisi, puhdistaen sen, VEDELLÄ PESTEN SANAN KAUTTA" (EF. 5:25).

• Pekka II kirjoitti:

Et ole vieläkään vastannut kysymykseen, että missä ovat ne vauvat, jotka ovat kasteessaan saaneet Pyhän-Hengen voimaksi todistamaan uskostaan?
        --
        Olen kyllä jo vastannutkin, mutta mielelläni kertaan.

Onko uskosta todistaminen mielestäsi vain sanallista?
        --Miten Johannes Kastaja jo äitinsä kohdussa todisti uskostaan (Lk. 1.)?
        --Miten ne paikalla olleet imeväiset ilmaisivat uskonsa, kun Jeesus ratsastaa aasilla Jerusalemiin (Matt.21)?

Löydät vastaukset, kun luet tarkemmin ko. lukuja!
        Uskotaan, niin kuin Raamattuun on kirjoitettu, järkeilemättä!

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Et ole vieläkään vastannut kysymykseen, että missä ovat ne vauvat, jotka ovat kasteessaan saaneet Pyhän-Hengen voimaksi todistamaan uskostaan?
        --
        Olen kyllä jo vastannutkin, mutta mielelläni kertaan.

Onko uskosta todistaminen mielestäsi vain sanallista?
        --Miten Johannes Kastaja jo äitinsä kohdussa todisti uskostaan (Lk. 1.)?
        --Miten ne paikalla olleet imeväiset ilmaisivat uskonsa, kun Jeesus ratsastaa aasilla Jerusalemiin (Matt.21)?

Löydät vastaukset, kun luet tarkemmin ko. lukuja!
        Uskotaan, niin kuin Raamattuun on kirjoitettu, järkeilemättä!

tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun lukee noita sinun " vastauksiasi".

No hyvä, että sinäkin ymmärrät, että kaste tapahtuu
        upottamalla, eikä päätä kastelemalla.

"Käykäämme esiin totisella sydämellä sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla VEDELLÄ PESTYNÄ" (Hebr.10:22).

Ihanko sinä aikuinen mies väität, että nuo kohdussa
        olevat sikiöt todistivat uskostaan!!!! Kyllä sinulla sitten riittää huumorintajua. Jos vauva potkii äidin masussa, niin sekö todistaa, että hän uskoo?????

Miten sinä taas VÄÄRENSIT tuon Raamatun paikan koskemaan vauvoja. Lueppas vähän huolellisemmin:
        Matt 21:15
        "Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät ne ne ihmeet joita Hän teki, JA LAPSET, JOTKA HUU-
        SIVAT PYHÄKÖSSÄ ja SANOIVAT:Hoosianna Daavidin pojalle."

Ompa teillä kehittyneitä vauvoja kun ne osaavat puhua ja huutaa Hoosiannaa!!!!

Nyt alkaa jo tuntua siltä, että sinulla ei taida
        kaikki olla ihan kohdallaan! Ei terve mies päästä tuollaista lööperiä.

• uskosta
        Pekka II kirjoitti:

tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun lukee noita sinun " vastauksiasi".

No hyvä, että sinäkin ymmärrät, että kaste tapahtuu
        upottamalla, eikä päätä kastelemalla.

Ihanko sinä aikuinen mies väität, että nuo kohdussa
        olevat sikiöt todistivat uskostaan!!!! Kyllä sinulla sitten riittää huumorintajua. Jos vauva potkii äidin masussa, niin sekö todistaa, että hän uskoo?????

Miten sinä taas VÄÄRENSIT tuon Raamatun paikan koskemaan vauvoja. Lueppas vähän huolellisemmin:
        Matt 21:15
        "Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät ne ne ihmeet joita Hän teki, JA LAPSET, JOTKA HUU-
        SIVAT PYHÄKÖSSÄ ja SANOIVAT:Hoosianna Daavidin pojalle."

Ompa teillä kehittyneitä vauvoja kun ne osaavat puhua ja huutaa Hoosiannaa!!!!

Nyt alkaa jo tuntua siltä, että sinulla ei taida
        kaikki olla ihan kohdallaan! Ei terve mies päästä tuollaista lööperiä.

Kastetun lapsen henki todistaa yhdessä Jumalan Hengen kanssa, että lapsi on Jumalan lapsi. Todistus annetaan Jumalalle. Pyhä Henki on puolustaja ja puolustusasianajaja, joka todistaa kastetun lapsen puolesta.

"Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia."

Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa ja ilmaisi uskoa ja iloa jo kohdussa ollessaan. Lapsen kuuloaisti kehittyy aisteista ensimmäisenä hyvin varhaisessa vaiheessa. Vauva kuuli tervehdyksen äänen samaan aikaan kuin hänen äitinsä.

44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ILOSTA minun kohdussani.
        45 Ja autuas se,JOKA USKOI, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

• Pekka II
        uskosta kirjoitti:

Kastetun lapsen henki todistaa yhdessä Jumalan Hengen kanssa, että lapsi on Jumalan lapsi. Todistus annetaan Jumalalle. Pyhä Henki on puolustaja ja puolustusasianajaja, joka todistaa kastetun lapsen puolesta.

Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa ja ilmaisi uskoa ja iloa jo kohdussa ollessaan. Lapsen kuuloaisti kehittyy aisteista ensimmäisenä hyvin varhaisessa vaiheessa. Vauva kuuli tervehdyksen äänen samaan aikaan kuin hänen äitinsä.

44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ILOSTA minun kohdussani.
        45 Ja autuas se,JOKA USKOI, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Onko siinä toinen tohelo?

Lueppas nyt rauhassa tuo Luuk 1:45-46, jos ehkä
        ymmärrät, ketä tuo sana "joka uskoi" tarkoittaa!!!
        Kenelle on tullut sana Herralta??
        No MARIALLE TIETYSTI, eikä sille vauvalle.

Olikohan liian vaikeaa sinulle?

• täytetty Hengellä
        Pekka II kirjoitti:

Onko siinä toinen tohelo?

Lueppas nyt rauhassa tuo Luuk 1:45-46, jos ehkä
        ymmärrät, ketä tuo sana "joka uskoi" tarkoittaa!!!
        Kenelle on tullut sana Herralta??
        No MARIALLE TIETYSTI, eikä sille vauvalle.

Olikohan liian vaikeaa sinulle?

Johannespoika oli täytetty Pyhällä Hengellä ja sinä väität, että lapsi ei uskonut.

• uskosta kirjoitti:

"Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa ja ilmaisi uskoa ja iloa jo kohdussa ollessaan".
        ---
        Aivan. Tätä on vaikea järkeensä luottavien uskoa todeksi.

Eikös se ilo ole yksi Hengen hedelmistä (Gal. 5:22)!

• uskosta kirjoitti:

"Lapsen kuuloaisti kehittyy aisteista ensimmäisenä hyvin varhaisessa vaiheessa".
        --
        Tästä on tutkittua tietoa.

IHMINEN OPPII JO SIKIÖNÄ

Sikiön muisti tallentaa ääniä aktiivisesti.
        Sikiö myös osoittaa selvästi muistavansa.
        Tämä kävi ilmi, kun Helsingin yliopiston aivotutkimuksen osasto tutki äänien havaitsemista ja oppimista viimeisillä raskausviikoilla nelisen vuotta sitten (v. 2003).
        Tulokset hämmästyttivät tutkijatkin.

Tutkimus osoitti, että kuulon erottelukyky kehittyy puheen osalta huomattavasti aikaisemmin kuin tähän asti on luultu.
        Raamatun Sanaa tuntevalle tämä ei tietenkään ole mikään uusi asia.
        Järkeisoppineiden on vaikea myöntää näitä tosiasioita.

Tutkimuksen mukaan 32-38-viikkoisen sikiön aivot ja muisti ovat tutkimusta tehneen MINNA HUOTILAISEN mukaan hämmästyttävän kehittyneitä.
        Vastasyntynyt vauva tunnistaa äitinsä äänen ja äidinkielen.
        Vauvalla on myös tarve tuottaa itse ääntä ja kiinnittää huomionsa puheeseen.
        Sikiö kuulee erityisesti äidin äänen kohtuun.
        --
        "Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen" (Matt. 21:16).

• olet oikeassa
        Tapio522 kirjoitti:

"Lapsen kuuloaisti kehittyy aisteista ensimmäisenä hyvin varhaisessa vaiheessa".
        --

IHMINEN OPPII JO SIKIÖNÄ

Tämä kävi ilmi, kun Helsingin yliopiston aivotutkimuksen osasto tutki äänien havaitsemista ja oppimista viimeisillä raskausviikoilla nelisen vuotta sitten (v. 2003).

Tutkimus osoitti, että kuulon erottelukyky kehittyy puheen osalta huomattavasti aikaisemmin kuin tähän asti on luultu.

Tutkimuksen mukaan 32-38-viikkoisen sikiön aivot ja muisti ovat tutkimusta tehneen MINNA HUOTILAISEN mukaan hämmästyttävän kehittyneitä.
        --
        "Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen" (Matt. 21:16).

"Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa."

Lapselle pitää lukea sanaa jo sikiövaiheessa ja rukoilla ääneen lapsen kuullen Jumalan sanaa, jota lapsi oikein halajaa kuulla.

"Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
        ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
        jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".

• Huomaa!
        täytetty Hengellä kirjoitti:

Johannespoika oli täytetty Pyhällä Hengellä ja sinä väität, että lapsi ei uskonut.

Eihän Johannesvauvaa oltu kastettu!!!!!!

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

--

IHMINEN OPPII JO SIKIÖNÄ

--

No vihdoinkin sinäkin tajusit, että Pyhän-Hengen
        saaminen ei liity kasteeseen.
        Johannespoikahan ei oltu kastettu!

Jokohan lopetat tuon pakkokytköksen?

"Tuuli puhaltaa mistä tahtoo", eikä papin komennuksella.

• mathetes
        kun. kirjoitti:

>>>Sillä Jumalalla on paljon armoa ja laupeutta, mutta uudestikaste on tunnustettava synniksi ja kaduttava, jos on mahdollista sitä anteeksi saada.

• mathetes kirjoitti:

>>>Sillä Jumalalla on paljon armoa ja laupeutta, mutta uudestikaste on tunnustettava synniksi ja kaduttava, jos on mahdollista sitä anteeksi saada.

mathetes: "Umpiluutako on pää? ...
        Älä sävellä mitään tyhjiä hoilotuksia, vaan näytä missä kohdin Raamatussa mainitaan että se on synti!!!
        ----
        Kannattaiskohan sinun miettiä vähän kielenkäyttöäsi!

Raamattu opettaa, että "...kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä" (Room. 14:23).
        Uudelleen kastaminen osoittaa epäuskoa; ei uskota siihen, että Jumala on armossaan toiminut alkuperäisessä kasteessamme, joka on se "yksi kaste" (Ef.4:5), jonka Hän tunnustaa.

Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
        Hän tekee sen vain kerran.

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

mathetes: "Umpiluutako on pää? ...
        Älä sävellä mitään tyhjiä hoilotuksia, vaan näytä missä kohdin Raamatussa mainitaan että se on synti!!!
        ----
        Kannattaiskohan sinun miettiä vähän kielenkäyttöäsi!

Raamattu opettaa, että "...kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä" (Room. 14:23).
        Uudelleen kastaminen osoittaa epäuskoa; ei uskota siihen, että Jumala on armossaan toiminut alkuperäisessä kasteessamme, joka on se "yksi kaste" (Ef.4:5), jonka Hän tunnustaa.

Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
        Hän tekee sen vain kerran.

kyllä riittää, mutta taito puuttuu.

Eikö valtaosa lasten vanhemmista Suomessa ole
        epäuskoisia, joten se vauvan kastaminen on tuon
        mukaan syntiä.
        Koska vauvallakaan ei ole uskoa, niin siinähän
        tehdään kaksinkertainen synti!

Jos uskova seuraa Jeesuksen antamaa esimerkki ja
        menee kasteelle, niin sekö olisi syntiä?? Huh, huh.
        Jeesus itse sanoi: Joka tahtoo minun perässäni kulkea, hän ottakoon ristinsä JA SEURATKOON MINUA.

Kehoittaako Jeesus tekemään syntiä?

"Jos te minua rakastatte, te teette minun sanani mukaan."Taitaa Tapio rakastaa lapsikastetta enem-
        män kuin Jeesusta.
        Ei oikein pure nuo sinun toistamasi harhaiset tulkinnat enää! Onkohan miekka tylsynyt kun JOKA
        KERRAN SINUN PITÄÄ turvautua VÄÄRISTELYYN!
        Ei tuo 1. Kor 12:13 PUHU VESIKASTEESTA
        MITÄÄN!!!

• Pekka II kirjoitti:

kyllä riittää, mutta taito puuttuu.

Eikö valtaosa lasten vanhemmista Suomessa ole
        epäuskoisia, joten se vauvan kastaminen on tuon
        mukaan syntiä.
        Koska vauvallakaan ei ole uskoa, niin siinähän
        tehdään kaksinkertainen synti!

Jos uskova seuraa Jeesuksen antamaa esimerkki ja
        menee kasteelle, niin sekö olisi syntiä?? Huh, huh.
        Jeesus itse sanoi: Joka tahtoo minun perässäni kulkea, hän ottakoon ristinsä JA SEURATKOON MINUA.

Kehoittaako Jeesus tekemään syntiä?

"Jos te minua rakastatte, te teette minun sanani mukaan."Taitaa Tapio rakastaa lapsikastetta enem-
        män kuin Jeesusta.
        Ei oikein pure nuo sinun toistamasi harhaiset tulkinnat enää! Onkohan miekka tylsynyt kun JOKA
        MITÄÄN!!!

Pekka II : "Taitaa Tapio rakastaa lapsikastetta enemmän kuin Jeesusta.
        MITÄÄN"!!!
        ---
        Taitaa Pekka jälleen kerran tyhjäksi sen, että kasteeseen liittyy veden lisäksi myös Jeesus ja Pyhä Henki!
        Jäljelle jää pelkkä vesikaste (upotus) ja oma lainteko.

Vielä kerran kysyn sinulta, liittyykö uskovien kasteeseen mitenkään Jeesus ja Pyhä Henki?
        Voisitko vihdoinkin vastata tähän kysymykseeni alkamatta parjaamaan lapsen saamaa kastetta.
        ---
        Suuresta Nokiamission kastekeskustelusta on keskustelua Netmission-foorumilla.
        Sieltä poimin mm. seuraavanlaisen viestin:
        "Pawson vertasi lut, ja hel, kastekäytäntöjä seuraavsti".
        ---"Helluntailaisten kaste on ihmisen teko jonka ihminen tekee,ja että se on ihmisen itse otettava,eikä siinä niinkään pohdita mitä kasteessa tapahtuu".
        ---"Luterilaisten lapsikasteessa korostuu mitä Jumala tekee kasteessa. Eli luterilaiset painottavat Jumalan osuutta kasteessa".
        (Lainaus loppu).

enemmän:http://www.netmission.fi/index.php?show=messages&tid=23421&selPage=4

• vesimagiaa!
        Tapio522 kirjoitti:

MITÄÄN"!!!
        ---
        Taitaa Pekka jälleen kerran tyhjäksi sen, että kasteeseen liittyy veden lisäksi myös Jeesus ja Pyhä Henki!

Vielä kerran kysyn sinulta, liittyykö uskovien kasteeseen mitenkään Jeesus ja Pyhä Henki?
        Voisitko vihdoinkin vastata tähän kysymykseeni alkamatta parjaamaan lapsen saamaa kastetta.
        ---
        ---"Helluntailaisten kaste on ihmisen teko jonka ihminen tekee,ja että se on ihmisen itse otettava,eikä siinä niinkään pohdita mitä kasteessa tapahtuu".
        ---"Luterilaisten lapsikasteessa korostuu mitä Jumala tekee kasteessa. Eli luterilaiset painottavat Jumalan osuutta kasteessa".
        (Lainaus loppu).

Vanhoissa kirkoissa sakramentti =myyteeri tuli "pyhien toimitusten" nimitykseksi ja niiden käsitettiin vastaavan pakanallisia mysteerejä.

Sakramentit saivat yhä enemmän mystillis-maagillisen merkityksen ja omaksuttiin kritillisen verhon alla paljon pakanallisia maagillisia "pyhiä" menoja, samalla niiden lisääntyessä määrältään.
        Mysteerit ja niiden nimitykset tuli yleiseksi jo 300 luvulla. Niiden mystillis maaginen sisällys kävi ilmi kysymyksessä kasteesta, mihin maagillisesti selitettyjä seremonioita lisättiin.
        (Kirkkohistoria I,s,237.)
        Sama lähde jatkaa, että pian kasteessa ei enää edellytetty uudestisyntymistä vaan se korvattiin "exsorcismilla", riivaajien ulosajaolla.

Suomeksi sanottuna lapsikaste on riivaajien
        ulosajoa!

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

MITÄÄN"!!!
        ---

---
        (Lainaus loppu).

siteeraamasi juttu oli teikäläisen versio tapahtu-
        neesta:
        "Helluntailaisten kaste on ihmisen teko jonka ihminen tekee,ja että se on ihmisen itse otettava,eikä siinä niinkään pohdita mitä kasteessa tapahtuu".

Koko lapsikastekäytäntöhän perustuu siihen, mitä
        vanhemmat ja pappi tekevät. Jumalako ei voi toimia, elleivät vanhemmat sovi papin kanssa
        asiasta? Missä vaiheessa he
        kysyvät Jumalan mieleipidettä?

• Pekka II kirjoitti:

siteeraamasi juttu oli teikäläisen versio tapahtu-
        neesta:
        "Helluntailaisten kaste on ihmisen teko jonka ihminen tekee,ja että se on ihmisen itse otettava,eikä siinä niinkään pohdita mitä kasteessa tapahtuu".

Koko lapsikastekäytäntöhän perustuu siihen, mitä
        vanhemmat ja pappi tekevät. Jumalako ei voi toimia, elleivät vanhemmat sovi papin kanssa
        asiasta? Missä vaiheessa he
        kysyvät Jumalan mieleipidettä?

Pekka II: "Missä vaiheessa he
        kysyvät Jumalan mielipidettä"?
        ---
        Jumalan mielipide on: "Menkää...kastakaa....opettakaa" (Matt. 28:19,20).
        Näin me teemme.
        "Kaikkiin kansoihin" kuuluvat lapsetkin.

Jeesus on sanonut "sallikaa lasten tulla minun tyköni..." (Mark.10:14).
        Eikä hän vaatinut lapsilta tiettyä ikää eikä kypsyneisyyttä.
        Ei vaadita mekään.
        “Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen”. (Mk 9:42)

Koska pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, hänen armonsa vastaanottaja (Mark. 10:15), yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan myös kastaa.

Tietyn kypsyneisyyden katsominen kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin, josta kaste on tärkeimpänä todistuksena.
        Kypsyneisyys ei ole mikään pelastuksen lähde Jumalan armon rinnalle.
        (Kaste on Jumalan teko; se ei ole ihmisen teko.)

• vesimagiaa! kirjoitti:

Vanhoissa kirkoissa sakramentti =myyteeri tuli "pyhien toimitusten" nimitykseksi ja niiden käsitettiin vastaavan pakanallisia mysteerejä.

Sakramentit saivat yhä enemmän mystillis-maagillisen merkityksen ja omaksuttiin kritillisen verhon alla paljon pakanallisia maagillisia "pyhiä" menoja, samalla niiden lisääntyessä määrältään.
        Mysteerit ja niiden nimitykset tuli yleiseksi jo 300 luvulla. Niiden mystillis maaginen sisällys kävi ilmi kysymyksessä kasteesta, mihin maagillisesti selitettyjä seremonioita lisättiin.
        (Kirkkohistoria I,s,237.)
        Sama lähde jatkaa, että pian kasteessa ei enää edellytetty uudestisyntymistä vaan se korvattiin "exsorcismilla", riivaajien ulosajaolla.

Suomeksi sanottuna lapsikaste on riivaajien
        ulosajoa!

Nimimerkki "vesimagiaa"!, pidätkö myös Vanhassa Testamentissä kuvattua leeviläisten puhdistautumismenoja vesimagiana?

Vanhassa Testamentissahan kerrotaan, kuinka Jumala määräsi leeviläiset pyhäkköpalvelukseen (4. Moos. 3:15,28).
        Mooseksen piti puhdistaa leeviläiset pirskottamalla heihin SYNNISTÄ PUHDISTAVAA VETTÄ (4. Moos.8:5-7).

Kaikki kuukauden ikäiset ja sitä vanhemmat miespuoliset leeviläiset oli pirskotettava (4. Moos. 3:15).
        ---
        Huom!
        Vanhasta Testamentista löytyvät kristillisen kasteen esikuvat.

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Missä vaiheessa he
        kysyvät Jumalan mielipidettä"?
        ---
        Jumalan mielipide on: "Menkää...kastakaa....opettakaa" (Matt. 28:19,20).
        Näin me teemme.
        "Kaikkiin kansoihin" kuuluvat lapsetkin.

Jeesus on sanonut "sallikaa lasten tulla minun tyköni..." (Mark.10:14).
        Eikä hän vaatinut lapsilta tiettyä ikää eikä kypsyneisyyttä.
        Ei vaadita mekään.
        “Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen”. (Mk 9:42)

Koska pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, hänen armonsa vastaanottaja (Mark. 10:15), yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan myös kastaa.

Tietyn kypsyneisyyden katsominen kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin, josta kaste on tärkeimpänä todistuksena.
        Kypsyneisyys ei ole mikään pelastuksen lähde Jumalan armon rinnalle.
        (Kaste on Jumalan teko; se ei ole ihmisen teko.)

komentaa Jumalaa:" Nyt kun minä heitän vettä tämän
        lpsen päähän, niin sinun on lähetettävä Pyhä-Henki
        tähän vauvaan!"

Näinhän se menee.

“Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen”. (Mk 9:42) "

Sinulle ilmeisesti kuuluu myllynkivi, koska viet-
        telet lapsen pois Jeesuksen sylistä ja viet hänet
        kasteelle. Et usko, että lapsi kelpaa Hänelle sellaisenaan.

Jeesus antoi opetuslapsilleen tehtäväksi kastaa, joten
        se ei ole Jumalan teko, vaikka niin haaveiletkin!

• hyvä satusetä.

kun sanot:"Kaste ei lahjoita ainoastaan syntien anteeksiantamusta, vaan kastettava saa myös Pyhän Hengen lahjan (38)"

Jeesus itse sanoo: "Kun PH tulee teihin , te saatte
      voiman, JA TULETTE OLEMAAN MINUN TODISTAJIANI...."

Missä sadussa vauvat puhuvat ja todistavat?

• selitystä

Eihän apostolit olleet mitään lapsia, vaan aikuisia miehiä joille noin sanottiin.

Sinua taitaa erityisesti viehättää se etiopialaisen EUNUKIN kastetapaus, kun siinäkään ei mainita niitä lapsia olleen matkassa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      88
      8149
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      89
      6238
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      55
      6178
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4731
    5. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3235
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      3234
    7. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2779
    8. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      43
      2724
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      44
      2676
    10. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      56
      2572
    Aihe