Snorklausvinkkejä aloittelijalle

SPK_1978

Noniin.. tarina kulkee jokseenkin näin:

Uimakamoista sukellukseen.
Uimalaseilla ekat kokeilut snorkkelin kanssa kaikki hyvin kunnes tuli sisäänhengityksen aika..

Lisävarusteeksi nenäklipsu mutta ei tunnu sekään hyvältä.

Eli:
Tarvii ostaa maski
-Onko niissä eroja vai hommaanko vain perusmaskin minkä kaupasta löydän?
-Snorkkeli sama juttu, mikä ero käytännössä venttillillä tai ilman olevilla snorkkeleilla?
Ja voiko snorkkelin kanssa sukeltaa ilman että on keuhkot täynnä vettä?
-Räpylät?
-kun laitan maskin päähän niin kuinka siinä hengitys? Vaistomaisesti hengottää nenän kautta...


Ja mitähän koko harrastuksen aloittelu tulee kustantamaan. Asun ulkomailla meren rannalla eli ympärivuoden pääsis harrastamaan.

6

8126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöör

      Tuntuu trollilta.mut kuitenkin.Maski pitää olla jotta voit tasata maskiin painetta.snorkkeliksi pelkkä putki.Snorklaile ensin pinnalla niin kaun kuin opit hengittämään snorkkelin kautta.Kun sukellat vedät keuhkot täyteen ilmaa ja suljet kurkunpään.pinnalla voimakus puhallus putkeen.Älä osta ihan löysimpiä räpylöitä.Halvimmillaan pääset n.20e.Mutta osta silikooni maski joka pysyy pinnalla päässä ilman remmejä eikä vuoda kun vedät nenän kautta ilmaa sisään n.30e.Putki halvin minkä löydät .Jos sukellat lämpimissä vesissä umpi räpylät menee.Googleta vaikka vapaa sukellus niin saat vinkkejä kuinka voit pidentää huomattavasti sukellus aikaasi.Älä sukella yksin1

    • Pee3

      "Uimalaseilla ekat kokeilut snorkkelin kanssa kaikki hyvin kunnes tuli sisäänhengityksen aika.. "
      Kuten sanottu, älä sukella uimalaseilla, koska jo kuudessa metrissä ulkoinen paine puristaa lasit silmiisi niin, että silmävaurio on hyvin mahdollinen. Maskiin saat tasattua painetta puhaltamalla sinne nenän kautta. Samalla hoituu tuo nenänkautta veden hengittäminen eli maskilla jos imet nenän kautta niin se vain vetäytyy tiukemmin naamallesi (edellyttäen, että maski on sopiva=vesitiivis). Tapahtuu mulla ainakin snorklatessa aina välillä.
      Lisäksi maskin leveään remmiin on helpompi kiinnittää snorkkeli.

      "-Onko niissä eroja vai hommaanko vain perusmaskin minkä kaupasta löydän? "
      Hommaa perusmaski kaupasta, mutta älä marketista. Saat silikonista valmistetun kunnon maskin, joka oikeasti on tiivis eikä valskaa vettä reunoilta sisälle. Maksaa sen muutaman kympin eli älä tyydy vitosen vehkeisiin (ainakin Suomessa, muualla voit saada ehkä 10-15e kunnollisen) ja muista sovittaa se kapuassa ja kokeilla hengittää nenän kautta varmistaaksesi, että maski ei vuoda reunoilta.

      "-Snorkkeli sama juttu, mikä ero käytännössä venttillillä tai ilman olevilla snorkkeleilla? "
      Perusputki käy. Itse ostin juuri venttiilillisen ja eipä tuossa muuta eroa juuri ole kuin se, että mahdollisesti putkeen jäävä vesi on hieman helpompi poistaa venttiileistä, mutta onistuu se reippaalla puhalluksella "yläkauttakin".

      "Ja voiko snorkkelin kanssa sukeltaa ilman että on keuhkot täynnä vettä? "

      Voi jos osaat tukkia kurkunpääsi suu auki. Onnistuu useimmilta ihmisiltä ihan hyvin. Toinen keino on työntää kieli tukkimaan putken suukappaleen aukko. Pintaan tullessa putki pitää muistaa tyhjentää reilulla puhalluksella, muuten ensimmäinen hengenveto on pelkkää vettä.

      "-Räpylät? "
      Jos sukella lämpimässä vedessä eli paljain jaloin niin umpikantaräpylät, sellaiset keskihintaiset eli taas jokusia kymppejä (ehkä 50-80e Suomessa) eli ei mitään Lidlin 5e räpsiä.
      Jos joudutä käyttämään märkäpukua ja siinä neopreenitossuja niin avokantaiset ainoat oikeat.

      "-kun laitan maskin päähän niin kuinka siinä hengitys? Vaistomaisesti hengottää nenän kautta..."
      Voihan sitä yrittää, ei sieltä kuitenkaan mitään tule jos maski on tiivis. Useimmat ihmiset osaavat kyllä ihan riittävästi hengittää suun kautta vaistomaisesti. Kokeile ensin ihan nojatuolissa istuen, sitten vedenpinnalla ksvot vedessä jne.

      "Ja mitähän koko harrastuksen aloittelu tulee kustantamaan. Asun ulkomailla meren rannalla eli ympärivuoden pääsis harrastamaan."
      Näissä viesteissä noita hintoja jo tulikin. Jos sukellat ympäri vuoden niin älä osta niitä ihan halvimpia... Kaduttaa jälkeenpäin. Lisäksi jos menet tulevaisuudessa laitesukelusoppiin niin samoja peruskamoja voi käyttää sielläkin. Maski, (snorkkeli) ja räpylät tarvitaan siinäkin.

      Sitten vielä. Nyt kun olet nopea oppimaan ja sukellussyvyytesi kasvaa nopeasti niin opettelethan tasaamaan välikorvasi paineen ettei tärykalvosi repeä. Eli siis tasaisesti parin metrin välein alas mennessä purista nenä kiinni (onnistuu kunnollisen maskin kanssa kun se silikoni antaa myöden) pidä suu tukittuna ja puhalla ilma korviisi. Näin saat tasattua välikorvan paineen, jotta ulkoinen paine ei paina tärykalvoasi sisään ja lopulta rikki.

      Ja lopuksi varmuuden vuoksi: Jos tulevaisuudessa aloittelet laitesukellusta niin hommaathan siihen koulutuksen ensin. Näiden tässä mainittujen lisäksi siinä hommassa tulee tietää jonkun verran kaikkea muutakin.

      • hate

        olen itsekin vasta muutaman kerran snorklannut(karibian kirkaissa vesissä)ja totesin että aloittelijan olisi hyvä käyttää kelluntaliivejä eihän niiden kanssa voi sukelttaa mutta snorklaa matalassa niin ok.Jos kunto on snadi niin uskomattoman äkkiä on aivan puhki ilman liivejä.Varusteisiin maskiiin ja snorkkeliin kannataa satsata,minulla Technisub Fafola maski ja MARES Hydrex superdry snorkkeli.http://www.varuste.net


      • Doit
        hate kirjoitti:

        olen itsekin vasta muutaman kerran snorklannut(karibian kirkaissa vesissä)ja totesin että aloittelijan olisi hyvä käyttää kelluntaliivejä eihän niiden kanssa voi sukelttaa mutta snorklaa matalassa niin ok.Jos kunto on snadi niin uskomattoman äkkiä on aivan puhki ilman liivejä.Varusteisiin maskiiin ja snorkkeliin kannataa satsata,minulla Technisub Fafola maski ja MARES Hydrex superdry snorkkeli.http://www.varuste.net

        Itsekin aktiivisena lomasnorklaajana voin todellakin suositella tuota Mares Hydrex Superdry -snorkkelia. Kyllä helpottaa kummasti, kun ei putkea tarvitse tyhjennellä! Jää vähän enemmän aikaa ihmetellä meren kummajaisia, kun ei tarvitse jättää keuhkoihin puhallusvaraa. Ammattilaisillahan näihin ongelmiin on varmaankin jotain kikkakolmosia, mutta näin harrastelijapohjalta voin sanoa, että loistohomma!

        Samalla kun ostin tuon uuden putken, ostin myös edellisen, huonosti istuvan maskin tilalle Mares X-Vision LiquidSkinin. En voi muuta kun suositella! Istuu ainakin meikäläisen päähän kuin nakutettu, eikä valskaa yhtään. Ihan eri fiilis naamalla, kuin vanhan Mares-maskin kanssa. Uusi maski on lähes huomaamaton.

        Itse olen tällaisena kärsimättömänä ihmisenä sitä mieltä, että jos lomillaan tykkää harrastella snorklausta, on syytä hankkia kunnon vehkeet. On todella hermoja raastavaa rimpuloida huuruisen, valskaavan maskin kanssa jossakin Karibian aalloissa ja miettiä, että olisinpa sijoittanu pari kymppiä enemmän.


      • "ammattilainen"
        Doit kirjoitti:

        Itsekin aktiivisena lomasnorklaajana voin todellakin suositella tuota Mares Hydrex Superdry -snorkkelia. Kyllä helpottaa kummasti, kun ei putkea tarvitse tyhjennellä! Jää vähän enemmän aikaa ihmetellä meren kummajaisia, kun ei tarvitse jättää keuhkoihin puhallusvaraa. Ammattilaisillahan näihin ongelmiin on varmaankin jotain kikkakolmosia, mutta näin harrastelijapohjalta voin sanoa, että loistohomma!

        Samalla kun ostin tuon uuden putken, ostin myös edellisen, huonosti istuvan maskin tilalle Mares X-Vision LiquidSkinin. En voi muuta kun suositella! Istuu ainakin meikäläisen päähän kuin nakutettu, eikä valskaa yhtään. Ihan eri fiilis naamalla, kuin vanhan Mares-maskin kanssa. Uusi maski on lähes huomaamaton.

        Itse olen tällaisena kärsimättömänä ihmisenä sitä mieltä, että jos lomillaan tykkää harrastella snorklausta, on syytä hankkia kunnon vehkeet. On todella hermoja raastavaa rimpuloida huuruisen, valskaavan maskin kanssa jossakin Karibian aalloissa ja miettiä, että olisinpa sijoittanu pari kymppiä enemmän.

        "Itsekin aktiivisena lomasnorklaajana voin todellakin suositella tuota Mares Hydrex Superdry -snorkkelia. Kyllä helpottaa kummasti, kun ei putkea tarvitse tyhjennellä! Jää vähän enemmän aikaa ihmetellä meren kummajaisia, kun ei tarvitse jättää keuhkoihin puhallusvaraa. Ammattilaisillahan näihin ongelmiin on varmaankin jotain kikkakolmosia, mutta näin harrastelijapohjalta voin sanoa, että loistohomma! "

        Itseasiassa ensimmäistä kertaa tutustuin nyt tuollaiseen putkeen, jossa on sukelluksissa oltaessa venttiili estämässä putken täyttymistä. Ihan veikeen näköinen...

        Niistä ammattilaisten kikkakolmosista: Normaaliputkella helpoin keino on pintaa lähestyessä puhaltaa hieman ilmaa putkeen jo noustessa kun naama on ylöspäin ja putken suu alaspäin. Pintaa kohti tultaessa tuo ilma vielä hieman laajenee putkessa ja kun sitten kääntää pinnalla putkensuun ylös niin se on jo valmiiksi lähes tyhjä.
        Kevyempää kuin puhaltaa koko putki tyhjäksi vasta pinnalla ja ilmaakin tarvitaan keuhkoista vähemmän.


    • Anonyymi

      Xgj(-{*' b.dhnegndhAkaiitsqjgtuql4yo35iu5wo5yieturiyqryoq1y41uo515ou15uk154u4um1urhmc 😙😍😗😄😄😄😄😄😄😄😀😃😀😃٩😂۶ ᥬ😂᭄ ᥬ🥰᭄ ᥬ😆᭄ ᥬ😄᭄ ᥬ🥳᭄ ᥬ😄᭄ ᥬ😄᭄ ᥬ😄᭄ ᥬ😄᭄ ᥬ😄᭄ ᥬ😄᭄ ᥬ😄᭄ ᥬ🤗᭄ ᥬ🤗᭄ ᥬ🤩᭄ ᥬ🤩᭄ ᥬ🤗᭄ 𓆩😜𓆪 𓆩😜𓆪 𓆩😜𓆪 𓆩😜𓆪 𓆩😜𓆪 𓆩😜𓆪 𓆩😜𓆪 𓆩🤪𓆪 𓆩🤪𓆪 𓆩🤪𓆪 𓆩😋𓆪 𓆩😝𓆪 𓆩😝𓆪 𓆩😌𓆪 𓆩😛𓆪 𓆩🤪𓆪 𓆩😎𓆪 𓆩😋𓆪 𓆩😎𓆪

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe