Mistä amerikkalaisesta armeijatermistä G.I. on lyhenne?
G.I.?
6
2009
Vastaukset
Sen alkuperästä tapellaan verissäpäin amerikkalaisillakin kielisivustoilla, joten kysymys on kiperä. ;)
Government Issue on eräs teoria: eräänlainen toisen maailmansodan aikainen väännös ensimmäisen maailmansodan aikaisesta leimasta G.I., joka taas tuli sanoista Galvanized Iron, kuten armeijan teräksinen sinkitty roskis.
Nykyään G.I. tarkoittaa sotilasta, erityisesti amerikkalaista tavallista tykinruokaa. G.I. on ikäänkuin leikkimielisesti hallituksen tarveaine tai hallituksen lähettämä.- Reversiläinen
Ja minä kun infantiilisuuttani kuvittelin sen tulevan sanoista General Infantry!
Sen puolestaan voisi melkein kuvitella viittaavan jalkahikiväenkenraaliin, mutta... - Generalissimus
Reversiläinen kirjoitti:
Ja minä kun infantiilisuuttani kuvittelin sen tulevan sanoista General Infantry!
Sen puolestaan voisi melkein kuvitella viittaavan jalkahikiväenkenraaliin, mutta...Yhdistyneitä Osakuntia (United Nations) käskyttää ja jementää kuulemani mukaan ylimpänä viskaalina kenraali Assembly. Moniko lie tähtiset kauluslaatat?
- Vilkaisevinani
Reversiläinen kirjoitti:
Sen puolestaan voisi melkein kuvitella viittaavan jalkahikiväenkenraaliin, mutta...»GI or G.I. is a term describing a US soldier or an item of their equipment. The term is often thought to be an initialism of "Government Issue" but the origin of the term is in fact "Galvanized Iron" after the letters "GI" that was stamped on US Army metal trash cans made from it.[1][2] It was later assumed that GI stood for Government Issue and the term was applied to other equipment and the soldiers themselves. Alternative interpretations include General Issue, General Infantry, Ground Infantry, General Invasion, and Government Inductee.
During World War I, US soldiers sardonically referred to incoming German artillery shells as "GI cans".»
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/GI (term) - ollessani
Generalissimus kirjoitti:
Yhdistyneitä Osakuntia (United Nations) käskyttää ja jementää kuulemani mukaan ylimpänä viskaalina kenraali Assembly. Moniko lie tähtiset kauluslaatat?
tunsin erään alokaskenraalin joka sitten myöhemmin ylennettiin jääkärikenraaliksi. Muita harvinaisempia sotilasarvojahan ovat esim. kapteenimajuri, ja majurimajuri, jonka tosin tunnen vain kirjallisuudesta.
- Reversiläinen
http://fi.wikipedia.org/wiki/SA-int sanoo ”Intti”-sana tulevan taannoisesta Suomen armeijan intendentuuri-yksiköstä eli intendenttiosastosta.
Intendentillä ymmärretään monesti myös museoiden vastuuhenkilöä.
Jos mennään Puolustusministeriön alaisuudesta Sisäministeriöön, niin sieltähän löytyy mm. semmoista kuin Puolustusvoimien tapaan organisoitu Rajavartiolaitos.
Kaakkois-Suomen rajavartiokilta ylläpitää laitoksen tiloissa Immolassa (Imatran tuntumassa) Rajamuseoksi kutsuttua, yleisölle avointa näyttelyä. Käykäähän katsomassa!
Tunnen kaverin, joka aikanaan paljolti vastasi Rajamuseon aineiston keruusta ja pyöritti museon toimintaa sen alkuvaiheissa. Virallisen tehtävänimikkeen puutteessa hän kutsui itseään Rajamuseon impotentiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740