Terveellinen ruokavalio

Pääpuskuri

Toivoisin tässä käytävän hieman keskustelua mahdollisimman terveellisestä ja luonnollisesta ruokavaliosta sen kaikkia osa-alueita myöten. Lähtökohdaksi kerron hieman omista päätöksistäni, jotka pohjautuvat lähinnä nettiaineiston lukemiseen.

- Pääaterioita päivässä kolme (aamiainen, lounas ja illallinen) sekä kaksi välipalaa. Tähän olen päätynyt siksi, että tunnen tarvitsevani jotain suuhuni kolmen tunnin välein ja samalla onnistuu helposti se viiden kasvisannoksen syöminen päivittäin. Minulla siis ruoka-ajat ovat: aamiainen klo 8, välipala 11, lounas 14, välipala 17 ja illallinen välillä 19-20. Mielestäni suomalainen tapa syödä kaksi lämmintä ateriaa, siis lounas noin klo 11 ja päivällinen noin klo 17, on liikaa.

- Viisi kasvisannosta päivässä eli jotain jokaisella aterialla, mutta keitettyjä kasviksia en laske mukaan enkä säilykkeitä. Pääateriallakin siis on aina tuore salaatti mukana.

- Lihaa pari kertaa viikossa, kalaa kerran, munia rajoituksetta, tosin käytännössä noin 5kpl viikossa.

- Mahdollisimman vähän jalostettuja ruokatarvikkeita, esim. ketsupin sijasta itsetehtyä tomaattikastiketta. Lihaliemikuutioiden sijasta omatekoista lihalientä tai yksinkertaisesti hyviä mausteita ja yrttejä.

- Kukkaron nyörien salliessa ruokatarpeet luomua ja siinä pääpaino munassa, lihassa ja herkissä kasviksissa, kuten salaatissa ja paprikassa.

- Suola rafinoimatonta merisuolaa.

- Sokeri lähes kokonaan pois. Sen vähän mitä tarvitsen, käytän rafinoimatonta raakaruokosokeria.

- Päivittäisenä ruokavaliona tuotteet, jotka kasvavat omalla asuinseudulla, seuraavana listalla esim. Etelä-Euroopan tuotteet ja vain sunnuntaiherkkuna kaukomailta tuodut ananakset, banaanit, sun muut (poikkeuksena kahvi). Pääsyy tähän on laajamittainen ympäristöystävällisyys, mutta myös katson, että omalla asuinseudulla kasvavat tuotteet ovat terveydelle parempaa ravintoa.

- Riisi ja viljatuotteet kokojyvänä. Vilja mieluiten myslihiutaleina kuin leivottuna leipänä, mutta leipä on ok esim. kerran päivässä - ei missään nimessä joka aterialla.

- Janojuomana vesijohtovesi. Pääaterioilla sekoitus lisäaineetonta tuoremehua ja poreilevaa kivennäisvettä.

- Kaikki maitotuotteet normaalirasvaisina. Minusta vähärasvaiset tuotteet ovat luonnottomia. Käyttämäni luomutuotteet ovat lisäksi homogenisoimattomia, maito jopa pastöroimatonta (ei saa Suomesta).

- Rasvana voi, mutta käyttö mahdollisimman vähäistä. Lähinnä kai lättyjen paistamiseen, mutta ei rasvaa esim. leivän päälle. Salaatti ei öljyä kaipaa, sitruunanmehua sitäkin enemmän. Paistamiseen oliivi- ja rypsiöljyä, vaikka tuosta rypsistä olen hieman epävarma. Se ei kuitenkaan anna samanlaista sivumakua kuin oliiviöljy, mikä ei mielestäni aina sovi, ei esim. popcornien paistamiseen.

- Naposteltavana ei enää sipsejä eikä karkkia. Sipsien sijasta silloin tällöin popcornia (korkeintaan kerran viikossa). Muuten naposteltavana kuivatut hedelmät, pähkinät ja vaikkapa mungpavun idut (uskokaa tai älkää, mutta ne menevät pennuillekin kuin kuumille kiville!).

Nyt ei yhtäkkiä tule muuta mieleen. Lisättäköön vielä, että olen perheellinen ja toteutan tätä ruokavaliota kuitenkaan kiusaamatta sillä muita. Muu perhe saa siis mässäillä mielensä mukaan, mikä ei minulle ollut helppoa aluksi. Kuitenkin jonkin ajan kuluttua alkoivat epäterveelliset ruoat maistumaan minusta joko niin puulta tai ällöltä, etten nyt niitä enää kaipaa lainkaan. Keitän siis esim. eri riisin ja ostan eri sämpylät perheelle. Voin mielestäni paljon paremmin, mutta toivon aikanaan perheenikin yhtyvän tähän iloiseen muutokseen kohti terveellisempää elämäntapaa.

Onko kommentteja joihinkin mainitsemiini seikkoihin? Mitä voisi vielä parantaa? Mitä teette toisin tai mikä olisi mielestänne vielä terveellisempi vaihtoehto?

28

4157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikuttaa toi sun ruokavaliosi koska siinä jää lisäaineet ja kovetetut kasvirasvat todella vähille.Ainoa mikä tulee mieleen on että saatko riittävästi proteiineja ja rasvaa. Ruoanlaitossa korvaisin rypsiöljyn kookosrasvalla tai -öljyllä. Itse syön lihaa paljon enemmän kuin pari kertaa viikossa.

• A ja O

Aika hyvältä näyttää suunnitelmasi. :-) Jotkin asiat jäävät kuitenkin epäselviksi ja joissakin asioissa olen hieman eri linjoilla.

Hyvää on se, että pyrit sisällyttämään kasviksia ja täysjyväviljaa ruokavalioosi melko runsaasti. Epäselväksi kuitenkin jää, mitä kasvikset pitävät sisällään. Et juuri maininnut hedelmiä ja marjoja. Pitäisin kuitenkin myös niiden nauttimista tärkeänä, koska ne ovat tärkeimpiä antioksidanttien lähteitä.

Rasva-asioissa olen hieman eri linjoilla kanssasi. Tutkimus tutkimuksen jälkeen rasvaisten maitotuotteiden nauttiminen yhdistyy erilaisiin terveysriskeihin. Sen vuoksi katson, että maitotuotteet kannattaisi nauttia rasvattomina tai vähärasvaisina.

Muuten rasvaa ei ole syytä välttää kunhan rasva on hyvälaatuista. Niinpä katsoisin, että voisit syödä hyvien rasvojen lähteenä useammin rasvaista kalaa. Sisällytä ruokavalioosi myös pähkinöitä ja avokadoa. Korvaa voi juoksevilla ensisijassa neitsytoliiviöljyllä ja kylmäpuristetulla rypsiöljyllä (myös hyvälaatuinen, omega-3-rasvahappoja sisältävä margariini on voita tervellisempi valinta). Käytä salaattien kanssa salaatinkastiketta. Sen terveyshyödyistä on näyttöä ja se sitä paitsi parantaa salaatin rasvaliukoisten vitamiinien (beetakaroteenit, E- ja K-vitamiinit) imeytymistä ja lisää ruoan maittavuutta.

Et maininnut myöskään muita kasvikunnan proteiinilähteitä: papuja, tofua, herneitä, linssejä. Myös niitä on terveellistä sisällyttää sekaruokavalioonkin - ne eivät ole vain kasvissyöjien juttu.

Siipikarja, kana, kalkkuna ja ankka, on punaista lihaa terveellisempi valinta.

Lisää uusimpaan tutkimustietoon perustuvaa tietoa löydät Ravintoa sydämelle -kirjasta:
      http://tinyurl.com/yqyem2

• thorgue

taas mainostaa omaa kirjaansa.

• Ari
        thorgue kirjoitti:

taas mainostaa omaa kirjaansa.

vaikuttaa hyvältä,jos perustuu Välimeren ruokavalioon. Oman ruokavalionikin perusta on Välimeren keittiö, sillä varauksella, että ruokavaliosta 60-70% on raakaravintoa/kypsentämättömiä vihanneksia ja hedelmiä, pähkinöitä,siemeniä yms...

Keskustelun aloittelijalle toteaisin, että jatka samaan malliin. Tärkein asia on se, että ruokavaliosi ei ole liikaa vilja-/hiilihydraattipainotteinen (nopeat hiilihydraatit).

• rasvojen osalta

• Pääpuskuri

Sisällytän yleisnimityksen "kasvikset" alle myös marjat ja hedelmät. Kerran päivässä teen pirtelön, rahkan, tms. (ilman sokeria tietenkin) pakastemarjoista. Hedelmiä syön pari kertaa päivässä ja niissä pääpaino on paikallisilla tuotteilla. Täällä kasvaa onneksi omenan lisäksi myös päärynä, jota on lähes koko vuoden saatavilla, ja kausiluonteisesti luumu, kirsikka, viinirypäleet, jne. Sitrushedelmiä, banaania ja tuoretta ananasta yritän ostaa harvemmin, kerran pari viikossa, vaikka suurta herkkua ovatkin. Filosofiani mukaan tuontitavara on OK, mutta vain tietyssä mittakaavassa.

Pavut, herneet, linssit, sienet, maissi, yrtit, yms. kuuluvat meillä jo vanhastaan normaaliin ruokavalioon. Keitetyt perunat ruskean jauhelihakastikkeen kanssa on meillä harvinaista "laiskan päivän" ruokaa, vaan kyllä ennemmin sellaista wokki-tyyppistä pataruokaa monista aineksista tehdään. Itse rakastan keittoja ja teen usein illalla leivän tai muun "painavan" sijasta itselleni kasviskeiton. Perhekin sitä syö, riippuen tietysti aineksista ja mausta.

Maitotuotteiden rasvasta väännetään paljon kättä. Laihduttaessa olen itsekin käyttänyt rasvattomia vaihtoehtoja, mutta mutta... kaiken tähän asti keräämäni tiedon jälkeen olen taipuvainen kallistumaan siihen suuntaan, että maito mahdollisimman luontaisessa muodossa olisi paras vaihtoehto - mikäli lehmänmaito ylipäätään voidaan laskea hyväksi ihmisravinnoksi. Sekin porukka leviää, joka väittää maidon olevan kaikenkaikkiaan pahasta.

Oma kompromissini on se, että käytän niin käsittelemätöntä maitoa kuin suinkin mahdollista, mutta kohtuudella. Täällä myydään sellaista aitomaitoa, joka tarkkojen kontrollien alaisuudessa pakataan lähes suoraan lehmästä purkkiin ja 24 tunnin sisällä kuluttajalle, siis ilman käyntiä meijerillä. Sen luonnollinen rasvaprosentti on 3,5-3,8%. Kun niin monet muuten maito-oireista kärsivät väittävät pystyvänsä juomaan sitä, niin onhan se uskottava, että asiassa jotain perää on.

Rasvainen kala olisi varmasti hyvä asia, mutta ongelmana minulla on se, että kala on täällä kaukaa tuotua ja hyvin kallista. Olen miettinyt olisiko kalanmaksaöljyn nauttiminen sopiva vaihtoehto?

Taisin mainitakin, että voi on minulla lähinnä makua antamassa silloin harvoin, kun paistan esim. lättyjä tai leivon pullaa. Minusta se on parempi vaihtoehto kuin margariini. Lihan ja kasvikset paistan oliivi- tai rypsiöljyssä. Salaatissa en tykkää öljystä, mutta sitruunanmehua tai etikkaa kyllä lorautan sekaan. Valmiita salaatinkastikkeita ostan hyvin harvoin. Syön salaatin lähes aina muun aterian yhteydessä, joten eiköhän ne rasvaliukoiset vitamiinit siitä sen rasvansa yleensä saa.

Minä itse tykkään pääasiassa vain naudanlihasta. Syödään kyllä siipikarjaa ja lammastakin, perhe itse asiassa joka päivä. Heillä on kasvispäivä vain kerran viikossa, nyyh. Kanaan minulla liittyy sellainen ongelma, että kaupan tavallinen kana on mielestäni lähestulkoon ravinnoksi kelpaamatonta. Oletteko koskaan syöneet kanaa jossain lämpimissä maissa, joissa ne juoksentelevat ympäriinsä ja nokkivat maasta kaiken syötäväksi kelpaavan?

Syötyäni mehevää aidosti vaaleaa kananlihaa ulkomailla, en ole saanut enää harmaata ja veren tahraamaa tehdaskanaa helposti kurkusta alas. Meilläpäin saa myös luomukanaa, jonka liha on tuhatverroin parempaa ja sen saa vaikka suoraan tilalta lämpimän tuoreena, mutta hintakin on sitten sen veroinen, mahtavat 15e kilo! Kalakin huitelee helposti samoissa hinnoissa, mutta se onkin jotenkin fiinimpää ravintoa kuin kana, josta yli puolet menee kuitenkin roskakoriin.

Tässäkin olen siis tehnyt kompromissiratkaisun. Vierailen erään luomutilan myyntiautolla kerran viikossa ja ostan sieltä munat sekä itselleni jonkinverran lihaa, useimmiten 250g naudan jauhelihaa, kaksi kanankoipea ja jotain leikkelettä. Siinä minun viikon lihani. Toki vaihteluakin harrastan.

Myönnettäköön, että kun perheelle laitan normaalia liharuokaa lähes joka päivä, niin aina ei onnistu helposti se oman lihattoman tai erilihaisen (siis luomuvaihtoehdon) erottaminen. En tietenkään koskaan tee itselleni jotain aivan eri ruokaa ja istu pöydässä kuin muukalainen omilla sapuskoilla. Jos teen vaikka jotain kasvis-lihapataa, niin yksinkertaisesti erotan oman kasvisannokseni erilleen, ennenkuin sekoitan lihan mukaan, eikä eroa pöydässä juuri huomaa. Sellaisissa resepteissä kuin makaronilaatikko, joissa erottelu ei ilman kahta eri pannua onnistu, syön sitten samaa kuin muukin perhe. Tiukkapipoksi en aio heittäytyä.

Joku voi ihmetellä, miksi syötän perheelle eri lihaa (huonompaa) kuin itselleni, joten selitettäköön sekin tässä. Mieheni ja lapseni eivät ole kovinkaan kiinnostuneita terveyshömpötyksestäni, vaan haluavat syödä samaan tapaan kuin ennenkin mm. runsaasti lihaa joka päivä (roskiin saakka!). Talouskassani ei riittäisi tämän lihamäärän ostamiseen luomuna ja - mikä kaikkein tärkeintä - mieheni haluaa ehdottomasti lihansa tietyllä tapaa teurastettuna enkä tätä lihaa ole löytänyt luomuna. Minulle taas eläimen kokemukset ja ravinto elinaikana ovat tärkeämmät kuin se viimeinen niksaus, vaikka veren laskeminen kunnolla parantaakin lihan laatua huomattavasti.

Huh, kun tuli taas pitkä viesti. Asia on niin keskeisenä ajatuksissani tällä hetkellä, kun vasta suunnittelen ja kokeilen kaikkea.

• Josuli
        Pääpuskuri kirjoitti:

Sisällytän yleisnimityksen "kasvikset" alle myös marjat ja hedelmät. Kerran päivässä teen pirtelön, rahkan, tms. (ilman sokeria tietenkin) pakastemarjoista. Hedelmiä syön pari kertaa päivässä ja niissä pääpaino on paikallisilla tuotteilla. Täällä kasvaa onneksi omenan lisäksi myös päärynä, jota on lähes koko vuoden saatavilla, ja kausiluonteisesti luumu, kirsikka, viinirypäleet, jne. Sitrushedelmiä, banaania ja tuoretta ananasta yritän ostaa harvemmin, kerran pari viikossa, vaikka suurta herkkua ovatkin. Filosofiani mukaan tuontitavara on OK, mutta vain tietyssä mittakaavassa.

Pavut, herneet, linssit, sienet, maissi, yrtit, yms. kuuluvat meillä jo vanhastaan normaaliin ruokavalioon. Keitetyt perunat ruskean jauhelihakastikkeen kanssa on meillä harvinaista "laiskan päivän" ruokaa, vaan kyllä ennemmin sellaista wokki-tyyppistä pataruokaa monista aineksista tehdään. Itse rakastan keittoja ja teen usein illalla leivän tai muun "painavan" sijasta itselleni kasviskeiton. Perhekin sitä syö, riippuen tietysti aineksista ja mausta.

Maitotuotteiden rasvasta väännetään paljon kättä. Laihduttaessa olen itsekin käyttänyt rasvattomia vaihtoehtoja, mutta mutta... kaiken tähän asti keräämäni tiedon jälkeen olen taipuvainen kallistumaan siihen suuntaan, että maito mahdollisimman luontaisessa muodossa olisi paras vaihtoehto - mikäli lehmänmaito ylipäätään voidaan laskea hyväksi ihmisravinnoksi. Sekin porukka leviää, joka väittää maidon olevan kaikenkaikkiaan pahasta.

Oma kompromissini on se, että käytän niin käsittelemätöntä maitoa kuin suinkin mahdollista, mutta kohtuudella. Täällä myydään sellaista aitomaitoa, joka tarkkojen kontrollien alaisuudessa pakataan lähes suoraan lehmästä purkkiin ja 24 tunnin sisällä kuluttajalle, siis ilman käyntiä meijerillä. Sen luonnollinen rasvaprosentti on 3,5-3,8%. Kun niin monet muuten maito-oireista kärsivät väittävät pystyvänsä juomaan sitä, niin onhan se uskottava, että asiassa jotain perää on.

Rasvainen kala olisi varmasti hyvä asia, mutta ongelmana minulla on se, että kala on täällä kaukaa tuotua ja hyvin kallista. Olen miettinyt olisiko kalanmaksaöljyn nauttiminen sopiva vaihtoehto?

Taisin mainitakin, että voi on minulla lähinnä makua antamassa silloin harvoin, kun paistan esim. lättyjä tai leivon pullaa. Minusta se on parempi vaihtoehto kuin margariini. Lihan ja kasvikset paistan oliivi- tai rypsiöljyssä. Salaatissa en tykkää öljystä, mutta sitruunanmehua tai etikkaa kyllä lorautan sekaan. Valmiita salaatinkastikkeita ostan hyvin harvoin. Syön salaatin lähes aina muun aterian yhteydessä, joten eiköhän ne rasvaliukoiset vitamiinit siitä sen rasvansa yleensä saa.

Minä itse tykkään pääasiassa vain naudanlihasta. Syödään kyllä siipikarjaa ja lammastakin, perhe itse asiassa joka päivä. Heillä on kasvispäivä vain kerran viikossa, nyyh. Kanaan minulla liittyy sellainen ongelma, että kaupan tavallinen kana on mielestäni lähestulkoon ravinnoksi kelpaamatonta. Oletteko koskaan syöneet kanaa jossain lämpimissä maissa, joissa ne juoksentelevat ympäriinsä ja nokkivat maasta kaiken syötäväksi kelpaavan?

Syötyäni mehevää aidosti vaaleaa kananlihaa ulkomailla, en ole saanut enää harmaata ja veren tahraamaa tehdaskanaa helposti kurkusta alas. Meilläpäin saa myös luomukanaa, jonka liha on tuhatverroin parempaa ja sen saa vaikka suoraan tilalta lämpimän tuoreena, mutta hintakin on sitten sen veroinen, mahtavat 15e kilo! Kalakin huitelee helposti samoissa hinnoissa, mutta se onkin jotenkin fiinimpää ravintoa kuin kana, josta yli puolet menee kuitenkin roskakoriin.

Tässäkin olen siis tehnyt kompromissiratkaisun. Vierailen erään luomutilan myyntiautolla kerran viikossa ja ostan sieltä munat sekä itselleni jonkinverran lihaa, useimmiten 250g naudan jauhelihaa, kaksi kanankoipea ja jotain leikkelettä. Siinä minun viikon lihani. Toki vaihteluakin harrastan.

Myönnettäköön, että kun perheelle laitan normaalia liharuokaa lähes joka päivä, niin aina ei onnistu helposti se oman lihattoman tai erilihaisen (siis luomuvaihtoehdon) erottaminen. En tietenkään koskaan tee itselleni jotain aivan eri ruokaa ja istu pöydässä kuin muukalainen omilla sapuskoilla. Jos teen vaikka jotain kasvis-lihapataa, niin yksinkertaisesti erotan oman kasvisannokseni erilleen, ennenkuin sekoitan lihan mukaan, eikä eroa pöydässä juuri huomaa. Sellaisissa resepteissä kuin makaronilaatikko, joissa erottelu ei ilman kahta eri pannua onnistu, syön sitten samaa kuin muukin perhe. Tiukkapipoksi en aio heittäytyä.

Joku voi ihmetellä, miksi syötän perheelle eri lihaa (huonompaa) kuin itselleni, joten selitettäköön sekin tässä. Mieheni ja lapseni eivät ole kovinkaan kiinnostuneita terveyshömpötyksestäni, vaan haluavat syödä samaan tapaan kuin ennenkin mm. runsaasti lihaa joka päivä (roskiin saakka!). Talouskassani ei riittäisi tämän lihamäärän ostamiseen luomuna ja - mikä kaikkein tärkeintä - mieheni haluaa ehdottomasti lihansa tietyllä tapaa teurastettuna enkä tätä lihaa ole löytänyt luomuna. Minulle taas eläimen kokemukset ja ravinto elinaikana ovat tärkeämmät kuin se viimeinen niksaus, vaikka veren laskeminen kunnolla parantaakin lihan laatua huomattavasti.

Huh, kun tuli taas pitkä viesti. Asia on niin keskeisenä ajatuksissani tällä hetkellä, kun vasta suunnittelen ja kokeilen kaikkea.

En nyt jaksa vastata koko juttuusi kun sillä on tosiaan tuota pituutta ;) Pari asiaa (omasta näkökulmastani) haluan vain tuoda esille. Ihminen ei tarvitse lehmän maitoa, ei missään muodossa. Mutta jos sitä haluat käyttää, niin on tosiaan hyvä että käytät sitä mahdollisimman luonnollisessa muodossa, ei mitään vesi maitojauhe litkuja.

Toinen asia josta halusin mainita, oli että itse en halua käyttää kalanmaksaöljyä (en muuten syö kalaakaan) koska niissä on huolestuttavan paljon elohopeaa. Jos haluat varmistaa tärkeiden omegahappojen saannin, niin sitä saa mm. pellavan- ja hampunsiemenöljyistä, sekä oliivi- ja rypsiöljyistä. Olen kyllä itsekin lukenut rypsiöljyn vahingollisista puolista, joten yritän sitä välttää. Ja muista että öljyt pitävät olla tosiaankin kylmäpuristettua, ja jos mahdollista, myöskin luomua.

• A ja O
        Pääpuskuri kirjoitti:

> keräämäni tiedon jälkeen olen taipuvainen
        > kallistumaan siihen suuntaan, että maito
        > mahdollisimman luontaisessa muodossa olisi
        > paras vaihtoehto

Harvardin laajassa Nurses' Health Study -tutkimuksen aineistossa täysmaidon käyttö yhdistyi 1,6-kertaiseen sepelvaltimotaudin riskiin. Samassa aineistossa rasvattoman maidon käyttö osoitti trendiä alempaan riskiin. Maitotuotteet kannattaa siis nauttia pääasiassa rasvattomina tai vähärasvaisina, jos on kiinnostunut vähentämään sydäntautiriskiään.

• Sallittua
        rasvojen osalta kirjoitti:

on hieman asenteellinen. Kysymyksessä on rasvamyytti, jolle ei löydy tieteellistä perustetta.
        http://www.ravitsemusjaterveys.fi/rasvamyytit/

"Rasvamyytti" on kolesterolitoisinajattelijoiden lanseeraama termi. Kaikenlainen toisinajattelu on tietysti demokraattisessa maassa sallittua, myös rasvoja koskeva. :-D

• A ja O kirjoitti:

> paras vaihtoehto

Harvardin laajassa Nurses' Health Study -tutkimuksen aineistossa täysmaidon käyttö yhdistyi 1,6-kertaiseen sepelvaltimotaudin riskiin. Samassa aineistossa rasvattoman maidon käyttö osoitti trendiä alempaan riskiin. Maitotuotteet kannattaa siis nauttia pääasiassa rasvattomina tai vähärasvaisina, jos on kiinnostunut vähentämään sydäntautiriskiään.

Maidossa tärkein on rasva ja sen muokkaus ja poisto luovat vain sairautta terveyden sijaan.

William Grant (Med.Rev. 1998; 3:281-94) julkaisi laajan epidemiologisen tutkimuksen sydäntaudeista joka koski 32 eri maata. Hän totesi, että rasvaton maito oli 45-vuotiaiden miesten suurin sydäntautiriski. Ilmiötä on selitetty nuun muassa siten, että maidon kalsium toimii ilman rasvaa elimistössä eri tavoin kuin rasvan kera ja kovettaa verisuonet.

Rasvaton maito on myös yhdistetty eturauhassyöpään. Rasvaa on aina syytetty kaikesta mutta nyt on osoittautumassa, että vasta rasvan poisto tekee maidosta ongelman. Täysmaidon ei ole todettu mitään sairauksia, päinvastoin täysmaidolla on todettu olevan syöpää ja sydäntauteja ehkäisevä vaikutus.

Rasvan poisto vie maidosta myös tärkeät rasvaliukoiset vitamiinit. Vitamiinien poisto vaikuttaa epäedullisesti kalsiumin aineenvaihduntaan ja imeytymiseen. Vähärasvaisen maidon vitamiinilisä ei paranna asiaa, sillä tärkeät vitamiinit ovat rasvaliukoisia ja tarvitsevat eläinrasvaa jotta imeytyisivät suolistosta. Tästä syystä osteoporoosi on niin yleinen.

Maidon muokkaus on luonut laajan teollisuuden jonka aikaansaamia terveyshaittoja vastaan on kehitetty uusia tuotteita. Kun muokattujen elintarvikkeiden ansiosta ihmisten kolesteroli nousee niin sitten kehitetään teollisesti muokattuja tuotteita jotka muka alentavat kolesterolia.

Lähteenä on käytetty Antti Heikkilän uusinta kirjaa "Näin me keitämme" Rasalas Kustannus 2007.

• A ja O
        Pääpuskuri kirjoitti:

> Rasvainen kala olisi varmasti hyvä asia,
        > mutta ongelmana minulla on se, että kala
        > on täällä kaukaa tuotua ja hyvin kallista.
        > Olen miettinyt olisiko kalanmaksaöljyn
        > nauttiminen sopiva vaihtoehto?

Kala kallista - missä päin Suomea? Myös purkkikalaa (lohta, makrillia, sardiinia) voi nauttia, vaikka se ei ehkä ole maultaan kovin houkuttelevaa, mutta makuasia.

Kalanmaksaöljy sisältää erittäin runsaasti A-vitamiinia, joka liiallisena heikentää luustoa. Edes kalanmaksaöljyn D-vitamiini ei välttämättä suojaa siinä tarpeeksi. Jos kalan rasvat haluaa hankkia ravintolisistä, kalaöljykapselit (ei kalanmaksaöljy) ovat parempi vaihtoehto. Sen lisäksi on sitten hyvä ottaa riittävästi D-vitamiinia talviaikaan (vähintään 25 mikrogrammaa).

• Lisää riskiä
        kj.mattila kirjoitti:

Maidossa tärkein on rasva ja sen muokkaus ja poisto luovat vain sairautta terveyden sijaan.

William Grant (Med.Rev. 1998; 3:281-94) julkaisi laajan epidemiologisen tutkimuksen sydäntaudeista joka koski 32 eri maata. Hän totesi, että rasvaton maito oli 45-vuotiaiden miesten suurin sydäntautiriski. Ilmiötä on selitetty nuun muassa siten, että maidon kalsium toimii ilman rasvaa elimistössä eri tavoin kuin rasvan kera ja kovettaa verisuonet.

Rasvaton maito on myös yhdistetty eturauhassyöpään. Rasvaa on aina syytetty kaikesta mutta nyt on osoittautumassa, että vasta rasvan poisto tekee maidosta ongelman. Täysmaidon ei ole todettu mitään sairauksia, päinvastoin täysmaidolla on todettu olevan syöpää ja sydäntauteja ehkäisevä vaikutus.

Rasvan poisto vie maidosta myös tärkeät rasvaliukoiset vitamiinit. Vitamiinien poisto vaikuttaa epäedullisesti kalsiumin aineenvaihduntaan ja imeytymiseen. Vähärasvaisen maidon vitamiinilisä ei paranna asiaa, sillä tärkeät vitamiinit ovat rasvaliukoisia ja tarvitsevat eläinrasvaa jotta imeytyisivät suolistosta. Tästä syystä osteoporoosi on niin yleinen.

Maidon muokkaus on luonut laajan teollisuuden jonka aikaansaamia terveyshaittoja vastaan on kehitetty uusia tuotteita. Kun muokattujen elintarvikkeiden ansiosta ihmisten kolesteroli nousee niin sitten kehitetään teollisesti muokattuja tuotteita jotka muka alentavat kolesterolia.

Lähteenä on käytetty Antti Heikkilän uusinta kirjaa "Näin me keitämme" Rasalas Kustannus 2007.

Lähteesi on mielenkiintoinen, mutta sen olennaisena tietona voi kuitenkin pitää sitä, että eläinproteiini ja eläinrasva yhdistyi sepelvaltimotautiin 22 maan aineistossa (Table 1). Sitä vastoin kasvikunnan proteiini ja kasvisrasva oli käänteisessä yhteydessä, mikä on havaittu muissakin tutkimuksissa.

Näin ollen juuri vähähiilihydraattisten ruokavalioiden kannattajien runsaasti syömät eläinkunnan ruoat ovat yhteydessä suurempaan sepelvaltimotaudin riskiin.

• Lisää riskiä kirjoitti:

Lähteesi on mielenkiintoinen, mutta sen olennaisena tietona voi kuitenkin pitää sitä, että eläinproteiini ja eläinrasva yhdistyi sepelvaltimotautiin 22 maan aineistossa (Table 1). Sitä vastoin kasvikunnan proteiini ja kasvisrasva oli käänteisessä yhteydessä, mikä on havaittu muissakin tutkimuksissa.

Näin ollen juuri vähähiilihydraattisten ruokavalioiden kannattajien runsaasti syömät eläinkunnan ruoat ovat yhteydessä suurempaan sepelvaltimotaudin riskiin.

henkilökohtaisella tasolla välttelemään eläinrasvoja kun lähisuvussa on ollut ja on sepelvaltimotautia joka on aiheutunut runsashiilihydraattisesta ja keinorasvoja sisältävästä ruokavaliosta. Vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla olen toistiseksi onnistunut välttämään taudin. Riski on aivan liian suuri syödä samalla tavoin kuin ne, jotka jo ovat sairastuneet sepelvaltimotautiin.

• Ari
        kj.mattila kirjoitti:

henkilökohtaisella tasolla välttelemään eläinrasvoja kun lähisuvussa on ollut ja on sepelvaltimotautia joka on aiheutunut runsashiilihydraattisesta ja keinorasvoja sisältävästä ruokavaliosta. Vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla olen toistiseksi onnistunut välttämään taudin. Riski on aivan liian suuri syödä samalla tavoin kuin ne, jotka jo ovat sairastuneet sepelvaltimotautiin.

Itse syön kork. 4 palaa leipää päivässä (hapanleipää tai runsaskuituista näkkileipää) aterioiden yhteydessä.
        Ei lainkaan riisiä,makaroneja, valkeaa leipää,keksejä, puuroja,sokeria,pitsoja,limonadeja yms...ei edes leivitettyjä kalafileitäkään.
        Perunaa syön vain kerran päivässä, yleensä liha-/kasviskeitoissa.

Ennen mulla oli runsashiilihydraattinen ruokavalio, joka perustui täysin kotona opittuihin,vääriin ruokailutottumuksiin.
        Nyt olo on niin mahtava, että en ikinä palaa siihen entiseen!

• Sairastuivat eläinrasvoilla
        kj.mattila kirjoitti:

Omat sukulaiseni sairastuivat sepelvaltimotautiin ja saivat aivohalvauksen punaista maitoa ja muita eläinrasvoja käyttämällä. Japanilaiset syövät runsashiilihydraattista ja erittäin vähän eläinrasvoja sisältävää ruokaa mutta heillä on vähemmän sepelvaltimotautia kuin missään muualla - Etelä-Euroopan maat mukaan lukienkin.

(Japanilaisista emigranttitutkimuksista tiedetään, että kun japanilaiset muuttavat Havaijille tai Brasialiaan, he alkavat vähitellen sairastua kohdemaan tapaan omaksuessaan kohdemaan huonomman ruokavalion. Siten genetiikka ei selitä japanilaisten hyvää terveyttä.)

• A ja O
        kj.mattila kirjoitti:

On selvää, että raffinoituja hiilihydraatteja ja transrasvoja sisältävä ravinto sairastuttaa. Olennaisempaa kuin hiilihydraattien määrä, on kuitenkin ruoan laatu. Kun syö laadukasta ruokaa, jossa esimerkiksi valkoiset jauhot on korvattu täysjyväviljalla ja transrasvat laadukkailla kylmäpuristetuilla kasviöljyillä, makroravintoaineiden keskinäiset suhteet eivät ole kovinkaan merkitseviä.

• sitä täysjyväviljaa
        A ja O kirjoitti:

On selvää, että raffinoituja hiilihydraatteja ja transrasvoja sisältävä ravinto sairastuttaa. Olennaisempaa kuin hiilihydraattien määrä, on kuitenkin ruoan laatu. Kun syö laadukasta ruokaa, jossa esimerkiksi valkoiset jauhot on korvattu täysjyväviljalla ja transrasvat laadukkailla kylmäpuristetuilla kasviöljyillä, makroravintoaineiden keskinäiset suhteet eivät ole kovinkaan merkitseviä.

kun nuo kaupan leivätkin ovat rakennettu puhtaasti vehnäjauhopohjalle ja joukkoon on sitten laitettu jotain rouhetta että saadaan leivän nimeksi täysjyvä

• ....
        sitä täysjyväviljaa kirjoitti:

kun nuo kaupan leivätkin ovat rakennettu puhtaasti vehnäjauhopohjalle ja joukkoon on sitten laitettu jotain rouhetta että saadaan leivän nimeksi täysjyvä

täällä myydään kaupassa (prisma) ainakin salosen reikäleipää joka on hyvää. http://www.leipomosalonen.fi/index.php?p=Tuotetiedot&groupid=3&id=43

• että jossakin

• Ari

http://www.viljamylly.fi/terveys/info4.html

http://www.viljamylly.fi/osttiroler/kotitalousmallit/index.html

• Täysjyvähiutaleet, -pastat

Täysjyväviljaa ovat myös monet puurot (esim. speltpuuro, kaurapuuro) ja luontaistuotekaupoista saa täysjyväpastaa ja täysjyväriisiä, jos niitä ei onnistu löytämään tavallisista kaupoista.

• Pääpuskuri
        A ja O kirjoitti:

> Rasvainen kala olisi varmasti hyvä asia,
        > mutta ongelmana minulla on se, että kala
        > on täällä kaukaa tuotua ja hyvin kallista.
        > Olen miettinyt olisiko kalanmaksaöljyn
        > nauttiminen sopiva vaihtoehto?

Kala kallista - missä päin Suomea? Myös purkkikalaa (lohta, makrillia, sardiinia) voi nauttia, vaikka se ei ehkä ole maultaan kovin houkuttelevaa, mutta makuasia.

Kalanmaksaöljy sisältää erittäin runsaasti A-vitamiinia, joka liiallisena heikentää luustoa. Edes kalanmaksaöljyn D-vitamiini ei välttämättä suojaa siinä tarpeeksi. Jos kalan rasvat haluaa hankkia ravintolisistä, kalaöljykapselit (ei kalanmaksaöljy) ovat parempi vaihtoehto. Sen lisäksi on sitten hyvä ottaa riittävästi D-vitamiinia talviaikaan (vähintään 25 mikrogrammaa).

Rivien välistä varmaan moni huomasikin, että en asu Suomessa. Tuoretta kalaa on täälläkin kyllä saatavilla, mutta kuten sanottua se on kallista. Kala on myös kyseenalainen ravinnonlähde ekologiselta kannalta, sillä useimmat kalalajit ovat kuolemaisillaan sukupuuttoon ryöstökalastuksen vuoksi. Ottakoon selvää ketä kiinnostaa. Tietääkseni on jäljellä vain kolme kalalajia, joita edelleen voisi popsia rajattomasti menemään ilman omantunnontuskia ja niistä yhtä, merilohta, syömme mekin joka viikko.

Purkkikalaa en ole koskaan syönyt, tonnikalaa lukuunottamatta. Mahtaako olla terveysvaikutuksiltaan lähelläkään tuoretta?

Onko ihmisen todella pakko syödä kalaa pysyäkseen terveenä?

• .....
        että jossakin kirjoitti:

on saatavana kunnon leipää. Meidän kaupassa on vaan näitä vehnäjauholla ja siirapilla höystettyjä ruisleipiä.

http://www.fazergroup.com/templates/Fazer_ProductInfo.aspx?id=668&epslanguage=FI

missä asut? täällä etelässä tuota salosen leipää saa prisman lisäksi ainakin euromarketista ja s-marketeista. alepassa on myös oululaisen luomu jälkiuunileipää, joka on 100% täysjyvärukiista leivottu. siinä jälkiuunileivässä taas joka ei ole luomu on jonkin verran nisujauhoja.

• Pääpuskuri
        A ja O kirjoitti:

> paras vaihtoehto

Menemättä kovin syvälle aiheeseen, huomautan että tutkimuksissa yleensä keksitytään yhteen tekijään ja niiden tulosten pätevä analysointi vaatii suurta ammattitaitoa. Esim. sepelvaltimotaudin syntyhistoria liittyy todellisuudessa varsin vähän itse rasvaan. Ongelma on niin sanoakseni muissa tekijöissä, jotka vaikuttavat rasvan käsittelyyn elimistössä. Kun tämä systeemi on väärän ravinnon vuoksi (mm. SOKERI) poissa tolaltaan, voi olla todistettavasti hyödyksi vähentää maitorasvan käyttöä.

Mutta miksi ei voidella jo alusta asti elimistö toimimaan optimaalisella tehokkuudella ja sitten nauttia luontaista eläinrasvaa hyvillä mielin? Miksi ensin sairastuttaa koko kroppa ja sitten ähkiä pelkkien oireiden kimpussa?

• Ari

tätä laatua: http://wasabrod.fi/erikois-fiber.html

Ravintokuitua 24,0g/100g!!!!

• Ari

tätä: http://209.85.135.104/search?q=cache:-PGmT5oId8cJ:www.fazergroup.com/templates/Fazer_ProductInfo.aspx%3Fid%3D50176%26epslanguage%3DFI oululainen hapanohut revitty&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi&lr=lang_fi

Oululainen Hapanohut Revitty 400g:
        Leivottu taikinajuureen ilman leivinhiivaa.

Ainesosat
        Täysjyväruisjauho (82 %), vesi, ruislese ja suola (1,3 %). Leivottu perinteisellä taikinajuurella ilman leivinhiiva. Runsaskuituinen. Lisäaineeton. Maidoton. Laktoositon. Leivontaan käytetyistä jauhoista on 100 % täysjyväruista.

Ravintokuitua 15g/100g.

• Ari
        Täysjyvähiutaleet, -pastat kirjoitti:

Täysjyväviljaa ovat myös monet puurot (esim. speltpuuro, kaurapuuro) ja luontaistuotekaupoista saa täysjyväpastaa ja täysjyväriisiä, jos niitä ei onnistu löytämään tavallisista kaupoista.

Täysin hiomaton riisi eli "jäljellä oltava riisinjyvän tärkeimmät osat eli jyvän uloin alkiolehti sekä alkio, jossa on runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita."

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/rohtokas/15.htm

• Josuli
        Pääpuskuri kirjoitti:

Rivien välistä varmaan moni huomasikin, että en asu Suomessa. Tuoretta kalaa on täälläkin kyllä saatavilla, mutta kuten sanottua se on kallista. Kala on myös kyseenalainen ravinnonlähde ekologiselta kannalta, sillä useimmat kalalajit ovat kuolemaisillaan sukupuuttoon ryöstökalastuksen vuoksi. Ottakoon selvää ketä kiinnostaa. Tietääkseni on jäljellä vain kolme kalalajia, joita edelleen voisi popsia rajattomasti menemään ilman omantunnontuskia ja niistä yhtä, merilohta, syömme mekin joka viikko.

Purkkikalaa en ole koskaan syönyt, tonnikalaa lukuunottamatta. Mahtaako olla terveysvaikutuksiltaan lähelläkään tuoretta?

Onko ihmisen todella pakko syödä kalaa pysyäkseen terveenä?

"Onko ihmisen todella pakko syödä kalaa pysyäkseen terveenä?"

-En usko tuohon että ihmisen on pakko syödä kalaa pysyäkseen terveenä. Jotkut ovat allergisia kalalle ja ovat silti aivan terveitä! Kala on jotenkin yliarvostettua nykyään... Etenkin vain sen rasvahappo jutun takia. Niitä samoja rasvahappoja saa muualtakin ilman kalan haittavaikutuksia (esim. elohopea)!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      186
      2733
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      164
      2539
    3. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2247
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      61
      2084
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      3
      1739
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1454
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      205
      1440
    8. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      226
      1183
    9. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1148
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      370
      1083
    Aihe