Sipulin korvike liharuuissa

allergikko

Olen oikeasti allerginen sipulille, sekä haju että maku tekevät helposti hengenvaaralliset tepposet. Käytän itse ruuanvalmistuksessa paljon yrttejä, joilla ruokiin saa "voimaa". Myös valkosipuli ihan minimaalisina annoksina käy. Mitä suosittelette ja mikä ylipäätään on näkemyksenne tämän kansanmausteen käytöstä; sitä kun tungetaan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.

8

4506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sipuli on ruoanlaiton perusaineksia ja on tietysti onnetonta, että olet allerginen sille. Toisaalta eivät kaikki ei-allergisetkaan siitä pidä. Muistan itse nuorempana, etten voinut sitä sietää - nyt en tule sitä ilman edes toimeen.

Sipulia lienee varsin vaikeata yrteillä korvata - en tiedä yhtään konstia. Toisaalta sipulien vaikuttavan aineosan - rikkipitoiset yhdisteet - saa talttumaan huuhtomalla silputun sipulin ja sen jälkeen hauduttamalla sen.

Voit myös käyttää jotain mietoa sipulilajiketta - shalottisipuli, jättisipuli. Entä paahdettu sipuli? Ruohosipuli?

On totta, että sipulia on alettu käyttää vähän joka paikassa - varsinkin valkosipulia ylettömästi, lähes vihanneksen tavoin. Eivät kaikki ruoat todellakaan sipulia kaipaa, varsinkin jos käyttää sopivasti yrttejä.

• kokeillut

sipulijauhetta tai sipulihiutaleita? Löytyy kaupan maustehyllystä.
      Sipulin makua ei todellakaan voi millään muulla korvata - jos siis nimenomaan haluaa sitä sipulin makua.

• aloittaja

Unohdin itse asiassa mainita, että jossain tilanteessa olen käyttänyt sipulijauhetta, mm. jos olen tehnyt perheelle heidän makunsa mukaista esim. lihapullia, karjalanpaistia tms. liharuokia. Sipulin hajua tulee siinäkin versiossa, mutta se on vielä turvallisesti siedettävissä. Raaka sipuli vie lähes tajun, koska henki saattaa salpautua. Oman ruokalan hernekeittopäivä on painajainen, jolloin raakaa sipulia on isossa kulhossa; samoin päivät, jolloin tarjolla on oikeasti "monen sipulin keitto".

Valkosipulia käytän myös mieluiten rouheena, jota olen ostanut Espanjasta ja se ei, yllättävää kyllä aiheuta mitään erityisiä hajuhaittoja.

• juntti

Käytän itse erilaisia sipuleita kaikenlaisiin ruokiin, mutta sen korvaaminen joillain muilla kasveilla ei liene ongelma. Miedosti tai ei lainkaan kypsennetyn sipulin "raikkauden" korvikkeeksi voisin kuvitella käyttäväni tuoretta retikkaa, retiisiä, vesikrassia tai rucolaa. Näille ristikukkaisille vihanneksille tyypillinen kirpeys johtuu rikkipitoisista glykosideista, joilla voidaan jäljitellä sipulin aromia.
      Kypsennetty sipuli voidaan korvata helpostikin mitä erilaisemmmilla vihanneksilla. Maut pyöristyvät kypsennettäessä ja varsinkin karamellisoiduissa kasviksissa makuyhdisteet syntyvät lähinnä kypsennystekniikan vaikutuksesta, jolloin varsinaisen raaka-aineen merkitys vähenee.
      Intialaisessa kastijärjestelmässä brahmaanit (pyhät oppineeet)eivät käytä valkosipulia, vaan korvaavat sen hajupihkalla eli asafoetidalla (kansanomaisesti pirunpaskalla;)
      Antoisaa löytöretkeilyä makujaen maailmassa!

• alkuperäinen kirjoittaja

Ei ollenkaan asian vierestä, osin noita samoja on tullut kokeiltua ja hyvin toimivat. Perhe ei aina tykkää äidin skitsoilusta, mutta ovat kuitenkin halunneet pitää mamman mieluiten hengissä. Kun palaan työmatkoilta, sipulin haju kantautuu jo kotiportille - kun kissa on poissa niin hiiret hyppii pöydällä...

• samaan ketjuun

Itse inhoan yli kaiken sipulia hajua ja makua, pelkkä haju jo vie ruokahalut, sipulia joudun pakosta silti syömään koska keittäjäni sitä tunkee kaikkiin mahdollisiin ruokiin ja sitte viimesenpäälle reilusti koska itte sitä syö vaikka sellasenaan, niin varsinainen kysymys millä minä tuon inhottavan maun ja hajun peitän ruoka-annoksessani onko mitään maustetta tai jotain?

• kristus1

kasva aikuiseks niin eiköhän se siitä

• nainen4

Mieheni ei pitänyt sipulin mausta, käytimme paljon erilaisia pippureita, maustuuhan ruoka niilläkin ja tietysti yrttejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3810
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2017
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      544
      1617
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1288
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1087
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe