Sipulin korvike liharuuissa

allergikko

Olen oikeasti allerginen sipulille, sekä haju että maku tekevät helposti hengenvaaralliset tepposet. Käytän itse ruuanvalmistuksessa paljon yrttejä, joilla ruokiin saa "voimaa". Myös valkosipuli ihan minimaalisina annoksina käy. Mitä suosittelette ja mikä ylipäätään on näkemyksenne tämän kansanmausteen käytöstä; sitä kun tungetaan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.

8

4142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sipuli on ruoanlaiton perusaineksia ja on tietysti onnetonta, että olet allerginen sille. Toisaalta eivät kaikki ei-allergisetkaan siitä pidä. Muistan itse nuorempana, etten voinut sitä sietää - nyt en tule sitä ilman edes toimeen.

      Sipulia lienee varsin vaikeata yrteillä korvata - en tiedä yhtään konstia. Toisaalta sipulien vaikuttavan aineosan - rikkipitoiset yhdisteet - saa talttumaan huuhtomalla silputun sipulin ja sen jälkeen hauduttamalla sen.

      Voit myös käyttää jotain mietoa sipulilajiketta - shalottisipuli, jättisipuli. Entä paahdettu sipuli? Ruohosipuli?

      On totta, että sipulia on alettu käyttää vähän joka paikassa - varsinkin valkosipulia ylettömästi, lähes vihanneksen tavoin. Eivät kaikki ruoat todellakaan sipulia kaipaa, varsinkin jos käyttää sopivasti yrttejä.

    • kokeillut

      sipulijauhetta tai sipulihiutaleita? Löytyy kaupan maustehyllystä.
      Sipulin makua ei todellakaan voi millään muulla korvata - jos siis nimenomaan haluaa sitä sipulin makua.

      • aloittaja

        Unohdin itse asiassa mainita, että jossain tilanteessa olen käyttänyt sipulijauhetta, mm. jos olen tehnyt perheelle heidän makunsa mukaista esim. lihapullia, karjalanpaistia tms. liharuokia. Sipulin hajua tulee siinäkin versiossa, mutta se on vielä turvallisesti siedettävissä. Raaka sipuli vie lähes tajun, koska henki saattaa salpautua. Oman ruokalan hernekeittopäivä on painajainen, jolloin raakaa sipulia on isossa kulhossa; samoin päivät, jolloin tarjolla on oikeasti "monen sipulin keitto".

        Valkosipulia käytän myös mieluiten rouheena, jota olen ostanut Espanjasta ja se ei, yllättävää kyllä aiheuta mitään erityisiä hajuhaittoja.


    • juntti

      Käytän itse erilaisia sipuleita kaikenlaisiin ruokiin, mutta sen korvaaminen joillain muilla kasveilla ei liene ongelma. Miedosti tai ei lainkaan kypsennetyn sipulin "raikkauden" korvikkeeksi voisin kuvitella käyttäväni tuoretta retikkaa, retiisiä, vesikrassia tai rucolaa. Näille ristikukkaisille vihanneksille tyypillinen kirpeys johtuu rikkipitoisista glykosideista, joilla voidaan jäljitellä sipulin aromia.
      Kypsennetty sipuli voidaan korvata helpostikin mitä erilaisemmmilla vihanneksilla. Maut pyöristyvät kypsennettäessä ja varsinkin karamellisoiduissa kasviksissa makuyhdisteet syntyvät lähinnä kypsennystekniikan vaikutuksesta, jolloin varsinaisen raaka-aineen merkitys vähenee.
      Intialaisessa kastijärjestelmässä brahmaanit (pyhät oppineeet)eivät käytä valkosipulia, vaan korvaavat sen hajupihkalla eli asafoetidalla (kansanomaisesti pirunpaskalla;)
      Antoisaa löytöretkeilyä makujaen maailmassa!

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Ei ollenkaan asian vierestä, osin noita samoja on tullut kokeiltua ja hyvin toimivat. Perhe ei aina tykkää äidin skitsoilusta, mutta ovat kuitenkin halunneet pitää mamman mieluiten hengissä. Kun palaan työmatkoilta, sipulin haju kantautuu jo kotiportille - kun kissa on poissa niin hiiret hyppii pöydällä...


    • samaan ketjuun

      Itse inhoan yli kaiken sipulia hajua ja makua, pelkkä haju jo vie ruokahalut, sipulia joudun pakosta silti syömään koska keittäjäni sitä tunkee kaikkiin mahdollisiin ruokiin ja sitte viimesenpäälle reilusti koska itte sitä syö vaikka sellasenaan, niin varsinainen kysymys millä minä tuon inhottavan maun ja hajun peitän ruoka-annoksessani onko mitään maustetta tai jotain?

    • kristus1

      kasva aikuiseks niin eiköhän se siitä

    • nainen4

      Mieheni ei pitänyt sipulin mausta, käytimme paljon erilaisia pippureita, maustuuhan ruoka niilläkin ja tietysti yrttejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe