MARATONIN HYÖDYT TERVEYDELLE

***************************...

Juostuani viime viikonloppuna maratonin ja koettuani sen jälkeisen voimattoman ja väsyneen olon tuli mieleeni, että saattaisiko maratonista
olla hyötyäkin terveydelle esim. kerran vuodessa juostuna. Eli vastaisiko se jotain paastoa tms.

24

3386

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosin en tiedä kuinka hyvin...

      Marathon-juoksu on terveydelle pikemminkin haitallista. Pitkäkestoisen rasittavan juoksun seurauksena lihassolut rikkoontuvat liikaa, lisäksi elimistön vasustuskyky huonenee pitkäksi aikaa. Sen sijaan oikeaoppinen maratonharjoittelu on terveydelle hyödyllistä.

      • hymyjätkä

        Itse maratonin juokseminen, jos se juostaan tosissaan ja kaikkensa antaen saattaa olla haitallista. Elimistössö on pitkään katabolinen eli hajoittava tila ja saattaa mennä jopa viikkoja kun tästä palautuu. Riippuu tietenkin kuntotasosta, huippukuntoinen kaveri palautuu 1-2 viikossa ja voi ottaa taas osaa kisoihin.
        Sinällään juoksuharjoittelu on erittäin terveellista, sydän/keuhkot ja koko verenkiertoelimistö vahvistuu, rasvan osuus kehon painosta vähenee ym.


    • terveydelle

      Maratonin juoksemisesta on tullut trendikästä, ja samalla on unohtunut se, että alunperin kyseessä oli extremelaji, jota harrastivat vain kilpaurheilijat.

      Miksi ei 10 tai 15 km:n juoksu ole tarpeeksi? Mitä ihminen yrittää itselleen todistaa juoksemalla 42 km?

      Eihän kukaan järkevä ihminen Lappiinkaan lähde vaeltamaan sillä periaatteella, että pitää mennä 1000 km rikki... Varmin tapa tappaa ilo liikunnasta on asettaa itselleen jotain trendikkäitä extremetavoitteita.

      • sen tiedät .................

        Mitä ihminen yrittää todistaa itselleen juoksemalla maratonin?
        Sen voit vain tietää, juoksemalla sen.


      • juoksija_

        En voi ymmärtää tuota "pääsin maratonin läpi" juttua. Kesken kuntoisena lähdetään juoksemaan matkaa, joka on aivan älytön tavalliselle kuntoilijalle. Mikseivät ihmiset voi keskittyä lyhyempään matkaan aluksi ja sitten kun vaikka kymppi kulkee hyvin niin sitten siirtyä pidemmälle matkalle?


      • mieltä...

        ... mutta juoksuharjoittelu muuttuu ajan kanssa helposti puuduttavaksi, jossei ole maratonin tavotetta. Tietenkin tavoitteen voi asettaa lyhyemmille matkoille, mutta sitten pitäisi juosta kovempaa, jotta olisi haastetta. Onko lyhyen matkan juokseminen lujaa sen vähemmän extreemiä kuin maratonin juokseminen hitaasti? Siihen kun vaaditaan vauhti- ja maksimikestävyysharjoittelua, joka on elimistölle raskasta.


      • tavaratehtailija

        Yletön kaljankittaus on Suomessa aina trendikästä. Uppoaa jatkuvasti kansaan, vaikkei kenelläkään pitäisi olla epäselvää sen haitallisuus terveydelle.

        Miksi ei 1-2 plon juonti ole tarpeeksi? Mitä ihminen yrittää todistaa itselleen juomalla keskaria 42 ploa?


      • yli 20 vuotta lenkkeillyt
        mieltä... kirjoitti:

        ... mutta juoksuharjoittelu muuttuu ajan kanssa helposti puuduttavaksi, jossei ole maratonin tavotetta. Tietenkin tavoitteen voi asettaa lyhyemmille matkoille, mutta sitten pitäisi juosta kovempaa, jotta olisi haastetta. Onko lyhyen matkan juokseminen lujaa sen vähemmän extreemiä kuin maratonin juokseminen hitaasti? Siihen kun vaaditaan vauhti- ja maksimikestävyysharjoittelua, joka on elimistölle raskasta.

        Lenkkeilyä on tullut harrastettua enemmän tai vähemmän säännöllisesti 20 vuotta eikä homma ole muuttunut puuduttavaksi vaikka en ole koskaan juossut edes puolimaratonia.

        Minulla lenkkeilyn tavoitteena on pysyä hyvässä kunnossa joten maratonin juokseminen on IMHO täysin ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Lenkkeilyn pitää minun mielestäni olla mukavaa harrastusta raikkaassa ulkoilmassa eikä suinkaan verenmaku suussa tehtävää pakollista punnertamista jonkin epärealistisen tavoitteen saavuttamiseksi.

        Tunnen useammankin minua huonommassa kunnossa olevan henkilön jotka ovat vetäneet väkisin (puoli)maratonin ja tämän jälkeen näiltä on juoksu jäänyt jopa useiksi viikoiksi minkä irronneiden varpaankynsien ja hajonneiden jalkojen parantelu vaatii.

        Jopa minua selvästi parempikuntoiset maratonin juoksijat ovat olleet aika tekemättömissä seuraavat päivät joten on aika mahdoton keksiä mitään positiivista terveysvaikutusta itse maratonista.

        Treenaaminen kyllä on ehdottomasti kuntoa kohottavaa kenelle tahansa kunhan vain tajuaisi jättää sen maratonin juoksematta. Muutamat ihmiset eivät näköjään pysty tekemään mitään asettamatta jotain älytöntä tavoitetta harrastukselleen.


      • tosiukko
        yli 20 vuotta lenkkeillyt kirjoitti:

        Lenkkeilyä on tullut harrastettua enemmän tai vähemmän säännöllisesti 20 vuotta eikä homma ole muuttunut puuduttavaksi vaikka en ole koskaan juossut edes puolimaratonia.

        Minulla lenkkeilyn tavoitteena on pysyä hyvässä kunnossa joten maratonin juokseminen on IMHO täysin ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Lenkkeilyn pitää minun mielestäni olla mukavaa harrastusta raikkaassa ulkoilmassa eikä suinkaan verenmaku suussa tehtävää pakollista punnertamista jonkin epärealistisen tavoitteen saavuttamiseksi.

        Tunnen useammankin minua huonommassa kunnossa olevan henkilön jotka ovat vetäneet väkisin (puoli)maratonin ja tämän jälkeen näiltä on juoksu jäänyt jopa useiksi viikoiksi minkä irronneiden varpaankynsien ja hajonneiden jalkojen parantelu vaatii.

        Jopa minua selvästi parempikuntoiset maratonin juoksijat ovat olleet aika tekemättömissä seuraavat päivät joten on aika mahdoton keksiä mitään positiivista terveysvaikutusta itse maratonista.

        Treenaaminen kyllä on ehdottomasti kuntoa kohottavaa kenelle tahansa kunhan vain tajuaisi jättää sen maratonin juoksematta. Muutamat ihmiset eivät näköjään pysty tekemään mitään asettamatta jotain älytöntä tavoitetta harrastukselleen.

        Miehekäs mies juoksee maratonin, vaikka lähtisi kaikki kynnet varpaista.

        Elämme aikaa, jolloin liikaa ei ole tarpeeksi.

        Tavallisuus on puuduttavaa!


      • juoksija_
        mieltä... kirjoitti:

        ... mutta juoksuharjoittelu muuttuu ajan kanssa helposti puuduttavaksi, jossei ole maratonin tavotetta. Tietenkin tavoitteen voi asettaa lyhyemmille matkoille, mutta sitten pitäisi juosta kovempaa, jotta olisi haastetta. Onko lyhyen matkan juokseminen lujaa sen vähemmän extreemiä kuin maratonin juokseminen hitaasti? Siihen kun vaaditaan vauhti- ja maksimikestävyysharjoittelua, joka on elimistölle raskasta.

        Mutta kuka kuntoilija, joka hölkkäkisoja juoksee, treenaa maksimi- ja vauhtikestävyysharjoituksia sellaisilla tehoilla, että se on elimistölle haitallisempaa kuin maratonin juokseminen kylmiltään?
        Lyhyemmän matkan kisasta palautuminenkin on paljon nopeampaa kuin äärimmilleen vedetystä maratonista. Enkä todellakaan tarkoita että kaikkien pitäisi kilpailla. Tärkeää on että siitä nauttii. Jos haluaa kilpailla niin sen voisi tehdä muullakin matkalla kuin maratonilla.
        Ja tuo kaljapointti kyllä tuossa edellä kertoo kaiken suomalaisten luonteesta. Noin kun sen sanoo niin en ihmettele enää yhtään maratoninnostusta.


      • täydet painot tankoihin
        tosiukko kirjoitti:

        Miehekäs mies juoksee maratonin, vaikka lähtisi kaikki kynnet varpaista.

        Elämme aikaa, jolloin liikaa ei ole tarpeeksi.

        Tavallisuus on puuduttavaa!

        lenkkeilyn lisäksi on tullut harrastettua salilla käyntiä melkein yhtä pitkään ja sitäkin vain sellaisilla painoilla että kunto paranee eivätkä paikat hajoa.

        Vuosien varrella on useampikin tuttu saanut yllättäen hirveän kipinän punttitreeniin ja tavoitteena tietenkin jokin kylmiltään vedetyn maratonin tasoa oleva kilomäärä penkiltä ja kyykystä.

        Kahdelta on selkä leikattu ja muutama lopetti muuten vain innostuksen lopahdettua siihen että epärealistista tavoitetta ei saavutettukaan repimällä hullun tavalla punttia kolmen kuukauden ajan. Näin se kunto kohenee.

        hmmm.. voisikohan kylmiltään vetäistä maratonin ja tehdä samalla jalkakyykkyä 200kg:lla kahden kuukauden harjoittelun jälkeen?


    • tuskin terveellistä

      Näihin "onko urheilulaji x terveellinen" -kysymyksiin kannattaa käyttää ns. tervettä järkeä.

      Kun puhutaan esim. nyrkkeilystä, kannattaa pohtia sitä, onko ihmisen pää tarkoitettu vastaanottamaan jatkuvasti kovia iskuja... Vai soveltuisiko se paremmin johonkin muuhun toimintaan?

      Kun puhutaan maratonista, kannattaa pohtia sitä, onko ihmisen keho tarkoitettu 42 km:n juoksulle kovalla asfaltilla... Vai soveltuisiko se paremmin lyhyempiin matkoihin pehmeämmällä alustalla?

      Vammat ja sairaudet saavat alkunsa siitä, kun kehoa rääkätään liian pitkään jollain luonnottomalla tavalla. Tämän tietääkseen ei tarvitse olla urheilulääkäri.

      • ja vielä......................

        harjoittelu ja kunnon lenkkarit asfaltille.......siis kun juostaan SE maratoni.Treenaaminen tapahtuu hiekkateillä ja metsässä(jalat säästyy).


      • ekamarathon
        ja vielä...................... kirjoitti:

        harjoittelu ja kunnon lenkkarit asfaltille.......siis kun juostaan SE maratoni.Treenaaminen tapahtuu hiekkateillä ja metsässä(jalat säästyy).

        On myös parempia lenkkareita joilla voi juosta sekä tuki pohjallisia.Itse käytän niitä ja olen huomannut että kivut ovat häipyneet sen myötä.
        Ne jotka moitii maratonin juoksemista eivät tiedä asiasta mitään!
        Ensinnäkään harva lähtee ex tempore lähdenmmpä kokeilemaan maratonia. Siihen harjoitellaan eli elimistö totutellaan vähän pitempään matkaan.
        Ihminen on luotu käyttämään jalkoja jne. Onko se muka viisasta sitten istua päivät pitkät näyttö päätteen äärellä?
        Kun maratoni juostaan maltilla ja oman kunto tasonsa mukaan niin takaan että se on nautinto!
        Mulle ainakin oli toi eka maratooni.
        Ja sitä paitsi ei mennyt kuin alle 50 e koko sessiossa.Mitäpä olisi maksanut yksi ravintola ilta?


      • dddddddddddddddddd
        ekamarathon kirjoitti:

        On myös parempia lenkkareita joilla voi juosta sekä tuki pohjallisia.Itse käytän niitä ja olen huomannut että kivut ovat häipyneet sen myötä.
        Ne jotka moitii maratonin juoksemista eivät tiedä asiasta mitään!
        Ensinnäkään harva lähtee ex tempore lähdenmmpä kokeilemaan maratonia. Siihen harjoitellaan eli elimistö totutellaan vähän pitempään matkaan.
        Ihminen on luotu käyttämään jalkoja jne. Onko se muka viisasta sitten istua päivät pitkät näyttö päätteen äärellä?
        Kun maratoni juostaan maltilla ja oman kunto tasonsa mukaan niin takaan että se on nautinto!
        Mulle ainakin oli toi eka maratooni.
        Ja sitä paitsi ei mennyt kuin alle 50 e koko sessiossa.Mitäpä olisi maksanut yksi ravintola ilta?

        Aivan, mutta kyllä se kuitenkin lienee niin, että maratonkisan juokseminen on tapa pilata treenaamalla hankittu kunto.

        Sitä toki harrastan itsekin.

        Mutta lienee kuitenkin, niin että se varsinainen maratonkisa on lähes poikkeuksetta ennemmin epäterveellinen kuin terveellinen ja laskee kuntoa paremmin kuin nostaa sitä. Sen verran raskas suoritus kyseessä.

        Mutta kyllä se kuitenkin yksi hienoimmista juoksumatkoista on.

        Paitsi että itse pidän kyllä enemmän ratakympistä! ;)


      • ekamarathon
        dddddddddddddddddd kirjoitti:

        Aivan, mutta kyllä se kuitenkin lienee niin, että maratonkisan juokseminen on tapa pilata treenaamalla hankittu kunto.

        Sitä toki harrastan itsekin.

        Mutta lienee kuitenkin, niin että se varsinainen maratonkisa on lähes poikkeuksetta ennemmin epäterveellinen kuin terveellinen ja laskee kuntoa paremmin kuin nostaa sitä. Sen verran raskas suoritus kyseessä.

        Mutta kyllä se kuitenkin yksi hienoimmista juoksumatkoista on.

        Paitsi että itse pidän kyllä enemmän ratakympistä! ;)

        Maratooni teki mulle ainakin positiivisen vaikutuksen.
        Oli sen jälkeen pirteä olo ja seuraavana päivänä tein pienen kävely lenkin.
        Se on hölmöä mun mielestä jos maratooni juostaan kieli vyön alla ja yritetään rikkoa jokin aika ennätys!
        Mutta kun malttaa juosta hitaasti niin kuin mä pikkusen alle 5 h niin olo pysyy hyvänä eikä tule paikatkaan kipeeksi.Eli jos koet että maratooni on vaarallista itesellesi niin älä juokse vöyhöttämällä.


      • jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj...
        ekamarathon kirjoitti:

        Maratooni teki mulle ainakin positiivisen vaikutuksen.
        Oli sen jälkeen pirteä olo ja seuraavana päivänä tein pienen kävely lenkin.
        Se on hölmöä mun mielestä jos maratooni juostaan kieli vyön alla ja yritetään rikkoa jokin aika ennätys!
        Mutta kun malttaa juosta hitaasti niin kuin mä pikkusen alle 5 h niin olo pysyy hyvänä eikä tule paikatkaan kipeeksi.Eli jos koet että maratooni on vaarallista itesellesi niin älä juokse vöyhöttämällä.

        Niiin. No en nyt tarkoittanut että ihan vaarallista terveydelle, vaikka periaatteessa äärimmillään toki sitäkin.

        Oma pointtini oli, että itse maraton kilpailumatkana ei nosta kuntoa, vaan paremminkin syö sitä.
        Epäilisin että näin on myös 5 tunnin maratoninkin kohdalla ellei kestävyystaso ole sitten paljon korkeampi.

        Itse kuitenkin saan maratonista enemmän juri kilpailuna ja aikaa vastaan.

        Tietenkään se ei tarkoita etteikö lähtökohtia ole erilaisia.

        Ei liene edes järkevää asetella hirveästi vastakkain eri motiiveja juosta maraton. Ainakaan siten että aikatavoitteellinen juoksu tai nautiskelevampi ote maratoniin nähtäisiin ainoanan oikeana ja toinen taas "vääränä".



        Itse ajattelin juosta ensi vuonna ehkä yhden maratonin. Mutta periaatteessa treenaan kuitenkin lähinnä maratonille. Mutta vähäisemmällä kilpailurytmillä uskon saavuttavani paremman harjoituksellisen tuloksen.


        Hyviä syysmaratoneja ja hölkkiä kaikille!
        Itse ajattelin juosta viikon päästä puolikkaan.


      • asdf
        ekamarathon kirjoitti:

        Maratooni teki mulle ainakin positiivisen vaikutuksen.
        Oli sen jälkeen pirteä olo ja seuraavana päivänä tein pienen kävely lenkin.
        Se on hölmöä mun mielestä jos maratooni juostaan kieli vyön alla ja yritetään rikkoa jokin aika ennätys!
        Mutta kun malttaa juosta hitaasti niin kuin mä pikkusen alle 5 h niin olo pysyy hyvänä eikä tule paikatkaan kipeeksi.Eli jos koet että maratooni on vaarallista itesellesi niin älä juokse vöyhöttämällä.

        tapa juosta maraton on hölmöä paitsi viiteen tuntiin hölkkäily. Joillakin on aikatavoitteita, jotkut hölkyttelevät hitaasti tavoitteena nauttia ja päästä maaliin asti. Itselläni on tavoitteena juosta maraton mahdollisimman kovaa ja kyllä siitä tulee hyvä olo, jos juoksu onnistuu. Onhan siinä oma jännityksensä, kun ei koskaan voi olla varma miten loppumatka sujuu.


    • kmklasu

      Kuulla että porukat motivoi itseään maalissa odottavalla kaljalla mutta kukin tietty repii sen motivaation itselleen sopivalla tavalla.

      Itse en juoksua harrasta edes päälajina mutta tulee käytyä silloin tällöin juoksentelemassa täysiä matkoja sekä välillä hiukan lyhyempiä matkoja. näen juoksun parhaat puolet parantuneena keskittymiskykynä, jaksamisena sekä rauhallisena hetkenä irti kaikesta turhasta hässäkästä. Lenkkeilyn terveydelle myönteiset vaikutukset ovat aika kiistattomia.
      Minulle näihin tapahtumiin osallistuminen on keino motivoida itseäni hiukan säännöllisempään juoksuun ja paras palkinto on yleensä se maaliviiva jonka ylitse keikkuu milloin huonommassa milloin paremmassa kunnossa. tulee sellainen tunne että on saanut jotain aikaiseksi joka on vaatinut pitkäkestoista ja säännöllistä työtä. Sitä tunnetta en kyllä pysty keskiketterällä saamaan. Olen kropaltani sellainen vanha-dieseli eli mulla juoksu alkaa tuntumaan mukavalta vasta noin tunnin lenkin jälkeen, tästä syystä esim. koen kympin paljon rasittavampana matkana.

    • Anonyymi

      Kyllä minä uskon, että alle 4h maratonista on hyötyä terveydelle kerran vuodessa juostuna.

      • Anonyymi

        Juu. Kerran vuojessa on hyvä vähän venyttää juoksua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Kerran vuojessa on hyvä vähän venyttää juoksua.

        Juu. Kerran vuojessa ravata pää soirona alle neljän.


    • Anonyymi

      Onko mara keräily rentoa ja terveellistä?

      • Anonyymi

        7min/km mararailu on rentoa ja terveellistä. 5min/km all-in marailu epätervettä pätemisentarvetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe