Kouluruoasta yleisesti

Naminami

Aikoinaan sitä tuli kouluruoasta valitettua. Oli pahaa, perunat kumipalloja, ei sitä voinut syödä jne. Eikä sitä tullutkaan oikeastaan syötyä, pelkkää näkkileipää, voita ja maitoa vain.

Nyt aikuisena pienten lasten vanhempana sitä arvostaa. Oli se sittenkin ihan hyvää. Oma kokkaustaito on surkea. oli koulussa pääruoka ja jälkiruokaakin joskus. Aina oli salaatit. Kunpa osaisi itse laittaa sitä IHANAA kouluruokaa.

Nyt se maistuisi minulle. Nyt sitä arvostaa...

Ihmettelen muuten, kun ainakin täällä meillä päin valitellaan sitä, että kouluruoan määrärahat ovat niin pienet, että on rasvattoman maidon sijasta siirrytty halvempaan eli rasvaisempaan maitoon yms., että miksi ei pyydetä vanhempia apuun?

Minä olisin valmis maksamaan pienen summan vaikka euron päivässä jollekin taholle siitä, että lapseni saa koulussa terveellistä ja ravitsevaa ruokaa välipaloineen kaikkineen. Euro pari päivässä ei tunnu tässä asiassa missään.

Jätän vaikka iltapäivälehden joskus ostamatta, jos tiukkaa tekee.

5

1202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä yläastelainen.

      Olen myös tajunnut tuon. Vanhemmat oli kaks viikkoa reissussa ja mä se olin joka ruoat joitui tehdä. Kyllä kouluruoka maistui sillä ajalla :D Ja olen nytkin opppinut arvostamaan sitä. :)

    • ugjiruliu

      koulu ruoka on vaa niin paskaa verrattuna missään muualla syömääni ruokaan..en arvosta niitä koulun keittäjiä yhtään..kadultako ne on sinne sitä paskaa tuotu laittamaan

    • Nä1nPäin

      Ehkä lapsesi voisi tuoda oman maidon kouluun.

      Silläpä tavalla rahaa ainakin säästyisi

    • kumiperunoita?

      "Aikoinaan sitä tuli kouluruoasta valitettua. Oli pahaa, perunat kumipalloja, ei sitä voinut syödä jne. Eikä sitä tullutkaan oikeastaan syötyä, pelkkää näkkileipää, voita ja maitoa vain."

      Entäs, jos lapsesikin syövät pelkkää näkkileipää ja inhoavat "kumiperunoita", kuten sinäkin aikoinasi koulussa, ja oppivat vasta aikuisena pitämään pahanmakuisista ilman kuoria höyryttämällä keitetyistä perunoista, joihin muodostuu "kuminen" pinta?

      Nykyajan oppilaat korvaavat turhan usein kouluruoan roskaruoalla, jota saa ostettua läheltä koulua. Itse ainakaan en suostunut syömään kesäkeittoa, vaan kipaisin ostamaan lihapiirakan kahdella nakilla ja kaikilla mausteilla. Toisin oli tietysti niinä päivinä, jolloin oli tarjolla esim. broileria erimuodoissa, italianpataa, erilaisia pastoja maustettuna tonnikalalla jne, mantelikalaa jne. jne.

      Eihän sellaista kouluruokaa ole olemassa, josta kaikki koulun oppilaat pitäisivät. On kuitenkin olemassa kouluruokaa, jota päätyy biojäteastioihin enemmän kuin toisia kouluruokia. Tällaisten ruokien tarjoilu ei ole järkevää siitäkään syystä, että todennäköisesti oppilaat eivät syö mitään ja ovat nälkäisiä loppupäivän tai korvaavat kyseisen kouluruoan esim. lihapiirakalla ja kahdella nakille, kuten itse tein. On myös rahan haaskausta valmistaa ruokaa, josta 90 % päätyy biojätteisiin. Siinä häviävät sekä oppilaat että kyseisen ruoan (verovaroin) kustantanut kunta. En kuitenkaan halua koulujen alkavan tarjoilla oppilailleen mitään roskaruokia.

      Olen siinä samaa mieltä kanssasi, että olen itsekkin valmis maksamaan muutamankin euron lisää veroja, jos kyseinen summa käytetään kouluruoan raaka-aineisiin.

      Kumiperunoista päästään eroon keittämällä perunat kuorineen.

    • kauppislainen

      Nojoo, kyllä oli melko usein pahaa ruokaa ala-asteella, tai no lähinnä sellaista josta ei itse syystä tai toisesta pitänyt, ja opettajathan pakotti syömään joten sekin vaikutti epätyytyväisyyteen -- mut sen jälkeen todella loistavaa kouluruokaa ollut. Eipähän ollu yläasteella valittamista ruoasta, ja kaikkein vähiten ammattikoulussa (kauppis), siellähän tosin tehdäänkin suoraan tuoreena itse ruoat eikä niitä tuoda mistään muualta, ja todella monta vaihtoehtoakin on aina, jälkiruoatkin aina (usein myös niissä vaihtoehtoja).

      "Ihmettelen muuten, kun ainakin täällä meillä päin valitellaan sitä, että kouluruoan määrärahat ovat niin pienet, että on rasvattoman maidon sijasta siirrytty halvempaan eli rasvaisempaan maitoon yms., että miksi ei pyydetä vanhempia apuun?"

      Nojaa, mitäs valittelemista tuollaisessa on..??
      Joku kevytmaito tms maistuu paremmaltakin kuin rasvaton maito, ja varmasti ravitsevampaakin. Toisaaltahan rasvaprosentit on muutenkin melko olemattomia maidossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe