UintiCooper

Uimarihh

Minun piti tänään suorittaa omatoimisesti uinticooper(12min) liikunnan kurssia varten. Uin 490 metriä ja kiinnostaisi tietää onko se minkätasoinen suoritus? Miten paljon te ootte uineet? (en löytänyt mitään järkevän oloista tai toimivaa taulukkoa asiasta)

:)

55

16232

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tai_ga

      Mutta tosiaan mun mielestä tuolla ajalla eli 'lyhyellä' matkauinnilla pitäisi metrejä tulla hyvään tulokseen jo huomattavasti enemmän. Lähemmäs kilsaa kuntouimarilla. Tulos olisi kohtuullinen, jos olisit uinut pidempää matkaa esim 2km. Siltikään vauhti ei päätä huimaisi.

      Tulos kertoo siis aerobisessa kunnossasi olevan parantamisen varaa. Sekä myös lajitreenin puutteesta. Uinnissa käytetään suuria lihasryhmiä ja koko keho kuormittuu. Jos harrastat jotain toista lajia hyvällä menestyksellä (ja kunnolla), jossa näin ei ole selittää se osittain tulosta.

      Toki loppuun mainittakoon, että en tiedä ikääsi enkä kuntoilutaustaasi. Jos kuntoilet paljon, kannattaa ehdottomasti aloittaa aerobisen kunnon nostaminen ja satsata siihen! Tai joka tapauksessa näin, vaikkakin vähän kuntoilevalle tulos on toki suhteessa parempi.

      • lifeguard72

        Vaikea ottaa kantaa kuntoosi mutta tekniikka varmasti vaatinee hiomista.

        Toiset ovat sprintterejä ja toiset taas matkauimareita.

        Omalla kohdallani 12 min menee 1100m tällä hetkellä.

        Pelastusopiston kokeissa on kokelaan uitava 200m alle 5min.
        Poliisikoulussa 100m alle 3min.

        Uinti jos mikä on tekniikkalaji.

        Vaikka omaisit kuinka paljon voimia tahansa mutta tekniikka heikko niin väsyt huomattavasti nopeammin kuin joku jolla tekniikka kunnossa.

        Jo hyvin pienellä tekniikka panostuksella saat tuloksia aikaan.
        Ei repien vaan rauhassa edeten.


      • 21
        lifeguard72 kirjoitti:

        Vaikea ottaa kantaa kuntoosi mutta tekniikka varmasti vaatinee hiomista.

        Toiset ovat sprintterejä ja toiset taas matkauimareita.

        Omalla kohdallani 12 min menee 1100m tällä hetkellä.

        Pelastusopiston kokeissa on kokelaan uitava 200m alle 5min.
        Poliisikoulussa 100m alle 3min.

        Uinti jos mikä on tekniikkalaji.

        Vaikka omaisit kuinka paljon voimia tahansa mutta tekniikka heikko niin väsyt huomattavasti nopeammin kuin joku jolla tekniikka kunnossa.

        Jo hyvin pienellä tekniikka panostuksella saat tuloksia aikaan.
        Ei repien vaan rauhassa edeten.

        tuo riipu siitäkin, vetääkö rintauintia vai vaparia.

        Itselläni tulos (46-vuotias) oli pari viikkoa sitten 360 m rintauinnilla (pää pystyssä koko ajan eikä mitään kääntymistekniikkaa, liike siis käytännössä pysähtyy siellä altaan päädyssä, vaikka seinästä vähän vauhtia potkaiseekin). Ei siis taulukon mukaan kaksinen tulos :) En ole ikinä edes kokeillut, miten homma sujuisi, jos yrittäisi vetää kroolia.


      • Anonyymi
        21 kirjoitti:

        tuo riipu siitäkin, vetääkö rintauintia vai vaparia.

        Itselläni tulos (46-vuotias) oli pari viikkoa sitten 360 m rintauinnilla (pää pystyssä koko ajan eikä mitään kääntymistekniikkaa, liike siis käytännössä pysähtyy siellä altaan päädyssä, vaikka seinästä vähän vauhtia potkaiseekin). Ei siis taulukon mukaan kaksinen tulos :) En ole ikinä edes kokeillut, miten homma sujuisi, jos yrittäisi vetää kroolia.

        Yhdyn tähän kokemuksellani.


    • uintia

      Mulla menee 12 uinti cooper n. 1km

      Katselin ku olin kisoissa, että taulussa luki jotain "arvoja" näille mitä on mennyt ja 1km on erittäin hyvä.

      • voi pyyhkiä

        p******tä ! Uinti on niin kova tekniikkalaji, ettei siinä hyväkuntoinenkaan saa edes kohtuullista tulosta, koska ei " osaa " uida. Itse juoksen yli 3500 m cooperissa, olen pyöräillyt 10 km 13 minuuttiin, mutta uimalla olen surkea kuntoinen !!! Unohtakaa koko "uinticooper " !!!


      • Liikunnan ope
        voi pyyhkiä kirjoitti:

        p******tä ! Uinti on niin kova tekniikkalaji, ettei siinä hyväkuntoinenkaan saa edes kohtuullista tulosta, koska ei " osaa " uida. Itse juoksen yli 3500 m cooperissa, olen pyöräillyt 10 km 13 minuuttiin, mutta uimalla olen surkea kuntoinen !!! Unohtakaa koko "uinticooper " !!!

        Jospa Liikunnan opettaja testasikin tässä uintitaitoa ? Tulikohan yhtään se mieleen


    • Elsku
    • tulos!

      Kuten edellisen postauksen linkistä näet, 490m on hyvä tulos useimmissa sarakkeissa.

      Kysymyksestäsi päättelen, että et ole lainkaan uinnin harrastaja, vaan uinti-cooper on osa muusta testikokonaisuudesta. Olet ehkä uimarina ihan "amatööri"? Jos niin on, eikä sinulla ole tekniikkaharjoittelua ja -osaamista takanasai, 490m on todella hyvä tulos.

      Unohda edellä olevat uinnin puoliammattilaisten vastaukset. He katsovat asiaa vain oman maailmansa suunnasta, ikäänkuin kaikki olisivat syntyneet räpylät jaloissa :)

      Niin, itse uin samassa testissä 470m, rintauintia nopeudella, joka on yli keskimääräisen hallissa käyvien kuntouimareiden vauhdin. Ja olen siihen tyytyväinen.

    • Uimari94

      Minulla menee tuo 1300m ja olen 13v. ;))
      Luulen että sinun kuntosi "uinticooperissa" vaatii vähän hiomista. Tsemppiä!

      • harjoittelua

        Jatka vaan harjoittelua ahkerasti Uimari94 niin alat saada tuloksia. Olen 65v nainen ja uin cooperissa 1450m. Kyllä sinäkin saat vielä ihan kunnon tuloksia kun vaan harjoittelet tunnollisesti. Terveet elämäntavat on myös tärkeät.


      • lifeguard72
        harjoittelua kirjoitti:

        Jatka vaan harjoittelua ahkerasti Uimari94 niin alat saada tuloksia. Olen 65v nainen ja uin cooperissa 1450m. Kyllä sinäkin saat vielä ihan kunnon tuloksia kun vaan harjoittelet tunnollisesti. Terveet elämäntavat on myös tärkeät.

        että jotkut uivat 12min cooperissa 1300m tai 1450m

        Kumpaa taulukkoa tarkoitatte 12min vai 30min?

        Jos 12min nuo määrät on vauhti reippaasti alle 1min per 100m

        Eipä ole näkynyt sitten kasvion antin 15min alittajia 1500m


      • tapahtua
        harjoittelua kirjoitti:

        Jatka vaan harjoittelua ahkerasti Uimari94 niin alat saada tuloksia. Olen 65v nainen ja uin cooperissa 1450m. Kyllä sinäkin saat vielä ihan kunnon tuloksia kun vaan harjoittelet tunnollisesti. Terveet elämäntavat on myös tärkeät.

        65 vuotiaalle kirjoitus virhe. Todellisuus on varmastikin 450m, mikä sekin
        on tuon ikäiselle hyvä.


      • Satunnainen uimari

        Jatka vain harjoittelua, Uimari94, niin voit päästä parempiin tuloksiin. Itse uin uinticooperissa eilen 1540 metriä ja olen 78-vuotias nainen. Paremmalla harjoittelulla voit päästä samankaltaisiin tuloksiin.


      • tar-zan

        taidat olla varsinainen vesipeto


      • Uusi ME
        harjoittelua kirjoitti:

        Jatka vaan harjoittelua ahkerasti Uimari94 niin alat saada tuloksia. Olen 65v nainen ja uin cooperissa 1450m. Kyllä sinäkin saat vielä ihan kunnon tuloksia kun vaan harjoittelet tunnollisesti. Terveet elämäntavat on myös tärkeät.

        Onneksi olkoon uudesta miesten ME:stä. Vanha 1500 m.n ennätys kun oli 14.34.14. Sillä uskon että tuon lopun 50 metriä pystyt uimaan alle kahden ja puolen minuutin, haha haa.


      • kuntouimari
        Satunnainen uimari kirjoitti:

        Jatka vain harjoittelua, Uimari94, niin voit päästä parempiin tuloksiin. Itse uin uinticooperissa eilen 1540 metriä ja olen 78-vuotias nainen. Paremmalla harjoittelulla voit päästä samankaltaisiin tuloksiin.

        On varmaan kiva valehdella,kun ei naama näy.


      • fered
        harjoittelua kirjoitti:

        Jatka vaan harjoittelua ahkerasti Uimari94 niin alat saada tuloksia. Olen 65v nainen ja uin cooperissa 1450m. Kyllä sinäkin saat vielä ihan kunnon tuloksia kun vaan harjoittelet tunnollisesti. Terveet elämäntavat on myös tärkeät.

        65-vuotiaiden ME, onneksi olkoon!


      • Anonyymi
        lifeguard72 kirjoitti:

        että jotkut uivat 12min cooperissa 1300m tai 1450m

        Kumpaa taulukkoa tarkoitatte 12min vai 30min?

        Jos 12min nuo määrät on vauhti reippaasti alle 1min per 100m

        Eipä ole näkynyt sitten kasvion antin 15min alittajia 1500m

        1300 m / 12 min →1500 m / 13 min 50 s hyvin vedetty!

        Alittaa 1500m maailmanennätyksen noin puolella minuutilla 👍


    • uinti cooperille
      • lifeguard72

        siinäpä on taulukko.

        jos ui 1450m 12min ja ottaen huomioon sen, että 1500m miesten me on 14.34 niin johan alittaa kahdella minuutilla voimassa olevan me:n


    • amatöör

      Jos olet ihan aloittelija, tulos on ihan hyvä. Itse uin 9kk harjoittelulla 600m/12min.

    • oikee uimari

      en ollut tän päiväseen 905 metriin tyytyväinen, 490 m aika säälittävää.. kertoo ettei oikeestaan osaa uida yhtäänn.

      • Ei saa huijata

        Ei varmasti mene teillä 100 metriä 49 sekunnissa. Tuloksen laskin tuosta 1450 m matkasta


      • ^
        Ei saa huijata kirjoitti:

        Ei varmasti mene teillä 100 metriä 49 sekunnissa. Tuloksen laskin tuosta 1450 m matkasta

        Vielä sellainen lisäys, että miesten maailmanennätys sadassa metrissä on 46,91 sekuntia... Jos 65v nainen pystyy lähes samaan vauhtiin ja vielä 12 minuutin ajan niin jo on


      • Netissä ei rehvastella
        ^ kirjoitti:

        Vielä sellainen lisäys, että miesten maailmanennätys sadassa metrissä on 46,91 sekuntia... Jos 65v nainen pystyy lähes samaan vauhtiin ja vielä 12 minuutin ajan niin jo on

        Totta, tällä foorumilla kusetus haisee. Itellä meni kahteentoista minuuttiin 450m seiskaluokalla ja keskiarvo oli jotain 400m. Haluaisin kyllä nähä kun 13v kauhoo 100m 45:ssä sekunnissa...


      • uinnista hitusen tietäcä
        Netissä ei rehvastella kirjoitti:

        Totta, tällä foorumilla kusetus haisee. Itellä meni kahteentoista minuuttiin 450m seiskaluokalla ja keskiarvo oli jotain 400m. Haluaisin kyllä nähä kun 13v kauhoo 100m 45:ssä sekunnissa...

        Kyllä on aika moista kusetusta, ellei tässä tarkoteta 30 min testiä. Itse harrastelia uimarina, kolme kertaa viikossa kunnon valmentajien ohjauksessa treenaavana "vain" 800m 12min. 13v voisi hyvinkin uida tuollaiset puolitoista tonnia 30 min. Ja silloinki kyseessä ei ole mikään ikäisekseen huippu, koska kaverink joka on 13v. ui cooperin 900m. Mutta hän on sentään rolloissakin pärjännyt...


      • yeryer

      • fdsfsd

        trollaaja painu....


      • 14v
        Netissä ei rehvastella kirjoitti:

        Totta, tällä foorumilla kusetus haisee. Itellä meni kahteentoista minuuttiin 450m seiskaluokalla ja keskiarvo oli jotain 400m. Haluaisin kyllä nähä kun 13v kauhoo 100m 45:ssä sekunnissa...

        Itelle meni vrm se 600m uinti cooperis 5-luokalla . Kutosella ei tainnut olla enkä nyt seiskalla ole kokeillut. Itsellänihän ei ota henkeen vaan enemmänkin niskalihaksiin ku joutuu kauhoo klooria niin kovaa. Tekniikalla uinnissä pärjää mielestäni kuntoa enemmän. Muuten onko teistä 1km 20 minuutissa hyvä aika?


      • Anonyymi
        Netissä ei rehvastella kirjoitti:

        Totta, tällä foorumilla kusetus haisee. Itellä meni kahteentoista minuuttiin 450m seiskaluokalla ja keskiarvo oli jotain 400m. Haluaisin kyllä nähä kun 13v kauhoo 100m 45:ssä sekunnissa...

        ei kauho ... eli näkemättä jää


    • Ihan ookoohan se on!
      • Kuivaharjoitteluna

        Anteeksi asiakysymykseni, mutta miten arvioisitte mittaamisen kuivaharjoitteluna? Tekniikkana vapari. Selällään maaten sopivat painot käsissä ja laskee siitä 12 minsaan mahtuvat vetoparit. Tiedän 25 metriin kuluvien vetoparien määrän. Näistä kahdesta voi laskea hypoteettisen cooper-tuloksen. Testaan viikonloppuna altaassa, odotettavissa lienee huomattavasti heikompi tulos? Tuossa ei mm tarvinnut käyttää jalkoja yhtään, pääasiassa vain käsiä ja olkapäitä eikä siinä hengästynyt lainkaan. Lisäksi hengitysrytmin kanssa ei tarvinnut tsempata yhtään.


      • oppo

        Jopa on taulukko. Samat rajat 15-vuotiaalle tytölle ja 25-vuotiaalle miehelle. Onko jotenkin ajateltu, että ihmiset läskistyy yllättäen kun täyttävät 20 vuotta vai miksi 15-19 vuotiaitten rajat ovat huomattavasti 20-29 vuotiaita kovemmat? Eikö tuo vanhempi ikäryhmä ole oikeastaan urheilussa kuin urheilussa se ihmisen kultakausi, pl. jotkin voimistelut.


      • oppo kirjoitti:

        Jopa on taulukko. Samat rajat 15-vuotiaalle tytölle ja 25-vuotiaalle miehelle. Onko jotenkin ajateltu, että ihmiset läskistyy yllättäen kun täyttävät 20 vuotta vai miksi 15-19 vuotiaitten rajat ovat huomattavasti 20-29 vuotiaita kovemmat? Eikö tuo vanhempi ikäryhmä ole oikeastaan urheilussa kuin urheilussa se ihmisen kultakausi, pl. jotkin voimistelut.

        Tuota taulukkoa ei taida olla kukaan tarkastellut sitten Kenneth Cooperin. Siis sen yhdysvaltalaisen kaverin, jonka mukaan Cooperin testi on nimetty. Oudot metrimäärätkin selittyvät sillä, että uitaessa testi 25 jaardin altaassa riittää, kun laskee täysiä altaanmittoja. Menetelmän, millä tohtori Cooper on rajat määrittänyt en tosin tiedä. Lisäksi veikkaisin, että vapaauintitekniikkakin on hieman kehittynyt sitten 1982 - 1983, jolloin kirja josta nuo taulukot on otettu julkaistiin. (Arvauksena, Cooperin aerobisen liikunnan data lienee kerätty 60- ja 70-luvuilla Yhdysvalloissa.)


      • eitoimieii
        Kuivaharjoitteluna kirjoitti:

        Anteeksi asiakysymykseni, mutta miten arvioisitte mittaamisen kuivaharjoitteluna? Tekniikkana vapari. Selällään maaten sopivat painot käsissä ja laskee siitä 12 minsaan mahtuvat vetoparit. Tiedän 25 metriin kuluvien vetoparien määrän. Näistä kahdesta voi laskea hypoteettisen cooper-tuloksen. Testaan viikonloppuna altaassa, odotettavissa lienee huomattavasti heikompi tulos? Tuossa ei mm tarvinnut käyttää jalkoja yhtään, pääasiassa vain käsiä ja olkapäitä eikä siinä hengästynyt lainkaan. Lisäksi hengitysrytmin kanssa ei tarvinnut tsempata yhtään.

        Tulos ei ole vertailukelpoinen altaaseen


    • OsavuotinenUiskentelija

      kolme kuukautta olen vuodessa sen kolme kertaa viikossa kolmen vuoden ajan käynyt uimassa kun Oulun kaupunki kustantaa työttömälle tuon lystin. Ei mitenkään Cooper-tyyliin vaan yleensä 1000m tai 1500m rintaa uiden. Nyt sitten tänään tämän keskustelun bongasin kun jotain muuta etsin. Tänään poikkeuksellisesti uin 500m aikaa 15min49sek (Polarin sykemittarillapa noi ajat eli voi olla sekunnin tai kaksi nopeempikin tuo aika) kun oli kiire toisaalle ...
      No joka tapauksessa jos tuosta laskee niin se on 53v uimataidottomalle tuo 400m ja ½m päälle ihan kait hyvä tulos ...
      Tälle syksylle en ole oikein ehtinyt paneutua tähän uintihommaan muiden velvoitteiden johdosta mutta kuitenkin ja tuo meni ihan mitenkään lämmittelemättä. Yleensä rintaa uiden se 1000m sen puoli tuntia ja 1500m pikkasen alle 45min :)

      • OsavuotinenUiskentelija

        14min59sek oli tuo aika ...


    • vesiasentaja

      650 metriä meni 10min, sitten tuli väsymys ja "hölkkäsin" vedessä viime 2 minuttia.
      Tulos: 725metriä uinticooper.

    • Huvittavaa

      Aika surullistahan se on, jos mummot vetävät lujempaa kuin 13-vuotias.

    • Pertti123456789

      Uin 30km minuuttiin ja oon 345V mies.

      • Pertti123456789

        Että pistäkääpä paremmaksi.


      • Matti12345678910

        Olet aika huono uimisessa, itse henkilökohtaisesti uin eilen 400km samaisessa ajassa enkä ole kuin 16 vuotta vanha.

        Ystävällisin terveisin, Matti


    • Ihan hyvä uintisuoritus.
      Oma on tällä hetkellä saimaisessa 1:10 satasen vauhtia

    • MarkSpitz

      Tänään meni n. 690m (mies 51v). Olen harrastanut uintia 25v. kerran viikossa. Omatoimisesti olen opetellut kroolin. Enkka taitaa 20v. takaa olla 725m. Juosten menee niukasti yli 3000m cooperissa. Uinticooperia ei ole mitään ideaa kävästä kokeilemassa ilman harjoittelua, tekniikan hallinta joten kuten ja oman vauhdin tunteminen todella tärkeää. Uintivauhti romahtaa kunnon pettäessä eikä tuloksella ole silloin mitään arvoa. Säännöllisesti harjoittelevalle cooper on oiva mittari päivän kunnolle.

    • HaRa007

      Kun ei ole läytynyt sopivaa taulukkoa mistään, ei edes uimaseuroista, tein sen itse. Voi kommentoida vapaasti
      UINTICOOPER
      nro 7lk 8lk 9lk
      10,00 650 670 690
      10,00 625 645 665
      10,00 600 620 640
      9,75 590 610 630
      9,75 580 600 620
      9,50 570 590 610
      9,50 560 580 600
      9,25 550 570 590
      9,25 540 560 580
      9,00 530 550 570
      9,00 520 540 560
      8,75 510 530 550
      8,75 500 520 540
      8,50 490 510 530
      8,50 480 500 520
      8,25 470 490 510
      8,25 460 480 500
      8,00 450 470 490
      8,00 440 460 480
      7,75 430 450 470
      7,75 420 440 460
      7,50 410 430 450
      7,50 400 420 440
      7,25 390 410 430
      7,25 380 400 420
      7,00 370 390 410
      7,00 360 380 400
      6,75 350 370 390
      6,75 340 360 380
      6,50 330 350 370
      6,50 320 340 360
      6,25 310 330 350
      6,25 300 320 340
      6,00 290 310 330
      6,00 280 300 320
      5,75 270 290 310
      5,75 260 280 300
      5,50 250 270 290
      5,50 240 260 280
      5,25 230 250 270
      5,25 220 240 260
      5,00 210 230 250
      5,00 200 220 240
      4,75 190 210 230
      4,75 180 200 220
      4,50 170 190 210
      4,50 160 180 200
      4,25 150 170 190
      4,25 140 160 180
      4,00 130 150 170
      4,00 120 140 160
      Netistä löytyvät taulukot on kyllä jonkinasteisille uimareille. Koulussa mitataan enemmän uintitaitoa tällä, kuin kuntoa. Olen liikunnan opettaja, eikä uinti ole minulle ollut koskaan mikään ykköslaji. pidän sitä kuitenkin yhtenä tärkeimmistä koululiikuntalajeista. Noilla netin taulukoilla kyllä tyrmätään mahdollinen pienikin innostus uintiin.

      • TraumojaKoluliikunnasta

        En oikein ymmärrä logiikkaa. Siis tietyllä metrimäärällä saa tietyn arvosanan?

        Jos vetää täysin virheellisellä tekniikalla, mutta lähes leposykkeellä 450-500m uinticooperissa, onko silloin "hyvä" uimari, vai "hyvä" kunto?


      • Kuntouimmari

        Eihän tossa sun taulukossa ole mitään järkeä, se ei ota huomioon uintityylejä.

        Tän perusteella myös 90% kuntouimareista ei saisi kutosta parempaa. En jaksa uskoa hetkeäkään, että yläkoululainen ilman seurakokemusta ui yli 300m. Uinti on tekniikkalaji.

        Tälläiset tietämättömät opettajat juuri tappaa koko liikunnan ilon. Antaisit pisteitä yrityksestä, motivaatiosta ja liikunnan ilosta.


    • SammakkoaKäsipohjaa

      "Uinticooper" ei kyllä testaa kuntoa pätkääkään, pelkästään uintitekniikaa (poikkeuksena sitten se ryhmä, joilla tekniikka on hiottuna 99% tasolle). Jos ihminen juoksee Cooperissa vaikkapa 4000m mutta ei osaa uida, niin onko kunto huono?

      Toki testi kertoo paljonkin uimataidosta. Mutta ei kunnosta.

      • TraumojaKoululiikunnasta

        Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kyllä nopeasti uiminen edellyttää myös aerobista kuntoa. Mutta kuten totesit, kovakuntoinenkaan ei pääse edes siedettävään tulokseen ilman harjoittelua tai hyvää tekniikkaa.

        Ihmettelen miksi vähäisiä uintiin osoitettuja koululiikuntatunteja haaskataan Cooperiin, sen sijaan että opetettaisiin uintitekniikkaa. On älytöntä, että uintitekniikkaa seuratasolla harjoitelleet laitetaan samaan kisaan tavallisten uimareiden kanssa. Tekniikkapainotteisessa lajissa riman asettaminen noin korkealle voi viedä muilta koululais- uimareilta motivaation.

        Vertaan siihen, kuinka omaankin koululiikunta-aikaan liikanope nosti jalustalle sen telinevoimistelua harrastavan supernotkean spagaatteja tekevän tytön, ja muut yrittivät tumpelona edes ulottua tarttumaan itseään varpaista. Liikunnan ilo meni monelta, kun rima oli lajissa kuin lajissa sen lajia aktiivisesti harrastavan oppilaan tasolla.


    • Nkotin69

      Oon hyvä uimisessa.

    • Oikeudenmukainentaulukko

      Uimalli Aarresaaren seinällä Saarijärven kaupungissa on Cooper taulukko, mistä näkyy paljonko minkäkin ikäisen pitää uida. Joten soittakaa sinne niin ei tarvitse arpoa mikä on hyvä tulos ja mikä ei.

      • Tuo Cooperin alkuperäisestä taulukosta metreiksi käännetty lista löytyy esim. https://www.vesiliikunta.com/files/pdf/cooperin_uintitesti.pdf

        ...ja edelleenkin lähtötiedoissa laskettiin vain täysiä 50 jaardin kierroksia, joten "metrijärjestelmän" mukaisen taulukon tulokset, sikäli kun eivät osu täysiin altaanmittoihin, ovat esimerkkejä tarkkuusharhasta. Toki taulukko antaa kuntouimarille noin suurin piirtein -tuloksia, mutta uintinopeudessa tärkeintä on hyvä tekniikka. Edistynyt uimari lienee tietysti kohtuullisessa kunnossa myös, mutta mitä parempi uimari, sitä vähemmin taulukko vastaa hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä noin yleisesti.


    • Anonyymi

      490 metrin tulos 12 minuutissa on ihan ok jos olet yli 50v. Nuorelle noin parikymppiselle se ehkä välttävä, muttei kuitenkaan ihan surkea.

      490 m/12min tekee noin 41 m / minuutissa. tai 100 metriä 2,5 minuutissa.
      eli omalla uintinopeudella tarkoittaisi sellaista kevyttä vapaauintia tai reipasta rintauintia eli ts. sammakkoa.

      t.50v.ukko

    • Anonyymi

      Oon 13v enkä oo vielä uinticooperia tehnyt. Koska se tehdään? Koulu ajalla vai?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe