Paras ruokamaa?

aälsdktji

Jos pitää valita yksi maa, jonka ruoka on omaan makusi sopivin, niin minkä valitset?

Saa tarkentaa (jos esim. tykkää kiinlaisesta, italialaisesta tai venäläisestä), mutta ei ole pakko :)

Mun oma valintani oli itsellenikin pienoinen yllätys. Se on Meksiko. Ainakin tällä hetkellä...

Ja miksi, se olisi myös kiva kuulla.

Minulla perusteluna on se, että en syö lihaa, tykkään chilistä ja valkosipulista, rakastan palkokasveja ja maissia sekä avokadoa ynnä "eksoottisia" hedelmiä. En ole käynyt Meksikossa, mutta minulla on muutamia meksikolaisia ystäviä, joiden kokkauksista olen saanut nauttia.

27

2829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Italia tai Kiina, mutta jos saa vain yhden valita, sitten Italia.

      Rakastan pastaa kaikissa mahdollisissa muodoissa ja leipäpuoli on mahtava, varsinkin uunituore ciabatta. Juustoista taas parmesan ja mozzarella ihanan monikäyttöisiä, nami nami :)

      • Anonyymi

        Varsinkin italialainen ja kiinalainen luomuruoka 😅😅😅


      • Anonyymi

        Mozzarella on selluloosaa tai ainakin sen oloista. Ei tietäisi että on jotain 'juustoa' jos siitä ei olisi pakkauksessa mainintaa.

        Mikä siinä italialaisessa ruoassa on hyvää? Onko makarooni, spagetti, pasta vai mikä? Kaikki nämä ovat pelkkää vehnää tehtynä vähän toisen näköiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mozzarella on selluloosaa tai ainakin sen oloista. Ei tietäisi että on jotain 'juustoa' jos siitä ei olisi pakkauksessa mainintaa.

        Mikä siinä italialaisessa ruoassa on hyvää? Onko makarooni, spagetti, pasta vai mikä? Kaikki nämä ovat pelkkää vehnää tehtynä vähän toisen näköiseksi.

        Ja lasagne?


    • Kokkikolmemiljoonaa

      Mielestäni paras ruokamaa olisi espanja, italia tai suomi. Espanja: Ihania mereneläviä ( en voi vastustaa paellaa) grilliruokia

      Italia: Pizzat, pastat"!"!"! Lasagne todella vie kielen mennessään!! Samoin myös spagetti bolognese!!

      Suomi: Mikä voittaa oman maan mammonat!!!?! Ruisleipä, karjalanpiirakat, karjalanpaisti, palapaisti, maitoon tehty kalakeitto, mustamakkara sekä maksalaatikko!!

      Nämä omat mielipiteeni, muut voivat olla eri mieltä.

      • Urmas Rantaniitty

        on kyllä erinomaisen kaukana hyvästä pihvistä, kuitenkin se tunnetaan jostain syystä kaikkien grillipihvien äitinä. Paella taas on eräänlainen pyttipannu, jonne matroonat keräsivät kaiken viikon varrella kertyneen sälän. Tuskinpa kahta samanlaista paellaa edes löytyy. Kuten sanoit, mielipiteesi on sinun. Itse asetan kreikkalaiset ruoat etusijalle, selkeydessään ja usein terveellisyydestäänkin tunnetut hellaan ruokavalikoimat ovat lisäksi lähellä suomalaisten makutottumuksia. Italialaisilla on turhan raskaita, joskin melko hyviä ruokia ja liikaa epäterveellistä durumvehnää, siis kuituköyhää. (pastat pitsat jne) Tämä taas on minun mielipiteeni. Suomalaisista ruokalajeista olemme, maksalaatikkoa lukuunottamatta, täsmälleen samaa mieltä.


    • Jos saa valita vain yhden maan olisi se yksi maailmankeittiöistä eli Italia. Syynä maakunnallisten keittiöiden monipuolisuus ja alueiden erilaisuus, kotiruoan (=isoäidin ruoan) arvostus, hyvät raaka-aineet, ruoanlaittotaidon arvostus ja valtava vaikutus maailman muihin keittiöihin.

      • sofriitto

        Italia on yksi esimerkki ruokakulttuurin huijauksista. Gennaron matkassa kävi ilmi miten vähän hekään arvostavat alkuperää. Bresaolan valmistaminen tuontilihasta (Ranska, Brasilia...) ei todellakaan vastaa ajatusta paikallisesta tuotannosta ja sen kunnioittamisesta. Parmesaani taas tulee ties mistä, raastaessa kaupan hyllyjen kamaa ei ainakaan tunne saavansa ehtaa (rapinat uupuu). Makaroonit huijaa kuten perluskooni ja muu eurooppa tanssii mukana.


    • Durgha

      Paras ruokamaa ehdottomasti Intia. Jos pitäisi valita minkä maan ruokia söisin lopun elämäni. Kaikki ihanat tuliset curryt ja maukkaat leivät. Hedelmät ja raikkaat lassit. naminaminami

    • Ehdottomasti

      Ehdottomasti Kiina on herkullisin ja monipuolisin ruokamaa.
      Voi olla, että itse Italiassakin saa kelpo ruokaa, mutta se "ruoka" mikä on "italialaisena" levinnyt maailmalle, on varsinaista roskaa - sivistymättömille tuohisuille tarkoitettua. Ilmankos pissiksetkin siitä "tykkää"...
      Myös texmex lähentelee rikollista toimintaa.
      Italmex ja texmex ja burgerit ovat lisäksi varsinaisen "ruokaterrorismin" asemassa, sillä esim. Suomessa kaikki ravintolat tarjoavat sitä yhtä ja samaa italmextex-bugeri-sekasotkua.

      • Näinhän se on, että maailmankeittiöiden kopiot eivät koskaa vastaa alkuperäistä. Italiastakin tunnetaan lähinnä vain pastat ja pizzat. Kuitenkin maan ruokakulttuuri on ihan jotain muuta riippuen alueesta.


    • .A.

      ...

    • lähi-itä....

      Dubain matkalla ihastuin Lähi-idän ruokakulttuuriin. Ihania mausteita ja tuoreita raaka-aineita. Kerrassaan loistavaa.

      • on sitä mitä

        turistit haluavat: pihviä, ranskalaisia ja vähän salaattia. Jos menee eri maissa syömään sinne, missä ei ole turisteja, mutta melkein täynnä paikallisia, voi saada jonkinlaisen käsityksen aidosta maan ruoasta. Hyvää ruokaa Espanjassa maaseudulla olen saanut, otin sitä, mitä moni muukin näytti syövän.Se oli lehmän mahasta tehtyä muhennosta,hyvää oli.-Kroatiassa olen syönyt parhaat kalaruoat, ja niitä oli myös saatavilla. Lihansyöjä nauttii siellä kokonaisina grillatuista possuista tai lampaista, jotka grillattiin tien vieressä isossa grillissä.Niitä grillejä on siellä usein nähtävissä, justiinsa valmistuneita olivat possut ja lampaat joko puolilta päivin tai iltaravintolassa tunti avaamisen jälkeen.- Sitten olen tutustunut japanilaiseen ruokaan, jota jap.naapurini laittoi ja kutsui syömään. Sen parempia kala- ja äyriäisruokia saa hakea.


      • .....
        on sitä mitä kirjoitti:

        turistit haluavat: pihviä, ranskalaisia ja vähän salaattia. Jos menee eri maissa syömään sinne, missä ei ole turisteja, mutta melkein täynnä paikallisia, voi saada jonkinlaisen käsityksen aidosta maan ruoasta. Hyvää ruokaa Espanjassa maaseudulla olen saanut, otin sitä, mitä moni muukin näytti syövän.Se oli lehmän mahasta tehtyä muhennosta,hyvää oli.-Kroatiassa olen syönyt parhaat kalaruoat, ja niitä oli myös saatavilla. Lihansyöjä nauttii siellä kokonaisina grillatuista possuista tai lampaista, jotka grillattiin tien vieressä isossa grillissä.Niitä grillejä on siellä usein nähtävissä, justiinsa valmistuneita olivat possut ja lampaat joko puolilta päivin tai iltaravintolassa tunti avaamisen jälkeen.- Sitten olen tutustunut japanilaiseen ruokaan, jota jap.naapurini laittoi ja kutsui syömään. Sen parempia kala- ja äyriäisruokia saa hakea.

        ne on just näitä turistipaikkoja joissa on paikallista ah niin ihanaa autenttista perinteistä ruokaa. kreikkalainen on ranskalaisia perunoita ja naudan pihviä tzatzikilla, libanonilainen on ranskalaisia ja pihvi baba ghannoujilla, espanjalainen on ranskalaisia ja pihvi aiolilla, italialainen on ranskalaisia ja pihvi pestolla. suomessa olevat "etniset" ravintolat on myös usein tällaisia. itse kävin viimeksi kreikkalaisessa ravintolassa tampereella ja siellä oli mm. naudan pihviä ranskalaisilla perunoilla ja ruskealla kastikkeella, ja muita perinteisiä kreikkalaisia ruokia.


      • kun kreikkalaiset
        ..... kirjoitti:

        ne on just näitä turistipaikkoja joissa on paikallista ah niin ihanaa autenttista perinteistä ruokaa. kreikkalainen on ranskalaisia perunoita ja naudan pihviä tzatzikilla, libanonilainen on ranskalaisia ja pihvi baba ghannoujilla, espanjalainen on ranskalaisia ja pihvi aiolilla, italialainen on ranskalaisia ja pihvi pestolla. suomessa olevat "etniset" ravintolat on myös usein tällaisia. itse kävin viimeksi kreikkalaisessa ravintolassa tampereella ja siellä oli mm. naudan pihviä ranskalaisilla perunoilla ja ruskealla kastikkeella, ja muita perinteisiä kreikkalaisia ruokia.

        perunalohkot, jotka on valmistettu uunissa buljongissa, ovat sata kertaa parempia kuin ranskalaiset, jotka kuuluvat mielestäni vain hampurilaisravintoloihin.Herätys Tamperelainen "kreikkalainen" ravintola!


    • Pistaasihalva

      Kreetalainen ruoka on tutkitusti maailman kärkipäätä mitä terveellisyyteen tulee.

      Ja mikä makumaailma, ihan kaikki on minun mielestäni hyvää. Rikkaruohoistaankin valmistavat herkkua!

      Elän siis satavuotiaaksi ja saan mässyttää mieliherkkujani todella pitkään.

    • ...................

      En ole kovin paljon matkustellut maailmalla joten on vaikea sanoa mikä olisi paras ruokamaa. Kerroit että olet saanut nauttia meksikolaisten ystäviesi kokkailuista ja minulla on vähän samanlaisia kokemuksia mutta eri maasta. Berliinissä kiinalainen ystävä valmisti minulle kiinalaista ruokaa ja se oli jotain äärettömän ihanaa. Siihen liittyi kuitenkin myös vieraanvaraisuus ja lämpö ja sen hetken tunnelma, jota en voi koskaan unohtaa. Saksassa ollessani myös espanjalaisen ystäväni äiti teki hyvin yksinkertaista mutta maittavaa perusespanjalaista ruokaa meille ja se oli aivan loistavaa. Hyvin ja sydämellä tehty ruoka on aina hyvää ja parasta maasta riippumatta. Ei ole siis olemassa parasta ruokamaata, kaikki on yhtä hyviä omalla tavallaan.

      • Hyvän ruokamaan tunnistaa kai siitä, että siellä arvostetaan omaa ruokakulttuuria. Silloin ruokaan yleensä panostetaan eikä se ole vain vatsantäyttömättöä.

        Toin esille tuon Italian lähinnä juuri siitä syystä, että siellä saa paikallisessa ravintolassakin samaa kuin äiti kotona laittaa. Sama koskee myös Ranskaa ja Espanjaa. Tästä rajaan kaksi anniskelupaikkaa pois heti - turistipaikat ja gourmetravintolat. Missään ei ole niin kehnoa muonaa kuin italialaisessa turistiravintolassa - sillä ei yleensä ole mitään tekemistä italialaisen isoäidinkeittiön kanssa.


    • ruokalajeja...

      ...vuosikaudet maistelleena (kotioloissa kokkina ranskalainen mieheni, ja olen tietenkin myös matkustellut paljon eri puolilla Ranskaa) voin sanoa, että niistä en luopuisi.

      Toisaalta ilman tiettyjä suomalaisia ruokia en voisi myöskään elää. (Esim. ruisleipä, paistetut muikut, karjalanpiirakat ja munavoi...)

      Suomalainen ruokakulttuuri on kuitenkin melko yksipuolinen ranskalaiseen verrattuna, eli lopullinen valintani on, että minun "THE ruokamaani" on Ranska.

    • Spasflas

      Todella vaikea kysymys, jokaisessa maassa jossa olen käynyt on ollut sellaista, joka tekisi mieli listata tänne. Päällimmäisenä ovat kuitenkin jääneet mieleen singaporelainen, turkkilainen ja ranskalainen keittiö. Singaporelaisessa ruuassa maut räjähtävät suussa, turkkilainen lampaanliha jogurtti on jotain todella maukasta ja ranskan leipomotuotteille ei löydy vertaistaan.

      • Anonyymi

        Singaporilaista ruokaa ei oikeastaan ole. Sielä elää rinnakkain malajien, kiinalaisten ja eri Intian osien ruokakulttuurit - ja tietysti eurooppalainen. "Intialainen ruoka" on taas sama kuin "eurooppalainen ruoka". Se sisältää lukemattomia erilaisia ruokakulttuureja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Singaporilaista ruokaa ei oikeastaan ole. Sielä elää rinnakkain malajien, kiinalaisten ja eri Intian osien ruokakulttuurit - ja tietysti eurooppalainen. "Intialainen ruoka" on taas sama kuin "eurooppalainen ruoka". Se sisältää lukemattomia erilaisia ruokakulttuureja.

        Missä on paikka nimeltä singapori? Singaporen tiedän, mutten sitä sinunpainitsemaasi.


    • Panhandle

      Suosikkiruokamaani on Kreikka. Kreikkalainen ruoka on selkeää, yksinkertaista ja sopivasti maustettua. Siellä voisi melkein ruveta kasvissyöjäksi, kasvisruuat ovat niin monipuolisia ja herkullisia ja raaka-aineet lähellä kypsiksi kasvatettuja. Mausteina käytetään paljon tuoreita yrttejä ja sitruunaa.

      Kotikeittiössä kreikkalaisessa ruuassa on vain yksi ongelma: monet ruokalajit vaativat niin pitkän valmistusajan, että niitä voi tehdä vain vapaapäivinä. Viimeksi taisin kesälomalla tehdä musakaa.

      • Anonyymi

        Intia on (ainakin paikon) todellinen kasvissyöjän paratiisi. Itse olen viettänyt aikaa Keski-Intiassa (Karnatakan osavaltio) ja siellä saattoi olla kasvissyöjä kuin vahingossa. Sikäläinen ruoka ei ole yhtä maustaista kuin eteläisemmän Intian ruoka, mutta siinä on omaan makuun juuri sopivasti "potkua". Raaka-aineet maistaa vielä mausteiden alta.

        Monen ruokalajin päivällisen jälkeen vasta tajusi että lihaa ei ollut missään. Sellainen "virhe" karnatakalaisessa ruoassa vegaanien vinkkelistä on, että kasvisten kypsentämisessä käytetään usein voita. Voissa paistettu pinaatti oli hyvin yleinen "höystö" ruokaan kuin ruokaan.


    • Anonyymi

      . Että saataisiin katuruokaloita.

    • Anonyymi

      Suomi on paras ruokamaa. Perunamuussia ja lihapullia, ruisleipää ja maitoa. Muuta ei tartte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe