Siirrän keskustelua tänne Juutalaisuus-palstalta, koska teema liittyy enemmän kristinuskoon.
Skutnabille kirjoituksesi "Vastaapa sitten" johdosta:
Kyselit, miksi kristityt eivät noudata kaikkia niitä tapoja, joita juutalaiset noudattavat, vaikka kristitytkin uskovat Vanhaan Testamenttiin.
Kristityille tärkeintä VT:ssä on 10 käskyn laki, joka kiteytettynä on tässä Jeesuksen opissa:
"Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Tässä on Lakien ja Profeettojen ydinsisältö. Monet kristitytkin kannattavat asioita, joita juutalaiset noudattavat, esim. kosher-ruokavalio on terveellinen, mutta kristityn ei tarvitse noudattaa monia sääntöjä pakonomaisesti, koska "Vapauteen Kristus vapautti meidät".
Voidaan kysyä, onko 10 käskyn lain seurauksena laaditut lukemattomat säädökset todella Jumalan vaatimuksia, eikö kyseessä ole ihmisten säädökset, monenlaiset käytännön asetukset ja ohjeet, ja kun niitä alkoi tulla satoja, ihminen ei enää kyennytkään niitä noudattamaan. Jeesus tuli, ja kiteytti tärkeimmät asiat VT:n opista, koska näki, että pelkällä lain tekojen noudatus-yrityksillä ei pelastu synnistä.
On tulkittu, että apostoli Paavali korosti enemmänkin tuota yksin uskosta -pelastumista, kun taas apostoli Pietari oli enemmän juutalaismielinen, ja painotti myös tekojen merkitystä Jumalan seuraamisessa. Jeesus edellytti sekä uskoa, että tekoja.
Kristityt eivät palvo useampaa jumalaa, se on harhakäsitys joidenkin juutalaisten keskuudessa. Sekä kristittyjen että messiaanisten juutalaisten suuri enemmistö tulkitsee, että Jumala on Yksi, kuten juutalaisuuskin opettaa. Hän vain voi ilmaista itseään eri tavoin, Isänä, Poikana, Pyhänä Henkenä. Kyllähän VT:kin opettaa, että Jumala ilmaisi itsensä ihmishahmojenkin kautta, esim. Aabrahamille ja Jaakobille Tanachissa.
Jeesus ei syrjäyttänyt JHWH-Jumalaa,jolla on myös muita nimityksiä, esim. El Shaddai, El Elyon, hän itsekin opetti tätä rukoilemaan ja tuo samainen Isä-Jumala oli hänellekin se Korkein, mutta hän ilmoitti olevansa tuon Jumalan lähettämä, tulleensa syntisiä pelastamaan, ja ilmoitti olevansa samaa olemusta, kuin Isä, ja hänen jälkeensä tuli Pyhä Henki maailmaan uskoville, samaa olemusta kuin tuo aina ollut ikuinen Jumala.
Jumalan ohjeet olivat täydelliset VT:n ajan ihmisille, nyt on toiset ajat, Jeesus opetti ettei kumoa Kirjoituksia, hän toi vain uudenlaisen, lempeämmän, armollisemman laintulkinnan, sanoman rakastavasta Jumalasta, sillä maailma ei oppinut tuntemaan Jumalaa lain tekojen kautta, siksi UT opettaa, että lähetti Jeesuksen, koska Isän Jumalan suunnitelmiin kuului pelastaa ihmiset, nyt uskon kautta, koska se vanha systeemi ei toiminut, vaan synti rehotti kansan keskuudessa, he eivät kuunnelleet profeettoja. Vain harvat olivat niin vanhurskaita ja oikeamielisiä kuin Tanachin profeetat ja jotkut muut, kuten Daavid.
Jatkoa messiaanisista
14
380
Vastaukset
- Skutnab (ei kirjautunut)
>>Voidaan kysyä, onko 10 käskyn lain seurauksena laaditut lukemattomat säädökset todella Jumalan vaatimuksia, eikö kyseessä ole ihmisten säädökset, monenlaiset käytännön asetukset ja ohjeet, ja kun niitä alkoi tulla satoja, ihminen ei enää kyennytkään niitä noudattamaan.>Sekä kristittyjen että messiaanisten juutalaisten suuri enemmistö tulkitsee, että Jumala on Yksi, kuten juutalaisuuskin opettaa. Hän vain voi ilmaista itseään eri tavoin, Isänä, Poikana, Pyhänä Henkenä.
- Elena
Myös Jeesus opetti noudattamaan Jumalan / JHWH:n lakia. Hän rakasti rikasta nuorukaista, joka noudatti sitä. Lakiin oli vuosisatojen kuluessa lisätty monenlaisia perinnäissäädöksiä ihmisten toimesta. Jeesus kritisoi tätä. Kun on liikaa sääntöjä säännön päälle, ihminen ei kykene enää kaikkea noudattamaan.Lisäksi lain alkuperäinen tarkoitus voi hämärtyä. Hän halusi kiinnittää katseet jälleen siihen mikä on laissa tärkeintä: ei niinkään kymmenykset mintuista ja tilleistä, vaan oikeus, laupeus ja uskollisuus!
Matt. 23: 23
http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1933,38/Matt.23.html
Hän arvosteli kirjanoppineita siitä, että he eivät tehneet, kuten opettivat, mutta olivat valmiita sälyttämään vaatimuksia tavallisen kansan harteille, kuten tuossa linkissä myös selviää.
Hän oli juutalaisen kansan ystävä, mutta arvosteli niitä, jotka olivat ulkokultaisia.
Lain tulkintaa oli siis priorisoitava, ymmärrettävä lain henki eikä pelkästään kirjain.
Hän oli silti varmasti samaa mieltä kuin mitä Tanach-lainauksissasi sanotaan. Hän vain tiesi, että synti on jo ajatusten tasolla, että yleensä tavalliset ihmiset eivät kykene olemaan niin hyviä, tekojen tasolla ainakaan, kuin mitä uskonto pari tuhatta vuotta sitten edellytti.
Silti UT kehottaa pitämään myös lait, uskon ja hyvien tekojen tulee olla sopusoinnussa.
Korjaan edellistä tekstiäni, tarkoitin mainita Jaakobin kirjeen, eikä Pietarin kirjeen, siinä mielessä että häntä pidetään erityisesti juutalaisten apostolina, koska hän painotti myös tekojen merkitystä aivan kuten juutalaisuus korostaa.
Kyllähän juutalaisuudessa on tuo Jumalan anteeksianto myös. Näyttää vain siltä että juutalaisten täytyy nähdä enemmän vaivaa jotta saisi syntinsä anteeksi, kristitty kokee saaneensa kertakaikkisen sovitustyön kautta syntinsä anteeksi Jeesuksen uhrauksen kautta, tulevatkin synnit, ja siksi niitä ei edes halua tehdä. Kukaan ei silti ole synnitön, kyllä kristittykin voi harhautua, ja kyllä hänenkin tulee esim. pyytää anteeksi jos rikkoo toista vastaan.
Mitä Jumalan ykseyteen tulee, messiaaniset juutalaiset kyllä tulkitsevat, että tuo Shema Israel -rukous on sopusoinnussa heidän uskonkäsityksensä kanssa. Jeesus ei sanonut olevansa Jumala, vaan samaa olemusta, tarkoitti siis olevansa samasta hengestä syntynyt, se mitä hän opetti ja teki,oli Jumalan mielen mukaista.
Profeetta Jeremia ennusti myös uuden liiton.
Uusi liitto
31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." - Skutnab (ei kirjautunut)
Elena kirjoitti:
Myös Jeesus opetti noudattamaan Jumalan / JHWH:n lakia. Hän rakasti rikasta nuorukaista, joka noudatti sitä. Lakiin oli vuosisatojen kuluessa lisätty monenlaisia perinnäissäädöksiä ihmisten toimesta. Jeesus kritisoi tätä. Kun on liikaa sääntöjä säännön päälle, ihminen ei kykene enää kaikkea noudattamaan.Lisäksi lain alkuperäinen tarkoitus voi hämärtyä. Hän halusi kiinnittää katseet jälleen siihen mikä on laissa tärkeintä: ei niinkään kymmenykset mintuista ja tilleistä, vaan oikeus, laupeus ja uskollisuus!
Hän arvosteli kirjanoppineita siitä, että he eivät tehneet, kuten opettivat, mutta olivat valmiita sälyttämään vaatimuksia tavallisen kansan harteille, kuten tuossa linkissä myös selviää.
Hän oli juutalaisen kansan ystävä, mutta arvosteli niitä, jotka olivat ulkokultaisia.
Lain tulkintaa oli siis priorisoitava, ymmärrettävä lain henki eikä pelkästään kirjain.
Hän oli silti varmasti samaa mieltä kuin mitä Tanach-lainauksissasi sanotaan. Hän vain tiesi, että synti on jo ajatusten tasolla, että yleensä tavalliset ihmiset eivät kykene olemaan niin hyviä, tekojen tasolla ainakaan, kuin mitä uskonto pari tuhatta vuotta sitten edellytti.
Silti UT kehottaa pitämään myös lait, uskon ja hyvien tekojen tulee olla sopusoinnussa.
Korjaan edellistä tekstiäni, tarkoitin mainita Jaakobin kirjeen, eikä Pietarin kirjeen, siinä mielessä että häntä pidetään erityisesti juutalaisten apostolina, koska hän painotti myös tekojen merkitystä aivan kuten juutalaisuus korostaa.
Kyllähän juutalaisuudessa on tuo Jumalan anteeksianto myös. Näyttää vain siltä että juutalaisten täytyy nähdä enemmän vaivaa jotta saisi syntinsä anteeksi, kristitty kokee saaneensa kertakaikkisen sovitustyön kautta syntinsä anteeksi Jeesuksen uhrauksen kautta, tulevatkin synnit, ja siksi niitä ei edes halua tehdä. Kukaan ei silti ole synnitön, kyllä kristittykin voi harhautua, ja kyllä hänenkin tulee esim. pyytää anteeksi jos rikkoo toista vastaan.
Mitä Jumalan ykseyteen tulee, messiaaniset juutalaiset kyllä tulkitsevat, että tuo Shema Israel -rukous on sopusoinnussa heidän uskonkäsityksensä kanssa. Jeesus ei sanonut olevansa Jumala, vaan samaa olemusta, tarkoitti siis olevansa samasta hengestä syntynyt, se mitä hän opetti ja teki,oli Jumalan mielen mukaista.
Uusi liitto
31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."1. Aik. 16:15 Muistakaa aina hänen liittonsa, tuhansille sukupolville annettu lupaus,
1. Aik. 16:16 liitto, jonka hän teki Abrahamin kanssa, vala, jonka hän vannoi Iisakille. [1. Moos. 15:18, Ps. 105:8-10]
1. Aik. 16:17 Hän vahvisti sen ohjeeksi Jaakobille, teki Israelin kanssa ikuisen liiton.
YHWH:n tekemä liitto kansansa Israelin kanssa on Ikuinen. Jos joku muuta väittää, väittää hän samalla YHWH:n valehtelevan!
Lainaamasi jakeet eivät todista kantaani vastaan. Niissä ilmoitetaan, että Laki tullaan painamaan ihmisten sydämiin, mikään ei muutu. Siis, Liitto pysyy samana, mutta tällä kertaa se tullaan aikaisemmasta poiketen painamaan ihmisten sydämiin ja ihmiset ovat Tooraa noudattavan!
Kävimme keskustelua samasta aiheesta (Vanha Liitto vs. Uusi Liitto) 22.05. tällä samaisella palstalla, joten lainaan pienen pätkelmän, jota tuolloin kirjoitin:
Elena: "Jumala teki uuden liiton sekä juutalaisille, koska kansa rikkoi vanhan liiton, ja muulle maailmalle, pelastaakseen maailman kadotuksen tieltä."
Skutnab: "KOROSTANKIN: YHWH ei koskaan rikkonut liittoaan, eikä tule koskaan rikkomaan, tästä takuuna Vanhan Testamentin ilmoitus. Uudessa liitossa laki pysyy samana, se on ikuisiksi ajoiksi annettu. Ainoastaan laki tullaan painamaan ihmisten sydämiin ja ihmiset noudattavat YHWH:n antamaa lakia." - Elena
Skutnab (ei kirjautunut) kirjoitti:
1. Aik. 16:15 Muistakaa aina hänen liittonsa, tuhansille sukupolville annettu lupaus,
1. Aik. 16:16 liitto, jonka hän teki Abrahamin kanssa, vala, jonka hän vannoi Iisakille. [1. Moos. 15:18, Ps. 105:8-10]
1. Aik. 16:17 Hän vahvisti sen ohjeeksi Jaakobille, teki Israelin kanssa ikuisen liiton.
YHWH:n tekemä liitto kansansa Israelin kanssa on Ikuinen. Jos joku muuta väittää, väittää hän samalla YHWH:n valehtelevan!
Lainaamasi jakeet eivät todista kantaani vastaan. Niissä ilmoitetaan, että Laki tullaan painamaan ihmisten sydämiin, mikään ei muutu. Siis, Liitto pysyy samana, mutta tällä kertaa se tullaan aikaisemmasta poiketen painamaan ihmisten sydämiin ja ihmiset ovat Tooraa noudattavan!
Kävimme keskustelua samasta aiheesta (Vanha Liitto vs. Uusi Liitto) 22.05. tällä samaisella palstalla, joten lainaan pienen pätkelmän, jota tuolloin kirjoitin:
Elena: "Jumala teki uuden liiton sekä juutalaisille, koska kansa rikkoi vanhan liiton, ja muulle maailmalle, pelastaakseen maailman kadotuksen tieltä."
Skutnab: "KOROSTANKIN: YHWH ei koskaan rikkonut liittoaan, eikä tule koskaan rikkomaan, tästä takuuna Vanhan Testamentin ilmoitus. Uudessa liitossa laki pysyy samana, se on ikuisiksi ajoiksi annettu. Ainoastaan laki tullaan painamaan ihmisten sydämiin ja ihmiset noudattavat YHWH:n antamaa lakia."Tässä yksi kiinnostava linkki, jossa jokin messiaanisista ryhmistä ottaa kantaa ns. Aabrahamin liittoon ja Mooseksen liittoon:
http://www.messiahnj.org/mb-abrahamic.htm
Tuo lain painaminen sydämiin on messiaanisille juutalaisille sitä ennen kaikkea, että 10 käskyä ovat sydämessä, Jeesuksen rakkauden hengessä, ei armottomana, tuomitsevana.
Messiaaniset ajattelevat, että tulee aika, jolloin juutalaiset kääntyvät Jeshua-messiaan puoleen, ja niinhän on jo monet tehneetkin, jolloin tuo laki ohjailee ajatuksia, tunteita, kaikkea elämänmenoa.
Varmaan messiaanisten ajattelussakin on eroja, mutta yhteistä on usko samaan Jeshuaan (Jehoshua = Jumala on pelastaja). - näinkö on?
Elena kirjoitti:
Uusi liitto
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.""Hän halusi kiinnittää katseet jälleen siihen mikä on laissa tärkeintä: ei niinkään kymmenykset mintuista ja tilleistä, vaan oikeus, laupeus ja uskollisuus!" Jep jep, turhaa lakia noudattaa, kunhan on laupias ja uskollinen. (huom! ei lain antajalle ole tarvis olla uskollinen).
"Hän oli juutalaisen kansan ystävä, mutta arvosteli niitä, jotka olivat ulkokultaisia." Mistä näkee kuka on ulkokultainen? Jeesukselle kaikki jotka olivat eri mieltä hänen kanssaan olivat ulkokultaisi, varsin outoa että sattuikin niin.
"Lain tulkintaa oli siis priorisoitava, ymmärrettävä lain henki eikä pelkästään kirjain" Outo lause koska kirjanoppineet fariseukset juuri harjoittivat tätä lain tulkintaa.
"Hän vain tiesi, että synti on jo ajatusten tasolla, että yleensä tavalliset ihmiset eivät kykene olemaan niin hyviä, tekojen tasolla ainakaan, kuin mitä uskonto pari tuhatta vuotta sitten edellytti " Ajatukset onkin helppo puhdistaa, mutta esim varastaminen käy jokaiselta väkisin. Jos katsoo himoiten naista... mikään ei ole helpompaa kuin olla himoitsematta, mutta olla esim. raiskaamatta, miehelle lähes ylivoimaista.
"Kyllähän juutalaisuudessa on tuo Jumalan anteeksianto myös. Näyttää vain siltä että juutalaisten täytyy nähdä enemmän vaivaa jotta saisi syntinsä anteeksi," Niin, on palkko pyytää anteeksi ja jopa muuttaa käytöstään, onneksi kristityn ei tarvitse.
"kristitty kokee saaneensa kertakaikkisen sovitustyön kautta syntinsä anteeksi Jeesuksen uhrauksen kautta, tulevatkin synnit, ja siksi niitä ei edes halua tehdä. " Helppoa, tulevatkin synnit, joita ei edes halua tehdä, on jo annettu anteeksi.
"Profeetta Jeremia ennusti myös uuden liiton. "
Väärennät Jeremiaa -uusi liitto on se jossa laki heitetään kokonaan syrjään ja sen asemesta ollaan laupiaita.Siis ei näin: "Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." Lakia ei panna mihinkään, vaan julistetaan täytetyksi. Väite että jokainen tuntee JHWH:n on myös väärä, pitää tehdä hirveästi lähetystyötä, jotta ihmiset tuntisivat Jumalan ja silti ihmiset eivät millään meinaa haluta kääntyä kristityiksi. Etenkin juutalaiset ovat vaikea pala, mutta kyllä heistä vielä tehdään hinduja, anteeksi kritittyjä (olla hindu on ihan väärin, hindu ei tunne Jeesusta). Skutnab (ei kirjautunut) kirjoitti:
1. Aik. 16:15 Muistakaa aina hänen liittonsa, tuhansille sukupolville annettu lupaus,
Skutnab: "KOROSTANKIN: YHWH ei koskaan rikkonut liittoaan, eikä tule koskaan rikkomaan, tästä takuuna Vanhan Testamentin ilmoitus. Uudessa liitossa laki pysyy samana, se on ikuisiksi ajoiksi annettu. Ainoastaan laki tullaan painamaan ihmisten sydämiin ja ihmiset noudattavat YHWH:n antamaa lakia."Ero selitetään hebrealaiskirjeessä hyvin tyhjentävästi:
7:22 niin on myös se liitto PAREMPI, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
8:7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut MOITTEETON, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8:9 EN SELLAISTA LIITTOA kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
10:16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.- Elena
näinkö on? kirjoitti:
"Hän halusi kiinnittää katseet jälleen siihen mikä on laissa tärkeintä: ei niinkään kymmenykset mintuista ja tilleistä, vaan oikeus, laupeus ja uskollisuus!" Jep jep, turhaa lakia noudattaa, kunhan on laupias ja uskollinen. (huom! ei lain antajalle ole tarvis olla uskollinen).
"Hän oli juutalaisen kansan ystävä, mutta arvosteli niitä, jotka olivat ulkokultaisia." Mistä näkee kuka on ulkokultainen? Jeesukselle kaikki jotka olivat eri mieltä hänen kanssaan olivat ulkokultaisi, varsin outoa että sattuikin niin.
"Lain tulkintaa oli siis priorisoitava, ymmärrettävä lain henki eikä pelkästään kirjain" Outo lause koska kirjanoppineet fariseukset juuri harjoittivat tätä lain tulkintaa.
"Hän vain tiesi, että synti on jo ajatusten tasolla, että yleensä tavalliset ihmiset eivät kykene olemaan niin hyviä, tekojen tasolla ainakaan, kuin mitä uskonto pari tuhatta vuotta sitten edellytti " Ajatukset onkin helppo puhdistaa, mutta esim varastaminen käy jokaiselta väkisin. Jos katsoo himoiten naista... mikään ei ole helpompaa kuin olla himoitsematta, mutta olla esim. raiskaamatta, miehelle lähes ylivoimaista.
"Kyllähän juutalaisuudessa on tuo Jumalan anteeksianto myös. Näyttää vain siltä että juutalaisten täytyy nähdä enemmän vaivaa jotta saisi syntinsä anteeksi," Niin, on palkko pyytää anteeksi ja jopa muuttaa käytöstään, onneksi kristityn ei tarvitse.
"kristitty kokee saaneensa kertakaikkisen sovitustyön kautta syntinsä anteeksi Jeesuksen uhrauksen kautta, tulevatkin synnit, ja siksi niitä ei edes halua tehdä. " Helppoa, tulevatkin synnit, joita ei edes halua tehdä, on jo annettu anteeksi.
"Profeetta Jeremia ennusti myös uuden liiton. "
Väärennät Jeremiaa -uusi liitto on se jossa laki heitetään kokonaan syrjään ja sen asemesta ollaan laupiaita.Siis ei näin: "Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." Lakia ei panna mihinkään, vaan julistetaan täytetyksi. Väite että jokainen tuntee JHWH:n on myös väärä, pitää tehdä hirveästi lähetystyötä, jotta ihmiset tuntisivat Jumalan ja silti ihmiset eivät millään meinaa haluta kääntyä kristityiksi. Etenkin juutalaiset ovat vaikea pala, mutta kyllä heistä vielä tehdään hinduja, anteeksi kritittyjä (olla hindu on ihan väärin, hindu ei tunne Jeesusta).Hän kyllä opetti, että ajatusten ja tekojen tulee olla sopusoinnussa, ei riitä että on ajatusten tasolla lain noudattaja vaan ihmisen pitää pyrkiä myös teoissa noudattamaan lakia, eli 10 käskyä, mutta armahtavaisuus toisia kohtaan on tärkeää, samoin se, että ihmisen kuuluisi välttää toisten tuomitsemista:
Jaakobin kirjeestä 2:
Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. 9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. 10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. 11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat. 12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. 13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.
Minusta kirjanoppineet päinvastoin korostivat lain kirjainta kun taas Jeesus korosti henkeä, johon liittyi myös armeliaisuus.
Fariseusten ja kirjanoppineiden keskustelu, jossa tuo ulkokultaisuus-asia on esillä, mitä kaikkea se tarkoittaa, ks. edellisessä tekstissäni Skutnabille osoitettu linkki, siinä on luku Matt. 23.
Kyllä kristitynkin tulee pyytää ja antaa anteeksi, ja yleensäkin pyrkiä tekojen kautta myös elämään oikein. Siihen tulee voimaa juuri tuosta Jumalan rakkaudesta joka ilmeni hänen lähettämänsä syntisten pelastajan rakkaudesta, siitä että hänen Poikansa uhrasi itsensä meidän jokaisen puolesta, jotta meillä olisi elämä.
Niin minäkin ajattelen että tuo kuuluu tulevaisuuteen, messiaaniseen aikaan, että Jumalan laki kirjoitetaan niiden sydämiin, jotka kääntyvät Jumalan puoleen uskoen evankeliumin, jonka Jeesus tarkoitti kaikille maailman kansoille.
Jeesus tosiaankin sanoi ettei hän tullut Lakia kumoamaan vaan täyttämään. - Skutnab (ei kirjautunut)
KTS kirjoitti:
Ero selitetään hebrealaiskirjeessä hyvin tyhjentävästi:
7:22 niin on myös se liitto PAREMPI, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
8:7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut MOITTEETON, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8:9 EN SELLAISTA LIITTOA kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
10:16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.Tuo ei todista mitään muuta kuin sen, että Uusi Testamentti on RISTIRIIDASSA Vanhan Testamentin kanssa!
Sekä JUUTALAISET että KRISTITYT ovat yhtä mieltä siitä, että Vanha Testamentti on YHWH:n ilmoitus! Sekä JUUTALAISET että KRISTITYT ovat yhtä mieltä siitä, että YHWH ei ole väärässä! Sekä JUUTALAISET että KRISTITYT ovat yhtä mieltä siitä, että YHWH ei valehtele!
Vanha Testamentti määrittelee koko Liiton. Näin ollen kaikki uudet ajatukset tulee myös koetella Vanhan Testamentin kautta. Jos ne eivät sovi yhteen sen kanssa, ne EIVÄT pidä paikkaansa.
Sama pätee - ja erityisesti päteekin - kysymyksenn Vanhan Testamentin lupaamasta messiaasta. Messias-kandidaatin messiaanisuutta ei arvostella Koraanin, ei Venda-tekstien, ei Suomen Lain eikä sitä varten puolueellisesti kirjoitettujen elämänkertojen kautta. Messias-kandidaatin messiaanisuus arvostellaan sen kirjan kautta, jonka lupaamasta messaiaasta on kysymys. Tässä tapauksessa VANHASTA TESTAMENTISTA!
* * * * * * * * * * * *
Juutalaisuus-palstalla kirjoitetaan:
>>>>>>>>Israel luopui YHWH:sta monia kertoja ja rikkoi hänen antamansa liiton. Tämä ei kuitenkaan tarkoita mitään, sanotaanhan Vanhassa Testamentissa:
2. Aik. 7:13 Jos minä joskus suljen taivaan, niin että ei tule sadetta, tai jos käsken heinäsirkkojen syödä maan tai lähetän kansani keskuuteen ruton
2. Aik. 7:14 -- ja jos silloin kansani, jonka olen ottanut omakseni, nöyrtyy ja rukoilee, kääntyy minun puoleeni ja hylkää pahat tiensä, niin minä kuulen sitä taivaaseen, annan sen synnit anteeksi ja teen sen maan jälleen terveeksi.
YHWH antaa Israelille liiton rikkomisen (ts. rikkomukset liittoa vastaan) anteeksi, kun Israelilaiset nöyrtyvät YHWH:n edessä, kääntyvät hänen puoleensa ja tekevät parannuksen. Missään kohdin Vanhaa Testamenttia ei sanota, että YHWH rikkoisi liiton omalta osaltaan! Päinvastoin (KOROSTAN):
3. Moos. 21:40 "Sitten he tunnustavat omat syntinsä ja isiensä synnit, luopumuksensa ja niskoittelunsa, [Ps. 106:6; Dan. 9:5]
3. Moos. 21:41 joiden takia minä asetuin heitä vastaan ja vein heidät vihollismaahan. Jos heidän paatunut mielensä silloin nöyrtyy ja he sovittavat syntinsä,
3. Moos. 21:42 minä muistan lupaukseni, jonka annoin Jaakobille, Iisakille ja Abrahamille, ja muistan myös heidän maataan.
3. Moos. 21:43 Mutta maan on ensin tultava tyhjäksi ja oltava autiona korvaukseksi pitämättä jääneistä sapateista. He itse joutuvat sovittamaan syntinsä, koska hylkäsivät minun lakini ja halveksivat minun säädöksiäni.
3. Moos. 21:44 Mutta vaikka he ovat vihollismaassa, minä en hylkää heitä enkä vihastu heihin niin, että tekisin heistä lopun ja rikkoisin liiton, joka on välillämme, sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa.
Toivoisin sydämellisesti, että kiinnität ERITYISTÄ HUOMIOTA näihin jakeisiin. Vaikka israelilaiset luopuvat Herrasta, rikkovat hänen antamansa liiton, eivätkä kurituksesta huolimatta nöyrry YHWH:n edessä, YHWH ei hylkää heitä. - - minä en hylkää heitä enkä vihastu heihin niin, että tekisin heistä lopun ja rikkoisin liiton - -
5. Moos. 7:9 Tietäkää siis, että vain Herra, teidän Jumalanne, on Jumala. Häneen voi luottaa, hän pitää voimassa liittonsa. - Skutnab (ei kirjautunut)
Elena kirjoitti:
Hän kyllä opetti, että ajatusten ja tekojen tulee olla sopusoinnussa, ei riitä että on ajatusten tasolla lain noudattaja vaan ihmisen pitää pyrkiä myös teoissa noudattamaan lakia, eli 10 käskyä, mutta armahtavaisuus toisia kohtaan on tärkeää, samoin se, että ihmisen kuuluisi välttää toisten tuomitsemista:
Jaakobin kirjeestä 2:
Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. 9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. 10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. 11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat. 12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. 13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.
Minusta kirjanoppineet päinvastoin korostivat lain kirjainta kun taas Jeesus korosti henkeä, johon liittyi myös armeliaisuus.
Fariseusten ja kirjanoppineiden keskustelu, jossa tuo ulkokultaisuus-asia on esillä, mitä kaikkea se tarkoittaa, ks. edellisessä tekstissäni Skutnabille osoitettu linkki, siinä on luku Matt. 23.
Kyllä kristitynkin tulee pyytää ja antaa anteeksi, ja yleensäkin pyrkiä tekojen kautta myös elämään oikein. Siihen tulee voimaa juuri tuosta Jumalan rakkaudesta joka ilmeni hänen lähettämänsä syntisten pelastajan rakkaudesta, siitä että hänen Poikansa uhrasi itsensä meidän jokaisen puolesta, jotta meillä olisi elämä.
Niin minäkin ajattelen että tuo kuuluu tulevaisuuteen, messiaaniseen aikaan, että Jumalan laki kirjoitetaan niiden sydämiin, jotka kääntyvät Jumalan puoleen uskoen evankeliumin, jonka Jeesus tarkoitti kaikille maailman kansoille.
Jeesus tosiaankin sanoi ettei hän tullut Lakia kumoamaan vaan täyttämään.Hyvä on. Ymmärrän näkemyksesi ja kunnioitan niitä, vaikka olenkin erimieltä kanssasi. Kanssasi on sitä paitsi ilo - hyvin antoisaakin - keskustella. :)
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että YHWH antoi meille lain meidän omaksi parhaaksemme, ei meidän kiusaksi ja taakaksi. Tätä samaa käsittelee Jobin ystävä Elihu osoittamassaan puheessa alakuloiselle ystävälleen:
Job. 35:6 Jos sinä teet syntiä, mitä se häntä liikuttaa? Jos teet vielä enemmän syntiä, mitä se hänelle merkitsee? [Job 7:20]
Job. 35:7 Tai jos elät oikein, mitä hän siitä hyötyy? Mitä sinä pystyisit hänelle antamaan! [Job. 22:3, 41:3]
Job. 35:8 Ihmistä, itsesi kaltaista, sinun syntisi satuttavat, ihmisten hyväksi koituu se, että elät oikein.
Laki ei ole YHWH:n miellyttämistä varten, vaan ennen kaikkea meidän omaa parastamme varten. YHWH on lain antaessaan ajatellut vain luotujensa omaa parasta.
Ymmärrämmän myös katsantosi, että Jeesus "täytti" lain, vaikka itse olenkin moista ajatusta vastaan.
2. Sam. 22:31 Jumalan ohjeet ovat täydelliset, Herran sana on kirkas ja puhdas. Kuin kilpi hän suojaa niitä, jotka hakevat hänestä turvaa. [Ps. 12:7, 18:31, 119:140; Sananl. 30:5]
Herran ohjeet olivat jo täydelliset, niissä ei ollut mitään täyttämistä.
Nyt nukkupuulle! Kiitos keskusteluseurastasi Elena! :) Skutnab (ei kirjautunut) kirjoitti:
Hyvä on. Ymmärrän näkemyksesi ja kunnioitan niitä, vaikka olenkin erimieltä kanssasi. Kanssasi on sitä paitsi ilo - hyvin antoisaakin - keskustella. :)
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että YHWH antoi meille lain meidän omaksi parhaaksemme, ei meidän kiusaksi ja taakaksi. Tätä samaa käsittelee Jobin ystävä Elihu osoittamassaan puheessa alakuloiselle ystävälleen:
Job. 35:6 Jos sinä teet syntiä, mitä se häntä liikuttaa? Jos teet vielä enemmän syntiä, mitä se hänelle merkitsee? [Job 7:20]
Job. 35:7 Tai jos elät oikein, mitä hän siitä hyötyy? Mitä sinä pystyisit hänelle antamaan! [Job. 22:3, 41:3]
Job. 35:8 Ihmistä, itsesi kaltaista, sinun syntisi satuttavat, ihmisten hyväksi koituu se, että elät oikein.
Laki ei ole YHWH:n miellyttämistä varten, vaan ennen kaikkea meidän omaa parastamme varten. YHWH on lain antaessaan ajatellut vain luotujensa omaa parasta.
Ymmärrämmän myös katsantosi, että Jeesus "täytti" lain, vaikka itse olenkin moista ajatusta vastaan.
2. Sam. 22:31 Jumalan ohjeet ovat täydelliset, Herran sana on kirkas ja puhdas. Kuin kilpi hän suojaa niitä, jotka hakevat hänestä turvaa. [Ps. 12:7, 18:31, 119:140; Sananl. 30:5]
Herran ohjeet olivat jo täydelliset, niissä ei ollut mitään täyttämistä.
Nyt nukkupuulle! Kiitos keskusteluseurastasi Elena! :)Me kristityt näemme lain myös kirouksena:
Galatalaiskirje:
3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -Skutnab (ei kirjautunut) kirjoitti:
Tuo ei todista mitään muuta kuin sen, että Uusi Testamentti on RISTIRIIDASSA Vanhan Testamentin kanssa!
Sekä JUUTALAISET että KRISTITYT ovat yhtä mieltä siitä, että Vanha Testamentti on YHWH:n ilmoitus! Sekä JUUTALAISET että KRISTITYT ovat yhtä mieltä siitä, että YHWH ei ole väärässä! Sekä JUUTALAISET että KRISTITYT ovat yhtä mieltä siitä, että YHWH ei valehtele!
Vanha Testamentti määrittelee koko Liiton. Näin ollen kaikki uudet ajatukset tulee myös koetella Vanhan Testamentin kautta. Jos ne eivät sovi yhteen sen kanssa, ne EIVÄT pidä paikkaansa.
Sama pätee - ja erityisesti päteekin - kysymyksenn Vanhan Testamentin lupaamasta messiaasta. Messias-kandidaatin messiaanisuutta ei arvostella Koraanin, ei Venda-tekstien, ei Suomen Lain eikä sitä varten puolueellisesti kirjoitettujen elämänkertojen kautta. Messias-kandidaatin messiaanisuus arvostellaan sen kirjan kautta, jonka lupaamasta messaiaasta on kysymys. Tässä tapauksessa VANHASTA TESTAMENTISTA!
* * * * * * * * * * * *
Juutalaisuus-palstalla kirjoitetaan:
>>>>>>>>Israel luopui YHWH:sta monia kertoja ja rikkoi hänen antamansa liiton. Tämä ei kuitenkaan tarkoita mitään, sanotaanhan Vanhassa Testamentissa:
2. Aik. 7:13 Jos minä joskus suljen taivaan, niin että ei tule sadetta, tai jos käsken heinäsirkkojen syödä maan tai lähetän kansani keskuuteen ruton
2. Aik. 7:14 -- ja jos silloin kansani, jonka olen ottanut omakseni, nöyrtyy ja rukoilee, kääntyy minun puoleeni ja hylkää pahat tiensä, niin minä kuulen sitä taivaaseen, annan sen synnit anteeksi ja teen sen maan jälleen terveeksi.
YHWH antaa Israelille liiton rikkomisen (ts. rikkomukset liittoa vastaan) anteeksi, kun Israelilaiset nöyrtyvät YHWH:n edessä, kääntyvät hänen puoleensa ja tekevät parannuksen. Missään kohdin Vanhaa Testamenttia ei sanota, että YHWH rikkoisi liiton omalta osaltaan! Päinvastoin (KOROSTAN):
3. Moos. 21:40 "Sitten he tunnustavat omat syntinsä ja isiensä synnit, luopumuksensa ja niskoittelunsa, [Ps. 106:6; Dan. 9:5]
3. Moos. 21:41 joiden takia minä asetuin heitä vastaan ja vein heidät vihollismaahan. Jos heidän paatunut mielensä silloin nöyrtyy ja he sovittavat syntinsä,
3. Moos. 21:42 minä muistan lupaukseni, jonka annoin Jaakobille, Iisakille ja Abrahamille, ja muistan myös heidän maataan.
3. Moos. 21:43 Mutta maan on ensin tultava tyhjäksi ja oltava autiona korvaukseksi pitämättä jääneistä sapateista. He itse joutuvat sovittamaan syntinsä, koska hylkäsivät minun lakini ja halveksivat minun säädöksiäni.
3. Moos. 21:44 Mutta vaikka he ovat vihollismaassa, minä en hylkää heitä enkä vihastu heihin niin, että tekisin heistä lopun ja rikkoisin liiton, joka on välillämme, sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa.
Toivoisin sydämellisesti, että kiinnität ERITYISTÄ HUOMIOTA näihin jakeisiin. Vaikka israelilaiset luopuvat Herrasta, rikkovat hänen antamansa liiton, eivätkä kurituksesta huolimatta nöyrry YHWH:n edessä, YHWH ei hylkää heitä. - - minä en hylkää heitä enkä vihastu heihin niin, että tekisin heistä lopun ja rikkoisin liiton - -
5. Moos. 7:9 Tietäkää siis, että vain Herra, teidän Jumalanne, on Jumala. Häneen voi luottaa, hän pitää voimassa liittonsa.Kyse on vain siitä, että vanhentunut niverrintyökalu siirretään syrjään ja otetaan sähköporakone tilalle.
- JahJah_Blow_JoB
UT:n mukaan synnit on mahdollista sovittaa ja saada anteeksi ainoastaan veriuhreilla (Hpr. 9:22), joista Jeesuksen kuolema oli viimeinen ja kaikki synnit täydellisesti sovittava ja muun uhraamisen lakkauttava uhri (10:18). VT ei kuitenkaan sano ainoastaan veriuhrien tai uhrien ylipäätään tuovan anteeksiantoa (3 Ms. 17:11), vaan syntien sovitukseksi saattoi myös uhrata jauhoja tai antaa rahaa.
Jollei hän saa hankituksi kahta metsäkyyhkystä tai kahta kyyhkysenpoikaa, niin tuokoon uhrilahjanaan sen sovittamiseksi, mitä on rikkonut, kymmenennen osan eefa-mittaa lestyjä jauhoja syntiuhriksi, mutta älköön vuodattako siihen öljyä älköönkä panko sen päälle suitsuketta, sillä se on syntiuhri. Ja vieköön sen papille, ja pappi ottakoon siitä kourallisen, alttariuhriosan, ja polttakoon sen alttarilla Herran uhrin päällä; se on syntiuhri. -- 3 Ms. 5:11,12
Ja ota sovitusrahat israelilaisilta ja käytä ne palvelukseen ilmestysmajassa, että israelilaiset johdatettaisiin muistoon Herran edessä teidän henkenne sovitukseksi." -- 2 Ms. 30:16
Mutta kaikkia uhreja suurempaa oli kuitenkin laupeus, kuuliaisuus ja Jumalan tunteminen. Aineelliset uhrit olivat vähempiarvoisia, koska niiden tuominen ei välttämättä sisältänyt katumusta ja pyrkimystä laupeuteen ja vanhurskauteen.
Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja... -- Hoos. 6:6
Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva. -- 1 Sam. 15:22
Ovatko Herralle mieleen tuhannet oinaat, kymmenettuhannet öljyvirrat? Annanko esikoiseni rikoksestani, ruumiini hedelmän sieluni syntiuhriksi?" - Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä? -- Miik. 6:7,8
Laupeutta ja uskollisuutta osoittamalla oli myös mahdollista sovittaa syntejä.
Laupeudella ja uskollisuudella rikos sovitetaan, ja Herran pelolla paha vältetään. -- Snl. 16:6
Syntien anteeksiantoon myös riitti yksin Jumalan laupeus, joka oli vastaus katuvaan rukoukseen ja pyrkimykseen noudattaa jälleen Tooran käskyjä, ilman tarvetta uhreille.
Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden... Sillä ei sinulle kelpaa teurasuhri, sen minä kyllä antaisin; polttouhri ei ole sinulle mieleen. Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää. -- Ps. 51:3,16,17
[s]illä me annamme rukouksiemme langeta sinun eteesi, emme omaan vanhurskauteemme, vaan sinun suureen armoosi luottaen. -- Dan. 9:18
Ottakaa mukaanne sanoja ja palatkaa Herran tykö ja sanokaa hänelle: "Anna anteeksi kaikki rikokset, ota armoihisi, niin me tuomme sinulle uhrimulleiksi huultemme uhrit. -- Hoos. 14:2(3)
Jos he tekevät syntiä sinua vastaan - sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee - ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi vihollismaahan, kaukaiseen tai läheiseen, mutta jos he sitten menevät itseensä siinä maassa, johon heidät on vangeiksi viety, kääntyvät ja anovat sinulta armoa vangitsijainsa maassa, sanoen: 'Me olemme tehneet syntiä, tehneet väärin ja olleet jumalattomat', ja palajavat sinun tykösi kaikesta sydämestään ja kaikesta sielustaan vihollistensa maassa, jotka veivät heidät vangeiksi, ja rukoilevat sinua kääntyneinä tähän maahan päin, jonka sinä olet antanut heidän isillensä, tähän kaupunkiin päin, jonka olet valinnut, ja tähän temppeliin päin, jonka minä olen sinun nimellesi rakentanut, niin kuule taivaasta, asuinsijastasi, heidän rukouksensa ja anomisensa, hanki heille oikeus, ja anna anteeksi kansallesi, mitä he ovat rikkoneet sinua vastaan, ja kaikki heidän syntinsä, jotka he ovat tehneet sinua vastaan; ja suo, että heidän vangitsijansa olisivat laupiaat heitä kohtaan ja armahtaisivat heitä. -- 1 Kun. 8:46-50
Jos minä suljen taivaan, niin ettei tule sadetta, jos minä käsken heinäsirkkain syödä maan tahi jos minä lähetän ruton kansaani, mutta minun kansani, joka on otettu minun nimiini, nöyrtyy, ja he rukoilevat ja etsivät minun kasvojani ja palajavat pahoilta teiltänsä, niin minä kuulen taivaasta ja annan anteeksi heidän syntinsä ja teen heidän maansa jälleen terveeksi. -- 2 Aik. 7:13,14
Itse asiassa myös Jeesus näyttää opettaneen samaa, esim. vertauksessa velkaisesta palvelijasta jossa Jumalaa kuvaava kuningas antaa tälle tämän velan anteeksi puhtaasta säälistä koska tämä sitä vain pyysi (Mt. 18:23-35). Tämä täytyy luonnollisestikin ymmärtää niissä puitteissa että hänen seuraajansa, erityisesti Paavali, ovat saattaneet vääristää Jeesuksen alkuperäisiä opetuksia.
VT:n mukaan sovitusuhreja ei myöskään ole lakkautettu vaan niitä tullaan edelleen toimittamaan myös messiaanisena aikana niin Jerusalemin temppelissä kuin myös mm. Egyptissä olevalla Jahven alttarilla.
Mutta ruhtinas toimittakoon polttouhrit, ruokauhrin ja juomauhrin juhlina, uusinakuina ja sapatteina, kaikkina Israelin heimon juhla-aikoina; hän uhratkoon syntiuhrin, ruokauhrin, polttouhrin ja yhteysuhrin toimittaakseen sovituksen Israelin heimolle. -- Hes. 45:17
Uhrien sovittava funktio mainitaan Hesekielin messiaanista aikaa koskevissa profetioissa viisi kertaa (Hes. 43:20,26,45:15,17,20).
Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa. Ja Herralle ovat otollisia Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat niinkuin ammoin menneinä päivinä ja muinaisina vuosina. -- Mal. 3:3,4
Sinä päivänä on oleva hevosten kulkusissa kirjoitus: "Pyhitetty Herralle". Ja padat Herran temppelissä ovat uhrimaljain vertaisia, jotka ovat alttarin edessä. Ja jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle Sebaotille, ja kaikki uhraajat tulevat ja ottavat niitä ja keittävät niissä. Eikä ole enää sinä päivänä yhtään kaupustelijaa Herran Sebaotin temppelissä. -- Sak. 14:20,21
Sillä auringon noususta hamaan sen laskuun on minun nimeni oleva suuri pakanain seassa, ja joka paikassa uhrataan ja tuodaan minun nimeni kunniaksi puhdas ruokauhri. Sillä minun nimeni on oleva suuri pakanain seassa, sanoo Herra Sebaot. -- Mal. 1:11
Sinä päivänä on oleva Herran alttari keskellä Egyptin maata ja sen rajalla Herran patsas... Ja Herra tekee itsensä tunnetuksi egyptiläisille, ja egyptiläiset tuntevat Herran sinä päivänä ja palvelevat häntä teuras- ja ruokauhreilla, ja he tekevät Herralle lupauksia ja täyttävät ne. -- Jes. 19:19,21
Heprealaiskirje perustelee eläinuhreista luopumista ja niiden korvaamista yhdellä lopullisella uhrilla psalmilla 40.
Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo:
"Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'."
Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
-- Hpr. 10:6-9
Todellisuudessa se kuitenkin vääristelee sen merkitystä.
Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun korvani sinä avasit,
polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi.
Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni,
ja sinun lakisi on minun sydämessäni." -- Ps. 40:6(7),7(8),8(9)
Kirjakäärö on siis Toora, joka ilmaisee Jumalan tahdon, ja jonka kuulemiseksi hän avasi psalminkirjoittajan korvat ja jonka hän otti sydämeensä noudattaakseen sitä. Psalmi siis korostaa sitä että Toorassa tärkeintä on sen käskyjen noudattaminen, ei uhrien uhraaminen, siis sama kuin aiemmin lainatuissa jakeissa. Kyse ei siis ole siitä Jumala ei VT:n mukaan absoluuttisesti haluaisi uhreja, vaan että hän suhteellisesti haluaa laupeutta ja Jumalan tuntemista niitä enemmän. Heprealaiskirjeen tekstiversiossa puhutaan myös korvien aukaisemisen sijaan ruumiin valmistamisesta, joka lukutapa löytyy Septuagintasta (LXX), mutta ei heprealaisista käsikirjoituksista. LXX:n lukutapa on mahdollisesti tulkitseva käännös jossa korvien tekemisen on tulkittu viittaavan koko ruumiin luomiseen. Alkuperäinen teksti ei kuitenkaan edellytä tälläistä tulkintaa. Ja jos puhuja on synnittömäksi uskottu Jeesus, miksi hän sitten tunnustaa olevansa suuri syntinen ja Jumalan armon tarpeessa?
Sinä, Herra, älä sulje minulta laupeuttasi, sinun armosi ja totuutesi varjelkoon minua aina. Sillä lukemattomat vaivat minua saartavat, minun rikkomukseni ovat ottaneet minut kiinni, niin etten nähdä taida; ne ovat useammat kuin pääni hiukset, ja rohkeus on minulta mennyt. -- Ps. 40:11(12),12(13)
Voimme siis kaikesta tästä tehdä sen johtopäätöksen että UT:n opetus Jeesuksesta viimeisenä uhrina ja ainoana keinona sovittaa syntejä on ristiriidassa VT:n kanssa.
- Pesko
kun joutuu korjailemaan suunnitelmiaan?
- Elena
Jumala voi katuakin, siellä on sellaisia kohtia.
Jos hän kerran voi muuttaa mielensä, miksi ei siis uusi liittokin ihmiskunnan kanssa voisi olla mahdollinen.
Pahoittelen, että en voi osallistua keskusteluun moneen päivään, sillä kotitietokoneeni on epäkunnossa, saan sen toimimaan vasta joskus ensi viikolla, ja nyt työaikana en voi kirjoitella juuri mitään.
Hyvää keskustelunjatkoa teille muille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433523- 362154
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?301819- 171579
- 231538
- 141488
- 241397
- 141257
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai781225Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko841155