Keskustelu VHH-ruokavalioista

ollako vai eikö olla?

Tässä kovasti ihmetyttää, että miksi keskustelu vhh-dieetistä tai -elämäntavasta tuntuu useimmiten kääntyvän hirveään väittelyyn tai riitelyyn ja toisen osapuolen piikittämiseen...??? ja ikävä kyllä piikittelemiseen varsinkin ei-karppaajien puolelta lähtöisin.
Varmaan tästäkin sellainen jossain vaiheessa päätyy tulemaan... mutta ihmettelen vaan, että miksei asiasta voida puhua asiallisesti?
Eikös ihmisiä helpommin kuunnella, silloin kuin ne kuiskaavat eikä silloin kun huutavat...
Mielipiteitä tulemaan, mutta asiallisia sellaisia kiitos?

Tämä syystä, että olen itse harkitsemassa vhh-ruokavaliota, mutta mielelläni haluaisin hyviä ja PERUSTELTUJA perusteluja puolin toisin, puolesta ja vastaan ja lopuksi tehdä oman päätökseni suuntaan tai toiseen. Ja erityisesti HUONOJA KOKEMUKSIA olisi kiva kuulla, koska niitä ei ole vielä lainkaan tullut vastaan???

16

1698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että vhh:ta vastustetaan niin agressiivisesti vaikka minulle on se sama miten muut syövät kun itse olen lähes kolme vuotta noudattanut vhh:ta ja se on luonnollinen asia minulle.

      Kyllähän vhh:lla alkuvaiheessa esiintyy vierotusoireita, onhan se niin suuri muutos elimistölle että sitä voisi verrata alkoholista irrottautumiseen. Krapula siinäkin tulee ja pientä päänsärkyä ja käsien palelemista ja jos ei muista juoda vettä tarpeeksi niin ummetustakin saattaa esiintyä. Muutamassa viikossa kuitenkin elimistö tottuu ja kaikki tasaantuu eikä ongelmia ole.

      Itse lähdin vhh:lle puhtaasti terveydellisistä syistä. Kun isoäitini kuoli sepelvaltimotautiin ja vuotta vanhempi sisareni sairastui samaan tautiin niin katsoin olevani riskiryhmässä ja jotain oli tehtävä. Ei enää kannattanut syödä hiilihydraatteja ja viljatuotteita höystettynä keinorasvalla ja margariinilla. Vähän hiilihydraatteja ja nekin kasviksista ja luonnollisia rasvoja kuten voita, kookos- ja oliiviöljyä, ei mitään synteettistä keinolaardia.

      Onhan näitä vastujaien provoviestejä täällä näkynyt. Eräskin nainen kirjoitti joutuneensa teho-osastolle noudatettuaan Antti Heikkilän vhh-ruokavaliota. Kun vaadin häntä todistamaan herjauksensa niin nainen poisti viestinsä ja hiljeni.

      • T.epi

        Niin varmaan, luonnollinen asia, kuten maksull..... Mutta muista, normaaleista ja terveistä ihmisista aika luonnoton laardilihotus tuo vhh, jota ajetaan erittäin aggressiivisesti eteenpäin, huomaamatta sen vakavia vaikutuksia ihmisen terveyteen.


      • aälsdktji

        mutta en ole kirjoittanut teho-osastosta enkä ole poistanut itse yhtäkään viestäni. :) Sekoittanee minut johonkin toiseen ja/tai kuvittelee taas minut joksikin toiseksi kirjoittakaksi. Tuolla vhh-puolella on yleistä, että kaikki sellaiset, jotka eivät suoralta kädeltä taputa Antti Heikkilää ja Kari Mattilaa selkään, ovat yksi ja sama henkilö.

        Tämä on minusta yksi vhh:n huolestuttava puoli, jos pitkäaikaisesti sitä harjoittaneista tulee tosiaan paitsi harhaisia niin myös vainosellaisia.

        Tämän kirjoitukseni ansiosta Kari Mattila varmasti poistaa omansa, ja postaa sen uudelleen, mutta se ei ole mitään uutta näissä piireissä.


      • on omien sanojesi
        aälsdktji kirjoitti:

        mutta en ole kirjoittanut teho-osastosta enkä ole poistanut itse yhtäkään viestäni. :) Sekoittanee minut johonkin toiseen ja/tai kuvittelee taas minut joksikin toiseksi kirjoittakaksi. Tuolla vhh-puolella on yleistä, että kaikki sellaiset, jotka eivät suoralta kädeltä taputa Antti Heikkilää ja Kari Mattilaa selkään, ovat yksi ja sama henkilö.

        Tämä on minusta yksi vhh:n huolestuttava puoli, jos pitkäaikaisesti sitä harjoittaneista tulee tosiaan paitsi harhaisia niin myös vainosellaisia.

        Tämän kirjoitukseni ansiosta Kari Mattila varmasti poistaa omansa, ja postaa sen uudelleen, mutta se ei ole mitään uutta näissä piireissä.

        mukaan henkilökohtaista vihaa Mattilaa kohtaan ja varmaan myös Heikkilääkin. Voisitko jo paljastaa miksi vihaat?


    • ollako vai eikö olla?

      pari lisäkysymystä tuli heti mieleen...

      - Mistä päänsärky ja käsien paleleminen voi johtua tai siis voiko sitä ilmetä vaikkei tarkoituksena olisikaan ketoosi? Miksi?

      - Millaisia vakavia vaikutuksia negatiivisessa mielessä VHH-ruokavaliosta voi esiintyä? Olen saanut selville Wikipedian kautta että... "Vähähiilihydraattista dieettiä ei suositella raskaana oleville naisille, ihmisille joiden painoindeksi on alle 20, ihmisille joilla on kihdin riski sekä ihmisille, joilla on sappikivien tai mahahaavan riski. Munuaisten vajaatoiminnasta kärsiville vähähiilihydraattinen ruokavalio ei sovi ollenkaan." Mutta millaisia vakavia seurauksia voi "normaalille" ylipainoiselle koitua alakarpista tai normaalipainoiselle hyväkarpista, jos pitää kuitenkin huolen oikeista ravintosuhteista, kuiduista, vitamiineista jms.?
      Myös väitteeseen "mahdollinen ruokavaliota noudattavien lisääntynyt kuolleisuus" (http://fi.wikipedia.org/wiki/Vähähiilihydraattinen_ruokavalio) olisi kiva saada perusteltuja mielipiteitä. Oma ajatukseni äskeiseen väitteeseen on, että tietääkseni ruokavaliota ei ole tutkittu pitkällä aikatähtäimellä ja muutenkin sana "mahdollinen" lisääntyneen kuolleisuuden yhteydessä>??? eikös se oo joko tai??! :) Kommentteja kiitos. :)

      Ja kiitos jo vastanneille ja mahdollisille seuraavillekin! :)

      • pelkääminen

        > "Mutta millaisia vakavia seurauksia voi "normaalille" ylipainoiselle koitua alakarpista tai normaalipainoiselle hyväkarpista, jos pitää kuitenkin huolen oikeista ravintosuhteista, kuiduista, vitamiineista jms.?"

        Minun tietääkseni ei yhtään mitään. Kun syö monipuolisesti kaikkea tarvittavaa, ei ole missään pulassa. Vakavat ruoka-aineallergiat on tietysti aina otettava huomioon.

        Yleisesti ottaen väitettyihin riskeihin kannattaa aina etsiä tai kysyä perusteluita. Kun tarpeeksi kaivaa, niin niitä joko löytyy tai ei.

        Ruokavalio on aihe, josta löytyy helposti vahvoja näkemyksiä. Se näkyy vhh-keskusteluissakin. On houkuttelevaa ajatella, että jos joku toinen syö eri tavalla kuin itse, se toinen syö väärin. Sen jälkeen siihen yritetään löytää perusteluita ("tuntemattomat riskit" yms.). Aiheeseen tutustuminen kuitenkin auttaa.


      • auttaa aina
        pelkääminen kirjoitti:

        > "Mutta millaisia vakavia seurauksia voi "normaalille" ylipainoiselle koitua alakarpista tai normaalipainoiselle hyväkarpista, jos pitää kuitenkin huolen oikeista ravintosuhteista, kuiduista, vitamiineista jms.?"

        Minun tietääkseni ei yhtään mitään. Kun syö monipuolisesti kaikkea tarvittavaa, ei ole missään pulassa. Vakavat ruoka-aineallergiat on tietysti aina otettava huomioon.

        Yleisesti ottaen väitettyihin riskeihin kannattaa aina etsiä tai kysyä perusteluita. Kun tarpeeksi kaivaa, niin niitä joko löytyy tai ei.

        Ruokavalio on aihe, josta löytyy helposti vahvoja näkemyksiä. Se näkyy vhh-keskusteluissakin. On houkuttelevaa ajatella, että jos joku toinen syö eri tavalla kuin itse, se toinen syö väärin. Sen jälkeen siihen yritetään löytää perusteluita ("tuntemattomat riskit" yms.). Aiheeseen tutustuminen kuitenkin auttaa.

        eikä koskaan ole aiheetonta jos saa tietoa oikeasta ruokavaliosta. Jokaisen pitääkin syödä monipuolisesti kaikkea ja tarvittavaa mutta se ei tarkoita että pitää syödä turhaan sellaista joka aiheuttaa ongelmia. Katso vaikka täältä:

        http://www.anttiheikkila.com/


    • muita perusteluja

      kuin oma kokemukseni. Kuitenkin olen sitä mieltä että jokainen saa syödä mitä haluaa ja mielestäni on aika sietämätöntä että eräät mainostavat vhh-ruokavalion parantavan kaikki maailman sairaudet ja olevan ainoa oikea ruokavalio.
      Itse kokeilin useita viikkoja vhh-ruokavaliota. Tuloksena jatkuva huono olo ja painon nousu usealla kilolla sekä täydellinen vetämättömyys. Olo koheni heti kun otin täysjyvätuotteet ja satunnaisesti perunankin mukaan ruokavaliooni ja vähensin lihansyönnin aivan minimiin, sekä vaihdoin täysrasvaiset tuotteet kevyt-tuotteisiin.

      • missä esiintyy

        kirjoituksia, että vhh parantaa kaikki maailman sairaudet ja että se on ainoa oikea ruokavalio? Toisaalta julkisuudessa ei missään mediassa ole ollut henkilöä kertomassa painon noususta usealla kilolla, joten sulla on näytön paikka. Täällä tietysti voi satuilla mitä tahansa mutta kuka niitä uskoo?


      • luet tämän

        olen kuullut(lukenut), että vhh ei sovi kaikille. En muista kirjoituksessa mainittua % määrää väesöstä joihin vhh ei pure.
        Itse kuulun siihen onnelliseen rasvankäryiseen laihduttaja joukkoon, joka on kokenut tuon "ihme paranemisen". Painoakin olen pudottanut jo noin 20 kg ja on kevyt olo. Pieni päänsärky vaivasi alku kuukausina, mutten siitä välittänyt koska paino putosi ja tunsin oloni pirteäksi. Vhh on helppo dietti, jos sitä dietiksi voi sanoa. Ei ole nälkä eikä pahemmin herkkujen mielitekoja.
        Aloitin ruokavalion maaliskuun 07 alussa. Paino putosi kesäkuun alkuun liki 15 kg. Kesällä aloin kokeilla sopivan hiilihydraatin määrää. Aloitin ruisleipäviipaleella päivässä => Painon putoaminen loppui. Kokeilin myös pullan syöntiä. Leivos kahvin kera päivässä sai painon nousuu. Söin siis rasvaista ruokaa ja kun siihen lisää nopeita hiilihydraatteja niin rasva menee kudokseen. En tiedä olisiko normaali suositus ruokavalio estänyt painon nousun...kokeilen sitä sitten keijukaisena.
        Lihaa ja rasvaakaan en saa syödä liikaa, vain sen verran kun tarvitsee ettei tule nälkä ruokailujen välillä. Kesällä siis kokeilin ja muokkasin vhh ruokavalion itselleni mieleiseksi. Nyt mennään taas 100-200g vuorokaudessa alaspäin ja urakasta puolet takana.
        painoa on vielä 101 kg.
        Vihreitä, tuoreita ei lämmitettyjä, vihanneksia saa syödä niin, että napa paukkuu ilman painon nousun pelkoa.
        Vielä se ihmeparaneminen lopuksi. Olen kärsinyt kesäisin heinäallergioista. Tänäkesänä en tarvinnut histamiineja ollenkaan enkä tarvinnut mennä kauniina heinäkuun päivinä sisälle pakoon siitepölyjä.

        teveisin Ilona


      • luet tämän kirjoitti:

        olen kuullut(lukenut), että vhh ei sovi kaikille. En muista kirjoituksessa mainittua % määrää väesöstä joihin vhh ei pure.
        Itse kuulun siihen onnelliseen rasvankäryiseen laihduttaja joukkoon, joka on kokenut tuon "ihme paranemisen". Painoakin olen pudottanut jo noin 20 kg ja on kevyt olo. Pieni päänsärky vaivasi alku kuukausina, mutten siitä välittänyt koska paino putosi ja tunsin oloni pirteäksi. Vhh on helppo dietti, jos sitä dietiksi voi sanoa. Ei ole nälkä eikä pahemmin herkkujen mielitekoja.
        Aloitin ruokavalion maaliskuun 07 alussa. Paino putosi kesäkuun alkuun liki 15 kg. Kesällä aloin kokeilla sopivan hiilihydraatin määrää. Aloitin ruisleipäviipaleella päivässä => Painon putoaminen loppui. Kokeilin myös pullan syöntiä. Leivos kahvin kera päivässä sai painon nousuu. Söin siis rasvaista ruokaa ja kun siihen lisää nopeita hiilihydraatteja niin rasva menee kudokseen. En tiedä olisiko normaali suositus ruokavalio estänyt painon nousun...kokeilen sitä sitten keijukaisena.
        Lihaa ja rasvaakaan en saa syödä liikaa, vain sen verran kun tarvitsee ettei tule nälkä ruokailujen välillä. Kesällä siis kokeilin ja muokkasin vhh ruokavalion itselleni mieleiseksi. Nyt mennään taas 100-200g vuorokaudessa alaspäin ja urakasta puolet takana.
        painoa on vielä 101 kg.
        Vihreitä, tuoreita ei lämmitettyjä, vihanneksia saa syödä niin, että napa paukkuu ilman painon nousun pelkoa.
        Vielä se ihmeparaneminen lopuksi. Olen kärsinyt kesäisin heinäallergioista. Tänäkesänä en tarvinnut histamiineja ollenkaan enkä tarvinnut mennä kauniina heinäkuun päivinä sisälle pakoon siitepölyjä.

        teveisin Ilona

        Tähän voisi sanoa niinkin, että on myökin ihmisiä, jotka syövät normaalisti kaikennäköistä leivästä lihaan ja paljon eivätkä liho millään. Meitä on niin monen tyyppistä tallaajaa. Joku vastustaa VHH henkeen ja vereen (eivät uskalla edes kokeilla), koska lääkäri sanoo sinun kuolevan, jos et noudata määräämiäni lääkkeitä. Usein tässä tapauksessa on koleterol lääkitys kysymyksessä.
        Minulle VHH on ollut pelkkää plussaa kaikinpuolin. Kaikki minun ikäiseni (70 V) tuttavani on jonkinasteisessa lääkityksessä vaan en minä. Muutenkin systeemini toimii terveen miehen tavoin. Jos sitten kuolen lähivuosina, kuten Uusitupa sanoo, niin eipä tartte maksaa veroja tässä hölmölässä.
        HJ


    • aälsdktji

      jotkut (pieni, mutta äänekäs joukko) on tehnyt vhh:sta jonkin sortin yhtä jumalaa palvovan kultin eli negatiivisia kokemuksia vain ei saa (heidän mielestään ei voi) olla.

      Minulla on ollut kaksi huonoa kokemusta (kokeilua) vhh:sta, mutta tiedän ihmisiä, joille se sopii. Oman näkemäni ja kokemani pohjalta sanoisin, että vhh on varteenotettava vaihtoehto, jos painoa on tosiaan saatava alas ja oma totuttu ruokavalio sopii siihen. Puhumattakaan siitä, että keho vastaa (kaikkien ei).

      Minusta ei kannata lähteä korjaamaan sellaista, joka ei ole rikki, mutta ei parin viikon vhh-kokeilu ketään tapa.

      En tunne ketään, joka olisi ottanut ruokavalion loppuelämäntavakseen, mutta muutamat ovat päässeet normaalipainoon ja harrastavat sitä kuuriluontoisesti mm. lomien ynnä muiden epäterveellisten kausien jälkeen.

      • mutta pieni äänekäs

        joukko ovat yrittäneet jo pidemmän aikaa pilata vähähiilihydraattiset dieetit palstan ja valitettavasti sinä kuulut siihen joukkoon. Samalla yrität puuttua vhh-aiheiseen keskusteluun jokaisella palstalla. Mitkä ovat motiivisi?


      • aälsdktji
        mutta pieni äänekäs kirjoitti:

        joukko ovat yrittäneet jo pidemmän aikaa pilata vähähiilihydraattiset dieetit palstan ja valitettavasti sinä kuulut siihen joukkoon. Samalla yrität puuttua vhh-aiheiseen keskusteluun jokaisella palstalla. Mitkä ovat motiivisi?

        teet?

        Mulla on ihan yhtäläinen oikeus keskustella ruokavaliosta kuin niillä, joilla on positiivisia vhh-kokemuksia.

        Jos et siitä tykkää niin voit joko vaihtaa palstaa tai sitten hyväksyä asian.


    • blessukka86

      Itse olen kokeillut kaikenmaailman dieettejä. Aloitin tämän VHH:n ja voi että! Miksi ihmeessä en ensimmäisenä dieettinä tätä ottanut!

      Ensimmäisen päivän yönä mietin vain, että tuli syötyä sikana rasvaa, ja muuta lihottavaa. Ei tälleen voi laihtua! Aamulla sain todella kannustavan pudotuksen! Eikä vain nesteitä, sillä ennen VHH:ta olin vähärasvasella ruokavaliolla, ja sain nesteet pois. Tämän VHH:n myötä on rasva%tini pienentynyt, ja housut alkavat olemaan liian suuret.

      Mikä onkaan parempaa. Aamiaiseksi syön 70gr pekonia ja 2 munaa, päälle vielä juustoraastetta (rasvaa 28%)

      Päivällä syön rasvassa tiristettyä esim. nautaa kerma/pippurisoosilla. Kasviksiakin paistan.

      välipalaksi maistelen surutta ihania rasvaisia juustoja!

      Voin siis syödä kaikkea, mitä aikaisemmissa dieeteissä en voi syödä!
      Eli siis viljat yms... pois.

      Tämä ei tunnu dieetiltä!
      Kinkkua jouluna vaan, ja mikä parasta, keitettyjä munia, päällä majoneesia ja katkarapuja!
      kermavaahtoa voi syödä jälkkäriksi... mmm...

      Ja en ole ikinä saanut näin hyvää tulosta dieetistä! 2vk vähärasvanen = 3pv VHH

      Ja mikä parasta, minulla on ollut aknea, ja se on vähentynyt silmissä, nyt kun olen jättänyt hiilarit minimiin!
      Ennen luulin sen johtuvan rasvasta. Olin väärässä!

      Ja yleensä olen ollut kokoajan nälkäinen, mutta VHH:ssa nälkää ei joudu kohtaamaan!
      Olen paljon pirteämpi, jaksan vaikka mitä. Minulla ei ole päänsärkyä eikä mitään, toisin mitä aikaisimmissa dieeteissä oli.

      JOS EPÄILETTE/HAUKUTTE kokeilkaa perkules ennenku valitatte!
      Tuleekin mieleen, että näin alkuasukkaatkin söivät! Rasvaa ja lihaa!
      Ei puhettakaan epäterveellisistä hiilareista!

      Ja tiedoksi vain, me emme tarvitse hiilareita! ketoaineet tulevat ne korvaamaan.

    • Minulla tuo VHH käynnistyi taas kerran hieman vahingossakin, kun yhden tuuttavan kanssa keskusteltiin diebetes ongelmastani, kun taas kertaalleen yksi lääkäri alkoi miettimään lääkinnän lisäystä. Minulla kun tuo ajatus protestoi siten, että liikasokeria ei pidä hoitaa lääkinnällä kun siitäkin vain paino nousee ja lääkettäkin oli neljää viittä sorttia kolestrolilääke mukaanlukien. Sydämentahdistin rinnassani jo pian 7 vuotta, eikä yhtään sykäystä ole tarvittu tänä aikana, kiitos lääkkeiden ja sokerilääkkeet lähemmäs parikymmentä vuotta.

      Ensin minulle kaupattiin Q Medi Eopen ProQD kapseleita jotka ehdottajan mukaan laskevat veren sokeria jonkin verran ja mieliala kohenee, niinkuin kävikin.
      Sitten sain toiseen käteeni tiedon Antti Heikkilän kirjan "Diabeteksen hoito ruokavaliolla" jonka sitten myös hankin ja siitä opiskelemaan. Kirjassa ilmeni minulla, että liika hiilihytraatti nostaa veren sokeriarvoja eniten ja kansa "persevöityy" ja lihoaa. Toisilla puhkeaa diabetes jne ja toiset jatkavat lihoamistaa, koska ovat muka terveitä.
      Kolestrolilääkitys jolla minulle oli saatu huippuhyvät lukemat (?) kenties turhaan, heikentävät puolestaan sokerilääkinnän tehoa jne.

      Nyt popsin noita QD kapseleita jo parin viikon ajan, joiden osaltaan pitäisi pudottaa sokeriarvoja, Kolestrolilääkkeet jätin tänään pois ja tietysti vähensin nuo hiilihytraatit minimiin, eli kyllä vähän mutustelen leipää ja parunaa.
      Ei Heikkiläkään niitä kokonaan lopettamaan ehdota, vaan tarjoaa monipuolisempaa valikoimaa ja luonnon tuotteita. Samaa aihetta käsitteli aiemmin joku amerikkalainen muistaaksei Daimond niminen naishenkilä joka palautti trevytensä ruokavliolla.

      Näissä keskusteluissa tahtoo olla, että "kaikki mikä liikkuu ammutaan alas" ottamatta selvää mitä joku Heikkiläkin on tosissaan kirjoittanut tai lausunut.

      Tänään minun olotilani on paljonkin mukavampi, pari kiloa painoa pois ja aamuusokeriarvot pudonneet kaksi pykälää, eikä mahakaa turvoksissa.

      Kannattaisi lukea tuo Heikkilän kirja koska se koskee yhtä hyvin diabetikkoj kuin myös "terveitäkin" läskiperseitä, anteeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1748
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      150
      1117
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1113
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      24
      911
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe