suolakurkku

kurkkunen

Tietäiskö joku, paljon on kaloreita suolakurkussa.. siis näissä irtokurkuissa joita myydään altaasta.

7

10453

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rotissööri

      Suolakurkut sisältävät n. 97 % vettä, joten niiden energiasisältö on vähäinen.Kuivatapa yksi kurkku vaikkapa lämpöpatterilla, niin näet, että se kutistuu lyijykynän kokoiseksi. Suolakurkkuja käytetäänkin vain maun antajaksi lautasellä, eikä suinkaan energian saamiseksi.
      Tässä on muuten hyvä suolakurkkuresepti

      erikoisherkk) suolakurkut


      n. 5 kg kurkkuja huuhdotaan ja liuotetaan vedessä yli yön. Kurkuiksi on valittava pienehköjä kiintonaisia kurkkuja.

      Käymisastiaksi valitaan mieluiten tammitynnyri (pastöroitava kiehuvalla vedellä) tai ruostumaton terässanko.

      Pohjalle: (maustevihannekset)

       tillinvarsia ja -kukintoja
       varsiselleriä lehtineen
       valkosipulia murskattuna
       mustaherukan lehtiä
       piparjuurta
       tammenlehtiä ja kuorittuja tammen oksaversoja (ellei käytetä tammitynnyriä)


      Täytetään ½:een väliin kurkuilla, sitten jälleen kerros edellä mainittuja maustevihanneksia ja loput kurkut Päälle jälleen kerros maustevihanneksia ja 1...3 kpl erittäin tulista (pientä) paprikaa.

      Suolaliemi:

      10 l. Vettä 500 ... 550 g. karkeata merisuolaa

      1. Sekoitetaan kunnes suola on liuennut ja kaadetaan kurkkujen päälle niin, että kaikki kurkut peittyvät.
      2. Peitetään puhtaalla kankaalla, jonka päälle lautanen ja painoksi esim. pesty kivi.
      3. Annetaan seistä huoneenlämmössä yli viikon.

      Mikäli kurkut säilötään talveksi, on ne pastöroitava (käymisprosessin jälkeen viikon kuluttua) seuraavasti:

      4. edellä oleva liemi kiehautetaan erikseen.
      5. kaadetaan liedellä kiehuvaan liemeen kurkut ja heti pois liedeltä. Kurkkuja ei saa keittää !
      6. tölkitetään ilmatiiviiksi.

      Kurkkuja ei tarvitse pastöroida, jos ne käytetään heti (=viikon kuluessa)

    • varmasti

      suolakurkkuja, etkä maustekurkkuja? Monet suomalaiset sekoittavat nämä kaksi. Suolakurkut ovat lähinnä venäläinen herkku, joista harva pitää. Maustekurkkuja sen sijaan myydään ja nautitaan hyvin yleisesti.

      Rotissöörin ohje on varmasti hyvä meille suolakurkuista pitäville. Maustekurkut sen sijaan sisältävät tekotavasta riippuen enemmän tai vähemmän sokeria, ja siksi myös kaloreita. Lisäksi on muistettava, ettei liika suolakaan ole terveellistä - ainakin se turvottaa!

      • kurkkunen

        Eli nähtävästi tarkoitan ihan maustekurkkua.. kiitos oikaisusta.. en ole ennen tajunnut että eivät ole sama asia. eli maustekurkun kaloreita tiedustelen..


      • rotissööri

        antamani reseptin suola jää liemeen, joten se ei joudu ihmiskehoon. Minä käytän usein suolakurkkujen jääännösliemen lampaanviulun keittämiseen, mikä on vanha venäläinen tapa. Kun lampaanviulu on keitetty isossa kattilassa kypsäksi, sen voi panna hetkeksi kuumaan uuniin, jolloin tulee kaunis pintarusketus.

        Tsaarin perheen kokki Cubat tarjoili venäläiset suolakurkut smetanan ja hunajan kanssa. Mutta sittemmin bolshevikit ampuivat hänet.


    • Assessor
    • ihantosiko
    • Suolakurkkufriikki

      Mä soitin Myrttisen kurkut yritykseen ja ne kertoivat, että kaloreita hyvin vähän, kurkku on 96% vettä.
      Pitää tsempata vielä Finelli palvelusta. Mulla on ihan kauhee himo noihin kurkkuihin ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe