Heips!
Kesä tuli ja grillikausi alkoi! Mua kiinnostais tehdä noita grillivartaita, mutta yks epäselvä asia niiden valmistuksessa on ja koska en mikään Harri Syrjänenkään ole, niin tulin sitä nyt täältä kyselemään. Elikkä kun mä ajattelin laittaa tietty jotain lihaa niihin vartaisiin ja sit tietty tomaattia ja makkaraa ja paprikaa ja..ja.. Niin, täytyykö mun ekaks alkukypsytellä se liha erikseen ja vasta sit pujotella vartaisiin, koska meneehän sen kypsennyksessä huomattavast kauemmin kuin niiden vihannesten? Vai miten? Ja antakaas samalla vinkkejä, mitä muuta vois vartaisiin laittaa.
Grillivartaat
4
2219
Vastaukset
- Nälkäinen
Ei tarvitse esikypsentää. Leikkaat vain lihapalat niin pieniksi, että kypsyvät samaan tahtiin muiden kanssa. Naudanliha saakin jäädä vähän punertavaksi sisältä, on vain mehukkaampaa niin, joten voit jättää ne vähän isommiksi paloiksi.
Possua ja kanaa käytettäessä on lihan toki oltava läpikypsää, joten ne on sitten paloiteltava vähän pienemmiksi.
Harjoituksellahan tuon oppii, mikä on millekin lihalle sopiva koko, mutta nyrkkisääntönä vaikkapa näin: Naudanlihapalat 3-4 suupalan kokoiset ja possu ja kana ehkäpä pari suupalaa.
Jos tuntuu siltä, että lihat eivät kypsy, mutta lisukkeet alkavat jo olla valmiita, sivele lisukkeita öljyllä/marinadilla, niin saat vähän lisäaikaa lihoille polttamatta muita.
Tuota öljyä/ jotain muuta marinadia kannattaa muuten käyttää noihin jo ennen grillaamistakin.
Muita mieleen juolahtavia lisuja:
maissi esikeitettynä
kirsikkatomaatit
kesäkurpitsa
omenaviipaleet
retikka
porkkana
lanttu esikeitettynä
sipuli
Maistuvaa grillikesää! - Griller
Vartaita varten voit pieniä tarjottimelle mitä vain:
Likaa, kesäkurpitsaa, paprikaa, maissitähkästä leikattuja viipaleita jne. - erittäin makoisa on herkkusienen ympäri kääräisty pekonisiivu (ns. amerikanpekoni) jne.
Jokainen voi sitten koota mieluisan vartaan.- aflauf
Olen noita vartaita tuhnannut, silloin tällöin.
Nykyään teen vartaat erikseen vihanniksille. Myöskin maksapalat grilaan erikseen. Naudan maksa on erittäin hyvää grillattuna, ja hyvin maustettuna. Ei niiden lihojen ja vihannesten tarvitse olla samassa vartaassa. Kyllä ne vieraat tai omaväki osaa ne myöhemminkin yhdistellä. En ole tavannut vielä yhtään tomaattia tai kesäkurpitsaa, jotka kypsyisivät samassa ajassa kuin naudanfile.
Sopii kokeilla tuoreita mansikoita, ja ananaspaloja yhdessä vartaassa?
Kyllä ne sopii lihankanssa.
Tietysti se hyviltä kokeilta onnistuu?
Tämä kaikkien grillaaminen yhtäaikaa?.
- ammatiltaan kokki
Possunliha grillaantuu mukavasti paprikoitten ja tomaatin kera suoraan vartaassa. Naudanlihan voit esikypsentää uunissa tai mukavan mausteisessa vedessä kattilassa. Mukavan lisän possunlihaisaan vartaaseen tuo myös hillosipulit, maissintähkäpalat jne..
Lohivartaisiin suosittelen koittamaan joskus banaania, se on fuusiokeittiötä parhaimillaan ja antaa pikantin lisän suomalaiseen perinneherkkuun:O)
Muistathan että kunnolla öljyssä marinoitu liha palaa nopsasti, joten suosittelen maustamaan vasta grillauksen loppuvaiheessa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784