Liivatetta karkeissa!!!!!!!!

neuvoto´n

apua!! Sain tänään kemien tunnilla tietää, että lähes kaikki karkit sisältävät eläinperäisiä tuotteita!! Liivatetta!!!! jossa on lehmän pääkallon kudoksia ja vaikka mitä!! ja myös pintaläsittelyaineissa on... onko mitään karkkiaj ossa ei ole eläintä??(ei haittaa jos on maitoa, mutta ei eläintä!!)
pleace, auttakaa!!

-kiitos-

53

14151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murmeli-

      Tosiasia. Ainakin Filmtownien irtokarkkilootissa lukee mikäli kyseinen karkki ei sisällä liivatetta.

    • ........

      Pääasiassa monet hedelmäkarkit, jotkut salmiakit ja täytelakut sisältävät liivatetta. Suklaat ja tavalliset lakut harvemmin sisältävät. Poikkeuksiakin on, joten kannattaa tutkia karkkipussien tuoteselosteita jos haluaa välttyä liivatteelta.

    • Josuli

      tuota vaikka vegaanipalstalla. Vegaanit tietävät mitkä karkit eivät sisällä eläinperäisiä aineita. Sen muistan että ainakin Turkinpippurit, Pantteri (muistaaksni), Vihreät kuulat ja Wiener nougat eivät sisällä eläinpräisiä aineitä.

    • kun tieto karttuu

      Ei pelkästään vegaanin ongelma, vaan myös muiden kasvissyöjien.

      Liivatetta eli ruokaan piilotettuja teurasjätteitä on karkkien lisäksi myös monissa jugurteissa, jäätelöissä, vanukkaissa.

      Juustoissa, joita monet kasvissyöjätkin syövät, on usein käytetty myös vasikan vatsalaukusta otettuja juoksutteita (renniini, kaseiini).

      Jopa pähkinöiden ja omenoiden pintakäsittelyssä saattaa olla käytetty jotain raatoperäisiä aineita.

      Eli jos oikeasti haluaa syödä vain kasviksia eikä kuollutta eläintä edes piilotettuna, niin saa siinä tarkkana olla.

      Mutta lohduttaa sentään tuo, mihin Josuli jo vihjasikin, eli vegaaneilta kannatta kysyä ja oppia. Kokeile vaikka googlettaa "vegaaniset karkit"

      • neuvoto´n

        Mitä se liivate siis periaatteessa on? Mitä osaa eläimestä??
        Ja tärkeä kysymys. onko lauantai karkkipussissa eläintuotetta?? Kun siinä lukee liivate, mutta onhan liivatteissa muutakin vaihtoehtoja, vai?


        Siis sehän on täysin järjetöntä että melkein kaikkiin aineisiin pitää eläimiä tunkea!! Hyi! Enhän mä voi enää muuta syödä kun marjoja omasta pensaasta..:(


      • ........
        neuvoto´n kirjoitti:

        Mitä se liivate siis periaatteessa on? Mitä osaa eläimestä??
        Ja tärkeä kysymys. onko lauantai karkkipussissa eläintuotetta?? Kun siinä lukee liivate, mutta onhan liivatteissa muutakin vaihtoehtoja, vai?


        Siis sehän on täysin järjetöntä että melkein kaikkiin aineisiin pitää eläimiä tunkea!! Hyi! Enhän mä voi enää muuta syödä kun marjoja omasta pensaasta..:(

        Liivatetta valmistetaan eläinten nahasta tai luita ja jänteitä keittämällä.
        Liivate on aina eläinperäistä, mutta liivatteelle on olemassa kasvisperäisiä vaihtoehtoja, mm. agar agar.


      • lue e-koodeja
        neuvoto´n kirjoitti:

        Mitä se liivate siis periaatteessa on? Mitä osaa eläimestä??
        Ja tärkeä kysymys. onko lauantai karkkipussissa eläintuotetta?? Kun siinä lukee liivate, mutta onhan liivatteissa muutakin vaihtoehtoja, vai?


        Siis sehän on täysin järjetöntä että melkein kaikkiin aineisiin pitää eläimiä tunkea!! Hyi! Enhän mä voi enää muuta syödä kun marjoja omasta pensaasta..:(

        Jos tuoteseloste sanoo liivat tai gelatiini niin silloin se on aina eläinperäistä. Jos se on korvattu jollain muulla, niin silloin se yleensä mainitaan. Liivatetta käytetään, koska se on valmistajalle halpaa. Lihantuotannon sivutuotteena kun syntyy valtavia määriä teurasjätettä, se tietysti täytyy hävittää tai muuttaa rahaksi. Siksi liivatetta on aina tarjolla runsaat määrät. Kyllähän hyytelöitymisaineita varmasti hakemalla löytyisi kasvikunnasta muitakin kuin agar-agar, ja niitä voitaisiin synteettisestikin valmistaa, mutta miksi vaivautua niin kauan kuin liivatetta on tarjolla eikä suuri yleisö nosta äläkkää.

        Varo myös karmiinia punaisissa karkeissa!

        Karmiini on punainen väriaine, jota käytetään monissa karkeissa ja jopa mehuissa. Se on tehty eräästä trooppisesta kirvasta.


        Kannattaa muuten hankkia e-koodit -taulukko ja pitää sitä mukanaan kaupassa niin voi tarkistaa, ettei ainakaan vahingossa tule otettua mitään, mitä ei ruokaansa halua.

        E-koodeista löytyy tietoa täältä:
        http://www.vegaaniliitto.fi/etv-e.html


      • tootisko
        neuvoto´n kirjoitti:

        Mitä se liivate siis periaatteessa on? Mitä osaa eläimestä??
        Ja tärkeä kysymys. onko lauantai karkkipussissa eläintuotetta?? Kun siinä lukee liivate, mutta onhan liivatteissa muutakin vaihtoehtoja, vai?


        Siis sehän on täysin järjetöntä että melkein kaikkiin aineisiin pitää eläimiä tunkea!! Hyi! Enhän mä voi enää muuta syödä kun marjoja omasta pensaasta..:(

        >>>Enhän mä voi enää muuta syödä kun marjoja omasta pensaasta..:(


      • hoh-hoh-hoo

        Viestisi kuvastaa hyvin lihansyöjien sivistystasoa.
        Mutta eipähän ole minun ongelma.


      • hhhhhweee
        hoh-hoh-hoo kirjoitti:

        Viestisi kuvastaa hyvin lihansyöjien sivistystasoa.
        Mutta eipähän ole minun ongelma.

        Ime sinä nekkua


    • karkkihammas

      Ässä Mixit ja Hyvää Makumaasta -karkit on tehty ainakin ilman liivatetta!

      Liivatetta ei myöskään käytetä kovissa karkeissa tai suklaassa. Irtokarkkilaareissa lukee ainakin lähes aina tuoteseloste tai ainakin, onko tuotteessa mm. atsovärejä, liivatetta tai joitakin allergeeneja.

      • Miitta.

        Niin mutta ne sisältävät väriainetta E120 :(


    • vegen äiti
      • vegaani.antisankari.net

        Olipa löytö tuo linkki http://vegaani.antisankari.net

        Kun löytää tuollaiset sivut, missä on valmiiksi tutkittu, mitkä tuotemerkit ovat vegaanisia, ei tarvitse itse vaivautua koodeja lukemaan ja kyselemään, sen kun vain muistaa "hyvien" tuotteiden nimet.

        Toivottavasti vain tieto on luotettavaa.


    • monia aineita

      keinotekoisia aromiaineita, happamuuden säätöaineita, pintakäsittelyaineita, liivate on tässä porukassa aika kesyä tavaraa. Eläinperäisiä aineita on muitakin kuin liivate, äkkiä tulee mieleen maitotuotteet, muna, eläinrasvat ja mehiläisvahat.

      Itse olisin paljon enemmän huolissani atsoväreistä ja keinotekoisista aromi ja makeutusaineista - jotka eivät ole terveyttä edistäviä yksikään.

      • eläinperäisyys on suurin on...

        Jos puhtaasti tämän keskusteluryhmän aiheen eli kasvissyönnin kannalta ajatellaan, silloin on kyllä eläinperäisyys se tärkein tekijä. Terveyden kannalta, myönnetään, voi toki olla suurempi vaara joistakin keinotekoisista aineista. Mutta kasvissyönnin motiiveina voi olla paljon muitakin asioita kuin oma terveys. Jos esim. eläinten oikeuksia ajattelee ... no, silloinkin täytyy alkaa miettiä, miten paljon noita keinoaineita on testattu eläimillä ennen elintarviketeollisuuden käyttöön hyväksymistä... Suo siellä, kuokka täällä.


      • osa elintarvikse
        eläinperäisyys on suurin on... kirjoitti:

        Jos puhtaasti tämän keskusteluryhmän aiheen eli kasvissyönnin kannalta ajatellaan, silloin on kyllä eläinperäisyys se tärkein tekijä. Terveyden kannalta, myönnetään, voi toki olla suurempi vaara joistakin keinotekoisista aineista. Mutta kasvissyönnin motiiveina voi olla paljon muitakin asioita kuin oma terveys. Jos esim. eläinten oikeuksia ajattelee ... no, silloinkin täytyy alkaa miettiä, miten paljon noita keinoaineita on testattu eläimillä ennen elintarviketeollisuuden käyttöön hyväksymistä... Suo siellä, kuokka täällä.

        lisäaineista on testattu eläimillä sekä myös ihmisillä, eli jotta ihmiset saavat vähemmän epäterveellistä pitää jonkun aina kärsiä...


    • Liivate karkeissa!!

      Sianliivatetta käytetään yleisimmästi karkeissa jota käytetään karkin muodon saamiseen!!! Jotkut karkit ovat kuitenkin naudan-liivatetta tai härän-liivatetta ..
      Kuitenkin jos olet muslimi ja epäilet karkkeja joiden tiedoissa lukee ainoastaan liivate niin jätä ostamatta tai syömättä kunnes olet varma ettei siinä ole.
      Minä muslimina syön joskus karkkeja: Pantteri , Gott & Blandat , Ässä Mix , Fazer Amerikan Pastilleja , Dumle original&mix , Missä X , Hyvää makumaasta karkit , Bonbon karkit ja Fazer : Pihlaja. Muistakaa myös katsoa suklaan tuoteselosteet jos sen sisällä on joitakin karkkeja koska niissä karkeissa jotka ovat sen sisällä voivat olla sianliivatetta!! Siinä pari ohjetta ja muistakaa olla tarkkoja liivaten suhteen.

    • ravistettava

      Tämmönenkin aihe pitäny tehdä.

    • tuula-neiti

      Jopa strösseleissä on kuulema pieni määrä liivatetta sidosaineena vaikkei välttämättä mainita tuoteselosteessa. Varminta on tehdä itse karkkinsa niin tietää mitä niissä on. Tai sitten ostaa vegaanipuodeista 100 %:sti vegaaneja.

      • poiuytg

        No eipä suurin osa strösseleistä käy muutenkaan kasvisdyöjälle kun siinä on väriaineena E120 lei karmiini.


    • älä huoli

      Tavallaan kaikki eläin-/ einesruuat ja "väärät ruuat" ohjaavat sinua syömään oikeaa ruokaa. Kuin pieni päättelyleikki; poissulkemalla väärät vaihtoehdot jäljelle jää vain yksi ainut oikea!!!!! Onnea, olet nyt askeleen lähempänä sitä, miten tulla oikeaksi kypsäksi ja kaikkitietäväiseksi aikuiseksi. Monilla matka tyssää teini-ikään, jonne he jämähtävät kaikilla osa-alueilla loppuelämänsä ajaksi.

      • Kohti uutta huomista

        Äääh, multa lääkäri kielsi eilen kaikki karkit. Ei liivatteen vuoksi, vaan sokerin. Hedelmistäkin makeimmat täytyy unohtaa ja tietysti säilykkeet ja mehut, joissa on sokeria. Muutenkin pitäisi välttää nyt kaikkea hiilihydraattipitoista, minkä elimistö muuttaa sokeriksi. Bye, bye peruna, maissi, viljat jne... :(


      • Anonyymi
        Kohti uutta huomista kirjoitti:

        Äääh, multa lääkäri kielsi eilen kaikki karkit. Ei liivatteen vuoksi, vaan sokerin. Hedelmistäkin makeimmat täytyy unohtaa ja tietysti säilykkeet ja mehut, joissa on sokeria. Muutenkin pitäisi välttää nyt kaikkea hiilihydraattipitoista, minkä elimistö muuttaa sokeriksi. Bye, bye peruna, maissi, viljat jne... :(

        Sokerihan se on varsinainen terveysriski karkeissa eikä liivate. On tiukkapipoisuutta välttää liivatetta ja samalla mättää karkkeja ja limsoja surutta.


    • jenni7

      Ai hiilihydraatteja sinun tulee välttää? Joo viljassahan ei ole laisinkaan hiilihydraatteja...riisissäkin on hiilihydraatteja

    • 20056

      Olen myös kasvissyöjä, mutta mielestäni on todellakin hyvä asia että niin kauan kun eläimiä teurastetaan lihateollisuuteen, on loistava juttu käyttää koko eläin eikä valkata ns. parhaita paloja ja heittää loput hukkaan. Lihan lisäksi nahka, sisäelimet, luut, jänteet on hyvä käyttää hyödyksi kaikin tavoin. Vaatteet, liivatteet, pintakäsittelyaineet, makkarat, nugetit, rokotteet, makuaineet ynnä muut on todella laajaa ja hyödyllistä hukkapalojen kierrätyskäyttöä.

      En itse syö lihaa enkä mielellään tue elä maito- ja lihateollisuutta, mutta niin kauan kun on ihmisiä jotka tukevat, en näe mitään väärää koko eläimen hyödyntämisessä.

    • neuvoa on

      Ainakin Kouvolan makeistehtaan marmelaadeissa hyytymisaine on E440 eli pektiiniä eli samaa mitä marjoissa on luontaisestikin.

      Näitä marmelaadeja saa ainakin pääkaupunkiseudulla K-marketeista. Itse ostan niitä aina käydessäni Ristikon K-marketissa - on ne vaan sairaan hyviä.

    • kas-vis9

      Joissakin lääkkeissä on liivatetta :/

    • Sannnnnnni

      Melkein kaiken lajin karkkeja on myös ilman liivatetta, hyvissä irtokarkkikaupoissa on kyllä lootassa varoitus jos liivatetta on. Vaihtoehtoisesti, lue tuoteseloste, liivate ei ilmeisesti enää ole e-aine joten se mainitaan nimellään. Huomaa myöskin että sitä on joissain jugurteissa, vanukkaissa ja muissa sentyyppisissä tököteissä ja käytännössä kaikissa hyytelöissä. Myöskin vitamiinien, yms päällysteissä usein. Jos et halua syödä eläimiä niin varo myös karmiiniväriä (E 120, karmiininpunainen), se on muussattua hyönteistä.

    • Sekasyöjä

      Onneksi olen yli 15 vuotta karpannut ja VHH-ruokavalioonhan ei karkit, eikä mitkään muutkaan epäterveelliset elintarvikkeet kuulu. :)

    • DOP

      Voi perse!!
      Olen itse lakto-ovo vegetarisiti, mutta tyhmyyttäni äsken söin juuri aarrearkkupussin. Luulin, että vain niissä oransseissa pötköissä on liivatetta, joten heitin ne pois mutta muut söin.. Voi -------!! =____=''
      Nyt pitää kyllä tutkia aina ensin netistä, mitä karkit sisältää ennen kuin syön.
      Tyhmä minä..

    • juustonjuoksute

      ..... ja maito tietenkin tulee neitsyestä lehmästä, joka ei kuole koskaan? Ootte te vaan niin v---n hauskoja!

      • DOP

        Hyvä, että on hauskaa.
        Tietääkseni.. Lehmää ei tapeta maidon saamiseksi. Se on väärin vasikan kannalta, koska usein sille juotetaan sitten maidonkorvikkeita, kun sen äidin maidot myydään meille, mutta ainakaan kumpaakaan niistä ei tapeta maidon saanniksi.


      • DOP kirjoitti:

        Hyvä, että on hauskaa.
        Tietääkseni.. Lehmää ei tapeta maidon saamiseksi. Se on väärin vasikan kannalta, koska usein sille juotetaan sitten maidonkorvikkeita, kun sen äidin maidot myydään meille, mutta ainakaan kumpaakaan niistä ei tapeta maidon saanniksi.

        Suomessa noin 80% naudanlihasta tulee lypsykarjatiloilta. Ensinnäkin noin puolet syntyistä vasikoista on sonneja. Ne ovat maidontuotannossa turhia, joten ne tapetaan kunhan ne ovat kannattavan isoja. Lehmä voisi elää 20-vuotiaaksi, mutta ne laitetaan teuraaksi heti kun niiden maidontuotanto yhtään alenee, keskimäärin 5-vuotiaana.

        Sama kananmunien kanssa, kaikki kukkotiput tapetaan silppurilla tai kaasuttamalla heti kuoriutumisen jälkeen, ja kanat poistetaan heti kun ne on kulutetu loppuun...

        "Olen itse lakto-ovo vegetarisiti, mutta tyhmyyttäni äsken söin juuri aarrearkkupussin. Luulin, että vain niissä oransseissa pötköissä on liivatetta, joten heitin ne pois mutta muut söin."
        -Mikä logiikka on ostaa liivate-karkkeja, mutta olla syömättä niitä? Eikö olisi tärkeämpää keskittyä tukemaan vain kasviperäisiä karkkeja, niin liivatteen käyttö ajan myötä vähenisi?


      • DOP
        tulikirahvi kirjoitti:

        Suomessa noin 80% naudanlihasta tulee lypsykarjatiloilta. Ensinnäkin noin puolet syntyistä vasikoista on sonneja. Ne ovat maidontuotannossa turhia, joten ne tapetaan kunhan ne ovat kannattavan isoja. Lehmä voisi elää 20-vuotiaaksi, mutta ne laitetaan teuraaksi heti kun niiden maidontuotanto yhtään alenee, keskimäärin 5-vuotiaana.

        Sama kananmunien kanssa, kaikki kukkotiput tapetaan silppurilla tai kaasuttamalla heti kuoriutumisen jälkeen, ja kanat poistetaan heti kun ne on kulutetu loppuun...

        "Olen itse lakto-ovo vegetarisiti, mutta tyhmyyttäni äsken söin juuri aarrearkkupussin. Luulin, että vain niissä oransseissa pötköissä on liivatetta, joten heitin ne pois mutta muut söin."
        -Mikä logiikka on ostaa liivate-karkkeja, mutta olla syömättä niitä? Eikö olisi tärkeämpää keskittyä tukemaan vain kasviperäisiä karkkeja, niin liivatteen käyttö ajan myötä vähenisi?

        Ne tapetaan lihaksi, kun maidontuotanto loppuu, niitä ei tapeta jotta maito saataisiin ulos. Kanat tapetaan myös ruoaksi. Jos lehmistä otettaisiin vain tarvittava maito, eikä niitä tapettaisi, kuten ei myöskään sonneja tai kukkoja heti kun ne on mitä luultavammin laitettu tuottamaan lisää lehmiä ja kanoja, nin tässä ei olisi mitään ongelmaa.

        Ja, kyllä, myönnän että viestini kuulostaa todella epäloogiselta mutta pointti olikin siinä, että ostin liivatetta sisältävän karkkipussin kun nyt en kiireessä kerinnyt takaa tarkistamaan/ tajunnut asiaa kassajonossa. Heitin ne pois, kun en syö eläinperäisiä tuotteita (muita kuin kananmunaa ja maitoa) vaikka tiedän että se on haaskaamista. Enkä yleensä toimi näin, minkä takia minun pitäisikin olla tarkkaavaisempi tulevaisuudessa. Minä olisin voinut ja minun olisi pitänyt ilmentää asiani tarkemmin ja hieman selvemmin.

        Äläkä nyt käsitä tätä väärin. Minulla ei ole MITÄÄN lihansyöjiä vastaan.
        Tuttavapiiriini, perheeni, ystäväni, kaikki ovat lihansyöjiä enkä minä mene ihmisen luota toiselle paasaamaan että lihansyönti on kamalaa ja kaikki muut paitsi minä on pahoja ihmisiä, sillä asia ei todellakaan ole niin.
        En pidä kasvissyöjiä yhtään se parempana kuin lihansyöjiä, minä en vain pidä eläinten epäoikeudenmukaisesta kohtelusta.

        Toivon, että tämä nyt selventäisi hieman kantaani ja jos vieläkin selitin jonkin asian epäloogisesti tai jätin asioita sanomatta, niin vastailen kyllä jos mietityttää.


      • Apilapelto + Timotei
        tulikirahvi kirjoitti:

        Suomessa noin 80% naudanlihasta tulee lypsykarjatiloilta. Ensinnäkin noin puolet syntyistä vasikoista on sonneja. Ne ovat maidontuotannossa turhia, joten ne tapetaan kunhan ne ovat kannattavan isoja. Lehmä voisi elää 20-vuotiaaksi, mutta ne laitetaan teuraaksi heti kun niiden maidontuotanto yhtään alenee, keskimäärin 5-vuotiaana.

        Sama kananmunien kanssa, kaikki kukkotiput tapetaan silppurilla tai kaasuttamalla heti kuoriutumisen jälkeen, ja kanat poistetaan heti kun ne on kulutetu loppuun...

        "Olen itse lakto-ovo vegetarisiti, mutta tyhmyyttäni äsken söin juuri aarrearkkupussin. Luulin, että vain niissä oransseissa pötköissä on liivatetta, joten heitin ne pois mutta muut söin."
        -Mikä logiikka on ostaa liivate-karkkeja, mutta olla syömättä niitä? Eikö olisi tärkeämpää keskittyä tukemaan vain kasviperäisiä karkkeja, niin liivatteen käyttö ajan myötä vähenisi?

        No totttakai näin tehdään, se on katsos lihantuotannon pointti. Vai syötkö sinä itse heinäs kun ne on jo lakastuneet .
        Naudahat tulee kyllä ihan omilta tiloiltaan. Hereford tuottajatilalla kasvaneena tiedän asian ihan tasan tarkkaan. Niin että eläpä taas jaa sitä väärää trollitietoas täällä.
        Lypsykarjatilat on ihan erikseen.
        Molempia voi toki olla kummallakin tilalla mutta aika harvinaista, kiintiön /laitteiston pitää olla niin massiivinen ettei alle 50 pään edes kannata yrittää.. siis jompaa kumpaa. Yleisin tilakoko on 75-120 päätä lihakarjassa, lypsykarjassa 50-75 koska koneet maksaa . Käsin ei taida edes lesbokirhavit osata lypsää vai osaatko ?
        Jos lehmä sairastuu- se lypsetään käsin niin kauan että lääkemaito ( lab. mittauksilla) saadaan pois.

        Lehmä voi elää 20vuotiaaksi ?
        Toki- miks ei mutta se pitää poi´ittaa kerran vuodessa.
        Otappa pari parvekkeelles ja tee se.

        Ja jos teurastamo hyödyntää / käyttää teurastetun eläimen ihan tarkkaan, esim liivatteeseen ja siltikin tähdettä jää niin laitetaanko tuleen sulle postipaketissa vai perävaunurekalla ? Sulla on ilmeisesti tietotaito sen loppukäsittelyyn, ja tilatkin siihe. Kaivnkoneet ja maata hautaamiseen ja luvat.

        Puhumattakaan siitä että sulla on heinälle laitettua peltoa, muutama navetta teknologioineen, trakotoreita kauhat, perälaudat lannan poistoon, paalaimia, kyntöaura, hara, kylvökone, puimuri, (ja tallit näille)viljankuivuri ja tuhottomasti talikoita , laipioita viljan-heinänsiementä ja tuorerehukone. Ladot paaleille ja siilot rehuille. Tilatankki maidolle. JNE.

        Ja te ääliöt jaksatte vinistä aarrekarkkipussissta !!!!
        Onhan siihen rahaa laitettu 2 euroa, maatilan investoinnit 2 miljoonaa euroa.

        Jätä vaan kuule syömättä, viedään liivate Kiinaan vientinä, suomlainen tikkukinttu ituhippi kuivan kesän orava syököön vaikka meiän pelloilta paalien jämät.
        Ihan ilmaiseksi saat, käy hakemassa.


    • Sedä

      "Ne tapetaan lihaksi, kun maidontuotanto loppuu, niitä ei tapeta jotta maito saataisiin ulos"
      -Mutta maitoa ei mitenkään pystyttäisi tuottamaan näin paljon, jos tarpeettomia lehmiä ei tapettaisi. Ja niitä tapetaan, ja Se on erottamaton osa nyky maidontuotantoa, joten jokaisella maito-ostoksellaan tukee myös tappamista.

      "Kanat tapetaan myös ruoaksi"
      -Itseasiassa ei. Tehotuotannon munijakanat kulutetaan niin loppuun, ettei ne nykyään kelpaa ruuaksi kenellekään. Kauppojen kananliha tulee broileritiloilta, munijakanojen ruumiit hävitetään mm. turkiseläinten rehuksi.

      "Naudahat tulee kyllä ihan omilta tiloiltaan. Hereford tuottajatilalla kasvaneena tiedän asian ihan tasan tarkkaan."
      -Suomessa on myös lihakarjatiloja, mutta suurin osa lihasta tulee lypsykarjasta.Vai väitätkö itse että lypsykarja teurastuksen jälkeen haudataan..? :D

      • DOP

        Okkei.
        Kiitoksia kun korjasit. ^^
        Tämä keskustelu meni nyt tuon Apilapelto Timotein kohdalla jo niin hämäräksi, että sanon vaan Ok ja moro.


      • DOP kirjoitti:

        Okkei.
        Kiitoksia kun korjasit. ^^
        Tämä keskustelu meni nyt tuon Apilapelto Timotein kohdalla jo niin hämäräksi, että sanon vaan Ok ja moro.

        Olepa hyvä :) Mullakaan ei ole lakto-ovoja vastaan mitään, ja jo pelkkä liivatteen välttäminenkin on tosi hienoa, ja kaikilla menee joskus pieleen!


    • mmxhxmh,
    • sellasta...

      Maidon takia juuri tapetaan. Kaikki sonnit usein laitetaan todella tyrmääville dieteille jo heti synnyttyä, jotta saadaan mureaa vasikanlihaa. Vain muutama valikoitu urosvasikka kasvatetaan aikuiseksi siitosonniksi. Harvoin missään lypsämössä on 1-3 kpl enenpää sonneja on, lehmälaumasta riippuen. Se ei olisi taloudellisesti järkevää pitää elossa montaa sonnia, kun ne pari kappaletta siitosonneja kykenee hoitamaan tuon siittämisen.

      Moni kuitenkin tekee sen virheen, varsinkin kasvisruokailun ja vegaanisuuden alussa, että luulevat, että maito olisi pienenpi pahe kuin liha. Itse olen sitä mieltä, että mielummin syövät lihaa, kuin juovat maitoa tai käyttävät maitotuotteita. Enemmän ne lehmät kärsivät siellä maitotuotannossa, jos sen kärsimyksen mukaan tahtoo mennä.

      • *Vege*

        Se on erikoista, miten monelle se "kamala tappaminen" on pahinta. Kaikki me täältä lähdetään kuolemalla eikä eläin osaa elämättömiä päiviään surra.

        Itseäni kiinnostaa enemmän eläimen elämän laatu. Vaikka sitten lyhyt, kunhan on mielekäs. Paikalleen kytkeminen, pitkät teuraskuljetukset, kokonaan sisätiloissa eläminen, täydellinen virikkeiden tai joskus myös lajikumppanien puute - ne ovat niitä seikkoja mitkä minua hiertävät. Itse ainakin lähtisin mielelläni maailmasta nappi otsaan -meiningillä, mutta elämä paikoilleen kytkettynä ilman mitään virikkeitä on aika kammottava ajatus.


      • buhhahhhaaaaa
        *Vege* kirjoitti:

        Se on erikoista, miten monelle se "kamala tappaminen" on pahinta. Kaikki me täältä lähdetään kuolemalla eikä eläin osaa elämättömiä päiviään surra.

        Itseäni kiinnostaa enemmän eläimen elämän laatu. Vaikka sitten lyhyt, kunhan on mielekäs. Paikalleen kytkeminen, pitkät teuraskuljetukset, kokonaan sisätiloissa eläminen, täydellinen virikkeiden tai joskus myös lajikumppanien puute - ne ovat niitä seikkoja mitkä minua hiertävät. Itse ainakin lähtisin mielelläni maailmasta nappi otsaan -meiningillä, mutta elämä paikoilleen kytkettynä ilman mitään virikkeitä on aika kammottava ajatus.

        Käyppä elämäsi aikana kerran navetassa ennen kun alat huutelemaan kehä kolmosen ostoskeksuksen nurkalta yhtään mitään.
        Sitten voit järkyttä itsesi menemällä metsään. niin m-e-t-s-ä, jossa on luonnonvaraisia eläimiä.
        Tunnistaa siitä että siellä on isjoja PUITA. hehtaarikaupalla.
        Somet jätät ottamatta mukaan, reppu selkään ja menoksi, no saat ottaa tulitikut mutta vegaanihan pärjää luonnon antimilla. Talvipakkaselalkin.
        Jos löydät kuolleita eläimiä voit alkaa pohtimaan oliko sillä lajikumppaneita ja virikkeellinen elämä. Itke varoilta ja syytä asiasta lihansyöjiä.. vaikka kettuja ja korppeja.

        Itse täydellisyys -*vege* pelastaa maailman orava kerrallaan


    • heiheivaan

      liivate = eläimen aivoja, nahkaa, luita jne..
      missä sitä ei ole = monissa suklaissa ja salmiakki karkeissa ei ole liivatetta
      missä sitä on = monissa hedelmä karkeissa

      ps. gelatiini = sama asia kuin liivate

      • luki-aivohäirä

        Ja mikä vitn ps kolmen lauseen perään ?
        Lukihäirä nyt ihan ainakin: salmiakkikarkki on yhdyssana, samoin hedelmäkarkki
        Eläimen aivoissa ei ole liivatetta, se valmistetaan pikkuvasikan juokusutusmahasta.


      • Sedä

        Liivatetta tehdään hyvin erilaisista eläimistä ja eläimen osista, se on ylipäätään tapa hyötykäyttää teurasjätteitä. Kuuleman mukaan niistä aivoistakin. Useimmiten muistan nähneeni sikaperäistä liivatetta, mutta ehkä lehmäperäistä ei vaan merkitä ikinä pakkaukseen eläinlajitietona..?


    • dågkpdlgl

      Pitääkö sitä tuotetta penkoa läpikotasin :DDDD?????? lapsellista

    • Anonyymi

      Olemme lihansyöjiä ja elimistömme tarvitsee eläintuotteita/eläinperäisiä tuotteita. Pillerit eivät tätä asiaa ratkaise, niin tai riippuu pilleristä. No joku tapauksessa, kirjoitus asusi viittaa siihen että et ole niinkään ”sidottu” noudattamaan tiettyjä oppeja, vaan olet ne itse sisäistänyt. Jokainen saa olla mitä tahtoo mutta jos ei nyt kumminkaan liikaa irtauduttaisi luonnosta.

    • Anonyymi

      Kasvit syövät kuolleita eläimiä. Kasvit ovat raadonsyöjiä. Apua!

      • Anonyymi

        Jauhojen mukana tulee n. Kilo hiirien jalkoja, leppäkerttuja, matoja, kirvoja ja muita korreja jo yhden vuoden aikana yhtä syöjää kohden.


    • Anonyymi

      Onko polly karkin liivate possu liivate tai lehmän ?

    • Anonyymi

      Luusoppa on erittäin terveellistä, oikeaa superfoodia.

    • Anonyymi

      Tuoteselosteet pitää aina lukea!! Sinähän minullakin kauppareissu tuppaa venymään. Minä tosin ratsaan muutakin kuin liivatteen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      380
      3820
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1881
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1424
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      920
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe