Vierailutapahtuma

Niina_91

Käytiin noin viikko sitten luokan kanssa tutustumassa sellaiseen keskukseen. Siellä oli joku luento ja samalla syötiin jotain leivoksia ja mehua. Itselläni on laktoosi-intoleranssi ja keliakia, mutta luulin, että ruoka sopisi minullekin, koska kukaan ei ilmoittanut, että se ei sopivi allergikoille. Sitten tuli hirveät oireet ja jouduin lähtemään kesken pois.

Miksei tapahtuman järjestäjä ollut tilannut koulultamme listaa, jossa olisi lukenut, että jotkut eivät voi syödä normaaleja leivoksia sun muita? Olisi ollut ihan mukavaa, että olisi ilmoitettu! Minä kun luulin, että tietysti ne leivonnaiset tehdään kaikille sopiviksi, kun kuitenkin tämä luento oli vain meidän luokalle. Olen kyllä pettynyt, näinkö meitä ruoka-allergisia kohdellaan?

8

932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta yleistä

      Tätä tapahtuu ihan koko ajan myös työelämässä. Itselläni on tietyt rajoitteet, jotka ovat meiltä esim. kokouksiin, koulutustilaisuuksiin jne. tarjoiluja tilaavien tiedossa. Enkä ole ainoa, joka joutuu joskus olemaan ilman alkuruokaa tai vähintään odottamaan sopivaa pääruokaa. En haluaisi tehdä asiasta mitään numeroa, mutta ymmärrän ajatuksesi oikein hyvin.

      Olen jo alkanut ottaa tavaksi, kun ruokailemaan mennään, tarkistaa itse, onko erikoisruokavaliot ilmoitettu, jolloin hotellilla tai ravintolalla on edes jonkinlainen mahdollisuus reagoida asiaan.

      Varmasti tuo laktoosijutska, josta itse en onneksi kärsi, on niitä pahimpia.

      • Niina_91

        Kyllä tiedän, että työelämässä ei aina pysty saamaan omaan ruokavalioonsa sopivaa ruokaa, mutta kun kouluunkin on ilmoitettu ruokavaliot ja kyseessä oli periaatteessa "koulutapahtuma", jonne luokan kanssa mentiin, niin olin kyllä odottanut, että leivokset olisi sopinut kaikille. Kivaa sitten olla syömättä, kun muut katsovat pahalla ja luulevat, että yritän "olla parempi kuin muut" ja laihduttaa olematta syömättä herkkuja, joita ilmaiseksi tarjotaan tilaisuudessa, jossa periaatteessa kuitenkin odotetaan, että jokainen kutsuttu syö oman palansa.

        Todella ärsyttävää. Saadessani tietää näistä ruoka-allergioistani (vaikkei laktoosi-intoleranssi sinänsä allergia olekaan) huomasin myös, että ei enää voinut mennä noin vain kaverin luokse yökylään. Vaikka kerran ilmoitin, että syön vain laktoositonta ja gluteenitonta, ja kaverin perhe oli esimerkiksi laktoositonta maitoa ostanutkin, silti ruokaan oli mennyt laktoosia ja ei tainnut gluteenitontakaan ollut. Siihen sitten loppui yökyläilyt kavereiden luona. Todella kivaa joutua lähtemään kahdeltatoista yöllä pois kaverin luota ja yrittää siinä sitten selittää, että hirveät vatsavaivat ja ripuli! Terveet ihmiset eivät vain meinaa millään tajuta, mitä seuraa jos pikkaisenkin on ruoassa jotain allergiaa aiheuttavaa. Toisaalta eivät usein edes tajua, että laktoosia on melkein missä tahansa tuotteessa.


      • PaitaPettu
        Niina_91 kirjoitti:

        Kyllä tiedän, että työelämässä ei aina pysty saamaan omaan ruokavalioonsa sopivaa ruokaa, mutta kun kouluunkin on ilmoitettu ruokavaliot ja kyseessä oli periaatteessa "koulutapahtuma", jonne luokan kanssa mentiin, niin olin kyllä odottanut, että leivokset olisi sopinut kaikille. Kivaa sitten olla syömättä, kun muut katsovat pahalla ja luulevat, että yritän "olla parempi kuin muut" ja laihduttaa olematta syömättä herkkuja, joita ilmaiseksi tarjotaan tilaisuudessa, jossa periaatteessa kuitenkin odotetaan, että jokainen kutsuttu syö oman palansa.

        Todella ärsyttävää. Saadessani tietää näistä ruoka-allergioistani (vaikkei laktoosi-intoleranssi sinänsä allergia olekaan) huomasin myös, että ei enää voinut mennä noin vain kaverin luokse yökylään. Vaikka kerran ilmoitin, että syön vain laktoositonta ja gluteenitonta, ja kaverin perhe oli esimerkiksi laktoositonta maitoa ostanutkin, silti ruokaan oli mennyt laktoosia ja ei tainnut gluteenitontakaan ollut. Siihen sitten loppui yökyläilyt kavereiden luona. Todella kivaa joutua lähtemään kahdeltatoista yöllä pois kaverin luota ja yrittää siinä sitten selittää, että hirveät vatsavaivat ja ripuli! Terveet ihmiset eivät vain meinaa millään tajuta, mitä seuraa jos pikkaisenkin on ruoassa jotain allergiaa aiheuttavaa. Toisaalta eivät usein edes tajua, että laktoosia on melkein missä tahansa tuotteessa.

        Vie joka paikkaan omat eväät ja omat ruuat.
        Et voi olettaa että vieraat tuntemattomat ihmiset ovat aina valmiita näkemään vaivaa että sinä saat sitä mitä tarvitset.
        Miksi heidän pitäisi. Sinun on kasvattava ja otettava vastuu omasta terveydestäsi.

        Diabeetikot joutuvat tekemään samoin.


      • "soveliasta"
        PaitaPettu kirjoitti:

        Vie joka paikkaan omat eväät ja omat ruuat.
        Et voi olettaa että vieraat tuntemattomat ihmiset ovat aina valmiita näkemään vaivaa että sinä saat sitä mitä tarvitset.
        Miksi heidän pitäisi. Sinun on kasvattava ja otettava vastuu omasta terveydestäsi.

        Diabeetikot joutuvat tekemään samoin.

        Omien eväiden syömistäkään harvoin katsotaan hyvällä.

        Jos kyseessä on pakollinen, monen tunnin luento on melkoisen epäkohteliasta ja jopa ilkeää jättää erityisruokavaliot huomioimatta ja sitten vain olettaa että ne "ruokavammaiset" syövät samaa ruokaa mitä "terveet" sekasyöjätkin. Kyllä nykyään erityisruokavaliot ovat sen verran yleisiä, että tyhmäkin tajuaa esim. 30 hengen oppilasryhmässä olevan todennäköisesti edes joku joka ei voi syödä mitä tahansa. Ja itsekin näin erityisruokavaliolla olevana kyllä huomaan ylenkatsomista kun en (tuntemattomien/puolituttujen ihmisten takia!) haluakaan heittää periaatteitani roskiin, ja eväiden syöminen vain pahentaa asiaa. Ihan kuin hyökkäisin henkilökohtaisesti heidän päälleen. Mitä lie syyllisyyttä, kun ei laiskuuden/saituuden takia kaikkia huomioi...

        Ja edelliseen, aina varmistan henkilökohtaisesti hyvissä ajoin, että ruuan valmistajat tietävät ruokavaliostani ja neuvottelen toteuttamisesta. Voit arvata ärsyyntymisasteen, jos ensin on lupailtu että "kyllä tuo onnistuu" ja sitten ei pidetä sovitusta asiasta kiinni tai että hyväksytty omien eväiden ottaminen ja sitten katsellaankin pitkin nenänvartta...

        Ap:lle vielä: Aika usein koulut odottavat tällaisten tilaisuuksien järjestäjien kysyvän itse ja päinvastoin. Kannattaa itsekin olla aktiivinen, muistuttaa opettajaa tai ottaa itse yhteyttä paikkaan. Niin ainakin varmistat, että tieto on perillä ja ruokaa voi edes olettaa olevan tarjolla.


      • PaitaPettu
        "soveliasta" kirjoitti:

        Omien eväiden syömistäkään harvoin katsotaan hyvällä.

        Jos kyseessä on pakollinen, monen tunnin luento on melkoisen epäkohteliasta ja jopa ilkeää jättää erityisruokavaliot huomioimatta ja sitten vain olettaa että ne "ruokavammaiset" syövät samaa ruokaa mitä "terveet" sekasyöjätkin. Kyllä nykyään erityisruokavaliot ovat sen verran yleisiä, että tyhmäkin tajuaa esim. 30 hengen oppilasryhmässä olevan todennäköisesti edes joku joka ei voi syödä mitä tahansa. Ja itsekin näin erityisruokavaliolla olevana kyllä huomaan ylenkatsomista kun en (tuntemattomien/puolituttujen ihmisten takia!) haluakaan heittää periaatteitani roskiin, ja eväiden syöminen vain pahentaa asiaa. Ihan kuin hyökkäisin henkilökohtaisesti heidän päälleen. Mitä lie syyllisyyttä, kun ei laiskuuden/saituuden takia kaikkia huomioi...

        Ja edelliseen, aina varmistan henkilökohtaisesti hyvissä ajoin, että ruuan valmistajat tietävät ruokavaliostani ja neuvottelen toteuttamisesta. Voit arvata ärsyyntymisasteen, jos ensin on lupailtu että "kyllä tuo onnistuu" ja sitten ei pidetä sovitusta asiasta kiinni tai että hyväksytty omien eväiden ottaminen ja sitten katsellaankin pitkin nenänvartta...

        Ap:lle vielä: Aika usein koulut odottavat tällaisten tilaisuuksien järjestäjien kysyvän itse ja päinvastoin. Kannattaa itsekin olla aktiivinen, muistuttaa opettajaa tai ottaa itse yhteyttä paikkaan. Niin ainakin varmistat, että tieto on perillä ja ruokaa voi edes olettaa olevan tarjolla.

        Eväiden syöminen pahentaa asiaa

        tuohon en onneksi ole törmännyt.
        Yleinen kohteussääntö on että jos selittämiseen mitä voit syödä menee enemmän aikaa kuin ruuan syömiseen, niin olet ruikuttava ja epäkohtelias.

        Ota nyt kuitenkin vastuu omasta terveydestäsi, ja älä syö mitä tahansa


      • olen
        PaitaPettu kirjoitti:

        Eväiden syöminen pahentaa asiaa

        tuohon en onneksi ole törmännyt.
        Yleinen kohteussääntö on että jos selittämiseen mitä voit syödä menee enemmän aikaa kuin ruuan syömiseen, niin olet ruikuttava ja epäkohtelias.

        Ota nyt kuitenkin vastuu omasta terveydestäsi, ja älä syö mitä tahansa

        Aina ei voi valita. Useimmat ammattilaiset onneksi tietävät jo yhdestä sanasta, mutta paljon on niitäkin joille ei mene niin mikään perille... Ja mieluummin itse selitän mahdollisimman seikkaperäisesti kuin pelkään että siinä kovalla vaivalla valmistetussa annoksessa on sittenkin jotain (sillä sellaista en aio todellakaan syödä). Sehän vasta noloa olisi. Ja samalla lisää kokin ammattitaitoa. Siinä vielä yksi syy lisää, miksi hissuttelu ei kannata.


      • pottunenä
        olen kirjoitti:

        Aina ei voi valita. Useimmat ammattilaiset onneksi tietävät jo yhdestä sanasta, mutta paljon on niitäkin joille ei mene niin mikään perille... Ja mieluummin itse selitän mahdollisimman seikkaperäisesti kuin pelkään että siinä kovalla vaivalla valmistetussa annoksessa on sittenkin jotain (sillä sellaista en aio todellakaan syödä). Sehän vasta noloa olisi. Ja samalla lisää kokin ammattitaitoa. Siinä vielä yksi syy lisää, miksi hissuttelu ei kannata.

        Voi syödä kaikkea samaa kuin muutkin, kunhan syö sopivan määrän.


      • diabeetikko
        pottunenä kirjoitti:

        Voi syödä kaikkea samaa kuin muutkin, kunhan syö sopivan määrän.

        vaan vegaani. Eikä kehoni/mieleni tunne sellaista käsitettä kuin "sopiva määrä lihaa" sillä en pidä lihaa ruokana.

        Ja ei voi pahasta allergiasta/laktoosi-intoleranssista kärsiväkään syödä kaikkea, edes pieniä määriä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe