pottuvoi

iso paha poro

onko perunamuusi ja pottuvoi sama asia?

15

7940

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porona kahvissa

      perunamuusi ja pottuvoi on eriasia, mutta pottuvoi korvaa perunamuusin lautasella.

      minä itse käyttäisin pottuvoita mielelläni perunamuusin sijaan, mutta kun pottuvoi on niin vaikeaa tehdä verrattuna perunamuusiin.

    • resepteistä:

      POTTUVOI

      700 g kuorittua perunaa
      50 g voita
      3 sipulia
      2 dl maitoa
      2 tl suolaa

      Keitä perunat kypsiksi ja soseuta ne. Hauduta hienonnettu sipuli voissa kypsäksi, lisää maito ja kiehauta se. Lisää seos perunasoseen joukkoon samalla sekoittaen ja mausta suolalla.


      PERUNAMUUSI

      n.1 kg perunoita
      vettä, suolaa
      2 - 2.5 dl maitoa
      0.5 - 1 tl suolaa
      vähän voita

      Kuori ja paloittele perunat ja keitä kypsiksi n. 10 min. Kaada keitinvesi pois. Survo perunat perunanuijalla, sähkövispilällä tai purista siivilän läpi. Lisää voi, maito (mielellään lämmintä) vähän kerrallaan ja sekoita kuohkeaksi. Lisää suola. Voit lisätä perunamuusiin halutessasi keitettyä pinaattia, keitettyä porkkanaa tai jotain vihreitä yrttejä oman maun mukaan.

      • erottaa

        pottuvoin perunamuusista?
        Tosin googlaten löytyy kyllä monta sellaistakin pottuvoiohjetta, joissa ei ole sipulia.

        Ja mitäköhän tuo yksi suunpieksäjä tarkoittaa, että pottuvoi olisi niin paljon vaikeampi tehdä kuin perunamuusi?


      • lainkaan perillä...
        erottaa kirjoitti:

        pottuvoin perunamuusista?
        Tosin googlaten löytyy kyllä monta sellaistakin pottuvoiohjetta, joissa ei ole sipulia.

        Ja mitäköhän tuo yksi suunpieksäjä tarkoittaa, että pottuvoi olisi niin paljon vaikeampi tehdä kuin perunamuusi?

        ...siitä, mikä näiden kahden ero on. Minäkin löysin niin pottuvoiohjeita kuin perunamuusiohjeita pilvin pimein, ja kaikki hieman erilaisia. Eivätkä vaikuttaneet pottuvoit sen hankalammilta valmistaa kuin muusitkaan. Eli minä ainakin henkilökohtaisesti olisin sitä mieltä, että melko samaa kamaa kummatkin.


      • Jejeja
        lainkaan perillä... kirjoitti:

        ...siitä, mikä näiden kahden ero on. Minäkin löysin niin pottuvoiohjeita kuin perunamuusiohjeita pilvin pimein, ja kaikki hieman erilaisia. Eivätkä vaikuttaneet pottuvoit sen hankalammilta valmistaa kuin muusitkaan. Eli minä ainakin henkilökohtaisesti olisin sitä mieltä, että melko samaa kamaa kummatkin.

        En minäkään mitään tiedä, mutta eikös perunamuusi ole muussimaista, sitten taas perunavoi voi maista. Siis perunavoi on vetelämpää kuin muusi.


      • vanha kokki
        Jejeja kirjoitti:

        En minäkään mitään tiedä, mutta eikös perunamuusi ole muussimaista, sitten taas perunavoi voi maista. Siis perunavoi on vetelämpää kuin muusi.

        Perinteinen lappalainen pottuvoi sisältää aina sipulia. Pottuvoiksi nimitetään monilla paikkakunnilla myös ihan tavallista perunamuusia.
        Lappalaiseen muusiin käytetään vain puikulaperunaa, eikä se ole sen löysempää tai paksumpaa kuin muutkaan muusit. Tekijästä se riippuu, kuinka jämäkkää muusista tekee, siihen ei varsinaista sääntöä ole. Puikulasta tulee myös keltaisempi muusi, kenties se on syynä nimeen, muistuttaahan se väriltäänkin voita.


      • Arska
        vanha kokki kirjoitti:

        Perinteinen lappalainen pottuvoi sisältää aina sipulia. Pottuvoiksi nimitetään monilla paikkakunnilla myös ihan tavallista perunamuusia.
        Lappalaiseen muusiin käytetään vain puikulaperunaa, eikä se ole sen löysempää tai paksumpaa kuin muutkaan muusit. Tekijästä se riippuu, kuinka jämäkkää muusista tekee, siihen ei varsinaista sääntöä ole. Puikulasta tulee myös keltaisempi muusi, kenties se on syynä nimeen, muistuttaahan se väriltäänkin voita.

        Perunamuusi ja pottuvoi ovat mielestäni kaksi eri asiaa. Katsokaapa resepti pottuvoista makupalojen sivuilta; ei muuten käytetä maitoa ollenkaan.


      • ARSKA 2
        Arska kirjoitti:

        Perunamuusi ja pottuvoi ovat mielestäni kaksi eri asiaa. Katsokaapa resepti pottuvoista makupalojen sivuilta; ei muuten käytetä maitoa ollenkaan.

        Olen Arskan kanssa samaa mieltä, pottumuusissa ei saa käyttää maitoa, itse
        käytän pottujan keitinlientä, sipulisilppua ja VOITA !!!
        ARSKA 2


      • pottu ja voi
        vanha kokki kirjoitti:

        Perinteinen lappalainen pottuvoi sisältää aina sipulia. Pottuvoiksi nimitetään monilla paikkakunnilla myös ihan tavallista perunamuusia.
        Lappalaiseen muusiin käytetään vain puikulaperunaa, eikä se ole sen löysempää tai paksumpaa kuin muutkaan muusit. Tekijästä se riippuu, kuinka jämäkkää muusista tekee, siihen ei varsinaista sääntöä ole. Puikulasta tulee myös keltaisempi muusi, kenties se on syynä nimeen, muistuttaahan se väriltäänkin voita.

        Kysymys puikulasta, sitä saa täältä aika harvoin ja kasvattaminen ei näköjään onnistu. Mikä taika sitä on kasvattaa Lapissa ? Miten sen saa onnistumaan ? Siellä kun käy niin tulee viehätys puikulasta tehtyyn pottuvoihin ja paistettuun loheen. Namiskukkelos !


      • Anonyymi
        Jejeja kirjoitti:

        En minäkään mitään tiedä, mutta eikös perunamuusi ole muussimaista, sitten taas perunavoi voi maista. Siis perunavoi on vetelämpää kuin muusi.

        Ei perunavoi on paksunpaa ja muusi on ruotsia eli sama asia


      • Anonyymi
        Arska kirjoitti:

        Perunamuusi ja pottuvoi ovat mielestäni kaksi eri asiaa. Katsokaapa resepti pottuvoista makupalojen sivuilta; ei muuten käytetä maitoa ollenkaan.

        Ei ole sama asia Suomeksi perunavoi ja Ruotsia potatismos


    • Mielapista

      Perunamuusiin laitetaan maitoa pottuvoihin vain voita, nnin paljon kun peruna ottaa vastaan, sekoitetaan survimella ei vispata.

    • KallePäälato

      Pottuvoita ja kessäytynyttä särkeä. Vitu hyvvee. Njamnjam.

    • Anonyymi

      Tuohan on hyvä idea, perunamuusia voilla leivän päälle, on varmaan hyvää. Helpompaa kuin alkaa tehdä perunarieskaa, perunapiirakoita, perunakukkoa tai kukkosia.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe