Munaleikkuri, missä?

crudo

Tuli tuosta mannerheimin munista mieleen, että näin taannoin eräässä aamupalapöydässä vekkulin, herrasmiehen munaleikkurin: teräväreunainen, metallinen kartio, joka oli kiinnitetty metallitikun alareunaan. Samassa tikussa oli varrastettuna liikkuva metallipallo.

Tarkoitus oli panna kartio munan päälle ja nostaa pallo tikun yläreunaan ja pudottamalla sen alas kartion päälle leikkasi kartio kauniisti munan "hatun" pois. Leikkauspinnasta tuli tosi siisti ja löysänkin munan käsittely onnistui hienosti.

En ole nähnyt moista vempainta Suomessa - en kaupassa, en käytössä. Lieneekö tanskalaista alkuperää?

Tietäneekö joku onko meillä tarjolla jossain, niin ostaisin pois?

21

2386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällaisia?
      • Aivan juuri sitä tankovehjettä eka kuvassa. Kuula putoaa kartion päälle, joka leikka kauniisti "hatun" pois.

        Saako jostain Suomesta? Olen koittanut etsiä lahjatavaraliikkeistä, mutta olen saanut tuskin ajatustani edes perille, että joku nyt kysyisi moista typerää kalua.

        Jos on tanskalainen, mitä nyt vähän epäilen, niin löytyisi Kööpenhaminan kentältä, mutta jos löytyy Suomesta niin sitä parempi.


      • crudo kirjoitti:

        Aivan juuri sitä tankovehjettä eka kuvassa. Kuula putoaa kartion päälle, joka leikka kauniisti "hatun" pois.

        Saako jostain Suomesta? Olen koittanut etsiä lahjatavaraliikkeistä, mutta olen saanut tuskin ajatustani edes perille, että joku nyt kysyisi moista typerää kalua.

        Jos on tanskalainen, mitä nyt vähän epäilen, niin löytyisi Kööpenhaminan kentältä, mutta jos löytyy Suomesta niin sitä parempi.

        No, kun tarkemmin luin niin saksalainen näyttää vempele olevan.


      • se myös
        crudo kirjoitti:

        Aivan juuri sitä tankovehjettä eka kuvassa. Kuula putoaa kartion päälle, joka leikka kauniisti "hatun" pois.

        Saako jostain Suomesta? Olen koittanut etsiä lahjatavaraliikkeistä, mutta olen saanut tuskin ajatustani edes perille, että joku nyt kysyisi moista typerää kalua.

        Jos on tanskalainen, mitä nyt vähän epäilen, niin löytyisi Kööpenhaminan kentältä, mutta jos löytyy Suomesta niin sitä parempi.

        itse munan poikki yläkärjestä vaiko vain kuoren?


      • se myös kirjoitti:

        itse munan poikki yläkärjestä vaiko vain kuoren?

        Riippuu munan löysyysasteesta: jos munan valkuainen on kiinteämpi leikkaa vehje vain kuoren, mutta jos löysempi, lähtee koko toppi pois kartion mukana. Sen saa kyllä kopautettua kauniisti pois kartiosta kun kalauttaa kuulalla kartioon.

        Tärkeintä on mielestäni, että leikkauspinta on kaunis eikä munankuoria ole aamiaispöydässä irtonaisina.


    • voinut

      vannoa, ettei tuo aamiaispöytäsi sijainnut ainakaan Suomessa, sillä täällä on lähes mahdotonta löytää mistään kunnollista aamiaista (muuta kuin itse tekemällä).
      Hyvin mielenkiintoinen leikkuri! Koen itsekin ongelmaksi saada aikaan löysän kananmunan siisti "skalpeeraus" (vaatii raskaan terävän veitsen).
      Minäkin syön aamiaismunani kolme minuuttia keitettyinä (valkuainen jähmettynyt, ei saa olla "räkäinen", mutta keltuainen täysin valuvana) - silloin kun en syö munaa paistettuna (keltuainen valuva mutta ei "valkuaisräkää" ympärillä, valkuainen täysin jähmeänä mutta ei saa olla reunoista yhtään ruskistunut tai ainakaan kärventynyt) tai munakokkelina (pelkkää sekoitettua munamassaa - ilman lisättyä maitoa tai edes vettä - kuumalla paistinpannulla voissa sotkettuna kunnes jähmettyy kosteaksi ihanuudeksi.

      • ............

        Miten pystyt tarkalleen keittämään munat haluamallasi tavalla kun ne munat ovat erikokoisia?


      • pakko

        mielenkiinnosta kysyä, että mikä sitten on kunnollinen aamiainen? Siis mitä muuta kun kolmen minuutin muna?


      • kunnon aamiainen
        pakko kirjoitti:

        mielenkiinnosta kysyä, että mikä sitten on kunnollinen aamiainen? Siis mitä muuta kun kolmen minuutin muna?

        on kolme paistettua munaa, paistettua pekonia ja makkaraa, ehkä paistettuja munuaisviipaleita, paahtoleipää appelsiinimarmeladilla, vastapaistettua rapeata patonkia voilla ja emmental-juustolla, tupla espressokahvi, reilu lasillinen appelsiinituoremehua sekä pullollinen mineraalivettä, ehkä jokin hyvä marjajogurtti.
        Vaihteeksi sitten muna kokkelina. Ja jos keitettynä, niin pekoni ja muut paistetut jäävät pois, frankfurtinmakkara sen sijaan höyrytettynä.


      • keittoajasta:
        pakko kirjoitti:

        mielenkiinnosta kysyä, että mikä sitten on kunnollinen aamiainen? Siis mitä muuta kun kolmen minuutin muna?

        Tässä aiempi sepustukseni keittoajasta:

        On olemassa nerokas vempain, jonka nimi on Egg Perfect Egg Timer.

        Kuva ja tietoja siitä löytyy tuosta linkistä:
        http://www.loadsmorestuff.com/product_info.php?products_id=975

        Tuo munanpuolikkaan kokoinen ja muotoinen muovinen hökötys kertoo tarkalleen milloin muna(t) on (ovat) milloin minkäkin kovuisia, huomioiden munien koon ja määrän, jopa kattilan koon ja veden määrän.
        Toimii ihan oikeasti, perustuu johonkin fysikaaliseen reaktioon muovikuplan sisällä olevassa jossakin reaktioaineessa.

        Oman taisin saada lahjana Stockholmista, mutta Suomessa kannattaa kysyä Stockmannista, jos vaikka täälläkin löytyisi.


      • vanha kokki
        kunnon aamiainen kirjoitti:

        on kolme paistettua munaa, paistettua pekonia ja makkaraa, ehkä paistettuja munuaisviipaleita, paahtoleipää appelsiinimarmeladilla, vastapaistettua rapeata patonkia voilla ja emmental-juustolla, tupla espressokahvi, reilu lasillinen appelsiinituoremehua sekä pullollinen mineraalivettä, ehkä jokin hyvä marjajogurtti.
        Vaihteeksi sitten muna kokkelina. Ja jos keitettynä, niin pekoni ja muut paistetut jäävät pois, frankfurtinmakkara sen sijaan höyrytettynä.

        Nimitetään myös "Äkkikuolemaksi". Miksi kaikki hyvä on aina epäterveellistä?


      • Ottamatta kantaa hyvän juttusi muihin asioihin kommentoin tuota munakokkeliasiaa: näin se kokkeli kuuluisikin tehdä. Kasariin voita ja pieni lämpö, munamassa sulaan voihin ja hidas kypsytys varoen, että ei pääse yhtään kuivumaan. Ei turhia sekoituksia vaan vispilällä varovasti kiertäen massa kostean kypsäksi. Vasta sen jälkeen maustaminen ja suolaus. Ei maitoa, eikä ainakaan vettä. Päälle ruohosipulia tai jotain muuta piristettä.


    • Käyttöohje 

      http://www.shop4-ei.de/

      Englanniksi vekotin voi olla esim. 'egg topper' (tai 'egg opener' / 'egg top cutter', jotka nimet tulivat esille jo aiemmin.

      Tuossa saksankielisessä nimikkeessä taitaa olla jo ripaus tahallista huumoriakin mukana.

      • myös 

      • vanha kokki
        myös  kirjoitti:

        Eierköpfer tai Eieröffner.

        http://de.wikipedia.org/wiki/Eierschalensollbruchstellenverursacher

        Opin jo nuorena poikana kelvollisen tavan avata kananmuna. Terävä pieni veitsi ja nopea napsaus munankuoreen ja katso, syöntikuntoon saatetun munan joukossa ei ole ainoatakaan murua kuorta. Se on se ranneliike poijaat. Ei ole merkitystä onko muna löysäksi tai kovaksi keitetty.


      • vanha kokki kirjoitti:

        Opin jo nuorena poikana kelvollisen tavan avata kananmuna. Terävä pieni veitsi ja nopea napsaus munankuoreen ja katso, syöntikuntoon saatetun munan joukossa ei ole ainoatakaan murua kuorta. Se on se ranneliike poijaat. Ei ole merkitystä onko muna löysäksi tai kovaksi keitetty.

        Toki - käden taidot kunniaan, ranneliikekin riittää. Mutta kun tämä on niin näppärä ja tyylikäskin tapa katkoa munalta kaula. Samalla saa aamupalavieraitten kanssa aikaan leppoisan keskustelun tekniikan ihmeistä ja insinööritaidosta munia pätkiessä.

        Muuten en välitä turhasta tekniikasta keittiössä - perusvälineet riittävät. Oikeastaan ainoa tekninen vempele, josta on hyötyä on kunnollinen "madoliini" eli se kurkunkatkoja, jolla saa myös sormenpäistään sulavasti pois palasen. Se on sitten kiva väline käyttää - kauniita siivuja ja silppua ja vasin helppo pitää puhtaanakin.


      • Tarkoitatko
        crudo kirjoitti:

        Toki - käden taidot kunniaan, ranneliikekin riittää. Mutta kun tämä on niin näppärä ja tyylikäskin tapa katkoa munalta kaula. Samalla saa aamupalavieraitten kanssa aikaan leppoisan keskustelun tekniikan ihmeistä ja insinööritaidosta munia pätkiessä.

        Muuten en välitä turhasta tekniikasta keittiössä - perusvälineet riittävät. Oikeastaan ainoa tekninen vempele, josta on hyötyä on kunnollinen "madoliini" eli se kurkunkatkoja, jolla saa myös sormenpäistään sulavasti pois palasen. Se on sitten kiva väline käyttää - kauniita siivuja ja silppua ja vasin helppo pitää puhtaanakin.

        siis munanleikkuria tai pikemminkin munansiivutinta? Sitähän ei kyllä mikään veitsi korvaa, ei vanhan kokin ranneliikkeelläkään operoituna.


      • Tarkoitatko kirjoitti:

        siis munanleikkuria tai pikemminkin munansiivutinta? Sitähän ei kyllä mikään veitsi korvaa, ei vanhan kokin ranneliikkeelläkään operoituna.

        Siis piti olla "mandoliini" vaikka olisi se "madoliinikin" ollut hauska nimi - varmaan madonleikkuri. Tarkoitan tällä tätä keittiön yleisleikkuria ja siivutinta, jolla voi siivuttaa kurkut ja tomaatit siinä kuin vaikka raastaakin jotain tarvittavaa. Sen tunnetuin edustaja on todellakin tuotenimeltään "Mandolin" ja maksaa jotain satasen verran. Ei siis mikään halpa vehje, mutta kestää kunnon käytössä seuraavaan polveen.

        Kts. vakuudeksi esim. http://www.ruokala.tv/Public/Kysykokeilta?func=showone&id=5708


      • crudo kirjoitti:

        Siis piti olla "mandoliini" vaikka olisi se "madoliinikin" ollut hauska nimi - varmaan madonleikkuri. Tarkoitan tällä tätä keittiön yleisleikkuria ja siivutinta, jolla voi siivuttaa kurkut ja tomaatit siinä kuin vaikka raastaakin jotain tarvittavaa. Sen tunnetuin edustaja on todellakin tuotenimeltään "Mandolin" ja maksaa jotain satasen verran. Ei siis mikään halpa vehje, mutta kestää kunnon käytössä seuraavaan polveen.

        Kts. vakuudeksi esim. http://www.ruokala.tv/Public/Kysykokeilta?func=showone&id=5708

        Helkkari kun näihin näyttää tulevan noita kirjoitusvirheitä aina vaan. Kirjoitan tätä lentokentällä läppäri polvella ja silloin ote tuntuu aina lipsuvan. Suonette anteeksi epäkorrekti kielenkäyttöni ja kirjoitustaitoni?


      • ...mutta
        crudo kirjoitti:

        Helkkari kun näihin näyttää tulevan noita kirjoitusvirheitä aina vaan. Kirjoitan tätä lentokentällä läppäri polvella ja silloin ote tuntuu aina lipsuvan. Suonette anteeksi epäkorrekti kielenkäyttöni ja kirjoitustaitoni?

        kai sinä silti munansiivutintakin käytät? Millä muuten siistit siivut muna-anjovis- tai katkarapuvoileivälle?


      • ...mutta kirjoitti:

        kai sinä silti munansiivutintakin käytät? Millä muuten siistit siivut muna-anjovis- tai katkarapuvoileivälle?

        Löytyy kotoa sellainenkin ja juuri niihin muna-anjovisleipiin. Tai sillivatiin.

        Löytyy kyllä muitakin vempeleitä, mutta olen liian laiska käyttämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe