Hei!!!
Olen lukenut tällä palstalla tarinoita trombosyyteistä, jotka ovat koholla. Kuitenkin jäin kaipaamaan tietoa mahdollisista diagnooseista, joita on tehty!
Minulla oli jo pari vuotta sitten arvot yli 400. Lääkäri kuitenkin silloin ajatteli, että minä kuulun niihin ihmisiin, joilla arvo on aina kohollaan...johtumatta mistään sairaudesta!
Nyt kävin taas verikokeessa ja arvo olikin yli 600.
Nyt olenkin sitten hakenut tietoa netistä ja törmännyt jos jonkunlaiseen syöpään. Olen ihan paniikissa ja valvon yöt! Olen muutenkin ollut viime aikoina vähän masentunut!
Seuraava verikoe otetaan vasta tammikuulla. Siihen asti on sitten jännitettävä!
Muut arvot minulla oli todella hyvät. Ainoastaan verenpaine on ollut korkea ja niska-hartiaseutu on pahasti tulehtunut!
Kirjoitelkaahan mulla jotain, niin jaksan paremmin seuraavaan kokeeseen saakka!
trombosyytit
1
973
Vastaukset
- se saattaa merkitä
Trombosyytit (B-Tromb)
Senkka ja 100 muuta tutkimusta
12.7.2007
Pertti Mustajoki ja Jarmo Kaukua
--------------------------------------------------------------------------------
Viitearvo 1
150–360 E9/l
Verihiutaleet eli trombosyytit osallistuvat veren hyytymistapahtumaan. Silloin kun niitä on liian vähän (trobosytopenia), ilmenee tavallista helpommin verenvuotoa nenästä ja muualtakin 2. Onneksi luonto pelaa varman päälle. Trombosyyttejä on elimistössä normaalisti paljon enemmän kuin välttämättä tarvitaan, minkä vuoksi kohtuullinen määrän pieneneminen ei vielä johda vuotovaaraan. Jos arvo on 50–100 tienoilla, vuotoa ei tarvitse pelätä, mutta tällöin on kyllä syytä selvittää trombosytopenian syy.
Trombosyytit voivat vähentyä monista syistä. Niiden määrä vähenee maksasairauksissa, ja rankka ryyppyputki voi pudottaa arvon alle 100:n, sillä alkoholi häiritsee solujen tuotantoa luuytimessä. Trombosyyttejä vastaan syntyy joskus vasta-aineita, jotka hajottavat veressä kiertävät verihiutaleet. Lisäksi on lukuisa joukko harvinaisia luuytimen sairauksia, joissa trombosyyttien määrä voi pienentyä.
Trombosyyttien määrä voi hieman kasvaa monissa tilanteissa ilman, että kyseessä on varsinainen verisairaus. Jos arvo on jatkuvasti yli 600 (trombosytoosi), se saattaa merkitä luuytimen sairautta 3. Kun trombosyyttejä on huomattavasti liikaa, veritulppien vaara suurenee.
--------------------------------------------------------------------------------
Artikkelin tunnus: snk03035 (003.035)
© 2007 Kustannus Oy Duodecim
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257047Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291128- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43763