Pernan koko

ihmettelevä(n)

Olen 20v. nainen ja minulla oli tosi paha tulehdustila tossa puolitoista kuukautta sitten ja tulehdusarvo (CRP) kolmisen viikkoa n. 250, josta oon hyvin parantunut. Lääkäri uskoi kuukausi sitten, että tämä oli tilapäinen tulehdustila.

Silloin mun pernan koko oli 18cm ja nyt se oli 16,5 cm. Mitähän tää tarkottaa? Kestääkö siinä kauan aikaa, kun se palautuu? Ja miksi se on vain 1,5cm pienentynyt 1,5kk:ssa vai onko se paljon? Vai mitä se kertoo? Osaisiko kukaan auttaa, kellä ollut perna suurentunut ja sitten pienentynyt jonkin verran tai kukaan enemmän asiasta tietävä? Olen kiitollinen ystävällisistä vastauksista.

2

9101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurentunut perna

Hei, kerron sinulle oman tarinani jos saisit siitä jotakin apua omaan tilanteesi.

pari vuotta sitten aloin tuntemaan outoja viiltäviä kipuja vasemmalla kylkikaaressa, ajattelin niiden olevan paniikkikohtauksia mutta ne eivät loppuneet vaikka yritin kotikontein niitä hillitä. Menin lääkäriin jossa otettiin sydänfilmit ja verenkuva, todettiin että tulehdusarvoni olisivat hieman koholla, ei muuta. Meni kaksi viikkoa ja olo vain paheni, tuli mukaan myös lämpöilyä ja vatsa ei toiminut kunnolla. Hain apteekista helpostusta vatsan toimivuuteen.Erään viikonlopun aikana olo huononi niin suuresti että mieheni joutui viemään minut ensiapuun. Tulehdusarvoni olivat todella ylhäällä, sain kaksi erilaista antibiootti-kuuria ja sain erikoisluvalla lähteä kotiin. olin syönyt antibioottia jo 5päivää kun olo lähti vasta helpottamaan. Lääkäri otti yhteyttä kuitenkin varmuuden vuoksi´sisätautien ylilääkäriin joka määräsi ultraäänen vatsasta ja perusteelliset verikokeet. Todettiin että pernani oli suurentunut (15.5-16cm) ja veriarvoissani oli pieniä heittoja. sain lähetteen viipalekuviin, verikokeisiin, virtsa testeihin yms. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.

Asia jäi siihen, en saanut kunnollista diagnoosia. Kävin puolenvuoden välein ultrassa ja verikokeissa. Nyt syksyllä oli viimeiset tutkimukset. Pernani oli palautunut 13cm, mikä on kai siinä rajoilla mitä saa olla.

Edelleen tunnen pieniä vihlasuja välillä pernan alueella, välillä kun olen nauttinut jotakin alkoholipitoista tai tulista ruokaa, joudun kärsimään kivusta muutamankin päivän.

Olen onneksi oppinut elämään normaalisti suuremman pernani kanssa. En voi kuitenkaan kieltää ettenkö ajattelisi tulevaisuutta, mietin edelleenkin miksi kyseisellä asialle löydetty mitään kunnollista diagnoosia/sairautta. Entä jos minulla kuitenkin on jokin sairaus, selviääkö se koskaan vai liian myöhään?

terveisin. Susie

• |idauu-

Minun pernani suureni ennen joulua ja kävin lääkäreissä kunnes se todettiin. Pernan suureneminen oli jälkitauti "pusutaudista.." Lapsen pernan pitäisi olla halkaisijaltaan noin 5 cm. Mutta minun oli pahimmillaan 12 cm. perna pieneni ja säryt lakkasivat, mutta se suurentui uudelleen, ja entistä kipeämpi. Olen käynyt ultraäänissä ja olen jälleen menossa maanantaina. Jos se on suurentunut entisestään tai ei ole muuttunut, menen lasten lääkärille. vointeja sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3200
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1772
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe