Pintajännite

Molekyyli.

Moi! Olen kokonaan unohtanut asian ja nyt haluaisin tietää, että mistä johtuu veden pintajännite? Molekyyleihin se kait liittyi jotenkin ?

7

2779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Semmoista tarinaa olen lukenut, että molekyylien välillä olisi heikohkoja vetovoimia. Heikkoja siis verrattuna kovalenttisiin sidoksiin.

Kuumassa nuo voimat eivät riitä pitämään molekyylejä klimpissä tai pisarana, vaan aine kaasuuntuu lämpöliikkeen vaikutuksesta.

Kovin kylmässä nuo voimat taas riittävät pitämään molekyylit vakiopaikoillaan ja aine on kiinteää.

Nestemäisen pisaran keskellä oleva molekyyli kokee vetoa joka suunnalta, eli voimavaikutukset kumoavat toisensa (koska ne olivat niin heikkoja, etteivät riitä repimään sitä kappaleiksikaan). Lämpöliikkeen aiheuttama liikunta sujuu "vaivatta".

Pisaran pinnassa kaasufaasin puolella on paljon vähemmän vetoa kuin nestefaasin puolella, mikä tuottaa yhteisvaikutuksena sen, että pinta pyrkii pinta-alaltaan minimiinsä, kantikas pisara pyöreäksi jne. Mikäli pisara on kiinteällä alustalla, aineiden keskinäiset luonteet ratkaisevat, meneekö pisara ohueksi filmiksi vai jääkö ihan palloksi tms.

Toisenlaisiakin tarinoita voinee pintajännityksestä olla liikkeellä.

• Japitsu300

Moi!!
      Fysiikassa pintajännitys on nesteen pinnan ilmiö, jonka vuoksi pinta käyttäytyy kuin joustava kalvo. Se mahdollistaa vesimittarien kaltaisten hyönteisten kävelyn veden pinnalla ja aiheuttaa muun muassa kapillaari-ilmiön.Pintajännitys johtuu nesteen molekyylien välisistä vetovoimista, koheesiosta, jotka puolestaan johtuvat molekyylien sisäisistä voimista. Nesteessä yleisesti jokaiseen molekyyliin vaikuttavat ympäröivät molekyylit joka suunnasta yhtä suurella voimalla, jolloin voimien summa on nolla. Nesteen pinnalla oleviin molekyyleihin vaikuttavat alapuolella olevien molekyylien vetovoimat, mutta nesteen ulkopuolella ei ole molekyylejä tasaamassa näitä voimia. Veden pinnassa on ikään kuin tiukasti toisiinsa sitoutuneiden vesimolekyylien kerros, jonka tiheys on suurempi kuin veden tiheys pinnan alapuolella. Veden pinta on kuin kalvo, joka kannattaa kevyitä esineitä. Ilmamolekyylit vaikuttavat myös nesteen pintaan, mutta koska ilma on huomattavasti vettä harvempaa, tämä voima voidaan jättää huomioitta.

Riittikö tämä tieto sinulle??:D

• emil leh

ei

• veeti l
        emil leh kirjoitti:

ei

miksi ei emil

• Perusjuttu
        veeti l kirjoitti:

miksi ei emil

SIMILIA SIMILIBUS SOLVUNTUR!
        Vesi on polaarinen (dipoli-dipolisidokset) ja ilman kaasut poolittomia (dispersiovoimat).
        Siinä selitys.

• Anonyymi

Noin 13 vuotta myöhemmin on pakko todeta, että vallan mainiosti kopioit Wikipedia-artikkelin sanasta sanaan. Säälittävää, "riittikö tämä", kun olet saatana kopioinut maailman paskimmasta lähteestä maailman paskimman selityksen.

• Erkki Persevärkki

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1658
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1396
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      162
      1236
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1199
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1135
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      106
      1082
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1071
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      1026
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      949
    Aihe