Linux isossa yrityksessä - ei kiitos

T. Totuus

6 vuotta olen taistellut sinnikkäästi tuulimyllyjä vastaan ja käyttänyt töissä Linuxia standardi-windowsasennuksen sijasta. Vaan nyt pitää luovuttaa, ei mahda enää mitään. Seuraavat asiat ovat retuperällä (mm).

- Outlookin kalenteri. Kun firmassa tapaamiset yms. hoidetaan outlookin avulla, ei linuxilla ole tässä nokan koputtamista. Toimivaa outlook-yhteensopivaa kalenteria linuxille ei löydy.

- Netmeeting. Ei onnistu linuxissa. Gnomemeeting on lähinnä surkea vitsi enkä tajua mihin sitä edes voi käyttää.

- MSOffice. Openoffice ei ole tarpeeksi yhteensopiva eikä sillä muokattuja tiedostoja todellakaan voi lähettää eteenpäin.

- Cisco VPN. Ciscon linux- vpn-clientti on surkea tekele ja vaatii kernelin käännön joka tapauksessa. Onnistuu jos onnistuu, yleensä ei. Hyvästi, etätyö.

- Citrix Presentation Server client. Ei toimi uusissa (lue alle vuoden vanhoissa) distroissa. Hyvästi, etätyö.

- Active directory ja jaetut verkkolevyt, johon yhteisiä dokumentteja yms. laitetaan. Turha toivo.

- Monet, monet, MONET sovellukset, jotka vaativat activex-ympäristön tai joita voi käyttää vain IE:n avulla.

- jne. jne.

Ok. Nyt moni sanoo, että onpas se firma ihan syvältä sieltä ruskeammasta reiästä, kun ei kaiken perustana ole linux. No näin se kuulkaa nyt vaan on, eikä työpaikankaan vaihto auta, joka paikassa (isoissa yrityksissä) törmää samoihin ongelmiin. Turha on pienen ihmisen ruveta piipittämään näitä asioita vastaan, sitä paitsi kaiken korjaaminen maksaisi niin paljon, ettei siihen kuitenkaan voida ryhtyä, vaikka halua olisikin.

Minä luovutin ja otin ns. standardiasennuksen koneelleni. Linuxia käytän edelleen toiselta koneeltani kaikkeen "oikeaan työhön" (siis minun kannaltani) ja windowsilla hoidetaan sitten juoksevat asiat.

Linux työpöydällä on aina vain kaukaisempi haave. Sori nyt vaan, mutta kannattaa olla rehellinen ja tunnustaa tosiasiat.

Nyt Torsti Totuus saa taatusti yhteisön vihat niskoilleen!

42

2981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinpä. Mökkitiellä ei voi ajella Ferrarilla, Lada Niva on siihen soveliaampi. ;)

    • keimis

      Noinhan se menee mitä sanoit. Ei sitä yksin voi taistella vaan se päätös pitää tulla ihan firman korkeammalta portaalta asti. Koko firman pitää siirtyä linuxiin, jotta onnistuu. Windows voi silti olla tukena joissakin koneissa jos tarvitsee.

      Myöskin paljon vaikuttaa, että mitä firma tekee. Kaikkea ei voi tehdä linuxilla ja kaikki firmat eivät tuohon siirtymiseen pysty. Kannattaa kuitenkin myös muistaa ettei se ole linuxin vika vaan microsoftin älyttömän markkinointipolitiikan, joka on antanut sille monopoliaseman. Kun tämä monopoliasema saadaan kaadettua, niin siitä hyötyy kaikki käyttäjät. Valitettavasti se taistelu on vaan ongelmallista firmoissa, joissa tarvitaan windows-only ohjelmia. Niitä hommia pitäisi saada kuitenkin tehtyäkin. Muistutan kuitenkin vielä, että tämä ei ole windowsin hyvyyttä, vaan tulosta microsoftin monopolista ja siitä joutuu monet kärsimään.

      Monet kuitenkin myös pystyvät siirtymään linuxiin. Esim jotkut oppilaitokset ovat siirtyneet kokonaan linuxiin. Ja ymmärrettävästä syystä. Linuxissa on kaikki mitä jotkut oppilaitokset tarvitsevat, ero vain tulee siinä, että linux pyörii vanhemmissa koneissa ja ei maksa mitään. Säästöt ovat mittavat.

      • T. Totuus

        Isoa pyörää ei yksi henkilö käännä, ei edes firman toimitusjohtaja. Kun kaikki on rakennettu microsoftin varaan, niin homma toimii ajasta ikuisuuteen.

        Firmassa, jossa käyn töissä, on pyritty siihen että selainpohjaiset ohjelmistot toimisivat selain- ja käyttöjärjestelmäriippumattomasti. Tätäkin on vaikeaa toteuttaa, jos ei 3. osapuolen tarjonta täytä vaatimuksia.

        Turhaa mielestäni on syyttää microsoftia monopolista. Totta kai jokainen firma pyrkii monopoliasemaan, sehän on markkinatalouden laki numero 1.

        Pitäisi vain linux-yhteisössä myöntää, että nyt pitää tehdä jotain yhteensopivuuden parantamiseksi. Muuten joudutaan piehtaroimaan omissa eritteissämme lattialla kurjuuttamme itkien.


      • T. Totuus kirjoitti:

        Isoa pyörää ei yksi henkilö käännä, ei edes firman toimitusjohtaja. Kun kaikki on rakennettu microsoftin varaan, niin homma toimii ajasta ikuisuuteen.

        Firmassa, jossa käyn töissä, on pyritty siihen että selainpohjaiset ohjelmistot toimisivat selain- ja käyttöjärjestelmäriippumattomasti. Tätäkin on vaikeaa toteuttaa, jos ei 3. osapuolen tarjonta täytä vaatimuksia.

        Turhaa mielestäni on syyttää microsoftia monopolista. Totta kai jokainen firma pyrkii monopoliasemaan, sehän on markkinatalouden laki numero 1.

        Pitäisi vain linux-yhteisössä myöntää, että nyt pitää tehdä jotain yhteensopivuuden parantamiseksi. Muuten joudutaan piehtaroimaan omissa eritteissämme lattialla kurjuuttamme itkien.

        Jos nuo laitetaan linuxissa kunnolla toimimaan, niin sitten linux käyttäjät ja erityisesti yritykset saattavat joutua maksamaan royalteja microsoftille ja se siitä ilmaisuudesta.. Micro$oft pyrkii jo nyt tähän patentti vaateillaan

        eli laitkin suosivat mikkiksen monopolia


      • keimis
        T. Totuus kirjoitti:

        Isoa pyörää ei yksi henkilö käännä, ei edes firman toimitusjohtaja. Kun kaikki on rakennettu microsoftin varaan, niin homma toimii ajasta ikuisuuteen.

        Firmassa, jossa käyn töissä, on pyritty siihen että selainpohjaiset ohjelmistot toimisivat selain- ja käyttöjärjestelmäriippumattomasti. Tätäkin on vaikeaa toteuttaa, jos ei 3. osapuolen tarjonta täytä vaatimuksia.

        Turhaa mielestäni on syyttää microsoftia monopolista. Totta kai jokainen firma pyrkii monopoliasemaan, sehän on markkinatalouden laki numero 1.

        Pitäisi vain linux-yhteisössä myöntää, että nyt pitää tehdä jotain yhteensopivuuden parantamiseksi. Muuten joudutaan piehtaroimaan omissa eritteissämme lattialla kurjuuttamme itkien.

        "Turhaa mielestäni on syyttää microsoftia monopolista. Totta kai jokainen firma pyrkii monopoliasemaan, sehän on markkinatalouden laki numero 1."

        Niin tottakai tämä on microsoftille hyvä asia. Käyttäjille ja kuluttajille se ei vaan sitä ole. Nyt jotkut käyttäjät joutuvat käyttämään windowsia, haluaisi sitä tai ei. Se myös hidastaa kehitystä, jos yksi firma päättää mitä rintamalla tapahtuu.

        Itse olen eri mieltä siitä tavasta, jolla microsoft on hoitanut tätä monopoliasemaansa. Se ei ole oikeudenmukaista muita yrittäjiä kohtaan. Tähän pitäisi saada jotain lakeja. Tilanteesta kärsii kaikki muut paitsi microsoft.

        "Pitäisi vain linux-yhteisössä myöntää, että nyt pitää tehdä jotain yhteensopivuuden parantamiseksi. Muuten joudutaan piehtaroimaan omissa eritteissämme lattialla kurjuuttamme itkien."

        Linux yhteisöissä nimenomaan yritetään parantaa yhteensopivuutta ja sitä tehdäänkin niin pitkälle kuin mahdollista. Valitettavasti vain microsoftin patentit ja älytön yritys tuoda tyhmiä omia standardejaan markkinoille estää tämän. Yhteensopivuus ongelmat EIVÄT OLE linuxin vika vaan microsoftin.


      • T. Totuus
        keimis kirjoitti:

        "Turhaa mielestäni on syyttää microsoftia monopolista. Totta kai jokainen firma pyrkii monopoliasemaan, sehän on markkinatalouden laki numero 1."

        Niin tottakai tämä on microsoftille hyvä asia. Käyttäjille ja kuluttajille se ei vaan sitä ole. Nyt jotkut käyttäjät joutuvat käyttämään windowsia, haluaisi sitä tai ei. Se myös hidastaa kehitystä, jos yksi firma päättää mitä rintamalla tapahtuu.

        Itse olen eri mieltä siitä tavasta, jolla microsoft on hoitanut tätä monopoliasemaansa. Se ei ole oikeudenmukaista muita yrittäjiä kohtaan. Tähän pitäisi saada jotain lakeja. Tilanteesta kärsii kaikki muut paitsi microsoft.

        "Pitäisi vain linux-yhteisössä myöntää, että nyt pitää tehdä jotain yhteensopivuuden parantamiseksi. Muuten joudutaan piehtaroimaan omissa eritteissämme lattialla kurjuuttamme itkien."

        Linux yhteisöissä nimenomaan yritetään parantaa yhteensopivuutta ja sitä tehdäänkin niin pitkälle kuin mahdollista. Valitettavasti vain microsoftin patentit ja älytön yritys tuoda tyhmiä omia standardejaan markkinoille estää tämän. Yhteensopivuus ongelmat EIVÄT OLE linuxin vika vaan microsoftin.

        Miksei cisco vpn client toimi? Miksei toimi citrix client? Microsofin monopoliko tämän aiheuttaa?

        E-ei. Halu vain puuttuu.


      • BerkSoftDist
        keimis kirjoitti:

        "Turhaa mielestäni on syyttää microsoftia monopolista. Totta kai jokainen firma pyrkii monopoliasemaan, sehän on markkinatalouden laki numero 1."

        Niin tottakai tämä on microsoftille hyvä asia. Käyttäjille ja kuluttajille se ei vaan sitä ole. Nyt jotkut käyttäjät joutuvat käyttämään windowsia, haluaisi sitä tai ei. Se myös hidastaa kehitystä, jos yksi firma päättää mitä rintamalla tapahtuu.

        Itse olen eri mieltä siitä tavasta, jolla microsoft on hoitanut tätä monopoliasemaansa. Se ei ole oikeudenmukaista muita yrittäjiä kohtaan. Tähän pitäisi saada jotain lakeja. Tilanteesta kärsii kaikki muut paitsi microsoft.

        "Pitäisi vain linux-yhteisössä myöntää, että nyt pitää tehdä jotain yhteensopivuuden parantamiseksi. Muuten joudutaan piehtaroimaan omissa eritteissämme lattialla kurjuuttamme itkien."

        Linux yhteisöissä nimenomaan yritetään parantaa yhteensopivuutta ja sitä tehdäänkin niin pitkälle kuin mahdollista. Valitettavasti vain microsoftin patentit ja älytön yritys tuoda tyhmiä omia standardejaan markkinoille estää tämän. Yhteensopivuus ongelmat EIVÄT OLE linuxin vika vaan microsoftin.

        "Linux yhteisöissä nimenomaan yritetään parantaa yhteensopivuutta ja sitä tehdäänkin niin pitkälle kuin mahdollista."

        Tämä selittänee sadat eri jakelut, jotka ovat kaikki melkein identtisiä ja ovat jopa niin yhteensopivia keskenään että voit helposti asentaa mille tahansa jakelulle käännetyn valmiin binäärin, ihan mihin tahansa toiseen jakeluun, ilman mitään hankaluuksia. Tämä oli sitten sarkasmia.


      • F. Fakta
        BerkSoftDist kirjoitti:

        "Linux yhteisöissä nimenomaan yritetään parantaa yhteensopivuutta ja sitä tehdäänkin niin pitkälle kuin mahdollista."

        Tämä selittänee sadat eri jakelut, jotka ovat kaikki melkein identtisiä ja ovat jopa niin yhteensopivia keskenään että voit helposti asentaa mille tahansa jakelulle käännetyn valmiin binäärin, ihan mihin tahansa toiseen jakeluun, ilman mitään hankaluuksia. Tämä oli sitten sarkasmia.

        Tässä ketjussa on aiheena binääriyhteensopivuus.


    • Eikö juu

      "Toimivaa outlook-yhteensopivaa kalenteria linuxille ei löydy. "
      Linux ei ole Windows. Linuxiin ei tarvitse löytyä _outlook-yhteensopivaa_ kalenteria.

      " Netmeeting. Ei onnistu linuxissa"
      Onnistuu hyvin, et taida vain tietää asioista.

      " MSOffice. Openoffice ei ole tarpeeksi yhteensopiva"
      Yhteensopiva minkä kanssa? Openoffice käyttää avoimia tiedostoformaatteja.

      "sillä muokattuja tiedostoja todellakaan voi lähettää eteenpäin. "
      Kukaan ei tänä päivänä doc:ja lähettele. Tiedostot lähtevät pdf:nä. Et kai ole se firman typerys joka laittaa kaikki doc:na?

      "- Cisco VPN. Ciscon linux- vpn-clientti on surkea tekele.
      Graafisesti kyllä.

      "- Citrix Presentation Server client."
      Ei toimi uusilla kirjastoilla. Toivottavasti Citrix korjaa pikaisesti asian.

      "Active directory ja jaetut verkkolevyt, johon yhteisiä dokumentteja yms. laitetaan. Turha toivo."
      Hyvin mulla on nfs:llä toiminut.

      "- Monet, monet, MONET sovellukset, jotka vaativat activex-ympäristön tai joita voi käyttää vain IE:n avulla. "
      Tuo nyt oli vaan provo. Provoahan tämä koko kirjoitus olikin.

      "Ok. Nyt moni sanoo, että onpas se firma ihan syvältä sieltä ruskeammasta reiästä, kun ei kaiken perustana ole linux."
      Aika syvältä on jos asioita katsotaan tuolta kantilta kuin esittelit.

      "näin se kuulkaa nyt vaan on, eikä työpaikankaan vaihto auta, joka paikassa (isoissa yrityksissä) törmää samoihin ongelmiin. "
      Hyvin minä olen pärjännyt Linuxilla, voi tosin johtua että osaan sitä käyttää ja hyödyntää.

      "ja windowsilla hoidetaan sitten juoksevat asiat."
      Niinkuin doccien lähetys outlookilla?

      "Linux työpöydällä on aina vain kaukaisempi haave"
      Et ole huomannut että aina vain useampi asentaa Linuxin työpöytäkäyttöön? Itse väittäisin että reilusti enemmän Linuxeja löytyy työpöydältä kuin palvelimista.

      "Nyt Torsti Totuus saa taatusti yhteisön vihat niskoilleen!"
      Provot kirjoitetaan yleensä sodat-palstalle, senhän sinä vakkarikirjoittajana tiedätkin.

      • T. Totuus

        Aivan surkean paska veto. Mihin oikein pyrit? Edustatko kenties linux-yhteisöä?

        Kun ei toimi niin ei toimi.

        Otetaan esimerkki tyhmyydestäsi:

        " MSOffice. Openoffice ei ole tarpeeksi yhteensopiva"
        Yhteensopiva minkä kanssa? Openoffice käyttää avoimia tiedostoformaatteja."

        Ja minä käytän T. Totuus -formaatteja. Mutta kun se firma ei suostu käyttämään niitä mun formaattejani.

        ""- Cisco VPN. Ciscon linux- vpn-clientti on surkea tekele.
        Graafisesti kyllä. "

        Vittu mikä vastaus. Enempää en viitsi kommentoida.


      • ...
        T. Totuus kirjoitti:

        Aivan surkean paska veto. Mihin oikein pyrit? Edustatko kenties linux-yhteisöä?

        Kun ei toimi niin ei toimi.

        Otetaan esimerkki tyhmyydestäsi:

        " MSOffice. Openoffice ei ole tarpeeksi yhteensopiva"
        Yhteensopiva minkä kanssa? Openoffice käyttää avoimia tiedostoformaatteja."

        Ja minä käytän T. Totuus -formaatteja. Mutta kun se firma ei suostu käyttämään niitä mun formaattejani.

        ""- Cisco VPN. Ciscon linux- vpn-clientti on surkea tekele.
        Graafisesti kyllä. "

        Vittu mikä vastaus. Enempää en viitsi kommentoida.

        Jos sinun "firmasi" käyttää sokeasti jonkun Microsoftin epästandardeja tuotteita, niin pitäisikö silloin muun maailman nöyristellä sen edessä, mukaan lukien standardointilaitosten ja standardeja tiedostomuotoja käyttävien ohjelmien?


      • T. Totuus
        ... kirjoitti:

        Jos sinun "firmasi" käyttää sokeasti jonkun Microsoftin epästandardeja tuotteita, niin pitäisikö silloin muun maailman nöyristellä sen edessä, mukaan lukien standardointilaitosten ja standardeja tiedostomuotoja käyttävien ohjelmien?

        Että ei toimi. Ei se toimi, vaikka sinä kuinka sitä nöyristelyjuttuasi jatkaisit.


      • ...
        T. Totuus kirjoitti:

        Että ei toimi. Ei se toimi, vaikka sinä kuinka sitä nöyristelyjuttuasi jatkaisit.

        Miksi sen edes pitäisi toimia? Vähän sama kuin vaatisit että Saabin moottorin on toimittava myös Fiatissa.

        Ei Microsoft-yhteensopivuus ole mikään standardi ja ihan kaikia kilkkeitä ei joka käyttikselle edes kannata tehdä. Esimerkiksi itse en ole koskaan tarvinnut mitään Ciscon sovelluksia enkä tule ikinä tarvitsemaankaan. Yhtä hyvin voitaisiin itkeä kun Amigan pelit eivät toimi pleikkarissa. On se pleikkari vaan paska...


      • keimis
        T. Totuus kirjoitti:

        Aivan surkean paska veto. Mihin oikein pyrit? Edustatko kenties linux-yhteisöä?

        Kun ei toimi niin ei toimi.

        Otetaan esimerkki tyhmyydestäsi:

        " MSOffice. Openoffice ei ole tarpeeksi yhteensopiva"
        Yhteensopiva minkä kanssa? Openoffice käyttää avoimia tiedostoformaatteja."

        Ja minä käytän T. Totuus -formaatteja. Mutta kun se firma ei suostu käyttämään niitä mun formaattejani.

        ""- Cisco VPN. Ciscon linux- vpn-clientti on surkea tekele.
        Graafisesti kyllä. "

        Vittu mikä vastaus. Enempää en viitsi kommentoida.

        "Ja minä käytän T. Totuus -formaatteja. Mutta kun se firma ei suostu käyttämään niitä mun formaattejani."

        Jos firma päättää käyttää microsoftin epästandardisontaa niin ei kai se toimikaan, että yksi käyttää muuta. Ei se ole linuxin vika.

        Openofficea voi hyvin käyttää silloin kun koko firma siihen päättää siirtyä. Firman ulkopuolelle dokumentit lähetetään .rtf tai .pdf muodossa. Hyvin toimii.


      • T. Totuus
        ... kirjoitti:

        Miksi sen edes pitäisi toimia? Vähän sama kuin vaatisit että Saabin moottorin on toimittava myös Fiatissa.

        Ei Microsoft-yhteensopivuus ole mikään standardi ja ihan kaikia kilkkeitä ei joka käyttikselle edes kannata tehdä. Esimerkiksi itse en ole koskaan tarvinnut mitään Ciscon sovelluksia enkä tule ikinä tarvitsemaankaan. Yhtä hyvin voitaisiin itkeä kun Amigan pelit eivät toimi pleikkarissa. On se pleikkari vaan paska...

        Että voiko Linuxia käyttää isossa yrityksessä piittaamatta muusta ympäristöstä. Vastaus: ei voi.


      • T. Totuus
        keimis kirjoitti:

        "Ja minä käytän T. Totuus -formaatteja. Mutta kun se firma ei suostu käyttämään niitä mun formaattejani."

        Jos firma päättää käyttää microsoftin epästandardisontaa niin ei kai se toimikaan, että yksi käyttää muuta. Ei se ole linuxin vika.

        Openofficea voi hyvin käyttää silloin kun koko firma siihen päättää siirtyä. Firman ulkopuolelle dokumentit lähetetään .rtf tai .pdf muodossa. Hyvin toimii.

        Jos isossa yrityksessä on vaikka sanotaanko x 000 työntekijää, luuletko että firma päättää, että nyt siirrytään linuxiin kun kerran tuo propellihattu niin haluaa?

        Sitä paitsi sekään ei riitä, sillä ulkoisten toimijoiden kanssa on myöskin pystyttävä vaihtamaan tietoa.

        Openoffice ei tähän kykene.


      • keimis
        T. Totuus kirjoitti:

        Jos isossa yrityksessä on vaikka sanotaanko x 000 työntekijää, luuletko että firma päättää, että nyt siirrytään linuxiin kun kerran tuo propellihattu niin haluaa?

        Sitä paitsi sekään ei riitä, sillä ulkoisten toimijoiden kanssa on myöskin pystyttävä vaihtamaan tietoa.

        Openoffice ei tähän kykene.

        "Jos isossa yrityksessä on vaikka sanotaanko x 000 työntekijää, luuletko että firma päättää, että nyt siirrytään linuxiin kun kerran tuo propellihattu niin haluaa?"

        En usko. Pointtini oli siinä, että openoffice kyllä toimii, jos firma näin haluaa tehdä. Ei se yksi rivityöntekijä siellä edelleen mitään muuta.

        "Sitä paitsi sekään ei riitä, sillä ulkoisten toimijoiden kanssa on myöskin pystyttävä vaihtamaan tietoa."

        Ja mikä ongelma noissa rtf ja pdf tiedostoissa nyt sitten on? Pitäisi aueta jokaisen koneella nykyään.

        Ja ihan muutenkin pdf on erittäin hyvä tiedosto, jos tahtoo lähettää dokumentteja yrityksen ulkopuolelle. Varsinkin kun jopa microsoft officen eri versioissa on yhteensopivuusongelmia.

        Ja taas ... vittu TAAS microsoft kehitti uuden office 200pa**a7 joka ei toimi yhteen sen aiempien versioiden kanssa. Openoffice on sentään yhteensopiva itsensä kanssa.


      • seurailija.
        keimis kirjoitti:

        "Jos isossa yrityksessä on vaikka sanotaanko x 000 työntekijää, luuletko että firma päättää, että nyt siirrytään linuxiin kun kerran tuo propellihattu niin haluaa?"

        En usko. Pointtini oli siinä, että openoffice kyllä toimii, jos firma näin haluaa tehdä. Ei se yksi rivityöntekijä siellä edelleen mitään muuta.

        "Sitä paitsi sekään ei riitä, sillä ulkoisten toimijoiden kanssa on myöskin pystyttävä vaihtamaan tietoa."

        Ja mikä ongelma noissa rtf ja pdf tiedostoissa nyt sitten on? Pitäisi aueta jokaisen koneella nykyään.

        Ja ihan muutenkin pdf on erittäin hyvä tiedosto, jos tahtoo lähettää dokumentteja yrityksen ulkopuolelle. Varsinkin kun jopa microsoft officen eri versioissa on yhteensopivuusongelmia.

        Ja taas ... vittu TAAS microsoft kehitti uuden office 200pa**a7 joka ei toimi yhteen sen aiempien versioiden kanssa. Openoffice on sentään yhteensopiva itsensä kanssa.

        Taitaa olla pikkasen hankalaa vaatia ulkopuolisilta kumppaneilta, että lähettäkää nää tiedostot pdf-muodossa kun meillä ei oo wöödiä.


      • keimis
        seurailija. kirjoitti:

        Taitaa olla pikkasen hankalaa vaatia ulkopuolisilta kumppaneilta, että lähettäkää nää tiedostot pdf-muodossa kun meillä ei oo wöödiä.

        Ei siinä ole mitään hankalaa. Jos kaksi yritystä tekevät vaikka bisnestä keskenään, niin se ei todellakaan tule kaatumaan mihinkään tiedostoformaattiin. Sitä formaattia käytetään, joka toimii kummallakin. Yhteinen formaatti löytyy yllättävän nopeasti, jos yhteinen bisnes on kannattavaa noin niinkun muuten.

        Jo nykyään on hyvin yleistä, että yrityksissä käsketään lähettämään kaikki dokumentit joko rtf tai pdf muodossa. Sitäpaitsi, kyllä openofficekin .docit avaa suurimmaksi osaksi ihan kelpoisesti. Ainoastaan mikkisoftan epästandardit erikoistoiminnot eivät välity. Itse olen toistaiseksi saanut openofficella auki kaikki .docit joita olen kokeillut sillä avata. Tavalliset, teksti/kuva/taulukko dokumentit eivät tuota mitään ongelmia.


      • seurailija.
        keimis kirjoitti:

        Ei siinä ole mitään hankalaa. Jos kaksi yritystä tekevät vaikka bisnestä keskenään, niin se ei todellakaan tule kaatumaan mihinkään tiedostoformaattiin. Sitä formaattia käytetään, joka toimii kummallakin. Yhteinen formaatti löytyy yllättävän nopeasti, jos yhteinen bisnes on kannattavaa noin niinkun muuten.

        Jo nykyään on hyvin yleistä, että yrityksissä käsketään lähettämään kaikki dokumentit joko rtf tai pdf muodossa. Sitäpaitsi, kyllä openofficekin .docit avaa suurimmaksi osaksi ihan kelpoisesti. Ainoastaan mikkisoftan epästandardit erikoistoiminnot eivät välity. Itse olen toistaiseksi saanut openofficella auki kaikki .docit joita olen kokeillut sillä avata. Tavalliset, teksti/kuva/taulukko dokumentit eivät tuota mitään ongelmia.

        Huomaa, että et ole vielä työelämässä.


      • keimis
        seurailija. kirjoitti:

        Huomaa, että et ole vielä työelämässä.

        Ja huomaa, että sinä olet ollut työelämässä vain microsoft only firmoissa, jos niissäkään.

        Toistan nyt vielä tämän: hyvin paljon vaikuttaa, mitä firma tekee ja millainen firma on kyseessä, kannattaako linuxiin siirtymistä edes harkita.

        Toistan tämänkin: Yksi henkilö ei firman systeemejä muuta. Ainakaan, jos kyseessä iso firma. Jos koko firma on perustanut kaiken microsoftille viimeiset 10 vuotta niin siinä sitä tekemistä sitten onkin muuttaa linuxjärjestelmiin. Ei varmasti helppoa.


      • lol ja lol
        ... kirjoitti:

        Miksi sen edes pitäisi toimia? Vähän sama kuin vaatisit että Saabin moottorin on toimittava myös Fiatissa.

        Ei Microsoft-yhteensopivuus ole mikään standardi ja ihan kaikia kilkkeitä ei joka käyttikselle edes kannata tehdä. Esimerkiksi itse en ole koskaan tarvinnut mitään Ciscon sovelluksia enkä tule ikinä tarvitsemaankaan. Yhtä hyvin voitaisiin itkeä kun Amigan pelit eivät toimi pleikkarissa. On se pleikkari vaan paska...

        "Vähän sama kuin vaatisit että Saabin moottorin on toimittava myös Fiatissa."

        Saabin moottorin saa toimimaan Fiatissa ja kaikissa muissakin autoissa.


      • Mika....
        T. Totuus kirjoitti:

        Että voiko Linuxia käyttää isossa yrityksessä piittaamatta muusta ympäristöstä. Vastaus: ei voi.

        ... yrityksessä voi tehdä mitään piittaamatta muusta ympäristöstä. Tai no jos omistaa sen yrityksen, niin sitten ei varmaan tarvitse piitata muista eikä kuunnella ketään.


      • iso?
        T. Totuus kirjoitti:

        Jos isossa yrityksessä on vaikka sanotaanko x 000 työntekijää, luuletko että firma päättää, että nyt siirrytään linuxiin kun kerran tuo propellihattu niin haluaa?

        Sitä paitsi sekään ei riitä, sillä ulkoisten toimijoiden kanssa on myöskin pystyttävä vaihtamaan tietoa.

        Openoffice ei tähän kykene.

        >Jos isossa yrityksessä on vaikka sanotaanko x 000 työntekijää,...

        Montako työntekijää Suomen Oikeusministeriössä on ja onko se tarpeeksi iso "yritys"?

        Käyttävät OpenOfficea ja ovat siihen varsin tyytyväisiä. ;)


      • niin..
        iso? kirjoitti:

        >Jos isossa yrityksessä on vaikka sanotaanko x 000 työntekijää,...

        Montako työntekijää Suomen Oikeusministeriössä on ja onko se tarpeeksi iso "yritys"?

        Käyttävät OpenOfficea ja ovat siihen varsin tyytyväisiä. ;)

        Kyllähän niitä tekstitiedostoja voi pyöritellä OpenOfficellakin, mutta mitäs jos mukana on muotoilua ja upotettuja objekteja....


      • joo...
        niin.. kirjoitti:

        Kyllähän niitä tekstitiedostoja voi pyöritellä OpenOfficellakin, mutta mitäs jos mukana on muotoilua ja upotettuja objekteja....

        >...tekstitiedostoja voi pyöritellä OpenOfficellakin...

        Et kai nyt tosissasi väitä että yli 10000 työntekijän, toimialansa perusteella vahvasti dokumentoituun aineistoon nojaava organisaatio pyörittelee muka pelkästään tekstitiedostoja. :D


      • ex (m)ikki (s)iiri
        T. Totuus kirjoitti:

        Jos isossa yrityksessä on vaikka sanotaanko x 000 työntekijää, luuletko että firma päättää, että nyt siirrytään linuxiin kun kerran tuo propellihattu niin haluaa?

        Sitä paitsi sekään ei riitä, sillä ulkoisten toimijoiden kanssa on myöskin pystyttävä vaihtamaan tietoa.

        Openoffice ei tähän kykene.

        " Openoffice tähän ei pysty"

        Olenpa tuosta hiukan erimieltä.

        Noin tämän vuosituhannen olen OpenOfficea käyttänyt yritystoiminnassa ja lähes kaikki asiakkaani ( enempi kuin 1 ) ja muuallakin kuin FI jotka käyttävät tätä mikki siiri ohovisea eivätkä ole ongelmia saaneet eikä valittaneet.

        Tiedostot/viestit kulkevat todellakin .doc/.xls/.ppt/.txt/.rtf/pdf formaatissa ( .pdf vieläpä ollut pitkään OpenOfficen loistava lisäpalikka pdf-tiedosto tuottamiseen ). He saavat kaiken auki ja vastaavat sitten pääsääntöisesti mikki siirin tai muun valmistajan tuotteilla toteutetuilla tiedostoilla ja eikun OpenOfficea peliin ja tutustumaan vastauksiin - ja ilman ongelmia!

        Että kun osaa käyttää niin ainahan ihmeitä tapahtuu, eiks je.


      • tumppi58

        kyllä torsti on tehnyt miehen työn eikä teidän typerysten tarvii kiistellä mikä on parempi käyttis. itte kypsyin tohon win-rahastukseen ja olen äärimmäisen tyytyväinen torstin tuotantoon ja uskon että me kaikki muut samanmieliset jotka todella osaamme kompuutteriamme käyttää panostamme tähän asiaan ja autamme toisiamme maailma paranee.
        Kiitos torsti!!!


    • öööää

      No mikä vika siinä windowsissa sitten on, kun kaikki pitäisi vaihtaa toiseen järjestelmään?

      • keimis

        Vika on lähinnä microsoftin monopoliasemassa joka aiheuttaa windows järjestelmän hitaan kehityksen. Sen sijaan, että keskityttäisiin parantamaan käyttöjärjestelmää, keskitytäänkin kehittämään omia standardeja ja muuta scheissea joka parantaa/säilyttää microsoftan monopoliaseman.

        Tulos näkyy jo kaupan hyllyillä -> windows vista. Siinä ei ole, ei sitten yhtään mitään uutta järkevää verrattuna windows XP:hen. Todella upea saavutus viimeisen 7 vuoden kehitystyöstä.


    • F. Fakta

      Jos firmasssa - kutsutaan sitä vaikkapa Trolli Oy - on toiminnot rakennettu Microsoftin rahastukselle perustuvaan ohjelmistokokonaisuuteen, on keinot tietysti vähissä. Microsoftin intresseissähän ei ole noudattaa standardeja eikä avoimia rajapintoja, että asiakkaat olisivat ikuisesti sidottuja Microsoftin ratkaisuihin, niinpä Trolli Oy maksaa lisenssimaksuja joka käänteessä ilman muuta mahdollisuutta.

      Fiksummissa firmoissa sen sijaan ollaan näinä aikoina siirtymässä SOA-ratkaisuihin ja niissä mieluusti rajapinnoiltaan avoimiin palveluihin, joiden käyttäminen ei ole sidottua yhteen tiettyyn monopoliin.

      Esim. ostamalla juurikin Outklook/Exchange -ratkaisun suolaiseen hintaan ei siltä tieltä ole paluuta. Sen sijaan käyttämällä avointa ratkaisua ei esim. sen kalenterin käyttäminen ole sidottu mihinkään tiettyyn ohjelmaan tai käyttöjärjestelmään.

      SOA tulee SOA tappaa.

      • eräs joka näki ja koki

        Tässä vähän lisää totuutta. Ensin oli Exchange ja outlook. Sitte sähköposti ulkoistettiin. Säästöä tuli vuositasolla melkoisesti. Kalenterit siirtyivät Intranettiin joka on niin ikään ulkoistettu.
        Tiedostopalvelimenä oli ennen windows 2000 server, nyt 2TB NAS.
        Tietokantapalvelimena oli ennen MS SQL2000 win2000 server päällä, nyt Suse enteprice server ja MySQL.

        Toimistoissa ennen tehtiin dokkeja ms officella. Nyt tehdään pdf tiedostoja. MS officet löytyvät jokaiselta meillä kuten myös Open Officetkin.
        Doc tiedostoja ei saa käyttää jos on tarkoitus lähettää dokkari omalta koneelta eteenpäin.

        Mitäs muuta. Niin tosiaan. Toimialuepalvelin on nykyään myös Linuxkoneella. Ei tarttee olla kallis windows serverisofta sitä varten.

        Avoimilla ratkaisuilla voi oikeasti saada säästöä ja helpottaa ylläpitoa jos vähän viitsii asiaan paneutua.

        ps: itse käytän linuxia työpöydällä mutta windows käynnistyy vmwarella tarvittaessa!
        Kuten muillakin meidän toimistolla. (~40 työasemaa)


      • T. Totuus
        eräs joka näki ja koki kirjoitti:

        Tässä vähän lisää totuutta. Ensin oli Exchange ja outlook. Sitte sähköposti ulkoistettiin. Säästöä tuli vuositasolla melkoisesti. Kalenterit siirtyivät Intranettiin joka on niin ikään ulkoistettu.
        Tiedostopalvelimenä oli ennen windows 2000 server, nyt 2TB NAS.
        Tietokantapalvelimena oli ennen MS SQL2000 win2000 server päällä, nyt Suse enteprice server ja MySQL.

        Toimistoissa ennen tehtiin dokkeja ms officella. Nyt tehdään pdf tiedostoja. MS officet löytyvät jokaiselta meillä kuten myös Open Officetkin.
        Doc tiedostoja ei saa käyttää jos on tarkoitus lähettää dokkari omalta koneelta eteenpäin.

        Mitäs muuta. Niin tosiaan. Toimialuepalvelin on nykyään myös Linuxkoneella. Ei tarttee olla kallis windows serverisofta sitä varten.

        Avoimilla ratkaisuilla voi oikeasti saada säästöä ja helpottaa ylläpitoa jos vähän viitsii asiaan paneutua.

        ps: itse käytän linuxia työpöydällä mutta windows käynnistyy vmwarella tarvittaessa!
        Kuten muillakin meidän toimistolla. (~40 työasemaa)

        Pikkufirmoissa homma on aivan eri.


      • tuota noinaa
        T. Totuus kirjoitti:

        Pikkufirmoissa homma on aivan eri.

        Arvaas mitä 908% suomalaisista firmoista on?
        No niitä "pikkufirmoja"

        Nokian kaltaisia jättejä ei suomessa montaa ole. Ollaan kuitenkin pieni maa.
        Ja oikeastaan jos ajattelee järkevästi niin todella pienen firman ei kannata omia servereitä edes hankkia.
        Itse työskentelen yrityksessä jossa on työasemia noin 50 kpl ja palvelimia 5 kpl. Työntekijoitä reilut 100 joten mistään ihan pienestä firmasta ei ole kyse.

        Palvelimet pyörivät järeällä raudalla kiitos virtualisoinnin ja kaikki mikä on helposti ulkoistettavissa on ulkoistettu kuten www ja sähköpostit.

        Seuraava etappi onkin työasemien vaihtaminen thinclient laitteiksi.

        Totuus on se että jokainen asiansa osaava ylläpito/atk-suunnittelja osaa käyttää järkeään ja suunnitella yrityksen infran siten että se on yrityksen toiminnan kannalta toimiva ja käyttäjäystävällinen.
        Ylläpidon tehtävä on rehkiä se 8h päivässä jotta muilla atk toimisi ongelmitta, siitä ylläpidolle maksetaan.

        Ystävän yritys on "naimisissa" mikkiksen kanssa ja sielä piisaa ongelmia milloin ad:n ja milloin exkankelin kanssa vaikka yritys on samankokoinen ja toimialaltaan lähes samanlainen. Rahaakin sielä palaa enemmän it-hankintoihin ja ylläpitoon.

        Mutta eipä täällä suomi24 huumori-foorumeilla juuri sellaisia ole jotka oikeasti tekevät alan työtä. Ja jos tekevät niin varmaan eivät sielä ylläpidon puolella


      • F. Fakta
        T. Totuus kirjoitti:

        Pikkufirmoissa homma on aivan eri.

        Kerropa vähän, miten "homma on eri" pikkufirmoissa?

        Käytetäänkö sinun mielestäsi isoissa firmoissa jotain eri tekniikoita kenties? Tietokannat, tiedostopalvelimet ja toimialuekirjautuminen eivät ole käytössä?


      • F. Fakta
        tuota noinaa kirjoitti:

        Arvaas mitä 908% suomalaisista firmoista on?
        No niitä "pikkufirmoja"

        Nokian kaltaisia jättejä ei suomessa montaa ole. Ollaan kuitenkin pieni maa.
        Ja oikeastaan jos ajattelee järkevästi niin todella pienen firman ei kannata omia servereitä edes hankkia.
        Itse työskentelen yrityksessä jossa on työasemia noin 50 kpl ja palvelimia 5 kpl. Työntekijoitä reilut 100 joten mistään ihan pienestä firmasta ei ole kyse.

        Palvelimet pyörivät järeällä raudalla kiitos virtualisoinnin ja kaikki mikä on helposti ulkoistettavissa on ulkoistettu kuten www ja sähköpostit.

        Seuraava etappi onkin työasemien vaihtaminen thinclient laitteiksi.

        Totuus on se että jokainen asiansa osaava ylläpito/atk-suunnittelja osaa käyttää järkeään ja suunnitella yrityksen infran siten että se on yrityksen toiminnan kannalta toimiva ja käyttäjäystävällinen.
        Ylläpidon tehtävä on rehkiä se 8h päivässä jotta muilla atk toimisi ongelmitta, siitä ylläpidolle maksetaan.

        Ystävän yritys on "naimisissa" mikkiksen kanssa ja sielä piisaa ongelmia milloin ad:n ja milloin exkankelin kanssa vaikka yritys on samankokoinen ja toimialaltaan lähes samanlainen. Rahaakin sielä palaa enemmän it-hankintoihin ja ylläpitoon.

        Mutta eipä täällä suomi24 huumori-foorumeilla juuri sellaisia ole jotka oikeasti tekevät alan työtä. Ja jos tekevät niin varmaan eivät sielä ylläpidon puolella

        Saattaa täällä olla joitain ylläpitäjiäkin liikenteessä ;)


    • Mika....

      "Totuuden Torvi" on kömpinyt jälleen jostain kiven alta iloksemme trollailemaan. Tervetuloa, onkin ollut jo ikävä sinua.

      • T. Totuus

        Herlokki Solmunen arvasi väärin.


    • BerkSoftDist

      Minulla alkaa olla (ihan syystäkin) sellainen mielipide, että tuonkaltaisten keskustelujen käyminen tällä palstalla on aivan uskomatonta ajanhukkaa. Päätöksiä ei tehdä täällä, vaan niitä tehdään eduskunnassa, ministeriöissä, yrityksissä ja kokouksissa.

      Ihan kokemuksesta, tälläisten vuodatusten lähettäminen ei muuta kenenkään mielipidettä mihinkään suuntaan tällä palstalla, eikä tämän palstan ulkopuolellakaan. Tietoa kuitenkin saa ja pitääkin levittää asioista, kuten nyt vaikka käyttöjärjestelmistä ja ohjelmista, koska se on ainoa tapa saada asiat joskus muuttumaan parempaan suuntaan. Tiedon levittäminen tälle palstalle on kyllä karmivaakin karmivampi kokemus, mutta minkä teet kun tämä palsta on lukijamäärältään tämän maan suurimmasta päästä.

      • T. Totuus

        Jos valehtelin tai vääristelin jotain, voisitko täsmällisesti kertoa, miten? Jos et tähän pysty, niin se on voi voi.


      • BerkSoftDist
        T. Totuus kirjoitti:

        Jos valehtelin tai vääristelin jotain, voisitko täsmällisesti kertoa, miten? Jos et tähän pysty, niin se on voi voi.

        Missä kohtaa mainitsin valehtelusta tai vääristelystä? Vai oliko tuo jokin freudilainen lipsautus viitaten johonkin aiempaan keskusteluun johon olet kirjoittanut eri nimimerkillä?


      • väittelyä
        BerkSoftDist kirjoitti:

        Missä kohtaa mainitsin valehtelusta tai vääristelystä? Vai oliko tuo jokin freudilainen lipsautus viitaten johonkin aiempaan keskusteluun johon olet kirjoittanut eri nimimerkillä?

        Microsoft taipui EU:n edessä. Se mistä on asiassa kyse, välittyy hyvin tämän päivän uutisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3323
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      207
      2704
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      141
      2483
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2005
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      15
      1992
    6. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1652
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      20
      1508
    8. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1466
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1256
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1211
    Aihe