Tossut

A. Vanto

Näin kaupassa urheiluosastolla avantouintitossut.
Käyttääkö porukka sellaisia? Vai mennäänkö sitä jäistä polkua pitkin avannolle paljain jaloin, vai mikä on käytäntö? Ainakin itse luulisin että tommoset tossut vois olla aika hyvät.
Itse en vielä ole aloittanut tätä harrastusta mutta tosissaan olen kyllä aatellut aloittaa...
Muutenkin hyviä vinkkejä tähän hommaan otetaan ilolla vastaan...
Kiitos!!!

14

14862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räpäti

      Kyllä suurimmalla osalla on tossut jalassa, ainakin sellaisissa paikoissa jossa ei ole "lämmitettyä" = sulaa laituria saunasta avannolle.

      Vesipullo kannattaa myös olla mukana - ja kyllähän sitä sitten pikkuhiljaa huomaa mitä kannattaa mukana pitää. Itselläni on myös pieni hikipyyhe saunassa ja vesipullo. Tossuja en käytä. Tosi ihana harrastushan tämä on ja takaa aivan ihanat yöunet - ja kevyen olon - reippaasti sekaan vaan :)

      • A. Vanto

        Ööh...mitäs varten se vesipullo on?
        Siellä missä minä aion harrastuksen aloittaa, ei ole saunaa vaan pelkkä pukuhuone.


      • suzi
        A. Vanto kirjoitti:

        Ööh...mitäs varten se vesipullo on?
        Siellä missä minä aion harrastuksen aloittaa, ei ole saunaa vaan pelkkä pukuhuone.

        No vesipullo on luultavasti saunojia varten, kun hikoilee siellä...
        Itse käyn myös avannossa ilman saunaa, lämmittelen toki lihakset sellaisella reilun tunnin sauvakävelylenkillä ennen uimista ja samanlainen lenkki uimisen jälkeen.
        Tossut on hyvät kovalla pakkasella, niin ei jalkapohjat tartu laituriin kiinni avannosta noustessa. Pipo on myös pakkasella hyvä olla päässä lämmön haihtumisen vuoksi. Jotkut käyttävät neopreenihanskoja myös, kädet kun tahtoo myös tarttua märkinä pakkasella portaiden kaiteeseen....


    • enkä myöskään käytä

      Siis avojaloin. Olen tottunut kulkemaan paljainvarpain jo kotona, ulkosaunaan hangen päällä. Milloikaan ei ole jalan pohjat meinanneetkaan jäädä kiinni minnekkään. Tossut/sukat olisi mielestäni hyvä ottaa saunassa pois jalasta, verenkirto parempaa. Ilman saunaa jos käy avannossa, juttu voi olla toisin. Jokainen löytää oman tyylinsä. Monella näkyy olevan jonkinlaiset jalkineet. Vesipullo myös välttämätön jos monta kertaa käy avannossa ja ottaa kovat löylyt väliin.

      • Else43

        Käytän mielelläni käsineitä ja tossuja kylmässä, lähellä jäätymispistettä olevassa vedessä, koska ne lämmittävät hiukan.
        Meidän uintipaikassa (ei saunaa, lämmin koppi) vesi on nyt 4 -asteista.
        Eilen unohdin käsineet ja tossut kotiin, joten uin ilman niitä. Kylmä kipristeli käsineisiin ja tossuihin tottuneita paljaita käsiä ja jalkoja kyllä aika tavalla.
        Mielenkiintoista oli kuitenkin todeta, miten tämä kylmävesi virkisti ääreisverenkiertoa: sormiani ja varpaitani, jotka helposti palelevat, on lähes kuumottanut eilisestä lähtien.
        Olenkin miettinyt, että koetan jatkossakin uida ilman hanskoja ja tossuja, ainakin silloin tällöin.
        Avantouintitapahtumissa, esim. SM-kisoissa, eivät käsineet ja tossut ole edes sallittuja.


    • Kerran unohdin tossut matkasta avantoreissulla.
      Kävin avannossa villasukat jalassa.
      Oli ihan toimivat. Vesi ei jäänyt sukan sisälle,
      niin kuin tossuihin.
      Tarrasivat hyvin kiinni jäiselle polulle.
      Kannattaa kokeilla.

    • Sanakko

      Mulla on tossut pelkästään sen takia, kun portaiden maton lämpövastukset tuntui pahalta herkän jalkapohjan alle. Paksut villasukat varmaan ajaisi saman asian. Mutta pysyykö ne jalassa? Tossut saa kiristettyä. Hanskoja en ole käyttänyt. Pipo on päässä himopakkasilla, joita ei tosin ole ollutkaan. Aloitin viime syksynä :-)

    • A. Vanto

      Juuh...viime lauantaina kävin ensi kertaa kokeilemassa uintia. Veden lämpötila oli 6 ja vettä satoi mutta mukavaa oli. Semmoset parikyt sekuntia vedessä viivyin ennenkuin nousin ylös.
      Niin muutes kuinkas kauan teillä on tapana olla siellä vedessä?
      Täytyy varmaan pari kertaa käydä pulahtamassa tällä viikolla.
      Ai niin, kävin tänään ostamassa ne tossutkin talvea varten.

      • suzi

        Vedessä tulee oltua sen verran, että pari-kolme uintivetoa rappusilta ja sitten käännytään takaisin. Aikaa ei ole tullut otettua...
        Pirteitä uintikokemuksia sinulle!


      • Sanakko
        suzi kirjoitti:

        Vedessä tulee oltua sen verran, että pari-kolme uintivetoa rappusilta ja sitten käännytään takaisin. Aikaa ei ole tullut otettua...
        Pirteitä uintikokemuksia sinulle!

        Minäkään en ole ottanut aikaa,eikä matkankaan mittaaminen onnistu suhteellisuustajun puuttumisen takia. Mutta tänään laskin vedot: 12 vetoa rappusilta,sitten pieni kiekka ja takaisin portaille. Vesi oli peräti 6 :-)


    • leijona-apina

      Rantasandaalit ovat sopivat. Jos ei ole kovin kalseaa niin paljain jaloin voi kulkea. Kovalla talvipakkasella ei oikein ilman tossuja tule toimeen.

    • Else43

      Minä olen käyttänyt uintitossuina kaikki vanhat kankaiset kanvaskenkäni ja tennarini, jotka muuten heittäisin pois. Näin olen tehnyt jo muutaman vuoden. Ne ovat hyviä uidessa, jopa parempia kuin ns. varsinaiset uintitossut, ainakin minusta. Ja ihmeen hyvin ne myös kestävät toistuvaa kastumista ja kuivaamista, niin kuivakäyttöön kuin ne on alunperin tehtykin.

      Tossut ja käsineet lämmittävät avannossa lievästi, ainakin kovalla pakkasella, jos ui pidemmän matkan (itse uin noin 100 vetoa, mikä sopii minulle). Jos viipyy avannossa vain hetken, niillä ei ole kovin väliä. Sukat voivat kuitenkin olla hyvät olemassa.

      Omassa uintipaikassani (lämmitetty koppi, ei saunaa) ui säännöllisesti eräs keski-ikäinen nainen, joka pystyy uimaan käsittämättömän pitkiä matkoja, eilenkin 200 metriä 6-asteisessa vedessä.

      Kun ihmettelin hänelle matkaa, hän sanoi uineensa jo lapsesta lähtien ja siksi ei saanut mitään hypotermian oireita, joita minulla kyllä olisi, jos lähtisin yrittämään samaa. Selityksenä oli ehkä hänelle kehittynyt ns. ruskea rasva. Iloiselta ja pirteöltö hän joka tapauksessa näytti, kun uinnin jälkeen kuivaili itseään ja pukeutui.

      Mielestäni avantouinnissa on tärkeintä, että ylipäänsä kastautuu ja ehkä vetää joitakin vetojakin, ei matka eikä vetojen määrä.

    • lisäaikaa....

      Itse olen harrastanut avantouintia muutamia kausia. Tänä vuonna hankin tossut ja käsineet ja huomasin heti, että vedessä pystyy olemaan kauemmin, kun ei ala varpaita ja sormia särkemään. Nyt pystyn viihtymään vedessä (uin kokoajan)1 - 1,5 minuuttia, ennen hanskojen ja tossujen käyttöä maksimiaika oli max. 45 sekuntia. Tuo lisäaika viileässä vedessä tuo tuo lisänautintoa.... :)

    • Mökkiuimari

      Onpas vanha ketju, mutta nostetaan silti.

      Itse en vielä ole varsinaisesti avantouinut, mutta uin vielä marraskuussa mökillä. Vesi oli tänään 2- 3. Oon miettinyt noita tossuja, koska meillä on ollut nyt syksyllä reitti osittain veden tai veden ja lumen vallassa. Joten kun pääsee uimaan, jalat kipristelee jo. Eilen en tuntenut vedessä enää oikeastaan mitään, koska lumessa jalat olivat jo ihan jäätyneet. Pikkasen alkoi olla vaikeuksia pistää töppöstä toisen eteen takaisin saunaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe