Neuroosi?

Ärsyyntynyt

Voiko tämä olla neuroosia?

Olen siis 16 vuotias poika ja minulla on aina vessasta tultuani minulla on pakottava tarve pestä kädet, vieläpä moneen kertaan, koska ne tuntuvat muuten likaisilta, suljen myös hanan kyynärpäällä kiinni koska tuntuu että hanastakin tulee bakteereita sen jälkeen. Koulussa annan jotenkin vain asian olla enkä ole käsien pesusta niinkään huolissaan. Kotona pesen kumminkin ihan pienimmissäkin asioissa kädet ja aina saippualla. Eli siis kädet siinä kuivuu jos ei muuta. Tietenkin tämä on musta ärsyttävää, muttakun tuntuu että se on vain pakko tehdä, lopettaisin mielelläni jos vain antaisin itseni lopettaa...
En siis todellakaan haluaisi tulla kipeäksi kun jää muuten lukiossa hetkessä jälkeen.

Minulla on myös sellainen tapa, että tarkistan aina kun olen lähdössä johonkin, että kaikki tavarat ovat varmasti mukana vieläpä moneen kertaan, eli aivan liiallisuuksiin asti.

Jos tämä on neuroosi, niin mitenköhän siitä voisi päästä eroon?

11

1623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermiitti

      Netissä et apua saa.

    • hermiitti

      Mitä mieltä olet Pera?

    • Aurinkohiekka

      Hermiitti on siinä oikeassa, että kaikkea ei pidä uskoa, mitä lukee. Mutta netissä ja myös suomi24 -palstoillakin on löytyy paljon tietoa, kokemusta ja asiantuntijoitakin on joukossa joskus. Kokeileppa hakusana -haulla esim käsienpesuneuroosi, pakkoneuroosi, neuroosi, käsien peseminen jne.

      En ole asiantuntija. Pikku neuroosilta kuvauksesi kuitenkin tuntuu. Kukapa meistä olisi täydellinen, kaikilla on omat puutteensa, täydellistä ihmistä ei olekaan. Ei liioin ole sellaista ihmistä, jolla on kaikki asiat koko ajan hallinnassa. Vaikka kuinka huolehtii varmistelee, voi silti tulla 'ohareita'. Liiallisesta käsihygieniasta huolehtiminen on kuitenkin sieltä harmittomimmasta päästä. Etkä sinä ole yksin - monella suomalaisella on vastaavia oireita. Tunnut siis kaikenkaikkiaan aika normaalilta nuorelta. Enemmän minua huolettaa ihmiset, jotka tulevat vessata eivätkä juuri koskaan pese käsiään. Tai sellaiset, jotka hyökkäilevät toistuvasti muiden kimppuun.

      Jos asia kiusaa jatkossa kovasti niin kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Mielenteveysasioihin perehtyneet lääkärit ja sairaanhoitajat osaavat neuvoa parhaiten. Puhelinluettelossa löytyy kaupungeista Mielenterveyden keskusliiton puhelinnumeroita ja sähköpostiosoitteita. Niihin kannattaa ottaa yhteyttä ja kysyä. Tietysti 'peruslääkäritkin' osaavat auttaa alkuuun.

      • neuroositon

        Aika normaalia tollanen yli tarkastaminen.

        Aika monet on liian pikkutarkkoja. Ei siitä mitään haittaa kait ole, jos se ei ala haittaamaan itse elämistä!

        Itse esim. avaan vessan oven pikkusormella, en koske oikein mihinkään yleisessä vessassa, tai laitan sormeen paperia suojaksi. Minusta se on ihan tervettä!

        Jos pikku neuroosi haittaa sinun onnellisuutta tai eristää muista ihmisistä, niin se on sairaus.

        Muuten siitä ei ole mitään haittaa? Ja äläkä aina turhaan pingota ;)


    • ritalin

      No, itsellä on pakkoneuroosi. Toi käsienpesu asia on vain pieni juttu ja pieni osa siitä. Varmaan huomaat, että pelkäät asioita? Sun täytyy tehdä joitain asioita jollain tietyllä tavalla, tai luulet muuten tapahtuvan jotain pahaa... jne.

      Toinen nimi tälle oireyhtymällä on vaativa persoonallisuus. Olet luultavasti perfektionisti.

      Voit miettiä, miltä itsestä tuntuu. Jos selviät sen kanssa, niin selviät, mutta apukaan ei ehkä ole pahasta.
      Itse jouduin luovimaan manipuloinnin ja erilaisten hyväksikäyttäjien ikeessä ja pelastautumalla tuosta tilanteesta, ratkaisin myös mielen dilemmat liittyen neuroosiin.

      Täysin eroon pääseminen on erittäin epätodennäköistä. Pakkoneuroosi voi olla myös hermostoperäistä, jolloin se voi vielä huonompi parantaa.
      Kannattaa lähteä ajattelemaan asioita siten, että erotat ne älyttömät ajatukset itsestäsi ja koitat olla menemättä niihin mukaan. Tiedän... kun katkaiset pään yhdeltä ilmenemistavalta, tulee uusi. Mutta on vain koitettava tajuta, että ne ajatukset ovat erillisiä ja epätosia, eikä niitä tarvitse totella.

      • Aiheen Aloittaja

        Kiitos, kiitos myös videostakin, mutta ei se minulla ihan noin paha ole :). Mutta kyynärpäällä tulee usein avattua ovi tai lukko. Muualla kuin kotona en oikein välitä siitä käsien pesusta hirveästi.

        Kiitos!


      • m78........................
        Aiheen Aloittaja kirjoitti:

        Kiitos, kiitos myös videostakin, mutta ei se minulla ihan noin paha ole :). Mutta kyynärpäällä tulee usein avattua ovi tai lukko. Muualla kuin kotona en oikein välitä siitä käsien pesusta hirveästi.

        Kiitos!

        meikäläisellä on ollut samoja ongelmia, ja kait on edelleen, löytyy kyllä pahempiakin.

        muutamia lieviä on myös, oven tarkistaminen, onko varmasti lukossa, hellan levyt pois päältä, jne..

        Nuo sinun ongelmasi eivät ole vielä pahoja, tekstistä päätellen, pelot voitetaan ne kohtaamalla, eli järjellä tajuat että eihän sinun kuinkaan käy, vaikka miten avaat ovet,

        eli tee se mikä sinua pelottaa, jos pelkäät paljain käsin koskea oven ripaan, tee se oikein tahallasi, tiedän että se on hankalaa, mutta tällä tavalla tapat ne ongelmat!
        Onnea vain taisteluun!


      • ritalin
        Aiheen Aloittaja kirjoitti:

        Kiitos, kiitos myös videostakin, mutta ei se minulla ihan noin paha ole :). Mutta kyynärpäällä tulee usein avattua ovi tai lukko. Muualla kuin kotona en oikein välitä siitä käsien pesusta hirveästi.

        Kiitos!

        Jep, tuo video ja koko se elokuva oli hieman liioitteleva siinä oireiden vaikeudessa. Ilmeisesti Hughesilla oireet sitten olivat kärjistyneet. Kieltämättä hieman hauskoja nuo neuroottiset oireet toisinaan ovat sivusta seurattuina.

        Itsellä oireet olivat lapsena paljon pahempia. Nykyään pystyn kontrolloimaan niitä melko hyvin.


      • Aiheen Aloittaja
        m78........................ kirjoitti:

        meikäläisellä on ollut samoja ongelmia, ja kait on edelleen, löytyy kyllä pahempiakin.

        muutamia lieviä on myös, oven tarkistaminen, onko varmasti lukossa, hellan levyt pois päältä, jne..

        Nuo sinun ongelmasi eivät ole vielä pahoja, tekstistä päätellen, pelot voitetaan ne kohtaamalla, eli järjellä tajuat että eihän sinun kuinkaan käy, vaikka miten avaat ovet,

        eli tee se mikä sinua pelottaa, jos pelkäät paljain käsin koskea oven ripaan, tee se oikein tahallasi, tiedän että se on hankalaa, mutta tällä tavalla tapat ne ongelmat!
        Onnea vain taisteluun!

        Olen yrittänyt tuota vaikka se tosin onkin hankalaa, mutta varmaankin kun montaa kertaa sen tekee niin se alkaa käymään rutiinina :)


      • Anonyymi
        Aiheen Aloittaja kirjoitti:

        Olen yrittänyt tuota vaikka se tosin onkin hankalaa, mutta varmaankin kun montaa kertaa sen tekee niin se alkaa käymään rutiinina :)

        Lääkäri väitti että jos pakko oireet ja fobiat hankaloittavat paljon normaalia toimintaa ne ovat skitsofrenian oire mutta yle akuutissakin todettiin että pelkät neuroottiset häiriöt voivat paljonkin rajoittaa elämää. lääkäri puhui siis palturia eikä tiennyt miten juttu on.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe