No huh huh!! Miten on mahdollista, että villalangat maksaa likipitäen vitosen per kerä?? Olipas Novitalla jopa jotain pörrölankaa, jonka hinta oli vajaa 11 euroa (cityssä). Ei kyllä hirveänä innosta herätellä vanhoja taitojani henkiin, jos noissa hinnoissa tänä päivänä liikutaan. Saati mihinkään isompaan työhön intoutua.
Osaisko kukaan sanoa, että onko nuo ne hinnat tosiaan joka paikassa, jos haluaa saada seiska veljeksen ja nallen kaltaisia lankoja? Missä olis ihan villaakin suurimmaksi osaksi. Vai löytyisikö esim. Oulusta mitään liikettä, josta lankaa saisi halvemmalla? Oulussa kun tulee käytyä välillä, niin olisipa yksi syy taas enemmän käydä shoppailemassa! :D
Tätä harrastusta täytyy tosiaan rakastaa, jos näillä hinnoilla mennään... Mihin elimeenhän tästä voisi tehdä jonkinkaltaisen valituksen...
Mitkä hinnat!!
67
12279
Vastaukset
- samaa mieltä
Olen itsekin miettinyt kenellä on varaa ostaa kaupasta lankoja. Itse olen ostanut kirppiksiltä toisten hylkäämiä lankoja. Kun muuttaa hinnat mummonmarkoiksi, niin eipä minulla ole varaa ostaa kaupanlankoja.
Toivoisinkin että useammat valittaisivat lankojen hinnoista myymälöille. - varsinkin villalangat
Langat on tosikalliita. Monet käyvätkin niitä ostamassa Tallinnasta, vaikka vironvillat onkin karkeampia. Jotkut langat maksavat 11-15 euroa kerä. Vain käsityötä todella arvostava raaskii ostaa ja kutoa mitään isompaa. Myyntiin ei kannata tehdä hyvistä langoista mitään, jos esim sukkien langat maksaa jo yli 10 euroa.
- ovat
Langat ovat kyllä kalliita.Oulun lankatarjonnasta ei ole tietoa,mutta Prismassa ollut joitain värejä tarjouksessa 3e kerä, siis seiskaveikkaa.
- Anna I
lankoja löytyy joka lähtöön niin hinnaltaan kuin laadultaankin.
Ei tietenkään ole kovin järkevää vain tuijottaa kerähintaa - keräkokokin merkitsee jotakin, samoin kuinka paljon langassa on metrejä, sillä se vaikuttaa langanmenekkiin ja sitä kautta lopullisen tuotteen hintaan.
Sitten mitä erikoislankojen hintoihin tulee, niin totta kai mitä pitempi ja teknisesti haastavampi langan tuotantoprosessi on, sitä kalliimmaksi sen hinta muodostuu.
Ehkäpä lankojen hinnat romahtavat siinä vaiheessa, kun loppukin lankateollisuus siirtyy Kiinaan - sieltähän tosin iso osa Euroopassa myytävistä langoista tulee nyt jo. Eurooppalaisilla tuotantokustannuksilla lankojen hinnat tuskin ainakaan laskevat...
Mutta takaisin kysymykseesi, mistä löytyisi edullista villalankaa. Esim. Gjestalin Naturgarn 1 (100% villa) myydään n. 2,-/50g, saman firman Maija (vastaa paksuudeltaan Nallea) ja Janne(vastaa paksuudeltaan 7 velj) (85% villa, 15% polyamidi), myydään alk. 2,-/50g (löytyi ainakin FiinaNeuleen nettisivuilta tähän hintaan).
Mitä lankojen hintoihin tulee, niin itse asiassa ne eivät ole juurikaan nousseet sitten 90-luvun alun. Siihen maailman aikaan Novitalla oli esim. erikoislankasarja, johon kuuluvat langat maksoivat kaikki 40,-/kerä (markkahinta)ja siitä ylöspäin. Kun otetaan huomioon yleinen kustannustason nousu noitten aikojen jälkeen, voidaan vain todeta, että lankojen hinnat ovat pysyneet melkein ennallaan.- kalliimpaa
Olen pitkään seurannut lankojen hintaa, mutta kuinka moni on huomannut sen, että 150g on tosi asiassa 145 g. Olen punninnut lankoja ja todennut, että 7-veljestä pienenee vuosi vuodelta.
Punnitsin juuri 11 vyyhtiä ja alin oli 141g ja ylin 145g.
Wool-lanka, joka oli ostettu ehkä kolme vuotta sitten oli 50g, mutta uusissa on 47g. Tästä voi päätellä, että hintaa voi nostaa monella tavalla. Mikä sitten lienee hyvän tavan mukaista, saako noin paljon alipainoisia myydä.
Novita varmaan tarjoaa selitykseksi kosteutta, mutta se ei mene läpi. Samassa tilassa on olleet uudet ja vanhat langat ja uudet ovat vain aina keveämpiä. - kiskontaa
kalliimpaa kirjoitti:
Olen pitkään seurannut lankojen hintaa, mutta kuinka moni on huomannut sen, että 150g on tosi asiassa 145 g. Olen punninnut lankoja ja todennut, että 7-veljestä pienenee vuosi vuodelta.
Wool-lanka, joka oli ostettu ehkä kolme vuotta sitten oli 50g, mutta uusissa on 47g. Tästä voi päätellä, että hintaa voi nostaa monella tavalla. Mikä sitten lienee hyvän tavan mukaista, saako noin paljon alipainoisia myydä.
Novita varmaan tarjoaa selitykseksi kosteutta, mutta se ei mene läpi. Samassa tilassa on olleet uudet ja vanhat langat ja uudet ovat vain aina keveämpiä.Olethan laittanut palautetta Novitalle ja vaatinu hyvitystä?
- Anna I
kalliimpaa kirjoitti:
Novita varmaan tarjoaa selitykseksi kosteutta, mutta se ei mene läpi. Samassa tilassa on olleet uudet ja vanhat langat ja uudet ovat vain aina keveämpiä.ilmoitetaan niin sanottuna "olosuhdepainona" eli painona, joka on punnittu langan valmistamalla tehtaalla oikeissa kosteusolosuhteissa. Jos paino heittelee noinkin paljon, niin voisi helposti olettaa, että lankaa on valmistettu eri pisteissä, ehkä jopa eri maissa ja näiden paikkojen kosteusstandardit ovat toisistaan poikkeavat.
- vaikuttaa
Anna I kirjoitti:
ilmoitetaan niin sanottuna "olosuhdepainona" eli painona, joka on punnittu langan valmistamalla tehtaalla oikeissa kosteusolosuhteissa. Jos paino heittelee noinkin paljon, niin voisi helposti olettaa, että lankaa on valmistettu eri pisteissä, ehkä jopa eri maissa ja näiden paikkojen kosteusstandardit ovat toisistaan poikkeavat.
tietysti lankoihin, mutta että punnitaanko ne ihan suihkussa. Toisaalta tiedämme miten lämmin kostea on mainio alusta kaikenlaisille itiöille ym. pieneiliöstölle, niin tarkoittaa kovin korkea kosteus myös sitä että ns. torjunta ja säilöntä aineita käytetään entistäkin enemmän.
Kiinassahan tämä kuitupainon nostaminen on jo vanha taito, silkkiä liotettiin suolaliuoksissa ja kuivattiin sen jälkeen, niin saatiin silkille kuhtuu helposti lähes ilmaista lisäpainoa. Eipä kiinalaiset hävenneet tippaakaan laittaa tekokuituja aidon silkin sekaan ja tehdä siten vähän lisää silkkiä. Eli konstit on monet sano akka kun kissalla pöytää pyyhki. - Anna I
vaikuttaa kirjoitti:
tietysti lankoihin, mutta että punnitaanko ne ihan suihkussa. Toisaalta tiedämme miten lämmin kostea on mainio alusta kaikenlaisille itiöille ym. pieneiliöstölle, niin tarkoittaa kovin korkea kosteus myös sitä että ns. torjunta ja säilöntä aineita käytetään entistäkin enemmän.
Kiinassahan tämä kuitupainon nostaminen on jo vanha taito, silkkiä liotettiin suolaliuoksissa ja kuivattiin sen jälkeen, niin saatiin silkille kuhtuu helposti lähes ilmaista lisäpainoa. Eipä kiinalaiset hävenneet tippaakaan laittaa tekokuituja aidon silkin sekaan ja tehdä siten vähän lisää silkkiä. Eli konstit on monet sano akka kun kissalla pöytää pyyhki.käynyt kehräämössä, niin voit havaita kuinka siellä ilmaan suihkutetaan koko ajan hienon, hienon suuttimen läpi vettä. Tällä tavoin saadaan aikaiseksi aiemmin mainitemani oikeat kosteusolosuhteet.
- niin että
Anna I kirjoitti:
käynyt kehräämössä, niin voit havaita kuinka siellä ilmaan suihkutetaan koko ajan hienon, hienon suuttimen läpi vettä. Tällä tavoin saadaan aikaiseksi aiemmin mainitemani oikeat kosteusolosuhteet.
joskus muinaisessa nuoruudessani olin jopa kerhräämössä töissä. Oikeesti sitä kehräämön ilmaa pidetään tietyssä kosteusprosentissa ihan sen takia että kuidut eivät katkeilisi niin helposti.
Keräämössä työssä olleena tai muuten kehräämistä harrasteena tämän kyllä huomaa, siis että jos ilma on liian kuivaa tahtoo kuidut katkeilla ja koko työ mennä no susiks.
Mutta kehruun jälkeenhän ei langan tarvitse tietenkään olla kostea ainakaan juuri punnittaessa. Eli tässä haiskahtaa vähän sellainen pluffin tuntuinen tuhnu. Vai mistä muusta voi johtua että langan paino putoaa matkalla kehräämöstä kotiin?
Tavallisena ja rehellisyyteen kasvatettuna kansalaisena vaan niinkuin nyppii toi.... - mitata metrit
kalliimpaa kirjoitti:
Novita varmaan tarjoaa selitykseksi kosteutta, mutta se ei mene läpi. Samassa tilassa on olleet uudet ja vanhat langat ja uudet ovat vain aina keveämpiä.Kyllä taitaa enenmmänmekitä se lankaan metrimäärä kuin pelkkä paino.
Vaikka lanka kuviuessaan painaa vähemmän, ei se varmaan metreihin vaikuta. Mittaa ihmeessä jatkossa, että tiedät, saatko riittävästi lankaa.
- hyökkäyksellä
lankamarkkinoille Novita valtasi markkinajohtajan aseman. Nyt kun se hallitsee lähes monopolina koko maan vähittäiskaupassa myytävien lankojen markkinoita ja se voi sanella lankojen hinnat likin mennentullen sattuman mukaan.
Ainoa keno on tietysti ostolakko. En ymmärrä miksi minun pitäisi maksaa langasta enemmän kuin esimerkiksi jo valmiista tuotteesta.
Neule- ja virkkauslankoja myyviä nettikauppoja on runsaasti ja heillä on myös runsaasti lankoja tarjolla. Nettikaupasta ostettaessa on tietysti otettava huomioon myös postituskulut, mutta jos ostaa suurempia eriä voi saada postituksenkin ilmaiseksi.
Nettikaupasta kannattaa tilata ns. kaveriporukalla jolloin postikulut voidaan säästää.
Tältäkin palstalta löytyy useampiakin nettilankakauppoja. Kannattaa vertailla.
Helpoiten vetaaminen käy kun muuntaa kerän hinnan kilohinnaksi, eli jos 50g lankaa maksaa 3,50 euroa niin 2x50=100g maksaa 2x3,50euroo=7,00 euroa eli 100g=7 euroa ja kilo siis 1000g maksaa 70 euroa.
Edullisimmillaan olen tänä syksynä löytänyt seiskaveikkaa 3,33 euroo 100g eli 33,33 euroo/kilo.
Viime keväänä sitä löytyi vielä edellissesogin väreissä 23 euroo/kilo.
Että tuostakin sitä voi vähän hintavertailua tehdä.- innokas neuloja
seiska veikka ole 150g kerissä, joten kilohintakin on alhaisempi...?
Onhan toki lankojen hinnat noussut, mutta niin on kaikki muukin, tuotantokustannukset nousevat koko ajan, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Eräs syy hintojen nousuun on myös se, että tänä päivänä neulomisesta on taas tullut ns. trendi, ihmiset ovat innostuneet taas neulomisharrastuksesta. Tässä vaiheessa kun kauppa käy hyvin, on hyvä hilata hintoja vähän ylöspäin. - Tampereella
Seiskaveikan ja Nallen kilohinta pyyhkii sekä ruokakaupassa että ns. halpakaupoissa siinä 27-30 euron nurkilla. Kotimaista villalankaa ei tuon halvemmalla taida saada yhdeltäkään suomalaiselta kehräämöltä suoraan tilaamalla. Normaalihinta kehräämöjen sivuilla taitaa olla kolmekymppiä tai reippaasti enemmänkin ja tilata pitäisi usein kilomäärin, ei satoina grammoina.
Eli mielestäni ei Novita ole mitenkään markkinajohtajuuttaan väärin käyttämässä. Porukka tilaa ihan hulvattoman hintaisia erikoislankoja (mm. maitolankaa, bambulankoja, jne.) erilaisista ulkomaisista nettikaupoista, eikä siinä paljon kilohintoja surkutella, kun jotain pitää saada ja muille näyttää.
Minua ei yhtään lohduttaisi, jos kaupan hyllyssä olisi enemmän halpoja ns. muovilankoja. Tuskin menisivät nykyiselle ronkelille neuleblogikansalle edes kaupaksi? - Anna I
Tampereella kirjoitti:
Seiskaveikan ja Nallen kilohinta pyyhkii sekä ruokakaupassa että ns. halpakaupoissa siinä 27-30 euron nurkilla. Kotimaista villalankaa ei tuon halvemmalla taida saada yhdeltäkään suomalaiselta kehräämöltä suoraan tilaamalla. Normaalihinta kehräämöjen sivuilla taitaa olla kolmekymppiä tai reippaasti enemmänkin ja tilata pitäisi usein kilomäärin, ei satoina grammoina.
Eli mielestäni ei Novita ole mitenkään markkinajohtajuuttaan väärin käyttämässä. Porukka tilaa ihan hulvattoman hintaisia erikoislankoja (mm. maitolankaa, bambulankoja, jne.) erilaisista ulkomaisista nettikaupoista, eikä siinä paljon kilohintoja surkutella, kun jotain pitää saada ja muille näyttää.
Minua ei yhtään lohduttaisi, jos kaupan hyllyssä olisi enemmän halpoja ns. muovilankoja. Tuskin menisivät nykyiselle ronkelille neuleblogikansalle edes kaupaksi?se ole vain rikkaus, että tarjolla on muutakin kuin Nallea ja 7 veljestä!
Jokainen päättäköön itse, mistä langasta neuleensa neuloo - ja se joka arvostaa omaa työtään ja siihen käyttämäänsä aikaa, neuloo laatulangoista!
Juuri meineillään jakku maito/cashmere/silkkisekoiteesta... - hienon kuuloista
Anna I kirjoitti:
se ole vain rikkaus, että tarjolla on muutakin kuin Nallea ja 7 veljestä!
Jokainen päättäköön itse, mistä langasta neuleensa neuloo - ja se joka arvostaa omaa työtään ja siihen käyttämäänsä aikaa, neuloo laatulangoista!
Juuri meineillään jakku maito/cashmere/silkkisekoiteesta...Mitäs se tuollainen lanka on?
En näet ole koskaan kuullutkaan. - Tampereella edelleen
Anna I kirjoitti:
se ole vain rikkaus, että tarjolla on muutakin kuin Nallea ja 7 veljestä!
Juuri meineillään jakku maito/cashmere/silkkisekoiteesta...Niin, onhan se kiva että on valinnanvaraa sekä kaupassa että nettikaupoissa. Ihme juttu vain, että nettikauppojen maitolangat sun muut omituiset uutuudet eivät koskaan ole "törkeän kalliita" ja kiskontaa, suoranaista markkina-aseman väärinkäyttöä, joka estää pienen ihmisen käsityöharrastuksen :)
Lampaanpidon ja villatuotannon kustannukset eivät tietääkseni ole Suomessa mitenkään laskeneet viimeisten 15-20 -vuoden aikana. Miksi kotimaisen langan hinnan pitäisi pysyä samana eli aina vain laskea suhteessa kaikkiin muihin hintoihin???
Se on sitten eri juttu, että puhutaan Novitan lankojen laadun muuttuneen huonompaan suuntaan viimeisten 10 vuoden aikana. Viimeisin ostamani 7 Veljestä -kerä kuitenkin oli mielestäni sitä tuttua ja turvallista laatua, pahoista puheista huolimatta. - Anna I
hienon kuuloista kirjoitti:
Mitäs se tuollainen lanka on?
En näet ole koskaan kuullutkaan.on aivan taivaallista! Sitä ei toistaiseksi ainakaan myydä Suomessa - minulla oli onni saada ostaa sitä suoraan langan valmistajalta, koska satun tuntemaan hänet. Itse asiassa saattaa olla, ettei maito/cashmere/silkki-sekoite koskaan päädykkään Suomen markkinoille, se nimittäin on aika tautisen hintaista!
100% maitolankaa kyllä lötyyy jo suomalaisistakin käsityöliikkeistä. - Anna I
Tampereella edelleen kirjoitti:
Niin, onhan se kiva että on valinnanvaraa sekä kaupassa että nettikaupoissa. Ihme juttu vain, että nettikauppojen maitolangat sun muut omituiset uutuudet eivät koskaan ole "törkeän kalliita" ja kiskontaa, suoranaista markkina-aseman väärinkäyttöä, joka estää pienen ihmisen käsityöharrastuksen :)
Lampaanpidon ja villatuotannon kustannukset eivät tietääkseni ole Suomessa mitenkään laskeneet viimeisten 15-20 -vuoden aikana. Miksi kotimaisen langan hinnan pitäisi pysyä samana eli aina vain laskea suhteessa kaikkiin muihin hintoihin???
Se on sitten eri juttu, että puhutaan Novitan lankojen laadun muuttuneen huonompaan suuntaan viimeisten 10 vuoden aikana. Viimeisin ostamani 7 Veljestä -kerä kuitenkin oli mielestäni sitä tuttua ja turvallista laatua, pahoista puheista huolimatta.maitolangan kalleus johtuu siitä, että kysymyksessä on uusi, teknisesti haastava tuotantoprosessi, alkaen jo kaseiinitopsin valmistamisesta.
Yhdestä litrasta maitoa pystytään eristämään 25 g maitolangan valmistukseen tarvittavaa kaseiinia.
Ja edelleenkin, ei kai kaikkien tarvitse ostaa kalliita erikoislankoja, mutta suotakoon niiden tarjonta ja ostomahdollisuus niille, jotka niitä kaipaavat! Saahan meidäkin puolesta 7 veljeksen ja Nallen käyttäjät ostaa suosikkilankojaan juuri niin paljon kuin haluavat! - olet oikeassa
innokas neuloja kirjoitti:
seiska veikka ole 150g kerissä, joten kilohintakin on alhaisempi...?
Onhan toki lankojen hinnat noussut, mutta niin on kaikki muukin, tuotantokustannukset nousevat koko ajan, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Eräs syy hintojen nousuun on myös se, että tänä päivänä neulomisesta on taas tullut ns. trendi, ihmiset ovat innostuneet taas neulomisharrastuksesta. Tässä vaiheessa kun kauppa käy hyvin, on hyvä hilata hintoja vähän ylöspäin.myös nalle on 150g kerä, kannattaa kuitenkin tuo kilohinta vertailu, saa paremman kuvan hinnoista. Onhan toisaalta jotkut langat 50 g kerissä.
Tietysti on ymmärrettävää että kovin rimpsuiset ja efektiset langat ovat kalliimpia koska niissä on yleensä myös enemmän käsityötä, mutta kyllä siltikin tuntuu että kilo villaa maksaa kuin kilo naluloja...hehhe se loppu oooli vizi. - maitolankaa?
Anna I kirjoitti:
on aivan taivaallista! Sitä ei toistaiseksi ainakaan myydä Suomessa - minulla oli onni saada ostaa sitä suoraan langan valmistajalta, koska satun tuntemaan hänet. Itse asiassa saattaa olla, ettei maito/cashmere/silkki-sekoite koskaan päädykkään Suomen markkinoille, se nimittäin on aika tautisen hintaista!
100% maitolankaa kyllä lötyyy jo suomalaisistakin käsityöliikkeistä.onko siinä käytetty kaseiinia? vai mistä on kysymys ikinä kuullukkan moisesta. Kertokaa ny ihmeessä tälläiselle tumpelotörtölle apinannahkalle, joka voi olla näin käsittämättömän tyhmä ja out ettei tiedä mikä on tämänhetken kuuminta hottia!
- Anna I
maitolankaa? kirjoitti:
onko siinä käytetty kaseiinia? vai mistä on kysymys ikinä kuullukkan moisesta. Kertokaa ny ihmeessä tälläiselle tumpelotörtölle apinannahkalle, joka voi olla näin käsittämättömän tyhmä ja out ettei tiedä mikä on tämänhetken kuuminta hottia!
valmistetaan maidosta, niin kuin nimi sanoo. Valmistukseen käytetään maidosta eristettyä kaseiinia, josta ensin valmistetaan topsi. Topsi värjätään ja kehrätään sen jälkeen langaksi.
Maidosta valmistetuilla tuoteilla on mm. ihoa kosteuttava vaikutus. Lueskelin jostain nettisivulta, että urheilu- ja alusvaateteollisuudessa maitoa on jo käytetty joidenkin vuosien ajan.
Sole Latte nimistä 100% maitolankaa on ainakin useammassa hesalaisessa lankaliikkeessä myynnissä. - lankaa?
Anna I kirjoitti:
valmistetaan maidosta, niin kuin nimi sanoo. Valmistukseen käytetään maidosta eristettyä kaseiinia, josta ensin valmistetaan topsi. Topsi värjätään ja kehrätään sen jälkeen langaksi.
Maidosta valmistetuilla tuoteilla on mm. ihoa kosteuttava vaikutus. Lueskelin jostain nettisivulta, että urheilu- ja alusvaateteollisuudessa maitoa on jo käytetty joidenkin vuosien ajan.
Sole Latte nimistä 100% maitolankaa on ainakin useammassa hesalaisessa lankaliikkeessä myynnissä.Siinä on jo kokolailla kookas ekologinen jälki. Olkoonkin että kuidulla olisi kertomiasi ominaisuuksia. Ymmärrän kyllä esimerkiksi ihosairauksista kärsiville tms. erikoistilanteissa, mutta että yleisesti käytettäisiin maidosta valmistettua kuitua tekstiileissä?
Mietitäämpäs ensin miten paljon tämän elukan (lehmä, kuttu, kameli, hevonen, lammas, tms.) ruokkimiseen tarvitaan peltohetaareja, että saadaan yksi litra maitoa, josta jonkun tiedon mukaan saadaan 25 g tätä ihme lankaa.
Emme kai vielä tue tälläistä tuotantoa? Oletettavasti tuohon tarkoitukseen tuotetaan maitoa jossakin, jossa maitoa tuotetaan enemmän kuin mitä normaalit markkinat vetää.
Oikeastaan on aika ilmeistä että kyseessä on nimenomaan ylellisyystuote johon ei ns. normaalilla, tavallisella ihmisellä olisi edes varaa, saati haluakaan. Toistaiseksi ainakin minulle riittää ylellisyyskuiduiksi aito ja oikea silkki. - tuotannosta kiinnostunut
lankaa? kirjoitti:
Siinä on jo kokolailla kookas ekologinen jälki. Olkoonkin että kuidulla olisi kertomiasi ominaisuuksia. Ymmärrän kyllä esimerkiksi ihosairauksista kärsiville tms. erikoistilanteissa, mutta että yleisesti käytettäisiin maidosta valmistettua kuitua tekstiileissä?
Mietitäämpäs ensin miten paljon tämän elukan (lehmä, kuttu, kameli, hevonen, lammas, tms.) ruokkimiseen tarvitaan peltohetaareja, että saadaan yksi litra maitoa, josta jonkun tiedon mukaan saadaan 25 g tätä ihme lankaa.
Emme kai vielä tue tälläistä tuotantoa? Oletettavasti tuohon tarkoitukseen tuotetaan maitoa jossakin, jossa maitoa tuotetaan enemmän kuin mitä normaalit markkinat vetää.
Oikeastaan on aika ilmeistä että kyseessä on nimenomaan ylellisyystuote johon ei ns. normaalilla, tavallisella ihmisellä olisi edes varaa, saati haluakaan. Toistaiseksi ainakin minulle riittää ylellisyyskuiduiksi aito ja oikea silkki.En nyt tiedä onko silkin käyttäminen yhtään sen hienompaa kuin maidosta valmistettukaan kun ajatellaan kuinka sitä saadaan.
http://www.finatex.fi/html/kuitu/luonnon/se.htm
Luulenpa ettei mitään maitoa tuottavaa eläintä pidetä vain sen takia että siitä saataisiin lankaa. Jos on niin että maidosta on ylituotantoa, miksi sitä ei käytettäisi järkevästi vaan se pitäisi kaataa viemäriin? Yleensä ylituotanto on hetkellistä, pysyvää ylituotantoa ei tueta.
Niin, kuinka paljon peltohehtaareja tarvitaan eläimen ruokintaan saadaksemme litran maitoa?
Hinta on varmasti korkea, ihan kuin missä tahansa muussakin markkinoille ilmestyvässä uudessa tuotteessa. Hinta yleensä alenee menekin lisääntyessä. - Anna I
tuotannosta kiinnostunut kirjoitti:
En nyt tiedä onko silkin käyttäminen yhtään sen hienompaa kuin maidosta valmistettukaan kun ajatellaan kuinka sitä saadaan.
http://www.finatex.fi/html/kuitu/luonnon/se.htm
Luulenpa ettei mitään maitoa tuottavaa eläintä pidetä vain sen takia että siitä saataisiin lankaa. Jos on niin että maidosta on ylituotantoa, miksi sitä ei käytettäisi järkevästi vaan se pitäisi kaataa viemäriin? Yleensä ylituotanto on hetkellistä, pysyvää ylituotantoa ei tueta.
Niin, kuinka paljon peltohehtaareja tarvitaan eläimen ruokintaan saadaksemme litran maitoa?
Hinta on varmasti korkea, ihan kuin missä tahansa muussakin markkinoille ilmestyvässä uudessa tuotteessa. Hinta yleensä alenee menekin lisääntyessä.maitolankaa varten valmistetaan Kiinassa. Tuskin kiinalaisetkaan lehmiä kasvattavat vain langanvalmistus mielessään, mutta aasialaisessa kulttuurissa suhtautuminen maidonjuontiin on hiukan erilainen kuin meillä. Kiinalaisten mielestä maitoa juovat vain pikkulapset, aikuisten diettiin se ei kuulu.
Toistaiseksi hyvälaatuista maitolankaa on onnistunut valmistamaan vain muutama tehdas, ja varmaankin tulevaisuudessa kun valmistus yleistyy, myös hinnat laskevat. - off topic
Anna I kirjoitti:
maitolankaa varten valmistetaan Kiinassa. Tuskin kiinalaisetkaan lehmiä kasvattavat vain langanvalmistus mielessään, mutta aasialaisessa kulttuurissa suhtautuminen maidonjuontiin on hiukan erilainen kuin meillä. Kiinalaisten mielestä maitoa juovat vain pikkulapset, aikuisten diettiin se ei kuulu.
Toistaiseksi hyvälaatuista maitolankaa on onnistunut valmistamaan vain muutama tehdas, ja varmaankin tulevaisuudessa kun valmistus yleistyy, myös hinnat laskevat.Niinhän se onkin "oikeasti" ettei aikuinen tarvitse maitoa. Eihän lehmät/sonnitkaan juo maitoa kuin vasikkana... Ja nykyään laktoosi-intolerantikkoja pidetään outoina!?
- välttämiseksi
Anna I kirjoitti:
maitolankaa varten valmistetaan Kiinassa. Tuskin kiinalaisetkaan lehmiä kasvattavat vain langanvalmistus mielessään, mutta aasialaisessa kulttuurissa suhtautuminen maidonjuontiin on hiukan erilainen kuin meillä. Kiinalaisten mielestä maitoa juovat vain pikkulapset, aikuisten diettiin se ei kuulu.
Toistaiseksi hyvälaatuista maitolankaa on onnistunut valmistamaan vain muutama tehdas, ja varmaankin tulevaisuudessa kun valmistus yleistyy, myös hinnat laskevat.Lienee paikallaan että,hiukan syvennetään tätäkin keskustelua.
Itseasiassa en varsinaisesti moitkikkaan itse maidon käyttämistä. Vaan sitä energia ja ravintoarvoa joka käytetään langan valmistukseen jos sama energia ja ravinto on pois esimerkiksi köyhän maan lasten ruoasta. Puhun siis ekologisesta jäljestä.
Toisekseen eipä taideta kokonaisuudessaankaan maitoa käyttää juuri maidon muodossa ihmisravinnoksi vaan enemmänkin erilaisina johdannaistuotteina kuten juustot ja jugurtti voi yms.
http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/2002_6/2680
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/WWF Suomalaisten ympäristörasitus maailman suurimpia/1135222531210
http://www.yle.fi/pallohallussa/arkistot/140402.html
Jos ns. maitolanka onkin jonklainen sivutuote tai varsinaisen tuotannon yhteydessä syntyneestä jätteestä kehitetty tuote voi se olla jopa hyväkin vaihtoehto. Mutta koska itse tuotteesta ei ole ainakaan vielä saatavilla minkäänlaista tieto (siis sen valmistuksesta) niin kaikki on oletusten ja luulojen varassa.
Siksi olisikin asiallista tuoda julki myös itse prosessi. Vaikka kyseessä olisikin 'liikesalaisuus' voidaan prosessista kuitenkin kertoa esimerkiksi raaka-aineet ja tutantoprosessi pääkohdiltaan. Ihan niinkuin vaikkapa paperin valmistuksesta.
On kuluttajan aliarvioimista, jos luullaan, että kuluttaja ei tälläisestä tiedosta ole kiinnostunut, tai saati että, luullaan kuluttajaa niin tyhmäksi ettei voi ko prosessia ymmärtää. - Anna I
välttämiseksi kirjoitti:
Lienee paikallaan että,hiukan syvennetään tätäkin keskustelua.
Itseasiassa en varsinaisesti moitkikkaan itse maidon käyttämistä. Vaan sitä energia ja ravintoarvoa joka käytetään langan valmistukseen jos sama energia ja ravinto on pois esimerkiksi köyhän maan lasten ruoasta. Puhun siis ekologisesta jäljestä.
Toisekseen eipä taideta kokonaisuudessaankaan maitoa käyttää juuri maidon muodossa ihmisravinnoksi vaan enemmänkin erilaisina johdannaistuotteina kuten juustot ja jugurtti voi yms.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/WWF Suomalaisten ympäristörasitus maailman suurimpia/1135222531210
Jos ns. maitolanka onkin jonklainen sivutuote tai varsinaisen tuotannon yhteydessä syntyneestä jätteestä kehitetty tuote voi se olla jopa hyväkin vaihtoehto. Mutta koska itse tuotteesta ei ole ainakaan vielä saatavilla minkäänlaista tieto (siis sen valmistuksesta) niin kaikki on oletusten ja luulojen varassa.
Siksi olisikin asiallista tuoda julki myös itse prosessi. Vaikka kyseessä olisikin 'liikesalaisuus' voidaan prosessista kuitenkin kertoa esimerkiksi raaka-aineet ja tutantoprosessi pääkohdiltaan. Ihan niinkuin vaikkapa paperin valmistuksesta.
On kuluttajan aliarvioimista, jos luullaan, että kuluttaja ei tälläisestä tiedosta ole kiinnostunut, tai saati että, luullaan kuluttajaa niin tyhmäksi ettei voi ko prosessia ymmärtää.mainitsemistasi seikoista valmistajalle, ja lupaan kertoa, jos saan sieltä vastauksen.
Esimerkiksi markkinoilla oleva bambu/soija-langan valmistuksessa käytetty soija on niin sanottua kaatopaikkakamaa, eli ensin soijasta on käytetty ihmisten ravinnoksi kelpaava osuus, sitten eläinten rehuntuotantoon oma osansa ja lopusta otettu talteen se, mitä voidaan käyttää tekstiiliteollisuudessa.
Mutta muuten olen sitä mieltä, että tässä ollaan hiukan turhan hanakasti syyllistämässä käsityönharrastajia - eiköhän niitä löydy muitakin keinoja maailman parantamiseen... - enemmänkin on
Anna I kirjoitti:
mainitsemistasi seikoista valmistajalle, ja lupaan kertoa, jos saan sieltä vastauksen.
Esimerkiksi markkinoilla oleva bambu/soija-langan valmistuksessa käytetty soija on niin sanottua kaatopaikkakamaa, eli ensin soijasta on käytetty ihmisten ravinnoksi kelpaava osuus, sitten eläinten rehuntuotantoon oma osansa ja lopusta otettu talteen se, mitä voidaan käyttää tekstiiliteollisuudessa.
Mutta muuten olen sitä mieltä, että tässä ollaan hiukan turhan hanakasti syyllistämässä käsityönharrastajia - eiköhän niitä löydy muitakin keinoja maailman parantamiseen...tarkoitukseni herätellä ajattelemaan.
Toisaalta onhan niinkin, että maailma on tavaraa täys, joten ei liene yhtään väärin vaikka me käsityöihmiset huomioimme myös tämän seikan.
Ja kuten totesit bambulangastakin, että siinä tavallaan vaan hyödynnetään sellaista materiaalia joka on jo jokatapauksessa olemassa.
Eipä se yhden ihmisen työt tietenkään paljoa paina kaiken tämän krääsän keskellä. Nyt kun on joulukin tuolossa, on aika taas miettiä lahja-asioitakin.
Eli onko se lahja jos ostaa jotakin himputinkimputtia joka on rahdattu toiselta puolelta maapalloa vai antaako jotakin oikeesti merkitsevää ja sydämestä annettua. Myös omaa aikaansa ja osaamistaanhan voi antaa lahjaksi. - Anna I
välttämiseksi kirjoitti:
Lienee paikallaan että,hiukan syvennetään tätäkin keskustelua.
On kuluttajan aliarvioimista, jos luullaan, että kuluttaja ei tälläisestä tiedosta ole kiinnostunut, tai saati että, luullaan kuluttajaa niin tyhmäksi ettei voi ko prosessia ymmärtää.olen saanut maitotopsien valmistajalta ainoastaan tiedon, että ko. tuote on saanut vuonna 2004 Oeko-Tex standard 100 sertifikaatin.
Yritä viel prässätä muutamalla lisäkysymyksellä... - Anna I
Anna I kirjoitti:
olen saanut maitotopsien valmistajalta ainoastaan tiedon, että ko. tuote on saanut vuonna 2004 Oeko-Tex standard 100 sertifikaatin.
Yritä viel prässätä muutamalla lisäkysymyksellä...antamaan suoria vastauksia!
Nyt sain langan kehruusta vastaavalta yritykseltä vastaukseksi tuotantokaavion: Milk dewatered and skimmed - Polymerized - Wet Spinning - Drafting - Rinsing - Drying - Crimping - Cutting - Milk protein fiber tops
Eli tässä on prosessi maidosta topsivaiheeseen asti, tämän jälkeen topsit värjätään ja kehrätään langaksi eurooppalaisessa kehräämössä. - etukäteen
Anna I kirjoitti:
antamaan suoria vastauksia!
Nyt sain langan kehruusta vastaavalta yritykseltä vastaukseksi tuotantokaavion: Milk dewatered and skimmed - Polymerized - Wet Spinning - Drafting - Rinsing - Drying - Crimping - Cutting - Milk protein fiber tops
Eli tässä on prosessi maidosta topsivaiheeseen asti, tämän jälkeen topsit värjätään ja kehrätään langaksi eurooppalaisessa kehräämössä.Eipä tuossa paljoa ole itse prosessista vain. Mikähän tämän valmistajan osoite on olisi ehkä helpompi sitten tutkailla mitä kerrotaan...
Kiitti etukäteen. - Anna I
etukäteen kirjoitti:
Eipä tuossa paljoa ole itse prosessista vain. Mikähän tämän valmistajan osoite on olisi ehkä helpompi sitten tutkailla mitä kerrotaan...
Kiitti etukäteen.langanvalmistaja, Rosarios4, on todennäköisesti saanut nämä tiedot kiinalaiselta topsinvalmistajalta, jonka yhteystietoja en voi antaa julkiseen käyttöön, koska kyseessä on yrityssalaisuuden paljataminen - jokainen näitä sivuja seuraava joutuu tämän tyyppiset asiat kaivamaan itse esiin. Olen pahoillani.
- pitkälle!
Anna I kirjoitti:
langanvalmistaja, Rosarios4, on todennäköisesti saanut nämä tiedot kiinalaiselta topsinvalmistajalta, jonka yhteystietoja en voi antaa julkiseen käyttöön, koska kyseessä on yrityssalaisuuden paljataminen - jokainen näitä sivuja seuraava joutuu tämän tyyppiset asiat kaivamaan itse esiin. Olen pahoillani.
Tietenkään sinun ei tarvitse/et saakkaan laittaa tietoja jotka kuuluvat esim. liikesalaisuuksiin, sehän on selvää, mutta kuten itsekin totesit näillä sivuilla aika monet osaavat etsiä itsekin tietoja, etenkin jos on joku hyvä 'avainsana' apuna. Tämäkin auttoi jo pitkälle!
- Neulova virkkaaja
Käy katsomassa Tokmannin tarjonta, joskus löytyy alekori ja toisinaan myös jotkut hyllylangat on alennettu.
Mielestäni ei kylläkään missään kaupassa tavalliset 7veikka ja Nallet maksa 5e, mutta Color (pätkävärjätyt) ovat kalliimpia kuin yksiväriset.
Myös huutonetistä löytyy joskus avaamattomia keriä edullisesti.- alkup.
Eli Tokmanniin huomenna! :D 3,50-7 €:n hintahaitariin suurin osa langoista meni. Eli oot oikeassa, oli siellä alle vitosen maksaviakin lankakeriä.
- KäteväKäsi
kovana täällä Ruotsissa. Kyllä nuo mainitsemasi hinnat on ihan hirveitä! Miten on, olisko mahdollista ostaa lankaa vyyhdeillä vai miksi niitä nyt kutsuttiin? Kyllä noista hinnoista pitäisi johonkin valittaa, mutta mihin? Mohair-langathan on aina ollut kalliita, mutta että tavalliset villalangatkin hipoo taivaita, se on kyllä väärin!!!
- Köyhä opiskelija
Heipat ruottin maalle! Sisko on Göteborgissa vaihtarina ja käskin hänen käydä kattelee lankamarkkinoita siellä suunnassa. Mutta kiinnostus on hänellä aika nollassa, joten osaisitko nimetä kohtuuhintaisia villalankoja, joita löytyy suht joka lankahyllystä? Et voisin sanoa vaan siskolle, että käy hakeen nimen perusteella, niin ei hänen täydy ruveta arvailemaan hinta-laatusuhteita...
- Köyhä opiskelija
Jatkaakseni edelleen tätä juttuani, aluksi pitää sanoa, etten tosiaankaan ollut niin syvällisesti uppoutunut tähän asiaan, että olisin keriä punninnut taikka tietäisin villalangan tuotannon kustannukset alusta loppuun.
Yksinkertaisuudessaan minusta on vain kohtuutonta, että saan maksaa itsetehdystä villapaidasta saman hinnan kuin mitä ostaisin sen kaupasta valmiina. Puhumattakaan erikoisemmista langoista, jolloin valmiin paidan hinta taitaa ryöpsähtää lähelle viittä kymppiä. Noh, tietääpähän ainakin silloin mitä saa...
Mutta ehkä tällaiselle idealistiselle nuorelle naiselle on vain vaikea takoa päähänsä, että käsitöitä ei enää tänä päivänä tehdä vain siksi, ettei ole muutakaan vaihtoehtoa. Se on vain harrastus ja tapa saada jotain uniikkia ja just sitä mistä pitää.
Kun minä läksin tässä taannoin sinne kaupan lankahyllyille, minun ajatuksena oli, että säästänpäs nyt hiukan ja teen talven asusteet itse ja kokeilenpas tehdä jonkun kivan puuvillaisen jakun itselleni. Päädyin käyttämään samaa villabaskeria (anttilasta tarjouksessa 1,90€) mitä viime talvenakin, sekä ostin fleecelapaset lastenosastolta 4,90€. Enkä minä sitä jakkuakaan oikeastaan tarvitse. Sen verran tuhlasin kuitenkin, että ostin sukkapuikot ja kerän ruskeaa seiska veljestä, josta teen itselleni sukat. Onpahan jotain tekemistä yötyön hiljaisiin hetkiin.- käsityön arvostaja
Totta on, että kaupasta saat halvemmalla. Ihmisillä on kummallinen käsitys aina ollut siitä että itse tehtynä pitäisi saada halvemmalla kuin kaupasta. Käsityönä tehtyä tuotetta ei voi samana päivänäkään verrata halppismaiden massatuotantoon.
Toivottavasti raaskit kuitenkin jatkaa neulomisharrastustasi, se on hieno ja arvokas taito. - nykyäään
ettei itte tekemällä välttämättä saa edullisempaa, mutta ainakin omatekemää, minusta sekin on jo jotain.
Mutta noita edullisia lankojakin saa ja löytää, mutta vaatihan se aina vaivansa. Kirppiksiltä löytää usein ihan hyviäkin lankoja ja lankakeriä, kun joku haluaa päästä eroon jostain sellaisesta jota ei itse tarvii. Joskus löytää myös neuleita jotka on helppo purkaa, silloin kannattaa tarkkailla langan laatua niin että huonoimmat, kulueneimmat kohdat jättää pois. Usein olen saanut näistä puretuista hauskoja yhdistelmä lankoja kun olen sekoitellut paria, kolmea lankaa samaan kerään. Tässä hommassa tarviis tosin olla jo joku kerintä laitekin, mutta menee se käsinkin. Langoista tulee tietysti vähän paksuhkoja mutta ihan säällisesti neulottavia virkattavia, isoilla koukuilla, puikoilla.
Yksi tapa olisi tietysti ostaa perusvalkoista seiskaveikka tai nallea ja värjäillä itse, siinähän sitä vois sit tehdä liukuvärejä ja täplä värejä ja vaikka mitä.
Hätä keinot keksii.
- elli_donna
Löysin laatikoistani ainakin 15 vuotta sitten ostettua Novitan Woolia ja niissä oli jäljellä Anttilan hintalappu, hinta markkoina 13,95 mk/kerä. Nyt samaa lankaa myydään Novitan verkkokaupassa hintaan 2,20 €, joten tässä ajassa ei hinnat ole nousseet kovinkaan paljon. Toisaalta, silloin 15 vuotta sitten palkkataso oli ihan jotain muuta, joten silloin se vasta olikin kallis harrastus.
- hinnat
Ostin maanataina Woolia ja maksoi 1,90€ ja 7-veljestä 3,33€. Hinnat ovat Säästöpörssin hintoja. En tiedä kuinka laaja on Säästöpörssin kauppojen levinneisyys, mutta Nummelassa, Lohjalla ja vähän etelämpänä on näitä kauppoja.
- jussipussi
hinnat kirjoitti:
Ostin maanataina Woolia ja maksoi 1,90€ ja 7-veljestä 3,33€. Hinnat ovat Säästöpörssin hintoja. En tiedä kuinka laaja on Säästöpörssin kauppojen levinneisyys, mutta Nummelassa, Lohjalla ja vähän etelämpänä on näitä kauppoja.
nallet ja veikat on ollu täällä 3 kerää kympillä. Jussi oli tarjouksessa 7 kerää kympillä.
Säästöpörssistä minäkin yleensä langat ostan ja viimeksi hamstrasin lohjan euromarketin tulipalon jälkeen savuvahinkoja kärsineitä lankoja.
alelaarit ja muut tarjoukset kannataa tosiaan ensin katsoa!
- paljonkin
Miksi pitäisi tyytyä Novitan lankoihin? Kannattaa katsella muitakin merkkejä, ne ei ole sen kalliimpia kuin Novitankaan, joskus jopa halvempia ja mikä parasta laatu on paljon parempaa.
Novitalla ei ole kuin muutama hyvä laatuinen lanka, eikä niitten joukkoon kuulu varsinkaan 7 veljestä.- Anna I
samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa!
- katsellaan, katsellaan
Tietenkin kannattaa katsella kaikenlaista tarjontaa. Olen itse kumminkin sen verran ekohenkinen, että jätän ulkomaisten lankojen katselun ihan vain katselun asteelle ja ostan ainoastaan suomalaisesta villasta Suomessa tuotettuja lankoja. Haluan 1. tukea kotimaista työllisyyttä, 2. minimoida tuotteiden kuljetusmatkat eli käyttää "lähilankaa", ja 3. olla varma tuotannon eettisyydestä. Luotan siis suomalaiseen eläinsuojeluun ja teollisuuden ympäristövalvontaan enemmän kuin uusi-Seelantilaiseen tai kiinalaiseen...
Puuvillaa täällä ei pahemmin kasvateta, joten se on väkisinkin tuontitavaraa. Sitäkin on kuitenkin saatavana sekä ekommin että vahemmän ekologisesti tuotettuna.
Suomessa on myös pellavankasvatusta, jota voi tukea omilla ostopäätöksillään. Ainakin voi katsoa, onko tarjolla jotain itselle sopivaa ja vaikka kysellä kotimaisten vaihtoehtojen perään lankakaupassa käydessään :) - Anna I
katsellaan, katsellaan kirjoitti:
Tietenkin kannattaa katsella kaikenlaista tarjontaa. Olen itse kumminkin sen verran ekohenkinen, että jätän ulkomaisten lankojen katselun ihan vain katselun asteelle ja ostan ainoastaan suomalaisesta villasta Suomessa tuotettuja lankoja. Haluan 1. tukea kotimaista työllisyyttä, 2. minimoida tuotteiden kuljetusmatkat eli käyttää "lähilankaa", ja 3. olla varma tuotannon eettisyydestä. Luotan siis suomalaiseen eläinsuojeluun ja teollisuuden ympäristövalvontaan enemmän kuin uusi-Seelantilaiseen tai kiinalaiseen...
Puuvillaa täällä ei pahemmin kasvateta, joten se on väkisinkin tuontitavaraa. Sitäkin on kuitenkin saatavana sekä ekommin että vahemmän ekologisesti tuotettuna.
Suomessa on myös pellavankasvatusta, jota voi tukea omilla ostopäätöksillään. Ainakin voi katsoa, onko tarjolla jotain itselle sopivaa ja vaikka kysellä kotimaisten vaihtoehtojen perään lankakaupassa käydessään :)saa nykyään vain pienkehräämöiltä. Kotimainen lampaanvilla ei ole enää vuosikymmeniin riittänyt teolliseen tuotantoon!
Ns. suuremmassa mittakaavassa tuotettavien "kotimaisten" lankojen kotimaisuusaste rajoittuu värjäykseen, kerimiseen ja vyöttämiseen. Raakalanka tulee kyllä ihan muualta maailmasta... Että se siitä idealismista! - että...
Anna I kirjoitti:
saa nykyään vain pienkehräämöiltä. Kotimainen lampaanvilla ei ole enää vuosikymmeniin riittänyt teolliseen tuotantoon!
Ns. suuremmassa mittakaavassa tuotettavien "kotimaisten" lankojen kotimaisuusaste rajoittuu värjäykseen, kerimiseen ja vyöttämiseen. Raakalanka tulee kyllä ihan muualta maailmasta... Että se siitä idealismista!edellinen kirjoittaja tarkoitti juuri näiden pienien kehräämöjen lankoja.
Kotimaisuusaste on nykyään joka asiassa mitä on. Marimekko on hyvä esimerkki kotimaisuudesta.. lähes kaikki tehdään halpa-maissa, ja kuitenkin kuluttajat luulevat vielä ihan muuta, ostavat innolla Suomessa tehtyä vaatetta. Samoin on Novitan lankojen kanssa. Kestää pitkän aikaa ennenkuin tieto siirtyy kuluttajille. - minkä vuoksi
mielestäsi Novitan langat eivät ole hyviä - varsinkaan se 7 veljestä. Itse olen paljon käyttänyt mainittua lankaa ja neuleiden saajat ovat poikkeuksetta olleet tyytyväisiä. Mikä siinä langassa mättää?
- näkyy tässä
minkä vuoksi kirjoitti:
mielestäsi Novitan langat eivät ole hyviä - varsinkaan se 7 veljestä. Itse olen paljon käyttänyt mainittua lankaa ja neuleiden saajat ovat poikkeuksetta olleet tyytyväisiä. Mikä siinä langassa mättää?
Muutaman pesukerran jälkeen sukat on sen näköiset kuin niitä olisi pesty ja käytetty vuosia.
- Anna I
näkyy tässä kirjoitti:
Muutaman pesukerran jälkeen sukat on sen näköiset kuin niitä olisi pesty ja käytetty vuosia.
lankoja, joiden laatuun ei ole tyytyväinen, kun samalla rahalla saa parempaakin!
En kiellä ketään käyttämästä 7 veljestä, mutta itse en henkilökohtaisesti neulo siitä yhtään mitään.
Vanha 7 veljestä, silloin kun se oli vyyhdillä ja värejäkin vain ne legendaariset 7, oli ihan kelpo lanka, mutta tämä nykyinen on jo pitkään ollut aivan ala-arvoista. - sanon heipat
Anna I kirjoitti:
lankoja, joiden laatuun ei ole tyytyväinen, kun samalla rahalla saa parempaakin!
En kiellä ketään käyttämästä 7 veljestä, mutta itse en henkilökohtaisesti neulo siitä yhtään mitään.
Vanha 7 veljestä, silloin kun se oli vyyhdillä ja värejäkin vain ne legendaariset 7, oli ihan kelpo lanka, mutta tämä nykyinen on jo pitkään ollut aivan ala-arvoista.Ne oli kyllä viimeiset sukat jotka tuosta langasta neuloin. Siirryn mielelläni muiden valmistajien lankoihin.
- Suomalainen lammas
että... kirjoitti:
edellinen kirjoittaja tarkoitti juuri näiden pienien kehräämöjen lankoja.
Kotimaisuusaste on nykyään joka asiassa mitä on. Marimekko on hyvä esimerkki kotimaisuudesta.. lähes kaikki tehdään halpa-maissa, ja kuitenkin kuluttajat luulevat vielä ihan muuta, ostavat innolla Suomessa tehtyä vaatetta. Samoin on Novitan lankojen kanssa. Kestää pitkän aikaa ennenkuin tieto siirtyy kuluttajille.On lihantuotantoon jalostettu, suurin osa suomen lampoloista tuottaa vain lihaa. Villan tuottajana suomenlammas on kehno, eli se ei kelpaa kuluttajille. Ahvenanmaan lampailla on parempi villan tuotanto, mutta niiden villa taitaa mennä kokonaisuudessaan maakunnan omaan tuotantoon erilaisiin turistituotteisiin.
Parhaimmat villalampaat taitavat olla Uudessa-Seelannissa ja Austraaliassa. - Kutoja
Anna I kirjoitti:
saa nykyään vain pienkehräämöiltä. Kotimainen lampaanvilla ei ole enää vuosikymmeniin riittänyt teolliseen tuotantoon!
Ns. suuremmassa mittakaavassa tuotettavien "kotimaisten" lankojen kotimaisuusaste rajoittuu värjäykseen, kerimiseen ja vyöttämiseen. Raakalanka tulee kyllä ihan muualta maailmasta... Että se siitä idealismista!Hei! Törmäsin keskusteluunne kotimaisista langoista ja ajattelin kertoa, että saahan niitä. Aivan luomuna. Pehmeää suomenlampaan villasta Suomessa kehrättyä, käsittelemätöntä villalankaa saa esim. Käsityökauppa Ilosta. maksaa jotain 5€ vyyhti. Se ainakin on kotimaista, eikä kuormita luontoa kaukokuljetuksilla tai myrkyillä, jos kannatatte ekologista ajattelua.
- ekologinen
ja säästäväinen kaverini ostaa kirpputoreilta halvalla hyvän värisiä neuleita ja purkaa niitä. En tiedä, onko tällainen enää nykyään kannattavaa, kun kirpputorimyyjät ovat mitä ilmeisimmin alkaneet hinnoitella tuotteensa lähes kaupan hintoihin.
Itse olen miettinyt isojen vaateketjujen alennusmyynneissä seikkaillessani, että alennustagossa roikkuvan neuleen voisi purkaa ja neuoloa uuteen malliin. Useissa tapauksissa langalle jäisi pienempi kilohinta kuin novitalta ostettaessa. :D- kannattaa kyllä
Siis kuka niitä eräänkin halpahallin kahden-kolmen euron pitkähihaisia villapaitoja voi pitää, kun selkäpituus on noin 40 cm??? Pitkähihainen napapaita paksusta langasta... Ou jee, varsinainen oivallus...
Ei muuta kuin kivat värit ostoskoriin ja kotiin purkamaan hyvää kaulaliina, tumppu ja torkkupeittolankaa! Näin minä teen. - katsoa
saumat jos aikoo teollisen paidan purkaa,ne kun ovat usein saumurilla koottuja ja siksi purkamisen tuloksena on kasa metrin mittaisia langanpätkiä.
(Puhuu nimimerkki kokemusta omaava: Kerran yritin tollaista purkaa ja no sanoisinko että melko huono ajatus osoittautui olevan)
Itse kerään kirppareilta käsinneulottuja,mallista viis veisaan jos väri miellyttää. - myös kokeillut
katsoa kirjoitti:
saumat jos aikoo teollisen paidan purkaa,ne kun ovat usein saumurilla koottuja ja siksi purkamisen tuloksena on kasa metrin mittaisia langanpätkiä.
(Puhuu nimimerkki kokemusta omaava: Kerran yritin tollaista purkaa ja no sanoisinko että melko huono ajatus osoittautui olevan)
Itse kerään kirppareilta käsinneulottuja,mallista viis veisaan jos väri miellyttää.Riippuu iaka paljon siitä, mitä on tekemässä että onko langanpätkistä mitään iloa. Niitä kaupan hullunhalpoja riepuja voi myös mielinmäärin tuunailla. Jos järkyttävän mallisen puseron hinta on vaikkapa 3 euroa, niin niitähän voi ostaa vaikka kaksi tai kolme ja ommella niistä ihan erilaisen kokonaisuuden.
Pahaa kyllä tekee ajatella, että miksi mokomia rytkyjä on alunperinkään joku tuottanut??? Hullua luonnonvarojen tuhlausta eikä työlaiset todellakaan noilla hinnoilla palkoille pääse :( - purettavana
myös kokeillut kirjoitti:
Riippuu iaka paljon siitä, mitä on tekemässä että onko langanpätkistä mitään iloa. Niitä kaupan hullunhalpoja riepuja voi myös mielinmäärin tuunailla. Jos järkyttävän mallisen puseron hinta on vaikkapa 3 euroa, niin niitähän voi ostaa vaikka kaksi tai kolme ja ommella niistä ihan erilaisen kokonaisuuden.
Pahaa kyllä tekee ajatella, että miksi mokomia rytkyjä on alunperinkään joku tuottanut??? Hullua luonnonvarojen tuhlausta eikä työlaiset todellakaan noilla hinnoilla palkoille pääse :(on upean keltainen puuvillapusero,malli vuodelta jotain,todennäköisesti täysin käyttämätön.Maksoin siitä 20 snt kirpparilla.Upean keltainen.
Ongelmana on vain se että on neulottu siten että molemmissa reunoissa lanka on jokikisellä kierroksella väsätty ihme solmuille.Kysyy kärsivällisyyttä joka kerroksen jälkeen selvittää niitä langan reittejä päästäkseen etenemään purkutyössä.
Onneksi vihoviimeisestä kappaleesta on jäljellä alle puolet joten pian pääsen eroon hankalasta hommasta ja pääsen vyyhtemään ja pesemään ne langat.
Välillä kävi jo mielessä että hulluko olen kun hammasta purren selvittelen jotain lankahässäkkää mutta kun katson niitä lankakeriä niin totean että on vaivan arvoista. - on meitä moneksi
purettavana kirjoitti:
on upean keltainen puuvillapusero,malli vuodelta jotain,todennäköisesti täysin käyttämätön.Maksoin siitä 20 snt kirpparilla.Upean keltainen.
Ongelmana on vain se että on neulottu siten että molemmissa reunoissa lanka on jokikisellä kierroksella väsätty ihme solmuille.Kysyy kärsivällisyyttä joka kerroksen jälkeen selvittää niitä langan reittejä päästäkseen etenemään purkutyössä.
Onneksi vihoviimeisestä kappaleesta on jäljellä alle puolet joten pian pääsen eroon hankalasta hommasta ja pääsen vyyhtemään ja pesemään ne langat.
Välillä kävi jo mielessä että hulluko olen kun hammasta purren selvittelen jotain lankahässäkkää mutta kun katson niitä lankakeriä niin totean että on vaivan arvoista.No kyllä minä omaa aikaanikin sen verran arvostan, etten ihan hullunhommaan ala. Eli kyllä ostan langan lankana enkä kerää muiden vanhoja (edes käyttämättöminä) kirppareilta.
- ei ole
on meitä moneksi kirjoitti:
No kyllä minä omaa aikaanikin sen verran arvostan, etten ihan hullunhommaan ala. Eli kyllä ostan langan lankana enkä kerää muiden vanhoja (edes käyttämättöminä) kirppareilta.
rahaa ostaa sitä lankaa lankana.
Minä ymmärrän hyvin jos kierrätetään kelvollinen lanka,teen itse samaa ihan olosuhteiden pakosta.
Katsos kun kuukausitulot ovat n.400 euroa niin parin lankakerän ostaminen aikaansaa ison loven budjettiin saati kokonaisen paidan tarpeiden hankkiminen.
Innostusta ja taitoa on, vain raha puuttuu niin miksi ei voisi hankkia lankoja kirppareilta keräämällä??? - huhhuijaa itselles
No kyllä minä omaa aikaanikin sen verran arvostan, etten ihan hullunhommaan ala. Eli kyllä ostan langan lankana enkä kerää muiden vanhoja (edes käyttämättöminä) kirppareilta.
Kukin hankkii tarvikkeet sieltä mistä itselle paras on, turha sinun siitä on nälviä.
On ekologismpikin vaihtoehto kelvolliset langat kierrättää kuin aina ostaa uutta.
Tiedätkö että kierrätysmateriaalien käyttö asusteissa on palkittu bisnesideanakin ja tuottaa hyvin. - niin monia
huhhuijaa itselles kirjoitti:
Kukin hankkii tarvikkeet sieltä mistä itselle paras on, turha sinun siitä on nälviä.
On ekologismpikin vaihtoehto kelvolliset langat kierrättää kuin aina ostaa uutta.
Tiedätkö että kierrätysmateriaalien käyttö asusteissa on palkittu bisnesideanakin ja tuottaa hyvin.Minulle golfpallon mätkiminen hintaan monta sataa euroa vuosi (kunhan on ensin ostanut golf-osakkeet hintaan tuhansia euroja) on hullun hommaa. Jollekin toiselle ei, ilmeisesti.
Voihan sen villapaidankin ostaa ihan paitana, eikös ole hullun hommaa ostaa lankaa lankana ja käyttää kymmeniä tunteja kallista aikaansa neulomiseen :) Ei se purkaminen siinä kokonaisvaivannäössa ole kovin suuri juttu.
Ja mitä tulee "toisten vanhoihin" vaatteisiin, niin ei se "uusi" lankakaan ihan tyhjästä putkahda ilmoille ja katoa tyhjään, kun se roskikseen työnnetään. "Uusi" villalanka on jo kertaalleen eläimen päällä ollutta karvaa, jossa erilaiset roskat, risut, eläimen lanta, ötökät, homeet ja bakteerit ovat iloisesti muhineet omaa luonnollista elämäänsä kunnes ne on pesty ja karstattu pois.
Miten tämä olennaisesti eroaa siitä, että kertaalleen neulottu/virkattu lanka puretaan, pestään, vyyhdetään, värjätään ja neulotaan uusiksi? Uuden langan steriiliys on siis mielikuvaa vain! - sinunkin
ajatella sitä, ettei kaikilla ole tosiaankaan rahaa uusien lankojen ostamiseen. Mitä pahaa näet siinä, että joku haluaa tyydyttää sekä käsityöntekohalunsa että neuletarpeensa hankkimalla langat vaikkapa sitten kirpparilta ostettuja neuleita purkamalla?
Kyllä sieltä kirpparilta muutenkin löytää ihan kunnollista ja hyvää tavaraa. Ei kannata olla halveksiva. - rahaa golfosakkeeseenkin
huhhuijaa itselles kirjoitti:
Tiedätkö että kierrätysmateriaalien käyttö asusteissa on palkittu bisnesideanakin ja tuottaa hyvin.Minä taas haen vaihtotorilta ihan ilmaiseksi parhaat neulepaidat ja ne, mitä en pura, myyn kirpputorilla hyvän hintaan. Myös puretut langat neulon uudelleen ja taas on joulumyyjäisiin paljon upeaa myytävää.
Eikä kyse ole siitä, ettei rahaa olisi ostaa uusia lankoja, vaan teen niistä uusista hienoista langoista itselleni upeita neuleita, mutta kun noista ilmaisista todellakin tekee myyntiin, jää roima voitto,kun eihän niistä edes tarvitse paljon pyytää. Ja halvalla menee hyvin kaupaksi.
- -
150 grammmaa Seitsemän Veljestä-sukkalanka Vapaa Valinnasta. Ei mielestäni kallista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa603493Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.202322Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1391975Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus151522Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn1631207- 621187
Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R4501052- 59883
- 76842
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.33823