Mitenkä näiden merkittävyyksien tulkinta chin neliön suhteen nyt oikeen menee; jos saan vapausasteluvuksi 2 ja katson taulukosta vaikka rajan "ei merkitsevä" eli nyt 5,99, niin mitä lukua tuohon 5,99 verrataan? Chin neliö vai?
chi neliö, vapausasteluvut ja tulkinta
2
680
Vastaukset
- ffffs
Olet laskenut jonkin tunnusluvun X otoksestasi/datastasi, sen jälkeen olet valinnut riskitason esim 5%.
Sitten tiedät että laskemasi luku X noudattaa Chi^2 jakaumaa vapausastein 2, sitten olet etsinyt taulukosta luvun 5% riskitasolla vapausastein 2 ja löytänyt 5,99.
Jos nyt luku X>5,99 niin nollahypoteesi hylätään 5% riskitasolla jos X - gggr
Kuten fffs keroi, nollahypoteesin kanssa on oltava tarkkana. Tilastollisessa päättelyssä olettaan nollahypoteesissa _aina_, ettei eroa tai riippuvuutta ole.
Et sinä mitenkään voi "saada" vapausasteita. Ne ovat tässä testissä k x r -aineistossa (k-1 )x (r-1), missä k on rivien ja r sarakkeiden lkm.
Taulukossa näkyvät ns. kriittiset arvot eri merkitsevyystasoilla (jotka on valittava etukäteen!). Jos laskettu testisuure ylittää tuon arvon, nollahypoteesi hylätätään valitulla merkitsevyystasolla. Jos taso on vaikkapa 0.05, jää tällöin 5 % mahdollisuus, että johtopäätös on väärä.
Tietokoneohjelmat tulostavat usein vain testisuureen arvon ja merkitsevyystason tällä arvolla. Tällöin tulee verrata tulostuvaa merkitsevyystasoa ennalta valittuun. Jos tulostuva taso on pienempi kuin valittu, nollahypoteesi hylätään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743