laske pH

jaakko_9♦

Vetykloridi (HCl)-kaasu toimii veteen liuetessaan vahvana happona. Laske syntyvän liuoksen pH, kun 0,040mol vetykloridikaasua liukenee 0,80 litraan puhdasta vettä 298,15 K:n lämpötilassa.

Opiskelen paraikaa kemiaa, koska olen hakemassa opiskelemaan ja nuo taidot ovat kouluvuosilta tyystin kadoksissa. Osaisiko joku auttaa?

3

623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • = -lg a(H3O+)

Lasketaan HCl:n pitoisuus vedessä (oletetaan että liuoksen tilavuus ei kasva)
      c(HCl) = 0,040 mol / 0,80 l = 0,050 mol/l

Vesiliuoksessa HCl liukenee täydellisesti (olettaen että pH > 1)
      HCl H2O -> H3O Cl-
      joten [H ] = c(HCl) = 0,050 mol/l.

Lasketaan pH = -lg[H ] = -lg(0,050) = 1,3

• jaakko_9a

kiitos vastauksesta! miksei liuoksen tilavuus kasva, vaikka sinne lisätään ainetta?

• likiarvo
        jaakko_9a kirjoitti:

kiitos vastauksesta! miksei liuoksen tilavuus kasva, vaikka sinne lisätään ainetta?

Veden moolimassa 18,02 g/mol.
        Veden määrä 0,80 l = 0,80 kg = 800 g = 800 g / 18,02 g/mol = 44,41 mol.

Veteen lisättiin 0,040 mol kaasua, joten seoksessa ainemäärä kasvaa vain 0,1 %, 44,41:stä 44,45:een mooliin.

Muutos liuoksen ainemäärässä ja tilavuudessa oli tässä tehtävässä niin pieni, että sitä ei tarvitse ottaa huomioon. Todellisuudessahan liuoksen tilavuus tietenkin kasvaa kun siihen lisätään jotain ainetta. Aineiden sekoittaminen liuokseen muuttaa yleensä myös liuoksen tiheyttä, joten muodostuvaa kokonaistilavuutta ei voi etukäteen laskea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe