Vetykloridi (HCl)-kaasu toimii veteen liuetessaan vahvana happona. Laske syntyvän liuoksen pH, kun 0,040mol vetykloridikaasua liukenee 0,80 litraan puhdasta vettä 298,15 K:n lämpötilassa.
Opiskelen paraikaa kemiaa, koska olen hakemassa opiskelemaan ja nuo taidot ovat kouluvuosilta tyystin kadoksissa. Osaisiko joku auttaa?
laske pH
3
623
Vastaukset
- = -lg a(H3O+)
Lasketaan HCl:n pitoisuus vedessä (oletetaan että liuoksen tilavuus ei kasva)
c(HCl) = 0,040 mol / 0,80 l = 0,050 mol/l
Vesiliuoksessa HCl liukenee täydellisesti (olettaen että pH > 1)
HCl H2O -> H3O Cl-
joten [H ] = c(HCl) = 0,050 mol/l.
Lasketaan pH = -lg[H ] = -lg(0,050) = 1,3- jaakko_9a
kiitos vastauksesta! miksei liuoksen tilavuus kasva, vaikka sinne lisätään ainetta?
- likiarvo
jaakko_9a kirjoitti:
kiitos vastauksesta! miksei liuoksen tilavuus kasva, vaikka sinne lisätään ainetta?
Veden moolimassa 18,02 g/mol.
Veden määrä 0,80 l = 0,80 kg = 800 g = 800 g / 18,02 g/mol = 44,41 mol.
Veteen lisättiin 0,040 mol kaasua, joten seoksessa ainemäärä kasvaa vain 0,1 %, 44,41:stä 44,45:een mooliin.
Muutos liuoksen ainemäärässä ja tilavuudessa oli tässä tehtävässä niin pieni, että sitä ei tarvitse ottaa huomioon. Todellisuudessahan liuoksen tilavuus tietenkin kasvaa kun siihen lisätään jotain ainetta. Aineiden sekoittaminen liuokseen muuttaa yleensä myös liuoksen tiheyttä, joten muodostuvaa kokonaistilavuutta ei voi etukäteen laskea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275