kasvisruoka on

pahaa(ko?)

hei!

olen nyt ollut kasvissyöjänä noin nelisen kuukautta, lähinnä kokeilumielessä(osittain myös ekologisista ja eettisistä syistä), ja ehkä myös hieman lukuisien kasvissyöjäystävieni suosituksesta:)

aluksi koin muutoksen pelkästään positiivisena, söin oikeastaan vain viljatuotteita ja kasviksia ja hedelmiä yms.

nyt noin muutaman kuukauden ajan olen yrittänyt kovasti monipuolistaa ruokavaliotani soija- ja tofutuotteilla (mm. proteiinien saamikseksi) ja nyt vasta on ruvennut koko kasvisruoka tökkimään! kasvisruoka tuntuu niin mauttomalta ja pahalta, että tekee jotain hyvää ja maukasta jauhelihakastiketta koko ajan mieli. pelkään hirveästi väsähtäväni ja saavani anemian, sillä ruoka ei juuri maistu.

olen tehnyt ruskeasta soijaroiheesta esim. kastiketta, joka maistuu suoraan sanottuna aivan p*skalta. varmasti johtuu myös siitä, että kokkaustaitoni eivät ole ihan parasta luokkaa.

sama juttu kasvispihveissä, ja nyt viimeisenä tein tänään pehmeästä tofusta ohjeen mukaan kastikkeen.(ostin siis sen perustofupaketin kaupan juustohyllyltä),pilkoin sen ja paistoin pannulla sipulin kanssa (mutta eihän se paistu ollenkaan?! näyttää aivan valkoisilta fetajuustopaloilta), lisäsin vettä ja tärkkelystä ja hieman mausteita. tofu ja koko kastike maistui aivan järkyttävän pahalle, meinasi tulla oksennus oikeasti..

oi kertokaa rakkaat ihmiset mitä teen väärin, olenko huono kokki, liian piinttynyt lihansyöjä vai onko kasvisruoka (yksinkertainen sellainen) oikeasti näin pahaa??

muistelen kaiholla kaikkien kesäfestivaalien kiinalaisten pitämiä kasvisruokakojuja, joista rakastin ostaa aina tofunuudeleita, oli sitten niin hyvää että. onko niin hyvän ruoan valmistaminen itse edes mahdollista?

mitä helppoja ja hyviä ruokavaihtoehtoja minulla on? en millään haluaisi siirtyä vain maun vuoksi takaisin liharuokavalioon.

mitä kaikkia soija/tofuvalmisteita kaupasta voi löytää? ja mistä hyllyltä?

kaipailisin kipeästi apua, ja olisin niistä todella kiitoollinen!

nim. kohta taas lihansyöjä(kö?)

17

1203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin no

Ei kasvisruoka ole pahaa, päinvastoin oikein hyvää.

Kyse on varmaan mm viiveellä esiintyvistä "vierotusoireista", uusiin ravintoaineisiin totuttautumisesta ja itselle mieluisien ruokien löytämättömisen vaikeudesta.

Soijarouhe nyt ei ole todellakaan hyvä korvaaja jauhelihalle. Suositelen että opettelet itse keittämään, maustamaan ja käyttämään kuivattuina ostettavia linssejä, erilaisia papuja ja soijapapuja. Oikein hyvää lihan korviketta ja voi vaikka keittää kerralla enemmän ja säilöä pakastimeen. Helppoa ja hyvää ravintoa. (Säilykepurkista ei hyvää.)

• Miksi kiusaat itseäsi kokkaamalla näitä pitkänmatkan tuontituotteita kun hedelmissä ja vihanneksissa, juureksissa ja palkokasveissa on aivan riittävästi reseptejä ja vaihtoehtoja tarjolla? Ehkä ei aina kotimaisia, mutta ei niitä ole valtamerten takakaan tuotu.

Minusta tuntuu aina hölmöltä kun joku kertoo käyttävänsä soijarouhetta "korvaamaan" jauhelihaa ikäänkuin kasvisruoka olisi jotain liharuoan jäljitelmää. Ei se sitä ole vaan aivan oma itsenäinen ruoanlaittoalansa, josta löytyy paljon hyviä ruokalajeja.

Unohda soija, hefu (mitä lieneekään?) ja tofu ja tartu porkkanaan, linsseihin, punajuureen ja sipuliin.

• unohtaa?

Makuja on erilaisia. Toiset tykkää ns. "lihankorvikkeista" ja toiset taas ihan simpeleistä vilja-papu-vihannes-juures-aterioista. Ei kasvisruuassa ole mitään sen kummempaa "oikeaoppisuutta" vaan sitä voi muutella omaan makuun ja ravitsemukselliseen tarpeeseen sopivaksi. Soija ja hamppu kuuluu kasviskeittiöön siinä missä linssitkin, miksi ne pitäisi sulkea pois? Ja voihan noista aineista tehdä muutakin kuin "lihankorviketta".

Soijarouheen ominaismaku ei kyllä ole niitä maailman parhaimpia, mutta täytyy muistaa että oikein maustettuna se voi hyvinkin täyttää jauhelihan paikan keittiössä. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että mausteita tuplamäärä verrattuna liharuokiin. Kun keittiönkaapissa on laaja maustearsenaali -soijakastiketta, chiliä, paprikaa, currya, sipuleita, pippureita ja erilaisia yrttejä, puna -ja omenaviinietikkaa, sitruunamehua tai vaikka eri säilykkeiden liemiä (aurinkokuivattujen tomaattien öljyseos ainakin hyväksi havaittu) jne.- niin ihme jos ei sitä omaa mielisekoitustaan -ja määrää löydä. Ei se ruoka-aine, vaan ne mausteet!

Minulle tuli myös alussa tietty "kaavoihin kangistuminen", jonka takia meinasin luovuttaa. Hyvä keino suhtautua kasvisruuan aloitteluun on sen ottaminen makumaailman laajentamisena ja "tutkimusretkenä" rauhassa ja ajan kanssa, olematta liian ankara itselleen. Syö kanaa silloin kun siltä tuntuu, mutta opettele myös harjoittelemaan mausteiden käyttöä, papujen käsittelyä ja muita uusia juttuja. Tee vaikka seitania, hefua tai pellavamajoneesia, jotain mitä et ole koskaan ennen valmistanut! Tutki, millaisesta kasvisruuasta pidät niin opit valmistamaan sellaista kasvisruokaa mistä voit rehellisesti sanoa pitäväsi. Ja usko pois, ennen pitkää pidät kaikenlaisesta kun makutottumukset ovat muuttuneet.

Tuolla ylempänä olikin jo pari tutustumisen arvoista kirjaa. Suosittelen myös Peter Singerin Oikeutta eläimille, ei ole keittokirja mutta varsin oivaltava eettiseltä näkökulmalta katsoen. Tutustuminen eläinsuojelulakiin, eläinten jalostus, -kasvatus -ja teurastusmenetelmiin sekä eläintuotantoon bisneksenä auttaa myös varmasti muistamaan miksi alunperin aloitit, kun kerran tästäkin puolesta olet kiinnostunut. Lisäksi on tietysti tutkimukset ruuantuotannon vaikutuksista ympäristöön, globaalit talousvaikutukset köyhien maiden ihmisten asemaan ja ravitsemusasiat. Kuten huomaat, ei kasvissyönnin aloittamisen tarvitse olla yhtä kuin soija, riisi ja petan materiaali.

Tofu ja varsinkin hefu ovat ravitsemukselliselta kannalta niin loistavia, etten niitä unohtaisi. "täydellisessä" proteiinikoostumuksessa tulisi kuitenkin olla vähintään välttämättömät aminohapot (8), joita ei pelkillä linsseillä saa. Hampussa on kaikki 20 ihmisen tarvitsemaa aminohappoa ja hyvä rasvahappokoostumus, ja täysjyväviljan kanssa nautittuna saa lihan ravitsemukselliset hyödyt kertaheitolla.

• Kasvispainotteinen

Minua ärsyttää absolutismi minkään asian suhteen.
      Jos se kasvisruoka tökkii, pakkoko siihen yksinomaan on tyytyä? En nyt mitenkään halua kannustaa sinua luopumaan muiden hyväksi kokemasta ruokavaliosta, mutta tervettä järkeä voi käyttää ja ennen kaikkea kuunnella itseään.

Mieti, voisitko yhdistää siihen kasvisvoittoiseen ruokavalioosi pieniä määriä esim. kanaa tai kalaa, kevyttä juustoa ja kevyitä maitotuotteita. Nauta ja porsas lihoina ja lihavalmisteina eivät kuulu minunkaan ruokalistalleni.

Tsemppiä!

• pahaa(ko?)

kiitos kaikille teille vastanneille!

olen nyt päättänyt, että täydennän ruokavaliotani kalan lisäksi vielä kanalla.. tekee niin tolkuttomasti mieli! en vain voi tälle mitään..

tuossa oli kyllä hyvä pointti, että on turha tehdä soijasta ja tofusta jauhelihan korviketta. on kyllä ihan totta. pitäisi ilmeisesti hankkia joku hyvä kasvisruokakirja? onko kellään mitään suosituksia? mielellään joku "helpohko".

vielä yksi tärkeä kysymys, mistä päin markettia löydän papuja, palkokasveja (minkälaisia ne on?) ja linssejä?? ja minkälaisissa pakkauksissa/purkeissa/tölkeissä? anteeksi tyhmyyteni, en vain todellakaan tiedä.

• vegaan.

Käy vaikkapa kirjastossa tutkimassa keittokirjahylly ja tutustu myös monien kirjojen alussa oleviin "ravitsemusoppaisiin". Täältä löytyy myös paljon kirjavinkkejä: http://www.vegaaniliitto.fi/kirjasto.html . Suosittelen esimerkiksi Härkäpapua sarvista ja Vegaanin kasviskeittokirjaa, joissa molemmissa on hyviä ja helppoja ohjeita aloittelijallekin.

Pavut, herneet ja linssit ovat yhteisnimeltään palkokasveja. Näitä löytyy mm. säilykehyllystä (esim kidneypapuja chilikastikkeella tai ilman, valkoisia ja ruskeita papuja liemissä ja ilman, herneitä ja kikherneitä, vihreitä papuja jne). Kuivattuja papuja ja herneitä (esim. valkoisia, soijaa, kikherneitä...) sekä linssejä (punaisia ja vihreitä pahvilaatikossa tai pussissa) löytyy yleensä jauhohyllyn lähistöltä tai sitten gluteenittomien tms "erikoisemman" tavaran osastolta. Kuivattuja papuja ym löytyy runsaammat valikoimat etnisistä kaupoista, Punnitse&Säästästä ja myöskin monesta nettikaupasta (esim http://www.ekolo.net ja http://www.iloinenmaapallo.fi/ruohonjuuri/index.php ). Muista myös sienet, siemenet ja pähkinät.

Soijarouheesta saa todellakin valmistettua hyvin aidonoloisen "jauhelihakastikkeen". Paahda soijarouhetta kuivalla pannulla, kunnes se saa vähän väriä ja lisää sitten saman verran kuumaa kasvislientä (esim 1dl kuumaa vettä 1/3 liemikuutiosta), anna turvota. Lisää pilkottu paistettu sipuli ja sen verran vettä ja suurustetta kuin kastiketta haluat. Mausta esim mustapippurilla, paprikalla ja pyreellä. Rouhe kannattaa aina turvottaa kasvisliemessä, josta se imee makua.

Soijarouhetta, samoin kuin linssejäkin, voi periaatteessa laittaa mihin tahansa ruokaan. Kokeile vaikkapa nopeaa makaronipataa: Keitä 1/3-1/2 pussia täysjyvämakaronia kasvisliemessä, lisää sitten purkillinen tomaattimurskaa, puoli purkkia pastakastiketta (esim Pirkan tomaatti-oliivi), 0,5dl punaisia linssejä ja/tai soijarouhetta, pilkottu sipuli ja valkosipulia maun mukaan, pakastevihanneksia (esim he-ma-pa) ja mausta tandooritahnalla (1tl/4 hengen annos).

Tofuun saa paistaessa tarttumaan väriä, kun sen paistaa öljyssä. Kuivalla pannulla se vain palaa kiinni ja pysyy valkoisena. Tofusta saa herkkua niinkin, että murentaa sen kuumalle öljyiselle pannulle, paistaa kunnes väri on hyvä ja maustaa currylla, paprikalla ja ripauksella suolaa (tämän herkun nimi on "tofukokkeli").

• eettisintä lihaa...

Kerta olet päätynyt kasvispainotteiseen ruokavalioon eettisten ja ekologisten syiden vuoksi, niin haluan (kaikessa ystävyydessä) muistuttaa, että broisku on epäeettisintä lihaa.

Moni jättää punaisen lihan pois ja syövät kanaa päivittäin. Se huonontaa eläinten asemaa entisestään...

• anem

Ei kai asiaan tarvitse suhtautua niin mustavalkoisesti. Voithan aluksi vain vähentää lihan syöntiä, syödä lihaa harvemmin, lisätä pikku hiljaa uusia kasviksia...Samalla voit harjoitella uusien ruokien laittamista, etsiä mieleisiä kasvisruokajuttuja...jne. Hiljalleen varmaan opit löytämään parhaat vegeruoat ja -maut! Ei kai kuitenkaan kannata väkisin pidättäytyä liharuoista, jos niistä pitää.
      Ei sekaruoan syönti silti estä sinua vähentämästä lihansyöntiä ja lisäämästä kasvistensyöntiä. Jokainen lihanpala vähemmän on oikeaan suuntaan, eettisestä näkökulmasta katsoen!
      Kasvisruoka on hyvää, mutta en minäkään ole (vielä ainakaan) onnistunut tofusta laittamaan mitään herkkua! Tosiaan, kuten sanottu, kasvisruoat ovat ihan oma ruoka-ala, ei siis yleensä kannata ajatella vain "korvaavansa lihaa" jollakin soijarouheella.

Vaikka en itsekään syö juuri lihaa, en silti lokeroi itseäni "kasvissyöjä"-lokeroon, koska joskus saatan syödä lihaakin (esim. jos sukulaisilla käydessä on ruokaa tarjolla), ja maitotuotteitakin syön, koska tykkään niistä. Eläintuotteissa kuitenkin suosin luomua, eettisistä ja ekologisista syistä.

• chi

ei kannata itseään kiduttaa turhaan,itse olen lakto-ovevegetaristi,olen ollut 8 vuotta jo,en pidä ollenkann soijarouheesta valmistetuista sapuskasta,enkä tofusta. kasvisgalleria kasvispihvit ja leikkeleet on hyviä mielestäni.kokeile monipuolisesti kaikkea,ehkäpä löydät jotain mistä pidät. ja linssit,pavut on myös hyviä,kunhan laittaa sopivasti maustetta ruoan sekaan.

• onkin liian vähän?

itsellä tuttu tilanne vuosien takaa. Jätin lihan ja lihatuotteet pois, ennen kaikkea roskaruuan. Vaikka olin pitänyt kasviksista lisäkkeenä, ne alkoivatkin maistua pahoilta nyt kun niitä söi melkein yksinomaan. Tutkittuani asiaa tulin siihen tulokseen, että kysymys olikin itse asiassa siitä tyhjästä olosta, jonka suolan, rasvan ja lisäaineiden (mm. natriumglutamaatti) puute aiheutui. Ongelema korjautui huomattavasti kun aloin lisäämään suolan ja rasvan osuutta ruuassa eli silloin tällöin paistoin ruokaa ihan reilusti öljyssä ja pöytämausteena aloin käyttää soijakastiketta. Salaattiin lisäsin muutaman ruokalusikallisen kylmäpuristettua öljyä. Ja joskus ihan reilusti ripottelin suolaa, jos ei muuten maistunut. Nykyääänkin käytän vielä aika paljon soijakastiketta ja mm. misoa, joka on hyvinkin suolaista.

Oikeastaan minun konstini ovat juuri niitä, joita nuo festareittesi aasialaiset käyttävät. Hekin lisäävät suolaa ja mausteita eivätkä öljyssäkään säästele. Voisit sinäkin kokeilla esim. seesamiöljyä.

• pahaa(ko?)

kaikille vastanneille kullanarvoisista vinkeistä:)

tässä on vielä pitkä matka edessä kasvissyönnin opettelussa, mutta eiköhän tämä tästä ajan myötä pikkuhiljaa aukene..!

• jrrrr

Kun ryhdyin kasvissyöjäksi niin mielestäni soijarouhe ja tofu-ruuat maistuivat aivan kamalilta, mutta niin vaan se kokkaustaito sekä makuaisti on kehittynyt ajan myötä.

Soijarouheessa on luonnostaan tosi vähän rasvaa, joten kannattaa paistaa se rasvassa vaikka sipulin kera (mikäli tykkää sipulista) ja maustaa hyvin. Itse valmistan soijarouheen näin:
        ensin pistän veden kiehumaan, kun vesi kiehuu lisään soijarouheen ja otan kattilan pois levyltä, annan soijarouheen turvota muutaman minuutin, puserran siivilän avulla soijarouheesta ylimääräiset vedet pois, paistan ja maustan soijarouheen ja käytän sen esim. kastikkeeseen, lasagneen tai kasvispihveihin.

Tofu kannattaa marinoida hyvin ja jättää hautumaan marinadiin ainakin tunniksi. Erilaisia marinadi ohjeita löytyy netistä ja voi itsekkin keksiä ja kokeilla. En osaa kylläkään sanoa miten saisit samanmakuista tofua kuin kiinalaisissa ravintoloissa, ehkä kannattaa lainata kirjastosta joku kiinalaisen ruuan keittokirja ja kokeilla jotain tofureseptiä. Myös Marianne Kiskolan ja Sanna Miettisen Tofu-keittokirja kannattaa lainata, siinä on monia hyviä reseptejä.

Kannattaa muistaa myös "perinteiset" kasvisruuat johon ei tarvitse soijarouhetta tai tofua kuten pinaattikeitto, pinaattiletut, hernekeitto, juurespihvit, porkkana-ja perunalaatikot, sieniruuat ym.

• pahasti koukussa

Rajah mieto currytahna. Sekoitetaan riisiin ja sen kanssa mitä vain vihanneksista papuihin tai tofuun.

• nekokun

Teen soijarouhejutut ensin keittämällä soijarouhetta valkosipulin ja kasvisliemikuution kanssa. Valkosipuli taittaa soijan kitkerän maun pois. Tämän jälkeen huuhtelen rouheen hanan alla, puristan käsin niin kuivaksi kuin nyt saan ja laitan marinoitumaan öljyyn, johon olen laittanut mausteita kuten paprikajauhetta, musta- ja valkopippuria, timjamia ja soijakastiketta. Sitten käytän jauhelihan tapaan lisäämällä jo valmiiksi tehtyyn kastikepohjaan tuon marinoidun rouheen tai mihin sen nyt sitten ikinä lykkäänkään. Sellaisenaan se ei ole todellakaan hyvää... Pitää valmistaa ensin.

• k-kolmonen

Itse olen ihan sekasyöjä, mutta kokkailen usein kasvisruokaa (jopa vegaanista), ja monet kasvisruoat ovat mielestäni oikeinkin hyviä, ainakin itse tekemänäni. Olisiko sulla väärät keittokirjat käytössä? Omia suosikkejani ovat Saara Törmän Keittokomero ja huone sekä Christine McFaddenin Kansainvälisiä kasvisherkkuja. Kantsii kanssa perehtyä esim. intialaisen keittiön kasvisruokiin. Käytän muuten mieluummin linssejä ja papuja ja herneitä, en niinkään soijatuotteita. Rouhetta jos tarvitsen niin kotimaista härkäpapurouhetta; siitä ja pikahärkäpavuista syntyy maukas kastikekin. Pähkinöitä ja siemeniä kandee käyttää myös.

• k-kolmonen

Nyt vasta maltoin lukea koko ketjun...

Itse _en_ ole tykännyt vegaanin käsikirjasta enkä vegaanin kasviskeittokirjasta; mainitsemassani Törmän kirjassa on paremmat vegaaniohjeet. Yksi kohtalaisen hyvä on myös Etno-kasviskeittokirja, joskin sen resepteissä on enemmän tasovaihtelua (aivan ihanasta melko hirveään). Kannattaa myös muistaa Renate Zeltnerin Valkosipuli-niminen opus, jos valkosipuli maittaa. Jos ovat kaupasta loppu niin kirjastosta saa.

Mielestäni tärkeintä on osata nähdä kasvisruoka omana kulinarismin lajinaan eikä minään lihaa muistuttavien korvikkeiden etsintänä. Ei ne korvikkeet toimi kuitenkaan. Ne kasvisruoat, jotka ovat herkullisia, ovat sitä ihan omasta ansiostaan eivätkä siksi että muistuttaisivat jotain herkullista liharuokaa. Jos jonakin päivänä miettiessään, mitä herkullista tänään söisin, päätyykin herkulliseen kasvisruokaan herkullisen liharuoan sijaan, niin edistystä se on sekin. Siihen minä itse pyrin.

Tähdennettäköön vielä, että tofu ei ole lihankorvike, vaan ikivanha itäaasialainen elintarvike, jota siellä päin syövät kaikki, myös sekasyöjät. Niinpä ne kiinalaiskokit osaavatkin käyttää sitä... Jos englanti sujuu niin kokeile vaikka Google-haulla chinese tofu recipes, mitä kaikkea löytyy.

• varsinkin fiksujen
        k-kolmonen kirjoitti:

Nyt vasta maltoin lukea koko ketjun...

Itse _en_ ole tykännyt vegaanin käsikirjasta enkä vegaanin kasviskeittokirjasta; mainitsemassani Törmän kirjassa on paremmat vegaaniohjeet. Yksi kohtalaisen hyvä on myös Etno-kasviskeittokirja, joskin sen resepteissä on enemmän tasovaihtelua (aivan ihanasta melko hirveään). Kannattaa myös muistaa Renate Zeltnerin Valkosipuli-niminen opus, jos valkosipuli maittaa. Jos ovat kaupasta loppu niin kirjastosta saa.

Mielestäni tärkeintä on osata nähdä kasvisruoka omana kulinarismin lajinaan eikä minään lihaa muistuttavien korvikkeiden etsintänä. Ei ne korvikkeet toimi kuitenkaan. Ne kasvisruoat, jotka ovat herkullisia, ovat sitä ihan omasta ansiostaan eivätkä siksi että muistuttaisivat jotain herkullista liharuokaa. Jos jonakin päivänä miettiessään, mitä herkullista tänään söisin, päätyykin herkulliseen kasvisruokaan herkullisen liharuoan sijaan, niin edistystä se on sekin. Siihen minä itse pyrin.

Tähdennettäköön vielä, että tofu ei ole lihankorvike, vaan ikivanha itäaasialainen elintarvike, jota siellä päin syövät kaikki, myös sekasyöjät. Niinpä ne kiinalaiskokit osaavatkin käyttää sitä... Jos englanti sujuu niin kokeile vaikka Google-haulla chinese tofu recipes, mitä kaikkea löytyy.

Näin ihan kuluttajan ja kotikokin näkökulmasta ajattelemisen aihetta antavaa tekstiä. Tosin tuo korvikeasia ei ole pelkästään kulimaarinen. On myös otettava huomioon se, että jotkut saattavat olla eettisistä ja elämänkatsomuksellisista syistä kasvissyöjiä, ja heillä tuo "lihan himo" liittyy muistoihin entisen elämän herkkuhetkistä. Korvikkeet ovat ihan hyvä tapa tuon tyydyttämiseen.

Mutta tämä ketju hukkuu kohta historian hämärään kun se katoaa etusivulta. Toivottavasti saadaan lukea sinun ja muiden fiksujen ammattilaisten näkemyksiä myös tuoreemmissa ketjuissa. Kiitos!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1822
    2. Arvostele kaivattusi

ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      569
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      481
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      52
      465
    Aihe