Uusperinneruoat kauheita!

ei vanhemmat

Karjalassa käsintehnyt rapeakuoriset, tummat karjalanpiirakat, todellinen perinteinen mämmi ja varsinkin erilaiset karjalaiset leivonnaiset sekä tietysti perinteisesti valmistettu ruislimppu on parasta mitä Suomella on tarjota.

Mutta kauheimpia ruokia ovat nämä uudemmat: makaronilaatikko, maitoon tehty kalakeitto (lohesta!), ym peruna ja soosi -ruoat. Hirveitä sohelluksia, joissa ei ymmärretä raaka-aineita yhtään!

3

465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perinneihminen

      Ehkä sinä et tykkää maitoon keitetystä keitosta, mutta sillä on Suomessa pitkät perinteet.

      Potut ja soosit ovat nuorempaa perinnettä.

    • maakuntakohtaisia

      nämä perinneruuat, mä söin ensimmäisen karjalanpiirakan joskus 70-luvun puolvälissä (ei oikein maistu vieläkään), karjakanpaisti oli meillä aika tuntematon käsite. Lihapataa ja palapaistia on kyllä syöty aina. Ja kokolihapaistia vasikasta tai muusta naudasta, joskus lampaanviulua pääsiäisenä.

      Kalasoppaan lisättiin maito ja voi sitten vasta loppusilaukseksi. Lohta ei olla käytetty soppakalana koskaan, se oli made, ahven tai hauki josta soppa tehtiin.

      Mä kyllä ihmettelen, että kuin voi karjalanpaisti olla koko Suomen perinneruoka, kun sitä on pääasias syöty Karjalassa. Oli semmone kysely vähän aikaa sitten.

      • Nuori kokki

        Onhan ne olleet maakuntakohtaisia. Mutta kun meillä on nykyään heimot sekoittuneet.

        Sodan jälkeen suurin osa karjalaisista muutti muualle Suomeen, ja karjalainen ruokaperinne on tullut aika suosituksi, ainakin piirakat ja karjalanpaisti ovat yleistyneet koko maassa. Piirakoita varmaan siinä 70-luvulla alettiin valmistaa teollisesti.

        Ja 60-70-luvuilla väkeä muutti kaupunkeihin ja Etelä-Suomeen, perinteet sekoittuivat lisää.

        Nykyään varmaan Lapin laskettelubisnes on vaikuttanut, että lohisoppa ja poronkäristys on tulleet suosituiksi koko kansan keskuudessa. Ne ovat Lapin alueella aina olleet muidenkin kuin saamelaisten ruokaa.

        Kyllä minusta lappilainen ruoka on suomalaista, koska Lappi on Suomessa. Ja karjalainen ruoka on myös suomalaista, koska karjalaiset ovat suomalaisia. Sama juttu muidenkin maakuntien ruokien kanssa. Minusta on tärkeää luoda yhtenäistä perinnettä ja hyväksyä myös muiden kuin oman maakunnan perinteet osaksi suomalaisuutta. Miten me muuten pärjätään kaikkien ulkomaan virtausten kanssa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe