Hyvät talvijuoksukengät?

lenkille läpi vuoden

Olen juossut kevään-kesän-syksyn Asicsin 2120-lenkkareilla.

Nyt pitäisi keksiä jotain talven varalle, koska näillä kengillä ei missään loskassa vedellä, imevät kaiken itseensä kuin pesusienet. Tavoitteenani ei ole kuitenkaan keuhkokuume.

Haluaisin vettäpitävät juoksukengät, joissa olisi myös vähän enemmän pitoa kuin kesälenkkareissa. En kuitenkaan mitään raskaita, traktoripohjaisia maastojuoksukenkiä. Kokeilin sellaisia, meno oli jäykkää ja jalat ei tykänneet yhtään.

Onko teillä kokemuksia hyvistä talvijuoksukengistä joita voisitte suositella asfalttijuoksijalle?

10

5387

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LifeStyleRunner

juoksen kesät talvet samoilla lenkkareilla ja hyvin pärjää... mutta siis tietääkseni ainakin Nikellä ja brooksilla on joistain malleista myös talviversio, joissa gore-texia. Eivätkä ole mitään traktorinpohjaisia :)

• on myös

Pliukkaille talvikeleille Sarva-merkkistä juoksutossua, jossa siis nastat. Ja materiaali tietenkin myös suojaavampi.

• alle ja menoksi

Olen juossut Sarvoilla jo muutaman talven, nastoilla ja vedenpitävä päällinen ja kaiken lisäksi hyvät juosta, osta sellaiset. (partiokaupat myyvät)

• Tarvii

Kyllä minä olen juossut samoilla juoksukengillä kesät talvet ilman minkäänlaisia ongelmia jo vuosia.

Talvella vain hieman paksummat tekniset juoksusukat kenkiin ja hyvin pärjää.

Pahin ajateltavissa oleva keli talvella lienee liukas kaljamasää, mutta tällöin ei kyllä pidä nastoitettu lenkkarikaan. Eikä viime talvena tuollaista keliä sattunut kohdalleni kuin kerran - silloinkin siirsin lenkin illalta aamuun. Illalla oli hiekoitettu ja hiekka jäätynyt yöllä kaljaman päälle. Oli sellainen kitka kuin hiekkapaperilla, loistava juoksukeli!

• fyssari

Kyllä talveksi kannattaa hankkia omat nastoitetut juoksukengät, jos silloinkin lenkillä säännöllisesti käy. Toki samoilla lenkkareillakin pääsee kuin kesällä, mutta juoksunautintoon ja jalkojen hyvinvointiin auttaa kunnon tossut.

Esimerkkeinä hyvistä talvitossuista Sarvat ja Icebugit. Varsinkin jälkimmäisellä paljon eri malleja, joista löytyy omaa tarvetta vastaavat.

Suosittelen siis todellakin talvitossuja erikseen, vaikka muutamat täällä samoilla meneekin!

• Juoksupoika5

Kyllä mä olen juossut jo vuosia säässä kuin säässä samoilla kengillä kuin kesällä. En ole pystynyt perustelemaan itselleni miksi tarvitsisin talveksi erilaiset kengät. Ja juoksen kolmesti viikossa 12-20 km:n lenkkejä keskisessä Suomessa taajama-alueella.

Hyvien juoksukenkien pohjat ovat kuin kitkarenkaat - pitoa on jopa enemmän kuin nastarenkailla.

Eikä myöskään vilu ole vaivannut, vaikka olen juossut jopa -20 asteen pakkasella.

• juoksija77
        Juoksupoika5 kirjoitti:

Kyllä mä olen juossut jo vuosia säässä kuin säässä samoilla kengillä kuin kesällä. En ole pystynyt perustelemaan itselleni miksi tarvitsisin talveksi erilaiset kengät. Ja juoksen kolmesti viikossa 12-20 km:n lenkkejä keskisessä Suomessa taajama-alueella.

Hyvien juoksukenkien pohjat ovat kuin kitkarenkaat - pitoa on jopa enemmän kuin nastarenkailla.

Eikä myöskään vilu ole vaivannut, vaikka olen juossut jopa -20 asteen pakkasella.

Kesät talvet tulee juostua samoilla kengillä 6-7 kertaa viikossa...kenkinä oon käyttäny niken zoom air elitejä. ei ainakaan mulla luista talvella. Kun asun täällä pohjosempana niin ei nuo -30 asteen pakkasetkaan oo vaivannu.

• Mahonki
        juoksija77 kirjoitti:

Kesät talvet tulee juostua samoilla kengillä 6-7 kertaa viikossa...kenkinä oon käyttäny niken zoom air elitejä. ei ainakaan mulla luista talvella. Kun asun täällä pohjosempana niin ei nuo -30 asteen pakkasetkaan oo vaivannu.

Kyllä mäkin juoksen kesät talvet samoilla kengillä, ja hyvin olen pärjännyt :D

• Nilkat jännityksessä

Minulla polvet ja nilkat kipeytyy kun käytän kesälenkkareita, enkä edes juokse vaan kävelen reippaasti.

Se johtuu varmaan siitä että jäinen maa on kovempaa ja iskut säteilee polviin ja nilkkoihin ja varmaan myös se että joutuu jännittämään nilkkoja kun vaistomaisesti varoo kaatumista.

• Juoksupoika5

... että kävely onkin haastavampaa talvella kuin juoksu, eli juostessa liukastumisriski onkin vähäisempi kuin kävellessä. Mene ja tiedä sitten.

Kuten sanottua, juoksen samoilla lenkkareilla kesät talvet. Tämäkin talvi on mennyt hienojen kelien merkeissä, lumi on jo maassa eikä liukkaudesta ole ollut tietoakaan.

Tulipa vastaan sellainenkin juoksija, joka oli virittänyt liukuesteen juoksukenkien pohjiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe