Pyhäinpäivä

hansutuulia

Lähestymme Pyhäinpäivää, vainajien muistopäivää.
Monet viettävät sitä läheisten ollessa yhdessä ja käymällä haudoilla.

Miten monet muistot palajaakaan tuona päivänä meidän mielemme, rakkaistamme.

Ristin Kansassa oli kaunis ja puhutteleva runo, ja haluankin sen tähän teille jakaa.


Pyhäinpäivänä

Pyhäinpäivänä, muistojen häivä
matkassa mulla, muistoissa tulla.
Kaipaus suuri sydämessä juuri.
Te perillä siellä, minä matkalla
vielä.
Haavoissa Jeesuksen puhdistus
syntien.
Perille vain vie ristin kaita tie

Oletko matkalla? Jeesuksen
seurassa?
Vai kuljetko vielä laveaa tietä?
Lavea tie ei koskaan perille vie.
Vaan tuhoa kohti se monia johti.
Jeesus on armahtaja, kaikkien
Vapahtaja.
Siksi hän haluaa kaikki kotiin
johdattaa.

Veren puhdistus, sydämen
uudistus.
Kun isäntä vaihtui, niin elämä
muuttui.
Nyt sydän iloitsee ja kiittää,
riemuitsee.
Pelastussanomaa toisille julistaa.
Elonleikkuu, nyt sydän lämmennyt.
Leikkaajat, joutukaa, sato
korjatkaa.

Hilkka Vilkman



Kiitos Herra Jeesus rakkaudestasi, rakkaudestasi
jossa pelastuksen syntiselle lahjoitit.

16

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alunpitäen se oli pyhimysten päivä mutta kristityt vaan muuttaa tapojaan.

      Nythän ollaan kristittyjen luvatusta maasta Yhdysvalloista tuomassa siellä suosittu Halloween-päivä pyhämiesten päivän tilalle Suomeenkin joten eiköhän kohta suomessakin uskovaiset kiertele ovelta ovelle hokien "karkki tai kepponen".
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Halloween

    • PakanainHuuto

      aikaisemmin sanottiin Pyhäinpäivää Pyhien Miesten päiväksi? Jos se on vainajien muistojuhla, niin vain miehiä kunnioitettiin vainajina?

      • että se johtuu siitä että Raamatussa ei naisia arvosteta ja miehiset nimet on edelleenkin kristinuskon sovinistisena perintönä puhekielessä mutta nythän sentään niistä ollaan luopumassa.

        Kyseinen päivä on katolinen pyhimysten päivä ja olihan pyhimysten joukossa joku harva nainenkin.

        Luterilaiset ja helluntailaiset mukaanlukien on varastaneet sitten päivän kokonaan eri tarkoitukselle.


      • pyhäinpäivän vietto

        3.11. - Pyhäinpäivä on säilyttänyt Suomessa alkuperäisen luonteensa

        Pyhäinpäivä on Suomessa säilyttänyt hartaan luonteensa. Kirkollisista juhlapyhistä se on viidenneksi suosituin. Marraskuun pimetessä kansa haluaa muistaa hautausmailla kynttilöin ja seppelein poisnukkuneita läheisiään. Myös kirkoissa sytytetään kynttilöitä vainajien muistolle.

        Nimi "pyhäinmiestenpäivä" on elänyt sitkeästi kansan suussa, vaikka nimi vaihtui jo vuonna 1967. Alkuperäinen latinankielinen nimi "Festum omnium sanctorum" on sukupuolisesti neutraali. Pyhillä tarkoitetaan ennen meitä eläneitä uskossaan ja elämässään esikuvallisia naisia ja miehiä, niitä "jotka tekevät uskomisen Jumalaan toisille helpommaksi". Katolinen kirkko julisti äskettäin pyhimykseksi Pyhän Birgitan, jonka luostareista yksi perustettiin Naantaliin.

        Pyhäinpäivää vietetään katolisessa kirkossa 1. marraskuuta. Päivällä on kaksi aihetta: pyhien ihmisten sekä kaikkien vainajien muistopäivä. Ruotsi-Suomessa pyhäinpäivä siirrettiin 1772 marraskuun alkua lähinnä olevaan sunnuntaihin. Tällöin noin 30 kirkollista juhlapäivää joko poistettiin tai siirrettiin sunnuntaiksi, jotta työpäiviä olisi enemmän.

        Suomessa pyhäinpäivä siirrettiin 1955 lauantaiksi. Näin meneteltiin myös juhannuksen suhteen. Kaksoispyhä vahvistaa pyhäpäivän merkittävyyttä. Pyhäinpäivää vietetään nykyisin lokakuun 30. päivää seuraavana lauantaina, tänä vuonna vasta 6. marraskuuta.

        Suomeenkin kotiutunut marraskuun alussa vietettävä Halloween-juhla ei ole kristillistä perua. Siihen sisältyvä karnevaalitunnelma ei ole vaikuttanut pyhäinpäivään, jolloin kirkoissa rukoillaan vainajien puolesta. Yhteys yli kuoleman rajan toteutuu kirkon uskon mukaan rukouksessa.


      • PakanainHuuto
        pyhäinpäivän vietto kirjoitti:

        3.11. - Pyhäinpäivä on säilyttänyt Suomessa alkuperäisen luonteensa

        Pyhäinpäivä on Suomessa säilyttänyt hartaan luonteensa. Kirkollisista juhlapyhistä se on viidenneksi suosituin. Marraskuun pimetessä kansa haluaa muistaa hautausmailla kynttilöin ja seppelein poisnukkuneita läheisiään. Myös kirkoissa sytytetään kynttilöitä vainajien muistolle.

        Nimi "pyhäinmiestenpäivä" on elänyt sitkeästi kansan suussa, vaikka nimi vaihtui jo vuonna 1967. Alkuperäinen latinankielinen nimi "Festum omnium sanctorum" on sukupuolisesti neutraali. Pyhillä tarkoitetaan ennen meitä eläneitä uskossaan ja elämässään esikuvallisia naisia ja miehiä, niitä "jotka tekevät uskomisen Jumalaan toisille helpommaksi". Katolinen kirkko julisti äskettäin pyhimykseksi Pyhän Birgitan, jonka luostareista yksi perustettiin Naantaliin.

        Pyhäinpäivää vietetään katolisessa kirkossa 1. marraskuuta. Päivällä on kaksi aihetta: pyhien ihmisten sekä kaikkien vainajien muistopäivä. Ruotsi-Suomessa pyhäinpäivä siirrettiin 1772 marraskuun alkua lähinnä olevaan sunnuntaihin. Tällöin noin 30 kirkollista juhlapäivää joko poistettiin tai siirrettiin sunnuntaiksi, jotta työpäiviä olisi enemmän.

        Suomessa pyhäinpäivä siirrettiin 1955 lauantaiksi. Näin meneteltiin myös juhannuksen suhteen. Kaksoispyhä vahvistaa pyhäpäivän merkittävyyttä. Pyhäinpäivää vietetään nykyisin lokakuun 30. päivää seuraavana lauantaina, tänä vuonna vasta 6. marraskuuta.

        Suomeenkin kotiutunut marraskuun alussa vietettävä Halloween-juhla ei ole kristillistä perua. Siihen sisältyvä karnevaalitunnelma ei ole vaikuttanut pyhäinpäivään, jolloin kirkoissa rukoillaan vainajien puolesta. Yhteys yli kuoleman rajan toteutuu kirkon uskon mukaan rukouksessa.

        nimi oli Pyhäin Miestenpäivä?
        Sana mies ei ole neutri. vaan der sukuinen.

        "Alkuperäinen latinankielinen nimi "Festum omnium sanctorum" on sukupuolisesti neutraali."


      • PakanainHuuto
        pyhäinpäivän vietto kirjoitti:

        3.11. - Pyhäinpäivä on säilyttänyt Suomessa alkuperäisen luonteensa

        Pyhäinpäivä on Suomessa säilyttänyt hartaan luonteensa. Kirkollisista juhlapyhistä se on viidenneksi suosituin. Marraskuun pimetessä kansa haluaa muistaa hautausmailla kynttilöin ja seppelein poisnukkuneita läheisiään. Myös kirkoissa sytytetään kynttilöitä vainajien muistolle.

        Nimi "pyhäinmiestenpäivä" on elänyt sitkeästi kansan suussa, vaikka nimi vaihtui jo vuonna 1967. Alkuperäinen latinankielinen nimi "Festum omnium sanctorum" on sukupuolisesti neutraali. Pyhillä tarkoitetaan ennen meitä eläneitä uskossaan ja elämässään esikuvallisia naisia ja miehiä, niitä "jotka tekevät uskomisen Jumalaan toisille helpommaksi". Katolinen kirkko julisti äskettäin pyhimykseksi Pyhän Birgitan, jonka luostareista yksi perustettiin Naantaliin.

        Pyhäinpäivää vietetään katolisessa kirkossa 1. marraskuuta. Päivällä on kaksi aihetta: pyhien ihmisten sekä kaikkien vainajien muistopäivä. Ruotsi-Suomessa pyhäinpäivä siirrettiin 1772 marraskuun alkua lähinnä olevaan sunnuntaihin. Tällöin noin 30 kirkollista juhlapäivää joko poistettiin tai siirrettiin sunnuntaiksi, jotta työpäiviä olisi enemmän.

        Suomessa pyhäinpäivä siirrettiin 1955 lauantaiksi. Näin meneteltiin myös juhannuksen suhteen. Kaksoispyhä vahvistaa pyhäpäivän merkittävyyttä. Pyhäinpäivää vietetään nykyisin lokakuun 30. päivää seuraavana lauantaina, tänä vuonna vasta 6. marraskuuta.

        Suomeenkin kotiutunut marraskuun alussa vietettävä Halloween-juhla ei ole kristillistä perua. Siihen sisältyvä karnevaalitunnelma ei ole vaikuttanut pyhäinpäivään, jolloin kirkoissa rukoillaan vainajien puolesta. Yhteys yli kuoleman rajan toteutuu kirkon uskon mukaan rukouksessa.

        Eikö sitä nyt voisi myöntää, että Pyhät ovat olleet vain miehet aikoinaan, kun ovat poistuneet täältä maallisesta valtakunnasta taivaaniloihin mullan kautta.

        Naisia on niinkuin säälistä pyhitetty just in case ettei tulisi ihan sotkuista tästä pyhäinpalvonnasta ja joku tolkku pysyisi katolilaisuudessakin.

        Amerikka vaikka on uskojen luvattu maa, niin siellä ollaan pistetty ihan pilkaksi koko pyhäinmiestenpäivä. Amerikkalaiset pistävät kurpitsan päähän, kun meillä taas mennään köykyssä pimeälle hautausmaalle viemään kynttilöitä. Mutta ei siellä vielä ole näkynyt kenenkään haudalla kurpitsaa, jossa olisi kynttilä sisällä.


      • PakananHuuto
        Pe.ku kirjoitti:

        että se johtuu siitä että Raamatussa ei naisia arvosteta ja miehiset nimet on edelleenkin kristinuskon sovinistisena perintönä puhekielessä mutta nythän sentään niistä ollaan luopumassa.

        Kyseinen päivä on katolinen pyhimysten päivä ja olihan pyhimysten joukossa joku harva nainenkin.

        Luterilaiset ja helluntailaiset mukaanlukien on varastaneet sitten päivän kokonaan eri tarkoitukselle.

        nämä "helluntailaiset mukaanlukien on varastaneet sitten päivän kokonaan eri tarkoitukselle."

        vainajille siis ja sitten muokanneet, että vainajat syntisetkin ovat pyhiä. Meinaan, kun haudoille viedään kynttilöitä siis syntisillekin vainajille.


    • hansutuulia

      Se on saanut alkunsa miehistä jotka olivat monella tapaa ihmiskunnalle pyhiä esikuvia. Miehet olivat ne jotka toimivat hengellisinä johtajina. Uskovien marttyyrikuolemat myöskin tulivat eräänlaisiksi pyhiksi asioiksi.
      Jossain tilanteissa myös haettiin turvaa Pyhien miesten suojista.

      Pyhät miehet ovat toimineet valtiollisissa johtajantehtävissä ja hyvä johtajat ovat saaneet kuollessaan pyhän miehen nimen.

      • PakananHuuto

        Miksi?
        "miehistä jotka olivat monella tapaa ihmiskunnalle pyhiä esikuvia"
        Miksi, kysyy 0-vuotias uskossa kompasteleva.


      • hansutuulia
        PakananHuuto kirjoitti:

        Miksi?
        "miehistä jotka olivat monella tapaa ihmiskunnalle pyhiä esikuvia"
        Miksi, kysyy 0-vuotias uskossa kompasteleva.

        miksi miehet? miksi yleensä mies, no varmaan siksi että ovat olleet myös perheen pää, mies on ollut se joka vastaa isoista asioista, niin yhteiskunnan kuin perheenkin keskellä. En osaa sanoa näin yht.äkkiä.
        Ehkä se on vain yksinkertaisesti siksi että aina on kansakunnan keulahahmoja kunnioitettu ja vielä ne tulee "pyhimmiksi" kuollessaan. Kuten meidän edesmenneet presidenttimmekään.

        Vaikea kysymys kokonaisuudessaan. Raamattu ainakin kehottaa antamaan kaksinkertaisen kunnian joka hyvin Sanassa palvelee. Jotain tähän varmaan se viittaa. :)


      • PakananHuuto
        hansutuulia kirjoitti:

        miksi miehet? miksi yleensä mies, no varmaan siksi että ovat olleet myös perheen pää, mies on ollut se joka vastaa isoista asioista, niin yhteiskunnan kuin perheenkin keskellä. En osaa sanoa näin yht.äkkiä.
        Ehkä se on vain yksinkertaisesti siksi että aina on kansakunnan keulahahmoja kunnioitettu ja vielä ne tulee "pyhimmiksi" kuollessaan. Kuten meidän edesmenneet presidenttimmekään.

        Vaikea kysymys kokonaisuudessaan. Raamattu ainakin kehottaa antamaan kaksinkertaisen kunnian joka hyvin Sanassa palvelee. Jotain tähän varmaan se viittaa. :)

        tuohon varteen otettavan seikan. Nainen on ruumiiseensa sidottu, hän synnyttä ja hoitaa lapset,
        siis biologiaa. Mies on vapaa kulkemaan ja neuvottelemaan.

        Naispyhimykset, jos olet pannut merkille olivat aina lapsettomia.

        Nainen ei voinut historiassa olla yhtä aikaa pyhimys ja äiti, eikö olekin hassua?


      • PakananHuuto kirjoitti:

        tuohon varteen otettavan seikan. Nainen on ruumiiseensa sidottu, hän synnyttä ja hoitaa lapset,
        siis biologiaa. Mies on vapaa kulkemaan ja neuvottelemaan.

        Naispyhimykset, jos olet pannut merkille olivat aina lapsettomia.

        Nainen ei voinut historiassa olla yhtä aikaa pyhimys ja äiti, eikö olekin hassua?

        Tottahan se mutta toisaalta Raamatussa sanotaan että naisella joka ei ole synnyttänyt ei ole mahdollisuutta pelastua.


      • PakananHuuto
        Pe.ku kirjoitti:

        Tottahan se mutta toisaalta Raamatussa sanotaan että naisella joka ei ole synnyttänyt ei ole mahdollisuutta pelastua.

        Onko meidän Herramme sitä mieltä, että naimattomat/lapsettomat naiset eivät peri taivasten valtakuntaa.

        No miksiköhän niitä naimattomia neitsyeitä on sitten korotettu pyhimykseksi asti?


      • hansutuulia
        Pe.ku kirjoitti:

        Tottahan se mutta toisaalta Raamatussa sanotaan että naisella joka ei ole synnyttänyt ei ole mahdollisuutta pelastua.

        Puhuu uskovan äidin synnyttämistä.

        Kyse lähinnä on opettamisesta. Koska se on aina kuulunut miehille, ja miehet ovat myös perheenpäitä.

        Tässä kehotetaan vaimoja olemaan siveitä ja kuuliaisia puolisolleen.


        2:10 vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.
        2:11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
        2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
        2:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
        2:14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
        2:15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.


      • hansutuulia kirjoitti:

        Puhuu uskovan äidin synnyttämistä.

        Kyse lähinnä on opettamisesta. Koska se on aina kuulunut miehille, ja miehet ovat myös perheenpäitä.

        Tässä kehotetaan vaimoja olemaan siveitä ja kuuliaisia puolisolleen.


        2:10 vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.
        2:11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
        2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
        2:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
        2:14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
        2:15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.

        Eli tuon kohdan mukaan yksikään synnyttämätön nainen ei pelastu.

        Lainasit kirjeestä juuri ne kohdat joiden perusteella naisia alistetaan niin naispappeuden vastustajien toimesta kuin seurakuntien määräyksissäkin ja yleisesti uskovaisten perhe-elämässä.

        Mietipäs kuka tuon kirjeen on kirjoittanut ja milloin.
        Kuka päätti 100 vuotta Paavalin jälkeen laittaa miehet naisten yläpuolelle.
        Kuka väärensi kirjeen Paavalin nimiin.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimmäinen_kirje_Timoteukselle


    • kauniisti kirjoitettu Hilkalta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      80
      3659
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2434
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      85
      2060
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1597
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1441
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1429
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1384
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1347
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1095
    Aihe