Paikata vai vaihtaa...

nasukasa

Kun pyörän vie liikkeeseen kumin puhjettua se aina vaihdetaan uuteen.Kannattaako nykyisiä sisäkumeja paikata ollenkaan?

12

5495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyörätiellä

Korjaamossa ei aleta etsimään reikää vaan vaihdetaan kumi. Se tulee asiakkaalle edullisemmaksi. Silti se maksaa ainakin viistoista egee.

Paikkarasia maksaa kolme euroa. Sisäkumi maksaa neljästä kuuteen. Kun osaa itse paikata renkaan, säästää koko työ hinnan, puolet sisärenkaan hinnasta ja paljon aikaa kun ei tarvitse toimittaa sitä pyörää minnekään.

Itselläni ainakin on aina pyöräillessä paikkaustarvikkeet mukana. Paikkarasia ja työssä tarvittavat työkalut vievät tilaa saman verran kuin lompakko.

• Martonen

Paikkaus kannattaa opetella itse, on helppo tapahtuma nykyisillä "liimoilla" ja paikoilla. Vaatii tietty jonkinlaisen työtilan ihan ulkona ei ole mukavaa. Kannattaa ehdottomasti myös ryhtyä käyttämään pistosuojattuja ulorenkaita, on niin paljon lasinsiruja ja terävää kivimurskaa pyöräteillä, että normaalirenkaat puhkeavat yhtenään. Renkaan paikkaus ei tietenkään ole vatsinaisesti hauskaa, mutta helppoa ja mielekästä se on.

• Henki Hieveri
        Martonen kirjoitti:

Paikkaus kannattaa opetella itse, on helppo tapahtuma nykyisillä "liimoilla" ja paikoilla. Vaatii tietty jonkinlaisen työtilan ihan ulkona ei ole mukavaa. Kannattaa ehdottomasti myös ryhtyä käyttämään pistosuojattuja ulorenkaita, on niin paljon lasinsiruja ja terävää kivimurskaa pyöräteillä, että normaalirenkaat puhkeavat yhtenään. Renkaan paikkaus ei tietenkään ole vatsinaisesti hauskaa, mutta helppoa ja mielekästä se on.

Joko renkaat ovat vaikeita tai minä olen typerä. Helppoa se ei ainakaan ole.

Jos jotain lohduttaa niin se 15 egee paikkauksesta tukee kotimaista työllisyyttä.

• tarkemmin
        Henki Hieveri kirjoitti:

Joko renkaat ovat vaikeita tai minä olen typerä. Helppoa se ei ainakaan ole.

Jos jotain lohduttaa niin se 15 egee paikkauksesta tukee kotimaista työllisyyttä.

mikä allaolevan linkin kohdassa "rengasrikko" mainitusta työvaiheista tuntui erityisen vaikealta?

http://www.crescent.fi/hyodyllista/polkupyorakasikirja/96#rengasrikko

• Henki Hieveri

• jeremias.,.,.
        Henki Hieveri kirjoitti:

Etenkin paikalleen laittaminen, jos nyt edes pääsee sinne asti.

itse pidän vara sisäkumia aina mukana niin saa tien päällä vaihdettua, paikkailen kotona sitten kun kerkeän.

• Martonen
        Henki Hieveri kirjoitti:

Etenkin paikalleen laittaminen, jos nyt edes pääsee sinne asti.

Saatatpa vitseilläkkin, HH, mutta minä olen tosissani. Renkaan irroitus ja päällepano ovat helppoja toimia, kun käyttää vanteen sisäosan syvennystä hyväksi ja ikään kuin pujottelee renkaan ulos ja sisään. Nokkeluutta mieluummin, kuin raakaa voimaa!

• Henki Hieveri
        Martonen kirjoitti:

Saatatpa vitseilläkkin, HH, mutta minä olen tosissani. Renkaan irroitus ja päällepano ovat helppoja toimia, kun käyttää vanteen sisäosan syvennystä hyväksi ja ikään kuin pujottelee renkaan ulos ja sisään. Nokkeluutta mieluummin, kuin raakaa voimaa!

Vitsit on silloin vähissä kun rengas puhkeaa. Käytännössä silloin jolkutellaan tyhjällä lähimpään korjaamoon ja toivotaan ettei mene pitkään. Koskaan ei ole landella sattunut rengasrikkoa ja nykyaikana sattuu harvemmin kuin ennen. Päällä pitää olla mahdollisimman hyvät pistosuojatut.

• Mikke
        Henki Hieveri kirjoitti:

Vitsit on silloin vähissä kun rengas puhkeaa. Käytännössä silloin jolkutellaan tyhjällä lähimpään korjaamoon ja toivotaan ettei mene pitkään. Koskaan ei ole landella sattunut rengasrikkoa ja nykyaikana sattuu harvemmin kuin ennen. Päällä pitää olla mahdollisimman hyvät pistosuojatut.

niin, että kun rengas on puhjennut, niin olen sen vaihtanut uuteen, mutta säilyttänyt muutaman sisärenkaan, jotka olen paikkaillut itselleni sopivalla ajalla. Pidemmässä reissussa on ollut mukana valmis sisärengas ja paikkaustarvikkeetkin. Silloin ei ole koskaan rengas puhjennut. vaikka en ole kovin kätevä käsistäni, niin kyllä se paikkaus onnistuu. Tosin on myönnettävä, että kun kerran kävin vaihtamaan vaimon takapyörään kuluneen renkaan tilalle uutta ja kun siinä on se 7 v. nexus napa, missä se vaijeri kiertyy taka-akselin ympärille, niin en muistanut, kuinka ne palikat tulivat siihen kiinni, eikä auttanut muu kuin käydä korjaamolla, jossa kyllä annettiin pika-apua ongelmaan, mutta tokihan tien päällä olisi hallittava kaikki työvaiheet.
        Naiset ovat kyllä käteviä käsistään, joten uskon kyllä Henkihieverinkin innokkaana ja asiantuntevana pyöräilijänä sen paikkauksen helposti oppivan. Nykyään kansalaisopistoillakin on kaikenlaisia käsityötaitokursseja, joten ei olisi mitenkään mahdotonta esittää oman paikkakunnan opistolle, että järjestettäsiin tuommoinen käytännön renkaanpaikkausopetusilta.

• Henki Hieveri
        Mikke kirjoitti:

niin, että kun rengas on puhjennut, niin olen sen vaihtanut uuteen, mutta säilyttänyt muutaman sisärenkaan, jotka olen paikkaillut itselleni sopivalla ajalla. Pidemmässä reissussa on ollut mukana valmis sisärengas ja paikkaustarvikkeetkin. Silloin ei ole koskaan rengas puhjennut. vaikka en ole kovin kätevä käsistäni, niin kyllä se paikkaus onnistuu. Tosin on myönnettävä, että kun kerran kävin vaihtamaan vaimon takapyörään kuluneen renkaan tilalle uutta ja kun siinä on se 7 v. nexus napa, missä se vaijeri kiertyy taka-akselin ympärille, niin en muistanut, kuinka ne palikat tulivat siihen kiinni, eikä auttanut muu kuin käydä korjaamolla, jossa kyllä annettiin pika-apua ongelmaan, mutta tokihan tien päällä olisi hallittava kaikki työvaiheet.
        Naiset ovat kyllä käteviä käsistään, joten uskon kyllä Henkihieverinkin innokkaana ja asiantuntevana pyöräilijänä sen paikkauksen helposti oppivan. Nykyään kansalaisopistoillakin on kaikenlaisia käsityötaitokursseja, joten ei olisi mitenkään mahdotonta esittää oman paikkakunnan opistolle, että järjestettäsiin tuommoinen käytännön renkaanpaikkausopetusilta.

Niin pahasti litassa, että sisägumes todellakin tuli ulos niin kuin pitikin, ainut vain oli ettei minulla ollut pumppua. Sitä paitsi satoi räntää, joten ne näppärät sormet olivat kohmeessa.

• Martonen
        Henki Hieveri kirjoitti:

Niin pahasti litassa, että sisägumes todellakin tuli ulos niin kuin pitikin, ainut vain oli ettei minulla ollut pumppua. Sitä paitsi satoi räntää, joten ne näppärät sormet olivat kohmeessa.

Renkaan paikkaus räntäsateessa on extreme-suoritus, aivan hätätapaus. Ulkorenkaan sisäpuolelle ei saisi päästä hiekkaa eikä muutakaan kökköä, muutoin on taas pian harjoiteltava paikkausta. Pistosuojauksestakaan ei ole hyötyä, jos hiekkaa on väärässä paikassa.

• Martonen
        Mikke kirjoitti:

Minäkin joudun aika ajoin tuon 7-vaihteisen kanssa puuhailemaan. Noihin palikoiden paikkoihin löytyy pätevät ohjeet Shimano Nordikin tekniikka-sivuilta. Ihan Suomeksi. Samoin hyvät ohjeet tarkkaan säätöön ja hajoituskuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe