Kylmä kastike

perunoille?

Laittakaas jotain ehdotuksia kylmästä kastikkeesta keitetyille perunoille. Tsatsiki on yksi hyvä ja Lidlin remouladekastike menee myös. Ei jaksa aina näin sinkkuna mitään ruskeita kastikkeita väsäillä.

9

3353

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkk

      .... saa mun mielestä helpoiten kermaviilistä, ranskankermasta, ruokajogurtista, turkkilaisesta jogurtista tms. mikä nyt eniten miellyttää ja kaupasta löytyy
      LISÄKKEEKSI tuohon sekoitetaan sitten vaikkapa:

      Kanalle: karria, hunajaa, mustapippuria,limemehua
      valkopipulia, raastettua kurkkua, chiliä

      Lihalle: ketsuppia, sinappia, tujusti mausteita
      soijakastiketta, chiliä, mausteita
      grillauskastiketta,

      kalalle: maustekurkkua,sipulia,sitruunaa,mausteita
      kurkkua, chiliä, valkosipulia, limeä


      ehkä paras ja yksinkertaisin kylmäsoosi on:
      Ranskankerma, kurkkua pieninä kuutioina ja punasipulisilppua vähän mustapippuria

    • soraan pullosta

      Toimii!

    • rotissööri

      kermaviilipohjaiset kastikkeet soveltuvat tarkoituksiisi vallan mainiosti. Kaupoissa on sipsien vieressä usein maustepusseja, jotka vain sekoitetaan kermaviilipurkkiin. Joskus sinne lisäksi kannattaa murskata puristimella yksi valkosipulinkynsi ja puoli ruokalusikallista joitakin kuivattuja yrttejä, mm. ruohosipulia.

      • vellin keittäjä

        Mutta avocado luetaan hedelmiin, ei vihanneksiin, ammattikokkina sinulle vain taisi tulla pikku lapsus. Olenko oikeassa?


      • rotissööri
        vellin keittäjä kirjoitti:

        Mutta avocado luetaan hedelmiin, ei vihanneksiin, ammattikokkina sinulle vain taisi tulla pikku lapsus. Olenko oikeassa?

        ja suonet anteeksi, että olen tyhmäksi syntynyt, mutta siitä on turha moittia minua, kukaan ei nimittäni minulta kysynyt, haluanko yleensä tulla kaikkien vaivaksi tähän maailmaan, siitä voi syyttää vain vanhempiani. Kaikki saanemme todellista mielihyvää sen johdosta, että olet Pohjois-Euroopan viisain kommentaattori. Jatka vain samaa linjaa, niin pääset pitkälle.

        Muuten, olen sitä mieltä, että nyt keskustellaan kastikkeista, eikä minun tyhmyydestäni ja Sinun kaikkitietävästä viisaudestasi. Muuten vellin asemesta minä pidän enemmän puurosta.


    • Tyttö26

      Raikas ja hyvä kermaviilikastike syntyy seuraavalla tavalla: sekoita purkilliseen kermaviiliä n.1dl sipulin varsia (talvella käytän ruohosipulia), hieman sinappia (n.1-2tl tai maun mukaan, suolaa ja vähän pippuria. Anna maustua kylmässä vähintään puoli tuntia.

    • Olen tehnyt hyvällä menestyksellä seuraavaa muunnosta ruotsalaisesta Gubbrörasta, varsinkin uusille perunoille:

      muutamia anjovisfileitä - 5-6 kpl
      pieneksi pilkottu keltasipuli tai kevätsipuli
      hienonnettua tilliä
      hienonnettua ruohosipulia
      2 kpl keitettyä kananmunaa - pilkotaan hienoksi, mutta ei mohjoksi
      2 rkl majoneesia tai smetanaa
      mustapippuria

      Kaksi tapaa tehdä:

      1.freesaa sipuli ja anjovis pannulla voissa, lisää silputtu kananmuna hetkeksi - näin maut vähän tasoittuvat ja pehmenevät - ja sekoita muut aineet mukaan. Voi syödä kylmänä tahi lämpimänä.

      2. yksinkertaisesti sekoita kaikki yhteen ja mausta tilkalla anjovislientä

      Ruotsissa tähän lisätään kuutiotu peruna ja tehdään ikäänkuin perunasalaatti, jota laitetaan tunnbrödin sisälle vähän kuin wrapiksi tai burritoksi. Mutta hyvää tämä on kokonaisten perunoittenkin lisäkkeenä.

      • ....

        vähän samanlainen kuin oma versioni, jota käytän uusille perunoille. Helppo tehdä ja taatusti hyvää.

        Purkki kermaviiliä, johon sekoitetaan haarukalla hienonnettua silliä, sipulia, tilliä ja mustaapippuria. Annetaan vetäytyä hetken jääkaapissa. Kutsun sitä matjes-kastikkeeksi.


      • .... kirjoitti:

        vähän samanlainen kuin oma versioni, jota käytän uusille perunoille. Helppo tehdä ja taatusti hyvää.

        Purkki kermaviiliä, johon sekoitetaan haarukalla hienonnettua silliä, sipulia, tilliä ja mustaapippuria. Annetaan vetäytyä hetken jääkaapissa. Kutsun sitä matjes-kastikkeeksi.

        Samaa kastia - Gubbrörassa ei vain ole niin paljon kostuketta - 2 rkl majoneesia - kuin tuossa kermaviilikastikkeessa, mutta voihan sitä lisätä tietysti ja notkistaa vähän vaikka kermalla, jos haluaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe