Kylmä kastike

perunoille?

Laittakaas jotain ehdotuksia kylmästä kastikkeesta keitetyille perunoille. Tsatsiki on yksi hyvä ja Lidlin remouladekastike menee myös. Ei jaksa aina näin sinkkuna mitään ruskeita kastikkeita väsäillä.

9

3724

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkk

.... saa mun mielestä helpoiten kermaviilistä, ranskankermasta, ruokajogurtista, turkkilaisesta jogurtista tms. mikä nyt eniten miellyttää ja kaupasta löytyy
      LISÄKKEEKSI tuohon sekoitetaan sitten vaikkapa:

Kanalle: karria, hunajaa, mustapippuria,limemehua
      valkopipulia, raastettua kurkkua, chiliä

Lihalle: ketsuppia, sinappia, tujusti mausteita
      soijakastiketta, chiliä, mausteita
      grillauskastiketta,

kalalle: maustekurkkua,sipulia,sitruunaa,mausteita
      kurkkua, chiliä, valkosipulia, limeä

ehkä paras ja yksinkertaisin kylmäsoosi on:
      Ranskankerma, kurkkua pieninä kuutioina ja punasipulisilppua vähän mustapippuria

• soraan pullosta

Toimii!

• rotissööri

kermaviilipohjaiset kastikkeet soveltuvat tarkoituksiisi vallan mainiosti. Kaupoissa on sipsien vieressä usein maustepusseja, jotka vain sekoitetaan kermaviilipurkkiin. Joskus sinne lisäksi kannattaa murskata puristimella yksi valkosipulinkynsi ja puoli ruokalusikallista joitakin kuivattuja yrttejä, mm. ruohosipulia.

• vellin keittäjä

Mutta avocado luetaan hedelmiin, ei vihanneksiin, ammattikokkina sinulle vain taisi tulla pikku lapsus. Olenko oikeassa?

• rotissööri
        vellin keittäjä kirjoitti:

Mutta avocado luetaan hedelmiin, ei vihanneksiin, ammattikokkina sinulle vain taisi tulla pikku lapsus. Olenko oikeassa?

ja suonet anteeksi, että olen tyhmäksi syntynyt, mutta siitä on turha moittia minua, kukaan ei nimittäni minulta kysynyt, haluanko yleensä tulla kaikkien vaivaksi tähän maailmaan, siitä voi syyttää vain vanhempiani. Kaikki saanemme todellista mielihyvää sen johdosta, että olet Pohjois-Euroopan viisain kommentaattori. Jatka vain samaa linjaa, niin pääset pitkälle.

Muuten, olen sitä mieltä, että nyt keskustellaan kastikkeista, eikä minun tyhmyydestäni ja Sinun kaikkitietävästä viisaudestasi. Muuten vellin asemesta minä pidän enemmän puurosta.

• Tyttö26

Raikas ja hyvä kermaviilikastike syntyy seuraavalla tavalla: sekoita purkilliseen kermaviiliä n.1dl sipulin varsia (talvella käytän ruohosipulia), hieman sinappia (n.1-2tl tai maun mukaan, suolaa ja vähän pippuria. Anna maustua kylmässä vähintään puoli tuntia.

• Olen tehnyt hyvällä menestyksellä seuraavaa muunnosta ruotsalaisesta Gubbrörasta, varsinkin uusille perunoille:

muutamia anjovisfileitä - 5-6 kpl
      pieneksi pilkottu keltasipuli tai kevätsipuli
      hienonnettua tilliä
      hienonnettua ruohosipulia
      2 kpl keitettyä kananmunaa - pilkotaan hienoksi, mutta ei mohjoksi
      2 rkl majoneesia tai smetanaa
      mustapippuria

Kaksi tapaa tehdä:

1.freesaa sipuli ja anjovis pannulla voissa, lisää silputtu kananmuna hetkeksi - näin maut vähän tasoittuvat ja pehmenevät - ja sekoita muut aineet mukaan. Voi syödä kylmänä tahi lämpimänä.

2. yksinkertaisesti sekoita kaikki yhteen ja mausta tilkalla anjovislientä

Ruotsissa tähän lisätään kuutiotu peruna ja tehdään ikäänkuin perunasalaatti, jota laitetaan tunnbrödin sisälle vähän kuin wrapiksi tai burritoksi. Mutta hyvää tämä on kokonaisten perunoittenkin lisäkkeenä.

• ....

vähän samanlainen kuin oma versioni, jota käytän uusille perunoille. Helppo tehdä ja taatusti hyvää.

Purkki kermaviiliä, johon sekoitetaan haarukalla hienonnettua silliä, sipulia, tilliä ja mustaapippuria. Annetaan vetäytyä hetken jääkaapissa. Kutsun sitä matjes-kastikkeeksi.

• .... kirjoitti:

vähän samanlainen kuin oma versioni, jota käytän uusille perunoille. Helppo tehdä ja taatusti hyvää.

Purkki kermaviiliä, johon sekoitetaan haarukalla hienonnettua silliä, sipulia, tilliä ja mustaapippuria. Annetaan vetäytyä hetken jääkaapissa. Kutsun sitä matjes-kastikkeeksi.

Samaa kastia - Gubbrörassa ei vain ole niin paljon kostuketta - 2 rkl majoneesia - kuin tuossa kermaviilikastikkeessa, mutta voihan sitä lisätä tietysti ja notkistaa vähän vaikka kermalla, jos haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      58
      1432
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      25
      1053
    3. 80
      925
    4. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      64
      778
    5. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      69
      764
    6. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      722
    7. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      89
      690
    8. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      685
    9. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      11
      662
    10. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      636
    11. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      605
    12. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      108
      601
    13. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      36
      600
    14. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      581
    15. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      572
    16. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      560
    17. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      24
      503
    18. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      18
      502
    19. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      37