paniikkihäiriökö?

-marraskuu-

Hei sain töissä oudon "kohtauksen".

Meillä oli kokous pienessä ikkunattomassa huoneessa johon pakkautu kymmenkunta ihmistä. Ensin mulle alkoi tulla kuuma ja tuntui että ilma loppuu kesken ja sitten sydän alkoi jyskyttämään tuhatta ja sataa. Lisäksi päässä alkoi humista ja koko keho alkoi vapista. Mun oli pakko rynnätä ulos sillä muuten olisin varmaan pyörtynyt sinne.

Lepäsin noin puoli tuntia ja sitten vapina ja sydän alkoi rauhoittumaan.

Mulla on ollut aivan hirveät henkiset paineet kotielämässä viimeisen kuukauden aikana ja nyt vielä töissä olen saanut pari viikkoa painaa kahden ihmisen hommat. Koko viikon on ollut joten heikko ja tutiseva olo. Lisäksi toi Jokelan tapauksen seuraaminen lisäsi mun ahdistusta.

Onko kohtalotovereita? Miten olette selvinneet? Nyt tuntuu siltä etten uskalla enää mennä kokouksiin jos tilanne toistuu. Oli aika noloa kun työkaverit kyselivät että mikä sulle tuli. Terveydenhoitaja ei ottanut muuta kantaa, sanoi vaan että olen jännittynyt ja mun täytyy rentoutua ja antoi diampamin.

8

1271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisbeth

Hei -maaraskuu-

Oireesi kuulostaa kovasti paniikkihäiriöltä. Varma asiasta en tietenkään voi olla. Olen itse kärsinyt niistä aina ajoittain kovan stressin alla ollessani. Yleensä n. 2vkoa ennen paniikkikohtausta edeltää, jokin erittäin stressaava tai ahdistava kokemus.Paniikkihäiriöön on myös lääkkeitä ja terapiaa, mutta itse olen selvinnyt jaksoista, jolloin on kohtauksia, ihan vain sinnillä ja "kuuntelemalla" itseäni. Kun kohtaus ja oireet tulevat olisi hyvä muistaa, että ne usein tuntuvat itsestä paljon pahemmilta kuin ne ulospäin näyttävät tai ovat.
      Mielestäni sinun kannattaisi käydä esim. lääkärissä ja kertoa kohtauksesta. Siellä voitaisiin tarkistaa ettei mitään fysiologisesti ole vikana ja sitten saisit varmistuksen ja neuvoja. Kannattaa itsekin lukea paniikkihäiriöstä, niin huomaat ettei kysessä ole mikään maailman kauhein juttu!! Kysele vaan lisää, jos siltä tuntuu....:)

• -marraskuu-

Jotenkin ajallisesti sopis yhteen kun mulla on tosiaan ollu viikkoja kauheet työ ja kotipaineet. Käyn joka hetki ylikierroksilla ja samalla musta tuntuu että olen yliväsynyt ja levon tarpeessa.

Olen ollut kamalan ahdistunut koko viikon ja olo on tuntunut heikolta (on univajetta?) ja "vapisevalta" (tuntuu että sisällä vapisee). Onkohan kohtaus on vaan odottanut tuloaan? Sitten kun se yllättäen iski päälle, mulle tuli sillä hetkellä jotenkin epätodellinen olo, päässä humisi ja ulkomaailma katosi ympäriltä.

Onko mitään neuvoja, jos tämä iskee taas palaverissa uudestaan, mitä pitäisi silloin tehdä. Yritin rauhottua, mutta mikään ei auttanut, koska sydän hakkasi hakkaamistaan. Ja sitten pelästyin sitä tunnetta.

Onko muita laukaisevia tekijöitä kuin stressi ja väsymys?

• Lisbeth
        -marraskuu- kirjoitti:

Jotenkin ajallisesti sopis yhteen kun mulla on tosiaan ollu viikkoja kauheet työ ja kotipaineet. Käyn joka hetki ylikierroksilla ja samalla musta tuntuu että olen yliväsynyt ja levon tarpeessa.

Olen ollut kamalan ahdistunut koko viikon ja olo on tuntunut heikolta (on univajetta?) ja "vapisevalta" (tuntuu että sisällä vapisee). Onkohan kohtaus on vaan odottanut tuloaan? Sitten kun se yllättäen iski päälle, mulle tuli sillä hetkellä jotenkin epätodellinen olo, päässä humisi ja ulkomaailma katosi ympäriltä.

Onko mitään neuvoja, jos tämä iskee taas palaverissa uudestaan, mitä pitäisi silloin tehdä. Yritin rauhottua, mutta mikään ei auttanut, koska sydän hakkasi hakkaamistaan. Ja sitten pelästyin sitä tunnetta.

Onko muita laukaisevia tekijöitä kuin stressi ja väsymys?

Paniikkikohtauksen aikana oireet tuntuvat usein todella pahalta. Sydämmen tykytys, pistely rinnassa, raajojen puutuminen/väsyminen, hengityksen "salpaantuminen" ja punastuminen. Mutta tosiaan kannattaa muistaa että useinkaan ulkopuoliset eivät niitä niin huomaakaan, vaikka itsestä tuntuukin että kaikki näkevät. Myös oireet saattavat itsestä tuntua pahemmilta kuin ne todellisuudessa ovat!!!!
        Kun kohtaus tulee kannattaa tavallaan "kuunnella" sitä eli huomata nyt se tulee, nyt sydän jyskyttää, nyt pistelee rinnasta jne. ja keskittyä niihin ja hengitykseen. Itselläni se on auttanut koska silloin huomaan kohtauksen tulevan, etenevän ja menevän ohi ilman, että suurempaa tapahtuu. Tunnetta ei kannata pelästyä!! Paniikkihäiriössä ei ole kyse mistään hulluksi tulemisesta. Itselläni kohtaukset kestivät yleensä n.5 min, mutta ne voivat kestää n. max. 30 min.
        Ahdistus ja stressi voivat olla tosiaan tärkeimpiä laukaisevia tekijöitä, tai sitten jokin traumaattinen tapahtuma. Sinun kannattaa koittaa ottaa rennosti, liikkua ja nauttia ajasta, eikä pelätä esim. uutta kohtausta. Tiedän, että on tosi helppo ulkopuolisena sanoa. Itse kun sain ekan kohtauksen mietein sitä, tulevia kohtauksia ja ahdistusta varmaan puoli vuotta koko ajan. Siinä arki kärsi jonkin verran...:)
        Mutta, kehotan ehdottomasti käymään lääkärissä, että voit olla varma etteivät oireet johdu mistään muusta, ja muutenkin saat lisäneuvoja. Minultakin toki voit kysellä lisää...

• Pannari

Minulla on ollut muutama paniikkihäiriö hoidossa
      ja kotioloissa. Ensimmäisen kohtauksen jälkeen
      kohtauksen tunnistaa kunhan siihen saa hyvän
      selityksen. Minun oireet ovat olleet tällaiset:
      korvissa on tuntut kunnon humahdus - johtuen paineen vaihtelusta; verenpaine käy huipussaan,
      tulee ahdas olo kuin tila ympärillä pienenisi ja
      kuvat ja tiesikan monitorikin on tulla syliin eli
      seinä kaatuu päälle. Hengitys tihenee, kämmenet hikoilee ja pumppu käy tuhatta ja sataa.Paikalta poistuminen tottakai helpottaa. Tärkeintä istua tai mennä makuulle rauhoittua, avata kiristäviä kauluksia ja vöitä. Jos istuu, hengittää pitkään ja syvään
      leuka rintalastassa ( myös makuulla )höpöttää itselleen rauhoittavasti,silmätkin voi laittaa kiinni, muista välittämättä ! ! Raitisilmakävelykin on hyväksi.
      Kun olet saanut tilanteen rauhoittumaan, on tärkeää puhua tilanteesta mielenterveyspolilla, työpaikkalääkärit eivät ole aina spesialisteja kaikissa häiriöistä, psykiatrit ovat. Paniikki-
      häriöön vaikuttaa siis ylenpalttinen tressi ja
      paine muut ärykkeet esim. runsas tupakointi.
      Viimeaikaiset ahdistavat uutiset, asiat, vaikuttaa suoraan ahdistuneisuuteen, kaikilla on omat tunteet ja ajatukset,miten kokee asiat, saattavat muistuttaa omia tapahtumia omasta men-
      neisyydestä. Olen itse masennuksesta toipuuja.
      Elämä jatkuu ! T. Pannari

• paniikkihäiriö?

Hei,

olen 16-vuotias poika. Stressaan asioita paljon, varsinkin esiintymistilanteita. Nytkin olen lintsannut koulusta esitelmän takia. Lisäksi esimerkiksi sairauksien oirekuvaukset saavat hirveän jännityksen päälle, sydän hakkaa ja kädet puskevat kylmää hikeä. Koulu stressaa.

Olen kärsinyt viime aikoina huimauksesta ja pahoinvoinnista. Usein huimausta seuraa myös kylmät ja kuumat aallot, kylmä hiki ja ahdistava olo. Juuri äsken koin voimakkaamman kohtauksen ja tuntui siltä, että happi loppuu. Tärisin ja hikosin käsistäni kylmää hikeä. Sydän hakkasi myös lujaa. Kohtaus meni noin viidessä minuutissa ohi, mutta kylmä hiki ja tärinä jäivät pidemmäksi aikaa. Outoa on se, etten edes tiedostanut jännittäväni sillä hetkellä mitään. Tarvitseeko paniikkikohtaus konkreettisen laukaisevan tekijän vai voiko se aiheutua pitkäaikaisesta stressistä? Olen nimittäin miettinyt myös paljon sitä, mistä nämä oireet johtuvat.

Vaikuttaako kuvaukseni paniikkihäiriöltä?

Kivaa syksyä kaikille.

• viestiin

Olen myös luullut, että minulla on seuraavat sairaudet: epilepsia, diabetes, varmaankin kaikki mahdolliset sydänsairaudet, anemia, syöpä jne. Lisäksi tunnustelen pulssiani aika ajoin, luulen sen olevan epänormaali, mutta tunnustellessani se on aivan normaali. Pelkään myös liikuntaa jonkin verran, sillä pelkään saavani vähintään sydänkohtauksen.

Mutta taidankin olla tätä vaivaa lukuunottamatta terve, sillä lääkärissä on käyty, ja pulssi, hengitysäänet, veriarvot, korvat ja verenpaine olivat aivan normaalit.

• Panikoija

Oireesi tosiaan vaikuttavat paniikkikohtauksilta. On syytä muistaa, että paniikki ruokkii itseään. Mitä enemmän ajattelet asiaa (huonoa oloasi), sitä pahemmaksi se muuttuu.

Onko perhepiirissäsi ollut lähiaikoina jonkin läheisen sairastumistapaus? Ajattelisin, että sillä voi olla vaikutusta siihen, että tutkit itseäsi tarkoin ja pelkäät erilaisia sairauksia. Tämä on vain yksi teoria. Itselläni yhtenä laukaisevana tekijänä paniikkikohtauksille on ollut äitini sairastuminen, joka oli hyvin traumaattinen kokemus.

Ihminen saa itsensä paniikkiin hyvinkin helposti. Tämän aiheuttavat ihmisen OMAT AJATUKSET. Sinun kannattaa ehdottomasti lopettaa erilaisten sairauksien oirekuvauksien lukeminen!!! Lukiessasi niitä alat ilmeisestikin miettimään, että onkohan minulla tämä sairaus. Se lisää ahdistusta ja kohta olet ihan paniikissa. Tarkkaile itseäsi ja mieti mitä sanot itsellesi (pääsi sisällä), sillä ihmisen omat, negatiiviset ajatukset saavat aikaan ahdistuskohtauksen, paniikin.Itselläni esim. "en selviä tästä", "onkohan tämä oire vakava", "minussa on varmasti jotakin vakavasti vialla" jne. Tälläiset ajatelmat aiheuttavat paniikkikohtauksen. Mitä enemmän tutkit itseäsi (mittaat pulssiasi), sitä enemmän kiinnität itseesi huomiota ja näin ahdistuksesi lisääntyy. Pyri myös eroon itsesi tarkkailusta.

Jos kuitenkin saat paniikkikohtauksen, älä yritä torjua pahaa oloa. Anna sen tulla ja mennä, ajattele itseksesi, että "ahaa, nyt minua hikoiluttaa, se on vain ahdistusta. Tai nyt minua huimaa, se on vain ahdistusta". Tiedosta oireet, mutta älä jää roikkumaan niihin. Kiinnitä samalla huomiosi ympärilläsi oleviin esineisiin, ajattele itseksesi esim. lattiamatto on punainen, tuoli on sininen jne. Jos tunnet edelleen pahaa oloa, ajattele, että se on vain ahdistusta. Jatka ympärilläsi olevien esineiden seuraamista. Näin pääset pois paniikkiympyrästä. On muutenkin syytä muistaa se, että ajatukset ovat vain ajatuksia. Niihin ei tule kiinnittää sen enempää huomiota, niitä ei tarvitse alkaa pyörittelemään päässään. Ajatukset virtaavat ohitse, kuten pudonneet lehdet virtaavassa joessa. Ajatuksiin ei tarvitse reagoida!

Itse käyn KOGNITIIVISESSA psykoterapiassa ja olen ollut tosi tyytyväinen. Sen on todettu olevan todella hyvä hoitokeino paniikkikohtauksista kärsiville ja siitä on saatu hyviä hoitotuloksia. Huomaan kirjoituksesi perusteella, että olet ahdistunut ja ei ole hyvä pitää ahdistusta pitkään sisällään. Psykoterapiassa esille nousee asioita, joita ei itse edes ole tullut ajatelleeksi. Ja niinhän se on, että sitä mitä ei tiedä, ei voi alkaa korjaamaan. Sinun kannattaa ehdottomasti ottaa selvää paikkakuntasi psykoterapiapalveluista (etenkin kognitiivisesta). Hoitotulos on sitä parempi, mitä nopeammin hakeudut hoitoon.

Ahdistus ei ole todellakaan normaali olotila (itse kuvittelin niin) ja koska olet noin nuori vielä, älä hukkaa elämääsi murehtimiseen. Toivotan sinulle voimia ja tsemppiä. Toivottavasti neuvoni auttavat sinua eteenpäin.

• pulma

Kerroit oireista jotka vaikuttavat paniikkihäiriöltä,minulla on ollut samankaltaisia oireita kaksi vuotta, ja syy on siihen stressi vuosia kestänyt sellainen, oireet eivät vaivaa onneksi jatkuvasti, mutta yleensä ne tulevat yleisissä paikoissa suurissa sellaisissa joskus myös tuttavapiirissä, itselläni ei sydän hakkaa eikä happi lopu vaan heikottaa huimaa tulee outo olo vapisuttaa, tähän asti olen selvinnyt pyörtymättä, vakuuttelen itselleni että ei ole mitään hätää yritän ajatella jotain muuta otan vaikka karkin suuhun sekin auttaa, ja saan tilanteen sillä ohi.
      Joskus kauhu valtaa ja päätä puristaa luulin jo aikaisemmin että olenko sekoamassa olen kuitenkin normaali, sain siitä ammatti-ihmisen diagnoosin hän kertoi että stressi on taustalla myös minun menneisyys jossa on ollut traagisia asioita ne sitten korostuvat yhdessä. En käytä jatkuvaa lääkettä vaan joskus otan tarvittaessa kun olen menossa esim. johonkin tilaisuuteen tai tunnen jännittäväni jo lähtiessä jonnekkin menoa koska olen luonteeltani jännittäjä joka lisää tuota paniikkia.
      Mutta et ole yksin, ja apua on saatavilla.
      toivon että pärjäät jos sinulla on tämä paniikihäiriö, vaikka se voi joskus olla tosi ongelmallista.
      Kerroit ettet uskalla mennä uudelleen kokoukseen, ymmärrän hyvin, itse olen kokenut samaa , mutta kannattaa mennä ja yrittää ainakin, koska se auttaa tilannetta kun ei luovuta, muuten tulee kierre, rohkeasti vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      178
      5005
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27